سایر منابع:
سایر خبرها
شاخص های قدرت مطلوب در قرآن
واگذار کرده، جز اینکه به او اجازه نداده است خود را ذلیل و خوار کند. مگر نمی بینی خداوند در این باره فرمود: عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، سزاوار است مؤمن همیشه عزیز باشد و ذلیل نباشد . (22) 3-3. امانت داری یکی از ویژگی های قدرت مطلوب آن است که شخص قدرتمند، از آن به عنوان امانتی برای خدمت به خلق و همواری راه جامعه برای رسیدن به سعادت و نیکی بهره می گیرد. قدرتمند فرد امینی در مورد ...
راهبرد اصلی در حل معمای واقع گرایی اخلاقی درابن سینا
چکیده مباحث مربوط به فلسفۀ اخلاق در آثار فیلسوفان مسلمان، از جمله ابن سینا نه بصورت مستقل بلکه به نحو پراکنده و بمناسبت سایر موضوعات و مباحث مطرح شده اند. همین پراکندگی و عدم انسجام موضوعی گاه زمینۀ سوء فهم ها و سوء تعبیرهایی را فراهم آورده و حتی موجب ادعاهایی خلاف واقع در مورد دیدگاه های اخلاقی این فلاسفه گردیده است. از جمله وجود عباراتی در کتب مختلف ابن سینا و ملاصدرا که متضمن این ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
) در برابر قوم خود استدلال کرد من از سوی خداوند آمده ام و قصد و اراده ای جز اصلاح جامعه تا آنجا که در توانم هست، ندارم . (7) در حرکت های پیامبران الهی نیز این امر مشهود است. در قرآن کریم آمده است: لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا . آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین خواستار برتری و فساد نیستند؛ (8) سعادت از آن کسانی است که گردن فرازی نمی کنند و برتری جو ...
کارکردهای مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
است] مالی در اختیار تو قرار دهیم تا میان ما و آنان سدّی قرار دهی؟ به همین دلیل ذوالقرنین برای فراهم کردن امنیت برای قومی که مورد تهدید قرار گرفته بود، پُرزحمت ترین کارها را برعهده گرفت و برای جلوگیری از مفسدان از استوارترین سدها استفاده کرد (28) و از قدرت خویش برای ایجاد امنیت بهره برد. در قرآن برای کسانی که امنیت و آرامش مردم و جامعه را بر هم می زنند، سخت ترین مجازات در نظر گرفته شده ...
ثمرات پنجگانه فرزندآوری برای والدین
را به شما بازمی گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندانی یاری می کنیم و از حیث نفرات، بیشتر (از آنها) قرار می دهیم. بنابراین، یکی از پایه های اصلی قدرتمندی، تولید ثروت و پیشرفت هر خانواده و جامعه ای، جمعیتِ آن است. جمعیت اندک از در روابط خارجی، قدرت مانور در مقابل دشمنان را کاهش خواهد داد. کشوری با جمعیت پیر و اندک، مورد طمع قدرت ها و مستکبرین خواهد بود، لذا موفقیت در سطوح ملی و بین ...
سخنرانی رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در باب الهیات تاریخ
شده شروع کرد. سپس به کاربرد این بحث اشاره ای داشت و گفت : در موضوع مبانی تمدن اسلامی به بحث فلسفه تاریخ یا به تعبیر بهتر الهیات تاریخ منتهی شدیم. این بحث از چند جهت مورد توجه است: 1- برنامه ریزی برای آینده جامعه جهانی؛ اگر ما بخواهیم معطوف به آینده جامعه جهانی برنامه ریزی کنیم، حتماً باید چنین اندیشه ای داشته باشیم. لذا انبیاء الهی - به ویژه انبیاء اولوالعزم، بالاخص وجود مقدس نبی اکرم و اوصیاء ایشان ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
روایت ها به وجود امام عدلی اشاره دارد که باید از او پیروی کرد که همانا علی ابن ابی طالب (علیه السلام) است. (90) به هر حال آن نور، جامعه را به سوی هدف های عالی آفرینش راهبری می کند که شکل مطلوب آن با تشکیل حکومت انجام می شود. به تعبیر جوادی آملی هدف والای رسالت و نزول وحی که همان حکومت الهی است، نورانی نمودن جامعه ی انسانی است و انسان نورانی از گزند تیرگی هوا و آسیب تیرگی هوس مصون بوده و از دسیسه ...
نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی شود/ فلسفه و ادبیات؛ تعامل و تقابل ها
بلاغت نیست، چون اگر این طور بود مثلا نقد عقل محض کانت نباید تا این حد مهم می بود. هرچند حتی همان کتاب هم خالی از تلاش برای بلاغت و اثرگذاری نیست. در حقیقت آثار فلاسفه روی یک طیف قرار می گیرد که یک سرش از ادبیات دورتر است و سر دیگر آنقدر به ادبیات نزدیک است که مرزی با آن ندارد. بگذارید مثلا جمهور افلاطون را در نظر بگیریم. آیا می شود انکار کرد که بخش عمده ای از اهمیت این رساله به سبب ساختار ...
غافلگیری ناشر برای شاعر/ احتشامی: من یک شاعر شهر گریزم
با این زبان مدرن و معاصر دست به خلق غزل هایی با این سبک و سیاق داشته باشد. این اتفاق باعث شده بسیاری از شاعران ما تحت تاثیر استاد باشند. وی با بیان اینکه استاد احتشامی شاگرد مکتب حافظ و صائب است و در غزل بلند آوازه شناخته شده است، گفت: وی متاثر از سبک افغانی است ولی این سبک به لهجه امروز باکدها و کلیدهای نسل امروز همخوانی دارد و با ذوق انسان امروز مطابقت می کند و به قول آقای بیابانکی ...
تقابل دیدگاه ذاتی و عرضی به علم دینی
تعداد افراد دین باور علم دینی خواهیم داشت و در این صورت گره علم دینی باز نشده و به نسبیت تام و تمام خواهیم رسید. قرآن بحث دقیق علمی مطرح نکرده است باقری در پاسخ به انتقادات گفت: این دیدگاه که عقل جزو دین است نقل شده است. دین متون نقلی است و این جامعیت دارد. دین چهار منبع دارد عقل و اجماع کاشف کتاب و سنت اند و واضع نیستند و اجماع علما به صرف خود حجت ندارد. از نظر اسلام عقل ...
دانشگاه ما نمی خواهد ابن سینای جدیدی داشته باشد
خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) نوشت: یثربی معتقد است که دانشگاه ما در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی اقدامی انجام نداده است و گذشته گراست، از این رو نمی خواهد ابن سینای جدیدی داشته باشد. یحیی یثربی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی است و همچنین دستی در تفسیر قرآن و عرفان دارد. تفسیرش را با نام تفسیر روز منتشر کرده است. یثربی سال ها در دانشگاه تدریس و همچنین ...
شوخی های پیامبر اکرم(ص) با اطرافیان
، پرهیزگار. 41- بارگاه و بنای گنبددار. 42- چشم درد. 43- دندان های عقل. 44- بسیار بلند قد. 45- از سر شوخی. 46- از یاران قدیمی پیامبر. 47- در جنگ بدر شرکت داشته است. 48- بزرگان. 49- رنگ چهره و پوست. 50- اجازه. 51- مبادا، به هوش باشید. 52- رها نکنید. 53- سودا کردن: تندی کردن، جرّ و بحث کردن. 54- خاطرت جمع باشد، خیالت راحت ...
فنون توقف گفت وگوی درونی و دنیا
نسل های گذشته و آینده یا همان بحران هویت، تسلسل و توالی بشریت را با خطر جدی مواجه کرده است و امروزه تلاش های فراوانی در رابطه با حل معضل بحران هویت در جریان است. ثانیاً این توصیه ی مهم دون خوان بدین منظور صورت می گیرد تا دیگران درباره ی ما قضاوتی نداشته باشند و انسان بتواند در این فضا آزادانه و هرگونه که بخواهد عمل کند. غافل از اینکه بخش مهمی از قضاوت و داوری دیگران درباره ی ما ربطی به گذشته ی شخصی ...
علوم انسانی اسلامی آری یا نه ؟
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛به نقل از هرم ز؛در باب تحول در علوم انسانی بحث های زیادی صورت گرفته است .بعضی معتقدند که نمی توان از منظر یک مکتب مانند دین اسلام ، علوم انسانی را متحول کرد . مصداق شناخته شده این نظریه جناب آقای مصطفی ملکیان است.ایشان معتقد است که شناخت ما از اسلام ناقص است . علوم انسانی فعلی نیز ناقص هستند. بنابراین ، ما می خواهیم کدام علوم انسانی را متحول کرده و به یک علوم ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (1)
در جای دیگری از سخنان او، به عدم امکان ایمان آوردن اشاره شده باشد اما در این موضع از سخنان او که مورد اشکال علامه شعرانی قرار گرفته است چنین عدم امکانی دیده نمی شود. اما برای پاسخ کامل به این پرسش باید به سراغ منابع روایی برویم؛ اگر دلیل قابل قبولی وجود داشت به این عدم سودمندی و سلب ایمان قائل می شویم و گر نه معتقد خواهیم شد که انسان می تواند از انتخاب کفر خود در عالم ذر باز گردد و ایمان آورد ...
اسلامی سازی علوم از نهادهای علمی سکولار در جهان آسیب زدایی می کند
توصیفی و هنجاری ارتباط تنگاتنگ و فشرده ای با دین و منویات آن دارند . این مولفه ها به صورت کامل و جامع در آموزه های الهی و دینی، هم به صورت توصیفی و هم به صورت توصیه ای وارد شده اند؛ یعنی در هر نقطه ای که علوم انسانی وارد شده است و آن موضوع به سعادت و شقاوت انسان و جامعه بشری برمی گردد، اسلام، وارد شده و نظریه ارائه نموده است و می باید از این آموزه ها بهره جست که به این نگرش و پروسه، دست یابی به علم ...
آمیختگی کفر و ایمان؛ بستر امتحان الهی
اشاره ای داشت و گفت : در موضوع مبانی تمدن اسلامی به بحث فلسفه تاریخ یا به تعبیر بهتر الهیات تاریخ منتهی شدیم. این بحث از چند جهت مورد توجه است: 1- برنامه ریزی برای آینده جامعه جهانی؛ اگر ما بخواهیم معطوف به آینده جامعه جهانی برنامه ریزی کنیم، حتماً باید چنین اندیشه ای داشته باشیم. لذا انبیاء الهی - به ویژه انبیاء اولوالعزم، بالاخص وجود مقدس نبی اکرم و اوصیاء ایشان - چون موضوع کارشان صرفا معطوف به ...
پاسخ مکتوب محمدرضایی به مجتهدشبستری/ پیرو کدام مکتب فلسفی هستید؟
، مبانی این دعاوی به دقت و با اخلاق علمی مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت تا مخاطبین خود به قضاوت بپردازند . با توجه به اینکه محوری ترین بحث دین اسلام و شرایع الهی، اعتقاد به وجود خدای یگانه و عالم و قادر مطلق و حکیم و عادل و خالق همه موجودات از جمله انسان می باشد. ما بحث خود را از چنین اعتقادی شروع می کنیم. همان گونه که امیر مومنان علی(ع) در تعبیری می فرمایند: اول الدین، معرفته (غرر ...
حکایاتی از اهل حکمت
...> قطیعی برخاست و بر سر بالین او آمد و نبض اش بگرفت. دید که ساقط شده. اولاد او را گفت: چون می بینید حال والد خود را؟ گفتند: گمان می بریم که علاقه ی حیات منقطع شده و او مرده و رخت به عالم دیگر برده است. گفت: مرا رخصت می دهید که به معالجه ی او مشغول شوم؟ اگر اثر حیات ظاهر شود و مرض دفع گردد فبها و الّا مرا ملامت مکنید. گفتند: چه ملامت کنیم بعد از آن که ناامید شده ایم. ...
عرفان راستین و عرفان های جعلی
.... به تعبیر دیگر وضعیت روحی روانی او بعد از دعوت چنین خواهد شد که: از آنجا رانده و از اینجا مانده. و این یعنی سرگردانی، سردرگمی و تحیّر که در نهایت نتیجه ی ناروا و ناشایستی خواهد بود. گذشته از اینکه با عقل ناقص چگونه می توان عناصر یک دین را دسته بندی کرد و از میان آنها خوب ها یا بهترین ها را برگزید؟ 4) مهم ترین ویژگی راستین این است که خدامحور بوده، نزدیکی به او را غایت قصوای خود معرفی می ...
پیشگامان نقد سوبژکتیویسم چه کسانی هستند؟/دکتر قاسم پورحسن
وضعیت مدرن مورد نقد قرار می گیرد و آن ها این کار را به کمک روش-آگاهی انجام می دهند. پست مدرن ها تفسیر جدید و مباحث متفاوتی نسبت به قائلان به مدرنیته درباره ی زندگی، سوبژکتیویسم، انسان، مناسبات جمعی، عقل، عقل ابزاری مدرن و... دارند البته در عرصه هایی همچون عرصه ی تکنولوژی وضعیت پسامدرن نداریم اما در حوزه هایی همچون انسان شناسی یا در حوزه ی توجه به مبدا و خداوند وضعیتی کاملا پسامدرن در غرب حاکم است ...
قدرت را باید به دست چه کسانی سپرد؟
نشان دهنده شأن انسان باشد اما روزگاری خوردن اجساد نیز در بین برخی از قبایل پاپوآ گینه نو نشان از احترام به مردگان بود. برخی از اقتصاددانان استدلال کرده اند که رأی دهندگان ناآگاه در واقع کنش گرانی عقلانی اند. اگر احتمال اینکه رأی هر فرد تاثیر تعیین کننده یی داشته باشد بسیارناچیز باشد، بنابراین کسب دانش درباره سیاست آن اندازه ارزش ندارد که حتی چند دقیقه از وقت خود را صرف آن کنیم. اما به ...
کارهای فرهنگی امیرالمومنین در دوران خلافت
کتاب شیعه در اسلام در این باره می نویسد: با آن همه گرفتاری طاقت فرسا و سرگرم کننده، ذخایر گران بهایی از معارف حقه الهیه و علوم حقه اسلامی را میان مردم به یادگار گذاشت .... وی اول کسی است که در اسلام در فلسفه الهی غور کرد و به سبک استدلال آزاد و برهان منطقی، سخن گفت و مسائلی را که تا آن روز در میان فلاسفه جهان مورد توجه قرار نگرفته بود، طرح کرد و در این باب به حدی عنایت به خرج می داد که حتی در ...
غایت شناسی رابطه عقیدتی - معرفتی
کیفر نمی داد، باز هم واجب بود که برای شکر نعمت هایش او را نافرمانی نکنند (همان، حکمت290، ص527). این نیایش ها در قالب های مختلف عملی می شوند که به ترتیب اهمیتی که در نهج البلاغه دارند، در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند. 1-1. نماز: نماز، تنزیه و تقدیس عمیق خدای متعال است. انسان به جای آنکه تنها کلمات و آیات خدا را به صورت انفعالی دریافت کند، مأموریت و دستور مؤکد یافته است که احساس تقدیس و ...
مهم ترین شاخصه های فکری و عملی سلفی گری هندی
، سنت پیامبر (ص) و سلف صالح، اجماع، اجتهاد؛ البته با توجه به این اصل که همه این منابع در یک مرتبه قرار ندارند و دو منبع نخست تشریعی، و دو منبع دیگر تفریعی اند (طیب، 1430: 115). از منظر دیوبندیان، عقل صرفاً ابزاری برای اثبات مسائل اعتقادی و احکام فقهی است و نمی توان آن را در مرتبه مصدر و منبع برای کشف احکام قرار داد. همان طور که ملاک تشخیص صحیح و ناصحیح نیز صرفاً منابع نقلی است، عقل نیز ...
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
هجرت و پس از هجرت می باشد، این روش تا اندازه ای که پیش می رود برای تشخیص ترتیب سور و آیات قرآنی و مکی یا مدنی بودن آنها سودمند می باشد؛ چنان که مضامین سوره های انسان و العادیات و مطففین به مدنی بودن آنها گواهی میدهد؛ اگرچه برخی ازین روایات آنها را جزء سوره های مکی قرار میدهد (طباطبایی، 1412: 187). دروزه نیز به این روایات با دیده تردید نگریسته و آنها را در بوته نقد نهاده است، توجه به محتوای آیات ...
جایگاه نبوت در فلسفه سیاسی بوعلی
.... جایگاه نبوت در فلسفه سیاسی بوعلی همان گونه که مشاهده شد، بوعلی بر واقعیت مدنی زندگی اجتماعی انسان تأکید کرده و زندگی اجتماعی را ناشی از نیاز وی به همیاری و تعاون و ضرورت تعامل بین آدمیان می داند و برای جلوگیری از سلطه شر در حیات مدنی، وجود قانون گذار (سانّ) و برقرارکننده عدل (معدل) را در جامعه ضروری می داند. وی در نظام سلسله مراتبی آفرینش، نبی را آخرین حد از کمال عقل و استعداد بشری ...
دکتر ابراهیمی: تمدن سازی با کدام نظریه ؟
) و سیاست او را به عنوان بزرگترین عنصر رشد و کمال انسانیت مورد تردید قرار نمی دهد و هیچ انسانی بازی گرفتن عدالت و دیگر اصول انسانی را به وسیله ماکیاولی صفت ها تصدیق نخواهد کرد و آن را برای ابد عامل وقاحت انسان نماها به حساب خواهند آورد؟ راستی! اگر اندیشه انسان شناسی هابز ، نگاه رادیکالی را در حوزه سیاست به ماهیت انسان تئوریزه می کند و کسب منافع را سرشت انسانی می داند اما در سیاست دینی ...
مقایسه ازدواج موقت و سفید از منظر عرف و شرع
دائم باز هم به دلیل وجود موانعی نمی تواند نیازهای طبیعی و اولیه خود را برطرف بکند و دین این واقعیت انسان شناسی را مورد توجه قرار داده و راهکار دیگری را به نام ازدواج موقت پیشنهاد کرده است. حسنی تصریح کرد: ناتوانی انسان در مهار نیازهای جنسی و وجود زنان و مردانی که مطلقه هستند و یا همسران خود را از دست داده اند، مورد توجه دین قرار دارد و راهکاری برای آن در نظر گرفته است تا هم به نیاز طبیعی ...
ظهور سلفی گری در شبه قاره هند
نشان از نگاه مثبت او به بحث اجتهاد است. دیدگاه های او در این کتاب بعدها به عنوان یکی از منابع اصلی متکلمان و تجددطلبان پیرو نهضت فکری او محل توجه قرار گرفت (جبرئیلی، 1391: 228). 3. عقل گرایی؛ وجود گرایش های کلامی، عقلی، علمی و اجتهادی در نظام فکری شاه ولی الله باعث افزایش غنا و عمق ساختار فکری او شده بود (همان: 228). 4. وحدت مسلمانان؛ هرچند شاه ولی الله دهلوی در قبال شیعه ...