سایر منابع:
سایر خبرها
قاسم که خود شیواترین نوع غزل بود...
سخن از نوجوان و نوباوه حضرت امام حسن مجتبی(ع)، یعنی حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شعر آئینی قم است؛ امامزاده ای که شهادت را أحلی مِن العسل می دانست و عاقبت نیز در راه اسلام و در روز عاشورا به شهادت رسید. به گزارش فارس شب و روز ششم ماه محرم الحرام به نام حضرت قاسم بن الحسن(ع) نامگذاری شده است تا مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این شب و روز، با خواندن اشعار شاعران آئینی، شأن و مقام آن حضرت ...
بخش های خواندنی کتاب فتح خون
سعد را نیز ... من و تو را هم پیش خواهد آمد. اگر باب یا لیتنی کنت معکم هنوز گشوده است، چرا آن باب دیگر باز نباشد که: لعن الله امه سمعت بذلک فرضیت به؟ حر گفت: من از آنان که برای شما نامه نوشته اند نیستم. ما مأموریم که از شما جدا نشویم مگر آنکه شما را به کوفه نزد عبید الله بن زیاد برده باشیم. امام فرمود: مرگ از این آرزو به تو نزدیک تر است. و یاران را گفت تا برخیزند و زین بر اسب ها نهند و زنان ...
خوب شد مثل پدر، مثل عمو عباسم ... سر من در بغل حضرت آقا افتاد
مهر نوشت: شب و روز پنجم ماه محرم الحرام، به نام اصحاب بزرگ و کوچک امام حسین (ع) نامگذاری شده است که یکی از آنان، حضرت عبدالله بن حسن (ع)، یادگار نوجوان امام حسن مجتبی (ع) در کربلاست؛ شخصیتی که شاعران آئینی در وصف او شعرها سروده اند. وصال شیرازی یکی از این شاعران است: دردم، ز کودکی ست که با روی همچو ماه آمد برون، به یاری آن شاه بی سپاه بی تاب چون دل از بر زینب ...
اشعارشب هشتم - حضرت علی اکبر (ع)
... خون هرکس که شده حمله ورت می ریزد به سرت تیغ فرود آمد و از هم واشد خون ز پیشانی قرص قمرت می ریزد وای از آن دم که تو از اسب می افتی به زمین گله ای گرگ ز هر سو به سرت می ریزد چقدر نیزه به پهلوست خدا می داند آنقدر هست که خون از جگرت می ریزد صید صد نیزه و تیری کمی آرام بگیر دست و پا گر بزنی بال و پرت می ریزد ...
اشعار شب هفتم محرم - حضرت علی اصغر (ع)
سرویس شعر آیینی عقیق: به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق هر روز تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند. سید محمد جوادی: نام تو را همینکه صدا می زند رباب آتش به جان کرب و بلا می زند رباب مثل دل پدر گلویت پاره پاره است اما دوباره حرف شفا می زند رباب شد ...
می توانم در یک قطره باران زندگی کنم
ادبی زبان تازه ای یادم بده می خوانیم: زبان تازه ای یادم بده تا به کوه ها و دریاها، گنجشک ها و غزال ها و این لیوان پر از باران بگویم که چقدر تو را دوست دارم. لحظه های با تو بودن را قاب می گیرم و به دست فرشته ای می دهم تا در بالاترین نقطه بهشت بگذارد. کاش دنیا در یک نیمکت چوبی خلاصه می شد و من و تو هر روز عصر روی آن می نشستیم و من برای آسمانی که در قلب توست، شعر می گفتم. ...
دربارۀ تو، ای پسر انسان
های میلادعرفان پور که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است نگاهی انداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است: رباعی، راه درازی را پیموده تا به امروز، تا به میلاد عرفان پور برسد. سخن گفتن درباره مجموعه شعر تازۀ عرفان پور، شاعری که توانسته در اندک زمانی، آن هم در جوانی، پسند مخاطب عام و خاص را به دست بیاورد و اتفاقی نو در قالبی کهن رقم بزند کار آسانی نیست. همان سه اسم که در ابتدای یادداشت ...
نام مقتل های معتبر در گزارش واقعه عاشورا
ارجاع می دهیم.[29] 5. محرق القلوب محرق القلوب، نوشته ملا مهدی نراقی (م 1209 ق) است. او با اقتباس از روضه الشهداء، به عرضه مطالبی دست یازید که به گونه ای شورانگیز، عواطف و احساسات مردم را به سوی واقعه کربلا سوق دهد، اما چون مأخذ نراقی، روضه الشهداء، کتابی ضعیف و مخلوط از مطالب درست و نادرست بود، نوشته او نیز بر اخبار ضعیف و غیر معتبر مشتمل گشت. نراقی خود به ضعیف بودن برخی ...
شعری در سوگ کاروان کربلا
... طفلی چه هولناک به هر سو دوان شده هنگام راه بستن آب روان شده زخمی هزار ساله هم اکنون جوان شده باید دوباره گفت چه با کاروان شده شاعر! پر از اصالت خون کن دوات را از سر بگیر روضه ی شط فرات را: آیینه ها شده هدف دشمنان، هلا برخاست ست بانگ کف دشمنان، هلا آواز دف د دف ددف دشمنان، هلا بسته است راه آب ...
مجید درخشانی : موزیسین ها به خون هم تشنه هستند
. شاعر شعر را می گوید، در به در دنبال خواننده می گردد؛ خواننده شعر را می بیند در به در دنبال نوازنده می گردد و هزار تویی عجیب. آن زمان آهنگ و شعر با هم ساخته می شده، کنار هم بودند، هم را می فهمیدند و همگی از دل می سرودند و می نواختند و می خواندند. برای همین ماندگار بوده و به دل می نشسته. حالا کجا آن دوستی ها و کنار هم بودن ها وجود دارد؟ در روزگار اکنون موزیسین ها به خون هم تشنه اند. به این مفهوم که اگر ...
همای: به عشق موسیقی کارگری می کردم
همین است که وقتی از رنج مردم می خواند اینقدر به دلشان می نشیند و اینگونه با همه وجود باورش می کنند. او برای مردمش شعر نوشت و با همه وجود خواند و وقتی به موفقیت رسید، مردمی را که از میان آنها برخاسته فراموش نکرد و حالا بسیار محبوب و مردمی ست. همای از روستاهای گیلان با تلاش و پشتکار خود را بالا کشید و موفق شد و هیچ وقت از آموختن دست نکشید و هنوز هم در حال آموختن است و حالا در دانشگاه های ایتالیا ...
مسئولان به شعر آیینی توجهی نمی کنند/ شعر آیینی، شعر اهل بیت است
به بیان دیدگاه ها و مشکلات خود در حوزه شعر آیینی پرداختند. شاعران آیینی شهرستان سمنان با انتقاد از عدم حمایت سازمان های فرهنگی استان از شعر آیینی خواستار توجه بیشتر مسئولان به این حوزه شدند. متن گفتگوی خبرنگار مرآت با این عزیزان را در ادامه می خوانید: مرآت- ضمن عرض خیرمقدم به شما عزیزان، در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید. مهدی نعیمی – متولد سال 1360 در ...
نحوه عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محضر امامان شیعه (علیهم السلام)
...> دِعْبِل خُزاعی، شاعر معروف اهل بیت علیهم السلام ، روایت کرده است: در ایّام عاشورا خدمت علی بن موسی علیه السلام رسیدیم. دیدیم آن حضرت با اصحاب خود ملول و محزون نشسته اند. چون مرا دید، فرمود: مرحبا به تو ای دعبل! مرحبا به یاری کننده ما به دست و زبان خود! پس مرا طلبید و نزد خود نشاند و فرمود: ای دعبل، دوست دارم که شعری برای من بخوانی که این ایّام، ایام حزن ما اهل بیت و ایام سرور اعدای ما، بخصوص بنی ...
سوگند به عشق ، کربلا آموزه ست
علیه سلطه ی نیرنگ است 2 ای مرثیه خوان ! زبان عاشورا باش هم قبلۀ کاروان عاشورا باش با لهجۀ سرخ عشق ، همچون زینب برخیز و حماسه خوان عاشورا باش 3 چون خونِ خدا ، بیا مسلمان باشیم یا حداقل، شبیه سلمان باشیم مولا ، سگ آستان نمی خواهد مرد ! او کرد قیام ، تا که انسان باشیم 4 ...
دیدم نگاه چشم عمو رو به خیمه هاست...
و عبد اللَّه دست خود را سپر ساخت که دستش از بدن جدا شد! او در حالی که دستش تنها به پوست آویزان بود، فریاد بر آورد که: عمو جان مرا دریاب! حسین علیه السّلام او را در آغوش کشید و بر سینه چسباند و فرمود: یادگار برادرم! بر آنچه در راه خدا بر تو فرود آمده است شکیبایی پیشه ساز و آن را به فال نیک بگیر و خیر بدان که خدای پر مهر به زودی تو را بر پدران و نیاکان شایسته کردارت ملحق خواهد ساخت. و آن ...
آنان که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند حرام خواران و دنیازدگان بودند/ خواص از روی عناد و برای فریب مردم ...
دانند که ما نوه پیغمبر(ص) هستیم؟ امام (ع) در یک جمله خیلی عجیب فرمودند: پسرم می دانی چرا حرف من بر اینها تاثیر ندارد؟ چون شکم هایشان از لقمه حرام پر شده است. امام صادق(ع) می فرمایند: هر آن در لقمه حرام چنان تاثیری هست که طینت انسان را عوض می کند. پرسیدند یابن رسول الله چگونه طینت انسان را عوض می کند؟ حضرت فرمودند: می تواند حلال زاده را حرام زاده کند! این مورد در طول تاریخ بسیاردیده شده و با تجربه به ...
ایران ارتباط خوبی بین فرهنگ و مذهب به وجود آورده است
کردند که چطور در غزل کربلا را گنجاندی. غزل صحبت با معشوق است، تو چرا از کربلا گفتی اما من به این کارم افتخار می کنم، شاید به خاطر همین کار بخشیده شوم. بعدها خیلی از شاعران کار مرا ادامه دادند. زمانی که در مدت کربلا شعر گفتم دیکتاتوری بود فکر می کردم کربلا یک نماد است علیه جبر. واقعه ای در کربلا رخ داد و تمام شد اما تاثیر معنوی آن بعد از 1400 سال زنده است و به ما قدرت می دهد که آن را ادامه دهیم ...
توسل از دیدگاه قرآن و سنت
.... خداوند فرمود: ای آدم! چگونه محمد را شناختی، درحالی که هنوز او را نیافریدم! عرض کرد: آن گاه که به قدرت خود مرا آفریدی و از روح خود در من دمیدی، سرم را بلند کردم و دیدم که بر پایه های عرش نوشته شده: لا اله الا الله، محمد رسول الله و دانستم که تو جز محبوب ترین آفریده ات را به اسم خود اضافه نمی کنی. خداوند فرمود: ای آدم! راست گفتی، او محبوب ترین خلق نزد من است و به حق او (محمد) مرا بخوان که تو را ...
یک بسته ی مطالعاتی برای محرم
... شاعران بسیاری تلاش کرده اند که با کمک گرفتن از آرایه های ادبی و زبان شعر، واقعه کربلا را به تصویر بکشند و احساسات خوانندگانشان را به غلیان در آورند و با خود همراه کنند. کتاب با کاروان نیزه نوشته علیرضا قزوه، شاعر روزگار ماست. این کتاب 56 صفحه ای، ترکیب بندی عاشورایی است که در 14 بند سروده شده است. علی معلم درباره ترکیب بند عاشورایی قزوه می گوید: به هر حال این عرصه، عرصه مردان فحل و پهلوانان ...
دو طفلان زینب(س) به عشقت اسیر، امیری حسین(ع) و نعم الامیر
شاگردان عباس اند، دلبست تو اند داغداران علی اکبر به پیوست تو اند عاشقانه کُشته ی یک بوسه از دست تو اند بس که در رخسارشان شوق شهادت دیده ام در رهت پرپر شدن را چون ولادت دیده ام ای سلیمان! هدیه ی مور است از من کن قبول جان زهرا رد مکن، جان علی، جان رسول و اما شعر دیگر در این مناسبت سوزناک، از محمدحسن بیات لو است: وقتی کسی ز جان ...
بررسی سبکی رساله ی عشقیه
مشاهده نوشی یعنی فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه و همیشه در دایره جمع الجمع مقیم باشی یعنی یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ ؛ تا هر دم شراب شوق ساقی با ذوق به دست ناز در کام جان تو خواهد ریخت یعنی وَسَقیهُمْ ربُّهُم شراباً طَهوراً . باز به اندکْ ایام، رشته وصلت خواهد جنبید و از این سفر کثرت به وطن اصلی خود که وحدت است، خواهی رسید (نسخه ند، الف2، ب2) او همچون دیگر صوفیان، کشش و ...
ناکام اگر که من بروم باز بهتر است ... این زندگی بدون عمو ننگ می شود
امام مجتبی خالی ست اینجا تا ببیند من به قربانگاه تو آخر شهیدم ناله ای از سوز دل کردم به زیر تیغ قاتل شعله ها در نظم عالم سوز "میثم" آفریدم و این نیز شعری است بلندبالا از همین فخر شعر آئینی قم، کشور و جهان اسلام: شمع ها از پای تا سر سوخته مانده یک پروانه پر سوخته نام آن پروانه عبدالله بود اختری تابنده تر از ماه ...
قلب فرهنگ ایران از گردشگری ادبی مغفول است
تابناک فارس به نقل از تسنیم: شیراز قلب فرهنگی ایران است. شیراز شهری با تاریخچه ادبی و هنری غنی است و آرامگاه شاعران بزرگی مانند حافظ و سعدی در این شهر قرار دارد، این شهر در واقع شهر عاشقان و شعر است این جملات تنها بخشی از نوشته های پاتریشیا شولتز در سفر به ایران است. این جملات مشتی نمونه خروار است که نشان دهد آنچه که گردشگران خارجی را به شیراز می کشاند، ادبیات این سرزمین و بزرگانی چون ...
اشعار شب ششم محرم - حضرت قاسم بن الحسن (ع)
بود و سنگ زدند ای در آغوش من فتاده ز تاب یک عمو جان بگو دوباره بخواب جگر تشنه ات کبابم کرد داغ تو مثل شمع آبم کرد تو که دریا به چشم من داری موج خون از چه در دهن داری گل خونین من گلاب شدی پای تا سر ز خون خضاب شدی زخم هایت چو لاله در گلشن بدنت مثل حلقة جوشن ای مرا کشته دست و پا ...
دانی که چرا خانه حق گشته سیه پوش؟
پی آزادی نسل جوان از بند استعمار برادرزاده ای چون قاسم فرّخ فر آوردم علی را در غدیر خم، نبی بگرفت روی دست ولی من روی دست خود، علی اصغر آوردم پرواضح است در بیشتر اشعار ژولیده که نگارنده تمام آنها را خوانده است بیشتر به سوگ و عشق توجه شده و از این نظرگاه است که بسیاری از مداحان اهل بیت (علیهم السلام) نوحه ها و اشعار او را در ماه محرم می خوانند و جماعت شیفته حضرت ...
شاعری ام برای تبلیغ ایمان بود/ صدها جلد کتاب فارسی داشتم
...> * جناب پروفسور! چقدر با شعر فارسی و شاعران فارسی زبان آشنا هستید؟ برای کسی که زبانش اردوست، دانستن زبان فارسی بسیار مهم است. چون زبان فارسی در ارتقای زبان اردو نقش مهمّی داشته است. من خودم مشتاق آموختن زبان فارسی هستم. بنده در دوره آموزش زبان فارسی در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو ثبت نام کردم و گواهی نامه نیز گرفتم امّا متأسّفانه نتوانستم به خوبی این زبان را بیاموزم. دلیلش شاید ...
استفاده از مضامین قرآنی در اشعار بعد از قرن هفتم/ ضرورت اقتباس قرآنی برای فهم علوم اسلامی
معنای خاصی از عشق را در شعر خود بیان می کرد و در این میان عشق سعدی یکی از مقدس ترین عشق ها بود. وی عنوان کرد: یکی دیگر از عناصر تحول یافته بعد از قرن هفتم، موضوع معارف دینی است که قبل از قرن هفتم تأثیر چندانی نداشت، اما بعد از قرن هفتم موضوع اصلی تمام شعر ها شد و دیگر عنصر، روان و روحیه شعر ها بود که قبل از قرن هفت شعرها در مورد فتح و پیروزی و بعد از قرن هفت موضوع شعر ها درباره شکست ...
آموزه های اخلاقی شعر سایه
اند و شأن والای آنان بدین گونه در شعر سایه (همراهِ گفتگویی که با شعر شاعر مورد علاقة خود، حافظ، برقرار می کند) بازتاب یافته است: این لاله ها که در سر کوی تو کِشته اند از اشک چشم و خون دل ما سرشته اند بنگر که سرگذشت شهیدان عشق را بر برگ گل به خون شقایق نوشته اند در این مقام نقل شعری کمتر دیده شده از سایه (چون در دیوان ایشان نیست و در ضمن ...
شعر/ این کیست، که حج خویش، ناکرده تمام
کشانیدش به دشت کربلا و اما یکی دیگر از شاعران آئینی که در این زمینه شعر دارد، حبیب الله چایچیان (حِسان) است که در یکی از شعرهای خود چنین سروده است: باز این چه نواست، وز کجا می آید؟ کاین نغمه به گوش آشنا می آید یا رب چه غبار دلنشینی است که باز بر لوح دل از خاطره ها می آید؟ این کیست، که از قِصه ی پر غُصه ی او غمهای دگر، به انتها می آید؟ ...
نغمه های دلتنگی شهریار،برای امام حسین(ع)
به جامه های سیه کودکان کو دیدم / دلم به یاد اسیران کربلا خون شد از این مبارزه بشکفت خاندان علی / چنانکه نسل پلید امیّه مرهون شد بنی امیّه و آن دستگاه فرعونی / همان فسانه فرعون و گنج قارون شد ولی حسین علمدار عشق و آزادی / لقب گرفت و شهنشاه ربع مسکون شد چون نیک می نگری زنده آن شهیدانند / وگرنه هر بشری زاد و مرد و مدفون شد کنون مقابل ...