سایر منابع:
سایر خبرها
دیدار پدر شهید مدافع حرم اهل سنت با رهبر انقلاب+تصاویر
.../10/23) را منتشر می کند. شهید عمر ملازهی از هم وطنان اهل تسننِ ساکن شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان بود که در مقابله با تکفیری ها به شهادت رسیده است. ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل بیت میجنگند و کشته میدهند، شهید میدهند. خانواده هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده ی سنّی بودند. خب ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، سرهنگ پاسدار علی احمدپور در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین دارای چندین یادمان دفاع مقدس و منطقه عملیاتی است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور، خانواده های شهدا و رزمندگان اسلام است. فرمانده سپاه قصرشیرین تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان نسل جوان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا کرد بازدید آنها از مناطق عملیاتی کشور در قالب کاروان ...
چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه
به گزارش خبرگزاری رسا، علی کاییدی، نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح تاثیر به سزایی در ارتقا معنویت مسافران و گردشگران نوروزی داشته است. وی با تقدیر از عملکرد اداره کل اوقاف لرستان در خصوص طرح آرامش بهاری ادامه داد: جمهوری اسلامی نظام ولایت و شهدا است و طرح آرامش بهاری به عنوان زیربنای دین پروری به خوبی توسط این نهاد گسترش یافته است. رئیس مجمع نمایندگان ...
دیدار پدر شهید مدافع حرم اهل سنت با رهبر انقلاب+تصاویر
.../10/23) را منتشر می کند. شهید عمر ملازهی از هم وطنان اهل تسننِ ساکن شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان بود که در مقابله با تکفیری ها به شهادت رسیده است. ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل بیت میجنگند و کشته میدهند، شهید میدهند. خانواده هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده ی سنّی بودند. خب ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
فریاد های بازی کودکانه شان، فضای حرم را برداشته است. * * * ابتدای نوروز امسال، خبر بهت آوری در شبکه های مجازی پیچید؛ 8 مدافع حرم افغانستانی که بعد از مدت ها تحقیق و بررسی های ممکن، شناسایی نشده بودند به صورت شهید گمنام در بهشت زهرا(ع) تهران به خاک سپرده شدند. قطعه 44 بهشت زهرای تهران، متعلق به شهدای گمنام 8 سال دفاع مقدس ایرانی هاست، شهدایی که به هر دلیلی اطلاعی از ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
دیوار برمی خورید. من جایی گفتم، کسانی که هشت سال برای دفاع از ایران جنگیدند بی تردید برای همه ی مردم ایران نماد قهرمانی و دلاوری و قابل احترام هستند و این اتفاق هم فقط در کشور ما نیفتاده و مثلاً در جنگ های اول و دوم جهانی کشته های بسیاری به جا ماندند. و به یاد آن ها در هر شهری میدانی هست و بنای یادبود محترمی و سنگ هایی هست که اسامی شهدا روی آن ها کنده شده و مردم هنوز کنار آن ها گل می ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
است که آقای روحانی متوجه بود که این طبقه متوسط در دوره احمدی نژاد صدمه دیده است. ضمن اینکه کارهایی هم که دولت پیش انجام می داده، در نهایت خیری برای طبقه پایین نداشته است. مهمترین مساله برای طبقه پایین اشتغال است. وقتی در هشت سال هیچ اشتغالی تولید نمی کنید، این طبقه چه خیری برده است؟ با دادن 45 هزار تومان به این طبقه درحالی که ارزش این پول هر روز آب می رود، آن طبقه جان نخواهد گرفت. در حالی که طبقه ...
شهید آژند با تأسی از شهدای کربلا جان خود را فدا کرد
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس ،حسن آژند با اشاره خصوصیات اخلاقی شهید محمد آژند از مدافعین حرم اظهار کرد: شهید آژند مداح اهل بیت (ع) و به همین دلیل از خصوصیات اخلاقی خاصی برخوردار بود . وی بیان کرد: شهید آژند برای ترویج اسلام حتی از کوچک کردن خود نیر ابایی نداشت و همیشه در راه ترویج اسلام و تشییع اقدام می کرد و برای تمام افراد در هر سنی روش خاص خود را به کار می بست . ...
فارس، مینیاتور ایران
مدرسه خان (اقامتگاه و کلاس درس ملاصدرای شیرازی) و پل خان از اقدامات مربوط به این دوران به شمار می رود. تصرف شیراز در سال 1136 هجری قمری توسط محمود افغان ، ویرانی های بسیاری را برجای گذاشت. در این گیر و دار نزدیک به یکصد نفر از مردم شیراز بر اثر قحطی و شیوع بیماری جان باختند. در سال 1143 هجری قمری نادر شاه پس از شکست اشرف افغان (جانشین محمود افغان) در حوالی زرقان، وارد شیراز شد و دستور ...
برگزاری طرح طلایه داران نور در آستارا به مناسبت نوروز
شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس باعث تداوم حرکت انقلاب و نظام می شود. غنی پور عنوان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران آستارا به همراه مسئولان دستگاه های اداری هم زمان با سالروز وفات حضرت ام البنین با حضور در جمع خانواده های معظم 18 شهید والامقام این شهرستان با ارزش های دفاع مقدس و آرمان های نظام تجدید میثاق کردند. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آستارا، خاطرنشان کرد: این آیین معنوی در قالب طرح طلایه داران نور به نیت 160 شهید گلگون کفن این شهرستان تا 12 فروردین ادامه دارد. انتهای پیام/ ...
مراسم بزرگداشت شهید وضاح قطبی در یزد برگزار شد
و استقلال میهن اسلامی بخشی از هستی خود را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کردند. رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران شهرستان یزد با بیان سرگذشت برخی از چهره های شاخص صدر اسلام داشتن بصیرت را لازمه اصلی برای عاقبت خیری دانست و افزود: شهدا و ایثارگران با شناخت صحیح و بصیرت لازم در صحنه های مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانستند بهترین تصمیم را بگیرند و عاقبت به خیر شوند. وی با اشاره به خاطراتی ...
دیدار فرماندار یزد با خانواده جانباز شهید وضاح قطبی
داده اند که هر کسی توان انجام این کار را ندارد. " شاکری شمسی " با بیان اینکه شهدا و ایثارگران 8 سال دفاع مقدس دین بزرگی بر گردن ما و نظام دارند افزود: رای اینکه بتوانیم انقلاب و نظام را بیش از گذشته در مسیر اقتدار و توسعه قرار دهیم ضروری است تا فرهنگ شهادت و ایثار به نسل های امروزی انتقال یابد. شایان ذکر است وضاح قطبی جانباز 70 درصد یزدی پس از سال ها تحمل درد و رنج مجروحیت و بر اثر شدت ...
سفر به سرزمین های نور+تصاویر
خون شهدا این است که پیرو ولایت باشیم و ارزشهای اسلامی را حفظ کنیم چون می دانم شهدا برای این رفتند تا ارزش ها بماند و اسلام روز به روز گسترش پیدا کند. در میان جمعتی که از سراسر کشور آمده اند می توان انواع سنین را مشاهده کرد که با خلوص نیت همراه با خانواده یا به صورت کاراوانی آمده اند معنویتی خاص در فضای این سرزمین حاکم شده است. آری به خوبی می توان گفت سفر به یادمان های دفاع ...
بسته کتاب نوروزی 5 فروردین 95
می شود چرا که خود با جان و دل به ایثار و جوانمردی رزمندگان سپاه اسلام اعتقادی نداشته است. اما اگر در این میان کسی پیدا شود که هم خود به راه شهدا یقین داشته باشد و هم استادانه در پی روایت دلاورمردی و ازخودگذشتگی آن ها باشد، بدون شک نه تنها از اتهام شعار دادن دور خواهد شد بلکه می تواند با سخن خود بر مخاطبانش اثرگذار نیز باشد. گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی از جمله مجموعه هایی است ...
مشاور عالی فرمانده سپاه:شهدا عامل تثبیت جایگاه نظام جمهوری اسلامی هستند
...، از سرداران بنام و گمنام جبهه و جنگ بود که در سال های دفاع مقدس و عملیات کربلای 5 حماسه آفرینی کرد. وی افزود:از فکر و تدبیر این شهید ارزشی در عملیات لشکر 7 ولیعصر (عج) بسیار استفاده شد و وی به لحاظ اخلاق و ایمان زبانزد بود. در این مراسم که با حضور جمع زیادی از رزمندگان،خانواده های معزز شهدا و اقشار مختلف مردم برگزار شد با اجرای چندین برنامه نمادین یاد و خاطره این شهید والامقام ...
اعزام 310 خادم الشهدای اصفهانی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی و بر اساس دستورالعمل کمیته مرکزی خادمان شهدا اجرا می شود که در این طرح زائرانی که تمایل دارند در برنامه های جاری و فرهنگی کمیته خادمان شهدا استان اصفهان شرکت کنند، در اردوگاه های این استان در مناطق عملیاتی جنوب کشور ثبت نام می شوند. مسئول کمیته خادمان شهدا اصفهان با اشاره به ترکیب سنی و شغلی خادمان شهدای استان اصفهان خاطرنشان کرد: خادمان شهدای اصفهان از اقشار مختلف مردم همچون پزشک، دانشجو، دانش آموز، شغل آزاد، جانبازهای دفاع مقدس، طلبه با ترکیب سنی 15 سال تا 65 در مناطق عملیاتی جنوب کشور برای خدمت به شهدا و زائران آنان حضور دارند. انتهای پیام/ ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی/ ظلم، خواه ناخواه خاصیت برگشت پذیری دارد
...، در پشتیبانی از تروریسم دولتی اسرائیل دیده میشود. مردم ستمدیده ی فلسطین بیش از شصت سال است که بدترین نوع تروریسم را تجربه میکنند. اگر مردم اروپا اکنون چند روزی در خانه های خود پناه میگیرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعیّت پرهیز میکنند، یک خانواده ی فلسطینی ده ها سال است که حتّی در خانه ی خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیست. امروزه چه نوع خشونتی را میتوان از نظر شدّت قساوت ...
استاد حوزه قزوین تشریح کرد:شاخصه های سفر شاد و سالم از نگاه اسلام
حجت الاسلام محمد محبی،مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین ، در گفتگو با خبرگزاری حوزه در قزوین، ضمن تبریک سال جدید گفت: امیدواریم در سالی که در پیش روی ماست برای ملت ایران که در تمام عرصه های نظام مقدس جمهوری اسلامی پیشرفت خوبی حاصل بود برای ملت ایران هم موفقیت در تمامی عرصه هاحاصل شود. حجت الاسلام محبی به ایام تعطیلات نوروز وسفرهای خانواده هابه اقصی نقاط کشور بیان ...
برگزاری یادواره شهدای روستای چاه خدابخش دلگان+ تصاویر
عزیز ترین شئ وجودی خود که همان جانشان را برای دفاع از اسلام و میهن فدا کرده اند. وی افزود: همانطور که خون شهدای دشت کربلا اسلام را برای همیشه بیمه کرد، خون شهدای ما هم انقلاب اسلامی ایران را بیمه کرده است این به خوبی قابل مشاهده است. حجت السلام معمار تنها راه رسیدن به عزت و اقتدار را تبعیت از مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: پیروی از دستورات و رهنمون های مقام معظم رهبری ...
نوروز از زبان شهید حسین ناجی
خاطرات جبهه از نوروز از زبان شهید حسین ناجی عید شهیدان بادا مبارک در ایام دفاع مقدس ، مناسبت های مختلف دینی و ملی در مناطق عملیاتی و جبهه ها حال و هوای خاص خود را داشت. یکی از این مناسبت ها عید نوروز بود، در اعیاد سالهای 61، 62، 63 و 67 در منطقه عملیاتی حضور داشتم که خاطراتی کوتاه از آن ایام را بازگو می کنم. 1.نوروز سال 1361: اوج آمادگی ...
دیدار با خانواده شهدای باقرشهر در نوروز 1395 +تصاویر
و بازدید از کلیه خانواده های شهدا و پیگیری مطالبات ایشان بوده است و برگزاری مراسمات گرامیداشت شهدا بخش فراموش نشدنی و ماندگار فعالیت این دوره شورا محسوب می گردد. جانشین فرماندهی سپاه ناحیه حضرت روح الله(ره) عزت، اقتدار و سربلندی ایران اسلامی را مرهون خون پاک شهداء عنوان کرد و گفت: خانواده شهدا دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده اند و امروز وظیفه مسئولان است که نسبت به تکریم خانواده ...
وزیر جهادکشاورزی در یادمان شلمچه به شهدای دوران دفاع مقدس ادای احترام کرد
به گزارش ایرنا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پنجشنبه در یادمان شهدای شلمچه با تجلیل از مجاهدت و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام در سال های دفاع مقدس، گفت:خون این شهیدان بود که باعث عزت شیعه در سراسر جهان شده است. حجتی ایثارگری و شهامت شهیدان در دوران دفاع مقدس را رمز پیروزی ایران در آن دوران خواند و افزود:امنیت امروز ما به برکت خون شهدا است. وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:اگر امروز کشور ...
نیست بابا در کنارم روز عید!
منصور نظری- عیدانه ای تقدیم به خانواده های داغدار شهدای مدافع حرم دخترم من با دلی لبریز عشق - گشته بابایم شهید ِ در دمشق دل شکسته بی کَس و تنها و تک - قد هلالی همچو بانوی فدک تا سحر شب همدم ِ من اشک و آه - بهر بابا دیده می دوزم به راه مادر و من تا سحر لبریز درد - می ک ِ شیم از سینه پ ُ رغم آه سرد شد سحر بابا نیامد باز که - پس ک ِ شد دردانه ...
آتش بس پایدار در سوریه راه سخت و دشواری دارد
ما دو مقوله را در سوریه داریم: جوانانی که برای دفاع از حرم می روند و مستقر می شوند (هنوز در اخبار شما می بینید که برخی از مناطق، پاک سازی نشده و گاهی حملاتی در حومه حرم حضرت زینب (س) انجام می شود) و درعین حال مستشارانی که عملیاتی و بنا بر ضرورت حضور پیدا می کنند. در مقطعی، شهدای ما در سوریه خیلی اندک بودند. به دلیل اینکه حضور مستشاری ما صرفا ستادی بود؛ اما توسعه عملیات علیه تروریست ها در سوریه ...
شهید 17 ساله ای که به مبارزه با تفکیری ها رفت تا از حرم آل الله دفاع کند
هشت سال دفاع مقدس ایران. خواهر شهید در ادامه صحبت پدر از عمویشان می گفت که در جنگ رژیم بعث علیه ایران حضور داشته و جانباز شده است و باور داشت دوستی و همدلی دیرینه بین مردم ایران و افغاستان را و دردهای مشترکی که باهم تجربه کرده اند. خانم عطایی می گوید که هنوز وسایل شهید تحویل خانواده داده نشده اما از روزهای آخری که پیش آنها بوده خاطره نویسی و دست خط شهید که برای خواهر زاده هایش نوشته بود به یادگار مانده که در ادامه می بینید. ...
شهردار انزلی این ها را ببیند! / چه تعریفی از زیبایی شهری دارید؟
سال قبل نیست. هدف مطلوب شهرهای امروز ایجاد محیطی خلاق و پرورنده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند. شهرهای امروز علاوه بر رفع نیازهای فیزیکی پاسخی برای نیازهای روانی، روحی و فرهنگی ساکنانشان دارند و تنها در این صورت است که شهر تجلی رفتار اجتماعی ساکنینش است و می توان آن را به نظم در آورد و کنترل نمود. در غیر این صورت اگر بدیهی ترین اصول مدیریت شهری در شهرها رعایت نشود و خرد جمعی نادیده انگاشته ...
زیارت با معرفت در راهیان نور ثواب زیارت عرش الهی را دارد
موجب می شود راهیان نور رونق بالایی پیدا کند و هر ساله توسعه پیدا کند. وی به بیان اهمیت حضور کاروان های راهیان نور در یادمان های هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: حرکت کاروان های راهیان نور در یادمان ها نماد فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی در راه اسلام است. رئیس شورای حوزه های علمیه کشور با اشاره به افزایش روحیه انقلابی در بین مردم افزود: زائران از سراسر کشور برای زیارت سرزمین های ...
مرداد 94 / سفر فابیوس و سایه خون های آلوده
بیماران ایرانی هموفیلی که قربانی خون های آلوده شدند با حضور فابیوس در تهران مخالفت کردند. نکته جالب اما این بود که دولت احمدی نژاد در سال 1390 اقدام به واردات دارو از کشوری کرده بود که متهم اصلی ارسال فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز در سال 1364 بوده ولی در آن موقع صدای اعتراضی برنخاست. دولت قبل تنها در سال 1390 طی 9 ماه بالغ بر 675 میلیارد و 951 میلیون . 421 هزار و 300 ...
پادگان ابوذر زخمی کهنه از دفاع مقدس در دل سرپلذهاب / میعادگاه شهدای دفاع مقدس پذیرای رهروان شهداست
روزنامه های بیستم مهر ماه سال 59 ذکر می شود. بر اساس این گزارش در هر دقیقه 15 گلوله توپ دشمن بر شهر سرپل ذهاب و حومه فرود می آید؛ یعنی در هر ساعت نه صد گلوله به سوی محله های مختلف شهر و اطراف آن شلیک گردیده است. آنان که در معرکه های آتش و خون حضور داشته اند نیک می دانند که انفجار نه صد توپ در یک ساعت یعنی چه و چه غوغا و آتشی برپا می کند. واقعاً دل شیر و مرد میدان می خواهد تا در این گونه آوردگاه ...