سایر منابع:
سایر خبرها
معماری شهر زنجان رو به قهقرا می رود
نظران معماری شهر زنجان نه تنها کمکی به بهبود وضعیت فعلی نکرده اند بلکه بعضا به دلایل اقتصادی با شرایط فعلی همراهی می کنند. بدنه های شهری و نماهای ساختمان ها در زنجان دارای اغتشاش بصری، تناقض در مصالح، کانسپت و هویت معماری است و این ضعف بزرگ در ساخت بناهای مهم در شهر زنجان نیز وجود دارد. امروز علاوه بر ضعف طراحی مناسب ساختمان ها در پلان شاهد ضعف های عمیق در طراحی نمای ساختمان نیز ...
سریال های فاخرسیما پشت چراغ قرمز بودجه
زمانی بود که رسانه ملی آنتن هفتگی ویژه ای برای مجموعه های فاخر و اصطلاحاً الف ویژه داشت، این سریال ها تولیداتی با موضوعات مهم و با بودجه های قابل توجه و عوامل تولید حرفه ای بودند. سریال فاخر در چشم باد ساخته مسعود جعفری جوزانی که پس از گذشت سال ها از پخشش همچنان گاهی مهمان آنتن شبکه های سیما می شود و یا مجموعه های موفق و به یاد ماندنی دیگری مثل مختارنامه ساخته داوود میرباقری و یا یوسف پیامبر ...
مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست رسانه ملی منصوب شد
به گزارش جام جم سیما به نقل از روابط عمومی صداوسیما، در حکم دکتر علی عسکری به مشاور اجرایی و رئیس جدید حوزه ریاست رسانه ملی آمده است: با توجه به نقش کلیدی و مؤثر حوزه ریاست در انسجام بخشی به اداره رسانه ملی، انتظار می رود ضمن نظارت و هماهنگی بر امور اجرایی سازمان در راستای سیاست های ابلاغی و مداقه در آسیب های فعلی و نیازهای آتی مجموعه به منظور ارتقاء سطح کار آمدی ستاد مدیریت سازمان و راهبری ارتباطات درون وبرون سازمانی همت گمارید.شناخت سازمانی و تجربیات خوب شما در سال های گذشته، پشتوانه ارزشمندی دراین مسئولیت مهم می باشد. مهندس برنا فیروزی دانش آموخته فنی دانشگاه صدا وسیما وکارشناس ارشد رشته مدیریت رسانه ازمدیران جوان و با سابقه در سازمان صدا وسیما است که درسال 93 موفق به اخذ نشان کشوری به عنوان مدیر منتخب جهادی شده است. ازجمله سوابق نامبرده می توان به مدیرکل فنی صدا، مدیرکل سیستم های تولید و پخش،مدیر پروژه های فنی و مهندسی صدا وسیما درخارج ازکشور، عضو هیأت مدیره شرکت صوتی و تصویری سروش و عضو هیأت امناء صندوق بازنشستگی در رسانه ملی اشاره کرد. همچنین در این حکم رئیس سازمان صدا وسیما از خدمات ارزشمند جناب آقای مسعود گرجی در مدت تصدی مسئولیت حوزه ریاست قدردانی کرد. ...
جواد افشار: بازیگران کیمیا را به برادر آوردم / تصاویر
است که برای انتخاب ملاک من قرار می گیرد و وقتی این ویژگی یک هنرپیشه داشته باشد بعد فاکتور دوم که تناسبش با نقش است. وی همچنین درباره کارگردانی آثار مناسبتی نیز عنوان داشت: همه کارها سخت هستند و اصلاً کار راحت نداریم، سختی کار مناسبتی به خاطر فرصت زمانی و هر چه به زمان پخش نزدیک می شوید اضطراب و این فشارش روی خود شخص من بیشتر از اندازه است، تیممان همان 12 ساعت کاری راجع و مرسوم است و هیچ ...
قطعه نگو نگفتی با صدای مهدی یراحی برای ماه عسل + صوت
قطعه حضور دارند. نگو نگفتی قرار بود از روز اول ماه مبارک رمضان در تیتراژ برنامه ماه عسل پخش شود اما این اتفاق در قسمت اول برنامه و شب های آینده رخ نداد و همین مسأله سوالاتی را برای مخاطبان ایجاد کرد تا اینکه در برخی از رسانه ها اعلام شد مهدی یراحی موفق به کسب مجوز این قطعه از صدا و سیما نشده بود. البته این خواننده روی صفحه شخصی خود اعلام کرد که قرار است اثر جدیدش را منتشر کند و هیچ اسمی از ...
مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست صدا و سیمامنصوب شد
به گزارش عصر پنج شنبه گروه فرهنگی ایرنا، درحکم علی عسکری به مشاور اجرایی و رئیس جدید حوزه ریاست صدا و سیما آمده است: با توجه به نقش کلیدی و مؤثر حوزه ریاست در انسجام بخشی به اداره رسانه ملی، انتظار می رود ضمن نظارت و هماهنگی بر امور اجرایی سازمان در راستای سیاست های ابلاغی و مداقه درآسیب های فعلی و نیازهای آتی مجموعه به منظور ارتقاء سطح کار آمدی ستاد مدیریت سازمان و راهبری ارتباطات درون وبرون ...
جنبش فتح: انتخاب اسرائیل در کمیته های سازمان ملل، همراهی با اقدامات تروریستی تل آویو است
تصمیم ها نشان می دهد سازمان ملل متحد همچنان بر طبل سیاست دوگانه می کوبد، اسرائیل چند روز قبل، از تعامل با کنفرانس پاریس شانه خالی کرد، تل آویو به توافقات بین المللی و قطعنامه های بین المللی پایبند نیست و به تصمیمات سازمان ملل متحد احترام نمی گذارد حال چگونه ممکن است در جایگاه ریاست چنین کمیته ای بنشیند؟ این سئوالی است که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهایی که برای تعیین رئیس این کمیته، به ...
نخستین جلسه رئیس رسانه ملی با شورای نظارت بر صدا و سیما
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، اولین جلسه هم اندیشی اعضای شورای نظارت با دکتر علی عسکری ، رئیس جدید رسانه ملی در دبیرخانه این شورا برگزار شد . در این نشست که با حضور نمایندگان قوای سه گانه در شورای نظارت و دکتر علی عسکری ، رئیس سازمان صدا و سیما برگزار شد پیرامون وضعیت رسانه ملی و اهداف و برنامه های پیش روی سازمان بحث و گفتگو شد. رئیس رسانه ملی در ...
نفوذی در آرشیو صدا و سیما؟!/چگونه فیلمهای قبل از انقلاب تلویزیون ازماهواره ها سر درمی آورد
مهم دست یابند. آیا برخی از کارکنانشان تا پیش از خروج از کشور در زمره کارمندان رسانه ملی که حائز بزرگ ترین آرشیو صدا و تصویر است، به شمار می رفتند یا اینکه افرادی در این سازمان عریض و طویل، این اطلاعات را در اختیار آنها می گذارند؟! در این میان پخش دو مستند رضا شاه و انقلاب 57 از یکی از این شبکه های معاند ماهواره ای جرقه های ایجاد شده در اذهان را شعله ور کرد و به بازار گمانه زنی ها درباره اینکه ...
مناسب بودن مناسبتی ها
ویژه برنامه های مناسبتی در این ماه به دو بخش کلی برنامه های نمایشی و ترکیبی تقسیم می شود که همین مبنا را کم و بیش می توان به کلیت برنامه های تلویزیون در طول سال تعمیم داد. مخاطب شناسی تلویزیون نیز نشان می دهد که بیشترین طیف مخاطبان میان این ساختار و شکل برنامه ای تقسیم می شود که البته می توان مخاطبان اخبار و برنامه های ورزشی را نیز به آن اضافه کرد. اما برنامه های ترکیبی در یک دهه گذشته رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته و در انواع مناسبت های مذهبی و ملی مورد استقبال مخاطب قرار گرفته اند. با توجه به تحولاتی که در شیوه اجرا، دکوربندی و رنگ آمیزی و شیوه ساخت این برنامه ها مثل استفاده از نماآهنگ، دعوت از مهمانان محبوب و سرشناس و در نهایت تزریق عناصر شادی بخش به آن صورت گرفته، باید گفت برنامه های ترکیبی به یک ثروت و ظرفیت رسانه ای برای جذب مخاطب تبدیل شده که بیشتر مخاطبان آن جوانان و زنان خانه دار هستند. اگر فقط همین دو طیف مخاطب را در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که از یک سو رسانه ملی در معرفی و جا انداختن برنامه های ترکیبی و جذب مخاطب بیشتر موفق بوده و این برنامه ها بشدت مخاطب پذیرند؛ از سوی دیگر اما باید بپذیریم بخوبی از این ظرفیت استفاده نشده و به نوعی در دام تکرار گرفتار آمده اند. به عبارت دیگر این جنس از برنامه ها می تواند با ظرفیت سازی های بیشتر بر تعداد مخاطبان جعبه جادو بیفزاید. بدون شک، خاطره انگیزترین برنامه های ترکیبی و اتفاقا پربیننده ترین آنها برنامه های ترکیبی مناسبتی بویژه در ماه رمضان است. طی دو دهه اخیر که تصویر و برداشت رسمی از ماه رمضان به جشن و شادی تغییر کرده، این برنامه ها نیز از مولفه های جذاب تری در ساخت و تولید بهره گرفته اند. مثلا به همین برنامه ماه عسل توجه کنید یا ریشه های آن در گذشته مثل برنامه کوله پشتی که در دکوربندی و رنگ آمیزی و انتخاب لباس و پوشش مجریان از رنگ های شادتر و فضاهای بانشاط تری استفاده کرده است. جذابیت ساختار تکنیکی و بیرونی برنامه که زیبایی شناسی صوری و روبنای این ساختمان را جذاب تر می کند، قطعا یکی از عناصر مهم در تولید برنامه های ترکیبی است، اما همه چیز به فرم ختم نمی شود و در نهایت این محتوا و مضمون برنامه هاست که موجب جذب و رضایت مخاطب می شود. مصداق این سخن می تواند برنامه درس هایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی باشد که بیش از تغییر در فرم و دکوربندی به دلیل جذابیت محتوا همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده است. برنامه های ترکیبی رمضان خود قابل تقسیم به دو گونه است؛ یکی آثاری با محوریت مذهبی و مفاهیم رمضانی که برنامه های سحرگاهی یا نزدیک افطاری را می توان نمونه ای از آن دانست و دوم برنامه هایی که گرچه در زمینه معنویت رمضان تولید شده، اما سویه اجتماعی و سرگرم کنندگی آن بیشتر است؛ مثل ماه عسل. البته این تقسیم بندی را با توجه به نوع مخاطبان این برنامه نیز می توان انجام داد و شکل دوم را بیشتر مورد توجه نسل جوان دانست. اتفاقا برنامه های مناسبتی به واسطه شرایط زمانی و معنایی و ظرفیت بالقوه مخاطبانش از بیشترین ظرفیت برای جذب و رضایت آنها برخوردار بوده و می تواند به مرکز ثقل تحولات برنامه سازی در حوزه تلویزیون بدل شود. اگر رمضان شب قدر دارد،برنامه های رمضانی نیز می تواند به شب قدر رسانه ملی برای آغاز یک تحول تازه بدل شود. سیدرضا صائمی کارشناس رسانه ...
دادستانی حکم داد؛ عادت نمی کنیم از محاق درآمد تلویزیون، نظاره گر خاموش اختلاف در سینما
دارند یا نه. تنها توانسته ایم به صورت رسانه ای انزجار خود را از حرکت آنها نشان دهم و به آنها اخطار دهند. از زمانی که بنده به طرق مختلف تا جایی که توانسته ام کار آنها را غیرقانونی دانسته ام، شنیده ام که لج کرده اند و همچنان بدون توجه به اینکه با پخش تیزر این فیلم عوامل فیلم را به دردسر انداخته اند و به بدنه سینما لطمه زده اند به کار خودشان ادامه می دهند و گویا به تعداد دفعات بیشتری تیزر فیلم سینمایی ...
یک فیلم ماندگار در سینمای دفاع مقدس
نژاد نیز تهیه کنندگی فیلم را بر عهده دارد و فیلم محصول سازمان هنری-رسانه ای اوج است. فیلم سینمایی ایستاده در غبار زندگی احمد متوسلیان را به تصویر می کشد. این اثر دومین همکاری تهیه کننده و کارگردان بعد از تجربه موفق مجموعه آخرین روزهای زمستان است . عوامل فیلم سینمایی ایستاده در غبار عبارت اند از: نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان زاده ...
فرازی از سخن روی آنتن شبکه های مختلف سیما می رود
مسعود عالی ، آیت الله سیدعبدالله فاطمی نیا ، آیت الله جاودان ، حجت الاسلام سیدحسین مومنی ، آیت الله ناصری ، حجت الاسلام شیخ علی سعیدیان ، حجت الاسلام علیرضا پناهیان ، حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ، آیت الله آقا مجتبی تهرانی ، امام خمینی ، مقام معظم رهبری و... استفاده شده است. گفتنی است؛ مجموعه فرازی از سخن که به عنوان یکی از برنامه های معنوی صدا و سیما برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده از محصولات سازمان هنری رسانه ای اوج است. انتهای پیام/ ...
شبکه تلویزیونی کشاورزی، از رویا تا واقعیت!
سازمان صداوسیما صورت گرفته، قرار است این برنامه ها از تابستان امسال (سال 95) از شبکه آموزش سیما در سراسر کشور پخش شود. مهران ابوالحسنی سرپرست دفتر شبکه ملی کشاورزی و رسانه های ترویجی در اردیبهشت امسال اعلام کرد: دلیل آنکه این موضوع اجرایی نشده است این است که سازمان صدا و سیما عقیده دارد که طبق قانون، مستقل بوده و دستگاه های دیگر باید همکار آن باشند. ابوالحسنی پخش مجله کشاورزی از ...
انتصاب مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست رسانه ملی
به گزارش ایسنا و به نقل از صدا و سیما، در حکم دکتر علی عسکری به مشاور اجرایی و رئیس جدید حوزه ریاست رسانه ملی آمده است: با توجه به نقش کلیدی و مؤثر حوزه ریاست در انسجام بخشی به اداره رسانه ملی انتظار می رود ضمن نظارت و هماهنگی بر امور اجرایی سازمان در راستای سیاست های ابلاغی و مداقه در آسیب های فعلی و نیازهای آتی مجموعه به منظور ارتقاء سطح کارآمدی ستاد مدیریت سازمان و راهبری ارتباطات درون و برون ...
سایه سیاست بر اقتصاد کشور سنگینی می کند
به گزارش پایگاه خبری بنیاد مستضعفان، در آیین گشایش این جشن باشکوه که با همکاری معاونت امور فرهنگی و مجموعه تفریحی ورزشی ارم سبز در محوطه پارکینگ شماره یک ارم برگزار شد، روزه داران حاضر در مراسم به همراه خانواده های خود پس از صرف افطاری به تماشای برنامه های شاد و معنوی جشن بزرگ رمضان با نام گنجینه رمضان که از شبکه چهار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده پخش می شد، نشستند و از اجرای آن ...
رضا بنفشه خواه: دستمزد بازیگری آنقدر هم خوب نیست/ افراد مشهور دچار تناقض می شوند
بنفشه خواه و خانواده اش از شرکت کنندگان مسابقه خانواده باحال برنامه خندوانه هستند که امتیاز خوبی هم کسب کرده اند و به مرحله بعدی راه یافته اند. با این بازیگر قدیمی درباره خانواده باحال هم صحبت شدیم. تعریف شما از خانواده باحال چیست؟ خانواده ای که شاد باشد و برای دیگران هم شادی به وجود آورد. این که خیلی کار دشواری است! به نظر می رسد هر فردی در مرحله اول باید خودش شاد باشد تا بتواند آن را به دیگران هم بدهد. چطور می توان شاد بود؟ اگر کمی از مشکلات و گرفتاری های زندگی را نادیده بگیریم، می توانیم شاد باشیم. مشکلات همیشه هست، ولی ما می توانیم برخی از آنها را نبینیم و به دیگران هم منتقل نکنیم. چون انتقال مشکلات به دیگران باعث ناراحتی می شود. به نظرم بهتر است نق زدن را کنار بگذاریم و زندگی را همان گونه که هست بپذیریم. اما گاهی اگر از کنار مشکلات بگذریم و آنها را نادیده بگیریم، در خفا بزرگ می شوند و یک جایی یقه ما را خواهند گرفت؟ برای رفع مشکلات باید در اسرع وقت اقدام کرد، اما لزومی ندارد، آدم مشکلاتش را به دیگران هم بگوید، چون در بیشتر مواقع کسی پیدا نمی شود به او کمک کند! فقط بیان مشکلات باعث می شود نزدیکان و اعضای خانواده ناراحت شوند. در برنامه خندوانه با خانواده خود حضور یافتید... با خواهرم و دخترانش به این برنامه آمدم، خودم دختر ندارم... از این که دختر ندارید، چه حسی دارید؟ خیلی دوست داشتم دختر داشته باشم، اما خدا به من سه تا پسر داد. همیشه خدا را شکر می کنم برای داشتن آنها، اما طبیعی است از این که دختر ندارم افسوس بخورم. هر سه پسرتان فعالیت هنری دارند؟ بیژن که لیسانس تئاتر دارد و بازیگر است، پژمان، پسر کوچکم طراح گریم است که با سازندگان برنامه خندوانه همکاری می کند و پسر بزرگم فوق لیسانس عمران دارد و 11 سال است کانادا زندگی می کند. شما متولد 1322در محله دروازه شمیران هستید... پایین تر از پل چوبی به محله دروازه شمیران معروف است. تهران در قدیم چند دروازه داشته است. پدرم تعریف می کرد که دور تا دور تهران خندق بوده و برای خروج از تهران و رفتن به شهرهای همجوار باید از دروازه های مختلف عبور می کردند. مثلا برای رفتن به قزوین باید از دروازه قزوین رد می شدند. دروازه دولت، دروازه غار، دروازه شاه عبدالعظیم و ... هم بوده است. برادرتان هم بازیگر بود، چطور شد که به این هنر علاقه مند شدید؟ ما دو برادر بودیم. محمود حدود 1.5 سال ازمن بزرگ تر بود و سه تا خواهر هم دارم. عروس خانواده عمویم تحصیلکرده بود، آن زمان منشی رئیس دانشگاه تهران بود. وقتی جوان بودیم با خانواده پسرعمویم به تماشای تئاترهای جامعه باربد می رفتیم و از همان زمان به بازیگری تئاتر علاقه مند شدیم. با برادرم به هنرکده آناهیتا رفتیم و به دنیای تئاتر وارد شدیم. سال 47 استخدام وزارت کار و امور اجتماعی شدم و ازدواج کردم و به دلیل کار وخانواده، بازیگری را رها کردم و فقط هفته ای دو روز در آموزشگاه های بازیگری فن بیان درس می دادم تا بعد از پیروزی انقلاب که بازنشسته شدم و دوستانم که بازیگری را ادامه داده بودند، دوباره مرا به دنیای بازیگری برگرداندند. احساس می شود از زندگی رضایت دارید؟ همیشه که نه! اما بهتر است آدم واقعیت را بپذیرد و راضی باشد. واقعیت با حقیقت فرق دارد؛ اگر دنبال حقیقت باشی، اوقاتت همیشه تلخ خواهد بود و اذیت می شوی. پس بهتر است با واقعیت، زندگی بهتری را تجربه کرد. در مسابقه خانواده باحال متکلم وحده بودید و فقط خودتان صحبت کردید! این ویژگی شماست یا فقط در این برنامه چنین روشی را انتخاب کردید که امتیاز بگیرید؟ قرار بود پسرهایم، بیژن و پژمان با من در این مسابقه شرکت کنند، اما بیژن که سرکار بود و نتوانست بیاید و پژمان هم گفت حضورش به تنهایی فایده ای ندارد به همین دلیل من در دقایق آخر مجبور شدم به خواهرم و دخترانش متوسل شوم که با من بیایند و مرا از تنهایی نجات دهند، آنها آمادگی حضور در برنامه را نداشتند به همین دلیل مجبور شدم متکلم وحده شوم! اما در زندگی واقعی این طور نیست که به دیگران فرصت صحبت ندهم! سال ها زندگی در سایه شهرت چه حسی دارد؟ شهرت هم خوب است هم بد. گاهی خیلی خوشایند است که مردم مرا می شناسند، اما گاهی آزاردهنده می شود. از قدیم درباره فرد مشهور گفته اند: کسی است که یک عمر تلاش کرده معروف شود، وقتی به شهرت رسیده عینک دودی روی صورتش می گذارد که مردم او را نشناسند! این تناقض همیشه در مورد افراد مشهور وجود داشته و دارد. با دستمزد بازیگری زندگی راحتی دارید؟ صدای دهل شنیدن از دور خوش است! دستمزد بازیگری آنقدر هم خوب نیست که بتوان زندگی راحتی را با آن برنامه ریزی کرد. شاید من مثلا برای کاری چند روزه سه، چهار میلیون تومان دستمزد بگیرم، اما بقیه ماه های سال که بیکار هستم هیچ کس به من دستمزد نمی دهد. به همین دلیل بیشتر روی حقوق بازنشستگی حساب می کنم تا دستمزد بازیگری. طاهره آشیانی - جام جم ...
سریال عدالت خانه می تواند برای مردم و قضات آموزنده باشد
، قسمتی از این مجموعه تلویزیونی با حضور حاضرین ضبط شد. علیرضا جمشیدی رئیس تعزیرات حکومتی کل کشور در این برنامه، گفت: به عنوان کسی که با کار رسانه ای آشنا هستم اعلام می کنم این کار، کار بسیار سختی است. این مجموعه تلویزیونی با سایر مجموعه هایی که تا به حال در صدا و سیما ساخته و پخش شده است متفاوت است چرا که داستانی را مطرح می کند که قسمت اعظم آن در دادگاه پیگیری می شود. وی ...
رویارویی خیر و شر در قاب رمضان
به گزارش جام جم سیما ، ریشه این علاقه حداقلی را نیز می توان به پیشینه کمرنگ داستانی در باب این موضوعات و کمبودهای ابزاری در زمینه تولید نسبت داد و البته به سبب همین کمبود اسباب، خرده نگرفت بر این گرایش کمرنگ و سیرسکونی تولیدات نمایشی از این نوع. به علاوه چنانچه ترجیح کم و بیشی نیز در کار باشد رفع نیاز با خیل انبوهی از محصولات پذیرفتنی غیروطنی شدنی است که غنای تکنیکی و داستانی را توامان داراست. در این میان اگرچه برآیند داشته های آن ور آبی و نداشته های ما در موضوع این آثار در گذر سال ها سبب کم تجربگی سینما و تلویزیون در قالب تخیلی یا ماورایی و البته تولید آثاری تحویل گرفته نشده منجر شده است، اما تجربه حکایت از این دارد که تعدادی آثار ساختارمند و پرداخت شده نیز بوده که در مقیاس توان داخلی مقبول نظر و رای مخاطب افتاده است. در چنین شرایطی و در روزهای تکامل و قدرت افزایی چشمگیر محصولات هالیوودی در قالب تخیلی و در مقابلش کاهش سرمایه گذاری و ریسک پذیری در این زمینه در سینمای ایران، تلویزیون اما در دوره ای چند ساله سراغ این شکل روایی و به نوعی میانبرگونه در طرح مضامین حساس اخلاقی و دینی رفت. رویکردی مثبت و تاحدودی غافلگیرکننده در سریال های ماه رمضان و منجر به تولید آثاری موفق در انتقال مفاهیم دینی که متاسفانه دچار آفت تکرار و پس از حیاتی کوتاه، یکباره کنار گذاشته شد. به این سان مجموعه های نمایشی با ساختار تخیلی و ماورایی که می توانست تا سال ها خوراک سریال های موفقی باشد، گرفتار سرنوشت بسیاری از رویکردهای گذرا و غیرمتعادل تولید بی درنگ، بناگاه به مرحله دلزدگی و توقف و نهایتا درهای خروج رسید. شروع پرجلوه تولید آثار ماورایی بسان تولید دوره ای و بی تناسب آثار کمدی یا اجتماعی و حتی اکشن در دهه های گذشته در سینمای ایران روی تعادل را به خود ندید تا همچون تب های زود به عرق نشسته، این قالب روایی نیز به خاطره رمضانی دور و دورترشده مخاطب تبدیل گردد. حال این که به علت تازگی نظرگاه و تفاوت لحن، اغلب خوب دیده و پسندیده شد، اما حالا دیگر سهمی از آثار رمضانی ندارد و فرا رسیدن دوباره این ماه شاید فرصت مغتنمی باشد برای مروری اجمالی و تجدید خاطره یا حتی ترغیب برای احیای آثاری از این جنس که زمانی رونق رمضانی تلویزیون بودند. کمکم کن برای اولین بار تلویزیون عرصه را برای فضاهای کمتر کار شده داستانی ماورایی فراهم کرد تا سلیقه مخاطبی که پیشتر به پاداش و عقاب دنیایی اعمال خوگرفته بود، دریچه ای متفاوت و تاثیرگذاری از تجسم اعمال به رویش گشوده شود. قاسم جعفری، سازنده آثار موفق تلویزیونی آن روزها، خطر این پاگشایی محتوایی و موضعگیری های احتمالی آینده را به جان خرید تا سریالی به مرحله تولید برسد که در سال های آینده رهروان بسیاری نیز یافت. کمکم کن به مدد قصه و روایتی تازه در موضوعی متافیزیکی و به مدد رویای جوان در کمارفته قدم اول را محکم برداشت. جوان آلوده به گناه و از کما بازگشته، مسئول حلالیت طلبی از هم اتاقی های بیمارستانی اش می شود که در برزخ اعمال ناصحیح گرفتارند. بازخورد های اولیه نشان از موثر افتادن نیت و هدف سریال می داد، چرا که سرگذشت آدم های در اسارت عقوبت گناه از جنس همان داستان های عبرت آموز و کنجکاو کننده ای بود که در خود مفاهیم نهفته اعتقادی و دینی بسیار داشت. از طرفی تماشای سرگذشت آدم ها از انتها و در روزهای استیصال آنها، گیرا و چه بسا سهل تر از روایت آثاری شد که در شکل دادن سرانجام کاراکترهای خود به مشکل برمی خورند. کمکم کن البته به عنوان پیشگام ضمن روایت خویش، مسئول ایجاد آشنایی و رضایت مخاطب با موضوعی استفهامی و سوال برانگیز از عالم دیگر نیز بود که نظرگیر شدن سعی آن از پی پرسش های بی شمار در زمان پخش پیدا بود. او یک فرشته بود علیرضا افخمی به عنوان ناظر کیفی آثار پرمخاطب تلویزیونی و کارگردان سریال تب سرد در حالی مسئولیت کارگردانی اثری مناسبتی را عهده دار شد که شواهد رسانه ای قبل از پخش نشان از اثری توجه برانگیز نمی داد. نوع مواجهه ما با اثر در قسمت های ابتدایی نیز در عین دادن کدهای اولیه از جنس دیگر آثار معمول تلویزیونی بود. به عبارتی عادت ذهنی و انتظار اصولی، کمتر یا به نوعی اصلا سوی ابعاد ماورایی و حلول شیطان را نمی گرفت. رفته رفته اما سریال در مسیر هدفگذاری اش پیش رفت و به شیوه ای قطره چکانی همپای داستان، صورت ماورایی اش را نشان مخاطب داد. در این راه سریال با محور قرار دادن زندگی کسی که کبر و غروری بیجا ریشه گمراهی و فاصله گرفتنش از خود و ایمان واقعی است که به بهترین وجه در معرض امتحان قرار گرفتن و همراهی اش با شیطان را به تصویر می کشد، حتی تا جایی پیش می رود که وجوه دلهره آمیز و کمتر کار شده در فراوانی موقعیت های پرتعلیق با افزودن بر شوق مخاطب، پیگیری فرجام خواسته و ناخواسته شخصیت های ماجرا را هر قسمت بیشتر نیز کرد. او یک فرشته بود نهایتا با تکیه بر عناصر ماورایی نو و مقبول به یکی از آثار مثال زدنی ...
یکی از مدارس پیشرو کشور تعطیل شد!
... به گواه کارشناسان، مدرسه حکمت، خروجی عملی یک فرایند چندین ساله علمی و پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت بوده که توانسته با شکستن قالب های مرسوم و ناکارآمد مدارس، طرح جدیدی را وضع نماید. اثربخشی این طرح تا آنجا بوده که تاکنون چندین مجموعه مستند از این مدرسه تولید و در شبکه های تلویزیونی پخش شده است. ظاهراً ظرف چند سال گذشته مجموعه سازمان آموزش و پرورش مازندران، تلاش زیادی برای توقف و ...
دورهمی در مرز واقعیت
خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از سختی های کار تلویزیونی و البته ظرافت های فعالیت رسانه ای این است که با کمترین استفاده از تعارف و با حداکثر واقع بینی مسائل را مورد نقد قرار دهد و آنها را به چالش بکشد. به گزارش خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران ؛ برنامه های متعددی در همه این سال ها ساخته شده که بنا داشته اند پیام های خود را از طرق مختلف به مخاطبان برسانند. استفاده از نمایش، جذابیت های بصری ...
اغلب برنامه های تلویزیون، مخاطب را دفع می کند
...، از 6000 میلیارد تومان بودجه فرهنگی در سال گذشته، کمتر از13 درصد بود و 87 درصد مابقی، در اختیار نهادها، سازمان ها، بنیادها و ارگان ها قرار گرفت. سهم سازمان صداوسیما هزار میلیارد تومان بود که در بودجه سال جاری، با 35 درصد افزایش، به 1335 میلیارد تومان بالغ شد. بخشی از انتقاد اخیر رهبر معظم انقلاب از عدم اهتمام در بخش فرهنگ و تولید محتوا، می تواند متوجه این دستگاه عظیم فرهنگی شود که تولید فرهنگی ...
رییس سازمان تعزیرات درباره برنامه عدالتخانه
با سایر مجموعه هایی که تا به حال در صدا و سیما ساخته و پخش شده است متفاوت است چرا که داستانی را مطرح می کند که قسمت اعظم آن در دادگاه پیگیری می شود و نیازمند دقت نظر ویژه است. وی اظهار داشت: در این مجموعه تنها محکمه به تصویر کشیده شده و داستان های این مجموعه تلویزیونی برای مردم بسیار ملموس است چرا که دغدغه های روزانه آنها در این مجموعه پیگیری می شود. رییس سازمان تعزیرات ...
مشکل صدا و سیما کمبود اعتبار نیست؛ مازاد نیرو است| 41 هزار پرسنل
مرجعی را تعریف کند که وابسته به خود صداوسیما نباشد و آن نهاد ارزیابی ای از مخاطبان سازمان صداوسیما کند آن وقت خیلی چیزها مشخص می شود. این نماینده مجلس تاکید کرد: صداوسیما باید جریان ارزیابی و ارزشیابی از عملکرد خودش را از نگاه مردم داشته باشد نه از نگاه خبرنگاران خودش که گاهی گزینشی با مردم مصاحبه می کنند بلکه باید شرایطی را ایجاد کند که نتایج نظرسنجی برای برنامه ها و لیست برنامه ها مفید ...
آغاز به کار نمایشگاه قرآن مشهد با چراغ خاموش/ نمایشگاهی پر از خالی + عکس
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در شامگاه چهارشنبه، 26 خردادماه و نهم رمضان الکریم به قدری آرام و بی سر و صدا آغاز به کار کرد که وقتی وارد فضای نمایشگاهی می شدی، به سختی باور می کردی قرار است اینجا محمل بزرگ ترین رویداد فرهنگی قرآنی استان باشد. چند روز مانده به شروع نمایشگاه یازدهم، تعدد و تنوع تبلیغات محیطی ...
الهام حمیدی چه سریالی را برای دیدن پیشنهاد کرد؟ + عکس
به گزارش جام جم سیما ، الهام حمیدی نوشت: ... مجموعه تلویزیونی( برادر ) به کارگردانی جناب اقای افشار که انصافا از خوبها هستند و هنر نمایی همکاران عزیز و محترمم مثل اقایان پور شیرازی ، یاری ، و پورسرخ و گلاره عزیز و سایر عوامل محترم ، در شبکه دو در حال پخش است که به نظرم خوش درخشیده و جای خودشو پیدا کرده بنابراین تماشای این مجموعه را به شما سروران توصیه و پیشنهاد میکنم و به همه دست اندر کاران و عوامل این مجموعه خسته نباشید می گم ...
مخاطبان باهوش امروز را نمی توان فریب داد
کارگردانی و نویسندگی نمایش زیر نور خورشید ، کارگردانی و بازیگری در نمایش عسک ، کارگردانی نمایش نهنگ ، نویسنده و کارگردانی نمایش مارتین لوترکینگ 2008 ، بازی در نمایشنامه خوانی ماجرای نیمه شب به کارگردانی فرهاد مهرخیرانی و کارگردانی و بازیگری تئاتر فقط به خاطر مادرت ، بخشی از رزومه سیدمسعود حسینی در زمینه تئاتر است که از این بین، نمایش آخر و نمایش دور دنیا در 80 روز که حسینی، به عنوان دستیار کارگردان و مسئول فنی در آن حضور داشت، جزو نمایش هایی بودند که در قالب تئاترهای برگزیده کلاس های کارگاهی، به جشنواره تئاتر کارگاهی کشوری راه یافتند. با این کارگردان، نویسنده و بازیگر جوان و خوشفکر تئاتر که این روزها مشاور کارگردان نمایش های کابوس در زمستان (مهدی حسین زاده) و رجال و زنش (مبین مولایی) است، درباره اوضاع روز تئاتر گفت وگوی کوتاهی انجام دادیم. شما در کارنامه کاریتان سابقه بازیگری و کارگردانی دارید. کدام کار برایتان راحت تر است؟ به عقیده من کارگردانی و رژیسوری تئاتر یکی از سخت ترین مشاغل دنیاست. ایجاد هماهنگی بین تمامی بخش های فعال یک تئاتر از بازیگر تا دکور، لباس، گریم و... و هدایت هر یک از این تخصص ها با علم و آگاهی درست، در جهت ایجاد یک هم صدایی و وحدت بیان، آن هم با در نظر گرفتن خصوصیت روانی هر یک از اعضا و دست اندرکاران گروه هنری و با مدنظر قرار دادن دیدگاه و در اصطلاح درج امضا کارگردان بر اثر نویسنده و هدف کلان نمایشنامه اش... همه اینها کار یک کارگردان را بسیار سخت می کند و باعث می شود فشار روانی فراوانی بر دوش او گذاشته شود. برای همین است که یک کارگردان ابتدا و قبل از جمع آوری اعضای گروهش، از چند ماه قبل به طرح برنامه ها و تمرکز بر متن و تناسبات شیوه اجرا و اعضا می اندیشد و در نهایت در کنار گروه گردآوری شده، به تدوین و تکوین اثر خود با استفاده از توانمندی و نظرات اعضا اقدام می کند. البته یک بازیگر هم اگر مسئول باشد و به درستی بخواهد بر روی نقش خود سرمایه گذاری کند انرژی بسیاری از او گرفته می شود که باید با مواردی که در کارگردانی عرض کردم خود را همسو و به عنوان یک خالق مستقل، تأثیر مثبت و هنری خود را نسبت به نقش و کلیت اثر نمایشی ایفا کند. اعتقادی به بازیگری و کارگردانی همزمان دارید؟ خودم این تجربه را داشته ام. گاهی کارگردان فکر می کند با شناختش از نقش و تحلیل و در نهایت کلیت نقشه اجرایی که در سر دارد می تواند با حضور خود به عنوان بازیگر، تأثیر بهتری بر روند اجرا بگذارد، اما معتقدم این کار سبب می شود کارگردان در مسئولیت کارگردانی خود به علت هجمه مسئولیتی که به عنوان بازیگر بر دوش دارد، بخشی از انرژی مفید و تمرکزش را بر رسالت کارگردانی خود از دست دهد. جریانات روز تئاتر را رصد می کنید؟ راستش متأسفانه به دلیل مشغله های کاری و به جهت این که مثل خیلی از همکارانم هزینه های معاشم از طریق فعالیت های خارج از علاقه و تخصصم صورت می گیرد و این کار گرفتاری های خاص خود را دارد، بنابراین باید بگویم خیر، این روزها خیلی کمتر امکان حضور در تئاتر را داشته ام و تنها به پیگیری اجراها و نقدهای آن و خبرهایش از طریق اپلیکیشن ها مشغولم. باز هم متأسفانه اهالی تئاتر سال هاست که مورد بی مهری واقع شده اند و همچنان امید داریم با برنامه ریزی مسئولان دلسوز، زمینه و شرایط مساعدی برای حرفه ای گری و اشتغال در این عرصه ایجاد شود. صرف نظر از این درد دل، خوشبختانه رویکردهای قابل توجهی چه از نظر ایده پردازی اجرایی و چه از نظر تحلیل های دراماتیک، بر روی صحنه این روزهای تئاتر کشور در جریان است و این نشان از قدرت اهالی این عرصه در نقش مؤثرشان در بهره گیری از علم روز و خلاقیت های هنری ایشان در رابطه با فرهنگسازی و خلق هنرهای بدیع نمایشی است. به اعتقاد شما تئاتر امروز ما در چه چیزهایی ضعف دارد و نقاط قوتش کجاست؟ مشهودترین نقطه ضعف تئاتر این روزها، برنامه ریزی ناصحیح مدیران از یک سو و از سوی دیگر حضور علاقه مندان بی شماری است که هر روزه در تلاش هایی بی برنامه و ناآگاهانه برای رسیدن به صحنه مقدس تئاتر در تکاپو هستند و بی آن که خودشان را از نظر تکنیکی و علمی مجهز کنند و بی آن که در بوته نقدها و رهنمود های استادان ارزشمند هنرهای نمایشی قرار بدهند با رویایی زیبا و با هزینه های شخصی، مستقیما به محک خود روی صحنه اقدام می کنند که عموما نه تنها با شکست مواجه می شوند، بلکه با کاهش اعتبار صحنه مقدس تئاتر، مسبب آزردگی مخاطبان آن می شوند. متأسفانه بخشی از دانشجویان و هنرجویان هنرهای نمایشی بی توجه به این که سطح استعدادهایشان نیاز بیشتری به تلاش و کسب معلومات برای پرورش علاقه و هنرشان دارد نیز در این دایره شکست قرار گرفته و به این حواشی دامن می زنند و متأسفانه اعتماد مخاطبان و مسئولان را دچار تزلزل می کنند. اینها در حالی است که تئاتر در بیشتر کشورهای پیشرفته، یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی است. جا دارد که همین جا از همکاران دلسوز و توانمندم که در نهایت خلاقیت، تأثیرات مثبتی در پوشش دادن به این حواشی و حفظ و بازپس گیری اعتمادها، در نگهبانی از تقدس این صحنه رؤیایی، متناسب با استانداردهای روز دنیا خدمت رسانی می کنند، قدردانی کنم. آنها مهم ترین نقطه قوت تئاتر این روزها هستند. شما تجربه نمایشنامه نویسی هم داشته اید؟ بله. سال 92 در ...
بیمه تکمیلی، ویترین فروش محصولات بیمه ای است
...، سرویس بهتری می توانیم به بیمه گذاران بدهیم. باتوجه به اینکه شرکت های بیمه از قانون اعداد بزرگ پیروی می کنند که هرچه تعداد آمار و مجموعه ی بیمه گذار بیشتر باشد درنهایت، می توانند منافع بیمه گری بیشتری برای خود ایجاد کنند. مجید بنویدی در نگاهی به بیمه درمان تکمیلی در خارج از کشور گفت: در امریکای شمالی و اروپا و کشورهای پیشرفته آسیایی، یکی از مبناها برای کارفرما بیمه درمان تکمیلی است ...
7 واعظ جنجالی و خبرساز مراسم مذهبی
که در برنامه های تلویزیونی از سریال معمای شاه انجام داد و همچنین انتقادی که از عدم بیان نام تلگرام در این رسانه انجام داد، در صدر توجه فضای مجازی قرار گرفت. یکی از نقاط قوت او دوری نسبی از سیاست است و از این رو هم هست که در سمت رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری دوام چندانی نیافت و به سرعت کناره گیری کرد. حسن آقامیری او روحانی است که این روزها به قول خود توانسته با یک کامپیوتر ...
توقع یک هزار میلیارد تومانی بخش کشاورزی کرمانشاه از رئیس جمهوری
کشور با تولید بیش از 400 هزار تن محصول را حاصل همکاری با نهادهای بین المللی در راستای افزایش سطح آگاهی و دانش فنی کارشناسان و کشاورزان استان دانست. وی همچنین میزان تولید محصولات دامی استان را 442 هزار و 511 تن عنوان کرد و گفت: این میزان تولیدات از چهار میلیون و 650 هزار راس جمعیت دامی استان حاصل شد. * مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و امور اراضی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ...