سایر منابع:
سایر خبرها
جنایتکاران آل سعود باید در دادگاه اسلامی محاکمه شوند
ابراهیم (ع) است ، گفت: در آیه 4 سوره مبارکه ممتحنه از ابراهیم (ع) و یارانش به عنوان الگو یاد شده و اسوه بودن ایشان برای همه زمان ها و عرصه ها است. آیت الله خاتمی با اشاره به ویژگی های فراوان ذکر شده از حضرت ابراهیم (ع ) افزود: یکی از این فضایل، گذشت و ایثار است و در سوره مبارکه حشر آورده شده که خوبان اهل گذشت در راه خدا هستند . وی تصریح کرد : حضرت ابراهیم (ع ) در ایام جوانی با ...
پاسخ سروش به پرسشی درباره ی عرفان
نمی توانیم آنها را تجربه ی حسی بکنیم چنانکه سایر علمها را می کنیم . هیچ کسی هم چنین چیزی را نگفته . مگر همه چیز باید از جنس این عالم باشد؟ مثلا زیبایی ها هنرها از جنس تئوری های علمی اند؟ مگر آزمون پذیرند؟ ولی شما برای لحظه ای فکر کنید که این جهان از زیبایی تهی شود از هنر تهی شود دیگر چه می ماند؟ ماده ی مرده ای باقی می ماند حتی ریاضیات مگر آزمون پذیر است؟ داستان پیچیده تر از اینهاست. من ...
فیلم فروشنده، سیری در دو اسم رئوف و منتقم
خوبی بازی کنند و همگان خواستار بازگشت رعنا هستند چون رعنا نقش همسری عاشق را بازی می کند، نقشی که در عالم واقعیت تحقق خارجی دارد لذا از عهده آن به خوبی بر می آید. ق) نکته دیگر این است که اول طرفت را بشناس بعد او را به حریمت راه بده؛ رعنا با ناراحتی به عماد می گوید به اعتماد اینکه تو زنگ خانه را زده ای درب را باز کردم و به حمام رفتم اگر یک کلمه پرسیده بودم شما؟ این اتفاق نمی افتاد. باید ...
اهمیت تغذیه از نگاه قرآن
نشانه ای اشاره می کند که دلیلی برای وجود معاد و قیامت است تا راهی باشد برای بیداری منکران و ایمان به مبدأ و معاد. یکی از مهمترین دلائل توحید مساله حیات در جهان گیاهان و حیوانات و زنده شدن زمین های مرده از یکسو دلیل روشنی است بر اینکه علم و دانش عظیمی در آفرینش این جهان به کار رفته، و از سوی دیگر نشانه ای آشکار از رستاخیز است. در آیه 33 سوره یس، نخست از احیای زمین های مرده و ...
چرا نمی توان وجود خداوند را انکار کرد؟ - حیات پس از مرگ قابل انکار نیست
سنگ ها، چوب ها و جمادات، موجودات بی جان و مرده بودیم. نسیم حیات الهی به ما جان و روح بخشید که به درک و شعور و فهم رسیدیم، لذا بزرگ ترین نعمت خداوند بر ما، نعمتِ حیات است، که بشر با آن همه پیشرفت در علوم، از درک اسرار آن عاجز مانده است. امّا نه فقط تولد و حیات، که مرگ و ممات نیز به دست خداست. ما به اختیار خود نیامده ایم که به اختیار خود برویم. او آورد و او می برد و در این میان، تنها عملِ ...
چندبار از یک سوراخ گزیده می شویم!
آیه 26 سوره ابراهیم،ولی فرقش با کلیدواژه شجره ملعونه در این است که اصطلاح اول یک اصطلاح عمومی است و بر هر فتنه و نفاقی صدق می کند اما شجره ملعونه یک اصطلاح اختصاصی برای فتنه و نفاقی خاص می باشد که توسط یک خاندان خاص رخ داده است. لذا دقت و تامل و توجه بیشتری را می طلبد. براساس نظر مفسران قرآن و راویان احادیث منظور از این نفاق خاص، فتنه علیه ولایت امیرالمومنین و آل علی(ع) تحت پوشش و ظاهر اسلام و منظور ...
دعای عرفه؛ ندای مسلمانان در نابودی استکبار
توان یافت.[7] این امر را می توان جزو نشانه های حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت به شمار آورد.[8] این دعاها که منبع الهام بخش معارف غنی اسلام است، راه و رسم خودسازی و سیر و سلوک الی الله را به ما می آموزد و چون روی سخن در آنها با خدا است، چنان اوج می گیرد که از قله افکار آدمیان فراتر می رود.[9] از این رو در روز عرفه، مخصوصا دعاً برای مؤمنان و دوستان بسیار سفارش شده است. چه آنان که زنده ...
به مناسبت دهم ذی الحجه( عید سعید قربان)
) (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند ، قربانی را (اضحیه ) یا (ضحیه) گویند. بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن ، عمل قربانی انجام می شود عید (اضحی) نیز گفته اند. ● تاملی بر واژه و مفهوم عید: لغت عید در اصل از (عود) به معنای بازگشت همان زمان وحادثه و یادآوری آن و به معنای جشن و موسم و فصل می باشد ؛ لذا اولین معنایی که از عید به ذهن ...
شاعران بزرگ ایرانی را نمی توان در یک خط وصف کرد
...> اگر بخواهیم مجموعهٔ عظیم و پربار بیست و شش هزار بیتی مثنوی معنوی را کوتاه و خلاصه کنیم، به هجده بیتی می رسیم که سرآغاز دفتر اوّل مولاناست و به نی نامه شهرت یافته است. گرچه آغاز مثنوی مولانا (نی نامه) با دیگر آثار نثر و نظم فارسی تفاوت دارد امّا روح نیایش و توجّه به حق، در تار و پود آن نهفته است. این نی همان مولاناست که به عنوان نمونهٔ یک انسان آگاه و آشنا با حقایق عالم معنا، خود را اسیر ...
متن زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه
الْإِسْلاَمِ تو را دست رحمت ازلی غذا داد و از پستان حقیقت ایمان شیر نوشانید و در دامن اسلام تربیت یافتی. فَالنَّفْسُ غَیْرُ رَاضِیَهٍ بِفِرَاقِکَ وَ لاَ شَاکَّهٍ فِی حَیَاتِکَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی آبَائِکَ وَ أَبْنَائِکَ باری جان من به فراق تو ناشاد است و به زنده بودنت یقین دارم. درود خدا بر تو و بر پدران و فرزندان پاک تو باد. السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا صَرِیعَ ...
عرفه نزول رحمت
بر من آشکار سازد؟ کی از نظر غایب و پنهان بوده ای که نیازمند راهنمایی به سوی خود باشی و چه وقت از من دور بوده ای تا نمودهای جهان مرا به تو برساند؟ همه عالم به نور توست پیدا کجا گردی تو از عالم هویدا؟ خدایا! روشنایی جمال و جلالت در جهان هستی آشکارتر از هر چیز است و وجودِ تو خِفا و پوشیدگی ندارد تا چراغی سر راه بگیرم و بارگاه ربوبی تو را جست و جو نمایم و یا دلیلی را راهنمای خود به ...
آمریکائیها با توسل به حملات 11 سپتامبر همچنان علیه مسلمنان دسیسه چینی می کنند
اشاره می کنم که فرمودند: جهان اسلام نباید گریبان حکام آل سعود جنایتکار را رها کند. (باید در مقابل این جنایت هولناکی که انجام دادند، دست از یقه این سعودی ها برندارند، متأسفانه سردمداران سست هستند، اما امت اسلامی در هر کجا که زندگی می کنند باید گریبان اینها را بگیرند و حق خود را طلب نمایند و به همین سادگی از کنار قضیه رد نشوند) و نیز حضرت آقا فرمودند: حکّام سعودی که امسال صدّ عن سبیل الله و المسجد ...
اشعار ویژه شهادت حضرت مسلم (ع)
ماند جان دلشوره های خواهرتان کاروان را بگو که برگردد فکر انگشترت امانم برد ساربان را بگو که برگردد کاش می شد ز محمل زینب باد از پرده اش گذر نکند کاش می شد به روی اهل حرم چشم نامحرمی نظر نکند کاش می شد کم از سر طفلان نشود دست های سقایت چشم هایش اگر نظر بخورد وای بر ...
سی مرغ در سی سخت
باشد آن را کیان خره گویند. و از آن جمله کسانی که بدین نور و تایید رسیدند خداوند نیرنگ ملک افریدون... و دوم از ذریت او ملک ظاهر کیخسرو مبارک که تقدس و عبودیت را بر پای داشت از قدس صاحب سخن شد و غیب با او سخن گفت و نفس او به عالم اعلی عروج کرد و متنقش گشت به حکمت حق تعالی و انوار حق تعالی او را پیدا شد و پیش او باز آمد و معنی کیان خره دریافت و آن روشنی است که در نفس قاهر پدید آید که سبب آن گردن ها ...
تجسم ملکوتی اعمال و معاد جسمانی در مثنوی مولوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: محمدرضا افضلی چون سجودی یا رکوعی مرد کشت *** شد در آن عالم سجود او بهشت چون که پرید از دهانش حمد حق *** مرغ جنت ساختش رب الفلق حمد و تسبیحت نماند مرغ را *** گرچه نطفه مرغ باد است و هوا چون ز دستت رست ایثار و زکات *** گشت این دست آن طرف نخل و نبات هر گاه انسان، دانه سجده و یا رکوعی را در زمین ...
چون قفس را بشکند شاه خرد
طرف که بود اشک و آه او *** چون که فرصت یافت باشد راه او مولانا از جان های نامتجانس انسان ها سخن می گوید که در قفس زندگی این جهانی به ناچار هم زیستی می کنند، مانند هم سفر شدن مسلمان و ترسا و جهود و یا مانند هم سفر شدن رازی و مروزی؛ دو نفری که با هم تجانس ندارند و به کلی اخلاق و افکار و رفتارشان با هم مغایرت دارد. در ابیات بعد، مولانا مثال هایی در همین رابطه می آورد که چه بسا در یک قفس ...
حشر و وقوع قیامت در مثنوی
حکایت را شاهدی در تأیید ابیات بالاتر آورده است. دست نی و ... ، یعنی تو عامل جمع آوری این اجزا را نمی بینی و فعل حق اسباب مادی ندارد. پاره زنی به معنای بر هم دوختن تکه ها و وصله کاری است. خرز به معنای دوخت و دوز است. حشر به معنای قیامت و گرد آمدن آفریدگان در پیشگاه حق است. پروردگار به عُزیر خطاب می کند: وقتی قدرتم را در جمع آوری اجزا دیدی، از مرگ نمی ترسی و مردن برای تو مثل خوابیدن می شود. وقتی که می خوابی حس ظاهر از کار می افتد، اما تو بیم نداری که برای همیشه از کار بیفتد. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی، قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، چاپ اول ...
حجت الاسلام هاشمی نژاد: نوکری حسین (ع) را کنی، آقای عالم می شوی+گزارش تصویری
یعنی ایثار داشتن. او احسان میکرد. میگفت شب آقایی را در عالم رویا دیدم سر تا پایش را نور احاطه کرده بود. نگاهی به دلم کردم مانند صفحه کتابی که در دل باد شدید قرار می گیرد دیدم تمام وجودم نورانی شد گفتم آقا شما که هستی که با وجودت تمام حس های نفسانی مرا دور کردید؟ حضرت فرمودند: شما امشب ایثار کردید. آن چیزی را که خودت نیاز داشتی برای برادر مومنت بردی. شما هم کاری کنید که نگاهت کنند به داد هم دیگر ...
حقیقت های عرفه و عرفات / عناصر تعلیمی دعای عرفه
قدری که مسلمان را از یاد آخرت و میزان غافل کند و همچنین طمع و یا تکاثر آفات ِ همین نگاه غنی مآبانه در قلب مؤمن است. چیزی که حضرت اباعبدالله (علیه السلام) با دعای خویش به مسلمانان یادآوری می کند؛ یعنی آرامش در کنار بی نیازی ِ فکری، یعنی همان چیرگی بر نفس و افزایش معرفت در عالم معنی. - امید الهی: در فرازی دیگر از دعای عرفه آمده است: کسی که تو را یافته، همانا محروم شد. کسی که به جای تو به ...
خواب و مرگ در بیان مثنوی
پیامبر فرمود: الدنیا ساعة فجعلها طاعة ، هر لحظه صورت ظاهری جلوه های حق از میان می روند و جلوه های تازه رخ می نماید و پیوستگی و تداوم این جلوه های گوناگون چنان است که چشم ظاهر بین متوجه آن نمی شود و خود را که دائم در مرگ و رجعت است در بقا و دوام می بیند. این سخن مولانا بی شباهت با آیه ی 16 سوره ق نیست: (... بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ). در ادامه مولانا با مثالی از محسوسات، مسئله را ...
شرط ورود به محضر معشوق؛ تأملی بر سیره نظری و عملی حضرت ابراهیم(ع)
زنده و مرده شدن موجودات را درست دریافت نکرد با برهانی روشن تر وارد شد و فرمود: پروردگار من کسی است که خورشید را از طرف مشرق می آورد تو اگر قدرت داری آن را از طرف مغرب بیاور. دیگر چیزی نتوانست بگوید و قرآن می فرماید: آنکه کفر ورزید مبهوت و متحیر ماند. (سوره بقره) سیره عملی حضرت ابراهیم(ع) قرآن کریم نشان می دهد که حضرت ابراهیم(ع) در حوزه عمل سخت ترین اعمال امتحانی را با بهترین ...
در نگاه مولانا مرگ، حیات ابدی و جاودانگی است
زیست در زمان خواب چون آزاد شد *** زان مکان بنگر که جان چون شاد شد ظالم از ظلم طبیعت باز رست *** مرد زندانی ز فکر حبس جست این زمین و آسمان بس فراخ *** سخت تنگ آمد به هنگام مناخ جسم بند آمد فراخ و سخت تنگ *** خنده ی او گریه فخرش جمله ننگ وصال در این جا وصال حق است. وطن عالم غیب و پیشگاه حق است. حلقه خاص خدا جمع مردان حق در بهشت است که، به آیه ی 55 سوره قمر اشاره ...
طالقانی؛ مفسری در تکاپوی بازخوانی قرآن در دوران جدید
در زمان غیبت صغری یا امروز مطرح نبوده و یا کاملا تغییر کرده است. البته بنده معتقدم مصادیق مفاهیم کلی آیات در یک تقسیم بندی به سه دسته تقسیم می شود: یکی مصادیق وحید بدین معنا که برخی از مفاهیم آیات یک مصداق بیشتر ندارد. مثلا وقتی در روایت می فرماید: سبع مثانی سوره حمد است، طبیعی است سبع مثانی به جز سوره حمد، مصداق دیگری ندارد این یک روایت تفسیری است که بیان مصداق می کند. اما گاهی مصداق، از مصادیق ...
دید باطنی و برزخی مردان حق در نگاه مثنوی
چون تو ریش گرچه بیرون اند از دور زمان *** با من اند و گرد من بازی کنان گریه از هجران بود یا از فراق *** با عزیزانم وصال است و عناق خلق اندر خواب می بینندشان *** من به بیداری همی بینم عیان زین جهان خود را دمی پنهان کنم *** برگ حس را از درخت افشان کنم در قسمت پیش مولانا از دید باطنی مردان حق سخن گفت. در این جا جواب شیخ به زنش، بازگشتی به همان معناست که مرد حق به ...
تجسم اعمال در قیامت از نگاه مثنوی
را از حرامیان محافظت می کند. صفتی از اصحاب کهف بر سگشان اثر بخشید که او هم مانند اصحاب کهف خداجو شد. هر لحظه از ضمیر و درون انسان، خوی و صفتی نمایان می شود؛ گاهی خوی شیطانی پیدا می شود و گاهی خوش فرشتگان و گاهی خوی بهیمی و گاهی خوی درندگی. از بیشه ی رویش اشجارِ حقایق و اسرار غیبِ مردان حق و اولیاء الله که حیاتشان بدان بستگی دارد، به هر دلی راهی هست. مولانا می گوید: تو که از سگ اصحاب کهف کمتر ...
مثنوی و تأکید بر نقش انبیا در تربیت نفوس
ادراک حقایق نیز نظر دارد. مولانا در کنار پنج حس ظاهر از حواس باطن هم سخن می گوید. رابط انسان های عامی و دنیایی با هستی، پنج حس ظاهر است، اما اهل باطن برای ادارک امور باطنی حواس باطن دارند؛ مانند چشم باطن و گوش باطن. در مجموع، این حواس در ده صف ایستاده اند؛ هم چون صف های فرشتگان در پیشگاه حق. هر کسی که از صف دین و دین داری بیرون شود و سرکشی کند در صف عقب جا می گیرد و به پایین ترین مرتبه تنزل می کند ...
فشار از بیرون با برکام / در جستجوی تدبیر
حادثه به سر می برد، بیشرمانه و به مدد بوق های تبلیغاتی خود به دنبال مقصر جلوه دادن ایرانیان در این حادثه بودند و وه که آدمی می تواند به چه درجه ای از سبعیت نزول کند. دریغ از یک تسلیت و عذرخواهی! گویی مسلمانان خود مقصرند که به حج می روند و آل سعود هیچ تقصیری ندارد و این جان آدم هاست که از نگاه آنها بدین پایه بی ارزش است که حتی تاثر آنان را برنینگیزد و آیا این بزرگ ترین بدبختی برای جهان اسلام نیست که ...
مقام و جایگاه انبیا و اولیا از نگاه مولانا
پست به معنای آن الفاظ ساده و معمولی است. بحر اخضر رود نیل است که موسی هنگام ترک مصر با عصای خود بر آن زد و آب برای اسرائیلیان راه گشود (آیه 63 سوره شعراء) مولانا می گوید: تو انسان ناآگاه، فقط نشانه ها و آثار را می بینی، حقیقت را دریاب. مرد کسی است که عالم غیب را می شناسد. گرد او آثار و تربیت مردان حق است. رقص کوه طور انفجاری است که مطابق روایات، پس از تجلی حق بر آن صورت گرفت. روی داود ...
مولانا و چهره ی حقیقی و باطنی پیامبر و اولیاء الله
کنند اهل جهان آن چنان که داد سنگی را هنر *** تا عزیز خلق شد، یعنی که زر قطره ی آبی بیابد لطف حق *** گوهری گردد برد از زر سبق جسم خاک است و چو حق تابیش داد *** در جهان گیری چون مه شد اوستاد هین طلسم است این و نقش مرده است *** احمقان را چشمش از ره برده است می نماید او که چشمی می زند *** ابلهان سازیده اند او را سند عقل و جان عقل و روحی است که جویای حق و در پی ...
نام احمد نام جمله انبیاست
مقرب و لا نبی مرسل ؛ مرا با پروردگار حالی است که در آن نه فرشته مقربی می گنجد و نه پیامبر مرسل دیگر. این حدیث را صوفیان بیان استغراق بنده در مشاهده جمال حق دانسته اند. مولانا در این بیت از زبان پیامبر می گوید: در میان ما پیامبر مرسلی نمی گنجد و نیز فرشته ای و نیز روح. پس بیندیشید که آیا این حال را می فهمید؟ بعد مولانا اشاره می کند به آیه ی 17 سوره نجم : (مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَی)؛ چشم پیامبر ...