سایر خبرها
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
می تواند باشد هنوز کامل نشده است. اینجا یک خانه قدیمی بود که از ته حایط تا پشت بامش را بازسازی کرده ایم. حتی زیرزمینش را هم تغییر داده ایم و کارکرد فرهنگی پیدا کرده است. در کشورهای دیگر از این جاها زیاد است. مثلا در برلین از این موسسه ها زیاد دیده ام. خانه های قدیمی که متروکه افتاده بودند، به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم. مطمئنم این ایده هنوز در ایران پیاده نشده است در برلین هم از کف ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
ایران هسته ای- خبرگزاری رویترز در گزارش مهمی از دبی و لندن، شیوه های دقیق کارشکنی امریکا در مسیر رفع واقعی تحریم ها علیه ایران را افشا کرد. این گزارش چند روز پس از آن منتشر می شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان روز اول فروردین در مشهد فرمودند امریکا تقریبا هیچ اقدامی برای تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران انجام نداده است. متن کامل این گزارش که روز 4 فروردین 1395 و به قلم ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
ایالات متحده و یا ایالت 51 آمریکا بر می شمارند،زیرا تل آویو، پایتخت سیاسی و حکومتی ایالات متحده آمریکا می باشد وام های نظامی صرفاً پس از جنگ 1967 شروع شد. این روند با کمک های بلاعوض در سال 1985 به کلی تغییر کرد. کمک های اقتصادی در سال های بعد بسیار افزایش یافت. در سال های اخیر کمک مالی سالیانه دولت آمریکا برای اسرائیل در حدود تقریبی 5 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی حفظ شده، و این علاوه ...
دیدار پدر شهید مدافع حرم اهل سنت با رهبر انقلاب+تصاویر
به گزارش دولت بهار، رهبر انقلاب چندی پیش در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، به همراهی اهل سنت در دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام اشاره کردند و با ذکر خاطره ای از دیدار خانواده ی یکی از شهدای اهل سنت مدافع حرم، به تمجید روحیه ی این خانواده در ابراز افتخار آنان به جای غم و اندوه پرداختند. به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR تصاویر دیدار پدر این شهید اهل تسنن با رهبر انقلاب (در تاریخ ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
استان در طول جنگ محسوب می شود در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است. این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد. این یادمان در ایام نوروز روزانه پذیرای 10 هزار نفر از مسافران نوروزی می باشد. یادمان های دفاع مقدس در قصرشیرین به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
به گزارش “گذارنیوز” تلاش عربستان سعودی در عملی ساختن رویکرد تغییر رژیم در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی و معارض با دولت اسد، با توجه به ابعاد و اهمیت منطقه ای و استراتژیک سوریه، نوع روابط دولت بشار اسد با آل سعود و به خصوص جایگاه سوریه در محور مقاومت قابل تحلیل است. پشتیبانی مالی و اختصاص دلارهای عربستان برای تهیه سلاح و قاچاق اسلحه به داخل سوریه، ارائه راهکارهای عملیاتی به افراد ...
آشنا:اقتصاد مقاومتی قبل از اقدام نیازمند اجماع است/ نهادهای نظامی و اقتصادی باید دولت را همراهی کنند
حسام الدین آشنا با اشاره به نامگذاری سال 95 به "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، گفت: سخنان راهبردی مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید در زمینه اقتصاد مقاومتی، تاکید مکرر ایشان بر بند بند سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود.این 24 بند که در تاریخ29 بهمن 1392 و با همکاری نزدیک همین دولت تدوین و ابلاغ شد از ابتدا تا کنون و تا پایان این دولت چراغ راه و قطب نمای اقدامات دولت بوده و خواهد بود. ...
چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه
امامزاده ها و بقاع متبرکه شاخص استان خبر داد و افزود: این طرح هم زمان با ایام تعطیلات نوروزی در 29 امامزاده شاخص شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی در حال برگزاریست. وی با بیان اینکه در ایام عید نوروز سال 95، ششمین دوره این طرح برگزار می شود، اضافه کرد: طرح ملی آرامش بهاری از پنج سال پیش در راستای عمل به رهنمود های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی از سوی سازمان ...
وقتی یک ایرانی، برادران کوئن را سوال پیچ می کند!
.... او جلسه ملاقات با برادران کوئن را برای تست بازیگری جایی برای پیرمردها نیست به یاد می آورد که نمی دانست با سکوت عجیبی که برقرار شده بود، چه کند. برولین می گوید: برخورد جوئل تهدید آمیز بود. هیچ چیز نمی گفت . چندماه بعد، یک شب موقع شام خوردن با ایتن متوجه شد دوست او مدام به پیش بند خود نگاه می کند. برولین می گوید. من نگاه کردم و دیدم مشغول خواندن کتابی است که زیر میز پنهان کرده است . پیش خودم گفتم ...
افسوس می خورم که چرا شهید نشدم/ آگاهی جامعه نسبت به جانبازان بسیار کم است
پایین انداختم و آرام گفتم شرمنده ام. **حرف هایمان دیگر تمام شده است! ما حرف هایمان دیگر تمام شده است. امروز ما حرفی نداریم، توقع داریم، از خودمان و دیگران، از مسئولان انتظار داریم سعی کنند از این راه عشق و شهادت که برای این نسل گشوده شد، عقب نیفتند و سرمایه هایشان را به پست و مقام و امکانات نفروشند. از خودمان هم انتظار داریم راهی را انتخاب کنیم که رضایت رهبر انقلاب در پیمودن آن ...
دیدار پدر شهید مدافع حرم اهل سنت با رهبر انقلاب+تصاویر
به گزارش دولت بهار، رهبر انقلاب چندی پیش در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، به همراهی اهل سنت در دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام اشاره کردند و با ذکر خاطره ای از دیدار خانواده ی یکی از شهدای اهل سنت مدافع حرم، به تمجید روحیه ی این خانواده در ابراز افتخار آنان به جای غم و اندوه پرداختند. به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR تصاویر دیدار پدر این شهید اهل تسنن با رهبر انقلاب (در تاریخ ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
برخی با شعار اقتصاد مقاومتی کاسبی می کنند/غربال اندیشه های سیاسی
داده اید. وی خطاب به دانشجویان ابراز کرد: حرکت شما در این زمان صرف نظر از این که فرصت ابتدای سال شماست، از دو جهت دارای اهمیت بوده که همراه با دو دستور مؤکد مقام معظم رهبری است. علم الهدی ادامه داد: بالاترین مصداق عملی اقدام و عمل، که رهبر انقلاب امسال را به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری کرده اند، کار جهادی شماست. وی اظهار کرد: نکته دومی که مقام معظم ...
قوانین مربوط به جانبازان در کشوی میز ادارات استان بایگانی شده است/ وضعیت موجود در شان جانبازان و خانواده ...
باید امکانات چند برابری زیادی برای آنها ایجاد شود. وی با بیان اینکه از استان اصفهان حدود 400فرمانده عالی مقام در دوران دفاع مقدس وجود داشت، افزود: با توجه ب وجود 6درصد از جمعیت کشور در استان اصفهان، حدود 10درصد از جمعیت شهدای کشور و 11 درصد از جمعیت جانبازان و آزادگان را نیز به خود اختصاص داده است استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب زمانی گفتند که روزی خواهد رسید و ...
نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ( KHAMENEI.IR )، در خاطره ای از ایشان آورد: نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب در این سی سال، تجربه هم پیدا کرده ایم. گاهی به روی ما لبخند زدند. اوائل گاهی بعضی از ما باور میکردیم. یواش یواش فهمیدیم پشت صحنه چیست. فریب لبخند دشمن را، فریب وعده های دروغ دشمن را نخوریم. جبهه ی ...
کسانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی فقط شعار می دهند کاسبان اقتصاد مقاومتی با شعار ولایت هستند/ آمریکا بعد ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ، آیت الله سید احمد علم الهدی ساعتی پیش در آیین بدرقه گروه های جهادی دانشجویی در مشهد، اظهار کرد: شما جهادگران، طلیعه بهاری خود را با مجاهدت درراه خدا آغاز کرده اید. حرکت شما در این زمان صرف نظر از بهره برداری ابتدایی سال تحصیلی است از دو جهت موضوعیت دارد و مربوط به دو دستور مقام معظم رهبری است. وی افزود: مقام معظم رهبری که امسال ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
آرمان به میان آمد، اولین هایی بودند که به میدان آمدند. اگر انقلاب سال 57 نبود و اگر سوریه ای نبود و آرمانی به خطر نمی افتاد، این روزها آنها در مزارشریف یا کابل با قصد ارادت به امیرالمؤمنین(ع) به زیارت سخی رفته بودند، زیاد هم فرقی نکرده است، حالا بعد از وفاداری به دخترش در کنار فرزندش در بهشت همسرش آرام گرفته اند. * * * 20 سال بعد 30 سال کتاب های تاریخ جدید نوشته می شود، حدسش ساده است، بدون بردن نامی از افغانستانی ها. تاریخ ابتر خواهد ماند اما این هم سرنوشت تاریخی افغانستانی ها است. از تاریخ گریزی نیست؟ ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
؛ یک راه اینکه همین قطبی که با مختصات مخالفین دولت درست کرده اند را بر این مبنا که شاید روزی جواب دهد حفظ کنند و بر همین مبنا هم اکت های سیاسی شان را اد امه دهند. یک راه هم این است که این کار را نکنیم و به سمت طیفی که حذف کردیم، برگردیم. یعنی طیف سنتی که از یک جایی به بعد کمرنگ شد. مثلا مصداقی اگر بحث کنیم اینکه به سمت علی لاریجانی بازگردیم. به نظر شما بخش تصمیم ساز اصولگرا اولا باید چه تصمیمی ...
بررسی اندیشه ها و اقدامات حاج قاسم سلیمانی؛ حاج قاسم، نقطه پیوند ایران و اسلام/ سردار سلیمانی چگونه به ...
. فرماندهی ناجا شغل پیچیده ای است.از سردار لطیفیان تا سردار احمدی مقدم سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. آقای لطیفیان بعد از حادثه کوی دانشگاه با فشار دولت وقت از ناجا کنار رفت یا سردار احمدی مقدم که در اواخر دوران فرماندهی اش کم حاشیه نداشت. اساسا فرماندهی ناجا شغل سخت و پیچیده ای است. بگذریم .ترجیح داده شد او در سپاه قدس بماند و بیشتر از سیاست ایران در خاورمیانه فعال باشد و این شاید بزرگترین بخت های ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
نمی توانست روی پای خود راه برود. زندانبان او را آوردند و بچه ها خود را به بغل او انداختند اما وقت ملاقات را بلافاصله تمام کردند و نمی شد محسن را که خردسال بود از پدرش جدا کرد به نحوی که اکثر مامورانی که آنجا بودند به گریه افتادند. در دوره بعد از انقلاب نیز آقای هاشمی خود را وقف کشور کرده بود. در زمان جنگ مرتب به جبهه می رفت و حتی زمانی که تهران بود هم به خاطر فشردگی کار حتی شب ها در دفترش ...
دکتر الهام: نامگذاری امسال نشان داد رهبری از عملکرد اقتصادی دولت رضایت ندارند
به گزارش دولت بهار، غلامحسین الهام امروز در حاشیه حضور در سرزمین راهیان نور در گفت وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: هر ساله رهبر معظم انقلاب بر اساس یک فلسفه ای نامگذاری می کنند و توقع آن کار و رفتار را دارند. وی ادامه داد: حساس ترین کار برای جامعه همان اقدام عملی و تقویت زیرساخت های یک اقتصاد مستقل است و به نظر من مقام معظم رهبری مبانی نظری را کامل دیدند و امسال منتظر یک جهش و ...
دیدار زرگرپور با جانبازان و ایثارگران خمینی شهر/استاندار: برای ادامه کار نیرو گرفتم
آسایشگاه و توانبخشی امام حسین(ع) عنوان داشت: هنوز در زمینه مسکن جانبازان و همچنین در خصوص وضعیت استخدام پرستاران جانبازان مشکلاتی وجود دارد. رسول زرگرپور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره استان اصفهان ابراز داشت: رهبر انقلاب زمانی گفتند روزی می رسد تا اصفهان را به شهید خرازی ها و ردانی ها بشناسند نه با آثار باستانی اصفهان؛ و این جمله معظم له برای خیلی از مردم استان ناشناس است. ...
ایران ؛ امن ترین منطقه در خاورمیانه/ امنیت مرزی حاصل هوشیاری مرزبانان
های شیرمردان و شیرزنان دوران دفاع مقدس هنوز هم به مشام میرسد، امروزه ایران اسلامی با دارا بودن مرزنشینانی غیور و ایثارگرانی همچون هموطنان مریوانی به 'امن ترین' کشور خاورمیانه تبدیل شده است. وی با اشاره به وجود برخی نا امنی ها در منطقه اضافه کرد: خوشبختانه با درایت رهبر معظم انقلاب، هوشیاری نیروهای نظامی و انتظامی، ایستادگی و حمایت مردم به ویژه مرزنشینان، مرزهای امن و غیر قابل نفوذی ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکان مان چه می کند؟
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، خاطرات کودکی بسیاری از ما با شخصیت های کارتونی چون میکی موس ، شیر شاه ، سفید برفی و هفت کوتوله ، سیندرلا ، زیبای خفته ، علاءالدین و ... همراه است که همه این ها محصول یک کمپانی هالیوودی به نام والت دیزنی است. امروزه نیز شاید راه کار برخی والدین برای سرگرم کردن کودکانشان گذاشتن یک سی دی از دیگر کارتون های والت دیزنی باشد، از دیو دلبر و گیسو کمند گرفته ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به برخورد ...
فروزنده: دولت به جای طرح برجام 2 و 3 برای اجرای اقتصاد مقاومتی اقدام کند
به گزارش دولت بهار، لطف الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت وگو با فارس، با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: وقتی می خواهیم به هدفی برسیم در گام اول باید آن هدف را تعیین کرده سپس سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم را انجام داده و در نهایت آن را عملیاتی کنیم. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان سیاست ...
حیدر مصلحی: راه حل مشکلات کشور قطع امید از خارج است
انتخابات اخیر گفتمان استکبار ستیزی کمرنگ شود که با حضور دشمن شکن مردم و انتخاب آگاهانه آنها ناکام ماندند. در این جلسه حاضرین حمایت قاطع خود از تدابیر و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و سخنرانی ایشان در حرم رضوی اعلام داشتند. شهرضا در 80 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است. د/6027/ ...
ایزدی: آمریکا خواهان حضور حکومتی شبیه به تشکیلات خودگردان فلسطین در ایران است
که همیشه چالشی بین ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا وجود داشته و این چالش هم مربوط به دوران انقلاب نیست، ما با آمریکایی ها حکومت ملی مصدق را هم نمی توانستند بپذیرند امروز هم به همین صورت است، یعنی حتی درزمانی که دولت ایران مایل به تعامل و ارتباط گسترده با آمریکا و اروپا است؛ طرف مقابل مایل به کاهش تنش نیست و در عمل حتی بعد از توافق هسته ای هم نشان داده که آمادگی تعامل را ندارد و از طریق تحریم های ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد
پرسش های مطرح شده داد. مجری مراسم صبحگاه با آرزوهای بزرگ علاقمندی به اجرا و گزارشگری از همان دوران تحصیل ابتدایی در تهران و در دهه 1350 در دبستان جیحون، در وجودش قرار داشت. مجری مراسم صبحگاه مدرسه و گزارش تمرین ورزش صبحگاهی برای همه مدرسه، آغاز مسیر تحقق آرزوهای بزرگش بود. خیابانی در مورد آن دوران می گوید: در آن روزها که آقایان روشن زاده یا بهمنش گزارش می کردند، دوست داشتم در ...
جزئیات تشکیل نخستین قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری اصفهان/ عملیاتی کردن موضوع درآمدهای پایدار شهرداری ...
مهدی جمالی نژاد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری اصفهان و برنامه های این قرارگاه اظهار داشت: به عنوان نخستین سازمان در کشور، بلافاصله بعد از اعلام شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری اصفهان راه اندازی شده و دبیرخانه آن آغاز به کار کرد. وی درباره اولویت های این قرارگاه و برنامه های مد نظر آن ...