سایر منابع:
سایر خبرها
طلاب مهارت مدیریت ایمانی و اخلاقی مردم را پیدا کنند
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران زینبیه رشت اظهار داشت: خداوند زمانیکه هستی را آفرید، با خلق حضرت آدم از گل، خداوند حوا را به عنوان نفس مشابهش قرار داده و در بهترین مکان جای داد زیرا کامل ترین انسانی بودند که خداوند اراده کرده بود بیشترین ظرفیت را در آنها قرار دهد. مدیر حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: بالاتر از روح انسانی، روح ...
واکاوی همانندناپذیری قرآن از گذرگاه قرآن و سنت
به گزارش ایکنا ؛ کتاب تحلیل همانندناپذیری(اعجاز) قرآن در آموزه های قرآن و سنت اثر حجت الاسلام فتح الله نجارزادگان، در 500 نسخه از سوی انتشارات سمت منتشر شد. این کتاب شامل دو بخش است که بخش اول مشتمل بر سه گفتار با عناوین معناشناسی اعجاز، پیشینه و ضرورت پژوهش ، حکمت نیاز به معجزات و انتظار از معجزات است. بخش دوم کتاب نیز شامل پنج گفتار با عناوین زیر است: تبیین همانندناپذیری (اعجاز) و ...
تجلی جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ در نمایشگاه تمنای بهشت
زیرا این نمایشگاه ترسیمی از نقاشی و عکاسی است و برخی آثار مخاطب را در خود غرق می کند و این ویژگی برای انسان خیال انگیز است. وی اظهار کرد: وقتی از بهشت سخن می گوییم همیشه تصویری از سبزی در ذهنمان شکل می گیرد، اما سبزی ممکن است در ذهن هر فردی، نمودی خاص داشته باشد، اما شکل انتزاعی عکس ها سبب شده که تماشاگر بتواند برداشت شخصی خود را از آثار داشته باشد و این مسئله جذاب و مطلوب است، البته ...
نشست اندیشه و سینما در گروه مستند روایت فتح برگزار شد
اندیشه و سینما از منظر قرآن با حضور حجت الاسلام محمد نصراللهی پژوهشگر هنر به موضوع سرگرمی در سینما و فرم آن پرداخت. حجت الاسلام نصراللهی در این نشست با بیان جایگاه هرمونیتیکی تحلیل آثار سینمایی و مستند، گفت: تحلیل یک اثر سینمایی همانند پدیدار شناسی فلسفی نیست که صفر و صدی باشد یعنی ممکن است مخاطب تصویری را ببیند یا چیزی را بشنود و برداشتی داشته باشد که مد نظر صاحب اثر نباشد. یا درمقابل آن ...
از چه شواهدی می شود فهمید منظور آیه ی 26 سوره ی الرحمن انس و جن هستند، و یا اجنه در روی زمین زندگی می ...
"ما" در آیه ی 26 همین سوره، در کنار سایر آیات این سوره به ویژه آیه ی "فبای آلاء ربکما تکذبان" و آیات 33، 15، 14، 35 و... تعیین کننده ی مراد و مخاطب آیات، خصوصاً آیه ی "کل مَن علیها..." می باشد؛ چراکه در قرآن ثقلان به معنای جن و انس است و "مَن" برای صاحبان عقل و اندیشه به کار می رود. روایتی که جابر بن عبداللَّه از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می نماید، صریحاً بر مخاطب بودن انسان و ...
ارتباط بین فرهنگ و تمدن اسلامی چگونه است؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دقت در رویکرد تاریخی قرآن و نهج البلاغه به خوبی بیانگر اهمیت، اعتبار، فایده مندی و علمیت تاریخ را نشان می دهد. برخی از سوره های قرآن به اسم ابراهیم، یونس، هود، کهف، مریم، انبیا و لقمان نامگذاری شده است که از بزرگ ترین شخصیت های تاریخ و مهم ترین الگوهای انسانی هستند و ژرف ترین تحولات را در دوره هایی از زندگی بشر ایجاد کرده اند و از طرف دیگر از اصطلاحات و ...
کاظمی: مهم ترین استراتژی معاونت پرورشی و فرهنگی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است
گلدسته های سرو که یک برنامه فرهنگی مهم و اثربخش است را پذیرفت باید قدردانی کنیم و به هرحال این جشنواره قبل از بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان نماز و مدرسه در این استان برگزار می شود. او گفت: در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی مهم ترین استراتژی ما توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است که به مصداق آیه 41 سوره حج که خداوند می فرماید الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا ...
منظور از کتاب مبین و رطب و یابس در قرآن چیست؟
قیومی خداوند بر کلیه موجودات و تأثیر و تأثرات آنها نیست، بدون این که در علوم نیازمند ابزار و سائط و وسایل باشد و یا اینکه موردی بتواند خود را از این احاطه بیرون برد و معلوم حق واقع نشود. از این رو این اعتبارات و دسته بندی ها، از ضیق تعبیر و در مقام تعلیم و تعلّم ارایه شده و می شوند تا انسان متوجه شود که وجود و افکار و حالات و کردار او در منظر و مرآی حق تعالی است و این همه دقیقاً ثبت و ضبط شده و فردای ...
از نظر عاطفی؛ کشته شدن بچه توسط حضرت خضر( علیه السلام ) چه توجیهی دارد؟!
دست حضرت خضر( علیه السلام )، باید گفت این قتل به دنبال یک گفت وگو و مشاجره و درگیری و به وجود آمدن حالت عصبانیت و غضب و یا رسیدن به امیال نفسانی صورت نپذیرفت، بلکه امری کاملاً آگاهانه و از روی عمد و قصد بود و حضرت خضر( علیه السلام ) در انجام این عمل هیچ تردیدی به دل راه نداده و بر اساس علم الهی و باطنی خود عمل نموده است.[1] در نتیجه؛ این حادثه، حادثه ای نیست که از روی اتفاق انجام ...
چرا در قرآن جزئیات حوادث ذکر می شود و به داستان حضرت موسی( علیه السلام ) بیشتر از داستان پیامبر اسلام( ...
نمی شود؛ چراکه همه انبیای الهی، انسان هایی کامل و وارسته اند و به اراده حق تعالی از هر عیب و نارسایی، مبرّا هستند. از آن سو قرآن به داستان کسانی اشاره می کند که منفور و مردود درگاه الهی اند، ولی مسلّما ذکر نام آنان دلیلی بر فضیلت آنها نیست و قرآن فقط و فقط بر اساس مصالح و اهدافی به داستان زندگی آنها پرداخته است. بنابراین، نقش هدایت گری قرآن سبب می شود که گاه از پیامبران سخن گوید، گاه از ...
چرا برخی از آیات قرآن با عصمت انبیای الهی منافات دارد؟
مفصل باید مراجعه شود. لکن در حدّ پاسخ به سؤال مطرح شده، بعضی از این آیات بررسی می شود: سوره زمر: به تو و همه پیامبران پیشین وحی شده که اگر مشرک شوی تمام اعمالت تباه خواهد شد و از زیان کاران خواهی بود، بلکه تنها خدا را عبادت کن و از شکرگزاران باش .[17] ممکن است توهم شود که امکان مشرک شدن برای انبیا هم وجود دارد و راه شرک بر روی آنان نیز باز است، و گرنه این آیه آنان را بر حذر ...
هنرمندی مسعود اخوان جم با متفاوت ترین فلز عصر معاصر
هنرمندی مسعود اخوان جم با متفاوت ترین فلز عصر معاصر به گزارش تیترشهر : بی ینال هنر ونیز پنجاه و هشتمین دوره خود را از بیست ویکم اردیبهشت ماه آغاز کرد و امروز سوم آذرماه به پایان کار خود می رسید. هنرمندان زیادی از کشورهای مختلف در این دوسالانه جهانی شرکت کردند تا در قالب پاویون های مرکزی بی ینال (جیاردینی و آرسناله) و پاویون های مستقل، آثار خود را در معرض دید گردشگران فراوانی قرار دهند ...
کشته شدن نوجوان به دست خضر( علیه السلام ) بدون این که گناهی مرتکب شده باشد چه توجیهی دارد؟ آیا این کار ...
شیعه نیوز : پرسش در آیه 80 سوره مبارکه کهف که حضرت خضر( علیه السلام ) درباره دلیل کشتن آن پسر نوجوان توضیح می دهد، با توجه به سنت خداوند مبنی بر این که تا وقتی عمل شری از انسان صادر نشده، آن عمل ثبت و او مجازات نمی شود، سؤالاتی مطرح می گردد: 1. چرا با این که خداوند علم داشته که این نوجوان در آینده مرتکب عصیانی می شود، اما (طبق سنت الهی) به وی مهلت داده نشد تا خود در آینده شاهد اعمال ...
یادی از کانون علمی و تربیتی جهان اسلام/ نشریه فرصت در غروب (شماره اول)
به گزارش ندای اصفهان ، متن زیر که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود شماره اول نشریه فرصت در غروب است که به سردبیری برادران اژه ای (حجت الاسلام جواد اژه ای، شهید علی اکبر اژه ای، حجت الاسلام مهدی اژه ای و محمد اژه ای) در کانون علمی و تربیتی جهان اسلام در سال 1351 به چاپ می رسید. زمانه شناسی ایجاب می کرد که این نشریه با هدفگذاری برای بانوان و با تشویق برای فعال شدن قلم آنها به ...
فقه حکومتی؛ رویکردی که ناظر به اجرا و تدبیر جامعه است
حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی گفت: وقتی رویکرد فقه حکومتی ناظر به اجرا از سوی حکومت و معطوف به اداره جامعه با اقتضائات اجرا باشد، نگاه فقیه تغییر می کند. به گزارش شیعه پرس، نشست علمی با موضوع امکان سنجی اصول فقهِ فقه حکومتی با ارائه حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد. آنچه ...
گزارش ایرنا از مناظره ای درباره چندهمسری (2) لیلا خطیب زاده
. در زمان حاضر ترویج تعدد زوجات از سوی ما، مفسده اش بیشتر است. بله تعدد زوجات در کتاب ها هست و نظرات مختلف نیز وجود دارد. به عنوان مثال شهید مطهری به صورت مفصل درباره اش صحبت کرده اما اینکه ما بیاییم برای مردانی که همسر دارند و صرفا برای اینکه اسلام، جواز هوسرانی آنان را صادر کرده است، تعدد زوجات برای آنان داشته باشیم، صحیح نیست. او به موردی اشاره می کند که قرار بود دو دانشجو با هم ازدواج ...
در آرزوی دوران طلایی طنز تلویزیونی
توان بهشت طنزپردازان و مخاطبان دانست. هنوز هم برخی شبکه های تلویزیونی برای جذب مخاطب به بازپخش همان سریال ها روی می آورند. مساله مهم دیگر در حوزه طنز، فضای نسبتا محدود آن در جامعه است. اواخر دهه 70، تعدادی از کارگردانان که دستی بر آتش طنز داشتند، اعلام خطر کردند که طنز در ایران با وجود محدودیت های صنفی، جغرافیایی، قومیتی و جنسی پس از چند سال به بن بست می رسد و الان و در دهه 90 شاید به این نقطه ...
میزگرد کامل سیاست بنزینی؛ ابعاد و سویه ها | چرا مردم از تصمیم بنزینی عصبانی شدند؟
اینترنتی مردم روسیه را برآورده کند. در چین نیز ما چنین چیزی را داریم می بینیم. حتی کشورهای اروپایی نیز در سالهای اخیر متوجه شدند که قافیه را در حوزه فضای مجازی به شدت باخته اند، در حال کار جدی در این حوزه هستند. نجفی پور در جمع بندی اظهارات گفت: ما چاره ای جز تسریع در پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر امن قابل اعمال سیاست ارتباطی جامعه ایران برای استفاده از خدمات و متعاقبا استفاده از ...
آیا خروج روحانیت از حکومت به نفع فرایند دموکراسی در ایران خواهد بود؟
، سیاسی شدن روحانیت، تولید مرز می کند و سخن راست و درست او همانند گذشته اقناع کافی نمی آورد. در واقع سیاسی شدن مرزها، از قدرت اقناع او می کاهد. از این پس، مخاطب به جای اینکه بیشتر به سخنان مبلغان دین توجه کنند به پیامدهای آن توجه و در صورت عدم اقناع به سراغ عقلانیت دیگری می رود؛ عقلانیتی که دعوی عرضه کنندگی روایت درستی از دین دارد. این حادثه که در جمع طبقه متوسط به بالای شهری به وقوع می پیوندد ...