سایر منابع:
سایر خبرها
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
تاجگردون: بهبود معیشت مردم با اقتصاد مقاومتی میسر می شود
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه شدن اقتصاد کشور از تهدیدها و مطامع کشورهای دیگر و کاهش وابستگی به بیگانگان و بهبود معیشت مردم با تحقق اقتصاد مقاومتی میسر می شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد، غلامرضا تاجگردون در جمع خبرنگاران در گچساران افزود: نامگذاری سال 95 توسط مقام معظم رهبری مانند هر سال با درایت ...
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
میرزا قرار دارد که این منطقه به دلیل هم مرز بودن شهرستان خلخال از جنوبی ترین نقطه شاهرود با استان گیلان و سرگذشت تاریخی این منطقه در زمان مبارز گیلانی میرزاکوچک خان که پس از عبور از جنگل به دنبال تعقیب قزاق ها در ارتفاعات گیلوان خلخال سر میرزا از تن وی جدا شده و این منطقه به عنوان راس سر میرزاکوچک خان نام گرفته است و آب و هوایی مطبوع و کوهستانی برای گشت و گذار نوروزی دارد. روستای میانرودان ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
زودتر وسایل خانه را جهت تمیز کردن، بیرون آورد. آنها پارچه ای قرمز را هم بالای سر و در ورودی خانه می آویزند که به معنی رمز نیکی و خوشی ایام سال است. مردم این کشور مانند ایرانی ها سفره هفت سین می چینند که به آن سفره دسترخان می گویند اما برگزاری جشن نوروز را به خیابان ها می کشاندند تا همه در آن شریک باشند. در نخستین روز نوروز هم صبحانه را با انواع غذاهای شیرین صرف می کنند که عبارت است از ...
شبکه های اجتماعی؛ مسیر میان بر کمک به حل بحران های بزرگ
تقابل با آداب و سنت های ملی می دانند و به اشتباه این ایده را راهی برای مقابله با مراسم نوروز و سفره هفت سین تلقی می کنند و نتیجه این می شود که طرح این موضوع تعصبات ملی و آیینی مردم را تحریک کرده است. سوم اینکه رسانه های اجتماعی به قدری با سرعت رو به رشد و توسعه هستند که نقشی غیرقابل انکار در شکل دهی به گفتمان غالب جامعه و به ویژه نسل جوان و تاثیرگذار دارند و تمام مدعیان و متولیان فرهنگ ...
کلید حل بحران آب در جیب مردم یا دست دولت؟
باید گفت که فرهنگ سازی به این معنا نیست که با تکرار بیش از حد و خسته کننده در خصوص کاهش مصرف و گوشزد کردن کم آبی و ... مردم را به کم مصرف کردن وادار کنیم چراکه فرهنگ سازی به این معناست که ببینیم چه تمایلات رفتاری در بین مردم را می توان جایگزین کرد تا منجر به کاهش مصرف آب شود. ماهی قرمز باید از سر سفره هفت سین برداشته شود به طور مثال ماهی قرمز یکی از ملزومات سفره هفت سین ...
طبیعت تهران را در کدام بوستان ها باید دید؟
عموم مردم از طبیعت زیبای آن آماده شود. پارک جنگلی یاس در تاریخ 13 فروردین ماه سال 94 همزمان با سیزده به در یا روز طبیعت، بعد از احداث زیر ساخت های اولیه لازم رسماً افتتاح شد و در اختیار عموم مردم شهر تهران قرار گرفت. علت نامگذاری این پارک به نام یاس همزمانی ایام فاطمیه با نوروز 1394 بود که بعد از ایام فاطمیه این پارک افتتاح شد. قبل از این برای این منطقه از نام دره یا جنگل های قوچک ...
شب های شعر بلادشاپور در دهدشت
برشمرد و گفت: این مراسم هشتم فروردین با حضور غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس و مسئولان شهرستان در فرهنگسرای ارشاد اسلامی دهدشت برگزار خواهد شد. کاظمی جو تصریح کرد: سومین دوره شب های شعر بلادشاپور هفتم و هشتم فروردین در کاروانسرای بافت قدیم برگزار می شود. وی با اشاره به افتتاحیه این آیین در روز هفتم فروردین گفت: شاعران برگزیده از استان های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در سومین دوره شب های شعر بلادشاپور شرکت دارند. ...
نفسگیرترین مذاکره تاریخ معاصر را فاتحانه تمام کردیم
ثبات و تعامل، رفتار اسطوره های تاریخ ملی مان چون امیرکبیر و مصدق بود و آنچه از دست دادیم و به دست آوردیم به حکم عقل جسور و انقلابی مان عادلانه بود. مردم که توقیع حکم شرافتمندی ما را برعهده داشتند از این اتفاق بزرگ پشتیبانی کردند و ما با ساعت قلب آن ها نفسمان را تنظیم کرده بودیم. این مبارزه در شرایطی انجام می شد که جاهلان در دو سو دست در کار آشوب داشتند و هر قدم برای حفظ حقوق اساسی و ...
نفر اول لیست تونی بودم اما ژنرال ِتازه وارد مرا نخواست/قلعه نویی اصلی ترین دلیل جدایی ام از تراکتورسازی ...
....من یک ماه قبل از آغاز فصل تمرینات خودم را شروع کرده بودم و در بهترین شرایط ممکن قرار داشتم اما مربیان خودمان در تیم تراکتورسازی آن قدر از من تعریف کردند که من چشم خوردم و مصدوم شدم. تسنیم:کدام سین هفت سین را بیشتر دوست دارید؟ ماهی. تسنیم:ماهی مگر با سین شروع می شود؟! نه، ولی همین که آن را در سفره هفت سین می گذاریم، برای من کفایت می کند (می خندد ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
حوزه های علمیه و مانند اینها. خب، من که میگویم دشمن ، مقصودم دولت آمریکا است؛ تعارف هم نمیکنیم. البتّه آنها میگویند که ما دشمن شما نیستیم، ما دوست [شما هستیم]. پیام نوروزی به مردم ما داده اند و برای جوانهای ما دلسوزی کرده اند؛ یا در کاخ سفید سفره ی هفت سین پهن میکنند! خب اینها بچّه گول زنی است؛ کسی اینها را باور نمیکند. از آن طرف تحریمها را حفظ میکنند، از آن طرف وزارت خزانه داری آمریکا با ...
راهکارهای تغذیه ای برای داشتن قلب سالم
سلامت نیوز : بیماری های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است. افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات بوده که به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی شدن پدید آمده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، امروزه مردم نسبت به گذشته، بیشتر غذاهای پرکالری مصرف می کنند و از طرفی تحرک بدنی آنان نیز کمتر از گذشته ...
موزه میراث روستایی گنجینه ای گران بها/جلوه ای از فرهنگ و تمدن روستایی گیلان
پیشینیانشان دلخوش است و این بار نیز میزبان گردشگرانی می شود که سرور جشن ها و آیین های بومی را در فضایی روستایی به یادگار از یک قرن پیش جست و جوگر هستند . اندیشه ایجاد این موزه برای اولین بار پس از زمین لرزه دلخراش سال 1369گیلان- زنجان از سوی دکتر محمود طالقانی مطرح شد، موزه میراث روستایی گیلان که در نوع خود در آسیای مرکزی منحصر به فرد است، با هدف پاسداشت و حفظ میراث مادی و معنوی مردم سرزمین ...
پایان تراژدی تهران
آتلیه ی نقاشی بهرام دبیری جای خوبی است برای نشستن، گپ زدن و گفت وگو، حتی اگر موضوع گفت وگو ربطی به هنر و نقاشی نداشته باشد که البته این گفتگو داشت. اگر چه محور گفتگو شهر بی هویت شده ای تهران بود و این که در این به اصطلاح کلان شهر (که من دنگال شهر می خوانمش) هیچ حسی از زیبایی لطافتی که در فرهنگ و هنر ایران نهفته است وجود ندارد. شهری که درجایی از گذشته گم شده و به جای آن هیولایی از آهن و سیمان و شیشه برآمده است بی هیچ چشم اندازی از هنر و زیبایی و مهر. ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام
اسلام همسانی عمیقی دارد. طریقه و فلسفه چیدمان سفره نوروزی: پس از گستردن سفره آیینه و قرآن و ظرفی از آب، هفت سین خوراکی را به این ترتیب و با قصد و نیت خاص که به اختصار توضیح داده میشود بر سرسفره قرار می دهیم: ا-سنجد (نماد خرد گرایی و دعوت به عقل ) 2–سیب (نماد صحت و سلامت فرد و جامعه ) 3– سبزه (نماد خوش خلقی و ایثار) 4– سمنو (نماد قدرت ...
آیین های نوروز در آذربایجان غربی
... در گذشته خانواده های آذربایجانی سفره سفید پارچه ای به نام بایرام سوفراسی سفره عید یا یمیش سوفراسی سفره خوراکی را در اتاق مهمان پهن می کردند و هر مهمانی که از راه می رسید پای آن می نشست و صاحبخانه از میهمانان پذیرایی می کرد، این سفره در واقع هم سفره پذیرایی بود و هم سفره هفت سین . درمیان مردم آذربایجان غربی رسم بر این است پیش از رسیدن نوروز پوشاک نو خریده، به خانه و حیاط سر و سامان ...
بساط دم عید دوچرخه !
اما حالا هرکس سراغ خودش رفته ولابه لای صفحه های تو درتوی دلش، کلی چیز میز پیدا کرده که با آن خاطره دارد. این جا بهترین هایش را برای شما بساط کرده ایم تا همکاران دوچرخه ای قصه اش را برایتان تعریف کنند. سهمی مساوی از خاطره ها محمود اعتمادی: عکس ها حافظه ی خاطرات اند و هارد اکسترنال من (اگرچه یک حافظه ی مدرن است) همراه خوبی برای حفظ حافظه ی خاطراتم است. ...
نانوایی که به نیازمندان نان رایگان می دهد
تری تصمیم می گیرد به همه نیازمندان و در راه ماندگان، نان رایگان بدهد: نانوایی پدرم در پیچ شمیران بود. از همان نانوایی این سنت را به راه انداختم که به نیازمندان نان رایگان بدهم. بعد از آن هم که خودم به شکل مستقل در اینجا نانوایی زدم این نیتم را ادامه دادم. این نانوای خیر تمام تلاش خود را می کند تا علاوه بر آنکه روزی خودش حلال باشد نان سالم و با کیفیت هم به دست مردم بدهد و با اخلاق خوبش مشتری های ثابت ...
پیشنهاد همشهری آنلاین: هیجان زیاد با طعم آب
محال نیست، امروز دیگر خیلی از فرضیه های محال به واقعیت ممکن تبدیل شده و از خیالی پرورانده در سر عبور کرده و ملموس و عینی و قابل تجربه اند. نمونه اش غواصی است یا اسکی روی آب و جت اسکی. ورزش های آبی که این روز ها نه تنها صاحبان علم و حرفه اش می توانند آن را تجربه کنند، بلکه مردم عادی که طالب آن باشند هم می توانند آن را بیازمایند. ورزش هایی که مثل غارنوردی، رفتینگ، زیپ لاین و پل معلق، هیجان، شناسه ...
جهانی عاری از خشونت و رفع شدن مشکلات اقتصادی همه مردم / بازیگران سینما و تلویزیون از آرزوهای شخصی خود ...
باشکوهی همچون خانه تکانی، گستراندن سفره هفت سین و امثالهم به استقبال بهار می روند... سینماپرس برآن شد تا همزمان با نوروز 1395 با هنرمندان راجع به آرزوهایشان در سال جدید به گفتگو نشسته و از آرزوهای آن ها جویا شود. از همین رو با 10 بازیگر مطرح زن سینما و تلویزیون کشور خانم ها: نعیمه نظام دوست، مریم بوبانی، سیما تیرانداز، آهو خردمند، مریم سعادت، فریده سپاه منصور، پرستو صالحی، ژاله صامتی ...
مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1394
خصوص علت مرگ این پلنگ جوان ادامه دارد. شهادت جنگل بان بویراحمدی حین برخورد با قاچاقچیان چوب هوشنگ نادری، جنگلبان منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، حین برخورد با قاچاقچیان چوب جان خود را از دست داده و به درجه رفیع شهادت نائل شد. تحقیقات در رابطه با مرگ مشکوک این جنگلبان توسط مراجع انتظامی و قضایی آغاز شده است. عامل کشتار 11 آهوی ماده در کاشان برای تحمل 3 سال حبس ...
شیرینی انفجار بروکسل بین داعشی ها/ برج های معروف دنیا با رنگ پرچم بلژیک/ سلاح جهنمی داعش +تصاویر
برای ابراز همدردی با مردم کشور بلژیک به رنگ پرچم این کشور در آمدند. نبرد نزدیک سربازان حضرت عباس (ع) با بولدوزر داعشی +فیلم در این فیلم مشاهده می کنید که نیروهای مردمی عراق در فاصله چند قدمی با تروریست های تکفیری در حال جنگ هستند. بزرگترین سفره هفت سین +عکس تصویری از بزرگترین سفره هفت سین جهان در دامنه کوه زیبای بیستون کرمانشاه ، با هدف بزرگداشت عید نوروز ...
حمله خون آشام به جنگل های مازندران
که بر گستره وسیع جنگل ها و منابع طبیعی مازندران جولان می دهد و زیر و زبر زمین را در محاصره کثیف خود دارد و علاوه بر آلودگی های بی شمار و خطرناک بر روی زمین، سبب آلودگی سفره های زیرزمینی نیز شده است. با وجود این همه آگاهی ها و دانایی ها اما باز هم انسان در قبال مهر، محبت و سخاوت جنگل و طبیعت به ریختن زباله های تر و خشک بر پیکره سبز و با طراوت طبیعت و جنگل ادامه می دهد و در نهایت دودش به ...
مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران ومجاوران حرم رضوی
شعار سال: حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک مجدد سال نو به ملت ایران، مصادف شدن ابتدا و انتهای سال 95 را با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) مایه برکت کشور دانستند. حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تبیین شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پرداختند. ایشان با تاکید بر اینکه انتخاب شعار سال 95، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه مردم بویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند: شاید برخی ترجیح می دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، ...
سفر هایی برای قطع رحم!
، دوستان و فامیل را دریافت نکرده اند تجربه ای از تایید شدن، دیده شدن و محبت کردن و محبت دیدن ندارند بنابراین از حلاوت و شیرینی رفتارهای سالم انسانی که درون خانواده محقق می شود محروم و بی نصیب می شوند. وقتی بچه ها تجربه دید و بازدیدهای نوروزی را کسب نکرده باشند و دور سفره هفت سین با فامیل بودن را درک نکرده باشند و زمان تعطیلات در سفر بودن از خانه و کاشانه دور شوند به بهانه اینکه والدین دوست ندارند ...
تصاویر/تاجگردون در جشن رهاسازی ماهی های قرمز
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آفتاب جنوب ،آیین رهاسازی ماهی های سفره هفت سین در دریاچه مصنوعی پارک لاله گچساران با حضور نماینده مردم گچساران وباشت در مجلس و جمعی از مسئولین انجام شد . تاجگردون در این آیین گفت: برپاکردن این مراسمات و جشن ها در افزایش نشاط و شادمانی روحیه مردم موثراست واین جشن گام موثری در نهادینه کردن فرهنگ مهربانی است . انتهای پیام/ ...
معرفی جاذبه های گردشگری و تفریحی شهرستان باشت(تصاویر)
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری باشت نیوز ، شهرستان باشت از شهرستان های جدیدالتاسیس به مرکزیت شهر باشت بوده که از شمال به شهر یاسوج، از جنوب به شهر گچساران، از شرق به شهر نورآباد ممسنی و از غرب به شهرستان چرام و دهدشت منتهی می شود. این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. آثار تاریخی به جای مانده همچون: دوگور دوپا، پل بریم (پرین)، اشکفت شاه پیچاب ...
نوروز ایرانی از نگاه رسانه های عربی
رشد کند. طی این مدت خانه تکانی و خرید هم صورت می گیرد و چیزهای کهنه کنار می رود و اتاق ها برای پهن کردن سفره هفت سین و پذیرایی از مهمانان تزیین می شود. در گزارش قنطره آمده است: در سفره هفت سین، مواد غذایی و چیزهایی دیگری قرار می گیرد که با حرف سین آغاز می شود و هر کدام از آنها نماد یک مفهوم است. در چهارشنبه آخر سال مراسم چهارشنبه سوری برگزار می شود و مردم از روی آتش می پرند. سبزی که در سینی ...
از توصیه به ریاضت کشی غیر ریاکارانه تا تفریحات شاهانه/ آیا هاشمی دهه 90 از هاشمی دهه 60 متنفر است؟
چرا در جهان بینی آقای هاشمی و بروز تفریحاتش دو دهه فاصله می افتد و خاطرات ایشان بیست و چند سال بعد منتشر می شود؟ آیا ایشان حاضر بود در همان سالهای 70 و 71 که مردم ایران تورم بالا را تجربه می کردند و از صدمات ناشی از جنگ، در فقر و محرومیت به سر می بردند در تریبون های عمومی اعلام کند روز عاشورا، در سد لتیان، به همراه اهل و عیال، مشغول جت اسکی بوده است و فرزندانش تمام نوروز آن سال را به گشت و گذار مشغول بوده اند؟ به گزارش میدان72 ، در شماره های آخر سال گذشته روزنامه خاندان هاشمی (آرمان امروز)، مصاحبه ای با نویسنده کتاب دیالوگ با خدا انجام داده بود که در آن تلاش شده بود آقای هاشمی به عنوان یک مفسر قرآن معرفی گردد. در بخشی از این مصاحبه با نویسنده این کتاب آمده است: در رابطه با بحث جهان بینی یا در رابطه با سبک زندگی چیزی به نام تظاهر و ریاکاری در زندگی ایشان نما ندارد. به همین دلیل است که ایشان در خاطرات خود حتی به تفریحات خود و مسائلی که بسیاری افراد آن را پنهان می کنند، اشاره می کنند و این موضوع را کاملاً از قرآن دریافت کرده که عاقبت ترویج ریاکاری در بین مردم چیست؟ (دوشنبه 24 اسفند، ش 2999، ص7) همین مطلب با کمی تفاوت به تازگی در صفحه اینستاگرام آقای هاشمی نیز بیان شده است. پس از سفر نوروزی هاشمی رفسنجانی همراه با جمع کثیری به جزیره کیش، بسیاری از کابران شبکه های اجتماعی در این رابطه واکنش نشان دادند. لذا هاشمی در صفحه خود با ادبیاتی مشابه ادبیات همان نویسنده، نوشت: چرا هاشمی تفریحاتش را پنهان نمی کند؟ در زندگی ام از همان ابتدا چیزی به نام تظاهر و ریاکاری وجود نداشت و هر چه بودم همان را نشان می دادم. بالاتر از آن از این متنفر بودم که عده ای مردم را به ریاضت کشی و زندگی زاهدانه دعوت کنند و خودشان در پنهان طور دیگری زندگی کنند. به خاطر همین هم در خاطراتم حتی تفریحاتم و از این دست مسائل که بسیاری از افراد آن را پنهان می کنند می نویسم چرا که از عاقبت ریاکاری و تظاهر به ساده زیستی می ترسم. والله بما یعملون محیط.. ایشان و نویسنده کتاب مذکور اما توضیح نمی دهد چرا در جهان بینی آقای هاشمی و بروز تفریحاتش دو دهه فاصله می افتد و خاطرات ایشان بیست و چند سال بعد منتشر می شود؟ آیا ایشان حاضر بود در همان سالهای 70 و 71 که مردم ایران تورم بالا را تجربه می کردند و از صدمات ناشی از جنگ، در فقر و محرومیت به سر می بردند در تریبون های عمومی اعلام کند روز عاشورا، در سد لتیان، به همراه اهل و عیال، مشغول جت اسکی بوده است و فرزندانش تمام نوروز آن سال را به گشت و گذار مشغول بوده اند؟ آن زمان چرا کسی از تفریحات ایشان مطلع و آقای هاشمی در صدد بیان آنها نبود؟ یا در خاطرات سال 62 و 63 ایشان که در دهه 80 چاپ شده است از بهانه گیری های یاسر برای اسکی رفتن، حضور در ویلای سد لتیان و ... سخن گفته شده است، اما در همان سالها آقای هاشمی در نماز جمعه و مصاحبات خود به جای آنکه تفریحات خود را بیان کند همواره مردم را به ریاضت کشی و صرفه جویی دعوت می کرده است و از رفاه طلبی و اسراف بر حذر می داشته است. به عنوان مثال ایشان در نماز جمعه 21-10-1363 می گوید: کشورهایی که در این مسیر قرار می گیرند، اینها طبعاً باید یک مقدار ریاضت برای ساختن زیربنای یک اقتصاد سالم بکشند و رفاه و مصرف را کم کنند. شما اگر بخواهید در همه منازل یخچال، تلویزیون رنگی، فریزر، قالی اعلا، میوه فصل و غیر فصل و همه چیز وجود داشته باشد و در عین حال باید جاده، بندر، کارخانه ذوب آهن، فولاد مبارکه بسازید، این نمی شود. البته گویا این امر فقط برای مردم نمی شده است! ولی در همان حال مسئول کشور می تواند بهترین تفریحات و زندگی را داشته باشد! ایشان اذعان دارد که نه تنها گاهی مردم را باید به ریاضت کشی دعوت کرد بلکه در شرایطی خاص باید آنها را مجبور به ریاضت هم نمود: احتمال بحرانهای عظیم در دنیا می رود که تحملش برای آنها مشکل است، البته برای ما هم مشکل است. برای ما مشکل پیش می آید، البته اگر آن روز بشود، ما اعلام ریاضت خواهیم کرد و آن روز دیگر لازم نیست ما اینجا بمانیم و از اینجا جنگ را اداره کنیم، خودمان پا می شویم می رویم در جبهه ها و مردم هم باید طور دیگری زندگی کنند تا اینکه این بحران را پشت سر بگذاریم. ... (6دی 1363 سخنرانی در جمع روحانیون حزب جمهوری اسلامی) آن سالها اگر هم خاطرات تفریحات و مسافرتهای ایشان و فرزندانش به نوعی به بیرون درز می کرد، مردم آن را شایعه ضد انقلاب می دانستند و در تصورشان نمی گنجید امام جمعه شان اهل این گونه تفریحات مجلل باشد! البته سالهای بعد سبک زندگی وی و خانواده اش از مردم مخفی نماند و چه بسا این امر سبب رویگردانی بسیاری از افراد از انقلاب شد چرا که می دیدند کسانی که با شعارهای خاصی انقلاب کردند اینک رفتار دیگری دارند. اما پیشتر از این هم هاشمی بیان کرده بوده کسی نباید مردم را به ریاضت کشی دعوت کند. باید به عنوان تذکر خدمت ایشان گفت که کسی مردم را به ریاضت کشی دعوت نمیکند آنچه از دستورات دینی و به خصوص امیرالمومنین در نهج البلاغه بیان شده است و امام خمینی و امام خامنه ای نیز به آن تاکید کرده اند این است که حاکم و مسئول اسلامی باید زندگی ساده ای داشته باشدو شاید تا حدودی به آن تظاهر کند که هر تظاهری ریا نیست و بلکه این یک وظیفه دینی و شرعی است. حضرت امام خمینی در سخنان خود برای چند گروه بارها به ساده زیستی و دوری از تجملات تاکید داشته اند: اول: مسئولین کشور آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ... آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشم چطور، و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آن ها تأثیر بکند، آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم . (صحیفه امام، ج 17، ص: 377) دوم: روحانیون و طلاب از اهم مسائلی که باید تذکر بدهم، مسئله ای است که به همه روحانیت و دست اندرکاران کشور مربوط می شود، و همیشه نگران آن هستم..، کیفیت زندگی اهل علم است. اگر خدای نخواسته، مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، عمارت درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست، و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان. ... آن چیزی که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است، اینکه زندگی شما ساده باشد، همان طوری که سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیر المؤمنین و ائمه ما زندگی شان ساده و عادی بود بلکه پایین تر از عادی. ... (صحیفه امام، ج 19، ص: 318) سوم: انقلابیون و مجاهدین مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه اند. و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می کنند آب در هاون می کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هر گز با هم جمع نمی شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. (صحیفه امام، ج 21، ص: 86) البته اینها تنها مشت نمونه خروار از صحبتها و اندیشه های امام راحل است که در صحیفه امام درج شده است. لذا از آنجا که آقای هاشمی هم عمامه به سر دارد و هم جز مسئولین کشور بوده است و از پیشگامان انقلاب است می بایست به دلیل مضاعف در زندگی خود زهد و ساده زیستی پیشه می نمود. ضمن آنکه ضرورتی به ریا و تظاهر نیست گرچه در این امر تظاهر اشکالی ندارد اما آقای هاشمی می توانست با تمرین و خودسازی کاری نماید تا خالصانه و به دور از ریا یک زندگی ساده و معمولی با تفریحاتی شبیه مردم عادی داشته باشد. شبیه همین فرمایشات حضرت امام خمینی در سالهای ابتدای انقلاب از آقای هاشمی هم شنیده شده است و وی خطر تجمل گرایی را به روحانیون هشدار داد ه بود: چیزی که من برای آینده خطر می بینم، این است که مبادا روحانیت به قشر مرفّه تبدیل شود. قشر مرفّه مورد بغض مردم است؛ اگر مردم بعد از هفت، هشت سال دیدند که ما جاه و جبروت حکومت را به خودمان گرفتیم و یک قشر ممتاز شدیم، این همان خطر عظیم است، یعنی همان فئودالی و آن سرمایه داری، در ما صدق می کند و ما تبدیل به قشری می شود که علما و تاریخ آینده ما را نفرین خواهد کرد، مخصوصاً ما باید خیلی مواظب باشیم که به خاطر احترام اسلام و انقلاب سعی کنیم، همان حدود مردمی زندگی را که داشتیم [حفظ کنیم.] نمی گوییم ریاضت بیش از حدّ، مردم توقّع ریاضت را نداشتند، همان زندگی که داشتیم، مسائل امنیتّی یک قیودی را ایجاد می کند که داریم و باید داشته باشیم و مردم آنها را از ما می خواهند. از اینکه بگذریم، سعی کنیم که ما مثل مردم و مثل گذشته باشیم، حالت روحانیّت و ارتباط با مردم و حالت صمیمیت با مردم را داشته باشیم. همان طوری که مردم در گذشته می توانستند درد دلشان را به شما بگویند، امروز که نماز جمعه هستید و اگر نماینده مردم هستید، مردم بتوانند همان صمیمّیت و صفا را داشته باشند. اگر این حالت را حفظ کنیم، آن روحانیّت قبلی را به این حکومت تبدیل می کنیم و حکومت به همان پایگاه معنوی واقعی تبدیل می شود. (24 فروردین 1361 در جمع ائمه جمعه آذربایجان شرقی و غربی ) ایشان در جایی دیگر به ضرورت نگهداری حالت طلبگی بین روحانیون اشاره کرده و تاکید می کند روحانیت باید اهل ریاضت باشد: باید آن رابطه را حفظ کرد. آن رابطه از طریق مطالعه، ریاضت و از طریق اسلامی تهیه می شود. (24شهریور1362 سخنرانی در جمع مسؤولان استان سیستان و بلوچستان ) در مورد سفرها و تفریحات آقای هاشمی خوب است به روایتی که خود ایشان در خطبه های نماز جمعه اش به آن پرداخته است اشاره شود: حضرت امام صادق (ع) دوستی داشتند که روزی به خدمتشان آمد. حضرت به او بی اعتنایی کردند، به گونه ای که به آن شخص برخورد و گفت: آقا! شما به من محبّت زیادی داشتید. اکنون چه شده است ؟ امام صادق (ع) فرمودند: برای اینکه شنیده ام در سفر امسال به مکّه، در هر منزلی یک گوسفند می کشتی و بوی کباب در قافله به راه می انداختی . آن مرد گفت: امّا من کباب را به مردم می دادم. خود من از یک گوسفند، مقدار کمی می خوردم” امام فرمود: آیا همه از کباب می خوردند؟ گفت: نه، امکان نداشت که نصیب همه آنها شود. عدّه ای از آنها می خوردند . حضرت صادق(ع) فرمود: همین کاربدی است. وقتی در مکانی که هزار نفر هستند و از کبابی که درست می کنی پنج یا ده نفر استفاده می کنند، بقیه را ناراحت می کنی. این کار بدی است که نباید تکرار کنی ... بعضی کارها به این شکل، اسراف است. ممکن است مصداق اسراف به این معنا نباشد. امّا روح اسراف را دارد (نماز جمعه 13-12-1361) با این اوصاف به نظر می رسد رفتار آقای هاشمی حداقل این است که روح اسراف را دارد و همین امر برای یک روحانی عضو خبرگان رهبری که مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز به عهده دارد شایسته نیست! اینکه آقای هاشمی از کسانی که مردم را به ریاضت دعوت می کنند ولی خودشان طور دیگر زندگی میکند اظهار تنفر کرده است نیز نکته ای جالب است! خوب ایشان و یا مشاورانش قبل از هر سخنرانی، جستجویی در سخنان قبلی ایشان داشته باشند تا به گونه ای بر داشت نشود که هاشمی دهه 90 از هاشمی دهه 60 متنفر شده است! منبع : فردا نیوز کد مطلب : سایر اخبار ...
جای خالی پدران شهید کنار سفره هفت سین/خلوص نیت، دروازه شهادت سردار شهید شمس آّبادی
عظمتی به شما می دهد که باور نکنید." حالا این سخن محقق شده است و در این چند روز متوجه شدیم حاج آقا که در شهر خودش غریب بود و کسی او را نمی شناخت به قدری بزرگ شد و عظمت پیدا کرد. رشیدی فر به تأکید شهید مبنی بر حفظ آرمان های انقلاب اسلامی اشاره کرد و تصریح کرد: حاج آقا همیشه سخن و خواسته شان این بود که آرمان های این انقلاب اسلامی را حفظ کنید و خودشان نیز برای حفظ همین آرمان ها به سوریه ...