سایر منابع:
سایر خبرها
ناگفته های لغو یک سفر روحانی
...: در حالی که قرار بود، سفر 11 فروردین حجت الاسلام حسن روحانی به اتریش، به عنوان نخستین سفر اروپایی رئیس دولت یازدهم در سال 95 در کانون خبرهای سیاسی نوروزی قرار بگیرد، اعلام یکباره لغو این سفر آنهم تنها چند ساعت مانده به انجام آن، علامت سوال ها و گمانه های مختلفی را مقابل ایرانیان قرار داد و پای برخی از دولتی ها را به میدان اظهار نظر درباره چرایی این اتفاق باز کرد، تا جایی که وزیر بهداشت دولت ...
سیاست های اقتصاد مقاومتی در ارتقاء موقوفات کشور اجرایی می شود
.../1/14 - 15:08 533349 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام و المسلمین محمدی صبح روز شنبه 14 فروردین ماه در نشست صمیمی با معاونین ، مدیران و کارکنان سازمان اوقاف با بیان اینکه براساس روایات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ، حضرت زهرا (س) شخصیتی بی نظیر در عالم خلقت است ، اظهارداشت : در زیارتنامه این بانوی بزرگوار داریم که خداوند به واسطه ...
روایتی از مهمترین اتفاقات نوروز 95
... رئیس جمهور داغدار شد بانو ساره خاتون پیوندی مادر همسر حجت الاسلام حسن روحانی که از حدود یک ماه پیش به علت مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری بود، در سومین روز از سال جدید درگذشت تا رئیس جمهور کشورمان در ابتدای سال 95 عزادار شود. حملات تروریستی به بلژیک در ظهر سومین روز از سال جدید پایتخت بلژیک، صحنه وقوع سه انفجار بود که دو مورد آن در فرودگاه و یک ...
رفتار هاشمی؛ غفلت یا خیانت؟ مساله این است
به گزارش افکارنیوز ، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادداشتی با عنوان رفتار هاشمی؛ غفلت یا خیانت، مساله این است منتشر کرد. متن کامل این مطلب به شرح زیر است: شاید به دلیل گذر زمان، برخی فراموش کرده باشند که مواضع دشمن شاد کن هاشمی رفسنجانی و پاسخ های روشنگرانه و صریح امام خامنه ای، تنها به موضع اخیر هاشمی ...
برگزاری گفتمان علماء و نخبگان افغانستان در مشهد
پایگاه خبری تحلیلی تازه (tazehnews.com) : گفتمان علماء و نخبگان افغانستانی مقیم ایران با موضوع فرهنگ فاطمی و مسئولیت علماء در محل مؤسسه تبیان مشهد برگزار شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت میلاد فاطمه زهرا(س)، گفتمان علماء و نخبگان افغانستان با موضوع فرهنگ فاطمی و مسئولیت علماء با حضور آیت الله ساجدی، حجج اسلام هاشمی ...
مبارزات همسر شهید شاه آبادی
حاجیه خانم عزت السادات آیت الله زاده شیرازی، نواده میرزای شیرازی بزرگ (صاحب فتوای تحریم تنباکو) و فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمطلب شیرازی در سال 1318 شمسی در نجف اشرف و در بیت سیادت و فضیلت به دنیا آمد. وی نزد پدر و دو برادر خود به تحصیل علوم قرآنی پرداخت و در نوروز سال 1322 (در 14سالگی) به همراه تمامی اعضای خانواده به ایران آمد و در تهران ساکن شد. چهار سال بعد، در سال ...
بهره مندی بیش از 4 میلیون نفر از آرامش بهاری فارس/ رشد 40 درصدی بازدید از مسجد وکیل
تا در ارائه مطلوب این خدمات وقفه ایی ایجاد نشود، به برنامه های اجرا شده در این طرح اشاره کرد و گفت: در جوار بقاع متبرکه در بیش از 300 بقعه مراسم تحویل سال اجرا شد همچنین در قالب این طرح برنامه هایی همچون مراسم دعا، پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، سخنرانی و غیره اجرا شد. مدیرکل اوقاف فارس، از دیگر برنامه های امسال را برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه(س)، برنامه های ویژه روز 12 فروردین و اجرای ...
اعلام برنامه هفتگی آستان مقدس حضرت معصومه(س)
والمسلمین فرحزاد و مداحی حاج سید علی حسینی نژاد بعد از نماز عشا و قرائت زیارت جامعه کبیره (پنجشنبه، 19/1/95) ساعت 22:30 را از دیگر برنامه های حرم مطهر عنوان کرد. حجت الاسلام بهشتی پور با اشاره به قرائت دعای ندبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرشفیعی و مداحی حسن شالبافان در روز جمعه، 20 فروردین ماه جاری بعد از نماز صبح در شبستان امام خمینی(ره) ادامه داد: آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته قم نیز توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، در مصلی قدس قم برگزار می شود. انتهای پیام// 15/ 313 ...
شجریان،مارمولک و مسئله فرهنگ در دولت روحانی
واکنش های مختلفی به همراه داشت. یکی از جدی ترین واکنش ها متعلق به حسین دهباشی بود. عده زیادی کلیپ های ویدئویی دهباشی را در به قدرت رسیدن حجت الاسلام حسن روحانی به شدت مؤثر می دانند. به پیشنهاد او، حجت الاسلام روحانی در فیلم انتخاباتی اش در یک اتومبیل صدای ترانه ای از شجریان را بلند کرد و به او ابراز علاقه کرد. نام آقای شجریان بعد از مصادره اسم و اسکار اصغر فرهادی ، گزینه مطلوبی برای ...
پندها و بندها در تحلیل ماجرای انتخابات
اصولگرایان و هر جناح سیاسی دیگر، اگر خواهان باقی ماندن و دوام یافتن در عرصه سیاسی کشور هستند، باید از خوی تحمیل گری و دیکته کردن دست بردارند و به مردم احترام بگذارند. میدان 72 / حجت الاسلام بهمن شریف زاده: پس از روشن شدن نتیجه آراء در انتخابات اخیر، تحلیل های گوناگونی از سوی افراد و جناح های سیاسی ارائه شد. البته همه تحلیل ها را با وجود تفاوت هایی که دارند، می توان واجد سهمی از حقیقت دانست؛ زیرا هر تحلیلگری از زاویه نگاه خود به دنبال کشف حقیقت است و هم از این رو به بخشی از حقیقت، دست می یابد. لکن برای دست یافتن به بهره بیشتر از حقیقت، می توان مشترکات تحلیل های متفاوت را احصاء و مختصات هر یک را تبیین کرد. برای آنکه بتوانیم این تحلیل ها را درست بررسی کرده و به تحلیلی دقیق تر برسیم، لازم است ابتدا برخی از مسلمات کنونی جامعه خود را شماره کنیم تا در ارائه تحلیل بر خلاف امور مسلم حرکت نکنیم، چراکه حرکت بر خلاف مسلمات، آغاز خطا در تحلیل است. یکی از مسلمات اکثرمردم، کاهش سطح رفاه در جامعه است. مردم از وضعیت معیشت خود راضی و خشنود نیستند. هیچ فرد یا جناحی مدعی بهبود وضعیت معیشت در دولت یازدهم نیست، حتی هیچ یک از اصلاح طلبان هم تا کنون مدعی بهبود وضعیت معیشت مردم نشده است. فقر در بین مردم گسترش و افزایش یافته است و مردم از تهیه بخش قابل توجهی از نیازهای خویش، ناتوان یا کم توان شده اند. دومین امر مسلم این است که مردم، سهم قابل توجهی از وضعیت بَد زندگی خود را معلول ناتوانی دولت می دانند و در حالت خوش بینانه می گویند: دولت نتوانسته در این زمینه موفق عمل کرده و کاری برای مردم انجام دهد. اگرچه برخی امید به بهبود وضعیت اقتصادی پس از تصویب برجام داشتند؛ اما این امید هم با ندیدن تغییری محسوس در کشور، رو به کاهش گذاشته است. سومین امر مسلّم این است که در مدت دو سال و نیمی که از دولت یازدهم می گذرد، محبوبیت دکتراحمدی نژاد پیوسته رو به افزایش بوده است. برای اثبات این مدعا نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست، تصریح آقای هاشمی بر اینکه “خطر بازگشت احمدی نژاد را نباید نادیده گرفت” ، اذعان به وجود رأی ده تا پانزده میلیونی احمدی نژاد از سوی صادق زیباکلام و تصریح برخی اصلاح طلبان بر خطر بازگشت احمدی نژاد به سبب عمل نکردن دولت به وعده های اقتصادیش، قسمتی از شواهد من بر این مدعا است، اگرچه این تصریح از سوی اصلاح طلبان، اعترافی بر دومین امر مسلم؛ یعنی تقصیر دولت در وضعیت بد معیشتی مردم نیز هست. تخریب بی وقفه احمدی نژاد از سوی روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب در این مدت نیز گویای همین معنا است که احمدی نژاد چیزی دارد که نباید از او غافل شد و باید پیوسته از او ترسید و احساس خطر کرد و این در حالی است که آقای احمدی نژاد در دو سال و نیم گذشته از هرگونه موضع گیری اجتناب کرده و چیزی نگفته که کسی بخواهد در برابر حرف او موضع بگیرد. اتخاذ این مواضع برعلیه آقای احمدی نژاد نشان دهنده افزایش محبوبیت او است؛ چراکه در غیراین صورت، نیازی به تقابل با احمدی نژاد نبود و کافی بود او را رها کنند تا به مرور فراموش شود. اما آنچه مشهود است، این است که هرگاه آقای احمدی نژاد به جایی رفته و در بین مردم حضور پیدا کرده، توپخانه رسانه ها به شدت بر علیه او فعال شده و بر احتمال بازگشت او تأکید کرده اند. با در نظر گرفتن مسلمات پیشگفته، اصولگرایان پیش از انتخابات به این تحلیل رسیدند که نارضایتی مردم از دولت آقای روحانی، اقتضا می کند که مردم به حامیان او، یعنی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، رأی ندهند، اما آنها با این پرسش روبه رو بودند که آیا مردم با وجود این مقتضا، به نقطه مقابل آنها یعنی اصولگرایان رأی خواهند داد؟ آنها طعم شکست را در انتخابات ریاست جمهوری 92 چشیده بودند و احتمال عدم اقبال مردم به خود را می دادند، اما در همین حال، از محبوبیت رو به افزایش احمدی نژاد آگاه بودند، پس بخش قابل توجهی از آنها طرحی در افکندند و تصمیم گرفتند آقای احمدی نژاد را مصادره کنند. در این راستا به صورت سلسله وار برنامه های تلویزیونی ساخته شد که در آن آقای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور اصولگرا در کنار مجلس اصولگرا معرفی می شد. البته این کافی نبود، کار دیگری که کردند این بود که به سراغ برخی احمدی نژادی ها رفتند و از ابزارهایی چون نگرانی آنها نسبت به انقلاب و نفوذ دشمن بهره جستند، تا بخشی از سایت ها و رسانه های طرفدار آقای احمدی نژاد را در پازل اصولگرایان وارد سازند. این تلاش تا آنجا ادامه یافت که برخی از هواداران دکتر به ارائه لیست هایی اقدام نمودند که نزدیک به 70 در صد آن با لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان مشترک بود در حالیکه دفتر دکتر احمدی نژاد بارها اعلام کرده بود که دکتر از هیچ جناح و لیستی حمایت نمی کند . این اقدام یک کار هدفمند و برنامه ریزی شده با این تحلیل بود که نارضایتی مردم از تیم آقای روحانی به دلیل وضعیت سخت معیشتی، رشد کرده و مردم دل خوشی از این جریان ندارند، پس به آنها “نه” خواهند گفت. اما از آنجا که نسبت به “آری” گفتن مردم به اصولگرایان تردیدهای جدی وجود داشت، باید از موضوع مسلم سوم، یعنی محبوبیت آقای احمدی نژاد بهره می جستند، پس رسماً از نام دکتراحمدی نژاد بهره برداری کردند و متأسفانه برخی از حامیان رسانه ای آقای احمدی نژاد هم با این برنامه همسو شدند و آقای احمدی نژاد را یک اصولگرا معرفی کردند، درحالی که همین اصولگرایان پیوسته از دکتر، اعلام برائت می کردند و او را منحرف از اصولگرایی معرفی کرده و مطرود می خواندند و در بهترین حالت می گفتند: احمدی نژاد یک زمانی از اصولگرایان بود، اما پس از مدتی از جمع اصولگرایان طرد شد و بیرون رفت. رسانه ملی هم که مدت ها حاضر نبود یاد نیکی از آقای احمدی نژاد بکند، در روزهای قبل از انتخابات، مکرراً اسم او را به عنوان “رییس جمهور اصولگرا” مطرح می ساخت و از آنجا که یک برنامه ریزی بزرگ رسانه ای برای این کار صورت گرفته بود، تکذیب های مکرر دفتر دکتراحمدی نژاد هم چندان شنیده نمی شد، تا با این ترفند آقای احمدی نژاد یک اصولگرا شمرده شده و رأی دوستدارانش به سَبَد اصولگرایان ریخته شود. اما پس از انتخابات و در تحلیل عِلل شکست اصولگرایان در تهران، بازی دیگری آغاز شد. برخی کوشیدند احمدی نژاد را به عنوان عامل باخت اصولگرایان معرفی کنند. در اردوگاه اصلاح طلبان، آقای عباس عبدی اصولگرایان را افراد محترمی معرفی کرد که به خاطر ارتباط با احمدی نژادی ها شکست خوردند و آنگاه نتیجه گرفت که اصولگرایان باید احمدی نژادی ها را از خود بِرانَند تا مقبولیت پیدا کنند. برخی رسانه های اصولگرا هم همین موضوع را مورد تأکید قرار داده و مدعی شدند که علت شکست اصولگرایان، احمدی نژاد و خاطرات مردم ازعملکرد بَدِ او بوده است. همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری نیز اصلاح طلبان خواستند پیروزی آقای روحانی را شکست احمدی نژاد وانمود کنند، حال آنکه دکتراحمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نماینده ای نداشت. اصولگرایان نیز مانند بیشتر اوقات، بازی اصلاح طلبان را خوردند و در موضعی منفعلانه به فرافکنی پرداخته و باخت خود را به گردن احمدی نژاد انداختند. البته دراین بین، عده ای کوشیدند که با انتشار لیستی تلفیقی، ترفند “جناحی نشان دادن” احمدی نژاد را خنثی سازند. اگرچه لیست مذکور، ارتباطی به دکتراحمدی نژاد نداشت؛ اما مانعی دربرابرجنگ روانی اصلاح طلبان ایجاد کرد. اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با تمام توان کوشیدند، شکست اصولگرایان را، شکست احمدی نژاد معرفی کنند و چنانکه اشاره شد(درتحلیل آقای عباس عبدی) تا کنون از این تحلیل(که آن را مبارزه با احمدی نژاد می دانند) دست نکشیده اند. آنها بارها با گزاره ها و تحلیل های گوناگون کوشیده اند این معنا را به جامعه تلقین کنند که مردم، پشت به احمدی نژاد کرده و از او بیزار شده اند. بدون شک معرفی احمدی نژاد به عنوان یک چهره اصولگرا، می توانست، خوراک تبلیغاتی خوبی برای اصلاح طلبان بسازد تا احمدی نژاد را به عنوان یک چهره شکست خورده معرفی کنند و با این ترفند، اصولگرایان را منفعل ساخته و همصدا سازند؛ چنانکه پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد همین اتفاق بودیم؛ لکن با انتشاراین لیست، قدرت مانور آنها کاهش یافت. البته فارغ از این نکته، لیست مذکور حکایت از آن داشت که احمدی نژاد، شخصیتی فراجناحی است. موضوع عدم اعتقاد آقای احمدی نژاد به رویکردهای انحصاری حزبی و جناحی، مسأله ای است که از مدتها قبل، مکرراً به آن پرداخته ام و این موضوع را تبیین کرده ام که آقای احمدی نژاد جناحی فکر نمی کند و به دنبال سرکوب هیچ جریانی نیست بلکه معتقد است همه جناح ها باید به صحنه بیایند و البته تصریح کردم که این رویکرد با نگاه اعتدالی آقای روحانی که با افراطی و تفریطی خواندن جریان های سیاسی، آنها را به سمت اضمحلال می بَرَد، متفاوت است. احمدی نژادی که من شناختم معتقد است که همه افکار باید در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشند. آنچه از نظر او نباید باشد ستم، اجحاف، استکبار و خودبرتربینی است. جالب آنکه نتیجه انتخابات به نحوی رقم خورد که به دیدگاه آقای احمدی نژاد نزدیک است و یک ترکیب بدون اکثریت مطلق از همه افکار راهی مجلس شدند. یک جبهه قوی از اصولگرایان در کنار یک جبهه قوی از اصلاح طلبان و جبهه دیگری از مستقل ها در مجلس شکل گرفت و در واقع تئوری آقای احمدی نژاد در این مجلس محقق شد. انتشار لیست جبهه توحید وعدالت ازآن جهت مهم بود که در هیاهویی که رسانه ملی وجریان اصولگرا و حتی برخی رسانه های هوادار احمدی نژاد برای اصولگرا نشان دادن احمدی نژاد به راه انداختند، دکتر را از جهت گیری جناحی تبرئه کرد و به دیدگاه آقای احمدی نژاد که بارها اعلام کرده بود که من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب، نزدیک تربود. با ذکر این مقدمه اکنون به بررسی و تحلیل آراء بعد از انتخابات می پردازم. در هر انتخاباتی با دو گونه تحلیل روبه رو می شویم: نخست، تحلیلی است که “آری” گفتن و خواستن را اصالت داده و نخواستن را فرع آن می نامد. و دوم “نه” گفتن و نخواستن را اصل، و خواستن را تابع آن می خواند. در انتخابات این دوره مجلس، همه اصولگرایان و اصلاح طلبان، آراء مردم را به شکل نخست تحلیل کردند و نخستین تحلیل را برگزیدند. هر دو جریان سیاسی کشور، انتخاب مردم را از نوع آری گفتن به وضعیت موجود جامعه دانستند. البته اصولگرایانازانتخاب مردم، ابراز تأسف کرده و اهالی تهران را به باد انتقاد و اهانت گرفتند، در حالی که اصلاح طلبان از این انتخاب خرسند شده و به تحسین تهرانی ها پرداختند. اصولگرایان گاه از کاهش سطح دیانت مردم پایتخت گفتند و تهرانی ها را علاقه مند به سبک زندگی غربی خواندند و گاه اهل کوفه و بی وفا به ولایت. البته اصلاح طلب ها هم برخلاف تحسینی که از تهرانی ها کردند، مردم شهرستان ها را به خاطر رأی کمتری که به آنها دادند، فاقد بلوغ سیاسی نامیدند. به هر حال هر دو جریان، تحلیلی یکسان از انتخابات داشتند که عبارت از رضایت به وضعیت موجود بود. این همان تحلیل آری گفتن است که “نه” گفتن به اصولگرایان، فرع بر آن و تابعی از آن دانسته شد. باید توجه داشت که در این تحلیل، آری گفتن اصالت دارد؛ به این معنا که هدف مردم، ابراز رضایت از وضعیت موجود تلقی شده است؛ یعنی مردم به آری گفتن فکر می کردند که لازمه اش رأی نیاوردن اصولگرایان بوده است؛ چنانکه آقای روحانی هم این انتخابات را مهر تأییدی از سوی مردم بر عملکرد دولت خود تلقی کرد. اما درباره این انتخابات، تحلیل دیگری می توان داشت که متفاوت با تحلیل دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب است. این تحلیل، تحلیلی از نوع دوم است که بر طبق آن، رأی مردم از نوع “نه” گفتن و نخواستن است و ارتباطی به رضایت آنها از وضعیت موجود ندارد. البته طبیعی است که “نه” گفتن آنها به اصولگرایان، منجر به رأی آوردن اصلاح طلبان شد. به نظر من مردم در این انتخابات به اصلاح طلبان، آری نگفتند و از وضعیت موجود، ابراز رضایت نکردند؛ بلکه به اصولگرایان “نه” گفتند و آنها را نخواستند، همچنانکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز به اصولگرایان “نه” گفتند و نتیجه آن، رأی آوردن آقای روحانی شد. البته منظورمن از این تحلیل، نفی کلی رأی “آری” به اصلاح طلبان نیست؛ زیرا به هر حال، جریان اصلاح طلب، حامیانی دارد که همیشه به گزینه های این جریان رأی آری می دهند؛ همچنانکه اصولگرایان هم حامیانی دارند که همیشه به گزینه های جریان اصولگرایی رأی آری می دهند. مقصود من از مردم، آن بخش گسترده ای است که در ذیل هیچ جریان سیاسی قرارنگرفته و با عنوان هوادار دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب، شناخته نمی شوند. “آری گفتن” آنها به اصلاح طلبان، برای آن نبوده که از وضعیت زندگی خویش راضی باشند و عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کنند یا آنگونه که برخی پنداشته اند: وضعیت معاش، برایشان مهم نباشد و به فرهنگ غربی بیندیشند؛ بلکه “آری” گفتن آنها به تبع “نه” گفتن به اصولگرایان پدید آمده است. اکنون پرسش این است که چرا مردم به اصولگرایان “نه” گفتند؟ مگر مردم ازاصولگرایان چه دیدند و به آنها چه احساسی داشتند که ایشان را وکیل خویش نکردند؟ بی شک مردم اشکالاتی دراصولگرایان می دیدند که به آنها “نه” گفتند. یکی از اشکالاتی که مردم سال ها و به ویژه در ماه های اخیر از اصولگرایان مشاهده کردند، تحمیل، اجبار و الزامی است که در قالب دفاع از اسلامیت و آرمانهای انقلاب از ایشان دیدند و می بینند. بسیاری ازاصولگرایان به تحمیل و دیکته کردن افکار و خواسته های خود، که آن را مساوی با دینداری وآرمانهای انقلاب می دانند، عادت کرده اند. فشاری که مردم از این تحمیل احساس می کردند درچند هفته پیش از انتخابات شدت گرفت؛ زیرا اصولگرایان، انقلابی بودن و ولایی بودن را فقط در رأی دادن به لیست اصولگرایان تعریف کردند و لیست جناح دیگر، سازشکار و غربزده و... معرفی شد. اصولگرایان باید می فهمیدند احساس بَدی که از اتهام دور شدن از اسلام، ولایت و آرمانهای امام و انقلاب به مردم دست می دهد، همیشه آنها را وادار به تبعیت از اصولگرایان نمی کند، بلکه چه بسا فاصله مردم از اصولگرایان را بیشتر می کند. آنها باید این حقیقت را باور کنند که “آزادی” و “اختیار” از اصلی ترین فطریات مردم است که نادیده گرفتن آن، سبب نفرت مردم وانزوای اصولگرایان خواهد شد، پس به هیچ بهانه ای نباید نادیده گرفته شود حتی اگر پای آرمانهای انقلاب در میان باشد. “آزادی” و “اختیار” ازنخستین گرایش های فطری و اساسی ترین و مهم ترین خواسته های انسان است. انسان، با اختیار و اراده، انسان تعریف می شود و رشد او نیز وابسته به داشتن اختیار است. اگر جلوی اراده انسان گرفته شود، رشد نمی کند و کوچک می ماند، از این رو وقتی آزادی از فردی سلب شود به لحاظ روانی خود را در تنگنایی احساس می کند که حتی نفس کشیدن برای او سخت خواهد شد. این اصل فطری از نخستین و مهم ترین آرمان های انقلاب ما نیز بوده است تا آنجا که می توان گفت که مقدم بودن “استقلال” بر “آز ادی” در اساسی ترین شعارانقلاب یعنی “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” فقط برای رعایت وزن و قافیه شعار بوده است وگرنه “آزادی” تقدم رُتبی بر دو بخش دیگر شعار دارد. مردم ایران برای آزاد شدن از استبداد قیام کردند و انقلاب اسلامی تا زمانی که در حال حرکت به سمت آزاد کردن و توسعه اختیار انسان ها است، پایدار و باقی می ماند. اصولگرایان باید هرچه زودتر به این دَرک برسند که با دیکته کردن نمی توان مردم را مطیع و تابع ساخت. البته این توصیه شامل حال دیگر جریان های سیاسی کشور همچون اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نیز می شود. اصلاح طلبان با وجود شعارهایی که حکایت از توجه ویژه به حق آزادی و اختیار دارد، کارنامه درخشانی از خود در رعایت این حق، برجا نگذاشته اند. قلع و قمع اساسی و گسترده اصولگرایان از مناصب گوناگون (مناصب قوه مجریه) در دوره اصلاحات، و به کارگیری فرهنگ “داس” به جای فرهنگ “کلید” نسبت به هواداران محمود احمدی نژاد در دولت یازدهم، فشار روانی شدیدی بر جامعه وارد ساخت که از جریان اصلاح طلب و جریان اعتدال، چهره خشنی ترسیم کرد، اگرچه اصلاح طلبان به سبب دور بودن یازده ساله از قدرت در ساحت سیاسی و اجرایی کشور، قادر به دیکته کردن به مردم نبودند در حالی که جریان اصولگرا همیشه واجد قدرت بوده و مع الاسف تحمیل و الزام، همیشه در گفتار و کردار ایشان، مشهود بوده است. این تفاوت (نبودن اصلاح طلبان در عرصه قدرت) چهره معتدل تری از اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان در ذهن مردم، ترسیم کرده است که عاملی برای ترجیح اصلاح طلبان شد. فشاروالزام اصولگرایان زمانی که با عدم پایبندی بخشی از آنها به آرمان ها همراه شد، فاصله مردم را آز آنها بیشتر کرد. مردم از سویی الزامات اصولگرایان را احساس می کردند و از سوی دیگر عدم صداقت آنها در پایبندی به آرمان های انقلاب را مشاهده می کردند. برای مثال، تجمل گرایی، آفتی بود که سال ها به زندگی مسؤولان نظام راه یافته بود تا جایی که فریاد رهبر انقلاب را از پانزده سال پیش درآورده و هر سه قوه کشور را مأمور مبارزه با آن کرده بودند و این در حالی بود که رسیدگی به مستضعفان از مهم ترین آرمان های انقلاب بود. مردم شاهد بودند که این آفت نه تنها از بین نرفت که در زندگی بسیاری از مسؤولان، توسعه هم پیدا کرد. فاصله طبقاتی پدید آمد و به صورت زشت و زننده ای شدت گرفت و جلوه هایی از آن برای همه مردم عیان شد تا جایی که فضایی از بی اعتمادی به مسؤولان نظام پدید آمد و رو به گسترش گذارد. این بدبینی به اندازه ای رشد کرد که اگر نبود ساده زیستی تعدادی از رادمردان دولت احمدی نژاد، قطار انقلاب به پرتگاه سقوط نزدیک شده بود. اینکه رهبر انقلاب، بارها و بارها از احیای آرمان های انقلاب در دولت احمدی نژاد سخن گفتند، کنایه ای تلخ از رسوخ آفات گوناگون به زندگی مسؤولان نظام داشت که مع الاسف بخش قابل توجهی از آنها اصولگرا بوده و هستند. البته باید توجه داشت که احمدی نژاد و یاران واقعی او، بخش کوچکی از مسؤولیت های کشور را در اختیار داشتند و تلاش بی وقفه آنها در هشت سال پرفراز و نشیب، اگرچه باب بسیاری از کانال های ثروت را بر اشخاص خاص بست و رو به مردم گشود، اما با مقاومت و توطئه ثروت اندوزان اجحافگر، ادامه پیدا نکرد. اکنون شاهدیم که بارها با بهانه های مختلف تلاش شده که این کانال ها بر مردم بسته شود. بارها از قطع یارانه ها سخن به میان آمد، خانه های ارزان قیمت در طرح مسکن مهر، هنوز تحویل نمی شود یا با مشقتی مثل جان دادن، تحویل می شود. سود وام های بانکی که روزی به دوازده درصد رسید و بنابر آن بود که تک رقمی شود، با مخالفت مجلس به اصطلاح و در ادعا اصولگرا پله های ارتقاء را طی کرد و به جای پیشین خود بازگشت و در آرزوی ترقی به مراتب بالاتر است. این ها همه از دوگانگی بین مدعیان آرمان های انقلاب و عملکرد آنها حکایت دارد. بنابراین مردم از مدعیان اصول و آرمان های انقلاب، هم تحمیل و اجبار بسیار دیدند و هم شاهد بی صداقتی بسیاری از آنها در پایبندی به همان آرمان ها بودند. بدیهی است که این دو عامل برای “نه گفتن” به مدعیان کافی بود. در اینجا توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد: نکته اول آنکه “نه گفتن” مردم به اصولگرایان، نه تنها “نه گفتن” به اصول و آرمان های انقلاب نبود، بلکه این آرمان گرایی و ایمان مردم به اسلام و انقلاب بود که آنها را به این نتیجه رساند که به مدعیان بی عمل اصول و آرمان ها، “نه” بگویند. به نظر بنده مردم به اصولگرایی “نه” نگفتند، بلکه به مدعیان اصولگرایی؛ یعنی اصولگرایان موجود، نه گفتند.نکته دوم اینکه آنها که به اصولگرایان، رأی “آری” دادند، درحقیقت به اصولگرایی و نه اصولگرایان، رأی دادند. بسیاری از کسانی که به لیست اصولگرایان رأی دادند، ابراز می کردند که رضایتی از افراد لیست ندارند، بلکه برای رأی نیاوردن اصلاح طلبان به لیست اصولگرایان، رأی می دهند. بنابراین اصولگرایان نباید همه آرایی که برای آنها به صندوق ریخته شده را حاکی از باورمندی مردم به خودشان بدانند، بلکه بسیاری از این آراء در حقیقت، تابع رأی “نه” به اصلاح طلبان است که این مؤید تحلیل ما نسبت به آراء مردم در این انتخابات است. در حقیقت، بسیاری از مردم به اصولگرایان “نه” گفتند و بسیاری به اصلاح طلبان. رأی “آری” به هیچیک از دو جریان، اصالت نداشت. آنها که از دیکته کردن اصولگرایان و بی صداقتی اغلب آنها به تنگ آمده بودند، به آنها “نه” گفتند و آنها که به اصولگرایان “آری” گفتند نیز در حقیقت به اصلاح طلبان (به هر دلیلی) “نه” گفتند. پس رأی “آری” اغلب مردم به اصلاح طلبان به خاطر رضایت از وضعیت موجود نبود و رأی “آری” بقیه مردم به اصولگرایان نیز، حاکی از باور ایشان به اصولگرایان نبود، بلکه این دو “آری” تابعی از رأی “نه” بوده است. به نظرمی رسد این واقعیتی است که سزاوار است هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا پذیرای آن باشند، اگرچه موجب ناخرسندی آنها باشد. مردم ما پایبند به ارزش های انسانی- الاهی اسلام و آرمان های فطرت پسند همان انقلابی هستند که خود برپا کرده اند، پس بیگانگان نپندارند که نه گفتن به اصولگرایان، نتیجه سُست شدن ایمان آنها به اصول و ارزش های خود است. اصولگرایان هم سزاوار نیست که همین نغمه را ساز کنند و مردم تهران را به سُست ایمانی متهم سازند. آنها باید به جای ایراد اتهام بر مردم، به ایراد اتهام به خود بپردازند. البته تنها از اهل انصاف می توان توقع داشت که به جای متهم کردن مردم به سُست ایمانی، جناح خویش را به بی صداقتی و تحمیل گری نسبت به مردم، متهم سازند. اهل انصاف کسانی هستند که اسلام و انقلاب را مساوی خویش نمی پندارند. آنها که اسلام و انقلاب را محدود و منحصر به خود می دانند، خود را معیار سنجش درست از نادرست می پندارند و همیشه مواضع حق به جانب دارند، پس اگر مردم به آنها بِگِرَوند، انقلابی و مؤمن هستند و اگر از آنها روی بگردانند، به سُست ایمانی و غربزدگی متهم می شوند. نکته سوماین است که تغییر پیام انتخابات به وسیله هر جناح سیاسی، مانع از رشد سیاسی جناح های سیاسی کشور می شود و حرکت آنها را در بالندگی با اختلال روبه رو می سازد. اگر حقیقت پیام مردم در انتخابات اخیر، “نه” به بی صداقتی و تحمیل و دیکته کردن باشد، تحلیل نادرست آن به “رضایت از وضعیت موجود” حال چه با تحسین اصلاح طلبان همراه باشد و چه با تقبیح اصولگرایان، تغییر پیام انتخابات از حقیقت خویش است و این کار، اگر آگاهانه انجام شود، سِرقت پیام مردم است. اصلاح طلبان اگر واقعا به آزادی های اجتماعی و حقوق انسانی اهمیت می دهند، نباید با تحلیل نادرست از نتیجه انتخابات به “رضایت از وضعیت موجود” پیام مهم مردم در “نه” گفتن به تحمیل و سلب اختیار را پنهان ساخته و نادیده بگیرند؛ چرا که با این کار، مانع از رشد خود و دیگر جریان های سیاسی کشور خواهند شد. آیا اصلاح طلبان، خود را محتاج پیام آزادی خواهی و صداقت طلبی مردم نمی دانند؟! آیا آنها می خواهند که پس از گذشت دوره جدید مجلس، با “نه گفتن” اغلب مردم روبه رو شوند. انتشار و ترویج پیام واقعی انتخابات، سبب رشد همه جریان های سیاسی کشور می شود؛ چرا که همه می آموزند که اولا هیچ وقت، نظر خویش را بر مردم به هیچ شکلی تحمیل نکنند و ثانیا به نظر مردم، هرگونه که باشد، احترام بگذارند، نه آنکه مثل برخی اصولگرایان، مردم تهران را سُست ایمان و غربزده بخوانند یا همچون برخی اصلاح طلبان، مردم دیگر استان ها را، فاقد بلوغ سیاسی بنامند. نکته چهارم اینکه با تحلیل درست از انتخابات، دیگر جایی برای ابراز خوشحالی از شکست هیچ جریان و جناحی باقی نمی ماند. آنچه جای خشنودی دارد، حق طلبی مردم و شکست ظلم به حقوق آنها است. ما باید از پیروزی مردم سالاری یا همان دموکراسی خشنود باشیم نه از پیروزی فلان جریان و جناح. مردم ایران، هیچگاه از آرمان های انقلاب فاصله نگرفتند که اصولگرایی(نه اصولگرایان) شکست خورده باشد؛ بلکه از بی صداقتی و تحمیل و دیکته کردن متنفر شده اند و مدعیان اصولگرایی را به عقب رانده اند و این پیروزی آرمانگرایی و اصولگرایی است؛ زیرا آزادی از آرمان های اساسی انقلاب است. همچنین به اصلاح طلبان، آری نگفته اند که پیروزی اصلاح طلبان باشد؛ بلکه در “نه گفتن” به بی صداقتی و تحمیل، از صداقت و حق انتخاب خود، دفاع کرده اند که این پیروزی اصلاح طلبی(نه اصلاح طلبان) است. پس مردم اصولگرایانی هستند که پیوسته به اصلاح آفات پدید آمده درجامعه گرایش نشان می دهند و این، معنایی به جز پیروزی مردم ندارد. شاید بارها از زبان افراد گوناگون شنیده ایم که پیروز انتخابات، مردم هستند، ولی تبیین شفافی از این جمله نداشتیم. برخی نیز این جمله را تنها یک شعار برای از دست ندادن قافیه می دانند؛ اما اکنون می توان تحلیل واضحی از این جمله داشت که مردم ضمن پایبندی به باورهای الاهی و انقلابی خویش، به تحمیل و بی صداقتی مدعیان همان باورها، “نه” می گویند تا وضعیت موجود و مسؤولان و مدیران نظام را اصلاح کنند و به حقوق خویش دست یابند، پس سنگر به سنگر برای احقاق حقوق خویش، پیش می روند و همیشه فاتح هستند، اگرچه از بد عهدی ها لطمه ها خورده باشند. نکته پنجم اینکه مردم با هیچ جناح و جریان فکری و سیاسی در کشور دشمنی و مخالفت ندارند. مردم برخلاف برخی افراد جناحی، آنقدر بزرگوار و آزاداندیش هستند که هیچ جناحی را به خاطر نوع اندیشه اش، متهم و محکوم نسازند. مردم، معیارهای ویژه خود را برای داوری و انتخاب دارند. آرمان های انسانی و گرایش های فطری، یگانه معیار سنجش مردم است. صداقت، آزادی، شجاعت، تواضع، مردانگی، عدالت خواهی، حق جویی، کِبرستیزی و... معیارهایی هستند که مردم ما، “اصولگرا” “اصلاح طلب” “اعتدالگرا” و “عدالتخواه” را با آن می سنجند. از همین رو است که نتیجه آراء آنها در نسبت با جریان ها و جناح ها، گوناگون و متفاوت است تا آنجا که این تفاوت، تحلیل نادرستی را در ذهن برخی بزرگان به وجود آورده بود که می گفتند “مردم ایران، قابل پیش بینی نیستند”. در حالی که اگر ما معیار وضابطه مردم را به درستی بشناسیم، خواهیم دید که مردم ما همیشه بر معیارهای انسانی و فطری خویش، ثبات داشته و دگرگون نشده اند وهم از این رو، انتخاب آنها همیشه بهترین انتخاب بوده است. تفاوتی که در نتیجه انتخاب دیده می شود، ناشی از تغییرات دائمی جناح ها و جریان های سیاسی در عملکرد خویش است که اگر پیام مردم را به درستی دریافت کنند، بی تردید رشد خواهند کرد. ساده تر بگویم اگر می بینیم که در طول تاریخ انقلاب، آراء مردم گاه به این جناح و گاه به آن جناح، متمایل شده است، باید توجه داشته باشیم که این تمایل، نه به موجب تغییر معیارهای مردم است و نه به سبب بازیگری جناح ها و فریب خوردن مردم از بازیگری آنها است، بلکه این تغییر، معلول میزان منفی یا مثبت بودن عملکرد جناح ها است. البته باید توجه داشت که عملکرد ضعیف جریان های سیاسی و منازعه آنها با یکدیگر، کار را به آنجا رسانده است که تغییرات، بیشتر بر اساس اندازه نگاه منفی به جریان ها انجام می شود نه بر پایه اندازه نگاه مثبت به آنها؛ یعنی مردم به هر جریان سیاسی که امتیاز منفی بیشتری دهند، مسیر برای جریان سیاسی دیگر باز می شود که این، حکایت تلخی از اصالت رأی منفی، و تابعیت رأی مثبت مردم به جریان ها است. این زنگ خطری است که چند سالی می شود که برای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب به صدا درآمده است. در اینجا لازم می بینم به اشکالی که بر این تحلیل از انتخابات وارد کرده اند، بپردازم. در مصاحبه ای که با روزنامه فرهیختگان داشتم پس از ارائه فشرده این تحلیل، با پرسشی از سوی مصاحبه کننده روبه رو شدم که مهم و قابل تأمل است. پرسش این بود که اگر انتخاب مردم را از سنخ “نه گفتن” تحلیل کنیم، چرا مردم این “نه” را با شرکت نکردن در انتخابات، اعلام نکردند؟ مردم می توانستند احساس خویش را با عدم مشارکت در انتخابات ابراز کنند. آیا لزومی داشت که بیایند و “نه” بگویند؟ اگرچه روزنامه مذکور در تنظیم مصاحبه، این پرسش را درعبارات گوناگون بعدی، تفصیل داد تا تحلیل مذکور را ناتوان از حل این اشکال نشان داده و جانب “آری گفتن به وضعیت موجود” را تقویت کند، لکن باید توجه داشت که تحلیل ما بر مسلمات پیشگفته استوار است و با هیچ حقیقت مسلمی ناسازگار نیست در حالیکه “رضایت از وضعیت موجود” با وجود تعطیل بسیاری از کارگاهها و بیکار شدن بسیاری از کارگران و کارمندان و رشد قیمت ها و ده ها معضل پیش آمده در دولت یازدهم، شباهت بسیار به مزاح دارد یا اهانت به شعور مردم است. اما پاسخ به پرسش مذکور با توجه به نکات پیشگفته، آسان و سهل است. همانطور که در نکته دوم گفته شد: مردم ما پایبند به ارزش های انسانی- الاهی اسلام و آرمان های فطرت پسند همان انقلابی هستند که خود برپا کرده اند ونه گفتن آنها به اصولگرایان، نتیجه سُست شدن ایمان آنها به اصول و ارزش هایشان نیست. هم از این رو است که در انتخابات، مشارکت می کنند و با انقلاب، قهر نمی کنند. مردم اگر بخواهند به جریان های سیاسی کشور پیامی بدهند، از باورهای خود فاصله نمی گیرند. به عبارت دیگر به گونه ای عمل نمی کنند که دشمنان انقلاب از آن سوء استفاده کنند. مردم ایران به اندازه ای فهیم و هوشیارند که بهانه ای به دست دشمنان انقلاب نمی دهند. همچنین چنانکه در نکته پنجم گفته شد: مردم با هیچ جناح و جریان فکری و سیاسی در کشور دشمنی و مخالفت ندارند. آنها با بی صداقتی و تحمیل و بی اعتنایی به مردم مخالفند و با خوی بزرگوارانهخود، بارها فرصت خدمتگزاری به جناح های سیاسی کشور داده اند. اما آیا جناح های سیاسی، قدر نعمت دانسته اند یا با برخی رفتارهای خویش، از اعتماد مردم به خود کاسته اند؟ اما پندهایی که با تکیه کردن برتحلیل مورد نظر می توان گرفت، از این قرار است: نخست آن که اصولگرایان و هر جناح سی اسی دیگر، اگرخواهان باقی ماندن و دوام یافتن در عرصه سیاسی کشور هستند، باید از خوی تحمیل گری و دیکته کردن دست بردارند و به مردم احترام بگذارند. با آنها صادق باشند و از شعار بی عمل بپرهیزند و این تنها با دریافت صحیح پیام انتخابات، ممکن است. اصولگرایان نباید مثل اصلاح طلبان بپندارند که با اتصال به این یا آن شخصیت، دوام می یابند. اگر اصلاح طلبان برای بقای سیاسی خویش، متمسک به آقای هاشمی رفسنجانی شدند و ماکیاول مآبانه در زیر چتر کسی قرارگرفتند که هیچ تناسبی با مَنِش سیاسی او نداشتند و آنگاه برای توجیه هواداران خویش، مدعی دگرگونی آقای رفسنجانی شدند، اما اصولگرایان نباید به ارائه چهره ای دگرگون شده از دکتر احمدی نژاد بپردازند و بپندارند که با مصادره دکتر احمدی نژاد، می توانند به حیات سیاسی خویش ادامه دهند. احمدی نژاد کسی نیست که برای بازگشت به قدرت با کسی معامله کند و از آنچه که هست و باور دارد، فاصله بگیرد. آنها اگر احمدی نژاد را باور دارند، باید از کوتاهی ها و ستم هایی که در حق او و همراهانش روا داشتند، پوزش بخواهند و با این بازگشت، تحول را آغاز کنند. دوم آن که اصلاح طلبان نیزاگر واقعا به اصلاح، اعتقاد دارند، باید از سیاست ماکیاولی دست بکشند و همان جلوه کنند که هستند. مردم از بوی معامله بر سر قدرت و ثروت، متنفر و بیزارند، پس اگر چنین بویی به مَشامِشان برسد، از آنها بیزار خواهند شد. سوم آنکه هواداران دکتر احمدی نژاد هوشیار باشند که هیچ جریان و جناحی برای احمدی نژاد شناسنامه جناحی صادر نکند که عظمت و محبوبیت دکتر به فراجناحی بودن او بستگی دارد. اما با دقت به این نکته هم توجه کنند که معنای فراجناحی بودن دکتر، مقابله او با جریان های سیاسی کشور نیست؛ چرا که در اینصورت، او خود تبدیل به جریانی شبیه دیگر جریان های سیاسی کشور می شود که هر کدام خود را مساوی درستی و حقیقت، تعریف می کنند؛ هم از این رو احمدی نژاد دست ردّ به سینه هیچ جناحی نمی زند؛ اما به رنگ آن جناح هم درنمی آید. او حاضر نخواهد شد که هیچ جناحی برای او شناسنامه جناحی جعل کند؛ اما با روی گشاده از هم پیمانی جریان های سیاسی برای خدمت به مردم و مقابله با ستم و اجحاف و استکبار، استقبال می کند. پس اگر اصولگرایان یا هر جناح دیگری به سوی او رفتند، این نباید به معنای جناحی شدن احمدی نژاد تفسیر شود. امید که بندها را بگسلیم و از پندها بهره مند شویم. کد مطلب : سایر اخبار ...
طرح آرامش بهاری در مسجد جامع یزد رتبه برتر کشوری کسب کرد
گرم و صمیمی شبانه از جمله مهمترین برنامه های مسجد جامع یزد است. بر اساس این گزارش در ادامه، حجت الاسلام زارع زاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان یزد نیز گفت : برنامه های بی نظیر متنوع فرهنگی هنری مسجد جامع یزد بر محتوای طرح نوروزی آرامش بهاری می افزود . وی افزود: همزمان با تعطیلات سال جدید و با تلاش بی وقفه و شبانه روزی همکاران اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان یزد و ...
برگزاری 900 عنوان برنامه به مناسبت هفته گرامیداشت مقام زن در استان مرکزی
وجود دارد. وی افزود: به مناسبت گرامیداشت مقام زن و روز مادر برنامه های بسیار جامع و متنوعی از 11 تا 17 فروردین ماه توسط این ستاد برگزار خواهد شد که هر روز از این هفته با عنوان خاصی نام گذاری شده است. فرجی ادامه داد: اولین روز از این هفته تحت عنوان زن، سیره فاطمی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی، روز دوم تحت عنوان زن، بصیرت، مشارکت سیاسی و وفاداری به نظام اسلامی و روز سوم با عنوان زن ...
بازدید نوروزی از بقاع متبرکه لرستان 22 درصد افزایش یافت
، بیش از 80 هزار مسافر و گردشگر نوروزی لحظه تحویل سال 1395 را در این مکان ها سپری کردند که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است. حجت الاسلام خاکباز ادامه داد: بقعه امامزادگان محمد، احمد ، زیدابن علی، عبدالله، جعفر، زید و قاسم (ع) در شهرهای مختلف بیشترین تعداد زائران را لحظه تحویل سال در جوار خود داشته اند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان اضافه کرد: ویژه برنامه ...
تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی وظیفه همگانی برای تحقق خواسته رهبری است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صاحب نیوز ، حجت الاسلام رضا غفاری پور صبح امروز در جمع پاسداران در خمیه گلستان شهدا اصفهان اظهار کرد: ابتدا و انتهای سال 95 مزین به میلاد فرخنده حضرت زهرا(س) است و این مایه خیر و برکت است. وی به فرمایشات رهبری در حرم رضوی در نخستین روز سال اشاره کرد و گفت: دو راهی که دشمن و خائنان پیش پای مردم ایران قرار می دهند یکی ارتباط با امریکا و دیگر ...
شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، میزبان دو سمینار به منظور بزرگداشت مقام زن و مادر
دکتر شهناز نایب زاده رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اعلام این خبر در این باره به خبرنگار آنا گفت: این برنامه با حضور نماینده بانوان همه دستگاه های اجرایی استان یزد و نیز دکتر فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده برگزار می شود. نایب زاده ادامه داد: سمینار سبک زندگی فاطمی و تطبیق با زمان فعلی با سخنرانی حجت الاسلام دکتر کمال خواجه پور معاون ...
جشن میلاد حضرت زهرا(س) ویژه گرامیداشت مقام همسران شاهد و ایثارگر در مشهد مقدس برگزار می شود
به گزارش ایثار واحد خراسان رضوی، همزمان با ایام ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) مراسم جشنی با حضور همسران شهدا، جانبازان و آزادگان مشهد مقدس از دوشنبه 16 فروردین ماه جاری به مدت یک هفته در مرکز همایش های ایثار این شهر برگزار می شود. این همایش به مناسبت گرامیداشت مقام زن و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی برگزار می شود. سخنرانی ...
لغو سفر رییس جمهور به اتریش تصمیم درستی بود
به گزارش پایگاه خبری تیتر نیوز، بنا بر اعلام قبلی رسانه ها قرار بود حجت الاسلام حسن روحانی در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی سفری دو روزه را به وین آغاز کند، اما به یکباره خبر لغو این سفر رسانه ای شد. دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران در اولین موضع گیری نسبت به این اتفاق اعلام کرد این سفر با توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو ...
بیش از 689 هزار گردشگر از استان مرکزی دیدن کردند
ارزیابی کرد و افزود: اطلاع رسانی مطلوبی از طریق صدا و سیما با برنامه های گل بهار، هفت سین، وقت شکفتن و بخش خبر شبکه آفتاب و خبرگزاری های استان در راستای معرفی استان و جاذبه های گردشگری در تعطیلات نوروز انجام شد که در این میان خبرگزاری ایرنا، تسنیم و مهر گزارش های تفصیلی از معرفی جاذبه های گردشگری، فرهنگی ، تاریخی و مراکز اقامتی استان تهیه کردند. حسینی خاطرنشان کرد: در شهرهای محلات، دلیجان ...
عدم وجود تقوا بی توجهی مردم و مسئولان را نسبت به محیط زیست پدید می آورد/مسئولان مشکلات معیشتی مردم را به ...
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان با اشاره به رعایت تقوی الهی بعنوان یکی از سفارشات امیرالمومنین(ع)اظهار کرد:رعایت تقوای الهی از سوی آحاد جامعه اسلامی نسبت به همه موجودات، درخصوص محیط زیست، برای همگان مسئولیت ایجاد می کند . وی افزود:کسانی که صید و شکار غیرمجاز انجام داده و یا تالاب را به جهت استفاده از زمین آن، آتش می زنند نسبت به وجب به وجب ...
پردیس شهرداری منطقه یک میزبان گردشگران نوروزی بود
با هدف پر کردن اوقات فراغت شهروندان در ایام نوروز ، پردیس فرهنگی، ورزشی شهرداری منطقه یک میزبان گردشگران در بوستان بزرگ قیطریه بود. به گزارش دنیای اخبار، سعید کارگران معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت : با توجه به ضرورت اجرای برنامه های ویژه نوروز طرح مهمان طهران با شعار " تهران میزبان ایران " و اجرای طرح استقبال از بهار ،پردیس فرهنگی، ورزشی شهرداری ...
پیروی از منویات مقام معظم رهبری ضامن تداوم نظام و انقلاب اسلامی است
حجت الاسلام سید جواد موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال جدید باید با وحدت و همدلی و تلاش هرچه بیشتر در مسیر ارتقاء اهداف دین مبین اسلام انجام وظیفه کنیم و به عنوان یاوران و سربازان ولایت در این مجموعه برنامه ریزی های خوبی داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: مسئولان اعم از روحانیان، هیات های مذهبی، مداحان اهل بیت (ع)، فعالان فرهنگی و قرآنی وظیفه دارند نهایت اهتمام و جدیت ...
اردوهای جهادی؛ تمرینی برای خودسازی جوانان خراسان جنوبی
روز هم تمام می شود و تو رفته بودی که بسازی ولی خود ساخته شدی. آری قبل از ایام نوروز خانواده ها برای رفتن به سفر خود را آماده کرده و برای سفر برنامه ریزی می کنند و در ایام نوروز هم عده ای در سفر، برخی در دید و بازدید وعده ای در گشت و گذار و لذت بردن از دامن طبیعت هستند. اما در گوشه و کنار شهر هنوز هم جوانانی کم ادعا و پر دغدغه هستند که در ایام نوروز و تابستان به نقاط دور دست ...
برگزاری مراسم جشن میلاد کوثر در شهرستان بیله سوار
به گزارش ایثار واحداستان اردبیل، به مناسبت گرامیداشت ولادت ام ابیها دخت گرامی پیامبر اکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جشن بزرگ میلد کوثر با گردهمایی گسترده مادران و همسران معظم شهداء و خانواده های گرانقدر جانبازان و ایثارگران عزیز و بانوان از اقشار مختلف روز چهارشنبه 11 فروردین ماه 95 در سالن کوثر شهر مرزی بیله سوار برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام قیاسی امام جمعه شهر بیله سوار ...
هزار طلبه مهارت های تبلیغی را فرا گرفتند
به گزارش خبرگزاری مهر ، حجت الاسلام سیدنژاد گفت: در سال 94 با توجه به مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه مبنی بر محول شدن کلیه فرایند جذب و آموزش طلاب به معاونت تبلیغ حوزه های علمیه، این کار با اهتمام پیگیری شد و موفق شدیم در سال گذشته هزار مبلغ را در زمینه مهارت های اساسی تبلیغی آموزش داده و برای اعزام به نهادهای مربوطه معرفی کنیم. وی ادامه داد: بر اساس همین مصوبه مقرر شد نهادهای مربوطه ...
برای کتاب کودک چه کرده ایم؟
به بهانه روز جهانی کتاب کودک نگاهی به اوضاع کتاب و ادبیات کودک در کشور انداختیم. به نقل از فارس، 2 آوریل یا همان 14 فروردین مصادف با روز جهانی کتاب کودک است. هر سال در این روز توسط دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) مراسم باشکوهی به مناسبت برای بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال 1953 میلادی در سوئیس ...
حمایت از کارآفرینان بهترین گزینه عمل به اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام سید علی حسینی روز شنبه در نخستین نشست شورای اداری شهرستان خمین در سال جاری، نامگذاری سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری را به معنی سرعت بخشی در پویایی اقتصاد و توجه به تولیدات داخلی دانست وی اظهارکرد: با توجه به اهمیت اقتصاد، رهبری معظم انقلاب چندین سال متوالی به حمایت تولید داخلی و کارآفرینی تاکید دارند. حجت الاسلام حسینی اظهارکرد: با ...
مسؤولان شعار سال را در برنامه و دستور کار خود قرار دهند
حجت الاسلام محمدرضا مبلغی، مدیر حوزه های علمیه لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با توجه به مناسبت ها، وضعیت و اهداف دشمنان نام های سال را مشخص می کنند. وی با بیان این که هدف از نام گذاری شعار سال توجه دولت و ملت به مسائل مهم و روز کشور است، افزود: رهبری با نام گذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر اقتصاد و راهکارهای ...
بررسی روایت شهید صدر از امامان اهل بیت (ع)
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نخستین نشست هفتگی شهر کتاب در سال 1395 در روز سه شنبه هفدهم فروردین ساعت 16:30 به تحلیل و بررسی کتاب امامان اهل بیت علیهم السلام، مرزبانان حریم اسلام از شهید سیدمحمدباقر صدر اختصاص دارد که با حضور حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، دکتر محسن اسماعیلی و دکتر محمدحسین رجبی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه ...
انتظارات از نمایندگان مجلس جدید در حوزه فرهنگ
، شعاری رفتار نشود حجت الاسلام والمسلمین محمدصابر جعفری قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که فرهنگ در تمام کشورها جزء ضرورت های زندگی محسوب می شود اظهار کرد: فرهنگ در هر جامعه ای شاخص ها و معیارهای خاص خود را دارد. حفظ فرهنگ و دین برای هر جامعه ای در اولویت قرار دارد و این یک امر طبیعی است که تمام افراد تاثیرگذار باید برای حفظ فرهنگ برنامه ریزی لازم ...
اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار مدیران خراسان رضوی
ظرفیت های داخلی تکیه و اعتماد کنیم، چنانکه راه های متعددی برای مقاومت و مبارزه با سلطه استکبار در داخل کشور و نیز در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن دنبال شده و از مهم ترین آن ها اقتصاد مقاومتی است. حجت الاسلام نصرالله پژمانفر همچنین خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی هم اکنون به عنوان یک مدل در منطقه مورد توجه قرار گرفته و ما می توانیم بواسطه آن گفتمان، دین و انقلاب اسلامی را احیا کنیم. ...