سایر منابع:
سایر خبرها
سروش مقلد و مترجم تفکرات انحرافی غرب و شرقی است/ چگونه صاحب ایده قبض و بسط به محدویت معرفتی دینی رسیده؟!
... سروش از قبض و بسط در سالر67 تا گفتار چهارمش در سال 99، تغییراتی کرده است که در محورهای زیر قابل جمع بندی است: تحول در دعاوی مسئله سروش در قبض و بسط، معرفت شناسانه و تفکیک دین از معرفت دینی و بشری دانستنِ معرفتِ دینی نسبت به خود دین که منشا الهی و غیربشری دارد، است. سروش سیر تحول معرفت دینی را در دادوستد با سایر معارف بشری علی الخصوص معرفتِ علمی بیان می کند و همّ وغمّ خود را ...
پایان روشنفکری دینی سروش
معرفی نمود و اما ده سال بعد در بسط تجربه نبوی، نه تنها معرفت دینی که بلکه حتی خود دین را هم متحول و متکامل می داند و با طرح بحث ذاتی و عرضی در دین، ذاتیات اسلام را اندک و عرضیات آن را شامل می داند که باید با اندیشه ورزی مدرن، ظرف تاریخی دین کنار گذاشته شده و با ترجمه ای فرهنگی، محتوایی جدید متناسب با ظرف مدرنیته برای زیست دینی مردم فراهم گردد. ده سال پس از آن، در مصاحبه اش با نشریه زِم ...
تطور فکری سروش در هستی شناسی دین و سرشت دین
کنار قدرت هم رشد می کنند یعنی که گویی دو سایه بر معرفت دینی می افتد . جناب دکتر سروش در تطور معرفتی خود، در ابتدا تاریخی بودن معرفت دینی را مطرح می کرد و پس از مدتی تاریخی بودن خود دین را عنوان کرد. در کتاب بسط تجربه نبوی این عنوان را می نویسند: در بسط و قبض تئوریک شریعت، سخن از بشری بودن و تاریخی بودن و زمینی بودن مسائل دینی می رفت اینک در بسط تجربه نبوی سخن از بشری بودن و تاریخی بودن خود دین و ...
سروش عمداً بخشی از آیات و روایات را نمی بیند
قبض و بسط از دادوستد دین و معرفت بشری با سایر معارف بشری گفته ام اما اکنون به این نتیجه رسیده ام که قدرت هم تأثیرگذار است و علوم بشری و قدرت، بر معرفت دینی سایه افکنده اند و حتی دین را هم تحث تأثیر قرار می دهند. از اینجا بحث را دو شقه می کنند؛ برخی سخنانشان حول مسائل مقدماتی دین و قدرت است و برخی مباحث هم مربوط به اصل ادعای ایشان است. آقای سروش در مباحث مقدماتی، قرآن را کتاب خوف و خشیت ...
تحریم ترامپ و تحول رسانه های اجتماعی
پایه ای را ارائه می دهد که شامل شفافیت عمومی درباره چگونگی اجرای قوانین و بسط محتویات است. وقتی خطاهای تعدیل محتوا رخ می دهند، به کاربران و به راهی برای حل مسئله توجه کنید. جیلیان یورک [8] ، مدیر آزادی بیان بین المللی در بنیاد الکترونیک فرانتیر [9] از روزنامه نگاران و پژوهشگران حوز ه پلتفرم ها حمایت کنید ما نمی توانیم آنچه را که نمی شناسیم، اصلاح کنیم. کمپانی های رسانه های ...
متن کامل مناظرات ایدئولوژیک 1360 (جلسه پنجم)
این تحوّل همان حرکت است؟ آقای سروش: بله. آقای نگهدار: یعنی تحول را با حرکت در این جا یکسان می گیریم؟ آقای سروش: تعریف تحول و حرکت قبلا بیان شده است. آقای نگهدار: یعنی یکسان گرفته شده اند؟ آقای سروش: نخیر، حرکت، تحوّلی خاص است. آقای مصباح: مفهوم تجریدی متّصل است. آقای سروش: بله. یعنی این مبتنی بر این است که قبلا حرکت، تحوّل ...
ما تو را بدرقه می کنیم
حضور آدم ها، آدم هایی که هر روز با آنها در تماس و در ارتباط بوده ای، حفره ای در چشم هایت ایجاد می کند که هیچ گاه پر شدنی نیست. به تجربه دریافته ام؛ سال ها بعد که حتی چهره و ریتم صدای درگذشتگان را از یاد برده ای، جای آن خلأ همیشگی را حفره ای سیاه پر می کند، سیاه چاله ای که انگار خاطرات تو را ذره ذره می بلعد. زمانی می رسد که یک صحنه تخت و تاریک، مملو از خلأ نبودن آدم ها را پیش چشم داری و فقط نام هایی ...
فرایند فکری سروش از شخص محوری تا جریان محوری
همراه بزرگانی چون استاد مطهری، استاد مصباح و استاد سبحانی به نقد مارکسیسم که یکی از جدی ترین رقبای انقلاب اسلامی بود، بپردازد. سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال 1367 وارد مرحله جدیدی شد و با کنارگذاشتن فلسفه علم، پای به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد. او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با ...
قوانین و پروتکل های اخلاقی جهان برای ما عدالت و امنیت همراه نمی آورند/ عرفان بدون توجه به مسائل اجتماعی، ...
به نظریه قبض و بسط شریعت دکتر سروش گفت: به شرایط کنونی دنیا که این نظریه صادر شده نگاه کنید؛ وقتی در این شرایط درباره 1400 سال قبل قضاوت و داوری می کنیم، می بینیم که قرآن موجود هرچند آیات عرفانی و سلوکی هم دارد اما اغلب آیاتش به تعبیر صاحب نظریه بیشتر معیشت اندیش است تا تجربه اندیش. اما طبق همان نظریه، آیا ما تحت گفتمان امروز نیستیم؟ آیا قرآن را با انجیل مقایسه نکرده ایم؟ پیش فرض چنین نگاهی این ...