سایر منابع:
سایر خبرها
اعتراف جدید مهراب قاسمخانی
مدیری ببینم. قرارشون هم توی لوکیشن کار جدیدی بود که مهران میخواست بسازه. اونا مشغول حرف زدن بودن و منم مشغول ذوق کردن که یهو مهران از من پرسید که کار شما چیه؟ منم درجا الکی گفتم طراح صحنه هستم. نمیدونم چرا همچین دروغ احمقانه ای گفتم ولی احتمالاً فقط میخواستم کم نیارم. تا این رو گفتم مهران خوشحال شد و گفت چقدر جالب. ما همین امروز داشتیم دنبال یه طراح صحنه میگشتیم برای این کارمون و دست من رو گرفت و برد ...
نقش والای زنان در اندیشه امام خمینی(ره)
مولای ما امیرالمومنین (ع) در طول زندگی که با فاطمه اطهر (س) داشت آن خانه منور و با صفای با نور فاطمی در روحیه امیر المومنین(ع) اثر نداشت و مگر خود نفرمود هر وقت غم و اندوهی داشتم با فاطمه سخن می گفتم و غم و اندوه از دلم برداشته می شد. روحانی تصریح کرد: همسران در زندگی بزرگان، مصلحان و رهبران تاثیر گذار هستند اما معمولا آفتاب وجود رهبران کمتر می گذارد تا این چراغ پرفروغ منزل و خانه تابش خود را به نمایش ...
پاراگراف کتاب (31)
دنبال من برویم ته مزرعه و نزدیک غروب آفتاب حرف هایی از دهان من بشنوی که نه من آنها را می فهمیدم و نه تو عقلت می رسید که آنها را بفهمی و ما فقط تحت تاثیر باد! گول خورده بودیم. حالا من، گاو پیر چروکیده پلاسیده احمق، تو را فریب دادم و دم پرچین ها و غروب و کلا هرچی بهت گفتم احمقانه بود. لذا تو ای گوساله ... دیگر حرف های من را باور نکن و مثل یک گاو اصیل برو و هرچه خرها می گویند گوش بده...! ...
عاقبیت به خیری فرزندان تنها آرزوی مادران چشم انتظار
همیشه ناراحت کرده است، خیلی هم از این مکان راضی هستم و بچه هایم نیز هر ازچندگاهی به من سر می زنند. زمانی که از او می پرسم امروز روز مادر است از خدا چه آرزویی داری با فداکاری مادرانه اش می گوید:باور کنید خودم حتی یک آروز در دنیا ندارم آروزو میکنم کل جوانان هر چه که از خدا میخواند به آن برسند. گفتم: حرف دلت با بچه هات حرف دلم با بچه هام اینکه ازشون راضی هستم و هر جا هستند موفق ...
مسابقه با خود یا دیگری؟ موفقیت یا رضایت؟ / مصطفی ملکیان
که توانایی مدیریت در او قوی است. اما یک بچه هم هست که خودش را عقب می کشد تا اگر تصمیمی گرفته شد اجرا کند، اما هیچ وقت خودش را در موضع تصمیم گیری قرار نمی دهد. این خیلی محسوس است که بچه هایی هستند که تا می بینند نگاه یکی از بزرگ ترها روی آنها متمرکز شده احساس ترس می کنند و خودشان را عقب عقب می برند تا در سایه روشن جمعیت بچه ها قرار بگیرند. بچه ای هم هست که تا احساس می کند نگاهش می کنند، گردنی برمی ...
خودشیفتگی، سینمای ایران را به یک قدمی ورشکستگی مطلق کشانده
.... افکار ترجمه ای که صد سال است در ایران بوده نه در سیاست و نه در فرهنگ و هنر موفق نبوده است. ممکن است مثلا در موقعیتی، مثل جشن هنر شیراز مجلات را پر می کرده است اما اگر ماندگار بود، امروز هم باقی مانده بود. کسی جرات نمی کرد از اشک ها و لبخندها و دکتر ژیواگو لذت ببرد برایتان مثال می زنم. اشک ها و لبخندها و دکتر ژیواگو دو فیلمی هستند که هنوز بعد از گذشت چند دهه می توان پای ...
فریدون و حامد از یدالله می گویند/ سپهر سحابی از پنجره خانواده
شرایط آن زمان را با ضابطه های امروز مقایسه نکنید. الان دو پسر و دختر من هیچ کدام نظر من را درباره انتخاب رشته تحصیلی خود قبول نکردند. مثلا من دوست داشتم هومن ، مهندسی عمران بخواند، ولی او در رشته مکانیک تحصیل کرد و دخترم به جای پزشکی، دندان پزشکی را انتخاب کرد. بعد توضیح می دهد ما و مادر پذیرفته بودیم که پدر در خیلی از موارد صاحب نظر است و نباید روی حرف ایشان حرفی زد و هرگز به تصمیم و نظر ایشان ...
پای مادر را ببوس همه کارها درست می شود
رفتارش گویای چه چیزی است. مادر آنقدر بی چشمداشت به فرزندانش محبت می کند که در باور هیچ کس نمی گنجد مگر اینکه خودش مادر شود یا طعم بچه دار شدن را بچشد و آنگاه است که متوجه می شود نفس مادر به نفس های فرزندانش بند است و در همه لحظات زندگی در کنارشان است و پا به پایشان پیش می رود. گاهی وقتی به دیگران از احوال مادرمان می گوییم: وقت نداریم به دیدنش برویم. گاهی هر چه تلاش می کنیم باز وقت کم می ...
آغاز یک تغییر: نیروی انتظامی ایران برای شهدای مهاجر افغانستانی مارش نظامی می زند
ها مرا دوره کردند که باید شیرینی بدهی، من هم هیچ پولی در جیبم نبود. رو کردم به فاتح و گفتم آقا رضا! مثل داداش من است. چه فرقی می کند؟ من و او ندارد. آقا رضا حساب می کند. می گفت من شوخی کردم اما شهید فاتح بدون هیچ درنگی دست کرد در جیبش و پول داد به بچه ها که بروند و شیرینی تولد بچه من را بخرند و بیاورند. خواهر شهید: همه دلسوزی ما بر سر این است که چرا این برادر هیچ وقت درباره مقام و مرتبه ...
لحظه دیدن سربریده همسرش در دستان تکفیری ها+ تصویر
.... من هیچ حرفی به نشانه اعتراض نزدم. چون اصولاً هرگز روی حرف ها و تصمیمات ایشان حرفی نمی زدم. من همسرم را کامل قبول داشتم و هر تصمیمی که در طول 33سال زندگی گرفته بودند من هم همراهی شان می کردم. دو سه روز بعد از اعتکاف بود که صبح زود از خانه خارج شدند. یک ساعت بعد تماس گرفتند و به من گفتند: ساک من را آماده کن می خواهم به تهران بروم. به خانه آمدند ساکشان را برداشتند من هم همراهشان تا فرودگاه رفتم ...
فرمانده گردان فاطمیون و خاطراتش
خودشون رو جزو یاران خاص حضرت مهدی اروحنا فداه حساب میکنن . به هر حال از همه پوزش میخوام به خاطر این طرز حرف زدن . الان بریم سراغ خاطره ای که بیشتر به درد دل شبیه، درد دل ابوحامدی که بعد از یکی از عملیاتهای اول جنگ ، حاج قاسم گفته بود ابوحامد دمشق (سوریه)رو از سقوط نجات داد و این به خاطر طرح پدافندی ابوحامد مقابل مسلحین بود. از وضوخونه که برمیگشتیم به حاجی گفتم : حاجی ما حدود یه ...
سفرنامه لوت؛ سال تحویل در بزرگترین ناشناخته ایران
نتوانست بالا بیاید. بچه ها تلاششان را کردند، اما بالا نیامد. روز بعد قبل از طلوع آفتاب بچه ها شروع کرده بودند به کار. تا بعد از ظهر بچه ها وقت صرف کردند تا ماشین آرش را بالا بیاورند. یک روز عملا برای بالا آوردن ماشین آرش طول کشید و همان شب هم آنجا ماندیم. صبح روز بعد رفتیم به اول پنجه لوت، دره دیگری را به انتخاب مهرداد رفتیم. باز تصمیم داشتیم که این 60 کیلومتر را طی کنیم. بهراد و شبیر و بابک و بچه های ...
مذاکرات من و خدا 1+1/ مردم یمن تاوان چه چیزی را میدهند؟/ نماز خوب است اما نه مثل پیتزا!
وصیت نامه چند سوال از تیم مذاکره کننده داشتم: بگویید تا بدانم مذاکرات لوزان سوییس به جهانی شدن اسلام کمک می کند؟ موجب عزت من بچه مسلمان است یا ذلتم را به دنبال دارد؟ می خواهم بدانم با قدرت در مذاکرات پیش رفتید یا خدای ناکرده؟ ما جوانان این کشور این قول را میدهیم که همه جوره پای خون شهدایمان بایستیم چه مذاکرات عملی شود و چه نشود! و قول می دهیم که برای جهانی شدن اسلام و افزایش ...
گفت و گو ی خواندنی با مرد سال ورزش ایران
آنچنانی به این رشته نداشتم و بیشتر برای سرگرمی و تفریح می رفتم .بعد از چندین سال فعالیت در استان و بعد هم مسابقات کشوری به اردوی تیم ملی نوجوانان راه پیدا کردم و الان هم که در بزرگسالان فعالیت می کنم. در همان 6 سالگی که تکواندو را شروع کردی فکر می کردی روزی لقب سونامی تکواندو ایران را به تو بدهند؟ خب اوایل به اینجاها فکر نمی کردم. ولی همیشه هدف های بزرگی برای خودم داشتم و می ...
ماجرای سفر جهنمی سه پناهنده +عکس
اعتماد داشتیم. راننده دلش نمی خواست که 5000 یورو را از دست بدهد، از طرفی هم نمی خواست چهار جنازه را حمل کند. بنابراین از ما نفری 500 یورو اضافی گرفت تا ضرر نکند. یک ساعت بعد، من به شدت نیاز به دستشویی پیدا کردم. یک شی لاستیکی در کف مخزن افتاده بود که به سرعت ذوب شد. واقعا به مایع تبدیل شد. انگار ما در یک کوره ی سیاه بودیم. صد درصد می دانستیم که خواهیم مرد. ما یک بطری ...
یادداشت های معمولی معمولی (10)
سیدمحمود حسابی نقل شده که نشان می دهد چطوربرخی آدم ها با تمام وجود پذیرفته اند که نمی فهمند. ایشان می گویند سال ها پیش از وزیر فرهنگ وقت، تقاضای ملاقات کردم تا نکته مهمی را با وی درمیان بگذارم. دکتر فرهنگ تقاضای مرا قبول کرد و من در جلسه ای که با وی داشتم، گفتم که دوست دارم نخستین دانشگاه ایران را با نام دانشگاه تهران پایه گذاری کنم. او از من خواست طرح خود را بصورت مکتوب بیاورم. من سه ماه با ...
امام(ره) از تعطیلی حج ناراحت شدند
آقای ملک عبدالله گفتم که طرفتان دولت ایران است، این موافقتنامه را اجرایی کنید. او گفت نه؛ من نمی توانم با این ولد طرف بشوم و تعبیر ولد را به کار برد. می گفت: در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که ما می خواستیم به ضیافت برویم، احمدی نژاد دست مرا گرفته بود و رها نمی کرد! چیز های عجیب و غریب می گفت. به هر حال در آن زمان روابط خراب شد و می دانید که چه اتفاقاتی افتاد. اخیراً هم که می دانید شرایط بدتر ...
پس از دعوت حمید گودرزی، او بارها تهدید شد/ ترورها هنوز متوقف نشده!
کات کردم و تدوین کردم و در آنجا بود که متوجه شدم چقدر بازیگر خوبی است و چقدر جلوی دوربین، زنده و طبیعی و جذاب است. فکر کردم که من حتما باید با او فیلم بسازم. بعد البته این موضوع را به خودش هم گفتم چون یک رفاقتی با برادر من هم داشت و در سریال های برادرم کار کرده بود، من هم خوب او را می شناختم و با او سلام و علیک داشتم اما تدوین فیلم قرنطینه باعث شد که تصمیم بگیرم با او کار کنم. درباره جلال فاطمی ...
سبک زندگی حضرت فاطمه(س) به روایت رهبر معظم انقلاب
و تا صبح عبادت کرد. حتی انفجرت عمود الصبح . تا وقتی که طلوع فجر شد. مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرع کرد. امام حسن، علیه الصّلاةوالسّلام، می گوید - طبق روایت - شنیدم که دائم مؤمنین و مؤمنات را دعا کرد؛ مردم را دعا کرد؛ برای مسائل عمومی دنیای اسلام دعا کرد. صبح که شد گفتم: یا اماه! ؛ مادرم! لم لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک یک دعا برای خودت نکردی! یک شب تا صبح دعا، همه برای ...
طارمی: با لهجه بوشهری به سرمربی النصر گفتم کوکا چیزی که عوض داره گله نداره!
مثال می زند. الان هم که دارم این حرف ها را می زنم هیچ نیازی به علی دایی ندارم و او هم کاری به کار من ندارد. خیلی وقت است نه او را دیده ام نه شماره تماسش را دارم و نه شماره مرا دارد اما باید قدر اسطوره هایمان را بدانیم. دایی همان کسی است که جواد نکونامی که دارد در لالیگا بازی می کند در جواب نامه تاریخی او می نویسد می دانم با 200 بازی ملی هم علی دایی نمی شوم. یا کارلوس کروش بعد از جام ملت ها در ...
روایت گذر از چالش ها با کاوش در قرآن/ هم کلام با بانوی مترجم قرآن + عکس
انقلابی شود ولی این چنین نمی شود. در همسر بودن خود را کامل نمی دانم زیرا شاید آنچه همسرم انتظار داشته یا بیان نکرده را مهیا نساخته باشم. مادر خوبی نبوده ام چون دلم می خواست چهار فرزند قرآن پژوه تربیت کنم ولی هیچ کدامشان این گونه نشدند و همه مهندس شدند. مادرشوهر موفقی نبودم زیرا عروس حق الناس است؛ شاید برای عروس هایم کم گذاشته باشم. شاید می خواستند به خانه مان بیایند و با هم ناهار بخوریم و حرف ...
پول خانه و مغازه را مواد کشیدیم
من همه زندگی ام را برای تو داده ام اما حاضر نیستی کاری برایم بکنی. مدعی بود که مادرش شناسنامه را نمی دهد. با مادرش تماس گرفت و حرف زد اما فایده نداشت. سیمین گفت به آخر خط رسیده ایم و بیا من را بکش. گفتم که جرئت این کار را ندارم که اگر داشتم تا حالا مرده بودم. اصرار کرد و گفت من را بکش و بعد خودکشی کن. اول مقاومت کردم اما بعد دست هایم را روی گردنش گذاشتم و فشار دادم. وقتی پاهایش کبود شد متوجه ماجرا ...
عبدی: نه، به اهواز نمی روم
گرفته ام که می شود چیزی حدود 60 میلیون تومان! اما شنیدیم حمید درخشان تمام مبلغ قرارداد خود را پس از استعفا یکجا گرفته! اصولاً عادت ندارم درباره قرارداد همکارانم و مسائل شخصی آنها حرف بزنم و به آن ورود کنم. اتفاقاً من قبل و بعد از بازی با النصر با حمید درخشان صحبت کردم و از او رخصت گرفتم. به خوب نکته ای اشاره کردید. شما در بازی با النصر عربستان اختیار تام داشتید؟ ...
گفتگو با سید رضا نریمانی: از اول سخنرانی جلسه ما پر از جمعیت است
اصفهان جا افتاده است . هیئت از سال 87 تأسیس شد و تا دو سه سال اول خانگی و کوچک بود و قرار نبود که این طوری بشود. حجت الاسلام صغیرا که نوه آقای صغیر اصفهانی هستند چند وقتی پیش به هیئت ما آمدند و گفتند که من خیلی دوست داشتم به هیئت شما بیایم خیلی درباره این هیئت شنیده بودم. یا آیت الله مهدوی که غیر از هیئت فاطمیون جایی منبر نرفته اند، پنج شب از سال بعد را به هیئت فدائیان اختصاص داده اند که همه این ها ...
شوخی های رزمندگان در جبهه
دفاع مقدس، خاطره ای را چنین نقل می کند: در پادگان آموزشی بسیج نور مسئول گروه مان سید علیرضا نام داشت، رو به من گفت؛ بچه! تو برای چی آمدی اینجا؟ گفتم: شما برای چی آمدی؟ گفت: من برای پیاده کردن اسلام. گفتم: من هم برای تماشای آن چیزهایی که شما همیشه با آب و تاب از جبهه برای مان تعریف می کنید. خندید و بعد با هم راه افتادیم طرف شالیکوبی پدرش - حاج سید ابراهیم ماجرای پادگان را برای حاجی تعریف ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
حرف های حاتمی کیا
...، عقب افتادم. زمانی خودم را پیشرو می دانستم؛ ولی جبهه وسعت گرفت و می بینم که خیلی عقب هستم و خجالت می کشم وقتی بچه های افغانستانی یا بچه هایی که بی سروصدا در منطقه می جنگند، کشته می شوند. وی درحالی که اشک می ریخت و بغض گلویش را گرفته بود، افزود: نه، من کار زیادی نکردم، حاج قاسم (سلیمانی) محبت دارد که من را می بیند. من خاک پای ایشان هم نمی شوم. واقعاً دلم می خواست این جسارت و قدرت را ...
9 دسته از مردانی که نباید با آنها رابطه برقرار کرد!
بالاخره رابطه تان با او را تمام می کنید، مطمئن باشید تا مدت ها به دنبال شما با نفر بعدی که با او وارد رابطه می شوید هم خواهد بود! مردی که دست بزن دارد این مردی است که شما را می نشاند، بازویتان را می گیرد، موهایتان را می کشد یا کتکتان می زند. بااینکه خودمان بهتر از هر کس دیگری می دانیم که بودن با چنین مردی عین دیوانگی است اما خیلی وقت ها به بهانه های مختلف خودمان را گول می زنیم. اما ...
شهرام شکوهی: باید به همسرم جایزه بدهم
وزارت ارشاد که من و او حضور داشتیم. تازه قلبم را عمل کرده بودم و داشتم سیگار می کشیدم. مرتضی آمد و به من گفت چرا سیگار می کشی؟ گفتم خیلی کم می کشم و مثل سابق نیستم. بعد به او توضیح دادم سیگار را نصف می کنم و یک سیگار را کامل نمی کشم. مرتضی هم سیگاری را که دستش بود نصف کرد. بعد هم به من گفت کمی درد دارد و اذیت می شود. از آنجا که هر کس درباره بیماری خودش به دیگران هشدار می دهد، به او گفتم برو دکتر و ...
همسر هاشمی:مردم مرا با دو حادثه می شناسند
...؛ پس سکوت و دعا برای اصلاح شایعه سازان بهترین راهکار مواجهه با این موضوع است. معلمی به نام امام خمینی(ره) اما عفت مرعشی شجاعت را از که آموخته و الگوی او کیست؟ خودش می گوید: پس از ماجرای فیضیه قم، برای من که از آزار و اذیت خاندان پهلوی اطلاع داشتم و مرد زندگی ام گرفتار آنها شده بود، آزار و اذیت سربازان در جلوی پادگان را به وضوح می دیدم، شجاعت، متانت و سخنان منطقی و اسلامی ...