سایر منابع:
سایر خبرها
ریشه همه ناهنجاری ها در بی تقوایی است/ بهترین راه دوری از گناه
.... هیچ روزی نبوده است که شیطان او را زمین نزند و ملائکه گناهی از او ثبت نکند. هر روز یک شرمندگی! هر روز یک برگ ننگینی بر پرونده ی عمر او اضافه شد! بی تقوایی چطور انسان را خار می کند. چطور شرمندگی برای انسان به وجود می آورد و تقوا سربلندی انسان است. رحمت خدا بر قلب انسان صالح حدیث سوم: إنّ اللَّه لا یَنظُر إلی أحسابِکُم وَ لا إلی أنسابِکُم وَ لا إلی أجسامِکُم وَ لا إلی ...
زوج های شاعر در یک بیت عاشقانه تجلیل شدند
نظری نیست بیهوده نباید بکنی فلسفه بافی کافی ست که درگیر شوی با خم زلفی مضمون به خدا هست به اندازه ی کافی از هر طرف یار بچسبی خودِ یار است باقی همه سرگشتگی و سعیِ اضافی در مذهب ما خنده ی معقول حلال است آن قدر که بعدش نکند گریه تلافی با نشئه ی خنده، هوس ِباده زیادی ست چون نیست کمی خنده،کم از باده ی صافی ...
امام جمعه گرگان: یکی از گرفتاری های کشور مدرک گرایی است
...: آینده مکتب اهل بیت (ع) با وجود جوانانی مانند شما که برای خدمت آمده اید، روشن است. امام جمعه گرگان با تاکید بر اینکه هدف از حوزه روضه خوانی و مداحی نیست، بیان کرد: هدف این بوده طلبه ای که به عنوان سرباز امام زمان(عج) متعهد می شود که چند سالی درس بخواند و آگاه شود، با این علم و دانش و اخلاق و تهذیب نفس؛ مروج و مبلغ راه اهل بیت (ع) بوده و در این مسیر خدمت کند. نماینده ولی فقیه در ...
قالیباف و رئیسی هیچ کدام رأی نداشتند
نظام همه چیز را نادیده بگیرند. منحرفینی که زمانی فتنه را به وجود آوردند از ولایت فقیه بسیار مایه گذاشتند و همان روزی که از رهبری مایه گذاشتند ضد رهبری بودند. ما قائل به این هستیم که نظام ما جمهوری اسلامی است لذا رهبری باید حفظ شود و در کنار آن مرجعیت شیعه نیز باید حفظ شود. در آن زمان بکی از مراجع بزرگوار توصیه هایی به شخصی(رییس جمهور وقت) کرد که او در پاسخ گفت من مقلد دیگری هستم و به این ...
الهیات سیاسی پراگماتیستی! تأملی در امکان یا امتناع
با مقدمه فوق، به نظر می رسد برای ورود صحیح به موضوع یادداشت پیش رو یعنی بررسی اجمالی امکان یا امتناع الهیات سیاسی با رویکرد پراگماتیستی نیز ابتدا باید تعریفی جامع و مانع (یا حداقل تعریف مختار نگارنده) از دو جزء اصلی آن یعنی الهیات سیاسی و پراگماتیسم ارائه گردد. نکته مهمی که از نگاه نگارنده برای رفع ابهام زدایی از مفاهیم و گزاره ها در علوم انسانی اهمیت دارد پرهیز از تعریف سازی درباره مفاهیمی است که در اندیشه یا فلسفه غرب ریشه دارند. به عنوان مثال مفهوم حزب به معنای مصطلح در اندیشه و فلسفه سیاسی، اشاره به نهادی دارد که برای اولین بار در غرب پدیدار شده است؛ بنابراین در پژوهش های پیرامون این مفهوم، باید به تعریف غربی آن وفادار بود. این البته به معنای ارزش گذاری مطلق بر فرهنگ و اند ...
روح انسان در موقع خواب کجا می رود؟
در انجام وظایف انسانی است. انسان در زندگی جسمانی دنیوی نیازمند خواب و خوابیدن است، هر چند که در آخرت چنین نیازی وجود ندارد و همانند خداوند به چرت و خواب نیازی نخواهد داشت. در مطلب پیش رو حقیقت خواب و انواع آن با آثاری که بجا می گذارد از دیدگاه قرآن بررسی شده است خواب چیست؟ از نظر قرآن، حقیقت خواب، گرفتن تمام روان و نفس آدمی از سوی خداوند و یا کارگزاران او از فرشتگان است. در این ...
به مناسبت روز کارمند؛ اخلاق کارمند در فرهنگ اسلامی
...، پرهیز از حرام و حسن خلق) به هر کس داده شود، خیر دنیا و آخرت به او داده شده است: أربع من أعطیهن فقد أعطی خیر الدنیا و الآخره صدق حدیث و أداء أمانه و عفة بطن و حسن خلق . بدون تردید راستی و امانت داری، مایه خیروبرکت و سبب سعادت و عاقبت به خیری انسان می شود، تجربه و تاریخ نیز این را تأیید می کند. برای عموم مسلمانان زیبنده است، اما برای کارمندان به نسبت شغل کاری آنان، لازم و ضروری است ...
مبانی تئوریک مدارا / به قلم مرتضی ادیب
مرتضی ادیب/ میرملاس: سوال اصلی در این نوشته این است: چرا باید مدارا ورزید؟ در واقع می توان اینگونه پرسید : کسانی که از مدارا ورزیدن با دیگران سخن می گویند و از آن دفاع می کنند چه دلایل معرفتی در دفاع از باور خویش ارائه می دهند تا مخالفان مدارا را مجاب به [...] مرتضی ادیب/ میرملاس: سوال اصلی در این نوشته این است: چرا باید مدارا ورزید؟ در واقع می توان اینگونه پرسید : کسانی که از مدارا ورزیدن با دیگران سخن می گویند و از آن دفاع می کنند چه دلایل معرفتی در دفاع از باور خویش ارائه می دهند تا مخالفان مدارا را مجاب به پذیرفتن نظر خود کنند؟ ابتدا باید مفهوم مدارا را تعریف کرد تا بعد بتوان از آن دفاع نمود. مدارا یعنی؛ یک شخص در برابر ابراز عقاید/باورهای شخص دیگری؛ الف) که مخالف عقاید/باورهای خود باشد، ب) از موضع ضعف نباشد، ج) از موضع جهل نباشد، با گشودگی رفتار کند و به آنها احترام بگذارد و سبکِ متفاوتِ اندیشیدنِ طرف مقابل را به رسمیت بشناسد. دو راه استدلالی متفاوت برای ترجیح معرفتی مدارا بر عدم مدارا را به طور خلاصه شرح می دهیم. راه اول : تفاوت مبنایی تعریف و تصویر حقیقت در دنیای سنت و دنیای مدرن سنت و مدرنیسم، دو تلقی و رویکرد متفاوت نسبت به هستی و انسان می باشند. سنت مربوط به دنیای گذشته که قائلانی در دنیای کنونی هم دارد(بنیادگرایان) و مدرنیسم برآمده از معرفت و تجربه ی انسان غربی از رنسانس تا کنون. در دنیای سنت، حقیقت و دست یافتن به حقیقت دو پیش فرض اصلی داشت: الف) ساده و زلال و عریان بودن حقیقت؛ به این معنا که هر کسی که اراده جست و جوی حقیقت( هر حقیقتی، چه طبیعی چه مابعدطبیعی) را دارد، حقیقت ساده و عریان است، پس جست و جو کننده با اندک تلاشی به اصل حقیقت خواهد رسید. ب) قوای اِدراکی آدمی و ذهن انسان در روبه رو شدن با حقایق، بدون پیش داوری و صرفاً آیینه مانند و تماشاگر محض حقیقت است. در دنیای مدرن که تحولات معرفتی و فلسفی بسیاری در نحوه ی نگاه آدمی به هستی و انسان پدید آمده، ضمن نقد و رد دو پیش فرض معرفت شناسانه درباره حقیقت در دنیای سنت، دو پیش فرض دیگر مطرح شد. نقد اساسی را کانت عنوان کرد؛ او گفت در دنیای گذشته، ” بود و نمود ” حقیقت و اشیاء بر هم منطبق و عین هم بوده است( که در زبان او نومن و فنومن نام دارند)، اما در دنیای مدرن، بود حقیقت با نمود حقیقت، یکی نیست و بود حقیقت از دسترس آدمیان به دور است، ما فقط با نمودی از حقیقت که آن هم برآمده از پیش فرض های ذهنی ما است، روبه رو هستیم. و اما دو پیش فرض حقیقت در دنیای مدرن : الف) حقیقت ساده و عریان نیست؛ بلکه لایه لایه، تو بر تو و چند وجهی است؛ ب) ذهن آدمی آیینه مانند نیست که حقیقت موجود را فقط انعکاس دهد بی کم و بیش، بلکه بر اساس حب و بغض ها، باورها و عقاید و کلاً پیش فرض های روانشناختی و معرفت شناختی در آفریدن حقیقت و جرح و تعدیل آن، فعال است. تفاوت در پیش فرض ها، به دلیل تفاوت در منابع معرفت بخش است؛ در دنیای گذشته، دین تنها منبع موثق معرفت بخش بود اما در دنیای امروزی، دین رقیبان بسیاری یافته و معرفت آدمیان، تک منبعی نیست، منابعی مانند، علم، فلسفه و ... . با توجه به تفاوت نگاه آدمیان به حقیقت در سنت و مدرنیسم، نوع رفتار آدمیان هم تفاوت پیدا می کند. در دنیای سنت، آدمی خود را “واصل و مالک ” به حقیقت می دانست و مخالف خود را باطل محض می پنداشت، اما در دنیای کنونی، آدمی خود را “طالب حقیقت ” می شمارد و واصل به حق مطلق نمی داند، حقیقت دیریاب و چند وجهی است، ما همیشه با نمود و گوشه ای از حقیقت رو به رو می شویم، همگان به قدر وسع، از حق بهره ای دارند، نه حق پاک و مطلق در دنیای کنونی یافت می شود و نه باطل مطلق، این به معنای نسبی بودن حقیقت نیست، به معنای نسبی و خطاپذیر بودن فهم آدمی از حقیقت است. باور به تنوع تصاویر از حقیقت، تصاویری که بشری بودن، خطاپذیر بودن، امکان تکامل و تصحیح شدن، از مشخصه ی اصلی آن تصاویر و تفاسیر است، به انسان؛ الف) حقِ انتخاب تصویر حقیقت بر مبنای فهم و استدلال شخصی، بدون تکلیف و تحمیل بیرونی، و ب) تواضع عقلانی نسبت به تصویر مرجح خود در رابطه با تصاویر دیگر به سبب زمینی، بشری، خطاپذیر و نسبی بودن همه ی تصاویرِ حقیقت، را می بخشد. و در آخر اینکه : تواضعِ عقلانی و تفاوت تصاویر و حق بودن نسبی تصویرها و آگاهی یافتن نسبت به چگونگی کسب حقیقت در دنیای مدرن و توجه به پیش فرض های معرفت شناسانه، مبانی تئوریک ترجیح معرفتی مدارا بر عدم مدارا می باشند و نیز، این ترجیح معرفتی، به ترجیح اخلاقی مدارا بر بی مدارایی در جوامع کنونی راه می برد. و اما استدلال دوم در رابطه با مدارا ورزیدن، به صورت خلاصه چنین است: الف) باورها/ عقاید انسان ها را می توان به سه دسته ی اصلی تقسیم کرد؛ 1. باورهای بیرونی بالفعل : یعنی باورهایی( چه علمی، چه فلسفی، چه تجربی، ...) که همه ی انسان ها در همه ی جوامع با در نظر داشتن ترازویی بیرونی برای بررسی آن باور، به درست یا نادرست بودن آن باور پی برده اند. مثال: آب در 100 درجه ی سانتی گراد به جوش می آید. / هر 1 کیلوگرم، 1000 گرم است. / سرعت نور 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است. / 2+2=4 / دریای خزر در شمال کشور ایران واقع شده است. تمامی مثال های بالا که گزاره هایی معرفتی هستند را هر انسان نرمالی در هر کجای کره زمین می پذیرد، چون می توان به صورت بیرونی در مورد آنها داوری، و صحت و سقم آنها را بررسی کرد. 2. باورهای بیرونی بالقوه: یعنی باورهایی که بیرونی هستند اما فعلا نمی توان در مورد صحت و سقم آنها داوری کرد. مثال: در کره ای که 100 میلیارد سال نوری از کره ی زمین فاصله دارد، اکسیژن یافت می شود. / ممکن است 100 سال دیگر درمان قطعی همه ی سرطان ها کشف شود. این باورها بیرونی هستند اما علم بشر اکنون توانایی رد یا تایید آنها را ندارد. باورهای بالقوه در طول زمان از تعدادشان کاسته شده و به باورهای بالفعل تبدیل می شوند. 3. باورهای درونی: باورهایی که مربوط به درون آدمیان هستند و هیچ داور و قاضی بیرونی در رابطه با آنها نه وجود دارد و نه حق اظهار نظر دارد و نسبت به تیپ مختلف انسان ها، ممکن است تفاوت داشته باشند. مثال: رنگ آبی زیباترین رنگ است.( از نظر کسی که این گزاره را عنوان کرده رنگ آبی زیبا است اما ممکن است دیگران آن را نپذیرند.) / سیب خوشمزه ترین میوه است. / شعر حافظ لذت بخش تر از شعر مولوی است. این باورها، درونی و ذوقی هستند و هر انسانی، چون منحصر به فرد است، باورهای ذوقی مختص به خویش را دارد. ب) باروهایی که بیرونی و بالفعل هستند، در هر جامعه ای و در هر زمانی، باید مورد پذیرش همگان قرار بگیرند، اقتضای حقیقت طلبی این است، زیرا داوری مشخص و قاطع راجع به آنها امکان پذیر است. اکثر گزاره های ریاضیات و منطق از اینگونه باورها هستند. ج) باورهای بیرونی بالقوه و باورهای درونی، هیچ رجحانی بر یکدیگر ندارند و برای اجرا و قانونی شدن در عرصه ی عمومی باید به رای گیری گذاشته شوند، زیرا مقتضای عدالت طلبی همه پرسی در مورد باورهایی است که هیچ داور مشخص و مطلق بیرونی در رابطه با آنها وجود ندارد. اکثریت باورهای اجتماعی، دینی، انسانی و ... انسان ها، باورهایی اینگونه هستند. د) مدارا ورزیدن با باورهای بیرونی بالفعل درست نیست، زیرا باورهایی هستند که همگان با هر دین و مذهب و زبان و جامعه و فرهنگ و ... اگر نرمال و واقع بین باشند آنها را می پذیرند. نسبت به باورهای بیرونی بالقوه و باورهای درونی، باید “مدارا ” ورزید، زیرا هیچ دلیل محکم و مستندی برای رجحان برخی از آن باورها نسبت به برخی دیگر وجود ندارد. در رابطه با این باور ها فقط باید به نظرخواهی عمومی و آزاد از مردم اقدام کرد. استدلال اول برگرفته از کتاب اخلاق دین شناسی از ابوالقاسم فنایی و استدلال دوم برگرفته از کتاب راهی به رهایی و مشتاقی و مهجوری از مصطفی ملکیان می باشند. درج شده توسط : دبیر سرویس خبر میرملاس ...
خاطره عماد افروغ از انتخابات سال88 و دعوت از میرحسین برای کاندیداتوری
هم شناخت داشتید یا تشخیص فردی شما به حضور آقای موسوی بود؟ نه، تحلیلم بود. من در آن سال ها درس جامعه شناسی سیاسی دکتری برای دانشجویان گروه علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس را تدریس می کردم. مثلا رابطه قبلی؟ رفاقت؟ دوستی؟ نه، من با همه رفاقت داشتم. با آقای میرحسین، چند جلسه داشتم، یکی بعد از انتشار کتاب فضا و نابرابری من که ظاهرا مورد توجه ایشان واقع شده ...
از طبعیت بشر چه می دانید؟
راهی بکوشیم، این که امید داشته باشیم به چه چیزی دست یابیم و به کجا برسیم، و در سطح اجتماعی، چشم اندازی که امیدواریم جامعه بشری به آن دست یابد، و این که چه نوع تحولات اجتماعیی دلخواه ماست، همه و همه بستگی دارد به انتخاب همین نظریه. پاسخ ما به این پرسش های عظیم وابسته به این است که آیا تصور می کنیم چیزی به نام طبیعتِ فطری یا راستینِ انسان و معیارهای عینیِ ارزش برای زندگی بشر وجود دارد یا خیر. اگر ...
آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز/ سبک سامرا در آموزش حوزوی احیا شود
فکری بپردازد، قدرت پاسخگویی به همه نیازهای عمده زندگی بشر را دارد ولی اینکه به مسائل و مباحث جدید و موضوعات نو نمی پردازیم، باعث شده است که ما کاملا پاسخگوی همه نیازها نباشیم. *به نظر شما در شرایط کنونی فقه آموزی چه اشکالاتی وجود دارد و شما چه نقدهایی به آن دارید؟ در دوره های اخیر تحقیق و تدریس فقه دچار برخی اشکالات و مشکلات شد و در مقام تحقیق، محققان فقه ما کمتر اهتمام به ...
با علیرضا جاویدنیا، مرد دوست داشتنیِ رادیو
بیننده توجهی ندارند. درنتیجه می بینید که یک عده از این سریال به آن سریال می روند و آدم های جدیدی وارد تلویزیون نمی شوند. به نظرم یک مرکزی باید وجود داشته باشد تا جوان های مستعد در کشور را جذب کند چون من می دانم که کشورمان چه جوانان مستعدی در همه زمینه های هنری دارد. این جوانان باید وارد تلویزیون شوند تا مردم چهره های جدیدتر هم ببینند. اگر مسئولین سلیقه ای عمل نکنند و اجازه ورود به دیگران هم بدهند ...
برگزاری نشست علمی دوره نقد و بررسی عرفان حلقه/خدای حلقه از عدم است
... وی اقوال مختلفی از عرفان و دین که شامل ضدیت، غیریت و جزئیت است را برشمرد و خاطر نشان کرد: بنابر مبنای جزئیت عرفان نسبت به دین و اختصاصی بودن آن می بایست دروسی از جمله فلسفه، منطق، تمهید القواعد و ...بخوانیم تا به عرفان نظری آشنا شویم و اگر مراد، عرفان عملی باشد باید تلاش کنیم که در راه اهل بیت(علیهم السلام) اعمال و مناسک دینی و مستحبات و توسل به ذوات اهل بیت(علیهم السلام) داشته باشیم؛ حال ...
آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز/ سبک سامرا در آموزش حوزوی احیا شود
توضیحی مقدماتی درباره وضعیت کنونی فقه در حوزهای علمیه و جامعه ارائه فرمایید؟ دانش فقه و علوم مرتبط با آن نظام زندگی مومنانه انسان ها را تأمین می کند و نظامِ تأمین زیست مومنانه است. به همین جهت هم هست که فقه، محور دروس حوزوی قلمداد می شود. هرچند فلسفه و کلام و منزلت حکمی و اخلاق جایگاه رفیع ارزشی خودش را دارد، اما مردم ضمن التزام و تعهد به ارزش های اخلاقی زندگی خود را در چارچوب آموزه های ...
در دور دست ها چراغی روشن است!
این سخن را جای داد و به درستی فهم کرد؟ در پاسخ به این سؤالات و در نگاه اولیه، شاید بتوان امید دادن به فردی را دید که از جانب نزدیکانش ترک گفته شده و یا مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است؛ اینکه ناامید مباش، دیگرانی هستند که گرچه از تو دورند، اما قدر تو را خواهند دانست و به کمکت خواهند آمد؛ نوعی دلداری به انسانی دل شکسته و رها شده! و بر بستری از شناخت روان شناسانه نیازهای عاطفی انسان ...
ای کاش همه به جوهرۀ خودشان واقف بودند/ فردوسی یعنی حمیت ایرانی
...> صحبت از عشق به میان آمد، شما به زن چگونه می نگرید؟ زن مخلوق زمین است، شما زنان از زمین زاییده شدید و از مواهب زیبای طبیعت بهره های بسیار برده اید. چشم، ابرو، لب و دماغ و میوه جاتی که در شما تعبیه شده و ساق پای آهو و دست ها که گل هستند، همه و همه مواهبی است که به شما ارزانی شده است. اما بعد از آن، شما خالق موجودات زمین هستید، این شما هستید که ما را آفریده اید. زن علی رغم اینکه مخلوق ...
اندر وصفِ سفرِ روح به حج نوشتاری ازحجت الاسلام هادی سروش
رحمت الهیه کسب میکند. بهترین غذای روح انسان ، معرفت به خدا و محبت به اوست . امام خمینی در کتاب تعلیقاتِ فصوص نویسد: “غذا با متغذی متحد میشود و هویت او را تشکیل میدهد و طبعا این چنین انسانی مملو از معرفت و رحمت و محبت میشود . ” به قول مولوی : ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار ...
جهانگیری : بروز اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ است/ صالحی: مدعی جهانی بودن فرهنگ و هنر هستم/علی نصیریان: ...
. محیط فرهنگی باید آرام باشد. از همین رو من به استان های زیادی سفر کردم و گفتم که بگذارید محیط برای فعالیت افراد آرام باشد چون مناقشه فرهنگی مارا دچار تاخر فرهنگی می کند. وی در خاتمعه تاکید کرد: راه نجات کشور گفتگو است باید از دوران انگ زنی عبور کنیم. گفتگو باعث شناخت بیشتر و کاهش تنفر می شود. همه گونه ها و نحله ها حق حیات دارند و باید بگذاریم فعالیت کنند. نمی توانیم آنها را شبیه هم کنیم ...
چه اعمال و عباداتی ثواب بیشتری دارد
. چون اصل کار را بسیاری از انسانها انجام می دهند ، امّا همه قدرت نیّت صحیح ندارند ؛ چرا که : اوّلاً: می شود کار ناپسند را قربة الی الله ، انجام داد. بنابراین، باید کار، شایستگی نزدیک ساختن انسان به خدا را داشته باشد ، دارای (حسن فعلی) باشد . ثانیاً : باید کار، از حُسن فاعلی برخوردار باشد . در این صورت اگر این عمل از هر پیرایه ای منزّه باشد ، نیت آن بهتر از خود عمل است و البته این بسیار ...
مرگ معنوی زمین فقط با ظهور درمان می شود
شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ (3) و پیداست که تسبیح، فعل فاعل مدرِک است، چون تسبیح کننده هم باید فعل خود را بشناسد و هم خدایی را که تسبیح می کند؛ هم حقیقت تسبیح و تنزیه را به میزان ظرفیت خود بفهمد و هم مجموعه صفات سلبی و نقص و عیوب را با تسبیح خود از خدای سبحان دور بداند و حق را از آنها تنزیه کند و روشن است که این پایه از شناخت، هرگز بی شعور و ادراک به دست نیاید، پس همه تسبیح کنندگان ...
مملکت را با حکومت محلی نمی توان اداره کرد
...: ما باید از دوران تخریب، انگ زنی و شایعه عبور کنیم. باید گفت وگوی فرهنگی در کشور شکل بگیرد. ما در همین مجموعه، گفت وگو با اصحاب فرهنگ را شروع کردیم. باید فضای گفت وگو را آماده کنیم که همه بدانند در این سرزمین، حق دارند و حق مطلق وجود ندارد. همه اقوام حق حیات دارند و ما نمی توانیم یک تنه دیگران را شبیه خودمان کنیم، زیرا شبیه سازی فرهنگی در دنیای امروز غیرممکن است. این دولت از مردم رأی گرفته ...
جای خالی شخصیت های واقعی بر روی نوشت افزارهای داخلی
، فلسفه این پوستر آن است که به فرزندانمان می گوییم تو می توانی در آینده، ناو جماران را بسازی و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که باید کودک را از آغاز، دارای اعتماد به نفس و باور به اعتماد خود بار بیاوریم. دفترها و محصولاتی هم در حوزه های علمی مانند نانو یا حضور در فضا به زیبایی برای کودکان تصویرگر شده بود و تصاویری هم از شهرهای مختلف بر روی دفتر دانش آموزان جا خوش کرده بود تا کودکان هر استان و ...
شهیدی که برای نثار جان خود در راه اسلام سر از پا نمی شناخت
با گره دل به وصال حضرت دوست و اهل بیت عصمت و طهارتش معنا خواهد داشت. شهید احمد مکیان یکی دیگر از آن شهدای مدافع حرمی است که برای نثار جان خویش به عشق اهل بیت (ع) سر از پا نمی شناخت و برای آرامش مردمان سرزمینش و همه مسلمانان جهان، دست از تعلقات دنیایی خویش برداشته و در آن سوی مرزها با برگزیدن عشق برتر، مدافع حریم حرم زینبی و حریم سرزمین مادری اش شده است. به همین بهانه به گفت ...
همه انسان ها به عالم معنی راه دارند/ زیبایی چیست؟
دینانی در برنامه معرفت گفت: همه اشخاص به عالم معنی راه دارند، آنهایی که منکر عالم معنی هستند، نادان هستند. محال است انسان به عالم معنی راه نداشته باشد. عالم معنی گسترده تر از عالم حس است. به گزارش عطنا به نقل از مهر ، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه، سوم شهریور ماه، در تشریح یکی از اشعار مولانا در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می شد ...
سرنوشت دین در دنیای مدرن
نوع عمده از براهین اثبات وجود خدا بررسی می شود: براهین کیهان شناختی، غایت شناختی و هستی شناختی. البته همانطور که برهان های فلسفی برای اثبات خدا وجود دارد، چالش های فلسفی نیز سر راه باور به خدا وجود دارد. فصل هفتم به یکی از این چالش ها می پردازد: مساله شر. دین نوعا حوزه ای نیست که از دیگر وجوه جامعه و فرهنگ به تمامی مجزا باشد و تقریبا همه جنبه های زندگی انسان را دربر می گیرد. یکی از این حوزه ها ...
صالحی: مدعی جهانی بودن فرهنگ و هنر هستم
باید از دوران انگ زنی عبور کنیم. گفتگو باعث شناخت بیشتر و کاهش تنفر می شود. همه گونه ها و نحله ها حق حیات دارند و باید بگذاریم فعالیت کنند. نمی توانیم آنها را شبیه هم کنیم و باید گفتمان فرهنگی دولت را بپذیریم. من تلاش کردم در این مدت با تلاش و وفاق درون سازمانی با جامعه فرهنگ و هنر ایجاد کنم و با نگاه راهبردی قطار فرهنگ و ارشاد اسلامی سیر خود را ادامه دهد. من دنبال نان و نام نیستم و به عنوان خادم در ...
شکسته شدن، شرط قبولی توبه/ از بین بردن منیّت شرط ایمان است+صوت
هَداکُمْ لِلْإیمانِ [5] خدا بر شما منّت گذاشته است که شما را با وادی ایمان آشنا کرده است یا دل و جان شما را با هدایت تکوینی خود مجذوب ایمان کرده است یا شما را متخلّق به اخلاق الهی کرده است که این مسئله ی استخلاف غایت القصوای حرکت انسان هم رنگ شدن با خدا است صِبْغَهَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً [6] حضرت حق سبحانه و تعالی بشر را برای خود ساخته است. خدا خالق همه ی اشیاء ...
چه چپی چه راستی!
اخراج بشوی. بهتره که آدم حرفش را بزند و کارش را هم بکند. فضای ما در زندان واقعا معنوی بود. یادم است که یکی از بچه های ما اذان زیبایی می گفت. یک روز به دلیل ضعف ناشی از اعتصاب غذا نتوانست اذان بگوید، زندانی سیاه پوستی از سلول بالا گفت: الله اکبر یعنی موقع اذان است چرا اذان نمی گویی؟ همه به این صوت خوش عادت کرده بودند. بگذریم موقع رسیدن به فرودگاه ملت شریف ایران با شعار دانشجوی خط امام بر تو درود، بر ...
به مناسبت روز رازی و بزرگداشتش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اصول نامه سیرت فلسفی محمدبن زکریای رازی
نفس است و تخلق انسان به اخلاق الهی و طب جسمانی او صحت و حفظ بدن از امراض. آنکه در کنار طب جسمانی اش ، طب روحانی می نگارد و فلسفه خود را وصول به طب روحانی می داند یعنی تکیه بر اصلاح نفس و نحات او از افساد و اثر خود را چنین به پایان می رساند: و اذ قد اتینا علی قصد کتابنا هذا و بلغنا آخر غرضنا فانا خاتمون کلامنا بالشکر لربنا عزوجل. فالحمدلله و اهب کل نعمه و کاشف کل غمه حمدا بلا نهایه کما هو اهله و مستحقه نمی تواند فیلسوف دهری باشد و ضد نبوت و کُتب مُنزله حق. ...
شورا مصلحت شهر و مردم را بر مصالح فردی ترجیح دهد/ انتخاب شهردار حق الناس است
به گزارش کازرون نما، حجت الاسلام حسین انصاری در خطبه نمازجمعه این هفته قائمیه با اشاره به 4 شهریور و روز کارمند اظهار داشت: اعتبار اجتماعی کارمند زیاد است و کارمندی یک اعتبار به شمار می رود، پس این فرد باید الگوی سایر اقشار جامعه باشد . امام جمعه قائمیه روز عرفه را روز پیروزی انسان بر طاغوت نفس عنوان کرد و گفت: روز عرفه، روز تفکر و رسیدن به معرفت و شناخت است . انصاری با ...