سایر منابع:
سایر خبرها
اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود+گزارش تصویری
فقیه را در بین فقه های اسلام معرفی کرد و ایشان در عصر غیبت کبری نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری و طراحی کرد و حکومت اسلامی را تشکیل دادند. نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ماه رمضان 10 ختم قرآن برگزار می کرد افزود: آراستگی به فضائل اخلاقی و تعبد به مستحبات و ترک محرمات در امام خمینی (ره) موج می زد و سیر سلوک الهی به جز انجام واجبات و ترک محرمات امکان پذیر نیست ...
تاوان تهمت ناروا به مومن چیست؟
العموم بخاطر این توهین و تهمت صد در صد دروغ توسط جناب آقای نبویان وارد صحنه نشده و برای اتهام زننده اعلام جرم نمی کنند و انتظار به حق مردم ایران از دستگاه قضا و مسوولین محترم و خدوم این دستگاه مهم این است که در قبال چنین رفتارهای سخیف به جرم توهین به مسوولین کشور و اقدام علیه امنیت ملی با برخورد محکم و قانونی با خاطی برخورد شده تا درس عبرتی برای تمامی کسانی باشد که در ماه مبارک رمضان به همین راحتی ...
در بخشی از وصیتنامه حضرت امام آمده است، به مجلس و دولت توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در ...
عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد. اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر قرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و ...
وداع مردمی با شهدای غواص دست بسته در معراج شهدای تهران
به گزارش راهیان نور ، همزمان با چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه 96 و مصادف با بیست و هشتمین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) و قیام خونین پانزده خرداد، برنامه زیارت شهدای تازه تفحص شده در معراج شهدای تهران برپاست. این اقدام با عنایت به درخواست های مکرر مردم شهیدپرور برای زیارت شهدای تازه تفحص شده علی الخصوص 3 شهید غواص دست بسته صورت گرفته است. حسینیه معراج شهدای تهران که همیشه ...
بسته شعر/ عبد گناهکار من چرا ز من جدا شدی
شدی هر چه گناه کرده ای عفو نمودم از کرم هر چه صدا زدم تو را باز ز من جدا شدی حاصل خویش سوختی وصل مرا فروختی اسیر نفس گشتی و هوایی هوی شد من همه هست خویش را بهر تو خلق کرده ام تو همه را ندیدی و غرق یم خطا شدی خداست یار و یاورت چگونه نیست باورت دمی به خود بیا ببین که غافل از خدا شدی رشتۀ وصل ما و تو پاره ...
سیره عرفانی امام راحل بسیاری از راه های حقیقی را به ما نشان می دهد
روزه اش را بخورد. وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) از دوران جوانی تقید شدیدی نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات داشتند، افزود: امام راحل در آخرین روزهای عمرشان با وجود پیری وکهولت سن، وجود جراحی و با وجود دستگاه اکسیژن نماز شب شان ترک نشد. حجت الاسلام جدایی با اشاره به اینکه رمز موفقیت امام راحل اهمیت دادن و تقید شدید به فرامین الهی بود، گفت: سعی کنید این روزها و شب های مقدس ماه مبارک رمضان حداکثر بهره و استفاده را ببرید. پایان پیام/ 163 ...
10 خاطره از زندگی امام خمینی (ره) / دارایی حضرت امام هنگام رحلت چقدر بود؟
نهضت و محل تجمع مردم بوده است. مختصر وسایل اولیه زندگی در منزل٬ متعلق به همسرشان بوده و دو قطعه قالی مستعمل موجود٬ ملک کسی نیست و باید به سادات نیازمند داده شود. از آن حضرت هیچ وجه نقدی باقی نمانده و هر چه هست٬ وجوهات است که ورثه حقی در آن ندارند. بدین ترتیب٬ دارایی برجا مانده شامل: عینک٬ ناخن گیر٬ شانه٬ تسبیح٬ قرآن٬ سجاده نماز٬ عمامه٬ لباس روحانی او و کتب دینی بود. خلوت چهل روزه برای ...
رمز بسیاری از جنایات و کجی ها در دنیای امروز فراموشی یاد خداست/ عالم محضر خداست سنگ زیربنای تفکر و ...
به گزارش ذاکرنیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که همزمان با ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، به تفسیر سوره التین پرداخت و با اشاره به آیه وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُون در این سوره اظهار داشت: تین در لغت به معنی انجیر و زیتون همان زیتون معروف است. اما آیا منظور، سوگند به همین دو میوه معروف است یا چیز دیگر؟ مفسران سخنان ...
همایش شناخت شخصیت امام راحل در تایلند برگزار شد
.... 'محسن محمدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند در این نشست ضمن تشریح شخصیت امام راحل، بر اهمیت هدایت مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) پرداخت. وی همچنین اهمیت تعامل مردم با رهبری انقلاب ها در جهان را مورد اشاره قرار داد و به نوع تعامل امام راحل با مردم و مردم ایران با بنیانگذار جمهوری اسلامی پرداخت و آن را در جهان یک نمونه بی نظیر توصیف کرد. سفیر ایران ...
وقتی روزه می گیریم چه اتفاقی برای بدن می افتد
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از جهان نیوز، علی رغم اینکه چندین روز از آغاز ماه رمضان می گذرد اما، مشکل تشنگی، ضعف، کم آبی بدن، بی حالی، سردرد و سرگیجه افراد زیادی را درگیر کرده به گونه ای که اغلب روزه داران در جست و جوی راهکارهای آسان و ساده برای حل هر کدام از این موارد هستند. بر خلاف تصور برخی افراد روزه گرفتن نه تنها موجب افزایش سلامتی و طول عمر می شود، بلکه بهترین فرصت برای پاکسازی و سم ...
امام خمینی در کلام مسئولان کهگیلویه و بویراحمد
ایستادگی در برابر رژیم های طاغوتی وابسته به اجانب را برای ملت های مستضعف جهان ترسیم کردند. اینجانب رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) را به عموم مردم ایران تسلیت می گویم. هدایت اکبری محمودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد 14خرداد ماه، سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) متفکر بزرگ عصر حاضر، احیاگر اسلام ناب ...
روحانی: نمی پذیریم هر کس در هر شهر با سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند
، جامعه و کشور استفاده کنیم چراکه این کشور توان و قدرت کافی را در اختیار دارد. روحانی با اشاره به اینکه اهداف مطرح شده از سوی کاندیداها در دوران تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تفاوتی با هم نداشت، بلکه شیوه های مطرح شده با هم فرق می کرد، افزود: مردم در انتخابات به شیوه رای دادند و ما باید از خدا بخواهیم در این ماه رمضان به ما توفیق دهد تا خادم خوبی برای مردم باشیم. رییس جمهور یادآور شد، امام راحل همواره بر توجه مردم تأکید داشتند و ما باید کشورمان را با کمک مردم و لطف و فیض الهی آباد کنیم. اخبار روز ، پامچال نیوز = fifty six ...
زادگاه روح الله(ره) در عزای امام امت به سوگ نشست
، متدین و ولایتمدار استان دعوت می کنیم با حضور در مراسم گرامیداشت امام راحل(ره) و شهدای والامقام و حماسه آفرین 15خرداد ماه ضمن تجدید میثاق با امام عظیم الشان، شهیدان والامقام و تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب، در راه اهداف بلند انقلاب اسلامی گام های ارزشمند بردارند. در پایان، برای همه مردم عزیز و ولایت مدار استان، از درگاه خداوند متعال، توفیق روز افزون و برای رهبر معظم انقلاب طول عمر و ...
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
نخست وزیری به همراه محمد علی رجایی به فیض شهادت نائل آمد. از آن هنگام تا زمان تعطیلی حزب، آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب دبیرکلی حزب را برعهده گرفتند. این حزب در خرداد ماه 1366 منحل شد اما یاد و خاطره آن همچنان در بین بسیاری از آحاد مردم وجود دارد و هنوز هم بسیاری از سیاست مداران کنونی کشور تربیت شدگان یا اعضای شورای مرکزی این حزب هستند. به مناسبت سالروز انحلال حزب جمهوری ...
8 هزار زائر از شهرری برای مراسم سالگرد ارتحال امام اعزام می شوند
رمضان حال و هوای خاصی دارد و مردم روزه دار عصر روز یکشنبه 14 خردادماه در مراسم ویژه ارتحال حضور می یابند. فرمانده سپاه حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تشریح کرد: مراسم امسال ساعت 18در مرقد مطهر حضرت امام (ره) با سخنرانی رهبر معظم انقلاب آغاز می شود و قبل از اذان مغرب پایان می پذیرد که در انتها با بسته های افطاری از روزه داران پذیرایی می شود. وی در ادامه بیان کرد: امسال به دلیل ...
سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در دیگر کشورها
شخصیتهایی که در این مراسم حضور داشتند، همچنین از جایگاه والای امام راحل (ره) در ارائه چهره واقعی از اسلام به جهانیان تجلیل کردند. همچنین شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان از دیگر سخنرانان این مراسم بود؛ وی امام خمینی (ره) را زمینه ساز تحول تاریخی درمنطقه دانست. این روحانی لبنان با اشاره به اینکه امروز در سایه پایبندی و ادامه راه امام، آزادی ، اقتدار وعزت امت اسلامی رقم ...
باقرشهر آماده میزبانی از زائران امام خمینی (ره) است/ بسیج تمام امکانات و ظرفیت ها برای خدمت رسانی مطلوب ...
هماهنگی و جمع بندی مراسم ارتحال امام خمینی (ره) اظهار داشت: سال های گذشته ما از حدود 240 هزار زائر امام خمینی(ره) از سراسر کشور میزبانی می کردیم اما امسال به دلیل همزمان شدن ایام الله 14 و 15 خرداد با ماه مبارک رمضان و به لحاظ این که امکان حضور روزه داران از استان ها و شهرهای دور برای زائران امام خمینی(ره) مشکلات ایجاد می کرد، ثبت نام از زائران حوزه های سرزمینی خودمان صورت گرفت که حدود 8 هزار زائر ...
عرفان، سیاست و آزادی در اندیشه امام خمینی(ره)
ریزی شده است. از این منظر می فرمایند: اسلام دین سیاست است با همه شوون سیاست، و این معنا برای کسی که کمترین دقتی در احکام حکومتی و سیاسی اجتماعی و اقتصادی اسلام بکند به خوبی و روشنی ظاهر می گردد، پس کسی که خیال می کند دین اسلام جدای از سیاست است هم نسبت به معارف اسلام جاهل است و هم سیاست را نمی داند. ایشان فقه را تئوری واقعی و کامل اداره انسان، از گهواره تا گور می دانست و برهمین اساس نظریه ...
سفر شاه به آلمان؛ آغاز با کمدی، پایان با تراژدی
. کوتاه زمانی پیش از ورود قطار ویژه ای که همه این عملیات ها برای حفاظت از آن بود، چندین قطار خالی بر روی خطوط آهن کناری مستقر شدند تا بدین ترتیب از خط اصلی محافظت شود. سپس راس ساعت 16:18 بود که قطار وارد شد، از ایستگاه گذشت و به راه خود ادامه داد. این لشکرکشی پیشگیرانه در آوگسبورگ که روز چهارشنبه گذشته شاهد آن بودیم در واقع بر اساس اقدامات حفاظتی توافق شده میان دولت فدرال و دولت ...
آمادگی پایتخت برای پذیرایی از زائران امام روح الله(ره)
خمینی (ره) که همه ساله صبح برگزار می شد امسال به دلیل تقارن با ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 18 عصر با حضور پر شکوه مردم استان تهران و سایر هموطنان استانهای همجوار برگزار خواهد شد. فرماندار تهران تصریح کرد: مترو ، اتوبوس رانی و سایر دستگاههای خدماتی و امدادی امکانات و خدمات لازم را به زائران مرقد مطهر امام(ره) ارائه خواهند کرد. فرهادی گفت: تصور می کنیم از شهرهای نزدیک استان ...
زنی که به دستان مبارک پیغمبر اکرم در قبر دفن شدند
. وفات حضرت خدیجه به گزارش سرویس اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج، امروز دهم ماه مبارک رمضان برابر است با روز وفات حضرت خدیجه کبری (علیها السلام) همسر گرامی پیامبر که ایشان به دستان مبارک حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در مکه مکرمه و در قبرستان ابوطالب به خاک سپرده شدند و هر ساله هزاران زائر و عمره گزاران ایرانی که به سرزمین وحی سفر می کنند بر سرمزار آن بانوی اسلام حاضر می شود و یاد ...
نگاهی به آداب و رسوم مردم اردکان در ماه مبارک رمضان
اکنون شاید نقش چندان موثری در اقتصاد خانواده ها نداشته باشد، اما بعنوان یک رسم پسندیده که اوّل افطار قند مورد نیاز روزه دار را تأمین می کند مورد توجه مردم بوده و هست و مردم با نذر کردن هزینه آن را تأمین می کنند. دیگر رسمی که این محقق اردکانی به آن اشاره کرد نان افطاری بود. وی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان برای روزه گرفتن نیاز مبرم به نان بوده، و در ...
فرد روزه دار از پیله خودپرستی خارج می شود
این ماه نهایت استفاده را می برند و از جهت معنویت به خاستگاه مناسبی می رسند؛ حقیقت ماه رمضان چیست که سالیان سال ادامه داشته و خواهد داشت؟ رمضان ظرف سه حقیقت است؛ روزه، شب قدر و قرآن. پروردگار به خاطر رحمت و لطفش به بندگان، روزه این ماه را بر بندگانش واجب نموده و ثواب و آثار عظیمی بر آن مترتب نموده و آن را سپر از آتش دوزخ در قیامت قرار داده است، پیامبر اسلام به این مساله اشاره کردند و ...
امام راحل(ره) اهل سازش نبود/ کسی که با دشمنان اسلام نشست و برخاست می کند مسلمان نیست
به گزارش صاحب نیوز ؛ خط امام(ره) همان اسلام ناب است. اگر کسی خوب اسلام ناب را بفهمد و قرآن را درک کند، خط امام(ره) را هم می فهمد. سردار حمید مختص آبادی، سرکنسول سابق ایران در بصره، در این گفتار به تبیین برخی شاخصه های خط امام(ره) پرداخته است. وی با اشاره ای به مردم گرایی واقعی امام(ره)، افرادی را که مدعی پیروی ایشان هستند ولی مرزبندی خود با دشمنان را مشخص نمی کنند، خارج از ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
... و وصیت من به ملتهای کشورهای اسلامی است که انتظار نداشته باشید که ازخارج کسی به شما در رسیدن به هدف که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است کمک کند؛ خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می بخشد قیام کنید. و علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولتها رادعوت کنند که از وابستگی به قدرتهای بزرگ خارجی خود را رها کنند و با ملت خود تفاهم کنند؛ در این صورت پیروزی را در آغوش ...
کنایه سنگین روحانی به علم الهدی
اشاره به اینکه شعار ما این بود که در نیمه راه نمی مانیم، گفت: ما گفتیم راهی را که آمده ایم، ادامه خواهیم داد و مردم به این شعار و حرف ما رای دادند. رای مردم به وضعیت نبود که بهترین شرایط کشور باشد، بلکه رای مردم به مسیر دولت بود. آنچه من از رای مردم می فهمم، آن است که مردم به ما گفتند مسیری که انتخاب کردید درست بوده و همان را ادامه دهید. رییس جمهور اضافه کرد: مردم به ما گفتند شما با دنیا ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
...، در حلی که احیاگرای اسلامی و همچنین اسلام سیاسی، جلوه هایی از شهر نشینی، صنعتی شدن، توسعه، علم و ... را که با قالب های مدرنیته همخوانی دارد، مورد تأیید قرار می دهد. [2] به عبارت دیگر، این احیاگرایی اسلامی در مقابله با مدرنیسم و غربی گرایی قرار دارد و اندیشه غربی شدن جهان اسلام را مورد نقد قرار می دهد. احیاگرایی اسلامی به سطوح مختلفی از نیازهای انسان جدید پاسخ می دهد. [3] از یک سو ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
...> ماندگاری با اشاره به برگزاری مراسم تشییع امام خمینی(ره) اظهار کرد: میلیون ها نفر در مراسم تشییع امام راحل شرکت کردند و این نشانه قدرشناسی مردم بود و افراد زیادی از سراسر ایران و جهان در مراسم تشییع امام خمینی(ره) حضور داشتند. وی ادامه داد: امام خمینی(ره) به این جمله امام علی(ع) باور داشتند که هر کس می خواهد دنیا در چشمانش کوچک شود، باید خدا در وجودش بزرگ شود. امام راحل می دانست که آمریکا و شوروی ابرقدرت های جهان هستند، اما چون خدا در وجود امام خمینی(ره) بزرگ بود، این ابرقدرت ها در چشم امام راحل کوچک بودند. انتهای پیام/ ...
خوزستان در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران+ فیلم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان مردم استان با نصب بنر و پارچه نوشته های سیاه بر سر در ادارات و مغازه ها به امام خمینی (ره) ادای احترام می کنند. مردم روزه دار این استان همراه با دیگر نقاط کشور بار دیگر با آرمان های امام خمینی (ره) تجدید بیعت کرده و با بر پایی مراسم عزاداری در مساجد، حسینیه ها و دیگر مکان های مذهبی یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند، در این ...