سایر منابع:
سایر خبرها
ند قاعده اشتراک قرار داده اند (محمد فاضل لنکرانی، القواعد الفقهیه، ج 1، ص 302) مرتکب همان خطای بنیادین تقطیع و عدم توجه به صدر و ذیل عبارات شده اند که تفصیل آن پیشتر گذشت. 5- اصل حجیت اجماع در چنین مسائلی و نیز وقوع آن محل تأمل می باشد. (الفوائد الحائریه، 155-154) بر این أساس است که برخی چنین قاعده ای را محل تأمل می دانند. (موسوعه الخویی، ج 14، ص 154 و مستمسک العروه، ج 5، ص 580) ...
ند داشته باشد. اگر رسول خدا (ص) نوشتن و نقل حدیث را منع کرده برای چه می خواست چنین سندی تنظیم کند. چهار. احادیث زیادی از رسول خدا به دست آمده که شنونده را از دروغ بستن به خویش برحذر می دارد. از جمله فرمود: مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّار، هر کس به عمد دروغی به من ببنددجایگاه خویش را در آتش آماده سازد [12] اگر نقل حدیث در جامعه اسلامی ممنوع باشد، چگ ...
فتمانِ عقل محور، انتزاعی، بی روح و خشک و ناظرمحور تئودیسه را نقد کرده اند. نه خدایِ ادیان یا سنّت های دینی را. خطایِ شناختی کدیور از اینجا ریشه گرفته است که تئودیسه را معادل خداباوری قرار داده و ضدتئودیسه پرداز را معادل ضدخدا ! [8] بنابراین، به دلیل اهمیّت قابل تأمل این ایرادات، و به دلیل کم لطفی جناب کدیور به آنها، در اینجا بر خود لازم می بینم که به شرح و تبیین مختصری از هریک از آنها ...
السلام کعبه را به امر خداوند بنا کرد و برخی هم نقل می کنند که آن حضرت به تجدید بنای کعبه اقدام کرد. در بین این دو روایت، کدام صحیح است؟ در مورد بنای کعبه در تاریخ مطالبی عنوان شده که نشان می دهد حضرت ابراهیم علیه السلام اولین کسی نبود که خانه کعبه را بنا کرد. بلکه کعبه اولین بار در دورانی ساخته شد که هنوز انسان خلق نشده بود. یعنی قبل از آفرینش انسان، کعبه به امر خدای متعال و توسط فرشته ها ...
، گروهی به واسطۀ عمل خودشان به بهشت می روند و پاداش خاصّی نیز به ایشان تعلّق می گیرد. قرآن کریم، یکی از صفات متّقین که استحقاق برخورداری از بهشت و مغفرت خداوند را دارند، همین عفو می داند: الْعافینَ عَنِ النَّاس [2]. خداوند تعالی در قرآن خطاب به پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم می فرماید: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلین [3]. فضیلت عفو و ...
معنی دیگری می تواند داشته باشد. اگر رسول خدا(ص) نوشتن و نقل حدیث را منع کرده برای چه می خواست چنین سندی تنظیم کند. چهار. احادیث زیادی از رسول خدا به دست آمده که شنونده را از دروغ بستن به خویش برحذر می دارد. از جمله فرمود: مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّار، هر کس به عمد دروغی به من ببنددجایگاه خویش را در آتش آماده سازد اگر نقل حدیث در جامعه اسلامی ...