سایر منابع:
سایر خبرها
از نقش تازه ام می ترسم
.... برخی می گویند دختران فرجاد به سفارش پدر توانستند صاحب تصویر شوند، البته ما دو خواهر همیشه وامدار نام پدر بوده و هستیم. اما به واقع سختی های بسیاری در تئاتر و نمایش تحمل کردیم و با ممارست فراوان به عرصه هنرپیشگی وارد شدیم و اصلاً پدر اهل سفارش کردن و پارتی بازی نیست. جلیل: مارال و مونا از همان کودکی وقتی که من برای اجرا و ضبط برنامه می رفتم همراه من بودند. مارال از 6 سالگی و مونا ...
اعتراف یک کارگردان: از پیری می ترسم
که درباره پرخبر بودن و شلوغ بودنش پرسید گفت: بله من در قبال اتفاقات اطرافم واکنش نشان می دهم، فیلمسازی همه زندگی من نیست، من زمان هایی که در سفر نیستم فیلم می سازم. بیشتر مشغول نوشتن هستم و زمانی که فهمیدم حرف هایم را با فیلم می توانم بهتر بزنم شروع به ساختن کردم. من در خصوص اتفاقاتی که برای هنرمندان رخ می دهد سکوت نمی کنم و حرفم را می زنم. کرم پور در خصوص تفاوتی که فیلم هایش دارند و ...
رضوی: آقای ایوبی! با شعار و شعر نمی توان سینما را اداره کرد/ واکنش افخمی به انتخاب ترامپ
چقدر خوب بود که خود محمد یعقوبی این فیلمنامه را نوشت و با اشرافی که در اصل قصه داشت، کمک کرد به فیلمنامه و در بازی گردانی نیز کمک ما کرد. به هرحال تبدیل نمایشنامه به فیلمنامه کار دشوار و سختی است و فروش خوب آن نشان داده که مورد استقبال قرار گرفته و موفق بوده است. برنامه سینمایی هفت هر هفته جمعه شب ها با اجرا و سردبیری بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود. انتهای پیام/. ...
دولت، شبه دولتی ها را خودی تر می داند
حفظ کند. برخی تحلیلگران معتقدند دولت در شرایط کنونی برای اینکه بتواند مدیریت کلان کشور را به ویژه در حوزه اقتصاد در دست داشته باشد، ناچار است به برخی از گروه ها و شبه دولتی هایی که قدرت دارند و در اقتصاد هم حضور دارند، امتیاز دهد تا اقتصاد را به هم نریزند. شما این را می پذیرید؟ برداشت من این است که در سال های بعد از انقلاب، تفکر اقتصاد دولتی همیشه بوده و همیشه فکر کرده ایم اگر بخش ...
با این 4 فاکتور بازیگر حرفه ای شوید
پیشرفت اطلاعات خود را ارتقاء دهند. کوثری به علاقمندان به عرصه هنر پیشنهاد کرد: در ابتدا بهتر است به صورت آکادمیک کار خود را آغاز کرده و پس از اتمام این دوره ها به دنبال گروه های هنری رفته و تجربه کسب کنند و حتما به تماشای نمایش هایی که اجرا می شود، بنشینند. برگزاری دوره آشنایی و شناخت نور صحنه این عضو شورای انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان همدان در بخش دیگری از ...
رامین ناصر نصیر، یک دیلماجِ تمام عیار!
یاد گرفتن زیر و بم های زبان باید به جستجو بپردازند. جستجوی کتاب مناسب برای بازار. این یعنی این که شما باید کتابی را ترجمه کنید که مردم دوست دارند و برایش پول می دهند. مثلا کتابی که در سال های اخیر چند جایزه مختلف گرفته یا کتابی که فروش خوبی را در سایر کشورها تجربه کرده باشد اما من به شخصه کتابی را ترجمه می کنم که خودم از خواندنش لذت برده ام. اغلب دوست دارم این احساس لذت را به دیگران هم ...
کهنه داستان تغییر مدیریت ها در ورزش
کنیم تا بگوید که واقعا از ته دل استعفا داده یا موضوعات دیگری بوده است. همین امر در ورزش دغدغه است. چیزی که جالبه این است که تمام تغییرات در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق افتاد. یعنی آموزش و پرورش که پایه اصلی و اساسی ورزش و بعد خانواده است، از این جا تغییرات شروع شده و سپس در حوزه فرهنگ و هنر که مکمل ورزش است، ادامه دارد و در نهایت به ورزش ختم می شود. من فکر می کنم که این تغییرات بیشتر تغییرات سیاسی است ...
جوک ها از مسائل مهم زندگی می گویند
زبان طنز هم از این منظر و این نظریه، در جامعه کارکرد دارد. در یک جامعۀ پیچیده که مسائل زیاد شده و حاد است، انباشت و تراکم زمان زیاد است، دائماً در سفر، در گذر و در حرکت هستید، رابطۀ شما با پدیده ها، لحظه ای است، به زبان زیمل ، یک لحظه پیوند می گیرید و ولش می کنید، چون آن قدر این مسائل زندگی شهری زیاد است که به زبان بنیامین، شما جهان را تجربه نمی کنید، فقط با آن مواجهه پیدا می کنید. تجربه یعنی اینکه ...
چرا ترامپ به کاخ سفید رسید ؟/ جعل واقعیت در قضیه جعل علمی
مدت ها قبل تصور می کرد قطعا برنده آن است. با این حال حقایق بسیار مهمی هست که باید به آنها توجه کرد. کاملا روشن است که اصل حاکم بر انتخابات آمریکا- مانند بیشتر انتخابات در همه جای جهان- اعتراض به وضع موجود بوده است. کلینتون خود را به عنوان نماینده، قهرمان و البته ادامه دهنده وضع موجود معرفی کرد اما ترامپ با آنکه خود نمی دانست و احتمالا در بسیاری حوزه ها هنوز هم نمی داند آینده مطلوب چه شکل و شمایلی ...
انتشار کتاب هایی درباره زیبایی شناسی، عشق و اخلاق
کشیدن معانی غالب سیاست و عشق به کار رفته است. سیاست عشق، عبارتی که آلن بدیو فیلسوف ساختارگرای فرانسوی آن را بی معنا می داند، در خوانشی برسازنده از هنر و فلسفه معاصر و به طور خاص در آنچه می توان هنر و فلسفه پس از دلوز و گتاری نامید، مواجهه ای را میان این فیلسوفان و هنرمندان معاصر ایران و جهان تدارک می بیند. در این فضا می توان رویارویی سیاست و هنر را پیوندی متفاوت ترسیم کرد که هنرمندانی مانند مارس ...
رد اصفهان، بر شیرابه زباله ها!
به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در ادامه برگزاری مجموعه نمایشگاه های بررسی نقاشی اصفهان این بار نوزدهمین نمایشگاه خود را به آثار مرتضی بصراوی اختصاص داد. در این جلسه که با حضور قابل قبول علاقه مندان و هنرمندان اصفهان همراه بود، علیرضا ارواحی در ابتدای جلسه با اشاره به نظریات هنری پیرامون بدن و ذهن گفت: مباحث موجود در تاریخ هنر همواره به جدایی بدن و ذهن از یکدیگر ...
یک لانگ شات از آنچه تجسمی کاران برای یک دهه ارایه دادند
به گزارش خبرنگار ایلنا، تجربه های نوظهور هنر در ایران مسیر پرپیچ و خمی را پشت سرگذاشته و امروز آثار هنری معاصر فارغ از اینکه محصول چه نگرشی هستند یا چه هدف و غایتی را دنبال می کنند، بخش انکارناپذیری از هویت ملی شده اند البته پیش بینی سیر تکوینی هنر و زمان بندی آن غیرممکن است اما می شود از الگوی ذهنی ریختی مورد مشاهده ی یک جامعه ی آماری، به رویکردهای پیش روی هنر یک جامعه نزدیک شد. گالری ...
آغاز مذاکرات برای پخش صدای شجریان
روز نو : مرغ سحر دیگر ناله سر نمی کند و این بار شادمانه از شنیدن صدای مردی می خواند که بیماری او اقشار زیادی از کشور به ویژه اهالی فرهنگ و هنر را غمگین کرده بود. آن مرد باز هم می خواند. مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره وضعیت جسمانی استاد شجریان و لغو ممنوعیت پخش صدای این هنرمند از رسانه ملی گفت: تا جایی که اطلاع دارم وضعیت جسمانی استاد شجریان یک روند رو بهبودی را طی می کند و ...
درباره نفس نرگس آبیار
آمده ی عجیب دارد که در آن همه چیز خویشتن دار و پرده پوشانه برگزار شده. و ناگهان مهابت پایان فیلم از راه می رسد و در جرقه ای از نبوغ، در چند لحظه، نوری بر منظر مخفی و اسرار آمیز فیلم می اندازد. چیزهایی روشن می شود و آن دورها، صورت زیبای دختر بچه فیلم را می بینیم که در لحظه ای می پژمرد. نفس نرگس آبیار تجربه ای واقعی است که در همنشینی با الگوهای سینمایی، به طنین یک فیکشن رازآلود دست یافته ...
خفگی؛ جاودانگی را کامل می کند/یک پلان-سکانس صدوچهل و پنج دقیقه ای
به اشتراک گذاشتن ذهنیت شخصی خودم است. جذابیت سینما برای من در تجربه کردن است. اگر قرار باشد به سینمای بدنه فکر کنم، ترجیح می دهم فیلم نسازم! البته این به معنای اینکه فیلم های من پرفروش نخواهند بود، نیست. دنبال راه هایی می گردم که هم فیلم خودم را بسازم و هم مردم در طبقه های مختلف اجتماعی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. من در ادامه همین راه؛ خفگی را خواهم ساخت که آنهم در ادامه جاودانگی خواهد بود. ...
بیکاری جوانان، تاوانی سخت دارد
گرفته شده برای سازمان میراث فرهنگی در سال جاری 4830785 میلیون ریال بوده است که رشد حدود 73 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. البته این افزایش در هر سه حوزه صنایع دستی یعنی تولید، ترویج و حمایت دیده می شود. به عنوان مثال، در بخش ترویج صنایع دستی بودجه 88500 میلیون ریال دیده شده است. حال اگر این میزان از بودجه کفاف نمی دهد، چرا به هنگام تدوین لایحه رایزنی لازم به عمل نیامد؟ در این مورد ...
بازی با مرگ در هشت و نیم دقیقه
کسی که در برابر ناملایمات روزگار ایستادگی می کند و تقابل و کشمکش های او با ضدقهرمان، همچون خونی در رگ های قصه به داستان جان و گرما می بخشد. حفظ تعادل در نمایش این چهره جذاب بخصوص در آثار رئال، حلقه مفقود دیگری است که گاه موجب دلزدگی مخاطب و فاصله گرفتن او از قهرمان می شود. آنچه به شخصیت یکتا در سریال هشت و نیم دقیقه ویژگی های یک قهرمان یا دست کم شبه قهرمان را می بخشد، ایستادگی و ناامید نشدن در اوج درماندگی است و آنچه قصه او را تماشایی می کند این است که همچون اغلب شخصیت هایی که می شناسیم؛ انفعال، عاملیت، خطا و صواب را همزمان دارد و تفاوتش در عدول نکردن از اصول اخلاقی، پذیرش اشتباه، تلاش برای جبران و بهبود شرایط است. اتفاقا همین خصایص است که بیننده را همراه می سازد و به سمتی می کشاند که دوست دارد در بحران، همچون شخصیت اصلی این مجموعه، قهرمان زندگی خود باشد. ردپای انتقام در گزارش یک مرگ هشت و نیم دقیقه پر است از گره های کور و پی در پی که گاه از غفلت شخصیت ها ناشی می شود و گاه از نیمه تاریک روح آنان. این اثر، روایت یک کینه کهنه و انتقام است که دقایق سرنوشت ساز فاصله دو مرگ دستاویزی برای ابرازش و حوادث خواسته و ناخواسته میانه قصه و بهانه ای برای شعله ورتر شدن آن است. این مجموعه، تصویری است از جنگ میان قهرمان داستان در جایگاه خیر با آنان که در جرگه شر هستند. نیروهای خیر و شر در این قصه با مرزی باریک و لغزان از یکدیگر جدا شده اند؛ اغلب آدم ها نیمی تاریک و نیمی روشن اند. همین است که مخاطب به شخصیت فرزین با بازی بهرنگ علوی به سبب گذشته تلخش حق می دهد و از سوی دیگر گاه از خوی انتقامجوی او متنفر می شود. تیرگی های او مستدل به تصویر کشیده شده اند؛ شخصیتی درون گرا که گله هایش را به زبان نمی آورد، اما در بزنگاه با ملعبه قرار دادن گزارش یک مرگ، درصدد انتقام برمی آید. راویان این داستانِ پرفراز و نشیب، روح شخصیت ها را با ظرافت، خوش تراشیده اند تا جایی که می توان رفتارهای عجیب آنان را توالی ذات، اندیشه و تجربه زیستی شان دانست و از صداقت و دروغگویی توامان شان حیرت نکرد. آنچه در ماحصلِ کوشش نویسندگان سریال جلوه گری می کند، نمایش بیطرفانه شخصیت های متضاد یا ضد قهرمان همانند فروغ و فرزین است تا آنجا که مخاطب به همه آدم های درگیر این قصه نزدیک می شود و تنها زمانی که بحث بی اخلاقی به میان می آید، پشت قهرمان می ایستد. این همانی است که در عالم واقع نیز رخ می دهد. هیچ پلیدی از ذات خود آگاه نیست بلکه برای تک تک اعمال نافی حقش برهان می تراشد و از بهانه های کوچک، استدلال های دهان پرکن می سازد تا به اهداف خویش برسد و در این میان با سوءاستفاده از نقاط ضعف آدم ها، تطمیع سودجویان و به مدد هواداران حزب باد نظیر شخصیت نورایی در این سریال سعی می کند خواسته هایش را عملی کند. هر آدم، یک قصه شهرام شاه حسینی در مقام کارگردان، در دو سریال اخیر خود فیلمنامه هایی را اجرا کرده است که از حیث قصه های تو در تو به سریال های روز دنیا پهلو می زنند. این روند در هشت و نیم دقیقه بیش از همه چیز آنجاست به بار نشسته است؛ تا جایی که از داستانک ها در راستای خط اصلی قصه، شخصیت پردازی و فضاسازی بهتر بهره گرفته شده است. حتی شخصیت های مکمل و فرعی نیز صاحب پیشینه و قصه هستند و مخاطب با زندگی و دغدغه هایشان آشنا می شود و به همین سبب کنش های آنان را در موقعیت های گوناگون، ریشه یابی و باور می کند. شخصیت های آشنای هشت و نیم دقیقه ، کسانی هستند که هر بیننده ای در اطرافیانش سراغ دارد یا دست کم از کنار زندگی شان عبور کرده است. آدم هایی که درگیر دغدغه های ملموسی همچون خلا قانونی، اختلافات خانوادگی، تقسیم ارث و مشکلاتی از این دست هستند. در آخر باید افزود که اگر فیلمنامه نویس در متن به عنوان نقشه راه، با ظرافت آدم ها و حوادث را کنار هم چیده باشد؛ کارگردان و بازیگران با عدم درک موقعیت شخصیت ها می توانند نیمی از زحمات را به باد داده یا با اجرایی مناسب حتی نواقص فیلمنامه را به میزانی درخور بپوشانند. به نظر می رسد هشت و نیم دقیقه نقطه تلاقی این تلاش دو سویه است که توانسته به میزان زیادی از مرحله متن و اجرا سربلند بیرون بیاید و این شب ها مخاطب را با خود همراه کند. نوشین مجلسی ...
راهکارهای عملی جذب مخاطب سیال و سرسخت
طریق تلفن و نامه می توانستند با حوزه خبر در ارتباط باشند، امروزه باید روزنامه نگاری شهروندی را به عنوان یکی از راهکارهای افزایش نقش آفرینی مخاطبان در تولید خبر مورد بهره برداری قرار دهیم. کوتاه سخن این که نگاهی بر تحولات تاریخی رسانه ها نشان می دهد، سازمان ها و موسسات رسانه ای کندرو نتوانسته اند با تحولات مختلف رسانه ای مقابله کنند، مگر با اتخاذ راهبردهای روزآمد و خلاقانه؛ موضوعی که کاربست آن در رسانه ملی نیز اجتناب ناپذیر است و باید مخاطبان قدرتمند امروز را وارد جریان تولید رسانه ای کنیم. سیدمحسن لطیفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ...
مهمان تلویزیونی؛ خوانده یا ناخوانده؟!
به همین دلیل، علاوه بر این که برنامه سازان به ساختار و جذابیت های بصری برنامه ها توجه می کنند باید مراقب محتوای آنها هم باشند تا محصولی سالم و پاک در اختیار مردم قرار گیرد. بخشی از این محتوا مرتبط به مهمانانی می شود که به برنامه های ترکیبی تلویزیون دعوت می شوند. حالا ممکن است این مهمانان از میان هنرمندان، ورزشکاران، جامعه شناسان، روان شناسان و سرشناسان دیگر حوزه ها دعوت شوند، اما آنچه اهمیت دارد این است که اگر محتوا از سوی این مهمانان به شکل مطلوب به مخاطب ارائه نشود نه تنها به پیامدهای منفی منجر خواهد شد، بلکه به مرور فرهنگی نامناسب و ناهنجار در جامعه ایجاد می شود. همین بهانه ای شد تا سراغ تهیه کنندگان و کارشناسان رسانه برویم و موضوع دعوت از مهمانان را در برنامه به بحث بگذاریم. به عبارت بهتر، مهمانان یک برنامه باید دارای چه شرایط و خصوصیاتی باشند تا شرایط و بایسته های لازم را برای حضور در آن داشته باشند؟ آیا معروف و مشهور بودن، برای دعوت از یک چهره برای حضور در برنامه تلویزیونی آن هم در مقام یک کارشناس کفایت می کند؟ نگاه ویترینی امیر قمیشی، تهیه کننده برنامه چشم شب روشن است که از شنبه تا چهارشنبه با اجرای محمد صالح علا از شبکه چهار پخش می شود. وی درباره الزامات و شرایط دعوت از مهمان در برنامه ترکیبی به جام جم گفت: مهمان باید متناسب با موضوع، مخاطب و شبکه دعوت شود، چراکه هر شبکه ای بر اساس طیفی از مخاطبان تعریف شده است. من جزو تهیه کنندگانی هستم که در هشت سال اخیر غیر از برنامه هفته نامه که اختصاص به بررسی برنامه های طنز تلویزیون داشت و از دست اندرکاران چنین برنامه هایی دعوت می کرد، همیشه سعی کرده ام از چهره های ویژه ای دعوت کنم که کمتر در تلویزیون دیده شده اند. وی ادامه داد: حتی دو سال تهیه کننده برنامه سال تحویل بودم و در این برنامه ها هم از چهره های محبوب سینما و تلویزیون دعوت نکردم، بلکه سراغ ادبیاتی ها رفتم. البته منظورم این نیست که از سلبریتی ها دعوت نشود، چون این افراد به عنوان شهروند در رسانه ملی سهم دارند و شهروندان باید صحبت های آنها را بشنوند، اما باید از این افراد به جا در برنامه دعوت شود. نباید نگاه ویترینی داشته باشیم و بر این اساس از این افراد دعوت کنیم. باید برنامه سازان در انتخاب مهمان بشدت دقت کنند و نباید به این امر بی توجه باشند. بانک کارشناس سحر رضوی، تهیه کننده برنامه عصر خانواده که میزبان مهمانان مختلف است و از شبکه دو پخش می شود، درباره الزامات و شرایط دعوت از مهمانان در برنامه های ترکیبی گفت: گرچه حضور سلبریتی ها باعث پربیننده تر شدن برنامه های ترکیبی می شوند، اما اگر قرار باشد یک راه حل درباره یک معضل یا پیامی را به مخاطب منتقل کنیم باید از کارشناس مرتبط با بحث دعوت کنیم. وی ادامه داد: باید مهمان برنامه متناسب با موضوع انتخاب شود. البته قبل از دعوت مهمان باید رزومه او به دقت بررسی شود. ممکن است یک کارشناس رزومه پرباری هم داشته باشد، اما به زبان رسانه ناآشنا بوده و نتواند پیام را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند. بنابراین باید این مسائل از سوی برنامه ساز مورد توجه قرار بگیرد. باید کارشناس با زبان مردم حرف بزند. گاهی کارشناسان نگاه سمیناری در برنامه دارند و از اصطلاحات انگلیسی استفاده می کنند تا این نگاهشان پررنگ شود. دعوت از چنین کارشناسانی اشتباه است و کارشناس باید با شناخت مخاطب در برنامه صحبت کند. این تهیه کننده در پایان گفت: علاوه بر آن ما در برنامه عصر خانواده از کارشناسان همیشه خواسته ایم به جای مباحث شفاهی به شکل عملیاتی در برنامه توضیح بدهند. این روش با اقبال مخاطبان روبه رو شده است. به نظرم بهتر است برای مهمانان برنامه، بانک کارشناسان شکل بگیرد و دوره های آموزشی هم برایشان گذاشته شود. مهمانان عادی احسان ارغوانی، تهیه کننده برنامه امروزی ها است که از شنبه تا چهارشنبه با حضور مهمانانی از اقشار مختلف اعم از کارشناسان آی تی، مخترعان، جامعه شناسان، روان شناسان، هنرمندان، مداحان، ورزشکاران و ... از شبکه یک پخش می شود.وی درباره شرایط و الزامات دعوت از مهمان در برنامه های ترکیبی گفت: بهترین راه برای دعوت از مهمان، توجه کردن به حال و هوای برنامه و موضوع آن است. گرچه دعوت از افراد سرشناس در برنامه های ترکیبی در همه جای دنیا اولویت اصلی است، اما برنامه های گفت وگو محور موفق همچون ماه عسل هم نشان داده که اگر مهمان از جنس مردم باشد، مورد توجه و اقبال مخاطبان قرار می گیرد و برایشان جذاب است. وی متذکر شد: اما هر مجری این توانایی را ندارد که کنار چنین مهمانانی بنشیند که از جنس خود مردم هستند، چراکه افراد عادی حرف زیادی برای گفتن ندارند و ضمن این که جلوی دوربین درگیر اضطراب می شوند و همین مانع زدن حرف هایشان می شود و در اینجا مجری باید این توانایی را داشته باشد تا از آنها سوالاتی بپرسد که برای مردم جذاب باشد این تهیه کننده تصریح کرد: ما به عنوان تهیه کننده موظف هستیم اگر مساله ای را در برنامه طرح می کنیم، برای آن راهکار هم ارائه بدهیم؛ نه این که صرفا از سلبریتی ها دعوت کنیم. زمانی راهکار ارائه می شود که از کارشناس متخصص و متبحر در برنامه دعوت کنیم. البته هر کارشناسی برای برنامه مناسب نیست و باید از قبل بیوگرافی آن بررسی شود. به عنوان مثال بین دو نیمه بازی های فوتبال از کارشناس برای تحلیل مسابقه دعوت می شود، اما هر کارشناسی مجاز نیست و باید حرفی برای گفتن داشته باشد. ارغوانی با اشاره به برنامه سمت خدا گفت: این برنامه با وجود این که از سلبریتی ها دعوت نمی کند، ولی با حضور چند کارشناس خوب معارفی توانسته رضایت مردم را جلب کند و بینندگان با علاقه پیگیر برنامه شوند. موفقیت چنین برنامه هایی نشان می دهد نیاز نیست همیشه از سلبریتی ها دعوت کنیم. ...
چه فیلم هایی برای رقابت در فجر 35 آماده می شوند؟
خود را می کند که زندگی بی دغدغه ای داشته باشد اما تنش های روحی، خانوادگی و محیطی او را در محاصره خود قرار می شود. بیشتر داستان این فیلم پر لوکیشن در سیستان و بلوچستان می گذرد و امین حیایی تنها بازیگری است که تا کنون حضورش در فیلم قطعی شده و جلوی دوربین رفته است. لابی (محمد پرویزی): لابی روایت آدمهایی است که آمده اند چند صباحی بمانند و بروند ، گاهی از کنار هم بی تفاوت ...
بمب ترامپ بین بازیگران منفجر شد
می کنید یا چقدر یاد می گیرد، همیشه یک سد شیشه ای برایتان وجود داشته باشد... واقعا نمی دانم چه باید بگویم. نمی دانم اگر جای شما بودم به دخترم چه می گفتم. او در پایان نوشته اش از مردم خواسته امید داشته باشند و الهام بخش دیگران شوند: نگذارید این شکستتان دهد. بگذارید این اتفاق خشمتان را شعله ور کند! باعث حرکت شما شود! بگذارید این مساله آتشی باشد که پیش از این نداشته اید. نترسید، صدایتان را ...
صدف طاهریان بجای برهنه شدن به کلاس زبان و بازیگری برود!
افسوس می خورم چرا مجال لازم برای شهرت یافتن آنان داده نمی شود. به هر حال ایران یکی از گاهواره های شامخ هنر جهان شناخته می شود. موزه های بزرگ آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان پر از آثار هنری کهن ایران است. کسانی که به موزه لوور پاریس یا موزه بریتانیا در لندن یا موزه های مسکو و سن پترزبورگ سر می کشند، می دانند ویترین ها و غرفه های آثار باستانی هنری ایران از سنگ نقش گرفته تا پرده های نقاشی چقدر ...
ضرورت نگاه به سبک های خوشنویسی اسلامی و احیای خطوط قدیمی
را در این رشته مشاهده می کنیم. تسنیم: با توجه به این موضوع که شاید افراد بسیاری علاقه مند به رشته هنری خوشنویسی باشند ولی آشنایی چندانی با این رشته ندارند نگاه شما به بهره برداری مناسب از این نمایشگاه ها چیست؟ موسوی: بسیاری از خوشنویسان ایرانی اهتمام خاصی بر خط نستعلیق دارند و خطوط دیگر را به نحوی که شایسته است، مورد توجه قرار نمی دهند. اساتید ما باید به این موضوع توجه داشته ...
چگونه باید مبتذل بود؟
شهروز نظری: چگونه می شود مبتذل بود؟ این پرسش جدی دوران ما برای هنرمندان جوان است؛ پرسشی که ناشی از زیربناهای اقتصادی هنر است، پرسشی که پس از کالایی شدن هنر، والایی هنر را در جایگاه بست سلر (مطبوع طبع سابق) جست وجو می کند؛ این تهدید در کشورهایی مانند ما ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد. پیش از آنکه درباره چندوچون ابتذال و دلایل ظهور قارچ گونه آن حرف بزنم، از خودم می پرسم به راستی چرا هنرمند جوان به ...
ایران سرافراز، یادگار توران
و دغدغه ای که نسبت به کودکان داشت، گفت؛ اینکه چگونه عشق کودکی در رفتارهایش نیز بازتاب پیدا می کرد. زنان زیادی در این مراسم حضور داشتند، هرکدام یاد و خاطره ای از او داشتند و در نهادی یا کلاسی همراهش بودند؛ چه آنان که از شورای کتاب کودک آمده بودند و چه دوست دیگرش از مؤسسه مادران امروز. آن دیگری از موزه عروسک ها آمده بود و دیگری از همکارانش در ساخت مدرسه هایی بود که شورا در سیستان وبلوچستان می ساخت ...
نفس در تقدیس تخیل است
علقه تان به ادبیات و نویسندگی، شما را به ساخت فیلم نفس ترغیب کرد؟ نفس رمانی بود که به طور تقریبی از سال 1385 شروع به نوشتنش کردم؛ دلی و البته آهسته. هر هفته بخشی کوچک از آن را می نوشتم. می خواستم ببینم اگر از دید کودکی به دنیا نگاه کنم، چه اتفاقی می افتد و نثرم چگونه خواهد شد. دوست داشتم نثر متفاوتی را تجربه کنم. چون نثرم در شیار143 کتاب چشم سوم کمی مغلق و سنگین بود. اما در نفس می خواستم نثر ...
مرگ شاعر وارد در کسب وکار راک
1- سال 1391 که مدیر برنامه های لئونارد کوهن تمام پول های پیرمرد را برداشت و رفت، پیرمرد مجبور شد بعد از حدود 12 سال گیتارش را سیم بیندازد و برود دور دنیا پول دربیاورد و یک آلبوم موسیقی هم داد. حمید منبتی خواست درباره کوهن یک پرونده در مجله تجربه دربیاورد و سراغ بسیاری از آدم های مهم رفت تا درباره کوهن بنویسند و بیشترشان گفتند از او خوششان نمی آید و ننوشتند. آنها نمی دانستند چرا خوششان نمی آید، من ...
از ذبیحی تا نیلس فرام
است کارهایش را در تهران اجرا کند. این اجرا به همت گالری مستقل تهران برگزار می شود. آنها از ابتدای تابستان 95، همکاری خود را با هنرمندان حوزه ویدئو آرت، پرفورمنس و هنرهای مفهومی آغاز کردند. در این پروژه ها هنرمندان به گونه های خاص در حوزه های مختلف هنری می پردازند و تحقیقات و تجربیات خود را به اجرا می گذارند؛ از این رو، شنبه های مجموعه مستقل، مهمان گروه هایی ویژه خواهد بود و برای بهتر بودن کیفیت ارائه اثر برای هنرمندان، مخاطبان این اجراها محدود خواهند بود. علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت این برنامه که با نام ترنزیشن اجرا می شود به سایت تیوال مراجعه کنند. ...
پایان مأموریت شاعرِ عاشقِ غمگین
وقایع اتفاقیه : ما با اندوه عمیق، خبر می دهیم که شاعر، ترانه سرا و هنرمند افسانه ای، لئونارد کوهن، فوت کرده است. این را روز گذشته در صفحه فیسبوک لئونارد کوهن نوشتند و بدون شک، اتفاق دردناکی برای بسیاری از عاشقانِ دلشکسته ای است که با خواننده ای که ملقب به استاد یأس عاشقانه است، آرام می گرفتند و البته هوادارانِ جدی موسیقی. کوهن از آخرین بازماندگانِ نسلِ غول هاست؛ نسلِ هنرمندانی که اندک اندک جهان ...
گفتگو با دنیا فنی زاده، مامان کلاه قرمزی
سراغ بازیگری نمی روید. از طرفی معتقدید که هیچ گاه نایستادید، گام بعدی تان چیست؟ جز کار عروسک گردانی سراغ تجربه دیگری می روید؟ ترجیح می دهم کار کودک بسازم. البته در حال حاضر با بچه های مدرسه تئاتر خلاق کار می کنیم. درواقع سعی می کنم هر کاری که انجام می دهم، از بچه ها فاصله نگیرم. اگر روزی متن خوبی داشته باشم، از دوستانم کمک می گیرم و فیلم می سازم. *اگر روزی فیلم بسازید، آن را ...