سایر منابع:
سایر خبرها
اهل بیت(ع) به کسی بدهکار نمی شوند
از مداحان سنتی خوان مجزا کرد؛ بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی بَرَد " مداحی و تاریخ مداحی ایران داشته باشیم و آن هایی را که به صورت ترانه نوحه می خوانند، باید از مداحان سنتی خوان مجزا کرد؛ بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی بَرَد. وی ادامه داد: شعر باید در شأن اهل بیت و ائمه معصومین(ع) باشد. آیا حضرت ابواالفضل(ع) خصوصیاتی را داشته که مداحان در شعرهای ...
ترانه ای که از دل سنت شعر فارسی بیرون بیاید ماندنی است
در عرصه سرایش این شعر هم وارد شد. در مورد ترانه هم وضعیت همین است. وقتی مصرف موسیقی در کشور ما بالا می رود، بالطبع ابتدال هم در آن زیاد می شود. من البته از این وضعیت نگران نیستم چون باور دارم که ترانه های جدی هستند که ماندگار می شوند. این شاعر و ترانه سرا در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سرود انقلاب اسلامی و ضرورت بازآفرینی قطعاتی در این شکل و سیاق هنری اظهار کرد: هنرمند از جامعه ...
بزرگمردِ شهیدِ عملیات مرصاد
پسر انقلاب: برادر که ساک یادگاری های محمد را باز می کند،دل مادر پر می کشد.انگارعطر وجود محمد در خانه می پیچد.مادر نگاه می کند و بی صدا اشک می ریزد.با آن پیراهن و ساعت و انگشتر و حتی آن نامه ها ،یک دنیا خاطره برای مادر زنده می شود.و من و تو چه می دانیم در نبود محمد،این خاطرات چه می کند با دل مادر...چفیه محمد که به دست مادر می رسد،می بوسد و می بوید و چشمهایش زیر آن، یک دل سیر می ...
گفت وگو با رئیس دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران؛ ولایتِ ناصوابِ زبان فارسی بر کشور/ فروغ، ...
زبان و ادبیات فارسی نوعی عقب ماندگی احساس می شود. نیاز به تفکیک استاد و رویه آموزشی زبان فارسی از ادبیات فارسی از مهمترین نکاتی است که این کارشناسان برای موفقیت آمیز بودن فراگیری این دورس برمی شمرند. غلامحسین کریمی دوستان (رئیس دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران) به این پرسش ها پاسخ داده است که جایگاه ادبیات معاصر و نقد ادبی در واحدهای درسی اصلاح شده رشته ادبیات فارسی کجاست؟ و ...
موسایی با عصایی سپید
حفظ می کند و هم به عناصر بومی می پردازد: از باغ های سبز سناباد می روم پامال اهل کوچه سرشور می شوم و هم به اتفاقات دردناک جهان معاصر می پردازد و غزلی را به خودسوزی جوان آزادی خواه اختصاص می دهد. سخن بسیار است و مجال اندک. برای این شاعر خوش ذوق آرزوی موفقیت دارم. منبع: ...
گزارش آیین رونمایی از آلبوم سیاه مشق مختاباد
آلبوم سیاه مشق قطعاتی از آلبوم سیاه مشق برای حاضران در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران پخش شد، که عبارتند از: سرگشته فولکلور شعر از اسحاق انور ، چشم به راه (کوچه باغ) به آهنگسازی حسن یوسف زمانی شعر از قدمعلی سرامی ، به من نخند به آهنگسازی صدرالدین مهوان شعر از سعید دبیری ، مجنون بی لیلا (مریم) به آهنگسازی ایرج امیرنظامی شعر از اسحاق انور ، بی وفا (گل آغوش) به آهنگسازی جهانبخش پازوکی شعر از جهانبخش ...
نحوه آموزش زبان رسمی در کشورهای چندزبانه
زبان و ادبیات فارسی نوعی عقب ماندگی احساس می شود. نیاز به تفکیک استاد و رویه آموزشی زبان فارسی از ادبیات فارسی از مهمترین نکاتی است که این کارشناسان برای موفقیت آمیز بودن فراگیری این دورس برمی شمرند. غلامحسین کریمی دوستان (رئیس دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران) در گفت وگویی تفصیلی با خبرگزاری ایلنا به این پرسش ها پاسخ داده است که جایگاه ادبیات معاصر و نقد ادبی در واحدهای درسی ...
اینجا پاتوق پهلوان حسین گلزار بوده است
کردن از جمله صدای ضرب و زنگ، سلام و صلوات، دعا و جست و خیزهای ورزشکاران، زورخانه پایین تر از سطح زمین ساخته می شود. سردر ورودیش کوتاه است تا ورزشکاران وقت ورود به نشانه افتادگی و تواضع که از صفات مردان است سر و قد خم کنند و وارد شوند، سپس پله هایی کوچک از سنگ یا آجر راهرو تنگ و باریک آن را به پاگرد سردم منتهی می سازد. سردم؛ محل مخصوص مرشد است که بر سکویی می نشیند، ضرب و زنگ ...
خانه به دوشی نویسنده افغان
. اما در آنجا استادان همان دید کلاسیک را به ادبیات دارند. وقتی استادان همان دید کلاسیک را داشته باشند ادبیات معاصر بویژه ادبیات داستانی و حتی شعر رشد نمی کند. دانشجو هم با همین دید تربیت می شود. معتقدم ادبیات معاصر نمی تواند با رشته ی دانشگاهی پیشرفت کند. متأسفانه حتی در ایران هم در دانشگاه ها بیشتر به ادبیات کهن می پردازند و بیشتر استادان با ادبیات معاصر و ادبیات خلاقه آشنایی ندارند. ادبیات خلاقه ...
خوشحالم درهوای ادبیات معاصر نفس نمی کشم/ گمشده ام آرمان خواهی است
ناگفته در رمان لالایی برای دختر مرده هم دیده می شود. احساس می کنم لازم است به دور از هر نوع قید و قاعده ای خودم را رها کنم و چیزی هایی را بنویسم که درونم را می سازد. رمان کافه خیابان گوته از این منظر برای من یک فرصت عالی بود همان طور که رمان دیلماج چنین فرصتی را به من داد. دیلماج نوع نگاه من به تاریخ و آدم های آرمان گرای تاریخ را نشان می داد و این رمان آدم های آرمان خواه معاصر را به نمایش می ...
دو اثر جدید حمیدرضا وطنخواه در باغ غدیر اصفهان رونمایی می شود
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از مجموعه های تازه حمیدرضا وطنخواه با نام های شیر سنگی خواجو و روی ساقه ی ترخون از ساعت17 روز پنجشنبه (7مردادماه) در باغ غدیر اصفهان، برگزار خواهد شد. این دو مجموعه، بهار امسال در سری کتاب های شعر امروز انتشارات گفتمان اندیشه معاصر منتشر شد. روی ساقه ی ترخون شامل جدیدترین غزل های وطنخواه است و شیر سنگی خواجو حدود یکصد رباعی این شاعر ...
باباچاهی: پست مدرنیسم دیگر مرا شاداب نمی کند
...: کارنامه علی باباچاهی در دو سه دهه اخیر شاعری پرکار و پی جو را نشان ما می دهد که بی وقفه و خستگی ناپذیر نوشته، تحقیق کرده و در کارگاه های ادبی اش دست شاعران جوان را گرفته است. به کتاب هایش که نگاه کنید شاعری چند بُعدی را می بینید که در یک جا نمانده و مدام خودش را به چالش کشیده است. از شعر پسانیمایی تا گونه ای از شعر پست مدرن ایرانی و از آنجا تا شعر در وضعیت دیگر و انواع نوشتارهای تجربی که از تسلطش بر زبان کلاسیک فارسی پرده بر می د ...
بیوگرافی و عکس های آتلیه ای لیلا اوتادی
(فیلم) ابراهیم وحیدزاده 1388 باغ قرمز امیر سمواتی 1388 آدم کش (فیلم) رضا کریمی 1387 پسر آدم، دختر حوا رامبد جوان 1387 حرکت اول فرهاد نجفی 1387 دعوت (فیلم) ابراهیم حاتمی کیا 1386 زن ها فرشته اند (فیلم 1386) شهرام شاه حسینی 1385 چهارانگشتی سعید سهیلی 1385 فرش ایرانی (فیلم) داریوش مهرجویی 1385 قصه دل ها ...
نگاهی به منظومه دست خون علی محمد مؤدب/ ماه بر تاریخ تابیده است...
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو -ابوطالب مظفری ؛ دست خون نام اثری است از جناب علی محمد مودب شاعر خوب و انسان خوبتر روزگار ما که به تازگی از سوی نشر شهرستان ادب به بازار کتاب عرضه شده است. قالب شعرها، چارپاره های بهم پیوسته است و خود شاعر آن را شعر داستانی بلند نامیده در ادبیات فارسی اما کارهای از این دست، به منظومه مشتهر است. منظومه سرایی هرچند از گذشته تا امروز، در فرم و محتوا، تغییراتی کرده ولی ...
حمید سبزواری در فتنه 88 مردانه از انقلاب اسلامی دفاع کرد
سرودهای استاد سبزواری، گفت: امیدوارم صداقت مرحوم سبزواری را یاد بگیریم و همین طور که آثار او ماندگار است، اخلاقش هم ماندگار باشد. علی انسانی نیز شاعر دیگری بود که روی سن رفت و پیش از شعرخوانی، درباره پدر شعر انقلاب شرح داد: استاد سبزواری پیش از انقلاب در انجمن ها، شعرهای اعتراضی می گفت. زمانی که شعرها بوی انقلاب و آزادی نداشتند اشعارش چنان اعتراض آمیز بود که از من خواستند به ایشان بگویم کمی ...
کزاری: سخنوری،خوشنویسی و نگارگری، دوشادوش، پیش آمده اند
وی امروز که مراسم رونمایی از این شاهنامه خوشنویسی شده برگزار می شود تنها 20 نسخه از این کتاب باقی مانده است. در این مراسم که عصر دوشنبه در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد عباس صالحی امیری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمود دعایی ریسس موسسه اطلاعات، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد فارابی و جمعی از علاقمندان هنر خوشنویسی برگزار شد کیومرث قیصری شاعر معاصر نیز شعر خواند و ...
سالگرد درگذشت بزرگ ترین واقف آستان قدس رضوی
که ملک از حدود سال 1278 خورشیدی فراهم آورد، ابتدا در مشهد بود و سپس به خانه پدری او در بازار بین الحرمین تهران منتقل شد تا در اختیار اهل فضل و دانش قرار گیرد. آن گاه در سال 1316 به شرحی که در بخش وقف نامه خواهد آمد، تقدیم آستان امام رضا (ع) شد. حسین ملک همچنین املاک و مستغلات زیادی را در تهران و خراسان وقف امور خیریه و عام المنفعه کرده و بدین ترتیب در جایگاه بزرگ ترین واقف تاریخ معاصر ایران نشسته ...
مردی که موسیقی لرستان مدیون اوست
مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و [...] مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و با صدای رسایش وجود آدمی را تسخیر می کرد زنده یاد رضا سقایی در دیار مفرغ، و بلوط و ترانه متولد و دوشادوش با مردمان سرزمینش در غم و شادی هایشان چیزی کم نگذاشت در این دیار ماند و در همین دیار نیز به جایگاه ابدیش پرواز نمود اکنون که شش سال از درگذشت حنجره طلایی و سلطان آواز زاگرس می گذرد ولی هنوز یاد و خاطره وی در یادها و اذهان مردمان این دیار است. زنده یاد محمد رضا سقایی معروف به رضا سقایی در 20 فروردین سال 1318 در محله کهن پشت بازار شهرستان خرم آباد متولد شد و به علت شرایط ویژه آن زمان در دوران ابتدائی درس را رها و به کار خیاطی مشغول شد صدای اهورایی و رسای وی در دوران نوجوانی و جوانی چنان با موسیقی فولکور لری عجین شده بود که بلبلان چهچه خوان در مقابل وی سر تعظیم فرود می آوردند چه رسد به آدمی! صدای نوجوانی خوش صدا از دل مغازه خیاطی هر رهگذری را میخکوب و مجذوب خود می کرد و برای اولین بار استاد ارزشمند و فرهیخته زنده یاد حمید ایزد پناه با شنیدن صدایش وی را دعوت و اثر بزران را با کمانچه زنده یاد علی خان شفائی ضبط نمود . کوچه باغ های شهر هنوز یادآور آواز علی سونه های رضا و علی اکبر فاضل پور استاد خیاطیش است که برای تمرین به آنجا می رفتند تا گل های باغی با ترنم صدای رضا نظاره گر آنان باشند. در اردیبهشت سال 1344 بود که برای نخستین بار با مکاتبات مجدانه ی زنده یاد استاد ایزدپناه اولین ترانه های لری گنم خر( شعر از نورالدین سلاحورزی ) ، دایه دایه ،کوش طلا ، قدم خیر، سیت بیارم و مریم مریم با صدای زنده یاد رضا سقایی و روانشادان حسین سالم (کمانچه ) و منصور سالم ( تمبک ) و تار استاد تاکسانی در برنامه شما و رادیو با مجری گری کمال الدین مستجاب الدعوه و فروزنده اربابی در استودیوی سراسری رادیو ایران ضبط و گوش ایرانیان را نوازش داد. بعد از آن بود که ترانه گنم خر و کوش طلا و چند ترانه دیگر به صورت صفحه گرامافون به بازار روانه و در دهه ی 40 صدای رسا و اهواریی رضا موسیقی لری را ملی و فرا ملی نمود و توانست با صدای جادوییش معرف و سمبل لرستان باشد و در سالهای دور همواره نام رضا ، لرستان را در ذهن ها تداعی می کرد. در سال 1350 اثری به نام تفنگ و درسال 1353 اثری دیگری به نام دالکه با شعر استاد حشمت اله شفیعیان با خوانندگی و آهنگسازی زنده یاد رضا سقایی ضبط گردید و در سال 1353-1354 با نام مجموعه تفنگ با نوازندگی استاد چیره دست کمانچه فرج علی پور و تمبک زنده یاد فریدون علیپور و تار غلام مردای و دکلمه ماندگار فاطمه گودرزی اسد بصورت کاست به بازار عرضه و مورد استقبال بی نظیر عموم قرار گرفت. در سال 1350 زنده یاد رضا سقایی راهی پایتخت می شود تا در کلاس های آواز استاد فقید اسماعیل مهرتاش مشق بگیرد و چند جلسه ای از محضر این استاد کسب فیض می نمایند در تهران با زنده یاد مجتبی میرزاده آشنا می شود و در آنجاست که اتفاق بی نظیری در موسیقی لری و برای زنده یاد رضا سقایی می افتد. صدای ماندگار زاگرس در سال 1354 ترانه زندگی را که سروده خانم هما میر افشار بود و توسط زنده یاد ایزد پناه به لری برگردانده شد را اجر نمود که مورد اقبال عمومی قرار گرفت چنانکه توجه استاد عبدالوهاب شهیدی آهنگساز این ترانه را به خود بر انگیخت. زنده یاد رضا سقایی با صدای افسانه ای اش اثری به نام آسمان شعر از عزت فولادوند و آهنگسازی خودش خلق نمود که بی شک یکی از شاهکارهای موسیقی لری محسوب می شود. در سال 1356 موسیقیدان توانمند شادروان مجتبی میرزاده برای بازسازی هنرمندانه ترانه های قدیمی لری به یاری استاد سقائی آمد و با خلق دو اثر فاخر قدم خیر و موتورچی در موسیقی ایران اتفاقی با شکوه به وقوع پیوست. سقایی متأسفانه در سال 1357 به علت جراحی لوزه حنجره طلایی و صوت اساطیری را به خاطره ها سپرد و آن صدای اهورایی برای همیشه خاموش شد. زنده یاد رضا سقایی هنرمند حماسه سرا در سال 1366 بر اثر ترکش از ناحیه سر در جریان بمباران متجاوزان بعثی به شهر ازنا به درجه رفیع جانبازی جنگ تحمیلی نائل گردید. سقایی در دی ماه 1382 پس از سالها خاموشی در جریان ضایعه ی تأسف بار زلزله ی بم برای دقایقی برروی سِن مویه ای جهت همدردی و جمع آوری کمک به هموطنان آسیب دیده سر داد. در سال 1386 ترانه “دایه دایه وقت جنگه” تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید. در سال 1387 مستندی از زندگی استاد توسط مستند ساز برجسته هم استانی فرود عوض پور ساخته شد. زنده یاد رضا سقائی در شب 19 اسفند سال 1385 در کرج دچار سکته مغزی شد. 10 روز در بیمارستان شهید رجایی کرج تحت مراقبت قرار گرفت و بعد از آن وی به بیمارستان عشایر خرم آباد انتقال داده شد و از آن زمان به بعد خواهر بزرگترش مسئولیت نگهداری و پرستاری وی را بعهده گرفت و مدت سه سال و نیم در بستر بیماری افتاد، حدود 7 بار دربیمارستان عشایر خرم آباد و 3 بار در بیمارستان ساسان تهران بستری شدو طی این مدت مردم با فرهنگ و فهیم استان لرستان مخصوصاً اهالی خرم آباد و دوستان هیچگاه استاد را تنها نگذاشتند. روز سه شنبه در تاریخ 8 تیر ماه 1389 در بخش 3 بیمارستان ساسان تهران، تحت درمان قرار گرفت ولی متاسفانه پس از 9 روز بستری، حالش رو به وخامت گذاشت و به بخش ICU انتقال و در تاریخ 27 تیر ماه 1389 به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی به رحمت ایزدی رفت. پیکر وی در تاریخ 31 تیر 1389 در مقابل تالار وحدت تهران با حضور و تنی چند از چهره های فرهنگی و هنری از جمله هوشنگ کامکار، سید عباس سجادی و درویش رضا منظمی ،سید فرید قاسمی،حسین پرنیا ،برخی از اعضای هیئت مدیره کانونهای خانه موسیقی و مسئولان انجمن لرستانی های مقیم مرکز و هنرمندان استان لرستان برگزار و در این مراسم درویش رضا منظمی. داریوش نظری، سالاروند شهردار اسبق الیگودرز، فرشید سقایی مطالبی را ایراد و رضا فرجی قطعه بلبل را اجرا و شیروانی به شعر خوانی پرداختند. پیکر رضا سقایی با مراسم چپ خوانی سرنانوازان لرستان و طنین قطعه “دایه دایه وقت جنگ” تشییع و به زادگاهش خرم آباد منتقل شد و در تاریخ 2 مرداد 1389 طی مراسم باشکوهی با حضور پرشور مردم ،اهالی فرهنگ و هنر ، استاندار لرستان، فرماندار خرم آباد و برخی از مسئولان لشکری و کشوری با سخنرانی حسن شریعت نژاد فرماندار و قرائت پیام تسلیت حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منصور احمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد در مقابل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان خرم آباد به خاک سپرده شد. مرحوم رضا سقایی یکی از ستارگان درخشان موسیقی لرستان است. که علاوه بر صدای شفاف و تحریرهای پرفراز و فرود و تبحر خاص در موسیقی مقامی و محلی دارای تعهد و تعصب نسبت به میهن و سرزمین خویش بود. صدای وی تکرار نشدنی است که همه لرستان وامدار صدای این هنرمند می باشد و همه به خاطر سادگی ها، پاکی ها و صداقت کودکانه اش دوستش دارند. مسئولین و مردم هنر دوست و قدرشناس این دیار برای پاسداشت مقام و منزلت زنده یاد استاد رضا سقایی در زمان حیات، بیماری و وفات ایشان بزرگداشت ها و مراسمات مختلفی را برگزار نمودند که برخی از این مراسمات بصورت خود جوش و مردمی بوده ولی دوسالی است که به همت انجمن موسیقی استان مزار این هنرمند فقید گلباران و اولین مراسم گلباران با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه موسیقی، تئاتر ،سینما و تلویزیون، ادبیات، شعر و اصحاب رسانه و جراید و مردم علاقه مند به موسیقی و هنر برگزار و بیانه ای در سه بند صادر که خیابانی در شهر خرم آباد به اسم استاد مزین و جشنواره موسیقی به نام رضا و هرساله بزرگداشتی برای ایشان برگزار گردد که با تلاش ها و پیگیری مجدانه اعضای انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی لرستان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد سردیس و خیابانی در شهر محل تولد استاد ساخته و نامگذاری گردید. روز چهار شنبه 20 خرداد ماه 1394 آیین بزرگداشت زنده یاد رضا سقایی باحضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون استاندار، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی لرستان،م سئولان فرهنگی، اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد ، معاونین فرهنگ ارشاد اسلامی، اساتید، هنرمندان، پیشکسوتان و علاقه مندان به موسیقی در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد. در این آیین دکتر حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص مقوله هنر به سخنرانی پرداخت و از خواهر استاد سقایی و داریوش نظری خواهر زاده ایشان قدردانی و در ادامه داریوش نظری باصدای دلنشینش با همراهی ساز حسن سالم و مهران ترک زبان قطعه ای از آلبوم جدیدش را بصورت بداهه اجرا نمود در ادامه دکتر احمدی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص علت جاودانگی مرحوم سقایی مطالبی را ایراد و بعد از آن حشمت فتحی همراه با پیانوی شهرام کیمیایی ترانه چوپان را در دستگاه اصفهان به یاد استاد اجرا و سپس دکتر سید سیامک موسوی در خصوص زندگی هنری استاد سقایی مطالبی را عنوان کرد؛ بعد از آن گروه موسیقی حرف تازه به سرپرستی منوچهر رحمتی نوازنده سنتور و صدای زنده یاد کیومرث صادقی، کمانچه حسن سالم تار حمید سلیمانی و تمبک شهاب خاکسار هنرنمایی نمودند و نثری در وصف استاد رضا سقایی توسط استاد کاظم علی پور قرائت گردید. در ادامه طنین صدای استاد ایرج رحمانپور و سرنای احسان عبدی پور با کمانچه همایون پشت دار و تنبک شهاب خاکسار بصورت بداهه در فضای سالن پیچید وپیام استاد علی اکبر شکارچی توسط مسعود بهرام نِژاد با طراوت خاصی قرائت شد و در پایان از سردیس و فیلم مستند زندگی نامه استاد رضا سقایی رو نمایی و لحظاتی سیدمحمد سیف زاده کارگردان فیلم رضا دوباره می خواند توضیحاتی در خصوص نحوه فیلم برداری و تهیه کنندگی این فیلم ارائه داد و مدت 50 دقیقه از این فیلم اکران شد. روز دوشنبه 24 اسفند ماه 1394آیین رونمایی از آلبوم دنگ دیر باحضور مسئولین و چهره های شاخص فرهنگی و هنری استان لرستان در فرهنگ سرای شفق تهران برگزار شد. در ابتدای مراسم محقق و پژوهشگر نامی تاریخ مطبوعات ایران استاد سیدفرید قاسمی در خصوص سجایای اخلاقی زنده یاد سقایی به سخنرانی پرداختند سپس حجت الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در مورد حمایت از هنر و هنرمند و همیشه آواز استاد سقایی بر سازمقدم بوده سخنانی را ایراد نمودند و در ادامه گروه بداهه نوازی به نوازندگی همایون پشت دار(کمانچه)، احسان عبدی پور (سرنا) ، افشین فرامزی (تنبک) و مرتضی میر (دف)به اجرای موسیقی پرداختند. آلبوم دنگ دیر شامل قطعات لیلا ، اسمر ، گرگ و میش ، اسب اجل ( آواز علیدوستی ) ، دایه دایه ، زلف آشفته و کوش طلا با صدای زنده یاد رضا سقایی و نوازندگی “مانی آقا ملایی” نوازنده تار و بم تار، “محسن قاسمی” نوازنده تمبک، “ مرتضی میر” نوازنده دف و “همایون پشت دار” نوازنده کمانچه، آلتو و باس ” امین عباسیان ” و نوازنده سنتور تنظیم قطعات امین عباسیان و همایون پشت دار در فروردین ماه 1385 توسط شرکت نوای زاگرس منتشر شد. درج شده توسط : محمد ابراهیمی فرد/ دبیر سرویس فناوری و دانلود"میرملاس " ...
یک ذره شوم ز خاک پاک وطنم + تصاویر
...> به نام زنان مادران جهان که هستی ما وشماست زایشان نباشد این راز برکس نهان من آنم که رستم بیاورده ام همان رستم یل جهان پهلوان زنان را همین یک هنر بس بود نشینند و زایند شیران نر همتبار خردمندم شاعر و نویسنده معاصر جناب استاد اسدا... اسدی چکامه ای نغز دارند که برای پاسخ به پرسش شما بخشهایی از آن را می آورم چو از ...
چهلمین روز پرواز سرودخوان انقلاب
چهل روز از هجرت پدر شعر انقلاب، استاد حمید سبزواری، گذشت. شاعری که سروده هایش در حافظه ادبیات و در پیشانی شعر انقلاب خواهد ماند و خواهد درخشید. در چهلمین روز از پرواز این شاعر انقلابی و وارسته مراسمی با حضور مدیران حوزه هنری، خانواده آن مرحوم و جمعی از شاعران و دوستداران هنر انقلابی در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت ...
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان: سرودهای استاد سبزواری بیانگر حرکت انقلاب اسلامی است
علیرضا قزوه از شاعران معاصر در این مراسم گفت: استاد سبزواری از پیشکسوتان شعر انقلاب اسلامی است که دوره های مختلف شکل گیری، پیروزی، دفاع مقدس و امروز انقلابرا به خوبی درک کرده بود. علیرضا قزوه افزود: شعر استاد سبزواری دغدغه مند، پاک، دارای اخلاقیات و به دور از گرایش های مادی و نفسانی است، وی به خوبی با شعر دینی، فرهنگی و اجتماعی حوزه خراسان ارتباط داشت و دوران قبل از انقلاب به عنوان یک ...
صدای مادر کشمیر پیچیده است در بهت سکوت قرن ...
شاید وجدان غافل جهانی، اندکی به خود آید، چشم باطن خود را بر این فجایع نبندد و گوشه ای از درد جانسوز کشمیر را بفهمد. این شاعر قمی در ابیات ابتدایی شعر خود، ضمن اشاره به مظلومیت تاریخی مسلمانان و به ویژه شیعیان از صدر اسلام تا کنون، این درد بی امان را به روایتی سرخ تشبیه می کند و آن را، درد بی امان زمانه و رنجی جاودان می خواند: به روی تارک تاریخ، رنجی جاودان باقی است که ...
با از بین رفتن سنگ نوشته های شهدا، بخشی از تاریخ را از دست می دهیم/ امضای رضایت خانواده های شهدا را ...
می شود میراث فرهنگی معاصر، نزدیک و قابل دسترس خود را میراث فرهنگی نمی دانیم! در حالی که ضمن تحلیل محتوای سنگ نوشته های مزار شهدا پیام های بسیار عمیقی را دریافتیم. برای مثال روی سنگ قبری، از زبان مادر شهید نوشته شده بود "پر کاهی تقدیم به آستانه کبیر الله"؛ حال باید از کارشناسان و ادیبان بخواهیم به تعبیر و تفسیر این جمله بپردازند تا ببینیم چه اتفاقی می افتد که یک مادر، فارغ ازسال ها خون ...
قیاس سبزواری با جلال آل احمد و شهید مطهری
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب اسلامی، عصر یکشنبه، سوم مردادماه با حضور خانواده آن مرحوم، مسئولان فرهنگی، شاعران پیشکسوت و جوان این عرصه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. ویژگی های خاص شاعر بزرگ انقلاب
چون زخم چاقو
شده نشان دهی، خیلی هم احمقی. به گفته کارور، باید با حیرتی مطلق و ساده و با دهان باز به غروب خورشید همان طور نگاه کنی که به لنگه کفش کهنه. چیزی که در آثار داستانی امروز می بینم- دست کم تا آنجا که دیده ام و حکم نمی دهم- کوربینایی است. یعنی تو می بینی، اما در عمل چیزی هم نمی بینی؛ همان جور می بینی که بقیه می بینند؛ همان عبارات نخ نما، همان جملات مستعمل. چقدر باید این آثار را خواند تا رسید به یک جمله ...
واکنش برخی فعالان فرهنگی به ترانه ی رپ و توهین به قوم بزرگ لک
ستیزی را در بین مردم لک زبان رایج کنند ! این حرکت را به عنوان یک لک زبان به شدت محکوم میکنیم و آنان که زیاد هم چهره ی شان نا آشنا نیست و با سیاست های زیاده خواهی سعی در تصاحب هویت مردم لک زبان دارند بدانند که در بین جوانان لک زبانان چیزی به عنوان لُر ستیزی وجود ندارد و لُریت با گوشت و خون ما لک زبانان پیوند خورده همانطور که با گوشت و خون اسطوره ی لک زبان مردم لُر استاد رحمانپور و پدرانمان ...
ماجرای بوسه خانم دکتر به پیشانی شهید ابراهیم هادی
دقت نظر ابراهیم بیشتر پی بردم. *** جبهه که بودیم توسل های ابراهیم بیشتر به حضرت صدیقه طاهره (س) بود و همیشه روضه حضرت رو می خواند. وقتی هم که مجروح شده بود و در بیمارستان نجمیه تهران بستری بود هنگامی که دوستاش به ملاقاتش میاومدن شروع به روضه خواندن می کرد. می گفت: " بعد از توکل به خدا، توسل به حضرات معصومین مخصوصاً حضرت زهرا (س) کار سازه". زمانی هم که خبرنگار مجله پیام انقلاب با ابراهیم ...
خاطرات شاهدان قتل ناصرالدین شاه
که فعلا محل قشون است پیاده شد و امر قلیان فرمود، و معمول این بود که چند عسلی (صندلی بی پشتی) می گذاردند، روی یکی شاه جلوس می فرمود و از همه قسم خوراکی ها که هر وقت همراه شاه موجود بود مجموعه ها روی سایر عسلی ها آماده می کردند تا شاه ضمن کشیدن قلیان تناول کند. شاه در حال کشیدن قلیان به صحرا نگاه کرد و درختان پر از گل ارغوان را نظر نمود و این شعر را خواند: نیش خاری نیست کز خون شکاری رنگ ...
استاد ریحان
... وی در سال 1328 به استخدام اداره فرهنگ (آموزش و پرورش شهرضا)درآمد و تا سال 1356 به کار تعلیم و تر بیت دانش آموزان در اسفرجان و شهرضا مشغول بود . نوحه ها و مراثی پر سوز و گداز استاد در رثای ائمه وخصوصاً حضرت سیدالشهدا در ماه محرم و صفر زینت بخش محافل اهل بیت (سلام الله علیها ) است. استاد ریحان در فالبداهه شعر گفتن کم نظیر بود واشعاری از ایشان در قالب :غزل ،قصیده،مثنوی و ...
مراسم یکصد و سومین زادروز منوچهر ستوده برگزار شد
جوانان توصیه کرد: هیچ گاه از معاشرت با مردم دانا روی برنگردانید، چراکه راهگشای زندگی انسان است و ستوده نیز در این زمینه یاری گر من بود. لیلی حکیم راهنمای گردشگری، نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در ادامه به بیان خاطرات خود از آشنایی با استاد پرداخت. مراسم بزرگداشت یکصد و سومین سالروز دکتر منوچهر ستوده با اجرای موسیقی زنده و خواندن شعر معروف خون است دلم برای ایران نیز ...