سایر منابع:
سایر خبرها
تبیین فلسفه و مانیفست هنر انقلاب/ کار در عرصه هنر در سیستم مدیریتی و کارمندی به سرانجام نمی رسد
نشان دهد. هنرمندی که در فضای هنر غرب رشد پیدا کرده و به شهره رسیده با هنرمند انقلابی و ارزشی ما نگاهش متفاوت است چرا که نگاه صرفاً التذاذی به هنر در اسلام جایگاهی ندارد و در کنار لذت بردن باید هنر انسان را به مسیر کمال و معرفت واقعی سوق دهد. اما در کلمه انقلاب نیز باید گفت انقلاب ما در حقیقت همان تعبیر حافظه رافعه است که دگرگونی های ارزش ها را به دنبال دارد به طوریکه با ظهور ...
کسوف حکمت و هنر معنوی
است و از هیچگونه معرفت و فیض روحانی برخوردار نیست. برخی همچون آوینی بر این باور بودند که علم جدید نه زیباست و نه در جستجوی زیبایی است. دانشی است صرفا تحلیلی که به ندرت از روی بصیرت به اشیاء می نگرد. هنر امروز محاکات تفصیلی عوالم درونی بشر جدید است و به این اعتبار، اگر چه نسبتی بالعرض با حقیقت عالم دارد اما ایجابا و بالذات متوجه آن نیست. وجود انسان عین ربط و تعلق به حقیقت است و اگر این نسبت کامل ...
رسالت های حوزه علمیه مقابل سبک زندگی
که جامعه های اسلامی در چند قرن اخیر، تحت تأثیر فرهنگ سلطه جو و نفوذگرای غرب، قرار گرفته اند، امّا همچنان تأثیرپذیری توده های مردم از عالمان دین، سهم به سزایی در زندگی آنان دارد؛ به ویژه رخداد انقلاب اسلامی در منطقه ای که جزیره امن سلطه های نظامی اقتصادی و فرهنگی شناخته می شد، نشان داد که اسلام، نه تنها افیون جامعه ها نیست و آنان را به برتابیدن خواری، پستی و فقر و بی فرهنگی تشویق نمی کند، که ...
اهداف شکل گیری انقلاب از ذهنمان دور نشود
باره به مهر گفت: فکر نمی کردم برای این رویداد فرهنگی و ارزشی انتخاب شوم و انتظارش را نداشتم اما بسیار جای خوشحالی دارد در کنار کسانی قرار گرفتم که خودم همیشه به عنوان استاد از ایشان نام می برم و امیدوارم لیاقت این اتفاق را داشته باشم. وی افزود: آنچه در سریال کیمیا باعث حضور من به عنوان یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب شد صداقت در کار بود. به این معنی که بیننده احساس کرد رویدادها و اتفاقات ...
تفکر،فرهنگ،تمدن؛حرکت!/آوینی همواره مرد فکر و اقدام و علم و عمل بود
شعار سال: بسیاری از سه گانه تفکر – فرهنگ – تمدن نام برده اند.زنجیرهای که هر پدیده و واقعه و تحول انسانی و اجتماعی را می توان در ذیلش تحلیل کرد . احتمالا این نگاه را ابتدا دکتر فردید در محاضراتش طرح کرده و بعد در کتاب دکتر داوری مکتوب و منتشر شده و بعد ها بسیاری از شاگردان و حواریون این حلقه به نام خود یا با رعایت کپی رایت؛ رواج داده اند . باید پذیرفت در دوره ای که به مقتضای ...
بهرامی رئیس دیوان عدالت شد/مولاوردی رسماً به دادگاه احضار شد/اعطای 51 هزار فقره مرخصی/زنجانی لیست اموالی ...
.... معاون اول قوه قضاییه در خصوص برخورد با دلالان و داروفروشان ناصرخسرو گفت: مسئله سلامت مردم فوق العاده مهم است و افرادی که عمدا جان انسان ها را به خطر می اندازند. تحت تعقیب قرار می گیرند. وی برخورد با این موضوع را یکی از وظایف وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز که زیر نظر دولت فعالیت می کند باید پیگیر باشد اما هیچ کدام از اینها رافع مسئولیت دادستان نیست و چنانچه این مطلب و گزارشاتی از این نوع به دادستان برسد حتما باید با جدیت تمام ماجرا را دنبال کرده و بدون اغماض با مجرمین برخورد کند. انتهای پیام/ ...
عفو 11 هزار زندانی در سال 94
دادسرای تهران کیفرخواست صادر شد که البته از صدور کیفرخواست برای سه ، چهار نفر آنها اطلاعی ندارم. محسنی اژه ای با اشاره به تعداد بازداشتیان و احضارشدگان در این پرونده تصریح کرد : با توجه به اهمیت این موضوع برای مسئولین نظام و همچنین دستگاه قضائی کار سنگین و مورد توجهی در خصوص این پرونده صورت گرفت. انتصاب حجت الاسلام بهرامی به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری محسنی اژه ...
ای کاش یک روز بلند قد شوم!/ من یک آدم سیاسی هستم/ اگر روزی ازدواج کنم و بگویند فرزندت کوتاه قد می شود، ...
راضی کننده است؟ اصلا راضی کننده نیست، حامی وجود ندارد. به عنوان مثال با دوستان انجمن ایده های بسیار زیبا و عالی در ذهن دارم اما با کدام سرمایه می توانم اجرا کنم؟! ائل: از لحاظ کیفیت هنری چطور؟ بجز یک گروه خاص من شناخت خاصی ندارم به عنوان مثال گروه هنری بابک نهرین شناخته شده و بقیه گروهها شناخته شده نیست و ملت بهای چندانی نمی دهند. ائل: از حادثه های شاخصی که ...
جریانات سلفی گری ، تکفیری و وهابی را بشناسیم
که آرام آرام در بین فقهای اهل سنت بواسطه دور شدن تدریجی از استدلال های عقلانی و گرایش بر فهم ظاهری از کلام خدا و سنت پیامبر بوجود آمد و این نوع سلفی گری که از اهل حدیث شروع شد و به احمدبن حنبل رسید سلفی گری سنتی بود که اثری از تکفیر در آن نبود اما نوع دیگر سلفی گری سلفی گری معتدل بود که بواسطه تغییر و تحولات عصر جدید در عرصه جهانی و ظهور غرب گرائی و پدیده های غربی در بین مسلمانان و اندیشه و ترس از ...
نکات قابل توجهی که در برخورد با نوجوانان باید دانست
روانشناسان معتقدند ویرایش تصاویر سلفی نشان دهنده نوعی دقت و توجه به خودی است که به نمایش گذاشته می شود. این توجه در میان افرادی که مشکلات روانی دارند، وجود ندارد. البته نمایش ها فقط به صورت ختم نمی شود. برخی افراد تمایل دارند از اعضای بدن خود سلفی بگیرند و به نمایش بگذارند. این دسته از افراد، بدن خود را مانند یک شیء می بینند و آن را مانند یک اُبژه به نمایش می گذارند. این افراد نیز احتمالا خودشیفته نیستند و از نوعی بیماری روانی رنج می برند. ...
محسن رضایی: مقاومت بدون اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست/ ایستگاهی که غرب انقلاب ها را سرکوب می کند
به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون خبرگزاری فارس صبح امروز مراسم افتتاحیه میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی و رونمایی از زیر سایت اقتصاد مقاومتی در ساختمان اداری سازمان صدا و سیما برگزار شد. در ابتدای این مراسم محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای صحبت های خود گفت: انقلاب اسلامی از آغاز پیدایش در جامعه جهانی به عنوان پدیده جدید به ظهور رسید و از همان زمان چالش هایی را با خود آغاز کرد. روابط بین ...
مناقشه قره باغ؛ تغییر تاکتیکی نمودار بحران در محیط امنیتی ایران و روسیه
درگیری های سال های 1988، 1991تا 1994 و صدور 5 قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم باعث پایان این مناقشه نشده است. عوامل 5گانه زیر را میتوان از علل لاینحل ماندن این بحران امنیتی در منطقه قفقاز جنوبی دانست: 1)موقعیت ژئوپلیتیک قره باغ معادن غنی، زمین های مستعد کشاورزی به عنوان سبد غذایی منطقه، نقش بازدارندگی طبیعی آن در مناطق غرب آذربایجان، معبر طبیعی برای ارامنه در ...
وضعیت امنیت و آزادی پیش از ظهور
.../1/22 - 14:03 535181 به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان ، امنیت، مهم ترین نیاز هر جامعه در هر زمان و انتظار نخست انسان ها از حکومت ها است؛ که ابعاد گوناگون و گسترده ای را به خود اختصاص داده است. تأثیرپذیری امنیت از فرهنگ، اقتصاد، و جمعیت و تأثیرگذاری آن بر همة زندگی انسانی، به آن نقشی حیاتی داده است . حکومت جهانی و عدالت گستر حضرت مهدی (عج) به عنوان واپسین نسخه درمان ...
حاج علی : مش حسن چقدربهت گفتم کدخدا اسکندرقابل اعتماد نیست !
انقلاب و روی کار اومدن نظام جمهوری اسلامی مدل کدخدا و رعیت بازی برداشته شده بود و جمهوری اسلامی حق کدخدا های ظالم رو کف دستشون گذاشته بود، اما این اسکندر خان ما دوست داشت خودشو کدخدا بدونه و مردم هم این طور صداش کنن تا نشون بده که بزرگ ده و همه کاره مردم ایشون هستن. کدخدا اسکندر تنها کسی بود که تو ده ماشین داشت ،یه سایپای ابی رنگ و درب و داغون ،به همین خاطر هر سال محصول کشاورزی مردم رو ...
پادشاهی که عاشق عکاسی بود/ عکس
خدمت مرجوعه نموده به حضور مشرف شده و شیشۀ عکس جناب معزی الیه را که بسیار ممتاز برداشته بود، از نظر انور مبارک گذرانیده و مورد تحسین و مرحمت شد و به خاک پای همایون معروض داشت که چون جناب حاجی تاکنون اسباب و آلات این فن را ندیده و انعکاس و انطباع هیکل اشیاء را در صفحۀ خارج مشاهده ننموده اند، از ملاحظۀ آن کمال تحیر پیدا کرده متفکر شدند و چون بر حقیقت آن فی الجمله بصیر گشتند، او را در استدلال علوم مناظر ...
اوّلین چیزی که عامل می شود انسان خلیفه الله شود!
چه کنیم که فکر گناه به سراغمان نیاید ؟ جوانان عزیز! شما که در آغاز راه هستید، دقّت کنید، ببینید زندگی باید چگونه باشد جوانان عزیز! اگر کسی موفّق به شستشوی گناهان در ماه رجب المرجّب شد، خداوند در ماه شعبان المعظّم به او توفیق می دهد لباس تقوا را بپوشد به گزارش میدان 72 آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) در تازه ترین جلسه خود به موضوع ماه رجب المرجّب، آغاز زندگی حسنه است پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: *گواراترین زندگی خدا را شاکریم که توفیق مرحمت فرمود تا در این سال جدید، مجدّداً دور هم بر سر خوان کرم اخلاق جمع شدیم و مباحث اخلاق را داشته باشیم که بنده نوار از آیات الهی، فرمایشات حضرات معصومین و همچنین اعاظم و بزرگانمان بیان می کنم، امیدوارم که إن شاءالله ارتزاق حقیقی را داشته باشیم. زندگی بدون اخلاق اصلاً زندگی نیست، شاید چیزی به نام زندگی باشد، امّا زندگی نیست. یک زندگی حیوانیِ عادت کرده خورد و خوراک و نشست و برخاست و ازدواج و تکثیر نسل و ...، امّا مع الأسف بی هدف است. لذا می خواهم مقدمتاً بحثم را از اینجا شروع کنم و بحث خطورات را که در سال گذشته داشتیم، در ادامه آن بیان کنم. وجود مقدّس حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(ع) فرمودند: لاَعَیْشَ أَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ اَلْخُلُقِ ، هیچ زندگی گواراتر (أهنأ از باب افعل التفضیل و به معنی گواراترین است) از این نیست که انسان از رفتار و اخلاق پسندیده برخوردار باشد. پس گوارا شدن زندگی به واسطه همین حُسن خلق است، همان که پیامبر (ص) فرمودند: إنّمابُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الأخْلاقِ ، یا اینکه فرمودند: إنّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ حُسْنَالأخْلاقِ . اصل، همین است و مابقی، همه، می تواند در محور این بچرخد. اگر در حول اخلاق حسنه بود، این زندگی، زندگی است و إلّا صورت ظاهر، زندگی است، امّا همان گونه است که حیوانات، نباتات و ... زندگی می کنند. البته گاهی زندگی حیوانات و نباتات نفع هایی دارد، مثلاً حیوانی مانند گوسفند و میش و ... زندگی شان نفع دارد، حتی زندگی سگ هم نفع دارد، امّا وای بر انسانی که زندگی اش براساس اخلاق الهی نباشد، نفع که ندارد هیچ، بلکه ضرر دارد. علی ایّ حال تعبیر اولیاء الهی این است که یک فرد بی اخلاق، مانند حیوان می شود کَالْأَنْعامِ که تازه این، اوّل قضیّه است و بعد می فرماید: بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً . *اصل در سبک زندگی لذا عزیزان، اخلاق را از این اوّل سال جدّی بگیریم. امسال با خودمان عهد ببندیم و از خداوند توفیقش را بخواهیم که متخلّق به اخلاق الهی شویم. خدا گواه است توفیق می خواهد. ای بسا مثلمن بیچاره فقط قائل باشم و از عمل، خبری نباشد. این توفیق، یک گنج بزرگ است. پس توفیق آن را بخواهیم و بخواهیم که خدا ما را از همین اوّل سال، متخلّق قرار بدهد که اتّفاقاً زندگی حقیقی، این است، حضرتشان می فرمایند: لاَعَیْشَ أَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ اَلْخُلُقِ ، هیچ زندگی، گواراتر از آن زندگی نیست که توأم با حُسن خلق و اخلاق و رفتار پسندیده باشد – همان طور که آب می نوشید، به شما می گویند: هنیئاً لکم ، در اینجا هم واژه أهنأ به کار رفته، یعنی گواراترین – اتّفاقاً سبک زندگی که هم امام المسلمین بارها بیان فرمودند و هم اولیاء الهی بر روی آن تأکید دارند، به وجود نمی آید، إلّا به همین حُسن خلق. آن های دیگر، فروعات سبک زندگی می شود. خدا گواه است، به این خانه امام زمان، وقتی خودم این روایت را یادداشت برداری می کردم و آنچه اولیاء بیان فرمودند در ذهنم مرور می کردم، از خودم بدم می آمد، اگر این است، ما که هستیم؟! ولی بخواهیم و برای هم دعا کنیم. ماه رجب المرجّب نزدیک است، در حقّ همدیگر زیاد دعا کنیم که اجابت می شود. دعا کنیم که موفّق شویم و گرفتار نشویم، در جا نزنیم. اگر بخواهیم سبک زندگی حقیقی را بدانیم، همین اخلاق است و لا غیر. رئیس مذهب دارند این را بیان می فرمایند. هر چه در این روایت شریفه تأمّل کنیم و توقّف و تفکّر کنیم، بینی و بین الله، کم است. آن وقت انسان می فهمد که چقدر عقب است، چقدر دور افتاده و چقدر باخته است. لذا فرمودند: هنیء ترین زندگی، زندگی توأم با حُسن خلق است. البته به نظر می آید یکی از موارد آن هم صلاه لیل باشد، چون آن ها که صلاه لیل را دارند، یک دلیل و برهانش، همین حُسن خلق و متخلّق بودنشان به اخلاق الهی است. *استغفار اولیاء خدا از نماز شبشان! لذا خیلی مواقع اولیاء و اعاظم و بزرگان که متّصل و اهل معنا و بالجد واصل بودند، فرمودند: گاهی حتّی شب، توفیق قیام و حتّی نماز خواندن را داشتیم، امّا حال صلاه لیل را نداشتیم. می گویند: ظاهر صلاه لیل را داشتیم و حال آن را نداشتیم. یعنی گاهی حتّی نماز شب هم خواندیم، امّا آنچه را که اولیاء خدا در نماز شب به دنبال آن هستند، نیافتند. یعنی آن عشق با زیبا پروردگار عالم، آن خلوت و انسی که با ذوالجلال و الاکرام در آن زمان که همه خواب هستند و این مردان خدا بیدار هستند، به وجود می آید، نبوده است. لذا می فرمایند: فقط قال بوده و حال در آن نبوده است. لذا از صلاه لیلشان استغفار کردند. یعنی حتّی توفیق خواندن آن را پیدا کردند، امّا گفتند: ما حال نداشتیم و آن صلاه لیل، برای ما صلاه لیل حقیقی نبوده است. بعد خودشان بیان فرمودند: یک دلیلش هم این است: وقتی لطف خدا شامل حالمان شده و دیروزمان را بررسی کردیم، دیدیم در جایی بداخلاقی کردیم و این توفیق نماز شب اولیاء را نداشتیم و فقط ظاهرش، ظاهر نماز شب بوده است. چون می دانید اوج عشق بازی اولیاء خدا، همین شب خیزی است که برای امثال ما سنگین می شود. این ها که به زبان ساده می گویم، همه، روایات است که به فضل الهی خود روایات را برایتان بیان می کنم. گاهی اتّفاقاً قیام نکردن در دل شب، خودش گناه است و اولیاء خدا لذّتی که می برند از آن شب خیزی و عشق بازی و خلوت با پروردگار عالم است. کدام خلوتی عند الاولیاء برتر از این خلوت؟! خلوت با همسر و فرزند و رفیق نیست، خلوت با پروردگار عالم! همان چه که اولیاء خدا فهمیدند، درک کردند و به آن رسیدند و با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کردند. ما یک حرفی می زنیم، امّا گفت: شنیدن کی بود مانند دیدن؟! آن ها دیدند، آن ها رسیدند، آن ها با وجود خودشان لمس کردند. امثال من بیچاره فقط حرفش را می زنیم، امّا آن ها رسیدند. بالاترین عیش که ملائکه الهی می گویند: هنیئاً لکم ، باز آن صلاهلیل حالیّه است. آن صلاه لیل حالیّه هم برای انسان میسور نمی گردد، إلّا به حُسن خلق. اگر در این مطلب، تأمّل کنیم، دریچه ای از زندگی برای ما باز می شود که می فهمیمآن، زندگی است. اولیاء خدا می فرمایند: حضرت خواستند بگویند: من می خواهم بابی رابرای شما باز کنم که بدانید اگر از این باب ورود پیدا کردید، معنی زندگی را می فهمیدو بعد از آن، متوجّه می شوید که تا حالا زندگی نکردید و آن، حُسن خلق است. *رمز اوّلیّه خلیفه الله شدن لذا خیلی جالب است، امیرالمؤمنین، امیر بیان، اسدالله الغالب، علیّ بن أبی طالب(ع) جمله ای دارند که بسیار عالی است. چه بگویم؟! اگر بگویم با طلا و آب طلا باید آن را بنویسیم که بارها بیان کردم: این ها فلز است و بشر برای آن ارزش قائل شده و ... . لذا اصلاً نمی شود با این تعابیر ارزش این جملات را بیان کرد. البته گاهی از باب نشان دادن اهمیّت مطلب بیان شده که باید این را با آب طلا نوشت و ... . امّا آن ها مطالب مادی است، مگر می شود مطالب معنوی را با مطالب مادی قیاس کرد؟! تمام دنیا را هم بدهیم، با این مطلب معنوی که مولی الموالی(ع) می فرمایند،اصلاً قابل قیاس نیست. جوانان عزیز! شما که در آغاز راه هستید، دقّت کنید، ببینید زندگی باید چگونه باشد. حضرت می فرمایند: مَن حَسُنَت خلیقتُهُ طابَت عیشتُهُ ، هر کس اخلاقش را اخلاق نیکو و حسنه قرار بدهد و خوش اخلاق باشد، زندگی اش هم پاک خواهد شد. اتّفاقاً بدانید آن ها که حُسن خلق دارند، اوّلین چیزی را که عامل می شود انسان خلیفه الله شود، یافته اند. یعنی تا انسان حُسن خلق نداشته باشد، خلیفه الله نمی شود. تمام انبیاء عظام، تمام اصفیاء و اولیاء و در رأس آن ها حضرات معصومین(ع)، دارای حُسن خلق بودند و اگر کسی دارای حُسن خلق نشود، خلیفه الله نمی شود. رمز اوّلیّه خلیفه الله شدن، حُسن خلق است. این رابه عنوان کد ویژه به ذهن خود بسپارید. لذا اگر کسی می خواهد به مقام خلیفه اللّهی برسد، باید بداند تمام انبیاء و اصفیاء و اولیاء و در رأس همه آن ها، حضرات معصومین دارای حُسن خلق بودند و کد اصلی و رمز مهم این است. اگر انسان، این طور شد، به این مقام می رسد و می تواند خلیفه الله شود. امید هست که به آن مقام خلافت اللّهی برسد. امّا اگر این طور نشد، اگر بخواهد کارهای دیگری را هم انجام دهد که به ظاهر خلیفه الله شود، بدانید نمی شود. یعنی اصلاً توفیق رسیدن به مقام خلیفه اللّهی پیدا نمی کند. لذا پروردگار عالم، به ملائکه فرمود: إِنِّی جاعِلٌ فِی اَلْأَرْضِ خَلِیفَهً ، ملائکه هم وقتی می خواهند به تعبیر عامیانه – که حقیقی نیست – با خداوند محاجّه کنند، می گویند: أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُفِیها وَ یَسْفِکُ اَلدِّماء ، امّا خداوند می فرماید: إِنّی أعلَمُ ما لا تَعلَمون . ابوالعرفا، آیت الله العظمی ادیب می فرمود: یکی از آن مواردی که اسّ و اساس است در اینکه حضرت حقّ فرمود: إِنّی أعلَمُ ما لا تَعلَمون ، همین حُسن خلقدر انسان است. اگر کسی حُسن خلق پیدا کرد، علم هم پیدا می کند. اگر حُسن خلق پیدا کرد، آن موارد دیگری هم که باید برطرف شود تا انسان به آن مقام خلیفه اللّهی برسد، به خودی خود برطرف می شود. لذا بیهوده نیست که تمام انبیاء عظام، طبق فرمایش قرآن، وقتی مبعوث شدند، اوّل بحث تزکیه را سفارش کردند. هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکِّیهِموَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ والْحِکْمَهَ ، در تمام امم، همین گونه بوده و قبل از تعلیم کتاب و حکمت، بحث تزکیه مطرح شده است. اوّلین رمزگشایی برای خلیفه الله شدن، متخلّق به اخلاق الهی شدن و حُسن خلق داشتن است. اگر این طور شد، انسان می تواند و إلّا نمی تواند. *چه کنیم زندگی پاک و توأم با آرامش داشته باشیم؟ آن وقت ببیند حضرت چه می فرمایند؟می فرمایند: مَن حَسُنَت خلیقتُهُ طابَت عیشتُهُ ، هر کس اخلاقش، اخلاق حسنه شد، زندگی اش هم پاکیزه می شود. خیلی جالب است، چون برخی از زندگی ها، زندگی آلودگی ها، پلشتی ها و کثافات است که آلوده به پلیدی ها، مال های حرام و ... است. به صورت ظاهر خود آن آدم حمام هم رفته، به صورت ظاهر لباس شیک هم می پوشد، امّا چشم اولیاء را می خواهد که وقتی نگاه می کنند، می بینند یک لجنزار از گناه است که بوی تعفّن دارد از آن شخص و زندگی اش بیرون می زند. زندگی به ظاهر قشنگ، امّا درونش، پر از گرفتاری ها، کثافات و لجنزار است. ظاهرش، چون قبر کافر، پر حلل/باطنش، قهر خدای عزّوجلّ اصلاً زن و مرد با هم رفیق نیستند، زن با دیگری است و او هم با دیگری است. به ظاهر زندگی است. زندگی هایی پراز لجنزار، نه زندگی ملکوتی، نه زندگی الهی. لذا اگر کسی حُسن خلق داشت، مولی الموالی می فرماید: یکی از خصوصیّاتش این است که زندگی اش هم زندگی طیّب، طاهر و پاک می شود. هر کس که اخلاقش، اخلاق حسنه شد، زندگی اش، پاکیزه وگوارا می شود، مَن حَسُنَت خلیقتُهُ طابَت عیشتُهُ . اگر بخواهید بدانید زندگی طابت چیست، دو سه نکته از آن را بیان می کنم و سریع رد می شوم. چون خودش بحث دارد. یکی از موارد آن، این است که می گویند زندگی طیّب، زندگی توأم با آرامش است. مانند بهاری می ماند که شما در یک باغی رفتید کهپرندگان دارند می خوانند و جوی آبی است و چنان نوازش روحی بر انسان می آید که به آن عیش طیّب می گویند. البته شاید چنین کسی به صورت ظاهر هیچ چیز نداشته باشد و آن باغ را هم نداشته باشد که برود، امّا چنان باهم خوش هستند که زندگیشان، خوش و الهی می شود. چنان زندگی شان، زندگی خوبان عالم می شود که از آن حال پلشتی ها و زشتی ها بیرون می آید و پاک هستند و ارامش دارند. پس اخلاق این است. *ماه رجب المرجّب، آغاز زندگی حسنه است! از کجا شروع کنیم؟ چون چند روز به ماه رجب المرجّب مانده، یک جمله بگویم تا آماده شویم و به اصل بحثمان برویم. گرچه از اصل بحثمان که خطورات بود، فقط یک روایت می گویم و نمی رسیم که بیشتر از این بیان کنیم. راهش، تطهیر در رجب است. سبک زندگی که بیان کردیم از اخلاق شروع می شود، ماه رجب المرجّب شروع آن است. می گویند: رجب، نهری از انهار بهشت است. چون در ماه رجب، انسان خودش را از گناهان شستشو می دهد. بیاییم در ماه رجب درست شویم و از گناهان شستشو کنیم، از کینه، عداوت، دشمنی، بدی،بداخلاقی و ... دور شویم. جوانان عزیز! اگر کسی موفّق به شستشوی گناهان در ماه رجب المرجّب شد، خداوند در ماه شعبان المعظّم به او توفیق می دهد لباس تقوا را بپوشد، برای این که می خواهد به یک مهمانی برود، دعیتم فیه إلی ضیافه اللّه و آن هم ضیافت ماه مبارک رمضان! بارها بیان کردم که اولیاء خدا تا قبل از ماه رجب المرجّب برای طول عمرشان دعا نمی کردند، امّا همین که می دیدند در ماه رجب المرجّب ورود پیدا کردند، می گفتند: خدا! حالا که ما را تا ماه رجب المرجّب زندگی نگاه داشتی، به ما عمر بده تا ماه مبارک رمضان را هم درک کنیم و ببینیم. ماه مبارک رمضانی که نفس نفس زدن در آن، تسبیح می شود و أنفاسکم فیه تسبیح ، ماه مبارک رمضانی که بخوابی هم – که حالا توضیح آن را در مورد اولیاءبیان کردم – عبادت محسوب می شود، نومکم فیه عباده ، ماه مبارک رمضانی که شبی به نام لیله القدر دارد که بیان شده: لیله القدر خیر من ألف شهر ، یعنی یک شب قدر در ماه مبارک، از هزار ماه که انسان شب و روز و هر لحظه اش را به عبادت بپردازد، آن هم عبادت خالصانه، بهتر است. یعنی در یک شب از ماه مبارک، بیش از هشتاد سال عبادت را برای من و شما می نویسند. ماه مبارک رمضان چنین شبی دارد. حالا اگر کسی می خواهد به این ماه مبارک ورود پیدا کند، راهش، شستشو در رجب المرجّب است. مانند این است که شما را به یک مهمانی دعوت کردند. شما اوّل می روید خودتان را می شویید و با بدنی که مثلاً روغن کاری کردید و ... به مهمانی نمی روید. لذا اوّل به حمام می روید، لباس نو می پوشید و بعد به مجلس مهمانی می روید. خدا شما را به یک مهمانی ویژه دعوت کرده است، دعیتم فیه إلی ضیافه اللّه . ماه مبارک رمضان، ضیافت ویژه است. ما هم دعوت به این ضیافت ویژه هستیم که برای ورود به آن باید ماه رجب المرجّب را دریابیم. لذا سه مطلب را حتماً در این ماه رجب المرجّب دقّت کنید -وجود مقدّس باقرالعلوم، امام محمّدباقر (ع) ، نکاتی را بیان فرمودند که إن شاءالله به فضل الهی در هفته آینده بیان خواهم کرد – 1٫ولایت. در ماه رجب المرجّب باید ولایتتان بیشتر باشد که حالا بیان خواهم کردکه چطوری باید این کار را کرد. 2٫جبران گذشته ها. در ماه رجب المرجّب اگر روزه های قضایی دارید، حتماً قضا کنید که هم ثواب روزه های ماه رجب المرجّب را می برید و هم روزه های قضایتان را جبران می کنید. 3٫کمک به دیگران. اگر دل پدر و مادر را شکستی، سریع جبران کن. چون اگر ماه رجب المرجّب را از دست بدهی، بدان که شاید در شعبان المعظّم هم توفیق پیدا نکنی، که در این صورت یقین بدان که در ماه مبارک رمضان وارد نشدی. البته به صورت ظاهر در ماه مبارکمی رویم و روزه هم می گیریم، امّا در آن ضیافت حقیقی ورود نیافتیم. پس این مطالب را جدّی بگیریم تا زندگی مان، حسنه شود. ماه رجب المرجّب، آغاز زندگی حسنه و دور شدن از زندگی بد و پلشتی ها و زشتی هاست. *سال متخلّق شدن به اخلاق الهی پس اخلاق خیلی مهم است. تصمیم بگیریم امسال را برای خودمان سال اخلاقی قرار بدهیم. همان طور که امام المسلمین، حضرت امام خامنه ای سال ها را نام گذاری می کنند و مثلاً امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند، حالا ما هم برای خودمان، هر سال و به خصوص امسال را جدّی تصمیم بگیریم و به نام سال متخلّق شدن به اخلاق الهی قرار دهیم و خودمان را به آن، مقیّد بدانیم. عمل کنیم و اقدام کنیم به اینکه إن شاءالله متخلّق شویم. اگر این طور شود، چه می شود؟! آن وقت است که تازه معنای انسانیّت را می فهمیم. لذّت می بریم. تازه می فهمیم تا حالا شبه انسان بودیم و فقط اسم انسان را داشتیم. بگوییم: از امسال که حالا فروردین هست و به خصوص اینکه داریم به رجب المرجّب هم نزدیک می شویم، دیگر می خواهم متخلّق شوم. خدایا! من می خواهم عهد ببندم که اخلاقی شوم. ولو با بداخلاقان برخوردکردم، من، اخلاقی باشم. چقدر عالی می شود انسان این طور شود! خیلی عجیب است! خداگواه است غوغا و محشر می شود! یک زندگی دیگر می شود! یک چیز دیگری درست می شود، فقط همین را می توانم بگویم. تازه می فهمد زندگی یعنی چه. لذا این طور عهد و پیمان ببندیم. *عاقبت زیاد فکر گناه کردن راهش هم همین است که خطورات را مراقبت کنیم. لذا من با این روایت شروع می کنم و دیگر ادامه مباحث آن را برای جلسه بعد می گذارم. چرا ما این قدر بر روی خطورات تأکید داریم؟ چون اگر فکر را کنترل نکنیم، همه چیز از دست می رود. وسوسه می شویم، شیطان می آید و می گوییم: نکند این طور است، نکند آن طور است و یا ما را به گناه دعوت می کند. لذا اگر این فکرمان را کنترل نکردیم، دیگر ناخودآگاه در گناه هستیم. امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، علیّ بن أبی طالب(ع) فرمودند: مَن کَثُرَه فِکرُهُ فی المَعاصی دَعَتهُ إلَیها ، آن کسی که فکرش، زیاد به دنبال گناه باشد، به سمت گناه دعوت می شود. تا فکر گناه به ذهن انسان آمد، باید استغفرالله گفت. این مسأله در مورد هر چیزی می تواند باشد، نعوذبالله اگر با دیدن تصویری فکری به ذهنش آمد، سریع استغفار کند. اگر ظنّ و گمان بد به برادر مؤمنت یا همسایه ات، یا همکارت و ... داشتی، سریع استغفار کن. چرا؟ چون حضرت فرمودند: اگر کسی زیاد فکر گناه می کند، بداند که گناهان او را به سمت خودشان دعوتش می کنند. ناگهان می بیند که به گناه ورود پیدا کرده است. چون آن فکرها او را به سمت گناهان دعوت کرده و به آن سمت کشیده خواهد شد. وقتی انسان زیاد راجع به گناهی، فکر کرد، یک باره می بیند که به آن، مبتلا شده؛ چون آن گناه (حالا هر گناهی می خواهد باشد)، او را به سمت خودش دعوت کرده است. *تشر زدن اولیاء خدا به خود! لذا اولیاء خدا می گویند: انسان باید این را باور کند و تا فکر گناهی آمد، سریع استغفار کند و به خودش تشر بزند. با یکی از اولیاء خدا در حرم حضرت ثامن الحجج بودم، ایشان متوجّه نشده بود که من کنار ایشان هستم، همین طور که در گوشه ای، رو به روی ضریح نشسته بود، مدام می گفت: آقاجان! غلط کردم! غلط کردم! غلط کردم! ... . اشکم جاری شد و ایشان متوجّه حضور من شد. بعداً فرمودند: اگر یک کاری کردی، بعد از استغفار، خودت به خودت تشر بزن و مثل من بگو غلط کردم. حالا آن کار ایشان چه بود که خود را تشر می زد؟ مثلاً دادی سر کسی زده که شاید برخی مواقع این دادها برای این است که او را تربیت کنند. امّا بعداً پیش خودشان می گویند: غلط کردم، من نباید داد بزنم و ... . وقتی انسان، حالات اولیاء را می بیند و با خودش مقایسه می کند، می فهمد که این اصلاً قیاس مع الفارق است و قابل قیاس نیست. لذا تا فکر گناه آمد، اوّل استغفار کن و بعد به خودت تشر بزن، حالا یک نمونه اش، مانند این ولیّ خدا را بیان کردم. اگر این طور شود، چقدر عالی است. زندگی اولیاء خدا را ببینید. بالاخره وصفی است. آن ها چگونه جلو رفتند و ما که دیگر عمرمان هم دارد تمام می شود، چه کردیم؟! چشم هم به هم می زنیم، سال ها می گذرد. عزیزم! تا فکر آمد، همان جا جلویش را بگیر. این ولیّ خدا جمله دیگری هم گفتند که آن را هم برای شما بیان کنم. گفتند: بعد از اینکه گفتی به خودت تشر زدی و گفتی: غلط کردم، غلط کردم، ...، یک جمله هم بگو: بگو: آقا جان! یابن الحسن نکند بنویسی. نکند نوشته را برای شما بیاورند و شما هم بگویید: بله، این هم از دست ما رفت! *چه کنیم که فکر گناه به سراغمان نیاید؟! اولیاء خدا از نوک پا تا فرق سر، خوبی بودند و امثال من بیچاره، از نوک پا تا فرق سر، بدی هستم. چه می شود؟! چه می بینند؟! چه می کنند؟! یک دلیلش هم این است که آن ها زیاد به فکر آقا بودند.شما هم اگر می خواهی زیاد فکر گناه به سراغت نیاید، زیاد به یاد امام زمان باش. اینکه بیان کردم در هر ساعت حداقل یک دعای سلامتی برای آقا جان بخوانید، سبب می شود که انسان در حصن حصین قرار بگیرد. کسی که دائم به یاد آقا جان باشد، خود آقا جان اجازه نمی دهد که فکرش به سمت گناه برود و یک حصنی برای او ایجاد می شود. عالم، عالم اثر و مؤثّراست، با همین یاد حضرت، حصنی برای انسان ایجاد می شود که دیگر کسی جرأت جلو آمدن نخواهد داشت. وقتی به یاد حضرت هستی، وسوسه گری نمی تواند جلو بیاید که نفس دون، نفس امّاره، من و تو را فریب دهد. یاد حضرت را زنده بداریم. امسال هم هر چه می توانیم بیشتر به یاد آقا باشیم. از خودش هم بخواهید و ایشان رابه مادرشان هم خیلی قسم دهید و برای مادرشان، نرجس خاتون زیاد فاتحه بخوانید. این ها رمز است. این ها، توصیه های جدّی و نسخه است که تا می توانید برای مادرشان، حضرت نرجس خاتون، فاتحه بخوانید. بگو: آقا! می شود، امسال من، سال مهدوی شود؟! آقا می شود امسال من، حال و وضع دیگری داشته باشد؟! تغییر کنم، آدم شوم، درست شوم، مدام یاد شما باشم، یاد اغیار بیرون برود. آقا جان! اولیاء خدا این طور بودند، می شوند یک روزی ما هم تپش قلبمان را بشنویم که یا مهدی بگوید؟! آقا جان! ماه رجب المرجّب دارد می آید و من هیچ آماده نیستم. آقا! شما می توانید، یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال، آقا جان! شما تغییردهید، من حَسن حال هم ندارم، چه برسد احسن! شما می توانید. عالم به ید مقدّس شماست، شما می توانید، پس انجام دهید و حال من را تغییر دهید. السّلام علیک یا مولای یا صاحب العصر و الزّمان کد مطلب : سایر اخبار ...
توجه به شهادت مهمترین وجه آثار شهید آوینی است
کماکان این راه را ادامه می دهد. حمزه زاده یادآور شد: هنر انقلاب با توجه به شأن نامگذاری آن همزمان با روز تشییع پیکر شهید آوینی 23 سال پیش صورت گرفت و مقام معظم رهبری برای مراسم تشییع پیکر این هنرمند به حوزه هنری آمدند. وی با تاکید بر اینکه مهمترین وجه افکار، تولیدات و آثار شهید آوینی توجه به موضوع شهید، شهادت و مرگ در راه خدا است عنوان کرد: اگر مهمترین عنصر هنر انقلاب را شهادت ...
چرا خطاهای پزشکی رصد نمی شود؟
زندگی انسان ها یا سایر موجودات زنده مطرح است. اگر شما به عنوان کارمند یک مجموعه کوچکترین خطایی مرتکب شوید، به محض آشکار شدن این خطا سریع توبیخ می شوید و باید برای اشتباهتان پاسخگو باشید. اما در عالم پزشکی در ایران چنین سیستم پایشی وجود ندارد. حتی اگر خطای پزشک آشکار هم باشد تا وقتی از طرف بیمار شکایتی صورت نگیرد، معمولا هیچ مقام بالاتری هیچ کاری به کار پزشک ندارد و توبیخی هم در کار نیست ...
تاکید رهبری نشان از غربت جبهه فرهنگی انقلاب دارد، نه موافقت با فعالیت یک جریان هنری/ بازخوانی تلاش ...
به گزارش سینماپرس در مقدمه مقاله ای به قلم شهاب اسفندیاری که در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده آمده است، سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین - که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است - امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فر ...
باغ وحش های انسانی در اروپا و آمریکا/عکس
به نظر می رسد یکی از اولین باغ وحش های دنیا (دست کم در غرب)، باغ وحش موکتزوما در مکزیک بوده است که در آن نه تنها مجموعه گسترده ای از حیوانات، بلکه تعدادی انسان نیز به نمایش گذاشته شده بود [15] . از جمله انسان هایی که در این باغ وحش برای بازدید تماشاگران نگه داری می شدند، افراد مبتلا به عارضه هایی مانند کوتولگی (در معنای پزشکی)، زالی و یا گوژپشتی بودند که مانند حیوان برای سرگرمی ...
هشدار رهبرانقلاب از خطری که حوزه علمیه قم را تهدیدمی کند!
انقلاب قرار خواهد گرفت. من این را به شما عرض کنم: حوزه ی قم پشتوانه است. حرف من این است که میگویم حوزه ی علمیّه ی قم بایستی به عنوان یک حوزه ی انقلابی، به عنوان مهد انقلاب، به عنوان آن کوره ی آتشفشانی که همین طور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد. لزوم توسعه بینش و حرکت انقلابی در حوزه قم برای جلوگیری از انقلاب زدایی خب، عرض کردیم که ...
نظر شهید آوینی درباره هنر انقلاب چه بود؟
تحولاتی که برای بشر روی خواهد نمود، خواه ناخواه در ادبیات ظهور خواهد کرد. او می گفت: با انقلاب اسلامی، انسانی دیگر پای به عالم ظهور نهاده است که این انسان، طرحی نو در خواهد انداخت و عالمی دیگر بنا خواهد کرد و از مقتضیات این عالم جدید، یکی هم آن است که ادبیات و هنر دیگری پای به عرصه تحقق خواهد نهاد. از نظر ما، هنر انقلاب ماهیتا متمایز از آن مفهومی است که در دنیای غرب و غرب زدگان به نام هنرخوانده می ...
تاکید رهبری نشان از غربت جبهه فرهنگی انقلاب دارد، نه موافقت با فعالیت یک جریان هنری/ بازخوانی تلاش ...
به گزارش سینماپرس در مقدمه مقاله ای به قلم شهاب اسفندیاری که در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده آمده است، سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین - که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است - امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فر ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام هادی علیه السلام
التهاب و روانت در التهاب تو آفتاب عالمی و از افول تو افتاده است در همه ذرات انقلاب ای آیت توکل وآیه ی رضا دیدی جنایت از متوکل تو بی حساب گاهی دهد مکان تو در برکة السّباع گاهی درون محبس دشمن به پیچ و تاب تو زاده بزرگ جوانانی جنّتی ای از ستم شهید شده درگه شباب آن شربتی که داد به اجبار دشمنت گویا ...
آوینی را بخوانیم تا هنر انقلاب را بیابیم
. ایمان منجی جهان فرداست در زمان حمله آمریکا برای بازپس گیری کویت از ارتش عراق نوشته شده است و در آن، عصر تمدن غربی پایان یافته تلقی شده است. اگر این هیولای قدرت از بین برود خلأ وجود آن را چگونه باید پر کرد؟ به نظر می رسد که بیش از اضمحلال و فروپاشی کامل با رویکرد دیگرباره انسان به عالم معنا خلأ درونی بشر که ناشی از بی ایمانی است پر خواهد شد. نظم نوین جهانی و راه فطرت، بررسی ...
تربیت نیروهای آگاه، حرفه ای و باتجربه خبر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
و ارشاد اسلامی گفت: این آزادی بیان حتی در حوزه کتاب نیز وجود داشته به طوری که بسیاری از کتبی که در گذشته به دلیل خرده گیری های نابجا مانع انتشار آن بودند، با یک سری تدابیر در نظر گرفته شده این کتاب ها به راحتی چاپ و منتشر می شوند. وی چاپ و انتشار 75 هزار عنوان کتاب را در سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم گواه این مدعا عنوان کرد. عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به فضای ...
ترویج هنر انقلابی؛ رویکرد اصلی حوزه هنری
مثال اعتیاد یک پدیده بشری و زوال آور است اما از طرف دیگر هنر به عنوان یک پدیده بشری، انسان را به کمال می رساند. امیدواریم براساس این دیدگاه به خاطر دست کم گرفتن آرمان این مسیر عکس نشود. رویکرد اصلی در حوزه هنری، ترویج هنر انقلابی و هنری است که مروج افکار و آرمان های امام (ره) باشد. در ادامه مراسم کلیپی از مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب در سال گذشته و سخنرانی مرتضی سرهنگی در این مراسم ...
کارهای شهید آوینی در مهندسی فرهنگی بازخوانی شوند
کند می بیند،اظهار کرد: شهید آوینی می خواهد کل هستی و زندگی خودش را با انقلاب اسلامی معنا کند. چون انقلاب را بازگشت به حقیقت و آفتابی شدن مجدد حقیقت در این عالم می بیند در حالی که در نظام مسلط پیشین که هنوز هم تداوم دارد، نظام تمدنی غرب در واقع حقیقت امری نیست که در ابتدا اهمیت داشته باشد و نقطه تاکید این تمدن باشد. حیدری پور افزود: این تمدن به دنبال قدرت است و قدرت انسانی را بر روی ...
پیشرفت علمی را فدای 'نمی توانیم' نکنیم
پایدار در زمینه پیشرفت علمی بینجامد، وجود گفتمانی مسلط و البته منطبق بر مبانی معرفتی بومی در این راستاست که به نظر می رسد مداقه ای گذرا بر گفتمان های گوناگونی که در خصوص پیشرفت علمی در کشور وجود دارد، می تواند تا حدودی در روشن کردن این مسیر راهبردی و چالش های آن راهگشا باشد . خوشبختانه کلان گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس آموزه های اسلام ناب محمدی(ص) تلاش برای اقتدار حداکثری در تمامی حوزه ها ...
زندگی و وصیت نامه شهید قدرت الله چگینی + عکس
آمده در اینجا چه باید بکند و به کجا خواهد رفت. شبی در همین دوران که تحصیلات متوسطه را می گذراند در عالم خواب فرشته مرگ را می بیند که آرام آرام جانش را میگیرد و روح را از بدنش خارج می سازد و او به وضوح کامل مرگ را و سردی بدنش را حس می کند ناگاه از انباری گوشه حیات خانه پیامبر را می بیند که می آید و به فرشته مرگ می گوید: دست نگه دار که او را در آینده رسالتی بس سنگین است؛ او باید بماند تا ...