سایر منابع:
سایر خبرها
برگزاری مراسم شب یلدا در خارج از کشور
برنامه با قرائت قرآن ترجمان دانشجوی دکترای مطالعات اسلامی دانشگاه اسلامیه، شعرخوانی کافی، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و استاد مدعو دانشگاه لبنان و خانم محمدیاری دانشجوی دکترای دانشگاه اوزاعی همراه بود. گروه موسیقی الغدیر از استان خوزستان نیز که به همت ادراه کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در برنامه های هفته ...
ارتباطات از گسست بین حوزه های درونی خود و نهادهای آموزشی- پژوهشی رنج می برد/مطالعات فرهنگی رنج مردم را ...
می دهد می توان آن را موضوع مطالعات فرهنگی کرد چون می تواند در ماتریس قدرت قرار بگیرد پس می تواند موضوع مطالعات فرهنگی باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: دو علم متمایزی که می توانند خود را موضوع مطالعه قرار دهند جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی هستند؛ کمتر علمی چنین توفیقی دارد. خصلت بازاندیشی ابزاری برای جامعه هم هست که در آن تامل کنیم. پروژه بازاندیشی یک پرسش را مطرح می کند ...
پیشرفت یا پسرفت؟
در رشته فیزیک آغاز کرده بودند حضور داشتند و هر یک از منظر خود به نقد و ارزیابی وضعیت فلسفه در ایران پرداختند. این نشست با سخنرانی حمید طالب زاده، مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران آغاز شد. طالب زاده، در سخنان کوتاه خود، به اهمیت جایگاه علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران تاکید کرد. در ادامه، اردشیر منصوری، دانش آموخته فلسفه علم و استاد دانشگاه، ضمن معرفی سخنرانان و اشاره به پیشینه پژوهشی ایشان، به طرح ...
گفتارهایی در فرهنگ و ارتباطات اسلامی اثر شاخصی است
باید این کتاب را به عنوان نمونه مناسب آموزش پژوهش محور مطرح نمود. چرا که اساتیدی که در این زمینه مطالب خود را ارائه داده اند و در راس آنها دکتر باهنر که نقش اصلی را در این کار داشته و هدایت گر این مساله بود و تلاش زیادی کرد. پاکتچی که عهده دار تدوین محور روش شناسی در علوم اسلامی و مساله تلفیق در این کتاب بود با ابراز خوشحالی از فراهم آمدن مجالی جهت طرح بحث در خصوص این موضوع به توضیح ...
اصول الفقه دانش کهن و ملازم با علم فقه است
، حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در جلسه اول درس گفتار اصول فقه، 29 آذرماه به سخنرانی پرداخته است که در ادامه می آید: این درس گفتار در سه سطح مدخل (بیان خاستگاه، تطورات تاریخی، تمایزات، آثار علمی...)، مقدمه (تعریف موضوع، قلمرو و تقسیم بندی مباحث، غایت ...) و مسائل منظور شده است. عالمان این دانش در گذشته کمتر به طرح ...
سخنرانی منتشرنشده از شهید بهشتی
تعلیم و تربیت چه می گوید، تا آشنایی کلی با روان شناسی و علوم تربیتی به صورت کلی و در حد معلومات عمومی نداشته باشد، اصلا نمی شود. از کنار آیه و حدیث عبور می کند. آیه و حدیث، مطلب را گفته، اما گوش او نمی شنود. او گفته است، اما گوش این نشنید. مگر نه این است که یک حدی از امواج صوتی را گوش سگ می شنود، اما گوش بنده و شما نمی شنود؟ پس معلوم می شود که می شود گوینده ای بگوید، آدم با گوش و چشم باز هم عبور ...
تعارض عصمت امامان با روایات و ادعیه
، ج17، ص 76. 15. مفاتیح الجنان، دعای صباح. 16. همان، دعای کمیل. 17. همان، دعای عرفه. 18. همان، مناجات خمس عشرة، مناجات اول. 19. همان، دعای یستشیر؛ کفعمی، المصباح، ص 286. 20. همان، دعای مجیر. 21. همان، دعای جوشن کبیر. منبع مقاله : زرشناس، زهره؛ (1391)، درآمدی بر ایران شناسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اوّل کلمات کلیدی : عصمت , امام , امامت , گناه , علم امام , حضرت علی , روایات , اهل سنت , خلفا , ادعیه , اعتراف به گناه , ذنب , زبان دین , استغفار , دعاء , مغفرت , دعای کمیل , دعای عرفه ...
نخستین وظیفه تمام متفکران سنت های معنوی نقد مدرنیسم است
شرایط متفاوت برای یک جماعت بشری خاص. سنت شامل علم قدسی است که ریشه در ذات حق دارد و خود تنها وسیله کامل برای نیل به این حق است. می توان از اسلام به عنوان یک سنت سخن گفت، به همان معنا که مسیحیت و آیین بودا را سنت می خوانند. (نصر الف، 1385، 116) به عبارت دیگر سنت به معنای مجموعه آراء، عقاید و علومی است که در تمام ابعاد وجودی همچون هنر، علوم و فنون و...، در مجموع یک تمدن را می سازند. این معارف می بایست ...
علم حضوری از نظر ملاصدرا به امور مادی تعلق نمی گیرد
.... (عبودیت، 1386: 38-40) با اثبات علم حضوری مشخص می گردد که مناط حقیقیِ شناخت از سنخ ادراک و صور ادراکی نیست بلکه حضور معلوم مجرد نزد مجرد مناطِ حقیقی معرفت است. (عبودیت؛ 1386: 66-69) نقد ملاصدرا بر تبیین علم حضوری بر اساس اضافه اشراقیه با وجود شباهت ها و استفاده فراوانی که ملاصدرا و صدرائیان از سهروردی در معرفی و تبیین علم حضوری داشته اند و با وجود پذیرش اضافه اشراقیه در ...
تحول علم به معنای به روزرسانی علم در ساخت تمدن ضرورت دارد
.jwplayer{ display: inline-block; } شاکرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تحول علم به معنای به روزرسانی علم در ساخت تمدن ضرورت دارد و از جهت دینی کردن آن دارای اهمیت است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ارتباط میان تحول در علوم انسانی و تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن مبتنی بر علم و ...
تحمل سلایق گوناگون مبدأ تولید علوم انسانی اسلامی است
والمسلمین محمدعلی کوشا، محقق و قرآن پژوه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفتگویی ترتیب دهیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید . به نظر حضرتعالی اساساً قابلیت و امکان برداشت جزئیات و مبانی گوناگون در شاخه های مختلف علوم انسانی از آیات و منویات قرآن کریم وجود دارد؟ وآیا اصولاً قرآن کریم، در مواجهه با علوم و شاخه های مختلف آن، در جزئیات ورود نموده است یا خیر؟ قرآن و معارف اسلامی ...
جذب سرمایه های نقدی مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پرستوها ، سید رضا حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و استاد دانشگاه قم اظهار کرد: جذب سرمایه های نقدی مردم به عنوان نیاز امروز کشور، امری قابل توجه و ضروری است که نیاز به برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های جدیدی دارد. وی با اشاره به اینکه سرمایه های بسیاری در اختیار شهروندان قرار دارد که به منظور دریافت سود، در بانک ها سپرده گذاری می شوند ...
آیا توسعه مدارس بزرگ به انعطاف در برنامه درسی منجر می شود؟
جهانی است. فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، نیز با ابراز نگرانی نسبت به نقش سازمان یونسکو در اجرای این برنامه و احتمال نفوذ دشمنان در برنامه های تعلیم و تربیت، از مسکوت ماندن سند تحول از یک سو و مطرح شدن سند 2030 از سوی دیگر گلایه کرده است. همچنین به اعتقاد برخی، عدالت جنسیتی که در فرهنگ اسلامی و ایرانی مورد توجه است، در متن این سند به برابری جنسیتی فروکاهش داده شده است که این امر چندان با مبانی ...
علم ذاتاً نه سکولار است نه دینی
می کند که ناشی از دوگانه ذات داشتن علم و یا برساخته بودن آن است. این استاد دانشگاه ادامه داد: همه علوم از آن جهت که وارد فرهنگ و ذهن انسان می شوند حاصل تلاش و کوشش انسان است اما به لحاظ ذاتی، برساخته نیستند. لفظ تولید را کسی آسیب می داند که برای علم ذات قائل باشد. وی افزود: روش رسیدن به ذات یک معرفت یک بحث است و روش توزیع آن در جهان سوم بحث دیگری است. این استاد ...
بت ساختن از مطالعات اسلامی غرب اشتباه است/ دیدگاه رومانتیک ها نسبت به اسلام
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) ، دومین همایش بین المللی مطالعات اسلامی در غرب، رویکردی انتقادی به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، سازمان سمت، جامعة المصطفی العالمیه و معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی روز گذشته 30 آذر، در سالن خیام دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. تبدیل مطالعات اسلامی در غرب به بت اشتباه است ...
4 کتاب برای طرح کتاب خوان ماه ویژه دی 1395 معرفی شد
فرهنگ و اندیشه اسلامی 208 صفحه مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از جمله بزرگانی بودند که ارتباط نزدیکی با عموم مردم و به ویژه جوانان داشتند. این مطلب در کنار درجه بالای علمی که حاصل سال ها خوشه چینی از دریای معرفت بزرگانی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت الله بروجردی و... است باعث شده تا آثار ایشان در عین عمق و دقت علمی، از زبانی ساده و قابل فهم برای عموم برخوردار باشد. ...
هیچ ارتباط منطقی میان شاخص سلامتی کشور با عملکرد طرح تحول سلامت وجود ندارد/باید به اندازه بودجه ای که ...
تحول سلامت مطرح شد، تعجب کردیم که در این طرح شباهت هایی با مسکن مهر را مشاهده کردیم. هر دوی این ها با توجه به زمان مطرح شدن بسیار مهم بود. مساله مسکن یکی از مسایل حاد کشور است و موضوع سلامت هم به همین ترتیب که در دوران دولت روحانی برای مردم بسیار کمرشکن بود و هزینه ها برای مردم بسیار سنگین بود. ندانم کاری ها، افراد را زیر خط فقر می برد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ...
شهر ایده آل در تفکر اندیشمندان مسلمان
ذهنیت و عینیات انسان است. وی افلاطون را پیش قراول و بنیانگذار اندیشه شهر ایده آل در جهان فلسفه و علم معرفی کرد و افزود: افلاطون شهر ایده آل را شهری درنظر می گیرد که سعادت و رفاه اجتماعی را برای شهروندان داشته باشد و از طرف دیگر هدف افلاطون و فارابی و تمامی اندیشمندان شهر ایده آل نقد شهر موجود خودشان است. این عضو شورای عالی استانها ادامه داد: فارابی ازدین مبین اسلام و ارسطو و افلاطون ...
دیوار ترک خورده دانشگاه کردستان!
نقدهای مختلف _ به ویژه ژورنالیستی - گرفته می شود، کلی گویی، ایده آل گرایی، عدم عینیت و سوگیری منتقد (که معمولاً ناشی از بی اطلاعی نویسنده خوانده می شود) است. اما نقد حاضر یادداشت دانشجویی است که چهار سال در دانشگاه کردستان تحصیل کرده، عضو هیچ تشکل دانشجویی نبوده، به عنوان دانشجوی همکار فعالیت کرده، شاگرد ممتاز و حائز رتبه در المپیاد علمی و کنکور (کارشناسی ارشد) بوده و حتی در مسابقات ورزشی دانشجویان ...
روشنفکری در ایران هنوز پویا و اثرگذار است
علم و ادیان و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. ماحصل این گپ وگفت پیش روی شما است. **برخی از تحلیلگران و حتی طیفی از روشنفکران بر این باورند که اکنون جریان روشنفکری در ایران در انزوایی خودخواسته به سر می برد و تأثیرگذاری خود را از دست داده است. آیا شما هم چنین تحلیلی از فضای روشنفکری ما دارید؟ سید فرید العطاس: شما در ایران نشریات و رسانه های متعددی دارید که ...
از ختم غایله آذربایجان تا ازدواج زودرس کودکان
، باید میان این سه علم ارتباط برقرار کرد. سیدجواد میری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه جامعه شناسی در ایران مساله مند نیست، اظهار داشت: افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، جایی که ایستاده اند را نمی شناسند. به همین صورت در حوزه معرفت، اگر مقام را نشناسید و سنتی نداشته باشید، نمی توانید مشکل های سیاسی را در قالب مساله یا problem بررسی کنید. ...
ضرورت تقویت تشکل های سیاسی دارای مجوز دانشجو معلمان
، فرآیند های تدریس باید با عزم راسخ و باور عمیق و سالم و طبق معیارهای انقلاب و نظام اسلامی صورت پذیرد. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: با توجه به آمادگی، صفا، لطافت و نورانیت دوره جوانی، فضای تربیتی دانشگاه باید به گونه ای باشد که دانشجو معلم به معرفت دینی و عمق ایمان و معنویت، جهت گیری انقلابی، آرمان خواهی، عدالت خواهی، علم آموزی، آزاد اندیشی و عقلانیت به ...
قوه قضائیه به دنبال تعامل با دانشگاه است
.... وی با اشاره به فعالیت این پژوهشگاه گفت: نقد آرای تخصصی دادگاه ها در این پژوهشگاه انجام می شود. رییس قوه قضائیه در ادامه و با اشاره به مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه گفت : علوم انسانی و تحول آن از جمله مواردی است که مورد توجه حوزه و دانشگاه است. آملی لاریجانی افزود: برخی تحول در علوم اجتماعی و علوم انسانی را سیاسی تفسیر کرده و به موصوع ولایت فقیه ربط دادند. وقتی ...
نقدهای نیچه به علم جدید
صورتِ آرمان زهد و بهترین هم دست آن معرفی می کند. البته باید توجه داشت که هدف نیچه نهایتاً نه کنارگذاشتنِ علم و خواستِ حقیقت به عنوان رانۀ اصلی آن، بلکه تجدید بنای آن بر ستونِ ارزش های نویی است که به زندگی آری گویند. کلیدواژه ها: نیچه؛ نقد علم جدید؛ قرن نوزدهم؛ قانون طبیعی؛ اصل علیت؛ نیهیلیسم؛ آرمان زهد نویسنده: روح الله کریمی: استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مجله فلسفه علم - دوره 6، شماره 1، بهار و تابستان 1395. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
تاثیر مردم شناسی بر هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی فایرابند
: واقعیت؛ مردم شناسی؛ تکثر؛ نسبیت؛ زبان؛ ذهنیت نویسندگان: محسن دنیوی: دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران غلامحسین مقدم حیدری: دانشیار گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران مجله فلسفه علم - دوره 6، شماره 1، بهار و تابستان 1395. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
تحول علوم انسانی در گرو وحدت حوزه و دانشگاه
...:در این پژوهشگاه پرونده ها را بدون نام افراد نقد و بررسی می کنند، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را از جنبه های مختلفی می توان بررسی کرد و بحث تحول علوم انسانی از شاخه های آن است که البته گاهی این بحث را سیاسی می کنند و حتی برخی آن را به رهبری و ولایت ارتباط می دهند و برخی می گویند که رئیس قوه قضائیه علوم انسانی را نفی می کند. رئیس قوه قضائیه گفت: بحث علوم انسانی و تحول آن برای ما که دارای حکومت ...
ادعای نفی علوم انسانی نادرست است
انسانی را غیرممکن می دانند؛ چون معتقدند امکان ندارد ساحت علم، دینی و ارزشی شود. من ادعایی که دنبال می کنم این است که نه تنها این تحول امکان، بلکه ضرورت دارد.اگر ما علوم انسانی را واکاوی کنیم، به پیش فرض های زیادی خواهیم رسید. اگر از منظر فیلسوفان غربی هم نگاه کنیم، می بینیم که بحث پیش فرض ها مهم است؛ اما سؤال اینجاست که آیا پیش فرض عالمان دینی و غیردینی یکسان است؟ . رئیس قوه قضائیه در ادامه با ...
برگزاری یک کرسی نقد درباره - انسان ایرانی -
...> این کتاب قرار است توسط دکتر حسن آبنیکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر عیسی امن خانی، استاد ادبیات دانشگاه گلستان نقد می شود. این رویداد علمی ساعت 10 تا 12 دوشنبه 13 دیماه 95 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد. علاقمندان جهت اطلاع بیشتر به خیابان انقلاب، خیابان نظری، شماره 47 مراجعه یا با شماره تلفن 66400062 تماس حاصل کنند. ...
چرا حضرت علی (ع) نماز را به خلفا اقتدا می کردند؟
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدحسن قدردان قراملکی نقدِ شبهاتی درباره ی اصل نصب ائمه (ع) یکی دیگر از شبهات این است که اگر خلفای معاصر حضرت علی (علیه السلام) غاصب و ظالم و غیرمشروع بودند، چرا حضرت در مراسم عبادی آن شرکت و به نماز جماعت آنان اقتدا می کرد؟ (1) مگر عدالت در شخص امام جماعت شرط نیست؟ اگر برای همکاری سیاسی و اجتماعی ...
چرا حضرت علی (ع) نام خلفا را بر فرزندان خود نهاد؟
درست آن است که خلیفه دوم اسم خود را بر فرزند حضرت تحمیل کرد و بنابر نکته ای که ذکر شد حضرت مخالفت ننمود. د. عثمان نام برادر حضرت معاصران اهل سنت برای تأیید مدعای خودشان که به هر وسیله ای تمسک می کردند با یافتن نام فرزند حضرت علی (علیه السلام) به اسم عثمان مدعی شدند حضرت از عثمان، خلیفه سوم را اراده کرده و آن دلیل بر حسن روابط آن دو می باشد. غافل از آنکه خود حضرت- که نام گذار اسم فرزند خود است ...