سایر منابع:
سایر خبرها
همه اعضاء و جوارح انسان باید به یاد خدا باشند
، نومکم فیه عبادة . نفس کشیدنشان، تسبیح و خوابشان، عبادت است و ملائکه لذّت می برند. وقتی بیدار می شوند، ملائکه شاد می شوند. چون عبد خدا هستند. وقتی انسان یادش را کنترل کرد، این چنین می شود. یاد هر کدام از اعضاء و جوارح چیست؟ یاد زبان: حمد و ثنای پروردگار عالم منتها در جلسه گذشته بیان کردیم که روایتی را می خواهیم بررسی کنیم که در آن، وجود مقدّس باقرالعلوم، امام محمّدباقر ...
عظمت آفرینش انسان در کلام مرحوم دولابی
ببینید این بچه چه می کند! چگونه مرا سجده می کند! در بعضی جاها آمده است که پدر و مادرش را هم می آمرزد. یک بچه وقتی می گوید: بسم الله الرحمن الرحیم خدا می گوید: پدر و آبا و اجدادش را بیامرزید. دستگاه بالا، ذکر خدا را خیلی محترم می شمارند. 1-سوره بقره، آیه 3. 2-غرر الحکم، حکمت 7934. 3-آیا گمان می کنی که جرم کوچکی هستی در حالی که جهان بزرگ در تو پیچیده شده است. کتاب طوبی محبت – ص 67 مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی انتهای پیام/ ...
خداوند نماز این آدم را نمی پذیرد!
به اعمال و رفتار خویش را در دیگر اوقات، سرلوحه برنامه زندگانی شان قرار می دهند و دمادم، خویش را در محضر یار می انگارند و به مراقبه و محاسبه از نفس می پردازند. در روایت آمده است که حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام فرمود: خداوند متعال در وحی خود می فرماید: نماز کسی را خواهم پذیرفت که در برابر عظمت من فروتن باشد و برای رضای من، از تمایلات و شهوت های خویش صرف نظر کند. روزها را در یاد من به سر ...
نهمین اولاد امام حسین(ع) و قائم دوازده امام
...> روایاتی که می گویند امامان دوازده نفرند و از طرف خدا برگزیده شده اند 1- خبر داد ما را ابو سلیمان احمد بن هوذه ابی هراسه باهلی گفت: و او خبر را به امام می رساند که فرمود: جبرئیل به خدمت پیامبر آمد و عرض کرد ای محمد خدای متعال تو را امر می فرماید که فاطمه را به علی برادر خودت همسر سازی رسول خدا کس به نزد علی فرستاد و او را گفت: ای علی من می خواهم دخترم فاطمه را که بانوی زنان جهانیان است و ...
گفتاری از سیدعلی فضل الله؛ خطرات و آثار کینه ورزی
فی قُلوبِ الآدَمِیِّین؛ وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد، محبت او را در قلوب فرشتگان جای می دهد و اگر نسبت به بنده ای بغض بورزد، کینه او را اول در قلوب فرشتگان و سپس در قلوب انسان ها قرار می دهد. ابعاد کینه در دنیا و آخرت عزیزان! خوب است به ابعاد اخروی و دنیوی کینه و نفرت بپردازیم. اگر انسان بخواهد بهشتی شود و راه خدا را در پیش بگیرد، باید راهی غیر از کینه را انتخاب نماید ...
سه دستورالعمل برای خودسازی از علامه طباطبایی
آورده است. پس از آنکه به کاری پرداخت و وقتی و فرصتی گذشت آن را ارزیابی می کند و با محک شریعت آن را می سنجد تا فایده و ضرر را بفهمد. بر کارهای پسندیده خدای را سپاس گوید که او را توفیق داده است و از کارهای زشت و گناه استغفار می کند. امام(ع) فرماید: از ما نیست کسی که هر روز از خود حساب نکشد. پس اگر کار نیکی انجام داده حمد خدا کند و بیشتر انجام دهد و اگر گناهی از او سر زده از خداوند آمرزش بطلبد ...
ابعاد تربیت عبادی در قرآن کریم
.... رسیدن به درجة تقوی و پرهیزکاری Pیا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَO (بقره/21)؛ ای مردم! پروردگارتان را پرستش کنید، کسی که شما و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا شاید شما خود نگه دار باشید . انجام اعمال عبادی همراه با شرایطی که دارند، باعث می شود که نفس انسان رام گردد و در اختیار انسان و عقل ...
علت نامیدنِ امیرالمومنین علی (ع) به قَسیم الجنة وَ النار
وارث : در این باره آمده است که روزی مأمون از امام رضا (ع) درباره این که چرا امیرالمؤمنین علی (ع) به قسیم الجنة و النار (قسمت کننده بهشت و دوزخ) نامیده شده پرسش کرد. پس حضرت در پاسخ او فرمودند: آیا ندیده ای که پدرت از پدرانش از عبدالله بن عباس نقل کرده که گفته است از پیامبر خدا (ص) شنیدم که می گفت: حُبُّ عَلِیٍّ إِیمَانٌ وَ بُغْضُهُ کفر؛ دوستی علی (ع) ایمان و دشمنی او کفر است . مأمون ...
با فضیلت ترین عبادت چیست؟/چه کنیم خطورات ذهنی ما الهی و ربانی باشد؟
... یاد هر کدام از اعضاء و جوارح چیست؟ یاد زبان: حمد و ثنای پروردگار عالم منتها در جلسه گذشته بیان کردیم که روایتی را می خواهیم بررسی کنیم که در آن، وجود مقدّس باقرالعلوم، امام محمّدباقر(صلوات اللّه و سلامه علیه) فرمودند که اعضاء و جوارح انسان هم باید دائم در یاد خدا باشند. بعد حضرت تک تک اعضاء و جوارح را بیان فرموده و می فرمایند که یاد آن ها چگونه است. می فرمایند ...
غیبت در برزخ چگونه ظاهر می شود؟
عموم به ویژه طلاب و روحانیون است. از این پس قرار است مباحث اخلاقی این عالم ربانی با محوریت شرح دعای صحیفه سجادیه تقدیم علاقه مندان شود. بخش نخست به درخواست اصلاح نفس از خداوند متعال اختصاص دارد. سفارشات زیادی در قرآن کریم در خصوص همبستگی، وحدت، رفیق بودن، اِخوه بودن مؤمنان، برقراری الفت میان آنها وجود دارد و حضرت حق می فرماید: کسی که کاری کند الفت، محبت و اتحاد بین مؤمنین از بین برود ...
------ " روز شنبه " ------
...،و تویی محمّد فرزند عبد اللّه،و شهادت می دهم که تو پیامهای پروردگارت را به مردم رساندی و برای امّتت خیرخواهی نمودی و در راه خدا با حکمت و اندرز پسندیده کوشیدی،و آنچه را از حق بر عهده تو بد ادا کردی،و همانا تو به مردمان مؤمن مهربانی نمودی،و بر کافران سخت گرفتی،و خدا را با خلوص کامل تا رسیدن مرگ بندگی کردی،پس خداوند تو را به شریف ترین مقام اهل کرامت نایل گرداند.سپاس خدای را که ما را به وسیله تو از ...
تواضع کامل ترین رفتار اجتماعی
. *** چیستی و حقیقت تواضع تواضع در لغت به معنای تذلل و فروتنی (لسان العرب، ج 15، ص 327، وضع فرهنگ فارسی، ج1، ص 1158، تواضع )ذلت و فروتنی که در اینجا از آن سخن به میان می آید، شکستن نفس است که موجب رشد و بالندگی انسان را فراهم می آورد. از این رو، با ذلت منفی که مانع جدی در سر راه کمال انسانیت است تفاوت ماهوی دارد؛ چرا که خداوند رای انسان بویژه مسلمان و مومن، ذلت را نمی پذیرد و همه ...
معرفت، معیار ارزش گذاری اعمال است
میتوانیم نور معرفت به دلهایمان بتابانیم. مفهوم آیه خود مشتمل بر دوگونه است؛ یکی آیات آفاقی که همان تجلی نشانه هایی از عظمت پروردگار در خلقت آسمانها و زمین بوده و دیگری آیات اَنفُسی که نهفته در ذات انسان به عنوان خلیفه الله فی الارض است. وی ادامه داد: بهترین راه برای کسب معرفت، توجه به آیات انفُسی است؛ همان گونه که فرمود مَنْ عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ ربَّه ، خدای متعال در وجود انسان ...
هرکه را صبر نیست حکمت نیست
السّاخِطُونَ عَلَیهِ ، ... که استاد سرایِ ازل این کدخدائی از بهر تو نیکو کردست و میزان تسویت هر دو بدست تو باز داده... و بد دلی (بزدلی) را بردباری نام منه، وَ حِلمُ الفَتی فِی غَیرِ مَوضِعه جَهل. ؛ بردباری نابجای جوانمرد نادانی است. (مرزبان نامه،ص98 -99) صبر چیست؟ صبر در مقابل جزع و جزع به معنای بی تابی است. کتاب لسان العرب ذیل ماده صبر از جوهری نقل می کند: نگه داشتن نفس هنگام جزع (بی تابی) را ...
بررسی ادعاهای فرق بر ارتباط با عالم غیب و دریافت وحی از طریق رؤیا
محل تقدیر و تدبیر است- ببیند، حق است و هر چه را در زمین ببیند اضغاث و احلام است. امام صادق (ع)در روایتی دیگر در پاسخ به مفضل نیز، به همین نکته اشاره فرمود. 3. بی تردید شیاطین می توانند برای انسان ها خواب سازی کرده و به تعبیر عامیانه آن ها را خواب نما کنند که در آیاتی از قرآن اشاراتی به این مطلب شده است. 4. اگر فردی چیزی را در خواب ببیند و باعقل سلیم و آیات و روایات ...
لزوم حفظ روحیه انقلابی و ترویج آن، حفظ هویت دینی و اسلامی، پرهیز از تضعیف نهادهای قانونی در ایام الله ...
انسان را دارد . خطیب جمعه کوهبنان گفت: حضرت در ادامه از خداوند درخواست دارد خدایا به تو پناه می برم از اینکه مورد هجمه حرص و طمع قرار گیرم ممکن است انسان برای رسیدن به جاه و مقام ،جمع آموری مال و ثروت از هر راه ممکن تلاش کند که نمونه بارز آنها قارون است که به جای بندگی در مقابل خداوند و پیامبرش صف آرایی نمود . وی ادامه داد : حضرت در ادامه از خداوند می خواهد توفیقی داشته باشد که از احاطه ...
برای جلب محبت خدا و نزدیک شدن به او باید چه کنیم؟
یا ائمه اطهار(علیهم السلام) و امام زمان می زنند، باید صداقتِ، محبت و عشق خود را در پیروی نشان دهند. در کتاب معانی الاخبار از امام صادق(علیه السلام) نقل شده : ما احبّ الله من عصاه ؛ کسی که گناه و نافرمانی خدا می کند، خدا را دوست ندارد. دوستی و محبت در عمل ظهور می کند. سپس فرمود: چه شگفت انگیز است معصیت پروردگار کنی، با این حال اظهار محبت او نمایی! به جان خودم سوگند، این کار عجیبی است ...
توصیه یک مرجع به بیماران لاعلاج
؛ انسان ابتدا باید به واجبات خود اهمیت خاصی دهد، وظایف خود را به نحو احسن ادا نماید و در انجام آنها سهل انگاری نکند و این اولین گام، جهت کسب معنویت و توفیق است. 2. پرهیز از گناه: انسان طالب کمال، باید در فعل و کلام خود تقوای الهی را مد نظر بگیرد و به خاطر مکاسب دنیا، خلاف نگوید. گاهی انسان به خود می باوراند که مسئله ای نیست، بعداً جبران می کنم و نعوذباللَّه دروغ می گوید، حال آن که همین کار، او ...
اهداف تربیت عبادی از منظر قرآن
جن و انسان را جز برای پرستش [خود] نیآفریدم . 10. انسان موجودی دارای تکلیف Pوَ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ لَدَیْنا کِتابٌ یَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَO (مؤمنون/62)؛ و هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کنیم و نزد ما کتابی است که به حق سخن می گوید و آنان مورد ستم واقع نمی شوند . 11. انحصار نفع و ضرر انسان در عالم هستی به خداوند ...
پیشگیری از آنفولانزای جنسی
صالح انجام بدهند اعمال خیرشان گم نمی شود و نزد خداوند محفوظ است زیرا خداوند اهل تقوا است. از طرف دیگر اگر بندگان معصیت کنند او چون اهل مغفرت است گناهان توبه کنندگان را خواهد بخشید. اما در مورد تقوای انسان باید بگوییم که تقوا همیشه جایی مطرح است که خطری در میان باشد. هر جا خطر هست تقوا هم آمده چون انسان باید خودش را از انحراف و آلودگی حفظ کند. پیشگیری از آنفولانزای جنسی ...
منتظرانی که در برابر مهدی منتَظر خواهند ایستاد!!
دوران جاهلیت ناراحتی دید، از جاهلان رنج و ناراحتی خواهد دید. پرسیدم: چگونه و چرا؟ فرمود: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، در روزگاری مبعوث شد که مردم سنگ و چوب و بت های تراشیده شده را می پرستیدند، ولی قائم ما در روزگاری قیام می کند که با قرآن علیه حضرت احتجاج می کنند و آیات را علیه آن حضرت تأویل می نمایند. (غیبه النعمانی، ص 222؛ بحار الانوار، ج51، ص 120) * امام باقر علیه السلام ...
حیرت از آغاز تا فرجام غیبت
زراره نسبت به امام بعدی اظهار بی اطّلاعی کردند و سپس با آزمون و بررسی گزینه های محتمل، امامت شیعیان را نهایتاً به امام کاظم(ع) رهنمون شدند. این روش را باید اقتباس از روش قرآنی حضرت ابراهیم(ع) دانست. در آیات 76 تا79 سوره انعام با همین روش، پس از اثبات فناپذیری و غروب ستارگان و ماه و خورشید به آنان فرمود: إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْارْضَ حَنیفاً وَ ما أَنَا ...
سیری در اندیشه های عرفانی علامه طباطبایی
شی ء (فاعل) قبل از وجود خودش (فعل) وجود داشته باشد، پس عالم غیر از خداست و بنابراین، این که گفته شده پس تمام به طور کلی در زمینه وحدت وجود خداست الی آخر غلط می باشد. (9) مراقبه و محاسبه علامه طباطبایی از دوران نوجوانی به انجام تکالیف شرعی و اعمال عبادی مقید بود، ذکر خدا بر لب داشت و نوافل را به جا می آورد، شب های ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بود و پس از مطالعه به دعا و ...
نمایندگی به عنوان کارگزار ولی فقیه
عریف های آنان نزد رسول خدا(ص) آمدند و گفتند که همه با طیب نفس به این کار اذن داده اند (بخاری، بی تا، ج2، ص82). در کتاب تراتیب الاداریه نقل شده است: زمانی که سعدبن زراره از دنیا رفت، بنی نجّار ، نزد رسول خدا(ص) آمده و گفتند: یا رسول اللّه! نقیب ما مرده است، نقیبی برای ما تعیین بفرما. پیامبر(ص) به آنان فرمود: من نقیب شما هستم (کتانی، بی تا، ج1، ص236). صاحب دعائم الاسلام از امام ...
ربا، جنگی با خدا/ کلام بزرگان درمورد ربا
... فلسفه حرمت ربا : در روایات ما تعلیلهای عقلی در مورد حرمت ربا وجود دارد.از آن جمله است : امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند ربا را حرام فرمود تا مردم کارهای معروف و خیر را ترک نکنند .(18) در جای دیگر امام صادق علیه السلام فرمود:اگر ربا حلال بود مردم تجارت را ترک می کردند و نیز آنچه بدان نیازمند بودند را رها می کردند بنابراین خداوند برای تنفر مردم از حرام و رفتن ...
بررسی سیره و عملکرد فقهاء در دوره غیبت معصوم(ع)
... به نقل یکی از مورخین، نکته اصلی در این مسأله، جدای از آنکه از نظر فقهی مشروعیت پذیرش ولایت حل شده است، ربط دادن آن به مشروعیت ولایتی و امامتی است (جعفریان، 1379، ج1، ص117). لذا نوع استدلال فقهی علمای شیعه برای به دست گرفتن مناصب حکومتی، بر اساس نیابت از امام و ولایتی است که آنها به اذن امام دارند، حتی در دوره شاه طهماسب ، مبنا و معیار مشارکت و حضور علما در دولت، بحث همکاری با سلطان عادل یا ...
مرد رهبر است، زن رهبرپرور
آیتیت خلقت بانوان است. می فرماید خدا را چگونه بشناسیم؟ نظاره کنید به عظمت آسمان ها و زمین؛ خدا را چگونه بشناسیم؟ تفکر کنید در فلسفه ی زبان، نسبت ذهن و زبان و نقش زبان در انسانیت انسان که در عظمت موازی با اصل خلقت انسان است. آغاز سوره ی الرحمن خلق الانسان و علمه البیان در عرض هم قرار گرفته است. از آیات الهی خلق زبان و اختلاف زبان هاست. باز از آیات الهی خلق زنان است. نفس یکی است اما نقش ...