سایر منابع:
سایر خبرها
اعوانی: علم اگر معقول نباشد علم نیست
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه ای رییس این بنیاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و دیگر اساتید فلسفه از جمله کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید مصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی در مجتمع فرهنگی آدینه آغاز شد. غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه در همایش فلسفه و جهان عاری از ...
یثربی: فضای آکادمیک معاصر به احیای تفکر صدرایی نیاز ندارد/ تاریخمندی فیلسوفان کلاسیک را دریابیم
آکادمیک باید به دنبال فلسفه معاصر و تدریس آن باشد، اظهار کرد: ملاصدرا در دوره صفویه و در اوج عرفان می زیست، زمانی که علمای دینی، فلاسفه را به دلیل تفاوت نگاه به معاد جسمانی تکفیر می کردند، وی با مدد گرفتن از عرفان ابن عربی و ترکیب آن با مباحث فلسفی تلاش کرد تا به پرسش های زمان خود پاسخ دهد اما نیاز امروز فضاهای آکادمیک، تربیت ملاصدرا ها نیست، ملاصدرا و سایر فلاسفه در تاریخ هر کشوری جایگاه مهمی ...
هجرت به قم، نقطه عطف زندگی ملاصدرا
بزرگوار و بی بدیلش یعنی شیخ بهاءالدین عاملی (شیخ بهایی) و میرداماد، بهره ها برد و در مدت کوتاهی و با نبوغ خود، سرآمد شاگردان آنان شد. شیخ بهایی نه فقط در فقه، حدیث، تفسیر، کلام و عرفان متخصص بود بلکه در نجوم، ریاضیات، مهندسی، معماری، پزشکی و حتی برخی از علوم غریبه هم استاد بود و این فرصت کم نظیری را برای بهره بردن ملاصدرا از این استاد فراهم کرد. همچنین میرداماد، نابغه بزرگ دیگر ...
گونه های مختلف روایات مهدویت
...> _ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، تهران، اسلامیه، بی تا. _ مصباح یزدی، محمدتقی، معرفت شناسی؛ پیشینه و تعاریف ، مجله ذهن، تهران، ش1، بهار 1379ش. _ آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1366ش. _ مکارم شیرازی، ناصر، مهدی؛ انقلابی بزرگ، قم، انتشارات هدف، 1367ش. _ ملّاصدرا، صدرالدین محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکبیر، تصحیح: محمد خواجوی، قم، انتشارات بیدار، 1361ش. ...
نیمه شعبان نیمه عشق است، منتظریم که عشق کامل گردد
...، اثر گرانسنگ او، حاصل همین دوران کشف و شهود است . مقصود آنکه چگونه می توان کیلد راز و رمز احاطه ملاصدرا به تمامی علوم عقلی و نقلی زمان خود و پیش ازخود را در تمامی عرصه ها با همه ی تناقضات و تضادها، مشابهات، مغایرات و مجاورات را بدون تمسک به ساحت صاحب عصر و نیز تشرف به ناحیه معرفتی ایشان تصور کرد؟ ابوعلی سینا نیز چنان ملاصدار و پیش از او، پرکار و پر تحقیق بود اما ملاصدرا نشد ...
رونمایی از اولین نشریه روش شناسی اجتهاد
به گزارش شبکه اجتهاد ، نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی تحت عنوان روش شناسی اجتهاد ، طی مراسمی با حضور اساتید و محققان حوزوی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست گفت: پایه ریزی نظام آموزشی ما بر اساس علم روش شناسی، یک نظام چابک، کارآمد و مفید تر خواهد شد و در صورتی که این دانش (روش شناسی) در حوزه های علمیه شکل بگیرد قدرت ابداع و ابتکار ما نیز افزایش ...
فصلنامه علمی پژوهشی ذهن به شمار شصت و چهارم رسید
حقیقت منطقه ممنوعه تکوینی است و احدی از انسان ها حتی انبیا و اولیا بدان راه ندارند؛ چه اینکه هویت غیبیه مطلقه حق سبحانه نه اسمی و نه رسمی برای اوست؛ لکن شناخت وجه الله از راه شهود باطنی ممکن است. فرضیه مقاله نیز امکان شناخت شهودی وجه الله در عرفان وحیانی است. برونداد نوشته پیش روی نیز عبارت است از: 1. امکان شناخت شهودی وجه الله؛ 2. استحاله شناخت شهودی ذات حق سبحانه با برهان اطلاق ذاتی و بساطت وجودی ...
قاعده قسر، ضرورت بخش مهدویت
، اسراء، چاپ پنجم، 1386ش. _ خالد غفاری، سید محمد، فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1380ش. _ خمینی، سید روح الله، تقریرات فلسفه، تقریر: سید عبدالغنی اردبیلی، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، بی تا. _ داماد، میرمحمدباقر، القبسات، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1367ش. _ رازی، فخر الدین، المباحث المشرقیه، قم، بیدار، چاپ دوم، 1411ق ...
حکمت از دیدگاه فیلسوف بزرگ شیعه؛ ملاّصدرا
حکمت که خداوند افاضه می کند، علوم ضروری نیست که حیوانات و چارپایان نیز دارا می باشند، بلکه منظور، آن دسته از علوم نظری است که منشاء و مبداء افعال حسنه هستند. مراجع قرآن کریم. ابن اثیر، علیّ بن محمّد. (1364).النّهایه فی غریب الحدیث. قم: انتشارات مؤسّسه اسماعیلیان. ابن درید، محمّدبن حسن. (1988م.). جمهره اللّغه. چاپ اوّل. بیروت: دار العلم للملایین. ...
زیبایی، گوهر گم شده حکمت
، حقایق اشیاء به قدر طاقت بشری که تعریف اخیر علم، حکمت یا تعریف علم فلسفه است و شاید دلیل اینکه یکی از تعاریف علم فلسفه علاوه بر تعریف مذکور، این گونه است، بدین لیل باشد که: حکمت شبه وصفی به الله عالم است؛ یعنی به واسطه این علم، روح انسانی متّصف به صفات اللّه می شود و متخلّق به اخلاق الهی می گردد و این اتّصاف و تخلّق، روح را از حالت فانی بشریّت بمیراند و نشئه باقی ابدیّت حیات بخشد (الهی قمشه ای، 1363 ...
ساختار نظام معرفتی مهدویت پژوهی
حصولی می نامند. تقسیم علم به این دو قسم، یک تقسیم عقلی و بر اساس نفی و اثبات است و حالت سومی را نمی توان فرض کرد (مصباح یزدی، 1366: ج1، 153). بر همین اساس ملاصدرا علم و معرفت را دارای مراتب علم الیقین وعین الیقین و حق الیقین می داند و مرتبه اول را علم برهانی ودوم را شهودی و سوم را اتصال وجودی می داند (ملاصدرا، 1361: ج6، 282). در معرفت شناسی مهدویت پژوهی آیا از معرفت حضوری و شهودی که در ...
فلسفه انتظار و اهداف تربیتی
چندانی در موضع گیری افراد نسبت به امام داشته باشد، همچنان که همۀ کسانی که به جنگ امام حسین(ع) آمده بودند، به خود امام و اصل و نسب او علم کامل داشتند و امام حسین(ع) در این مورد از آنان اعتراف گرفتند. بنابراین معرفت و شناخت عرفانی نسبت به امام تنها امری ذهنی و فکری نیست؛ بلکه امری وجدانی وشهودی است که در اعماق وجود انسان اثر می کند. معرفت امام زمان(عج) یعنی ادراک و شهود حضور دائمی حضرت که این شهود بی ...
مبانی فلسفی مهدویت چیست؟
حجج و بینات نزد او باشد خالی نبوده است، این چنین کسی خلیفه ی خدا در روی زمین است و تا زمین و آسمان برپاست چنین خواهد بود. پس در هر زمان چون شخصی به هم رسد که خدایی و نمونه ی کامل علم و عمل باشد، ریاست جامعه با اوست و او خلیفه ی خدا در زمین است و زمین هرگز از چنین انسانی تهی نخواهد بود... این که می گوییم ریاست با اوست، مقصود حکومت ظاهری او نیست، بلکه گاه "امام خدایی"، حکومت تشکیل می دهد و آشکار ...
ایران از یکهزار سال پیش کانون فلسفه بوده است
به بررسی علت انتقاد ملاصدرا از متفلسفه می پردازد و محمد حسین ایراندوست استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ویژگی های تحجر در جامعه عاری از فلسفه را بررسی می کند. همچنین رضا ماحوری استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی موضوع پیوند دین و فرهنگ در قامت فلسفه و عرفان اسلامی را بررسی می کند و سیمین عارفی استادیار سازمان سمت به بیان جهان عاری از فلسفه، فقدان مفهوم عدالت می پردازد. دیگر ...
جدا کردن شریعت از عقلانیت به خشونت می انجامد
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام مصطفی محقق داماد روز شنبه در افتتاحیه بیستمین همایش ملی حکیم ملاصدرا با موضوع فلسفه و جهان عاری از فلسفه با بیان این مطلب افزود: اگر در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) تدبر نکنیم و فقط به ظاهر لفظ تمسک کنیم، با دنیا و خودمان سر خشونت داریم و خونریزی می کنیم و این مساله نتیجه تشرع بدون تعقل خواهد بود. وی که موضوع سخن خود را تشرع بدون تعقل؟ قرار داده ...
معرفت شناسی تطبیقی؛ چالش صدق در اولیات
به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ یادداشت پیش رو، چکیده ای است از مقاله ای تفصیلی در موضوع "معرفت شناسی تطبیقی" که پیرامون "چالش صدق در اولیات" که توسط حجت الاسلام محمد متقیان ، دانش پژوه گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم تالیف گردیده است.در بخش نخست این گزیده، نظریه علم حصولی در قامت راهکاری برای حل چالش صدق نقد خواهد گردید. در بخش دوم چکیده نیز نظریه علم حضوری مورد نقد وبررسی قرار میگیرد. در ...
ملاصدرا عارفی که چند گام جلوتر از هم مسلکانش بود
. کتابهای زیادی ما داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملا صدرا، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر. علوم اسلامی ما خیلی غنی هستند؛ خیلی کتب داریم. نمی توانم برای شما احصا کنم. (صحیفه امام، ج 5، 271 - مصاحبه با محمد حسنین هیکل درباره علل شکل گیری انقلاب) حضرت امام در شرح چهل حدیث، ملاصدرا را فخر شیعه معرفی می کند و او را چنین لقب می دهد: و جناب محقق فلاسفه و فخر طایفه حقه، صدر المتألهین، رضوان ...
درک جهان حقیقی به کمک فلسفه ممکن است
که انسان را راه می برد. رئیس بنیاد حکمت صدرا با تبریک سالروز ولادت امام زمان (عج) گفت: موضوع این همایش فلسفه و جهان عاری از فلسفه است و پیام نیمه شعبان نیز، توجه بشر به فلسفه تاریخ است و باید بدانیم بشر از روز اول برای خیر و شر آفریده شده و عاقبت این جهان باید با سعادت، رفاه و راحتی و لذت معنوی بشر همراه باشد. وی افزود: آنجا که بشر به سرمایه پربهای عقل پرداخته و از نفس لوامه استفاده ...
حکمت متعالیه ملاصدرا؛ آمیزه ای از عقلانیت، دیانت و تدبیر
چهارصدساله از تنقیح و تحقیق برجستگان علوم عقلی و نقد و تبیین و تکمیل در حوزه های فلسفه و ورز یافتن با دست توانای فلاسفه نامدار حوزه های علمی به ویژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحکام بلکه شادابی و سرزندگی مضاعفی گرفته و می تواند در جایگاه شایسته خود در بنای فرهنگ و تمدن، بایستد و چون خورشیدی در ذهن انسان ها بدرخشد و فضای ذهنی را تابناک سازد. مکتب فلسفی صدرالمتالهین هم چون همه ...
آیت الله سیدمحمد خامنه ای: جهان بدون فلسفه دنیای کور و ظلمانی است
رئیس بنیاد صدرا گفت: جهان عاری از فلسفه یک دنیای کور و ظلمانی است کسی که علم دارد راه خود را می بیند و کسی که کور باشد زندگی او ظلمت است. به گزارش خبرنگار مهر، بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه ای رییس این بنیاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و دیگر اساتید فلسفه از جمله کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی ...
ایسم ها مولود دخالت علوم تجربی در علوم انسانی اند/علم بدون حکمت خطر دارد
علوم در نظر بگیریم به ویژه حکمت و فلسفه باید دید این تفکر چه ضایعاتی برای بشر دارد، البته تعریف علم از دیدگاه علم و به ویژه در مکتب مشاء شناختن اشیا از عمل آنهاست که این در مفهوم علم جدید نبوده و باید دید پاسخ چگونه مطرح می شود. اعوانی با بیان اینکه در نظر افلاطون و سهروردی علم شامل شهود و کشف است به علاوه هر علم در سطح خود علل پدیدارهایی را جستجو می کند، ابراز کرد: فرض بر این است که ...
آقازاده ای که راه تحریم های جدید را باز کرد/ شرط انقلابی ماندن حوزه های علمیه
، علمای شیعه واقعاً انقلابی برخورد می کردند، منتها انقلابی بودن در دوران گوناگون متفاوت است. جامعه شیعه را پیش بردند، جامعه شیعه در دولت عثمانی یا دولت بنی عباس منحل نشد؛ در فلسفه و تفکر غرب منحل نشد؛ با این که هجوم دانش های تولید شده درغرب به خصوص یونان به دنیای اسلام شدید بوده ولی تشیع به ویژه حوزه آن منفعل نشده است. ما در مقابل کلام، عرفان و فقه اهل سنت منفعل نبودیم این ...
ملاصدرا فیلسوف به تمام معنا
.... او درمدت کوتاهی تمام دروس مربوط به ادبیات زبان فارسی، عربی و هنرخط نویسی را فراگرفت. دروس دیگر او علم فقه ، حقوق اسلامی ، منطق و فلسفه بود که در این میان صدرای جوان که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود از آن همه دانش مقداری آموخت ولی طبع او بیشتر به فلسفه و به ویژه عرفان گرایش داشت. براساس پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ملاصدرا بخشی از این آموزش ها را در شیراز دید، ولی بخش عمده ...
بزرگداشت روز ملاصدرا در انجمن های ادبی استان همدان
... سنگ بنای علمی و اخلاقی ملاصدرا در محضر درس شیخ بهایی، عالم کم نظیر دوران صفوی بنانهاده شد و تکمیل این بنای معنوی در محضر دانشمند نامی و استاد بزرگ، میرداماد، صورت گرفت. ملاصدرا، درایه، رجال، فقه و اصول را از شیخ بهایی؛ فلسفه، کلام، عرفان و علوم ذوقی را از میرداماد و علوم طبیعی، ریاضی، نجوم و هیئت را از محضر حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی از علمای نامدار زمان فراگرفت. وی سپس بر مسند ...
شرایط بحرانی خاورمیانه نتیجه تشرع بدون تعقل است/ علم جدید با فلسفه پیوند ندارد
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد عضو فرهنگستان علوم در بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع تشرع بدون تعقل سخنرانی کرد و گفت: علم شریعت با متن زندگی افراد رابطه ناگسستنی دارد و به هیچ وجه در حاشیه زندگی نیست. شاهد این مدعی هم در قرن چهارم و پنجم یعنی دوره ترقی اسلام است، بنا بر آثار بر جای مانده همه می دانید هنرمندان، صنعتگران، فیلسوفان و ...
گذشته را به جای تثبیت تکمیل کنیم
ایران آنلاین /وی بنیانگذار حکمت متعالیه خوانده می شود و بسیاری وی را مؤسس فلسفه اسلامی می دانند و سنت فلسفی وی را مبنای فلسفه اسلامی در نظر می گیرند. در روز بزرگداشت ملاصدرا به حضور دکتر یحیی یثربی، استاد تمام فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی رفتیم، او که در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی دارای دیدگاه های قابل تأملی است خود سال ها در حوزه علمیه در جایگاه طلبه و در فلسفه ملاصدرا تعلیم دیده است ...
مروری بر زندگی "ملاصدرا"
را در فلسفه و عرفان از میرداماد گرفت و همواره او را مرشد و استاد حقیقی خود معرفی می کرد. سفر ملاصدرا به اصفهان با انتقال پایتخت صفویه از قزوین به شهر اصفهان (سال 1006 ه ./ 1598 م) شیخ بهایی و میرداماد نیز به همراه شاگردان خود به این شهر آمدند و بساط تدریس خود را در آنجا گستردند. ملاصدرا که در آن زمان 26 تا 27 سال داشت، از تحصیل بی نیاز شده بود. بازگشت ملاصدرا به ...
اشعار آیینی ویژه ولادت حضرت صاحب العصر عجّل الله تعالی فرجه
...> امشب جمال یوسف زهرا چه دیدنی است ! از عاشقان وصف جمالش شنیدنی است : این دلبری است کز همه ی دلبران سر است این دلبر از سلاله ی ساقی کوثر است ای وارث علوم پیمبر خوش آمدی ای صاحب شجاعت حیدر خوش آمدی امّیدِ قلب حضرت مادر خوش آمدی صاحب زمان! حضرت دلبر خوش آمدی ! جنت ز عطر و بوی تو آقا معطر است از یمن مقدمت ...
حرکت جوهری فیلسوف تبعیدی
motion را پایه ریزی کرد. جوهر اصطلاحی فلسفی بود که ارسطو در کتاب ارغنون در توضیح اندیشه های خود به کار برده بود و از نظر فلسفی؛ چیز موجودی است که بودن آن نیازمند موجود دیگری نیست. ملاصدرا که در ابتدا و در سنت فلسفی تحت تاثیر سقراط و افلاطون و ارسطوی یونانی بود؛ در آراء فلسفی ابن سینا و خواجه نصرالدین طوسی تفحص کرد و نه به فلسفهء اشراق دل بست و نه به مکتب مشاء پایبند ماند. این همان شیوهء رندان بلاکش فلسفه است که اندیشه شان به سادگی به بند کشیده نمی شود و روح سرکش جویای حقیقت شان هرگز سیراب نمی شود. ...
صدرالدین؛ نگین حکمت ایران
، به گوش جان می رسد. انگار تقدیر این بود که ملال شهود و کشف های باطنی، اینجا به صدرا پیش کش شود: رموزی بر من کشف شد که با برهان و دلیل، امکان پذیر نبود، بلکه آنچه پیش از آن با برهان عقلی آموختم، با پر و بال بیشتر، از شاهراه شهود و بالعیان، رؤیت کردم . حالا، دوباره شهر اجدادی، آب رکن آباد و گلگشت مصلا، برای ورود دیگرباره مردِ عرفان و فلسفه، مردِ حکمت متعالیه ، بزرگ مردِ اسفار ...