ایمان و کفر، ملاک بهره مندی از حقوق شهروندی نیست
سایر منابع:
سایر خبرها
کاوشی در حکم وجوب یا استحباب و گسترۀ زمانی جواز تعجیل غسل جمعه در یوم الخمیس/ سیدعلیرضا سیدصالحی
محمد و روایات منقول در کتاب شریف وسائل الشیعه؛ ظهور در وجوب غسل یوم الجمعه دارند لکن در مقابل این دسته از روایات؛ روایات دیگری وجود دارند که تصریح در استحباب این غسل دارند و در پاسخ سائل چنین تعبیری از معصوم علیه السلام صادر شده است: سألته عن غسل الجمعه فقال سنه فی السفر و الحضر یا در جایی دیگر چنین تصریح شده: سألت أبا عبد الله ع عن غسل العیدین أ واجب هو فقال هو سنه قلت فالجمعه قال هو سنه. تهذیب ...
مدیران ولایی از منظر مولای متّقیان
بر تو واجب آمد که همواره به یاد داشته باشی، آنچه که بر والیان پیش از تو رفته است، از حکومت عادلانه ای که داشته اند یا سنت نیکویی که نهاده اند یا چیزی ازپیامبر، (صلی الله علیه و آله)که آورده اند یا فریضه ای که در کتاب خداست و آن رابرپای داشته اند.پس اقتدا کنی به آنچه ما بدان عمل می کرده ایم و بکوشی تا از هر چه در این عهدنامه بر عهده تو نهاده ام و حجت خود در آن بر تو استوار کرده ام، پیروی کنی، تا هن ...
ابوسعید سجزی ؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی
پاسخ هایی که به علمای خراسان داده برمی آید که گاهی هم در خراسان بود. او آثارش را به سید ابوجعفر احمد بن محمد، شاهزاده بلخ، یا عضدالدوله دیلمی، حاکم بویی (آل بویه) زمان خود تقدیم کرده است. سال فوت سجزی را حدود 415ق دانسته اند. حجم کارهای او در ریاضیات (هندسه) کمتر از کارهایش در احکام نجوم است، اما به سبب علمی تر بودن این کارها بهتر است وی را عالم هندسه بدانیم. ابن ندیم در ...
دعای امام حسین (ع) در روز عرفه + صوت
...، از نعمتهای سابقه دار و بی سابقه ات را برشماریم، هرگز نمی توانیم به شماره آوریم، و نه اندازه آن را حصا کنیم، چه دور است چنین چیزی چگونه ممکن است؟و حال آنکه تو در کتاب گویایت، وَالنَّبَاءِ الصّادِقِ وَاِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ الله لا تُحْصُوها صَدَقَ کِتابُکَ اْللّهُمَّ وَاِنْبآؤُکَ وَبَلَّغَتْ اَنْبِیآؤُکَ وَرُسُلُکَ ما اَنْزَلْتَ عَلَیْهِمْ مِنْ وَحْیِکَ وَشَرَعْتَ لَهُمْ ...
علم غیب امامان شیعه و انحصار علم غیب به خداوند
اذن خداوند است. با همین بیان می توانیم از آیاتی که ظهور در انکار علم غیب از پیامبر دارد جواب دهیم، زیرا انکار این آیات به نحو استقلال بوده نه آن که به طور مطلق آن را از پیامبر نفی کنند. ابن حجر هیتمی می گوید: بین این آیات: ( قُلْ لا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الأرْضِ الْغَیْبَ إلاّ اللهُ ) و ( عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أحَداً ) و بین علم ...
نوشتاری از رسول جعفریان؛ تقسیمات علوم در میان مسلمانان و مسأله مفهوم علم در آن
، و تعریف الالهامات، و تعریف الروح الأمین. الثانی علم المعاد الروحانی، و أنّ الجسمانیّ لا یستقلّ العقل بادراکه و تحقیقه، و بسطت الشریعة الحقّة المصطفویّة ذلک. و أمّا العقل فقد أثبت سعادة و شقاوة للنفوس البشریّة بعد مفارقتها البدن. و اما علم المنطق فهو آلة العلوم و خادمها و له تسعة أقسام الأوّل إیساغوجی، و معناه المدخل، عمله فرفوریوس. و هو البحث عن الکلیات الخمس. الثانی ...
راهکارهای آیت الله العظمی مظاهری برای داشتن زندگی لذت بخش
...، به قیمت کمی فروختند: وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَة [20]. در روایت می خوانیم به هیجده درهم فروختند. [21] حضرت یوسف رفت و به آن مقام و منزلت رسید و بالأخره عزیز مصر شد. در نهایت برادرها رسوا شدند و در مقابل عزیز مصر که برادرشان بود سرافکنده شدند. آنگاه حضرت یوسف برای اینکه آنها شرمنده نباشند، گفت: لا تَثْریبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ ...
لقمه حرام و آثار آن
داناتر است. (اسراء، آیه 84) پس می توان گفت که غذا و تغذیه طیب و خبیث در شاکله شخصیتی و ساختار وجودی هر فرد انسانی تاثیر مثبت و منفی می گذارد و آثار این شخصیت خوب و بد نیز در عمل صالح و طالح خودنمایی می کند. براساس تعالیم اسلام، نقش تغذیه در شکل گیری شخصیت و در نتیجه عمل چنان مهم و اساسی است که بخش عمده آموزه های دستوری و تجویزی اسلام در قالب حلال و حرام ناظر به مسئله تغذیه است. به عنوان نمونه به ...
اختتامیه کنگره شعر مهدوی "به امید دیدار"
سرویس شعر آیینی عقیق : اختتامیه کنگره شعر مهدوی "به امید دیدار "در حرم مطهر رضوی برگزار شد. اختتامیه کنگره ملی شعر مهدوی با نام - به امید دیدار - پنجشنبه 26 تیر 1399 در سالن قدس حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثنا برگزار شد . این مراسم با اجرای رسالت بوذری و حضور جمعی از شاعران ، اساتید و پیشکسوتان شعر ولایی بارعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی برگزار شد و شاعران من ...
منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی / پاسخی به ادعاهای عبدالعلی بازرگان
روز از ایام تشریق فرمود: نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِی فَوَعَاهَا وَ حَفِظَهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ یَسْمَعْهَا فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَیْرُ فَقِیهٍ وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَی مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْه، شاداب بنده ای که سخن مرا بشنود و به خاطر بسپارد و حفظ کند و به کسی که آن را نشنیده برساند؛ بسا کسی که دانشی را با خود حمل می کند و خود دانشمند نیست و بسا کسی که دانشی را به ...
منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی
با طراحی خلیفه دوم اتفاق افتاد. اگر رسول خدا (ص) نقل حدیث و به تبع آن کتابت حدیث را منع کرده بود، خلیفه و همفکرانش چه چیزی را می شستند یا به آتش می کشیدند؟ و نقل چه چیزی را ممنوع کردند؟ سه. این که رسول خدا (ص) در بستر احتضار فرمود: برایم کتف و قلمی بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که پس از من گمراه نشوید. [11] این سخن اگر بر جواز و بلکه رجحان نقل حدیث دلالت ندارد، چه معنی دیگری می توا ...