سایر منابع:
سایر خبرها
عالم مثال و عالم طبیعت از دیدگاه علامه طباطبایی و شیخ اشراق می خوانیم: بحث از رابطه عالم مثال و عالم طبیعت، یکی از مسایل مهم فلسفه اسلامی است. شیخ اشراق در رد نظریه مشاییان در مورد مادی بودن صور خیالی و برای تبیین برخی دیگر از مسایل فلسفه خود، نظریه عالم مثال را طرح کرده است. علامه طباطبایی نیز از جمله فلاسفه معاصر است که نظریات قابل توجهی در مورد عالم مثال و رابطه آن با عالم طبیعت بیان نموده است ...
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بسیاری از بزرگان و اندیشمندان جهان (من جمله هگل) وجود فلسفه در شرق را ناممکن می دانند و چرایی آنرا در یکی دانستن فلسفه و دین بیان می کنند. (البته هگل در تاریخ فلسفه خود این بحث را درباره فلسفه هندی می کند که با اندکی اغماض می توان آنرا به فلسفه در کل شرق تعمیم داد.) این بحث در وهله نخست و با بازخوانی سیر تفکر فلسفی در شرق شاید درست به نظر آید، چرا که فیلسوف ش ...
سینما و تلویزیون هزینه های هنگفتی صرف می شود. مسئله این است که گویا ما در بُعد فرهنگ به دورنگری عادت نداریم؛ دست کم از پس از انقلاب با چنین وضعیتی مواجه بوده ایم. در سینمای ما فیلم های فاخر ساخته می شود اما این فیلم ها فاقد قوام و قدرت بیان تصویری لازم است؛ گرچه ممکن است قدرت بیان دراماتیک داشته باشد اما در بُعد تصویر، غنا و همسانی بایسته با مفهوم را ندارد. این موضوعی است که جهان غرب سال ها و چه بسا ...
زنان را چون حیوانات و دیگر اشیاء از اموال مردان محسوب می کردند و هیچ حقی برای آنها قائل نبودند. به تعبیر علامه طباطبایی همین الان که این همه در غرب از حقوق زن سخن می گویند تا سیصد سال پیش از زنان برای شخم زدن زمین استفاده می کردند و به آنها خوراک دام می دادند. چنین نگاهی در اواخر قرون وسطی و اوایل رنسانس وجود داشت. زنان از نظر غربی ها نه حق مالکیت و نه حق رای و نه حق حضور اجتماعی داشت ...
ه تشکیک و اختلاف از لوازم و ضروریات تمامی طبقات روحانی و جسمانی است؛ بنابراین آنها نیز از این مراتب، گریزی ندارند، پس برخی از موجودات روحانی بر برخی دیگر فضیلت دارند. سوال یازدهم اختصاص به سوال در باب طریقی دیگر برای آزادی دارد. (غیر از عادت دادن نفس به نفی خاطر و زُهد فکری) جواب عبادت است؛ یعنی با عبادت هم می توان به رهایی و خلاصی رسید و عبادت البته انواعی دارد هم چون معرفت، یقین و ...
فرهنگ امروز/ نوید گرگین سیاستِ فلسفه در یک دهه گذشته ایران را می توان با جدال میانِ هگل و اسپینوزا (همچنین تقابل هگل و نیچه از طرف دیگر) صورت بندی کرد (همان طور که این سیاست در دهه 60 و 70 پیرامون نزاع هایدگر و پوپر دور می زد). طنز تاریخی شاید آنجا باشد که بیش از 150 سال از زمانی که کنت دوگوبینو ادعا می کرد که برخی از ایرانیان فرهیخته از او درباره هگل و اسپینوزا سوال می پرسند، می گذرد ...
شروع کردم. از کتاب های فلاسفه ایرانی شروع کردم و آن ها را به طور کامل خواندم. بعد از آن به خواندن فلسفه غرب روی آوردم. تمام کتاب های فلاسفه غرب را خواندم حتی نظر های مخالف. کتاب های ملاصدرا، ابن سینا، فروید، هگل و... در کنارش کتاب های معارف اسلامی را هم دنبال می کردم، اما همه آن ها نظرم را تأمین نکردند، بار ها گفته ام چرا باید در دانشگاه دانشجو چندین واحد فلسفه هگل و... را بخواند، اما امام حسین (ع ...
در جریان هگل پژوهی دارد، تقریبا اهمیتی ندارد. برای همین است که اگر در جنبش؛ جان سیاهان مهم است، مردم آمریکا و حتی فعالان سیاسی منتظر دانشگاه می ماندند و احتمالا هیچ اتفاقی نمی افتد. اساسا در آمریکا آکادمی علوم انسانی از وجدان عمومی عقب مانده است. دلایل این سخن متعدد است اما اجمالا می توانم بگویم که آکادمی دیگر شجاع نیست. شاید چون دیگر مستقل نیست. نمی توان گفت فلسفه آکادمیک یا تحصیلات ...
و همچنین معرفی چهره های مطرح و شناخته شده در این حوزه و نقد آثار آنها از دیگر فعالیت های در دستور کار است. بنابراین همانطور که گفتم زمینه های کار فقط تاریخی نیست و علاوه بر تاریخ فرهنگ، حوزه های دیگر چون جغرافیای تاریخی، جغرافیای سیاسی و غیره نیز مدنظر خواهد بود. این استاد دانشگاه تاکید کرد: برقراری ارتباط با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی داخلی و خارجی به ویژه کشورهای همسایه ایران عزیز ...