آیا مسائل امروز را می شود از ملاصدرا و ابن سینا پرسید؟
سایر منابع:
سایر خبرها
شیخ شفیق جرادی: روح فلسفه در بیشتر دانشگاه های غربی به مسلخ رفته است
آن صادر می کند همه اش بر این مبتنی است که آن را از نگرش صوفیانه جدا کند. این تفکر در برخی معتزلیان نیز دیده می شود، بنابراین جهان اسلام دو گروه فلاسفه را به خود دیده که در شرق و غرب قابل تقسیم هستند شرق شامل ابن عربی، ملاصدرا، فارابی و ابن سینا و بخش غربی همچون ابن رشد و ابن خلدون. به اعتقاد من عقل فلسفی باید از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و روند فلسفه منوط به جهت جغرافیایی ...
میرداماد؛ ستاره درخشان استرآباد در عالم فلسفه
نام دیوان میرداماد گردآوری شد. میرداماد در قصیده ای مقام علمی خود را برتر از افلاطون و ارسطو دانسته و می گوید: ز شفای من ارسطو شده بهره مند دانش / ز رُموز من فَلاطون زده گام در معانی میرداماد در اواخر عمر به همراه شاه صفی به زیارت عتبات رفت اما بین راه دچار بیماری شد و در نزدیکی نجف در سن هشتاد سالگی درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد. میرداماد به واسطۀ اهتمام در تعلیم و تعالی فلسفه مشّاء و کوششی که در ارائه یک صورت بندی کامل و اصیل از اندیشه اسلامی به کاربسته، به "معلم ثالث" مشهور است سی ام آبان به عنوان روز فلسفه نامگذاری شده است. ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: علامه طباطبایی جز خدا نیندیشید و عاقلانه زندگی کرد
می شناختیم. ملاصدرا تعبیر الانسان موجود را دارد که ریشه در تعبیر العقل موجود میرداماد است؛ این نوع فلسفه، حکیم را موحد می کند، زیرا آنها انسان و عقل را موجود و ناشی از فیض الهی می دانند. ایشان افزودند: در هیچ عصر و مصری علوم عقلی و علوم اسلامی مورد حمایت نبود و به خصوص علوم عقلی مورد بی مهری قرار می گرفت؛ در دوره هایی که حکومت با علوم عقلی همراه شد، مردان بزرگی رشد کردند؛ اگر حکومت بغداد ...
محمدحسن لطفی تبریزی؛ میراث دار جامعیت حکمت در تمدن اسلامی ایرانی
اندیشه های فلسفی در سده سوم به دنبال نهضت ترجمه وارد حیات فرهنگی ایران شد و مترجمان اولیه مانند ابن ابی اصیبعه، حنین بن اسحاق، قسطا بن لوقا و... سعی در انتقال میراث فلسفه یونانی کردند با ترجمه متون فلسفی افلاطون و ارسطو فیلسوفان اولیه مسلمان همانند الکندی، فارابی و ابن سینا کاخ بلند فلسفه در دوره اسلامی را برپا داشتند. دومین دوران ترجمه فلسفه یونانی و شکل مدرن آن از دوران انقلاب مشروطیت شروع می ...
فیلسوفان معاصر ایرانی درباره فلسفه چه می گویند؟
اسلامی را پایه ریزی کردند. ابن سینا، سهروردی و ملاصدار از جمله بنام ترین فیلسوفانی هستند که نامشان با تاریخ فلسفه در ایران گره خورده است. پس از ملاصدرا که یکی از برجسته ترین فلاسفه متاخر است ما فیلسوفانی متعدد و بسیاری داشتیم تا به دوران معاصر رسیدیم، در این دوره فیلسوفان برجسته ای، چون علامه محمد حسین طباطبایی و علامه محمدتقی جعفری، سید جلال الدین آشتیانی، عبدالله جوادی آملی، غلامحسین ابراهیمی ...
فلسفه؛ در خدمت که و چه، برای درمان کدام درد؟
.... نهضت سقراطی جستجوگری، دانستن ندانستن یا فقر پرسشگر اما، نزد شاگردش افلاطون به دانش حقیقت، فن دیالکتیک، و نظام ایده ها (ایده آلیسم) تبدیل شد و راه وروش اندیشه ورزی به دانش فلسفه بمثابهٔ نظم ورشته(دیسیپلین) تحویل وتقلیل یافت. چنان که همین انتقال تقلیل گر در گام بعد، از سوی ارسطو، شاگرد افلاطون و شاگردان مسلمان آن دو بنیان گذار، فارابی و پورسینا، از فلسفه به مابعدالطبیعه (متافیزیک یا فلسفهٔ اولی ...
علامه جعفری و پاسخ به نیازهای انسان با اندیشه های مولانا
مردم از ارکان کشورداری اسلامی است. در حوزه اخلاقیات و منش فردی با همه بزرگی خویش متواضع و فروتن بودند و برخلاف برخی از اهل علم، خود را عقل کل نمی دانستند و در وجودشان از کبر و خودبزرگ بینی اثری نبود. ایشان با حفظ حریت خویش، همچون آیات عظام بهجت، وحید خراسانی و استاد حکیمی، قبل و بعد از انقلاب کمترین ارتباط را با قدرت داشت و کسوت علم را به کسوت قدرت ترجیح داد. امروز نیز عزیز و افتخار ایرانیان در ...
چهره های مشهوری که فلسفه خوانده اند؛ از سیدمحمد خاتمی تا حاج قاسم سلیمانی
شود فارابی به چه نکات مهمی اشاره کرده و از آنجا فلسفه را جدی می گیرد. ابن سینا قبل از این اتفاق هم فلسفه خوانده بود اما چون مقصود ارسطو را درک نکرده بود این حوزه را کنار می گذارد. در واقع فارابی برای ابن سینا معلمی می کند و چون ابن سینا اسم فارابی را در رساله هایش می آورد، امروزه این فیلسوف را می شناسیم. شاید اگر ابن سینا نبود ما هم امروز شخصیتی به نام فارابی را نمی شناختیم یا به اهمیت کار او واقف ...
فلاسفه غرب به جای دانشگاه در هالیوود فعالند
های فلسفه و حتی حوزه های علمیه کاملا با سینما بیگانه هستند. محمد جلیل آل امین استاد دانشگاه نیز در برنامه افق سینما درخصوص ارتباط بین سینما و فلسفه اظهار داشت: سینما و فلسفه هر دو آفریننده اند، هم فیلسوف در تلاش برای خلق اندیشه است و هم هنرمند برای آفرینش اثرکوشش می کند. وی در ادامه افزود: رساله های افلاطون همگی براساس نمایش و تصویر است و به مثابه یک فیلم سینمایی داستان گویی ...
سینما و فسلفه | فلسفه ما از سینما جا مانده است/ لیبرالیست ها معتمدی را سانسور کردند
باید به سراغ آثار هنری شعرا، ادبا و عرفای ایرانی بروند. دیوان حافظ با انس با آثار شعرا و ادبای ایرانی مانند حافظ و مولانا می توان به سینمای متفکرانه ایران نزدیک شد. علت اینکه نباید به صورت مستقیم به سراغ نظریات فلاسفه های ایرانی مانند ابن سینا، ملاصدرا و یا سهروردی رفت این است که فلسفه ما یعنی فلسفه اسلامی و یا فلسفه ایرانی ما فاصله زیادی با سینما و هنر غربی که سینما نیز محصول ...
فکر فلسفی و دنباله های اجتماعی و سبک زندگی
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو ، یکی از کارکرد های فلسفه در نوع نگاه فرد به جهان و سبک زندگی است. پرسش اصلی این است که میراث سترگ فلسفه اسلامی برای امروز ما و سبک زندگی انسان امروزی چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ چگونه می توان از رهیافت های حکمت اسلامی در زندگی بهره برد؟ خبرگزاری ایکنا برای یافتن پاسخ مناسب به این سؤالات با دکتر محمد محمدرضایی، سردبیر فصلنامه علمی- پژوهشی قبسات پژوهشگاه ...
علامه جعفری در فلسفه اسلامی محصور نشد
التفات و توجه داشته باشیم تا بتوانیم به پرسشی که مطرح شد، پاسخ دهیم. ایشان به عنوان یک شخصیت نواندیش درصدد بود که با استفاده از آثار بزرگان و میراث سنتی به مسائل دینی جدید عطف نظر کند، اما میراثی که مورد توجه علامه جعفری قرار گرفت، به جای اینکه در قالب فلسفه های سینوی، اشراقی و صدرایی باشد، نهج البلاغه و مثنوی بود. اگر آقای مطهری از آثار ابن سینا و ملاصدرا برای نقد و تحلیل فلسفه غرب استفاده می کرد ...
بر مدار علم/ از گرامیداشت علامه طباطبایی تا نشست های تکریم مرحوم فیرحی
، ضمن اینکه شاگردان خود را هم در این مسیر تربیت کردند؛ کندی در عراق فیلسوف عرب بود و شاگردانی داشت، ولی هیچ وقت ندیده ایم که ائمه(ع) آنها را مورد بی مهری قرار دهند. در دوره صفویه هم چون انس نسبت به علوم عقلی و نقلی از سوی دولت صفویه نشان دادند، شیخ بهایی، ملاصدرا و ... پیدا شد؛ امروز که حوزه قم از نجف و اصفهان بالاتر است، چه نعمتی بالاتر از این، اگر الان انجام وظیفه نکنیم، هیچ عذری نداریم. ...
عقل کاشف در برابر عقل جاعل
به سوال هانری کربن، حجج معتبر در اندیشه شیعه را 3 چیز می دانند: با اتکا به دلالت قرآن و هدایت همین اخبار قطعیه، شیعه معتقد است که در معارف اسلامی، حجت معتبر 3 چیز است که به هر یک از آن ها می توان اعتماد کرد و به غیر آن ها نمی توان گروید: کتاب، سنت قطعیه و عقل صریح و در حقیقت همه آن ها به حجیت کتاب برمی گردد؛ زیرا ممیز روش مذهبی از روش فلسفی این است که فلسفه، حقایق را از راه عقل به دست می آورد و ...
جریان های مدعی عرفان
توجه داشت که او از این شگرد اهدافی را دنبال می کرد: القای آگاهی خویش از معارف و متون دینی و باطن آنها، آگاهی از علوم روز تجربی و ارتباط آنها با معارف دینی، نفوذ در میان گرو ه های مذهبی و جذب مخاطبین خاص و گسترش دائره شمول مخاطبین، سوءاستفاده از عنوان دین و آموزه ها و مناسک دینی. بنابر گفته های طاهری، عرفان کیهانی هنگام نگارش انسان از منظری دیگر قدمتی سی ساله داشته و بر ...
سوء استفاده از مرتضی آوینی کافی است!
سوژه مورد نظر حفظ می کردند. ایشان می گفتند برای فهم شب های عملیات و فیلم های شهید آوینی به جنوب کشور سفر می کردند و در فضای باز بیتوته می کردند و فیلم را همراه خود می بردند تا ببینند حس و حال این فضا چگونه است. می گفتند در همان زمان راهیان نور ما را به جنوب می برد و یک راوی نیز کنار دست مان می گذاشت و همه چیز را قشنگ توضیح می داد اما من نرفتم برای این که می خواستم روایت خودم را داشته باشم. راهیان ...
نقدی بر نوشته دفاع از طب سنتی دکتر حداد عادل
.... اما آیا از این طب سنتی چیزی عاید مردم شده است؟ به نظر می رسد بیش از آن که جنبه علمی داشته باشد، جنبه سوء استفاده و دکان دارد. با این حال، ما مشتاق هستیم کارهای علمی جدی در این حوزه صورت گیرد و اگر نکته ای هست که می تواند به کاروان علم بشری در این حوزه کمک کند، به این مجموعه افزوده شود. ما بخشی از یک مجموعه بزرگ هستیم که همه بشر در آن سهم دارند. این که تصور کنیم همه علوم و معارف دست ماست ...
آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: رهبر انقلاب بزرگترین حامی علوم عقلی است/ اگر امروز انجام وظیفه ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که همزمان با ایام بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) در مؤسسه اسراء برگزار شد، اظهار کردند: علامه طباطبایی را با درس اسفار نمی شود، شناخت، در جلسات خصوصی باید او را می شناختیم. ملاصدرا تعبیر الانسان موجود را دارد که ریشه در تعبیر العقل موجود میرداماد است؛ این نوع فلسفه، حکیم را موحد می کند، زیرا آنها ...
چرخش فلسفه اسلامی از امور انتزاعی به حیثیت انسانی / تا مقهور فلاسفه غربیم درجا می زنیم
اسلامی ایرانی برای امروز جامعه دارد. ایران خاستگاه فلاسفه بزرگی چون ابن سینا، فارابی و ملاصدرا بوده و همواره اندیشمندان و حکیمان بزرگی در شرح و بسط ظرفیت های فلسفه اسلامی کوشیده اند. پرسشی که اکنون در ذهن بسیاری مطرح می شود، درباره نقش و کارآمدی فلسفه اسلامی است؛ زیرا بسیاری از ظرفیت های آن به ظاهر انتزاعی و غیرعینی هستند و در نگاه اول، چنین به ذهن متبادر می شود که فلسفه اسلامی در ساحت ...
مروری بر سیر تطور علوم انسانی/ شاخصه علوم انسان مدرن چیست
به گزارش ایکنا؛ نشست علمی مبادی حکمی سازی علوم انسانی با سخنرانی حجت الاسلام خسروپناه روز گذشته، 28 آبان ماه، در جمع برخی اساتید دانشگاه برگزار شد. وی در این نشست اظهار کرد: شاید طرح برخی مقدمات برای اصل بحث کمک کند و تا حدود زیادی تبیین بحث را راحت کند. ما الآن در نیمه اول قرن بیست و یکم هستیم و محققین درباره فلسفه علوم انسانی و علوم اجتماعی تحقیقاتی انجام دادند. با این وجود هنوز برخی در دانشگاه ...
مبانی فکری مکتب تفکیک
نظام فکری آخوند ملاصدرا به حکمت متعالیه باور داشته اند. شماری نیز گرایش عرفانی از نوع مکتب نظری ابن عربی داشته اند و البته آن را با مایه های شیعی همانند کاری که سید حیدر آملی انجام داده است آمیخته اند. در دوره های اخیر، علاقه مندی به گرایش اخباری و حدیثی از نوع معتدل آن، آ ن طور که نزد مرحوم علامه محمدباقر مجلسی دیده می شود، در میان طبقاتی از عالمان شیعی قابل شناسایی است. البته پاره ای ...
اقتصاد، امنیت یا سلامت؟
...، تعمیمی و آینده گرا امروز جای خود را به ایده ی رفاه آن هم با بنیاد لذت و سیادت و نه حتی بنیاد سلامت داده است. این رفاه نه سلامت بنیاد که لذت بنیاد است. لذا شادی در این ایده با وسواس بهره گیری حداکثری از لحظات همراه شده و این آرامش و سلامتی روح را گرفته و به پوچ گرایی می انجامد. غرب غالب یا غالب غرب از ایده ی ارسطو و افلاطون هم عدول کرده است؛ ایده ای که هدف زندگی را به ثمرنشستن یا سرشاری می دانست ...
مفاهیم اخلاقی و اگزیستنسیل قرآن(5)
زیارتگاهها رفتن و آنجا نشستن. ایامی هم که ایران بودم هر از گاهی به مشهد می رفتم. فی نفسه آن فضای معنوی خوب است؛ آدم دعا می کند، هر چه که هست. اما اینکه انتظار اینچنین داشته باشیم که خداوند به تعبیر فلاسفه در عرض علل باشد نه در طول علل و تخطی کنیم و توجه نداشته باشیم که اسباب و علل استجابت دعا هم در این عالم فراهم آمده است، امرِ رَوا و مقبولی نیست. یکی از مواردِ به کاربستنِ عقلِ عرفی، صحّه ...