سایر منابع:
سایر خبرها
روایت مرگ عطار و آخرین شعری که با خون خود نوشت
نفس مشغول شد و چند سال از عمر خود را در خدمت این عارف بزرگ گذراند. این واقعه توانست تاثیری ژرف بر اندیشه عطار بگذارد و زمینه وقوع یک جهش فکری در ادبیات و فلسفه قرن پنجم و ششم و قرن های بعد را فراهم سازد. قصاید بلند صوفیانه و مثنوی های عارفانه و آثاری به نام های اسرار نامه،الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختار نامه،تذکره الاولیا و دیوان اشعار، آثاری هستند که در نتیجه تحقیق دکتر ...
نقش هنر انقلاب در جامعه امروز
کمی نمی توان داد. هنرمندان آزادند در هر شرایطی رویکرد خود را انتخاب کنند. این دنیا جای آزمایش انسان هاست و اگر هنرمندی تعهد در هنر را برنمی تابد، نمی توان از او سوال کرد که چرا متعهد نیستی. اگر هنرمندی سرنوشت مردم کشور خود و مردم طبقه مظلوم دیگر کشورها برایش اهمیتی ندارد، نمی توان او را مورد پرسش قرار داد چرا که این جوشش باید از درون خود هنرمند باشد. این عرصه در واقع جبهه فعالیت های ...
مطالبی خواندنی درباره عدد 7 و عجایب آن!
نوزدهم است ولی می تواند گواهی بر شیوهٔ شمردن در آغاز شکل گیری مفهوم عدد در میان انسان های نخستین باشد. بعد ها که برای عددهای بزرگ تر هم نامی در نظر گرفتند به احتمالی برای عدد هفت از همان واژهٔ قبلی خیلی یا بسیار استفاده کردند. عدد هفت که سده های متوالی برای آن ها نا شناخته بود، اندک اندک به صورت عددی مقدس در آمد. وقتی که مصری ها، بابلی ها و دیگر امت ها توانستند پنج سیارهٔ نزدیک تر به ...
فرهنگ در رسانه
است و هیچوقت طلبکار نیست. دعوت می کند هیچوقت جدل نمی کند، به دنبال صلح است برای اینکه میخواهد حرفش را بزند .به اعتقاد من؛ این نگاه هنر انقلابی است. افشار در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان خلأ نسل جدید با نسل انقلابی را پر کرد هم گفت: بازگشت به گذشته راه حل این کار است. به طور مثال یک پدیده ای در چند دهه گذشته در ایران شکل گرفته به نام انقلاب اسلامی که آرمان ها و ارزش هایی را دنبال کرده است . باید ...
بررسی حجاب و نقش آن در سلامت جامعه اسلامی / نقش حجاب در کاهش آسیب اجتماعی و استحکام نهاد خانواده چیست؟
اجتماع و نیز تأثیر آن در ساختن فرزندان با تربیت صحیح و پاک نگه داشتن محیط اجتماع از عوامل تحریک آمیز حیوانی - ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه نفس آدمی دریایی از خواستنی ها و تمایلات است. زمانی که به چیزی رغبت پیدا کند همانند دریا، توفانی می شود و تنها راه آرام شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است. لذا برای جلوگیری از چنین موقعیت مهلک و درد طاقت فرسایی، حجاب؛ داروی ...
جزئیات کامل از بزرگداشت مراسم منوچهر ستوده
صفات خوبی بود من بسیار خوشم آمد (متأسفانه انسان از دروغ هم بعضی وقت ها خوشش می آید.) اما بعد از اینکه آقای افشار همه این حرف ها را زد جناب ستوده فرمودند: خوب باشند!! حقیقت مطلب این است که این حرف جناب ستوده برای من یک جواب عجیب و غریبی بود اما وقتی خوب فکر می کنم، می بینم که این نشان دهنده روح بزرگ این مرد است، معنی آن حرف این بود که آقا این حرف هایی که شما می زنید به درد کارگزینی دانشکده پزشکی ...
بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری خارجی در حوزه ICT
نگران تحلیل و تهدیدی هم از جانب کسی نیستند. به قول معروف آنها مثل آب یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت. حرف من این است که این جریان آب در کانال های مورد نیاز کشور هدایت شوند تا شاهد یک تعامل به واقع برد برد برای هر دو طرف باشیم. در غیر این صورت زیان عدم حضورشان به مراتب کمتر از حضور بی حساب و کتابشان در کشور است. وی گفت: بله این حرف نیز درست است که سرمایه گذار پولش را از سر راه ...
وظیفه حکومت اسلامی در دفع ظلم
معروف و نهی از منکر با گستره وسیع آن و آثار و نتایج پربرکتش نیازمند توجه بیشتر برنامه ریزان و سازمان دهندگان حکومت اسلامی می باشد. به اعتقاد برخی صاحبنظران، تأکید چشمگیری که در متون اسلامی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دیده می شود، خود می تواند مکتب جدیدی را در نظام اداری پی ریزی نماید (همان، ج7، ص84). امام خمینی(ره) از بعد نظری، حرکت بدیعی را پیرامون امر به معروف و نهی از منکر آغاز ...
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
این مقال و مجال نمی گنجد. از چهره های شاخص ادبی معاصر هم نقد و نظر درباره عطار فراوان است اما شاید بهترین تعبیر را درباره عطار، همشهری وی محمدرضا شفیعی کدکنی دارد جایی که می گوید: عطار را باید از نو شناخت، عطار راستین و عطار تاریخی را از عطارهای مجعول در طول قرون و اعصار جدا کرد، آثار برساخته درویشان مهمل سرای مبتذل و بی مایه را از قلمرو آثار او به دور کرد و کار را از آثار مسلم و قطعی ...
رویکرد صدا و سیما موجب عرفی شدن برنامه های دینی می شود
هنرمندان جمع شوند، همین هستند. فرد وقتی از این مسیل رد می شود، همین می شود. و آن اقلیت یکی-دو درصدی هم که خلاف این در می آیند و تحت تاثیر فضای این مجموعه های قرار نمی گیرند، در واقع هنرمند نیستند و نمی توانند به شما هنر تحویل دهند. کسی که وارد این مجموعه ها می شود و آموزش می بیند، اگر با فضاهای هنری ضدیت هم پیدا کند، دیگر به درد ما هم نمی خورد که ما بخواهیم به او امید داشته باشیم و امیدوار باشیم که ...
به بهانه روز عطار نیشابوری؛
...! او افزود: در واقع، عطار، اندیشه خود را از زبان دیوانگان بیان می کند و این روند در عصر حافظ نیز ادامه دارد و رند جایگزین آن می شود.نکته دیگر اینکه عطار به شغل عطاری مشغول بود که باعث می شد با طیف گسترده ای از مردم در ارتباط باشد و در نهایت تصاویر و ساحت های مختلفی از فضای اجتماعی دوران خودش را ببیند. از سوی دیگر، بسیاری از وقایع تاریخی به صورت مستقیم در آثار عطار نیامده اند، اما عطار تاثیر ...
اگر دختر ها این ویژگی ها را داشته باشند مجرد می مانند!
روزهای سخت به درد نمی خورد. رابطه عاطفی با چنین دخترانی بی نهایت شکننده و نامطمئن است و همسرشان تحت استرس زیادی قرار دارد. اگر چنین دختری هستید متاسفانه طرفداری ندارید؛ پسرها هم می خواهند با کسی ازدواج کنند که آنها را به خاطر خودشان بخواهد، نه جیبشان (آنها هم دل دارند!)، همانطور که شما دوست دارید طرف مقابلتان شما را به خاطر خودتان بخواهد نه ظاهرتان. 5- دخترهای انحصارطلب دخترهای انحصارطلب ...
سید حسین نصر وآسیب شناسی تمدن اسلامی
پژوهشگران فراهم آورده تا دیدگاهای او را در عرصه های مختلف مطالعه نمایند ، یکی از عمده تلاشهای او مخصوصا در سالهای اخیر معرفی تمدن اسلامی وشناساندن تمدن غرب( با دیدگاهی که خود ارائه میدارد ) می باشد که مخصوصا در وکتاب اسلام وتنگناهای انسان متجدد وقلب اسلام می توان دید البته ریشه های تفکرات او در باره تمدن غرب واسلام رامی توان در کتاب مختصر –زمینه برخورد فرهنگ وتمدن ایران وغرب- که در چندین دهه قبل نوشته شده ...
فرهنگ در رسانه
امور خارجه تا سال 88 به عنوان گوینده و مجری -کارشناس با صداوسیما همکاری داشته ام. اکنون با مدیران ارشد تلویزیون ارمنستان صحبت کرده ام و آنها بشدت از این همکاری ها استقبال می کنند و مایل هستند فیلم ها و سریال های ایرانی را به نمایش بگذارند، فیلم های مستند بسازند و حتی بر آن هستند که فرصت های استودیویی به ما بدهند. به نظرم ما باید دنبال راه اندازی یک استودیوی رادیویی زبان فارسی باشیم. در این کشور ...
در تکاپوی شدن
اعتقادی را که بهایی گزاف دارد و باید عاشقانه و از روی رضای کامل پرداخت. بهایی که کمترینش خود است و خودیّت . عشق و اعتقاد در هندوی شیدا،در نهایت به هم می پیوندند و تشکری به ما می نمایاند که این دو،سنخ و جنس و جوهرشان یکی ست،یا بهتر بگوییم: عشق ابتداست و باور،انتها.آن مقدمه است و این،شرح. آن صورت مسئله است و این پاسخ و راه حل. آن راه است و این مقصد. و این نگرش فلسفی دیرینه، که در فرهنگ ایرانی چه پیش و چه ...
بازخوانی ادبیات فارسی در نگاه ایران شناسان ایتالیایی
ادبیات هم ادبیاتی سیاست زده بود که بیشتر پهلو به جزوات حزبی می زد. اما از نیمه دهه پنجاه شمسی به این سو، رفته رفته انگار سیاست و تاریخ و دغدغه های اجتماعی در آثار داستان نویسان ایرانی رنگ باخت و جایش را به عناصر دیگری مثل شرح روزمرگی، ثبت جزئیات زندگی شهری و روابط زن و مرد، روایت تنهایی انسان ها و از خودبیگانگی داد، تا جایی که امروز به نظر می رسد بخش فراوانی از آثار داستانی معاصر ما دچار عارضه ...
نقش رژیم های ارتجاعی عرب در آشفتگی منطقه/ بازی رسانه ای در زمین آمریکایی انگلیسی
دشمنان بیرونی به عنوان نقاط آسیب پذیر نظام. 10 – و... ج ) راه کارهای برخورد منطقی با آسیب های شعار سال: با نگاهی اجمالی و گذرا به مجموعه ی آسیب های فوق الاشاره می توان راه کارهای زیر پیشنهاد می گردد: 1 – تشکیل دبیرخانه منسجم، جامع ، کارآمد و دائمی شعار سال به منظور تبیین دقیق موضوع ، تهیه دستورالعملها و روش های جاری ، تعیین و تکلیف هر یک از دستگاههای مختلف در ...
شمیم ماندگار عطار / چون گذشتی هفت وادی، درگه است
... کلام عطار، بسیار ساده و به دور از پیچیدگی کلامی و در عین حال جذاب است و در آن از بیان تمثیلات و حکایات مختلف هم استفاده می شود. آثار شیخ فریدالدین هم منظوم است و هم منثور. از آثار منظوم او می توان به دیوان اشعار، شامل غزلیات، قصاید و رباعیات اشاره کرد و البته آثار دیگری هم از وی به یادگار مانده است که از آن جمله می توان منطق الطیر، الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه و مختارنامه را ...
عطار از چه می گوید؟
های تمثیلی ادب پارسی است که در ( 4458 ) بیت و در بحر رمل مسدس محذوف ( فاعلاتن فاعلاتن فاعلن ) به سلک نظم در آمد و بسیاری از حجاب ها و نقاب دقایق رخ اندیشه ادبیات عرفانی به دست پیر اسرار گشوده شد. عطار در این منظومه تمثیلی، مخاطب و سالک راه حق را همراه با مرغانی می کند که در فهم زبان آنان سلیمان نبی در قرآن کریم می فرماید: وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ ...
غرق شدن در خشکی/ مواجهه نیروهای بَری و بحری در ادبیات مدرن ایران
، بوفش را کور کند. با این همه بر سر عهد و پیمان است و به راه و رسم خود، نَه نمی گوید. ظاهرا نخستین بار سَنت جروم است که در وولگات - ترجمه کتاب مقدس به زبان لاتین- کلمه سیرن را معادل عبری کلمه جغد بر می گزیند و آن را استعاره ای برای همه وسوسه های دنیوی و جسمانی در نظر می گیرد. با این زمینه چینی می توان از تجربه دریانوردی خشکی نشینانی سخن گفت که تجدد را نه با اسطوره خاستگاه و تاریخ تولدها و ...
فریادهای ماندگار تاریخ
سیدجمال الدین اسدآبادی؛ نماد مبارزه با نفوذ غرب یکی از رهبران نهضت های اصلاحی معاصر در جهان اسلام، سیدجمال الدین اسدآبادی همدانی است؛ همان عالم مبارز شیعی که بیدارگری را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای جوامع اسلامی را با واقع بینی ویژه ای تشریح کرد و راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد. سیدجمال علاوه بر مبارزه با استکبار در بُعد سیاسی و اقتصادی خطر استعمار فرهنگی را ...
حقوق غیر مسلمان در جامعه اسلامی
، در بین مسلمانان نیز مسأله مسلمان عامل و غیر عامل، یا سنی و شیعه و امثال آن اسباب مرزبندیهایی را در درون فقه و حقوق اسلامی در ارتباط با مفهوم مؤمن یا انسان حقیقی فراهم آورده اند. حال آیا می توان گفت به هر میزان که انسان به ایمان حقیقی نزدیک تر می شود انسان تر گشته و در نتیجه از حقوق انسانی افزون تری برخوردار می گردد و بالعکس به هر میزان که از حقیقت ایمان مد نظر قرآن، فاصله می گیرد، از حقوق انسانی هم ...
25 فروردین؛ روز بزرگداشت عطار نیشابوری
داشته ایم شاعرهایی که سعی کرده اند چون او بسرایند و قلم بزنند. این شاعر معاصر ، " عطار نیشابوری " را جزو 6 قله شعر فارسی در طول هزار ساله و در میان شعرایی همچون مولانا ، حافظ و سعدی می داند و می گوید : عطار چهره بزرگ و نام آوری است و هر کدام از قله های ادبی ما رنگ و بوی خود را دارند و هر کدام به ویژگی خاصی مشهورند و استاد عطار هم عرفانش زبانزد عام و خاص است. اما براستی ما ...
منکر وحدت وجود عارف واقعی نیست
نیست که و چه می شود، حتی نمی توان مقامش را تا زمان مرگ تصور کرد چرا که کاملا تغییر می کند. انسان خط پایان واقعی ندارد البته به جز مرگ مادی، اما هنوز پایان نیست! تازه بعد از مرگ به تعبیر حافظ از آن سوی فنا صد خطر است . حال اگزیستانس ها در مقام فکر می گویند اما عرفا این راه را طی کرده اند و با قدم سلوک می گویند که این راه پایانی نیست، همانطور که عطار بیان می کند این راه، راهی است بی پایان که عرفا این راه را شجاعانه رفته اند و خیلی ها هم به مقاماتی رسیده اند که اصلا قابل توصیف و بیان نیست. انتهای پیام/ ...
شروه؛ پایه گذار آموزش نقاشی و طراحی نوین ایران
متون آموزش طراحی و نقاشی نوین در ایران معاصر بازگشاید وگرنه می توان از شروه مدرس، شروه نقاش، شروه سفال گر، شروه مجسمه ساز، شروه عکاس و شروه های دیگر از جمله شروه شیفته فرهنگ و ادبیات کهن ایران زمین و شروه عاشق انسان و انسانیت هم سخن به میان آورد و صفحات زیادی را به شرح و معرفی صفات برجسته و ابعاد مختلف شخصیت این هنرمند بزرگ اختصاص داد. پیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله، بهتر است برای ...
عطار، عرفان را به معنی عمیق آن وارد ادبیات فارسی کرد
.... عطار در کتاب مصیبت نامه شرح دردمندی انسان را بیان می کند. او در این کتاب، قهرمان داستان های خود را سالکان فکرت معرفی می کند. عطار معتقد است درد در سراسر جهان از طریق انسان جاری است. هیچ حیوانی درد انسان را ندارد، بنابراین عشق هم در حیوان نیست. فرشتگان هم عشق ندارند. همین جاست که می توان فهمید حافظ تحت تاثیر عطار بوده که گفته: فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی بخواه جام و ...
شیخ شهید عطار نیشابوری
دنیا بروم . درویش با روح خود ساخته ای که داشت مرگ اختیاری پیشه کرده و کاسه چوبی خود را زیر سر نهاده و با گفتن کلمة الله از دنیا می رود. این اتفاق عطار را چنان متغیر می کند که از دکان خارج گشته و زندگی درویشی و سلوکی را بهترین راه و رسم برای خودش قرار می دهد . با گذشت زمان، چنان عشق به معشوق و کشف و شهودی الهی در او موثر می افتد که بقول مولانا : هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم ...
پایه گذار آموزش نقاشی و طراحی نوین در ایران در زادگاه خود ناشناس است
متون آموزش طراحی و نقاشی نوین در ایران معاصر اظهار کرد: این هنرمند را می توان شروه مدرس، نقاش، سفالگر، مجسمه ساز، عکاس و شروه های دیگر از جمله شروه شیفته فرهنگ و ادبیات کهن ایران زمین و شروه عاشق انسان و انسانیت سخن دانست. وی با بیان اینکه این هنرمند قروه ای تحصیلات عالی خود را در سال 1348 در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران ادامه داد، افزود: حضور وی در تهران و دانشکده هنرهای زیبا ...
عطار نیشابوری از سرآمدان ادبیات نمادین
از مرغان به رهبری هُدهُد به سراغ سیمرغ می روند و به هدف خویش ادامه می دهند، سرانجام از آن همه پرنده تنها سی مرغ باقی می مانند و پس از عبور از هفت مرحله، با نگریستن در آینه حق در می یابند، در واقع سیمرغ در وجود خود آن ها تبلور یافته است. تعداد آثار عطار نیشابوری مشخص نیست، اما از میان اثرهای برجسته وی می توان به مصیبت نامه، الهی نامه، اسرار نامه، مختار نامه، مقامات طیور، خسرو نامه، تذکره ...
370 مضمون قرآنی و 250 حدیث؛ دست مایه عطار در شعرسرایی
عرفانی با بیان اینکه به اعتقاد عطار همه انسان ها در محضر تجلی هستند و خدا در درون آنها جای دارد، می گوید: بر اساس داستان منطق الطیر هر کس خود را بشناسد و دارای خلوص و وارستگی از دنیا باشد می تواند یکی از سی مرغی باشد که بازتاب خدا را در وجود خود دیدند و سیمرغ شدند. این اعتقاد به حدیث مشهور من عرف نفسه فقد عرف ربه اشاره دارد . وی می افزاید: عطار در حکایات مصیبت نامه به ضرورت انتخاب پیر ...