سایر منابع:
سایر خبرها
مروری بر دو خطبه از امام موسی صدر درباره شخصیت حضرت زینب (س)
سخن گفتن من با تو برای من مسأله ای طبیعی نیست. اما فجایع و مصیبت های بزرگ وادارم کرده است که با تو سخن بگویم. مصیبت ها وادارم کرد تا در برابر تو قرار بگیرم و با تو سخن بگویم. با این همه، این مسأله مانع احساس درونی من نمی شود: با این حال با تو سخن می گویم، اما تو را شایسته خطاب نمی دانم. از این بیشتر، تو حتی شایسته توبیخ و سرزنش هم نیستی. انسان کسی را نکوهش می کند که شایستگی نکوهش داشته باشد، اما تو ...
رونمایی از کتاب آثار مینیاتوری خارج شده از ایران با عنوان - رنج و رنگ -
عهده آن بر نمی آیند، اهتمام می ورزند در ادامه رضا داوری اردکانی، ریاست فرهنگستان علوم، به ایراد سخن پرداخت و گفت: نکته ای است که شاید تحصیل آن آسان نباشد و آن این است که اهل فلسفه با هنر و هنرمندان نسبتی دو گانه دارند. من که جز اشخاص معمولی و عادی هستم، از این دوگانگی گذشته ام و با اینکه شغلم معلمی فلسفه است، در جانب هنر قرار دارم. این استاد فرهیخته، ضمن اشاره به آراء افلاطون و ...
تأملی در باب مناسبات علوم انسانی و فلسفه اسلامی
انتقال می دهیم تا زمانی که عقل آدمی آنها را نپذیرد، گزاره های علمی و فلسفی نخواهند بود و چون با محک عقلی پذیرفته نمی شوند، در علوم انسانی عقلی و علوم فلسفی نمی تواند هیچ تأثیری بگذارند. در رشته های دیگر نیز همین طور است. مثلاً بعضی ها دنبال این هستند که فلسفه علم اسلامی تولید کنند، البته اگر بر فرض قابل تولید باشد. بر فرض را از این جهت می گویم که باید ببینید محتوا دارید. اگر بر فرض در ...
چه نوع دینی انسان را به آسایش دنیا و آخرت می رساند؟
...: درباره فلسفه تعریفی بدین شرح شده است: فلسفه برای این هدف است که انسان را یک جهانی کند در عالم عقل و ذهنش و آدمی را آیینه تمام نمای جهان هستی کند. آیینه هیچگاه به انسان دروغ نمی گوید ممکن است یک نقاشی بکشیم و آن واقعیت نداشته باشد اما آیینه عین واقع را نشان می دهد فیلسوف و حکیم هم حقیقت یاب هستند ذهن حقیقت یابش یک مرتبه جهان را آنگونه که هست درک می کند. وی در ادامه با طرح این پرسش که ...
اشتباهات کتاب های درسی سهو است یا عمدی!/ وقتی محتوای کتب درسی استان شناسی بوی اختلافات قومی می دهد
. اهل فن به این باور رسیده اند و خانه عقل خود را بر این تار عنکبوت بنا نمی کنند و همچنان کتاب را منبع مطمئن تری برای برداشت اطلاعات می دانند. اما نه اعتمادی از روی فراغت و چشم و گوش بسته، بلکه دست به عصا و با احتمال خطا. که نگارنده ها همه انسان اند و انسان همیشه احتمال خطایش هست. اما بی شک اغلب ما نگاهی به نگارنده های کتاب های درسی داریم و ذهنمان از کودکی عادت کرده ...
ملکیان: اگر حسین بن علی(ع) در جامعه ما بود چگونه عمل می کرد؟
من بزرگ ترین منکر اجتماعی در جامعه ما این است که یک انسان نتواند با هشت ساعت کارِ کاملاً شریف زندگیِ خود و خانواده اش را تمشیت و مدیریت کند. یعنی زندگی ای که نتواند همه نیازهایِ خود و خانواده اش را برآورده کند ، منشأ همه مشکلاتِ اجتماعی به آن بر می گردد. مصطفی ملکیان خاطرنشان کرد: البته منظورِ من از زندگی، یک زندگیِ تجمل گونه نیست بلکه زندگیِ توأم با قناعت مرادِ من است. حال، اگر من ...
اومانیسم یک رای یا نظر نیست - عالم، عالم اومانیستی است
جدیدش که به آن مبتلا هستیم حقیقت به مسلخ اراده انسان برده می شود و ضابطه کوگیتو صورت بندی جدید از همین مسئله است. وی افزود: از نظر هایدگر فلسفه جهان بینی چیزی نبود جز اینکه تابع میل و نیازهای آدمی باشد. او در زمینه تفاوت بنیادین فلسفه با جهان بینی با هوسرل هم رای بود. وجود وزمان وقتی به فرانسه رفت طبقه سارتری پیدا کرد و با اومانیسم و اگزیستانسیالیسم هم عنان شد. معین زاده ادامه ...
مناظره؛ از معاشقه با حقیقت تا مبارزه طلبی ایدئولوژیک
جهانی و هم تجارب تاریخی ما نشان داده است که انسان تطورات زیادی داشته و دارد و از چپ به راست یا راست به چپ آمده است و این طبیعی است و خداوند بشر را چنین آفریده است. من نمی گویم این تغییرات درست است، بلکه معتقدم این سنتی الهی است. من می خواهم بگویم این جزء قواعد مناظره نیست که معرفتی باشد. استاد مطهری می گوید خیلی از مطالب قوی فلسفه اسلامی که در فلسفه یونان اصلا وجود نداشته است، به خاطر نکاتی است که ...
چرا فلسفه جهانی است؟
مراسم روز جهانی فلسفه امسال نیز چنین شد. در پانل نخست این نشست که عنوانش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر بود، غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد قدیمی فلسفه و حکمت اسلامی به بیان ویژگی های فلسفه و فلسفه ورزی پرداخت و بر این تاکید کرد که فلسفه جغرافیا ندارد و مسائل فلسفی جهانی و بنیادی هستند. او تاکید داشت فلسفه انسان را از اسارت و تقلید می رهاند و فیلسوف تنها به عقل و عقلانیت ملزم است. مصطفی محقق داماد ...
شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم
شعار سال : همایش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر روز گذشته به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این همایش اساتیدی چون مصطفی محقق داماد، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عبدالحسین خسروپناه و یوسف اباذری حضور داشتند. سخنرانی یوسف اباذریبا موضوع عقلانیت، اعتدال، جنبش های فاشیستی، جنبش های مذهبی افراطی در این همایش به بحث و جنجال ...
آسیب ترک تبرّی در برابر فاسقان
تا به سخن دیگری بپردازند وگرنه شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند همه منافقان و کافران را در دوزخ جمع می کند﴾ (النّساء/140). مهجوریّت عینی تولّی و تبرّی مراد از مهجور بودن اصل تولّی و تبرّی، اعراض و غفلت امّت اسلامی نسبت به این اصل، در اندیشه، تصمیم و عمل است و این یک واقعیّت است که نمی توان از آن چشم پوشید. برای پی بُردن به میزان مهجوریّت، باید از یک سو، نسبت و جایگاهی را ...
نگاهی به زندگی و فعالیت های حجت الاسلام احمدی+فیلم
... 5. عقل و رابطه آن با دین و عرفان، دانشگاه باقر العلوم (ع)، قم، شماره 2. 6. اعتبار و روایی قرائتهای مختلف از دین، کیهان فرهنگی، شماره 172، 1379. 7. اتحاد عالم و معلوم و تأثیر آن در بحث علیّت. 8. قضیّه شرطی همان حملی است، دانشگاه تبریز. 9. ماهیّت تجربه حسّی، مجله علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز. 10. ضرورت، فصلنامه فلسفه دانشکده علوم ...
روایت آیت الله مصباح از فشارها به علامه برای تعطیلی درس فلسفه
معرفت همه جانبه نسبت به اسلام دارد و وظیفه روحانیت است که اسلام را در همه ابعاد بشناسد و معرفی کند؛ شناخت اسلام نیز از منبع قرآن، سنت و عقل است و برخی مسایل است که تنها عقل باید به آنها برسد. ایشان گفت: علامه در ادامه بیان کردند که برای عالم دینی خارج از این سه منبع باید تهذیب نفس داشته باشد تا ضرری به جامعه دینی نرساند؛ ولی درحوزه، از درس قرآن و تفسیر هیچ خبری نبود؛ همچنین دروس عقلی نیز در ...
بررسی تأثیر سطح سوم و چهارم فکر بر بهینه روابط انسانی
وجود او جاری می کند. در حالی که اگر ما از طریق فرایند هدایت به سمت مدیریت جامعه نرویم تفکرِ جامعه به سطح حسی و تجربی محدود خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال رشد جامعه و رشد روابط انسانی هستیم باید فرایند هدایت را بنیان اداره جامعه قرار دهیم؛ چون توجه به فرایند هدایت سطح تفکر را در جامعه ارتقا می دهد و نتیجه ارتقا سطح تفکر نیز بهینه روابط انسانی است. اگر انسان ها ابعاد فکرکردن را یاد نگیرند ما مجبور ...
هشدار در مورد خطر وجود مسؤولان لیبرال/ رکوردزنی دولت در شکایت از منتقدان
کشور است که این پرسش مطرح است آیا اسلام این موضوع را تایید می کند؟ *فقدان آیات و روایات در اسناد مجمع تشخیص مصلحت نظام عباسی ناکارآمدی شورای فقهی در سیستم بانکی کشور را به دلیل تاثیرپذیری از مفاهیم غربی و لیبرالیسم ارزیابی کرد و ادامه داد: یک آیه و روایت در متون مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد. این مسؤول میزان بدهی اقتصاد جهان را 60 هزار میلیارد دلار و میزان درآمد ...
ترامپ جهان را به کجا می برد؟
آمریکا جدا کنند؟ چشم مردمان طرفدار عقل مسالمت جو در فرهنگ های مختلف، بیش از گذشته به رویه های جدید آمریکا خواهد بود. انتخاب ترامپ علاوه بر همه دلالت هایش، نشانه استعدادهای بروز خشونت و خودمطلق بینی و نفی دیگران در همه فرهنگ ها است. مواجهه با این خطر شاید در آینده باعث نزدیکی بیشتر خردمندان مهرورز و طرفداران صلح و دوستی، در درون جوامع و فرهنگ های مختلف به یکدیگر شود. *استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی/ منبع ایران ...
حدادعادل: بی نظیرترین نسخه قرآن جهان اکنون در دسترس اهل هنر است
تا بیننده مجذوب کتاب شود. این هنرمند ادامه داد: نکته دیگری که کمتر به آن پرداخته شده است این است که چه خاصیتی در کشور ایران وجود دارد که از حکومت افرادی چون هولاکو ی مغول چنین حامیان فرهنگی تربیت می شوند. این چرایی شکافته نشده است. چگونه انسان هایی که فقط طالب قدرت و ثروت و حکومت بودند، تبدیل به قوی ترین حکومت هنری ایران می شوند. ما از این نظر در معرفی فرهنگ خود کوتاهی کرده ایم. ...
عقلانیت ابزاری اعتدال گریز و اعتدال ستیز است/ انواع مختلف عقلانیت
. امروز هم چون تمام مکاتب اجتماعی مدرن عقلانیت ابزاری را قبول دارند از اعتدال فاصله می گیرند. لذا لیبرال ها، سوسیالیست ها، نازیست ها و فاشیست ها همگی یا اعتدال گریزند یا اعتدال ستیز. خسروپناه تصریح کرد: وقتی منطق انسان، منطق معیشت، عقلانیت ابزاری و دغدغه تسلط بر دیگران باشد آیا امیدی برای رسیدن به اعتدال وجود دارد؟ بنابراین برای اینکه بتوانیم تا حدی از اعتدال ستیزی و اعتدال گریزی عقلانیت ...
رونمایی از کتاب رنج و رنگ با حمایت بانک پاسارگاد
عهده آن بر نمی آیند، اهتمام می ورزند. در ادامه دکتر رضا داوری اردکانی، ریاست فرهنگستان علوم، به ایراد سخن پرداخت و گفت: نکته ای است که شاید تحصیل آن آسان نباشد و آن این است که اهل فلسفه با هنر و هنرمندان نسبتی دو گانه دارند. من که جز اشخاص معمولی و عادی هستم، از این دوگانگی گذشته ام و با اینکه شغلم معلمی فلسفه است، در جانب هنر قرار دارم. این استاد فرهیخته، ضمن اشاره به آراء ...
دوری از مغالطات روزمره؛ سنگ بنای نسج تفکر عقلی در جامعه
است که از آن جمله می توان به کتابهای آموزش کلام، علم پیشین الهی و اختیار انسان، فلسفه دین، و ضرورت، دلالت و جهان های ممکن اشاره داشت. در ادامه این گفت وگو را می خوانید: به عنوان نخستین پرسش؛ اساسا فلسفه به عنوان علم مادر چگونه می تواند عقلانیت و اعتدال را در جهان معاصر رقم زند؟ قبل از پاسخ به این پرسش، مقدمه ای را به عنوان دیباچه بحث بیان می کنم. همان طور که می دانیم برای ...
بیداری اسلامی از حمله ناپلئون به مصر شروع شد!
بسته اعتقادی ندارند ولو اینکه تعلق دینی دارند و خائن هم نیستند و حتی دلسوزند اما چون تعلق تمدنی شان به آن حرف هاست و در لیبرالیسم حداکثری فکری و فلسفی و تاریخی فکر می کنند این تعلقات فرهنگی شان هم جواب نمی دهد . مجموعه حرف ما این است که بزرگترین چیزی که در شاخص های هویتی این بحث ها وجود دارد ما می توانیم است. ابعاد نورانی ما می توانیم خیلی زیاد است. ما اگر بخواهیم این بحث ها را به ورزش ...
خاقانی می گوید فلسفه و شعر به درد نمی خورد!
بی شعر زیست، بی فلسفه هرگز. دلیل آن هم روشن است. بی فلسفه نمی توان زندگی کرد چون فلسفه فرزند فکر است. اگر بتوان فکر را تعطیل کرد فلسفه هم تعطیل شدنی است. منتهی هر چیزی که به صورت عادی و معمولی در زندگی انسان وجود دارد صورت سنجیده ی آن در هیأت یک علم ظاهر می شود. هر کس فکر می کند و هر کس به هر حال به پرسش هایی که در زندگی مطرح می شود پاسخ می دهد. این پرسش ها برای انسان همیشه مطرح است. حرف برتراند ...
عناوین مهمترین روزنامه های چهارشنبه 1395/08/26
تحلیل دقیقی ارایه داد. با این وجود، اگر همکاری های موشکی را به عنوان بخشی از همکاری های راهبردی تلقی کنیم، همکاری هایی در گذشته وجود داشته که در آینده نیز می تواند ادامه پیدا کند. در حوزه های حساس دیگر نیز مانند همکاری های صلح آمیز هسته ای در دوره هایی شریک ایران بوده اند و در قالب برجام این شراکت دوره جدیدی را به خود گرفته است. ما سابقه ای از همکاری های راهبردی در عرصه نظامی را شاهد بودیم. در شرایط ...
خودآگاهی بنیادی ترین نوع معرفت در فلسفه ابن سینا
. لذا سؤال اصلی ما در این مقاله این است که چه رابطه ای بین بحث خود آگاهی در فلسفه ابن سینا و به خصوص آنچه او در انسان معلق در فضا مطرح می کند، با مبانی متافیزیکی در فلسفه وی وجود دارد؟ سپس در پرتو این بحث به نقد نظریه کسانی خواهیم پرداخت که به مقایسه انسان معلق در فضای ابن سینا و کوجیتوی دکارت پرداخته و از عمق نگاه ابن سینا در بحث خودآگاهی غافل اند. خودآگاهی بنیادی ترین نوع معرفت ...
انسان معبر بین دو عالم جسمانی و روحانی
شود مشابه و معادل با جهان عینی و واقعی. به عبارتی، انسان جهانی باشد نشسته در گوشه ای زیرا فیلسوف همۀ حقیقت عالم وجود را در عقل خود دارد. بر همین اساس فلاسفه معتقدند که غایت فلسفه رساندن انسان به مرتبۀ انسان عقلی است. در واقع، ادعای فلاسفه این است که انسان این قابلیت را دارد که جهان را به نحوی در درون خود داشته باشد؛ البته حضور جهان در انسان اولاً بدون کثرت و به شکل بساطت است؛ و ثانیاً ...
ارزیابی رویکرد امنیتی اسلام
گونه ای برخوردشده که چیزی جز مبارزه مسلحانه و خشونت صرف در ذهن مخاطب پدید نمی آورد. آنچه مهم است و فلسفه اصلی جهاد (جهاد اصغر و جهاد اکبر) را سامان می دهد، ایجاد امنیت، ثبات، آرامش درونی و بیرونی برای بشریت است تا شخصیت الهی انسان در بستری امن و فارغ از هرگونه دغدغه شکوفا شده، تعالی یابد. جهاد اکبر، مبارزه با هوای نفس و تمنیات خودخواهانه برای خالص کردن اندیشه، اراده و عمل فرد از هر نوع ...
فلسفه در جهان، عقلانیت و عقلانیت، اعتدال به وجود می آورد
.jwplayer{ display: inline-block; } محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران گفت: حکمت در باب عقل عملی نه جربزه است نه بلاهت. این نوع از حکمت نوعی انتخاب راه زندگی و از نظر حکما، اعتدال نتیجه عقلیدن است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر روز گذشته به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. آیت الله مصطفی محقق داماد ...
عالم ذر چیست و کجاست؟
ظرف داستان مورد بحث آیه عین ظرف وجود نوع انسان در دنیا است با این حال چرا از این ظرف به لفظ اذ تعبیر فرمود؟ و حال آنکه هیچ مصححی برای تعبیر به این لفظ نیست، چون همان طور که گفته شد لفظ مزبور دلالت دارد بر اینکه داستان، قبل از نقل آن واقع شده است، عنایت دیگری از قبیل تحقق وقوع و امثال آن هم در کار نیست تا مصحح آن باشد. پس اینکه فرمود: وَ إِذْ اخذ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ...
روش الگویی در تربیت اسلامی
بر سر راه این روش وجود دارد که مربّی نباید از بروز آن ها غافل باشد. مقدمه به نظر واضعان نظریه یادگیری اجتماعی،(1) مهم ترین نوع یادگیری انسان، یادگیری مشاهده ای(2) است. به اعتقاد این روان شناسان اگر ما قادر نبودیم که در محیط اجتماعی از طریق مشاهده رفتار و اعمال دیگران به یادگیری بپردازیم، زندگی ما مختل می شد. در چنین حالتی، باید وقت و نیروی زیادی را صرف کسب دانش، مهارت ها، و نگرش ...
حیاطی از جنس حیات
؛ مدرسه ای واقعی از جنس طبیعت و نه مصنوعی و ساخته دست انسان. مدارس سبز ، قالب مدارس کهنه را شکسته و طرحی نو درانداخته اند. هرچند این مدارس در دنیا قدمتی نزدیک به دو دهه دارند و کشورهایی مثل سوئد، دانمارک، نروژ، مالزی، اندونزی و... در اجرای این طرح پیشرو هستند اما در ایران، این مدارس هنوز نوپا بوده و آن گونه که باید، جایگاه خود را در سیستم آموزشی کشور پیدا نکرده و هنوز با اما و اگرهای بسیاری ...