سایر منابع:
سایر خبرها
می گویند مزد منطقه ای اما هدف شان مزد توافقی است
نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کارگری کشور، درباره سیاست مزد منطقه ای می گوید: آقایان در پی مزد توافقی هستند؛ یعنی می خواهند قانون کار را به طور کلی به یک قانون متروک تبدیل کنند و هر کارگری برای اینکه کار کند مجبور شود به شروط کارفرمایش تن دهد. البته چنین خواستی با یک مقاومت ملی بزرگ در کشورمان مواجه می شود و تقریبا تمام طبقه کارگر را عصبانی خواهد کرد. به نظر می رسد با پیش کشیدن بحث مزد ...
ضیا قاسمی: امروز زبان فارسی در افغانستان در معرض تحدید و تهدید است
.... تا قبل از سقوط جمهوریت، باز مجرا های باریکی بود. مثلا چند کتاب فروشی در چهارراه معروف پل سرخ کابل بود که از ایران کتاب وارد می کرد. کتاب های دانشگاهی، کتاب های ادبی و فلسفی و جامعه شناسی محدودتر. اما بعد از سقوط بازار کتاب در افغانستان به شدت آسیب دیده است. محروم شدن دختران و زنان از تحصیل و حضور در محافل فرهنگی، ادبی، علمی، مهاجرت و آواره شدن فله ای یک طبقه اجتماعی که اهل فکر و فرهنگ و ...
چند نقد بر فیلم سینمایی آپاراتچی
سینما ره 100 ساله را یک شبه به سامان برساند. فیلم موفق می شود با هجو مناسبات موجود در بطن اجتماع آن دوران و همین طور افراد سرشناس در دستگاه قضای جمهوری اسلامی توقع مخاطب را از تماشای یک اثر موجه و نسبتا خوب برآورده سازد. آپاراتچی به برهه ای از زمان اشاره دارد که تکلیف سینمای ایران مشخص نبود و هر دسته و گروهی سعی داشت سازش را در دستگاه خودش کوک کند. عده ای با تغییر مضمون فیلم هایشان خواستند همان ...
آغوش باز؛ ملودرامی بی تعلیق
و بدون منطق کلاسیک از دیگر مواردی است در ژانر ملودرام همیشه مورد توجه فیلمسازان بوده است و اگر در این ساختار بخواهیم آخرین ساخته بهروز شعیبی را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم که قواعد بازی را می شناسد و در مسیر ژانر فیلم حرکت کرده است جز عنصر تعلیق که از مهمترین عناصر اصلی ژانر ملودرام است. آغوش باز همانطور که گفته شد فیلمی بی تعلیق است و اگرچه در لحظاتی احساسات مخاطب خود را به بازی ...
با بینش واقع بینانه در بحث مهاجرت به دنبال راهکار باشیم
دارند آنجا و مشغولند؟ برنا : در زمینه مهاجرت سه چهار تا نکته را به نظر باید مورد توجه قرار داد، یکی بحث به تعبیری فرار مغز ها است در سطح کشور که ما نباید تلاش کنیم صورت مسئله را پاک کنیم. یعنی مبتنی بر یک بینش واقع بینانه، اصل قصه را ببینیم حالا دنبال راهکارهایش باشیم، دنبال تبدیل تهدید به فرصت باشیم، این یک، نکته دوم این واقعیت انکارناپذیر است که به زعم بنده طی 10-15 سال اخیر در اقصی ...
کیمیایی بازی فانتزی
...، مخاطب را در یک شوک عمیق فرو می برد. شوکی که از جنس تحقیر مخاطب نیست و صرفا امکان و فضایی است برای اندیشیدن او. شخصیت های اصلی صبحانه با زرافه ها، دارای شناسنامه و هویت هستند و همین ویژگی است که مخاطب را پس از پایان فیلم هم با شخصیت ها همراه می کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه فیلم جسارت بالای کارگردان در حذف و اضافه شخصیت ها در طول زمان فیلم است. استفاده 20 دقیقه ای از یک پژمان جمشیدی ساکت و ...
مهاجرت همیشه سوژه فیلم هایم بوده است
نبودنت را برای من تعریف کرد. آن موقع اسمش را گذاشته بود آن مرد با ترس آمد که داستان همان چیزی که مخاطب می بیند، هست اما با تغییرات. با دوست دیگری به نام فرهاد دلارام تیم شدیم و فیلمنامه را در هفت، هشت ماه نوشتیم. بعد از نگارش فیلمنامه، با سرمایه گذار صحبت کردیم اما سرمایه جور نشد و کار متوقف ماند. بعد از آن با صادق خوشحال و پیام لاریان فیلمنامه بی سر را نوشتیم که طرحش برای خودم بود. سعی کردم فیلم ارزان ...
چگونه می توانیم مهارت های ارزیابی محتوا را به مخاطبان آموزش دهیم؟
یاقوت نیوز ؛ مهدی محسنی نیا رسانه ها برای ایجاد فرآیند مشترک پیام رسانی بین خود و مخاطب نیازمند شدید فضای اعتمادساز هستند و آموختن مهارت ارزیابی محتوا به مخاطب با یک سلسله رفتار را بایستی در دستور کار قرار دهند. در زیر چند راهکار برای افزایش اعتماد به رسانه ها آورده شده است: رسانه ها باید به صورت شفاف و مسئولیت پذیر عمل کنند. آنها باید از منابع خبری خود استفاده ...
اینجا چراغی روشن است!
جلوتر باشد، هرچند که از لحاظ تکنیکی و جلوه های ویژه اینطور نباشد. دست ناپیدا سرشار از نشدن ها! [مهرزاد موسوی] فیلم دست ناپیدا پر است از نشدن ها؛ قرار بوده فیلم تاثیرگذاری شود درباره فعالیت زنان در پشت صحنه جنگ، قرار بوده خیلی هم اشک انگیز شود، قرار بوده به بخش های ناپیدا و کم پیدای جنگ هم نقبی بزند، تازه قرار بوده در بطن همین اشک و اثر و تصاویر کم پیدا، حرف های مهمی هم بزند ...
فیلم آبی روشن امروز در دو سینمای مشهد اکران می شود
در مقابل مخاطبان قرار نمی دهند. این باور که هر قصه ای اگر تلخ باشد واقع گرایانه تر است؛ نه تنها خارج از بحث های زیبایی شناختی قابل نقد است، بلکه مخاطب سینما را هم آزرده می کند. مخاطب در فیلم ها امید و آرزوهایش را جست وجو می کند، همان طور که باورهای مذهبی ممکن است برای او دریچه ای به تحقق امیدها و آرزوهایش باز کنند. یکی از اعلاترین نمودهای این امیدواری مذهبی در میان ایرانیان توسل به امام هشتم ...
بهشت تبهکاران؛ قربانی دیگری برای یک مشکل تاریخی
بهشت تبهکاران به همان مشکل تاریخی آثاری از این دست مبتلا شد که ترافیک تردد آدم های بسیار و مهندسی دیالوگ گویی آنها، وجه تمرکز بر هسته مرکزی داستان را الکن کرده و مخاطب را خیلی زود نسبت به تماشای ادامه فیلم دلسرد می کند. ساخت فیلم با موضوعاتی چون حوادث ملتهب انقلاب، همواره کاری دشوار در سینمای جهان به حساب می آمده است. این گونه آثار به لحاظ محتوایی، تلفیقی از خط وربط های چند گونه ...
از رسانه ها/ مسائل اقتصادی، نیرو محرکه اصلی برای مهاجرت کادر درمان
شفقنا_ آرمان ملی نوشت: مسائل اقتصادی، حقوق و دستمزد و بحث های مربوط به اضافه کاری و مسائل دیگری از این دست نیرو محرکه اصلی برای مهاجرت کادر درمان هستند که بعد از شیوع ویروس کرونا و معرفی بیشتر این شغل به شهروندان به نظر شدت بیشتری گرفته و با سیر صعودی در حال مهاجرت کادر درمان ایران به سایر کشورهای دنیاست. به گزارش شفقنا روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: کاشت مژه و ناخن توسط کادر درمان ...
ویدیوهای جعلی از این پلتفرم حذف نمی شود
نقض محتواهای رسانه ای متا نشد و در نتیجه آن را حذف نکردند. بیشتر بخوانید: سام گرگوری، مدیر اجرایی سازمان حقوق بشر Witness، گفت که این پلتفرم باید یک سیاست تطبیقی داشته باشد که به اصطلاح جعل های تقلبی ارزان و همچنین مطالب تولید شده یا تغییر یافته توسط هوش مصنوعی را مورد توجه قرار دهد، اما این نباید بیش از حد محدودکننده باشد و خطر حذف محتوای طنز را تهدید کند. محتوای طنز آمیز در واقع محتوایی تغییر یافته با هوش مصنوعی است که برای گمراه کردن مخاطب طراحی نشده است. ...
قلب رقه؛ روایتی عاشقانه از مدافعان حرم و ماجرای سوریه
. شخصیت اصلی داستان که در بین نیروهای داعشی نفوذ کرده بود و از هر سو با سرکرده های آن ها مواجه می شد به مباحث عقیدتی و تکفیری آن ها پی می برد که حتی خودشان نیز با یکدیگر اختلافات عمیقی داشتند، همین نکته از نظر دادن اطلاعات به مخاطب مفید بود یا وقتی بحث سرقت عتیقه ها و آثار باستانی مطرح می شود درگیری بین سران رخ می دهد که چه کسی آن عتیقه ها را صاحب شود اما این اشارات را فقط کسی می فهمد که ...
چرا ملودرام ایرانی مظلوم است؟
می گردند، بهتر معرفی می شوند. داستان آبی روشن با تلخی آغاز می شود و به شیرینی پایان پیدا می کند که این از خصوصیات اصلی ژانر ملودرام است. روند قصه پر از گره است اما هیچ کدام کور نیستند و تصویر بن بست را در مقابل مخاطبان قرار نمی دهند. این باور که هر قصه ای اگر تلخ باشد واقع گرایانه تر است؛ نه تنها خارج از بحث های زیبایی شناختی قابل نقد است، بلکه مخاطب سینما را هم آزرده می کند. مخاطب در ...
موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم تمساح خونی
..... دارد. فیلم ماجرای دو دوست را روایت می کند که در یک شرکت با پوشش صرافی کار می کنند و یک شب بدلیل فرصت بدست آمده، تصمیم به ریسک می گیرند و با دلارهای امانتی در دستشان برای خود کسب درآمد می کنند (قمار پوکر) اما.... عزتی در این فیلم با دست پر ظاهر شده و تمام تجربه حاصل از سال ها حضورش در صحنه ده ها فیلم به عنوان بازیگر را خرج فیلم کرده است. فیلم پلان به پلانش مصرفی است. گرفتار زوائد ...
هویت ایرانی برای نسل نو
و حمایت مستمر دارد ولی امیدوارم این اتفاق بیفتد. اطلاعی نداریم تهیه کننده در این ارتباط چه کار کرده است اما می دانم او هم این دغدغه را دارند. کودکان امروز خیلی متوقع هستند چون هر اثری ساخته می شود با نمونه های جهانی، دست به مقایسه می زند، برای جلب نظر این مخاطب پرتوقع از چه ظرفیت هایی استفاده کردید؟ تمرکز ویژه ما در این اثر داستان گویی بود. متاسفانه اکثرکارهایی که درایران در ...
تابستان همان سال کمند رخوت به گردن مخاطب
فیلم خود قرار است اثری پرمحتوا، خوش فرم و تکان دهنده را به مخاطب ارائه کند. در مقابل فیلم هر چند مملو از صحنه های محبوب برای عکاسان بود و کادرهای زیبایی از خانه قدیمی در بافت قدیمی تهران دیده می شد اما در مقام بازی بازیگران با نقد و نظر همراه شد.دانای کل یک پسربچه است که رفتارها و حتی حالات او تناسبی با سن و سالش ندارد و در برخورد با بزرگ ترها نیز مانند یک پسر جوان رفتار می کند. ...
نگاهِ خیره عشق!
کودکی خود را روایت می کند این جزئیات کاملا هویدا و برجسته است. این امر در روانشناسی کاراکتر کاملا مبرهن است. مثالی دیگر درباره بحث نوستالژی و نگاه کودکانه قابل ذکر است. مثالی که به مالیدن روغن روی نان و ریختن شکر روی زمین مربوط می شود. محمود کلاری به عنوان یک فیلمبردار با سابقه تجربه های شاخصی با فیلم سازان مطرح تاریخ سینمای ایران از جمله کیارستمی و فرهادی دارد. نکته قابل توجه این است ...
زمانه و زمینه انتخابات | میثم سعادت
طبقه متوسط در 1401 تصویر جدیدی از خود ارائه داد. شعار زن زندگی آزادی، آزادی سبک زندگی و...، در دهان هیچ کدام از نامزدهای انتخابات فعلی جا نمی شود. باید درباره آزادی پوشش با حاکمیت بحث شود. اگر قرار است جامعه کار خودش را بکند، نیازی به حضور ما در انتخابات هم نیست. 6. شعارهای ما نسبتی با مردم ندارد شعارهای ربع قرن قبل ما، نسبتی با مطالبات امروز ایرانیان ندارد. امروز ...
تهمت دروغ به نمایندگان با سوء استفاده از شفافیت مجلس یازدهم
براساس آن نسبت به مجلس دروغ پردازی می کنند، در رسانه ها مدعی شفاف نبودن مجلس یازدهم شده و ادعا کرده اند نمایندگان آرای خود را شفاف نکرده اند، اما آرای نمایندگان را از همین سامانه استخراج و با آن محتوای جانبدارانه و حتی غیرواقعی به مخاطب می رسانند. اخیراً محتوایی با تیتر میزان عدم حضور نمایندگان در مجلس در تعدادی از کانال ها و صفحات خبری منتشر شده است. این نوع برداشت از آمار سامانۀ شفافیت اساساً ...
واکنش حقیقت پور به شایعات درباره لاریجانی: ایشان سرشان به تدریس گرم است
منصور حقیقت پور کارشناس سیاسی و از نزدیکان علی لاریجانی درباره شایعه و ادعای اخیر روزنامه ایران مبنی بر اینکه لاریجانی و روحانی قرار است با یک ائتلاف برای انتخابات مجلس لیست ارائه دهند، به اصلاحات نیوز می گوید: با توجه به وضعیتی که در صحنه انتخابات داریم، حجم عدم تایید صلاحیت ها و اینکه مجلس به سمت تک ضلعی حرکت خواهد کرد و ظرفیتی برای جریان اصلاحات و معتدلین و میانه رو به طور جدی وجود ندارد که ...
پاس گل جشنواره به جام ملت ها/ روز شلوغ میلاد
چهره هایی چون هوتن شکیبا، پژمان جمشیدی ، بهرام رادان، هادی حجازی فر و بیژن بنفشه خواه که هر کدام شاخ های گیشه اند با ترکیب نگاه سروش صحت اثری به نظر مخاطب پسند ارائه داده بود. اما یکی از نکات قابل توجه که نمایش های امروز جشنواره هم بر آن صحه گذاشت روند و حرکت برخی کارگردانان به سمت امضاست، نویسنده بی بدن که همان کارگردان علفزار و شبیه آن است، شه سوار در تشابه با شادروان و صبحانه با ...
سانس فوق العاده 4 فیلم در روز دوم جشنواره
...، یک شبه از راه بازی پوکر به پول قابل توجهی می رسند، اما در ادامه با مشکلات متعددی مواجه می شوند و ... فیلم تمساح خونی یک کمدی-اکشن است که اتفاقا با توجه به ژانر آن به خوبی از عهده اتفاقات رخ داده برآمده است، این گونه فیلم ها در تولیدات سالانه سینمای جهان هم نقش قابل توجهی دارند، اصطلاحا فیلم هایی هستند که ساخته شده اند تا مخاطب به سینما برود و جواد عزتی درباره سوالی درباره ...
دستورکار های سیاسی-اجتماعی تاسیس اندیشکده در ایران چگونه تولید شد؟
فرودست وارد تولید تنش با هم می شوند، برای به رسمیت شناختن این تنش اشاره به میانه ای لازم است که در جامعه شناسی آن را طبقه متوسط می گویند. پس بحث کردن درباره طبقه متوسط، صحبت از معادله حالت جامعه است. به این معنی که طبقه متوسط شما نشان می دهد شما چگونه ای جامعه ای دارید. طبقه متوسط بزرگ، یک معنی می دهد؛ موتلف با طبقه فرادست باشد، معنی دیگری دارد؛ اگر در سیاست، حاکمیت و جامعه به سمت طبقه ...
تنور جشنواره گرم شد
حبیبی خوب بازی می کنند و جواد عزتی با اینکه بازی خوبی دارد، انگار همان جواد عزتی دردسرهای عظیم است، با این همه همگی می توانند از مخاطب حتی حرفه ای سینما (در سینمای رسانه) خنده می گیرد. کلاری و تابستان همان سال ش محمود کلاری، فیلمبردار مولف سینمای ایران هم در بخش سودای سیمرغ با یک فیلم به شدت حدیث نفسی حضور دارد: تابستان همان سال ، آنقدر حدیث نفس است که اگر حتی محمود کلاری در صحنه ...
تکاپوی مردانی از جنس اصالت برای ماندگاری هنر تارسازی + فیلم
سال ساخت و سفارش استاد نیز قید شده، همچنین نشان اصالت ملی تار را نیز دریافت کرده ام. علاوه بر تجربه اولیه ای که نزد پدرم یاد گرفتم، حدود 2 سال نزد استاد لطفی آموزش های لازم را فرا گرفتم و حرفه ای کارم را ادامه دادم، اما هیچگاه از کارم راضی نشدم و همیشه برای بهتر شدن تلاش کردم، چراکه کار هیچگاه انتها ندارد و افق دید باید باز باشد، همیشه آرزو داشتم ساز من دست اساتید مطرح کشوری باشد و ...
شکار حلزون باز هم ماجرای یک قصاص!
سازی نامطلوبی که از خانواده وی به واسطه پسر نزول بگیر او با رفتارهای غیر متعارف و خلاف ادب نسبت به پدر و سایر فرزندانی که قاضی را ترک کردند نیز از نشانه هایی بود که فیلم ساز برای اثبات مقصر جلوه دادن قاضی استفاده کرد! یکی دیگر از نکات فیلم ابهامی بود که در بیوه بودن یا نبودن زن ایجاد شد! به گونه ای که مخاطب، زمان زیادی از فیلم تصور می کرد این زن طلاق نگرفته و به دروغ صیغه شدن را ...
نگاه به فیلم نپتون | خورشید باشیم نه نپتون
. توجه کنید؛ همین روایت یک خطی به اندازه کافی این پتانسیل را دارد که از درون آن فیلمی ملودرام مخاطب پسند بیرون آید اما غفاریان تلاش کرده با خلق شخصیت و داستان هایی ذیل این ماجرا، به اثر خود وسعت ببخشد که هیچ ضرورتی ندارد. علاقه بابک به مرجان دختر خاله خود، ناامیدی همکار بابک و قصد وی برای مهاجرت به امید یافتن زندگی راحت، ماجرای سقوط و مرگ کارگر افغان بدون مجوز اقامت از ساختمان در حال ...
درون مایه فیلم من شعر نیما است
...، رونیکا بهرام زاده بازیگران، کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری، کامیاب امین عشایری طراح صحنه و اهالی رسانه، در خانه چهل ودومین جشنواره فیلم در برج میلاد تهران برگزار شد. قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته است محمود کلاری کارگردان این اثر گفت: من قبلا به نوعی آن طرف صحنه بودم و روزگاری عکاس بودم و در نشریات کار می کردم و اکنون این طرف صحنه هستم. در همین ابتدای برنامه از شما بابت ...