سایر منابع:
سایر خبرها
اسطوره های نجات، نماد موعود خواهی ملل
این باورند که اسطوره به معنای سخن پریشان، بیهوده و بی ریشه و به کلی خیالی و دروغ می باشد؛ در حالی که برخی دیگر آن را سخن راستین و حقیقی معنا کرده و اسطوره را بازگو کننده چیزی که به واقع روی داده است؛ تفسیر می کنند. به هر حال، در دانش اسطوره شناسی هرکس بر پایه فکری خویش به تعریف اسطوره پرداخته و تلاش کرده است به نتیجه دل خواه برسد. ولی به نظر می رسد نمی توان در مورد اسطوره تعریف جامعی که ...
کمدی الهی دانته ، چگونه حاصل شد؟
خواندن کنت مونت کریستو بیشتر به هیجان می آیند تا در جستجوی زمان از دست رفته ، اما این را نمی توان معیاری برای ارزش گذاری شناخت – البته نباید این احتمال را نیز مردود دانست که برای کسانی با پسند متفاوت با سلیقه عام، رمان پروست هیجان انگیزتر از رمان دوما باشد. نکته دیگر این که کمدی الهی کلی واحد، منسجم و به هم پیوسته را تشکیل می دهد و نمین توان آن را سه اثر مجزا دانست و چنین مقایسه هایی به ...
درگذشت نمایشنامه نویس مطرح انگلیسی
ها اشاره کرد. با وجود این که وسکر از بیماری پارکینسون رنج می برد، تا سال های پایانی عمرش نویسندگی را ادامه داد و در سال 2008 اولین مجموعه شعر خود را روانه بازار کرد. او اولین رمان خود را در سال 2005 با عنوان عسل منتشر کرد. این نویسنده انگلیسی در سال 2006 از سوی ملکه عنوان شوالیه را دریافت کرد. نمایشنامه های وسکر تاکنون به 18 زبان ترجمه شده و بارها مورد اقتباس قرار گرفته اند. ...
آمارها پر مخاطب بودن هنر انقلاب اسلامی را فریاد می زدند، هرچند عده ای نمی خواهند ببینند/ گاهی رسانه ملی ...
گروه فرهنگی-رجانیوز: گفتگو با وحید جلیلی نه به عنوان معاون فرهنگی شهرداری مشهد بلکه به عنوان یکی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال های اخیر جذابیت خاص خودش را داشت. گفتگویی صمیمی و البته صریح که در حسینیه هنر در حوالی میدان انقلاب اسلامی انجام شد و با وجود زمان نه چندان بلندی که از او گرفت، حاوی نکات قابل تاملی برای بستر سازی در آینده جریان فرهنگی انقلاب اسلامی بود. متن گفتگوی وی با خبرگزاری مهر در ادامه از نگاه شما می گذرد. آقای جلیلی بهانه صحبت ما با شم ...
فرهنگ در رسانه
ماندگارتر می یابند. خوشا به حال کسانی که از این پنجره بر دنیا نظر می افکنند. فصل افتراق هنر انقلاب با سایر هنرها، همین موضوع تعهد است. وی اظهار داشت: امسال چهره هنر انقلاب معرفی می شود و این انتخاب نمادین است. همه کسانی که در راه تحقق آرمان ها قدم برمی دارند، برنده اند. این انتخاب از یک فرآیندی پر پیچ و خم گذشته که در آن به شش نام درخشان رسیدیم. در یک گروه کانونی، به فهرستی از نوزده اسم ...
فاضل نظری: ایران را با سرمایه فرهنگی اش به جهان معرفی کنیم
ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب کشورهای غربی نسبت به ادبیات نظر خوبی نداشتند و در کتابخانه های بزرگ کشورهای خارجی علیه انقلاب اسلامی کتاب های بسیاری یافت می شد. وقتی به ایران آمدم، متوجه شدم علیرضا قزوه این را درک کرده است که تا خودمان ادبیات مان را به کشورهای دیگر معرفی نکنیم، امکان انتشار ندارد. وی افزود: اولین کتاب در ایران ترجمه گزیده شعر معاصر ایران به زبان هندی بود که در هندوستان به ...
چند کتاب تازه منتشر شد
...، از مجموعه فرهنگ و ادبیات اروپای شرقی؛ داستان های روسی، در 159 صفحه، با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 12000 تومان به بازار نشر عرضه شده است. در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: من در رمان کوتاهم سعی کرده ام نشان دهم جامعه چگونه آلوده به دروغ و مسموم شده بود ، درست به همان اندازه که می توان یک ارتش را با گازهای سمی مسموم کرد. من قهرمان زن داستانم را نه یک خواهر قرار دادم، نه همسر ، نه ...
جزئیات کامل از بزرگداشت مراسم منوچهر ستوده
. آیه ای از سورۀ الرحمن را تفسیر می کنم. می گوید که همه چیز فانی می شود و فانی است بنا به تفسیر ملاصدرا. اینکه فانی می شود و در واقع هم اکنون فانی می شود و تنها وجه ربّ و وجه الله باقی می ماند. هر چه به وجه الله نزدیکتر باشد بیشتر باقی می ماند. باید وجه ربّ پیدا کرد. به نظر می رسد که یکی از راه های رسیدن به وجهۀ ربوبی برای کسانی که قدرت مالی دارند و دستشان به ثروت دنیا نزدیک است واگذاری اموالشان ...
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
، منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه، مختارنامه، ذکرهالاولیاء و دیوان اشعار، منطق الطیر جایگاه ویژه ای دارد و عطار این نام به معنای زبان پرندگان را از آیه ای در سوره نمل قرآن مجید گرفته است. این مثنوی چهار هزار بیتی مهم ترین و برجسته ترین و مشهورترین شعر تمثیلی تاریخ ادبیات فارسی است. این مثنوی داستان سفر گروهی از مرغان است که برای جستن و یافتن سیمرغ که پادشاه آنهاست به راهنمایی هدهد به راه می ...
آخرین صندلی داغ طرفداری: آن ها که دیگر نیستند!
جدیدی کرد و به نوعی یه برگ جدید از زندگیم ورق خورد. اینکه قسمت چی بود و چرا اینطور شد هم مهم نیست واقعاً، مهم اینه که راضیم از این اتفاق. دوران حضور تو طرفداری واقعاً دوران بسیار خوب و شیرینی بود، مخصوصا از وقتی که دفتر راه افتاد و رابطه ها از حالت مجازی به حالت حقیقی تبدیل شد و کلی خاطرات خوب ازش به جا موند. من از نظر سنی فکر کنم تقریباً از همه بچه ها بزرگتر بودم، ولی از ...
فارسی را به فارسی ترجمه نکنیم
، گاهی فارسی دری هم خوانده شده است. هم فارسی افغانستان فارسی دری است، هم فارسی ایران. نام دری همان قدر که بر فارسی افغانستان قابل اطلاق است بر فارسی ایران هم قابل اطلاق است، چنانکه در زمان های قدیم نیز شاعرانی همچون حافظ و سعدی و خاقانی در نواحی غربی این قلمرو، آن را دری خوانده اند و مولانا و ناصرخسرو که از نواحی شرقی برخاسته اند، آن را فارسی نامیده اند. شواهد این سخن بسیار است ...
بازخوانی ادبیات فارسی در نگاه ایران شناسان ایتالیایی
50 میلادی در ایران بود. فائزه مردانی در سخنرانی خود عنوان داشت که به نظر من ادبیات ایران در بعد از مشروطیت به گونه ای رجعتی است به ریشه های خویش و شعر به جای پرداختن به نغمه سرمستانه بلبل و زلف یار و حکایت های عاشقانه به مفهوم عدالت و آزادی می پردازد. خفقان در زمان استبداد مردم را به ستوه آورده بود و شعر توانست بخوبی از عهده بیان این احساس برآید. شاید تنها کسی که به جرأت می توان گفت بخوبی ...
نقش رژیم های ارتجاعی عرب در آشفتگی منطقه/ بازی رسانه ای در زمین آمریکایی انگلیسی
تقسیم کنیم و گناه ذاتی را آن گناهی بدانیم که در همه احوال و با هر شرایطی گناه است و گناه عرضی را آن بنامیم که به واسطه و با احاله به یک گناه ذاتی، گناه می شود، می توان گفت که اختلاس یک گناه ذاتی است و قبح ذاتی دارد اما بدحجابی به واسطه تسهیل و ترویج احتمالی بی عفتی (که یک گناه ذاتی است) گناه است. * البته مدعیات این نوشته بیش از گناه اخلاقی و یا قانونی (ان هم قوانین مدرن) را مد نظر ندارد. ...
شکل های زندگی: به مناسبت انتشار کتاب چگونه ادبیات بخوانیم
.... زیرا به نظر ایگلتون در معنا، مالکیت خصوصی وجود ندارد و معنا امری همگانی است. 3 علت مخالفت ایگلتون با آکادمیک کردن و جدی گرفتن مطالعه ادبی نیز همین است، زیرا لذت خواندن ادبیات را به عنوان لذتی همگانی مخدوش می کند. اما با این حال هنگامی که ایگلتون از مردمی کردن معنا (همگانی کردنشان) سخن می گوید البته به معنای عامیانه کردن معنا نیست. در اینجا لازم است مرز میان برداشت عامیانه و برداشت مردمی ...
نماد مرگ فرهنگی
روسیه می خوانیم. جملاتی که شیدلوفسکی از استالین نقل می کند مبین نظر او راجع به ادبیات و پدیدآورندگان آن است که در متن کتاب های تاریخی موجود است این سخن لنین در صفحه 94 رمان از زبان شیدلوفسکی گفته می شود: فعالیت خلاق در قلمرو ادبیات و هنر باید ابستن روح مبارزه در راه کمونیسم باشد باید دل ها را سرشار از نیرو گرداند سرشار از نیروی اعتقاد ، باید اگاهی سوسیالیستی و انضباط جمعی را بپروراند. (ناباکف 40 ...
داریوش رحمانیان: مشروطه شکست نخورد
به نظر من قدر و منزلت ناظم الدوله زیر کلان روایت هایی که می سازیم نادیده گرفته شده است. اینجا از نظر تحقیقی تاریخی مایلم انتقادی به یکی از آثاری که در این اواخر درباره تاریخ فکر سیاسی در دوره قاجاریه نوشته شد، یعنی نظریه حکومت قانون در ایران سید جواد طباطبایی وارد کنم. این بحث شگفت انگیزی است و نشان می دهد که در دستگاه فکری ای که ایشان برای تحقیق در تاریخ تفکر ما ارایه می کند، چقدر مشکل هست. ایشان در مقدمه این کتاب می گوید من میرزا ملکم خان را حذف می کنم، زیرا جزو گروه مقلدان است. ...
هنرمند مسلمان، زبان انقلاب اسلامی است
را می گیرد و به دل می دهد بنابراین عقل در مرتبه اول قرار می گیرد و بعد حکم صادر می کند. کار حکمت کشف و شناسایی حقیقت اشیاء است ولی عملِ به اقتضاء هم مهم است از همین جا مشخص می شود که عمل جایگاه بسیار مهمی دارد. اسلام یعنی تسلیم در برابر خدا و رجوع همه چیز به حق، مومن مرغ حق است و جز عبد خدا چیز دیگری را نمی شناسد. این هنرمند نگارگر ادامه داد: حکمت به دو گونه نظری و عملی است،حکمت نظری ...
بکت، نویسنده ای که از نسبیت انسان خردگرا می گریزد/ یادداشتی از اصغر رستگار
امورِ ممکن] روی برمی گرداند. هنری خسته از دستاوردهای ناچیزِ خود، خسته از تظاهر به قادر بودن، از خود قادر بودن، از انجام کمی بهترِ همان کارِ قدیمی، از کمی جلوتر رفتن در مسیر همان جاده تیره و کسالت بار قدیمی. دو تویی: و عوض همه این ها؟ بکت: این بیان که دیگر هیچ چیزی برای بیان کردن وجود ندارد، هیچ چیزی که با آن بتوان بیان کرد، هیچ قدرتی برای بیان کردن، هیچ میلی به بیان کردن، و در همان حال، اجبار به بیان کردن. (بکت، آ. آلوارز، ترجمه یِ مرادِ فرهادپور، صص. 202 و 203، طرحِ نو، 1374) من مطالعه کتاب فوق را به همه علاقه مندان آثار و اندیشه های بکت توصیه می کنم. ...
گاندی به روایتی دیگر
فرهنگ امروز/ پری اندرسون برگردان: رضا جاسکی: چندی قبل پری اندرسون کتاب کوچکی بنام ایدئولوژی هندی نگاشت. این کتاب در ابتدا به صورت چند مقاله بلند در نشریه لندن ریویو اف بوکس منتشر شد و در همان زمان واکنش شدیدی را در هند ایجاد نمود. اندکی بعد مجموعه این مقالات بصورت کتاب چاپ شد. در زیر بخش اول این کتاب که منحصرا به بررسی سیر حوادث قبل از اعلام استقلال هند و نقش گاندی در آن می پردازد، را می توانید مطالعه کنید. با امید آنکه روزی همه کتاب به ز ...
وجه اشتراک سپهری و علی شریعتی
با خوانشی فلسفی و با زبانی سلیس به واکاوی شعر و عرفان سهراب سپهری پرداخته است. درباره این کتاب و پروژه شکل گیری و محتوا و مضمون آن با دکتر سروش دباغ هم صحبت شدیم و پرسیدیم که آیا می توان از شعرهای سهراب به ساختاری فلسفی از اخلاق دست پیدا کرد؟ و دکتر دباغ چنین به ما پاسخ داد: سپهری فلسفه نخوانده بود و فیلسوف نبود در عین حال، اندیشه های عمیق و دغدغه های اگزیستانسیل ژرفی در اشعار و اطاق آبیِ ...
عطار نیشابوری از سرآمدان ادبیات نمادین
از مرغان به رهبری هُدهُد به سراغ سیمرغ می روند و به هدف خویش ادامه می دهند، سرانجام از آن همه پرنده تنها سی مرغ باقی می مانند و پس از عبور از هفت مرحله، با نگریستن در آینه حق در می یابند، در واقع سیمرغ در وجود خود آن ها تبلور یافته است. تعداد آثار عطار نیشابوری مشخص نیست، اما از میان اثرهای برجسته وی می توان به مصیبت نامه، الهی نامه، اسرار نامه، مختار نامه، مقامات طیور، خسرو نامه، تذکره ...
شب شعر انقلاب در خرم آباد برگزار شد - تجلیل از - محمدرضا روزبه -
این ادبیات رفته رفته به سمت قله های معرفت ادبی، کشف و شهودهای عمیق هنری و تعالی تفکر و زیباشناسی پیش می رود. این شاعر و نویسنده مطرح لرستانی عنوان کرد: ادبیات پس از انقلاب مانند همه ادوار تاریخی دارای جوشش ها، جریان ها و شاخه های گسترده ای است و کم کم تکثر و تنبه در حال تبدیل شدن به یکی از خصلت های ادبیات کشور است. روزبه با اشاره به اینکه ادبیات سه دهه گذشته کشور رو به کمال ...
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
کند که تو چرا اسرار و حقایق را بر زبان می آوری. شمس استشهاد می کرد که پیامبر اسرار نگفت الا موعظه . به این اعتبار است که می توانیم بگوییم حقیقتا قدر عطار در جامعه معاصر ما دانسته نشده است و اندیشه عطار بسیار بسیار مؤثرتر و کارآمد تر است برای راه رفتن و راهیابی انسان معاصر و رهایی از اضطراب هایی که در دنیای مدرن او را در برگرفته است و برهمین مبنا می توان گفت مخاطبان عطار تنها افراد اهل سلوک عرفانی نیستند بلکه هر انسانی است که در جست وجوی معناست. شاعر، عرفان پژوه و استادیار گروه ادبیات دانشگاه زنجان ...
علوم اسلامی ظرفیت حضور در میادین آکادمیک جهان را دارد به منبر محدودش نکنیم
...: کسی که نزد او دانشی از کتاب [الهی] بود گفت من آن را پیش از آنکه چشم خود را بر هم زنی برایت می آورم ... (این آیه به داستان حضرت سلیمان و عاصف بن برخیا اشاره دارد.) اگرچه سنخ این آیه همان ارتباط علوم قریبه و قدرت متافیزیک است اما نشان می دهد در متون دینی ما نیز رابطه قدرت و علم به طور جدی مورد بحث قرار گرفته است. پس نسبت علم و قدرت چگونه رابطه ای است و علم با چه کیفیت و کارکردی می ...
چگونگی و صورت مشارکت زنان در جامعه
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، نظریات متفاوتی درباره ضرورت به وجود آمدن رشته مطالعات زنان و چرایی آن وجود دارد، اما آنچه می توان به اجمال بیان کرد این است که مواجهه جامعه ما با مدرنیته زمینه ساز پاره ای مسائل جدید در حوزه فکر و اندیشه و متعاقب آن در قلمرو کنش های فردی و جمعی زنان گردید که تقریباً تا پیش از آن در تاریخ و فرهنگ ما مسبوق به سابقه نبوده است. این درگیری مناسبات ...