مرز تخیل و واقعیت در داستان مذهبی رعایت شود/ اولویت جذب مخاطب بر انتقال ...
سایر منابع:
سایر خبرها
مستوران مخاطبش را با افسانه های کهن ایرانی آشنا می کند/ نسل امروز با شعار دادن مشکل دارد
برای مخاطب آشکار می شوند؛ مخاطبانی که سریال را دنبال می کنند در ادامه شاهد خواهند بود که برخی شخصیت ها دچار تحول می شوند. هاشمی در پاسخ به این انتقاد که قصه مستوران می تواند برای مخاطب امروز قابل پیش بینی باشد، گفت: خطوط داستانی مشخصی وجود دارد که ما هر کار کنیم و هر قصه ای بنویسیم قصه مان به یکی از داستان های معروف یا داستان هایی که پیش تر روایت شده اند، شبیه می شود. درباره مستوران هم این ...
قصه گویان کوچک
از قصه خوب دل بکند، تحقیق ها نشان می دهد وقتی مخاطب با محتوای زیادی بمباران می شود انگیزه پیگیری را از دست می دهد و قصه یک نواخت کوتاه از یک تراژدی موثر برای تأثیرگذاری بر مخاطب است که مخاطب هم با او همراهی می کند. علامتی ادامه می دهد: قصه گوها قصه را به یکی از این سه روش تمام می کنند، قهرمان قصه به قدرت و موقعیت خاصی می رسد، قهرمان قصه با یک شخص یا یک چیز دیگر متحد می شود و به کمال می رسد ...
روایتی از عشق های دروغین و سطحی در دلبر رند /تقابل جبر و اختیار را به نمایش در آوردیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش دلبر رند به کارگردانی رویا آذر و مهرداد اعلایی مدتی است که اجرایش را در تماشاخانه مهرگان آغاز کرده است. آذر یکی از کارگردان های نمایش در گفت وگو با آنا عنوان کرد: همانطور که می دانید محتوا و مضمون مهم ترین عنصر هنر تئاتر به عنوان یک هنر ترکیبی و فرهنگ ساز است اینکه شما باید به عنوان فرستنده با گیرنده یعنی مخاطب در انتقال ...
داستان گویی: برند سازی در عمل
علاقه به داستان است که در این جهان ما را به عنوان یک انسان از دیگر موجودات متمایز می کند. ما در روزگاران قدیم دور آتش جمع می شدیم و مردان شکارچی داستان های شکار روزانه شان را برای ما تعریف می کردند. و در کنار همین آتش، بزرگان قبایل حکایات و افسانه های خدایان و اجدادشان را سینه به سینه انتقال می دادند و به این ترتیب آگاهی و تجربه، نسل به نسل منتقل می شد. در بسیاری از موارد، شرکت ها شبیه آن قبایل هستند. داستان هایی که در داخل و حاشیه شرکت شکل می گیرند، تصویری از فرهنگ و ارزش، قهرمانان و دشمنا ...
طراحی بازی برای جذب کودکان به موزه
خواهد شد تا حفاظت از هویت ملی ما تا چندین نسل و چندین قرن تضمین شود. دیگر با انیمیشن های دو بعدی نمی توان بچه ها را جذب کرد بُد اظهار داشت: اگر کمی خلاقیت همراه با تصویرسازی و مستندسازی، چاشنی فعالیت های سنگین حوزه میراث مانند کاوش های باستانی بکنیم، داستان تغییر می کند، ما در روایتگری مشکل داریم، اگر بتوانیم بازی تعریف کنیم، قصه پردازی کنیم حتی یک کاوش باستانی در یک گور ...
فهرست فیلم هایی با عجیب ترین و غیرمنتظره ترین پایان بندی ها
- نوآوری سینمایی و بیان هنری: فیلمسازان، به ویژه آن هایی که تمایل به تجربه دارند، از پایان های غیرمنتظره به عنوان شکلی از بیان هنری استفاده می کنند. پیش بردن مرز های داستان سرایی مرسوم به کارگردانان اجازه می دهد تا خلاقیت خود را به نمایش بگذارند و در تکامل زبان سینمایی سهیم باشند. 9. تعامل با مخاطب و تأثیر بر رسانه های اجتماعی: در عصر رسانه های اجتماعی، پایان های ...
کمدی انتقادی عامه پسند
نظر مالی متضرر شود. آیا ویلای ساحلی فیلم موفق و تماشاگر پسندی است؟ از انگیزه های عیاری برای ساخت کمدی بفروش که بگذریم، سؤال اصلی مخاطب این است که آیا ویلای ساحلی توانسته به عنوان یک اثر شسته ورفته و با کیفیت وجه سرگرم کنندگی و کمیک داستان را بجا بیاورد یا کیانوش عیاری نیز مانند فیلم سازان هم نسل خود، به بازسازی خاطرات و نوستالژی های گذشته خود روی آورده و انتظار زیادی نباید از ...
تا زمانی که جمهوری اسلامی هست، نفوذ فعال است/ محدود کردن مسئله نفوذ به سال های اول انقلاب طرحِ نفوذی هاست
موگویی برای ما سندیت دارد. البته باید تأکید کنم که ایشان نظریاتی که داشتند مبتنی بر اسناد و مصاحبه های شفاهی بود و به همین دلیل خیال گروه از این بابت که تحریفی در تاریخ صورت نمی گیرد راحت بود. فیلم ضد یکی از معدود آثار سیاسی است که از زاویه دید شخصیت منفی قصه روایت می شود و حتی مخاطب با دغدغه های شخصی او همراه می شود. آیا این نگرانی را نداشتید که مخاطب با کاراکتر منفی سمپات شود؟ ...
جلال آل احمد جزء پرچمداران ادبیات زمان خویش بود
بیانی دقیق به نقد زمان خودش به ویژه اوضاع اجتماعی مردم بپردازد. توکلی در پایان تصریح کرد: با توجه به گفتۀ یدالله رؤیایی که می گوید ادبیات متعهد به چیزی نیست و خودش تعهدآور است باید گفت که شاعر و نویسنده بیش از هر چیزی باید به آن خلق ادبی متعهد باشند و در درجۀ اول این اثر باید جنبه ای از سرایش داشته باشد، جنبه ای که از آن حس ناب هنری که اصولاً با هیچ ابزار عادی نمی توان آن را بیان کرد ...
واقعا مگه تموم عمر چند تا بهاره؟!
که می توان آن را نوعی از اجرا در مرز باریک اجرای تئاتری و اجرای تلویزیونی دانست استفاده کرده است. سریال مگه تموم عمر چند تا بهاره داستان خاصی ندارد، اما نمی توان آن را داستانی بدون هدف دانست. سروش صحت در 25 قسمت به نمایش روند یک زندگی عادی در جریان زمان می پردازد تا به یک جمله برسد؛ مگه تموم عمر چند تا بهاره؟!، و در پاسخ به این سوال است که بسیاری از تنش ها و درگیری های فیلم در کوتاه ...
پیوند عمیق سفر و مرگ
از عمر خود را صرف جهان گردی در آسیا، آفریقا و اروپا کرد. حاصل تجربه ی این سیاحت، در قالب سفرنامه ای مکتوب شده که محمدعلی موحد آن را به فارسی برگردانیده است. در سفرنامه ها، مخاطب می تواند به اطلاعاتی از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و آداب اجتماعی کشور، شهر یا منطقه ای دست یابد که نویسنده به آن سفر کرده است. محمدخانی، درباره ی نوع روایت نویسنده ی کتاب و کسی نمی داند در کدام زمین می میرد گفت ...
جنگ غزه، نسل Z و مطالعات اجتماعی در آمریکا؛ درس هایی برای ما
...> پنجم؛ جامعه ایرانی نیز مستثنی از این قاعده کلی نیست و سطح مشاهده پذیر از عینیت های نظام اجتماعی نیز آن را تصدیق می کند. چنانچه در اماکن عمومی همچون پارک ها، واگن های مترو، اتوبوس های شهری، خیابان ها و معابر عمومی و... به سادگی می توان نسل یا گروه هایی از جامعه و به طور عمده نوجوانان و جوانان را مشاهده کرد که الگوی زیست، منطق کنش، عنصر زبان و نظام هنجاری متفاوتی را به عنوان شیوه زیست خود برگزیده اند ...
جایزه جلال میزان بضاعت ادبی کشورمان را آینه داری می کند
از آنکه سهل و موثر با خوانندگان ارتباط برقرار کنند، به خودنمایی قلم و تقلید از قالب های مدرن و پُست مدرن رو آورده اند. در حالی که اکثر مخاطبان ادبیات داستانی همین مردم عادی جامعه هستند و علایق و دغدغه های آنها باید به نوعی هنرمندانه در آنها انعکاس یافته باشد. وی ادامه داد: یعنی اگر داستان را نوعی شبیه سازی زندگی درنظر بگیریم، مخاطب باید خودش را درون آن شبیه ساز حس کند نه اینکه روح و ...
جزئیات 18 سورپرایز صداوسیما برای مخاطبانش
...> مادر سوجان در گیلان تاریخ وقتی در تاروپود درام تنیده می شود مخاطبان را برای پیگیری راغب تر و در خلق یک اثر مخاطب پسند جذابیت بیشتری ایجاد می کند. سریال تلویزیونی مادر سوجان سراغ همین فرمول رفته و قصه چند نسل را روایت می کند؛ نسل هایی که در خطه گیلان روزگار می گذرانند. البته این قصه به فضا های دیگری همچون تهران قدیم پا می گذارد. آنچنان که در خبر ها آمده است این سریال روایتگر ...
بازار سریال آوای باران دوباره داغ شد
تنها با گذاشتن یک خال روی گونه ی دخترش، او را به جای باران به طه معرفی می کند و آب از آب تکان نمی خورد. چطور ممکن است یک پدر هیچ شناختی از دخترش به جز یک خالِ روی گونه نداشته باشد؟! هیچ شباهت و نشانه ای در او نیست مگر یک خال بر روی صورت. بعد اینکه چطور طه در طی بیست سال هیچ نوع ارتباطی با هیچ فردی بیرون از زندان نگرفته و عکس و شرح حالی از دخترش نداشته است؟ چه خوب بود اگر پدیدآورندگان قصه، فرق یک ...
18سریال جدید در راه تلویزیون / چرخ تولید سریال در رسانه ملی می چرخد!
تامین مالی این سریال ها را انجام دهند، چون به غیر از تلویزیون، تولید سریال هایی از این دست، نه در توان کسی هست و نه دغدغه ای وجود دارد. اگر بخواهیم نگاه آسیب شناسانه به تولیدات بیرون از تلویزیون داشته باشیم، می بینیم دغدغه فرهنگی شان به شدت کمرنگ است. بیشترین جایی که هم به اوقات فراغت مخاطب فکر می کند و در عین حال در کنارش دغدغه فرهنگی هم دارد، تلویزیون است. به قول شهید آوینی: مردم عموما به سینما و تلویزیون به عنوان وسایلی که ساعات فراغت آنها را پر می کند، می اندیشند و نباید تصور کرد در این انگاره به اشتباه رفته اند اما آیا ارتباط جمعی و پر کردن ساعات فراغت مردم، با تذکر و تفکر قابل جمع است؟ ...
مشاور فرمانده نیروی قدس: حماس معادلات صهیونیست ها را بهم زد
وسعت بسیار بزرگی دارد و آثار بسیار گران سنگی از خودش بر جای می گذارد. یکی از راه های رساندن این مهم به نسل آینده استفاده از هنر و زبان هنر است. هنرمندانی که در این زمینه کار می کنند، همچون مجاهدان فی سیبل الله هستند. ایرج مسجدی به عنوان مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه مراسم گفت: مجاهدان آرزوی شهادت می کنند چرا که آن را فوز عظیم می دانند. خیلی ها دنبال ...
بررسی افسانه پری و فایز در داستان کوتاه پریون صفدری
. (شیری ،57: 1387) در این آثار، نویسنده در جست وجوی واقعیت زندگی اجتماعی، نه درشهرها بلکه در روستاها و مناطق با ویژگی خاص اقلیمی می پردازد (میرعابدینی ،1387:827) نویسندگان جنوب در شکل گیری و رشد این نوع ادبی سهم شایسته ای دارند. پیشینۀ تاریخی این مکتب به سه داستان نویس نسل اول باز می گردد: صادق چوبک، سیمین دانشور و ابراهیم گلستان (شیری، همان: 165) ازجمله نویسندگان مکتب ادبیات اقلیمی جنوب ...
آی قصه قصه قصه! نون و پنیر و پسته!
در سال های اخیر و با ظهور رسانه های ارتباط جمعی و کمرنگ شدن ارتباط میان افراد خانواده، این رسم شیرین کهن به فراموشی سپرده شده و قصه گویی از ارتباطی دوطرفه تبدیل به کاری یک طرفه شده و افراد صرفا از طریق کتاب ها و پادکست ها و رسانه ها قصه های موردعلاقه شان را انتخاب می کنند. این به خودی خود ایرادی ندارد و پسندیده نیز هست؛ اما کمرنگ شدن ارتباطات دوطرفه بین نسل ها که قصه گویی یکی از ابزارهای مؤثرش بود، آسیب هایی را نیز به دنبال دارد. ...
رشد انسانی کودک و نوجوان از جمله توانمندی ها و عملکرد قصه ها است
های عجیب، خاص، دوست داشتنی و جالب هستند و این جادوانه بودن، عجیب یا خاص بودن کشش و جذابیت کافی را برای جلب مخاطب دارد و همین که انگشتان جادویی قصه ها، افراد را جذب می کنند یعنی به ایمان و باور آنها راه یافته اند و کار خود را انجام داده اند. وی گفت: ما مفاهیم عمیق، ژرف، مهم و حیاتی ِ زندگی را در قالب قصه ها، ساده و روان و به صورت غیر مستقیم به مخاطبان خود می آموزیم. قصه تکرارها ...
معرفی رمان: غول بزرگِ مهربان / غولی که زندگی سوفی را تغییر داد
از تجارب تک تک اعضای گروه برای رسیدن به بهترین نتیجه بهره بگیرند. یک سوم میانی کتاب به این تجارب هیجان انگیز اختصاص دارد. راوی این اتفاقات بچه هایی همسن و سال سوفی هستند که اغلب در کنار نگاه انتقادی، زبانی تصویری و آکنده از طنز را در روایت قصه هایشان دارند که خواننده را برای دنبال کردن وقایع جذب می کند. ساختار روابطی که میان غول و بچه ها شکل می گیرد نیز بر این قدرت تأثیر می افزاید و از کتاب غول ...
نگاهی به بهترین مستند حقیقت 17| یک احمد قوی دل دوست داشتنی
قصه گفتن را برای شما تعریف می کنیم و در آیه اول این سوره، کلیت قصه را بیان می کند و برای این کلیت، 110 آیه به قصه سرایی می پردازد و دوباره در آخر داستان، آیه اول را تکرار می کند تا مخاطب را هوشیار کند که وارثان و حاکمان نهایی زمین، انسان های صالح هستند. کارگردان قوی دل هم در اثر خود از این تکنیک استفاده کرده، با این تفاوت که با یک تیر چند نشان می زند و بجای نمایش کلیشه ای و تکنیکی چند ...
قصه های پنجشنبه ؛گروه نویسندگان؛ نشر نیستان داستان آدمهایی از همین جامعه
گیری این بیماری به یکدیگر و تمامی مردم شهرشان کمک کنند. مسأله حالا به غسالخانه رسیده و این که آیا با وجود این شدت آلودگی می توان کمکی به کارکنان آن کرد. قصه ای که چالشی عمیق و پردامنه می آفریند و مخاطب را مدام با خود همراه می سازد. دو داستان آخر را علی ناظم زاده نوشته که یکی برقص هما! و دیگری خوراک دریا نام گرفته است. در داستان اول مردی که به کبوترها علاقه ی ویژه ای دارد اشتباهاً کبوتر ...
داستان قرمز آلیزارین در ساری نقد شد
بعد از دوران مدرن است که هویت فردی را دنبال می کند و زیست بوم مطرح می شود. متاجی با اشاره به اینکه این نویسنده قابل احترام است، تصریح کرد: از ویژگی های خوب نویسنده استفاده از شاخص های طبیعت و المان هایی است که در زیست بوم اش قرار دارد. وی با بیان اینکه جنسیت در اثر را بسیار مهم می دانم، ادامه داد: اینکه جنسیت مولف در اثرش دیده شود قابل توجه است. متاجی خاطرنشان کرد ...
داستان ها و افسانه های مردم مغولستان برای نوجوانان
نیز قابل توجه هستند. گرچه ارتباط هندیان و مغول ها همیشه دوستانه بوده و به روزگاران باستانی امپراطور آشوکا برمی گردد، از نظر مردم هند، مغولستان همچنان سرزمینی اسرارآمیز و ناشناخته باقی مانده است. هدف از تألیف این مجموعه داستان های مغولی این است که توجه خوانندگان نوجوان به مغولستان و کشوری که دارای قصه های قومی بسیار غنی است، جلب شود. این کتاب 20 قصه مغولی با عنوان های قصه گوی نابینا ...
جوانمردان ترسیمی از دلاوری های قهرمانان ایران زمین
به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، این مجموعه با نگاهی متفاوت و بکر به تاریخ کهن این آب و خاک سعی کرده تا قصه خود را از دل تاریخ بیرون بکشد و با بررسی منش و عملکردهای دلاورمردان ایران زمین به مخاطب یادآور شود که قهرمان صرفا در جهانی تحت عنوان رئالیسم جادویی توام با انجام کارهای غیرممکن به محبوبیت نمی رسد بلکه قهرمان حقیقی که محبوب همه خواهد بود کسی است که با توان و قدرت حقیقی ...
ضرورت سرمایه گذاری سازمان اوج بر ساخت دنباله سریال پرهزینه و ناموفق مستوران چه بود؟
ها هم نقص و خطا و هوس و وسوسه و ...همه ی انسان های معمول را داشته باشند و فقط در بزنگاه ها خوب سرشتی و نیک خویی خود را به رخ بکشند. این دوستان باید بپذیرند که این نوع خوب بودن پلاستیکی نه تنها جذابیت دراماتیک ندارد، که حتی کارکردهای تبلیغی مدنظر را هم به ضدتبلیغ بدل می کند. حتی آن جایی که قدیس قصه ما، یعنی لیث، دچار خطا می شود و زیر قول و قرار خود با شاور می زند، در نهایت شاور آن قدر ...
چند جمله درباره گذرِ خان اثری داستانی از محمدعلی ابطحی
شکلی دقیق و پخته صورت نگرفته و سؤالات مقدر مخاطب در باب قهرمانان داستان بی پاسخ می ماند. حتی خواننده نمی فهمد ممدسن چندساله است؟ کودک است یا نوجوان یا جوان؟ به تبع این نارسایی در شخصیت پردازی، دیالوگ نویسی ها نیز در موارد فراوانی به تصنع و تکلف پهلو می زند یا تناسبی با شخصیت یا سن وسال گوینده اش ندارد. گاهی نیز برخی دیالوگ ها به شدت شعاری و ساختگی به نظر می رسند. غیر از عنصر روایت که در کتاب تا حدی ...