سایر منابع:
سایر خبرها
مقتل ها تنها روایت های مستند کربلا هستند+فیلم
در بعضی روایت هایش، از خبرنگارانی که در کربلا حضور داشته اند یعنی هلال بن ناصر و ناصر بن هلال هم نقل داشته است. خاتمی، لهوف را یکی از مهم ترین منابع روایت کربلا می داند که مقام معظم رهبری هم آن راسفارش کرده است. او جز لهوف، مقتل های مهم دیگر را این طور نام می برد: مجلسی، شوشتری، کمره ای و شیخ عباس قمی ازجمله مقتل های مستند هستند. با توجه به مجموعه تحقیق ها توسط علمای بزرگ، روایات این ...
شکوه تعزیه در روستای حصارخروان استان قزوین
تمام اجراهای تعزیه در مهد این هنر آیینی و مذهبی، موقعیت منحصربه فردی دارد تا جایی که این روستا در روزهای دهه اول محرم میزبان جمع کثیری از علاقه مندان این هنر آیینی و عزاداران حسینی است که از شهرها و استان های دور و نزدیک خود را به روستای حصار رسانده اند. حاج مجید تقوی یکی از بانیان تعزیه درروستای حصار خروان به خبر نگار مهر می گوید: هنر تعریه ازسال 1320 توسط جد ما بنام مرحوم سید حبیب اله ...
تدوین وصیتنامه های شهدای خراسان رضوی در مجموعه 35 جلدی
حماسه' حاوی اشعار کودکانه با مضامین دفاع مقدس نیز آماده شده و به زودی پس از مراسم رونمایی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. معاون بنیاد شهید خراسان رضوی همچنین به تولید نرم افزارهای متعدد چند رسانه ای با محوریت شهدااشاره و بیان کرد: برخی از این نرم افزارها با جمع آوری صدا، فیلم، تصویر، وصیتنامه و زندگینامه شهداشکل می گیرد و با دسته بندی موضوعی کاربران را قادر می سازد در موضوعی مانند نماز از ...
لالایی مهتاب در تربت حیدریه به روی صحنه رفت
کارگردان این نمایش مصطفی آهسته است و این نمایش همزمان با شب شام غریبان طفلان حسین(ع) اجرا شد. داستان این نمایش اسارت اهل بیت امام حسین(ع) و در نهایت اتفاقات خرابه شام و نیز شهادت حضرت رقیه (س) را روایت می کند. این نمایش یک سبک جدید محسوب می شود چراکه تلفیقی از شبیه خوانی و تعزیه خوانی به انضمام تئاتر خیابانی است که با هم تلفیق شده است. روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی 10 مهر 1396 08: ...
زندگی نامه پیرغلام اهل بیت شاه حسین بهاری
می آموخت نه آنکه همه فنون را نزد یک نفر یاد بگیرد. او خود نیز از محضر اساتید بزرگی همچون حاج مرزوق حائری بهره برد، و در هیئت های پیرعطا، صنف کفاش، محبان الزهراء و بنی فاطمه بطور ثابت برنامه اجرا می نمود. ایشان تبحر خاصی در روضه جوادالائمه داشت، و حتی در مواقعی که مداحان نزد هم گرد می آمدند از حاج حسین بهاری درخواست می کردند که روضه جوادالائمه بخواند. این پیرغلام اهل بیت سرانجام در سن ...
مرثیه خوانی بامداد فلاحتی در سرزمین پدری
سروی س هنر جوان ایرانی ؛ بخش موسیقی: خواننده موسیقی ایرانی، ایام محرم در یزد هنرنمایی می کند بامداد فلاحتی یکی از چهره های جوان و مطرح موسیقی ملی ایران است که در ایام محرم در زادگاه و سرزمین پدری اش مرثیه خوانی و مداحی می کند. او که فرزند سیدحسین فلاحتی یکی از مداحان باسابقه و بنام یزدی است، هر سال محرم در هیات تکیه شیخداد یزد -شهری که عمق و اصالت مراسم محرم آن زبانزد است ...
برگزاری نماز ظهر عاشورا ی عزاداران حسینی در سراسر کشور
آخرین نماز ثارالله در کربلای حسینی اقامه کردند. شهر مقدس قم در عاشورای حسینی در سوگ جانکاه شهادت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش غرق در عزا و ماتم بود و انبوه گسترده زائران و مردم قم به سوگ نشستند. دوستداران و علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، سوگواره عشق به راه انداخته و در غم جانکاه سومین امام شیعیان با دلی خونین و بغضی درگلو به عزاداری پرداختند ...
اهل تسنن روز عاشورا در کنار شیعیان به عزاداری پرداختند + عکس
کربلا رها کردند و اهل بیت پیامبر (ص) را نیز به اسارت بردند و در خرابه های شام جای دادند. سخنران مراسم در پایان نیز همگان به ویژه شیعیان آن حضرت را سفارش کرد از آموزه ها بزرگ قیام عاشورا درس گرفته و سرلوحه تمامی مراحل زندگی قرار دهند. در ادامه مراسم نیز با مداحی اهل بیت و ذکر مناقب حضرت امام حسین (ع)، سوگواران آیین سینه زنی و دسته گردانی اجرا کردند. پایان بخش مراسم ...
بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد...
نه این که امام حسین از سرنوشت این حرکت بی اطلاع بود؛ نه، اینها امام بودند. مسئله ی معرفت امام و علم امام و آگاهی وسیع امام بالاتر از این حرفهائی است که ماها در ذهنمان میگنجد؛ بلکه به معنای ترسیم یک دستورالعمل می ایستد، تسلیم نمیشود، مردم را به یاری میطلبد، بعد هم وقتی یک عده ای پیدا میشوند که همان اهل کوفه باشند و اظهار میکنند که حاضرند در کنار آن بزرگوار در این راه قدم بگذارند، حضرت درخواست آنها را اجابت میکند و به طرف آنها میرود؛ بعد هم در میانه ی راه پشیمان نمیشود. ...
آئین های عاشورایی مردم سیستان از پخت “غلور” تا “شووی خوانی” + تصاویر
) یا حجله آرایی قاسم(ع) نشانه علاقه و حس زیبایی شناسی مردم است. استان سیستان و بلوچستان نیز که مردم آن نمونه ای بارز از رهروان واقعی خاندان عصمت و طهارت هستند که اوج این ارادت در دهه اول محرم به نمایش در می آید. نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیرزنی، شووی خوانی(تعزیه خوانی) و پخت غلور(حلیم محلی سیستان) از جمله آیین های معمول مردم منطقه سیستان در ایام محرم به شمارمی رود. همچنین "راه ...
از مدافعان حرم بگویید و بشنوید/ آغاز فعالیت ربات المهیمن
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا ، نبأ ، حجت الاسلام حسین فتحی مدیر موسسه هنر و ادبیات هلال از آغاز به کار نخستین ربات جامع تلگرامی در رابطه با مدافعان حرم خبر داد و افزود: موسسه هنر و ادبیات هلال در نظر داشت تا رباتی تلگرامی در رابطه مدافعان حرم با موضوع ادبیات و اشعار آیینی راه اندازی کند که در طول مسیر طراحی و برنامه نویسی، این مهم محقق شد تا تمامی مردم جهان بتوانند با هر زبان و هر فرهنگی از ...
نگاهی به آثار عاشورایی در حوزه کودک و نوجوان
آثار مذهبی برای کودکان و نوجوانان بسیار مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است، ادبیات عاشورایی و بیان وقایع قیام امام حسین (ع) و همچنین ویژگی های شخصیتی آن حضرت است. از جمله آثاری که در این حوزه برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است، می توان به موارد ذیل اشاره کرد. کتاب جا مانده از کاروان کتاب جا مانده از کاروان نوشته محمود جوان بخت و تصویرگری سعید رزاقی در سال 1376 از سوی انتشارات ...
حماسه پرشکوه؛ زندگی و نهضت سید و سالار شهیدان
تالیفی بوده و 13 عنوان نیز در قالب ترجمه به چاپ رسیده اند. ناشران تهرانی 64 عنوان و ناشران شهرستانی 80 عنوان از کتاب های این حوزه را به بازار نشر عرضه کرده اند. در ادامه 50 عنوان از این آثار به علاقه مندان خاندان پیامبر (ص) معرفی شده است. آیات قرآنی در کلام سیدالشهداء (ع) گردآورنده: ناصر صبا - شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر - 64 صفحه - جیبی (شومیز) - چاپ 1 سال 1396 - 1000 نسخه ...
تنها حسینه سینه زنی به سبک بوشهری حضرت فاطمه (س) در فاز یک بندرماهشهر متولی،حاج غضبان دنیاری
خود را عزادار واقعی برای آقایمان و مولایمان اباعبدالله الحسین معرفی می کرد توجه مرا به خود جلب کرد. آری جناب حاج غصبان دنیاری که از بزرگان و روسای طایفه ی دنیاری و شعبانی ها اهالی بندر ماهشهر او را می شناسند خادم و متولی حسینیه حضرت فاطمه زهرا (س) واقع در فاز یک ماهشهر است. حسینیه ای که بعد از پایان مراسم هر شب به وسع خودشان نسبت به توزیع غذای نذری بین سینه زنان اباعبدالله حسین و حضار در مجلس و ...
موسیقی متال و رپ در مداحی های رعب آور امروزه
بعدها این گروه لو رفت. بعدها گروه دیگری با عنوان”ملامتیان” به وجود آمد و آنها افرادی که استعداد و علاقه و توانایی در زمینه تعزیه داشتند را انتخاب می کردند. در واقع اصلا قرار نبود کسی آنها را بشناسد. این مطالب سینه به سینه انتقال پیدا کرد تا زمان کریم خان زند. این پژوهشگر همچنین عنوان کرد: در زمان کریم خان زند، ایلچی فرانسه که به ایران آمده بود و با دهه اول محرم مواجه شد. وقتی مراسم محرم را ...
خواندن و فهم کربلا یک دوره تفسیر قرآن است/ توجه به وجه اسوه ای سیدالشهداء(ع) در ابعاد عبادی شب عاشورا
خود حضرت است، پرسیدم اینجا چه می کنید؟ فرمودند: رفتم تا سمت حمله دشمن را شناسایی کنم و تا اهل بیت(ع) بدانند در هنگام حمله دشمن از کدام طرف فرار کنند. بعد شانه من را فشرد و گفت: تو جوانی از کربلا برو. به پای حضرت اباعبدالله(ع) افتادم و گفتم کجا بروم. ننگ بر من اگر شما را ترک کنم. امام حسین(ع) در شب عاشورا خارهای مسیر را می کَندند تا خارهای آن فردا پای بچه ها را هنگام حمله دشمن به خیمه ها ...
بخشو اعجوبه مداحی و نوحه خوانی بوشهر+عکس وصوت
، اصلاح پذیر و بویژه محمد شریفیان که از خویشاوندان وی بود، در ردیف بهترین نوحه خوان های بوشهر قرار گرفت. شاخصهای هنری نوع حنجرهٔ او به اعتقاد بسیاری از اهل فن از معدود حنجره هایی بود که در دنیای موسیقی و خوانندگی وجود داشته و دارد. آوازهٔ اجرای بی نظیرش باعث شد تا علاقه مندان زیادی از استان های خوزستان و فارس برای شنیدن صدای فراگیر و دلنشین او به بوشهر کشیده شوند. وی ...
دومین طرح جامانده برای نایب الزیاره گرفتن در اربعین حسینی اجرا می شود
از جانب خود و یا بستگان (چه آنان که در قید حیاتند و چه آنان که به رحمت ایزدی پیوسته اند) زیارت کرده و 2رکعت نماز زیارت به جای آورند. طرح جامانده سال گذشته نیز به همت فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار و مورد توجه بسیاری از دوستداران اهل بیت(ع) قرار گرفت. علاقه مندان می توانند برای شرکت در این طرح تا 17 آبان (برابر با شب اربعین) به غرفه جامانده از غرفه های ویژه برنامه های جلوه سوگ واقع در ...
مراسم تاسوعای حسینی درچهارمحال و بختیاری/از رسم چاق چاقو سامان تا تعزیه و زنجیر زنی در استان
برپایی مجلس تعزیه مصائب اهل بیت در واقعه کربلا را روایت می کنند. تعزیه خوانان در دهه اول محرم اغلب تعزیه های حر، دو طفلان مسلم، مسلم، قاسم ابن الحسن(ع)، علی اکبر(ع)، عباس(ع) و روز عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام را اجرا می نمایند. هر چند تعزیه خوانی در واقع نوعی عزاداری است که در مناطق خاصی از کشور از جمله مناطقی از شهرستان کیار رواج یافته است اما این نوع عزاداری با هنر نیز عجین ...
شاعران هم باید روی منبر بروند
قیام عاشورا ادا کند. به همین بهانه سراغ پیمان طالبی یکی از شاعران نسل چهارمی رفتیم که چندسالی است شعرهایش را میان نوحه ها و موسیقی های عاشورایی می شنویم. طالبی متولد 23 فروردین 1370 در شهر رشت است. کارشناسی مکانیک دارد و حالا چندسالی است به عنوان کارشناس ادبی موسسه فرهنگی هلال مشغول به کار است. چه اتفاقی افتاد که احساس کردید در شعر استعداد دارید و این استعداد در شما چطور کشف ...
گزارش تصویری از آثار خوشنویسی با مضمون عاشورا
عنوان مثال مردم با شنیدن اسامی لیلا، رقیه، زینب و... سلام الله علیها لاجرم به یاد مصیبت های آن ها افتاده و حزن و اندوهی در دلشان ایجاد می شود و ذکر مصیب می شود. علاقه مندان می توانند جزئیات مربوط به این گردهمایی را از این لینک ( http://karbobala.com/news/info/4086 ) مطالعه کنند. گزارش تصویری زیر مجموعه ای را نشان می دهد که این استاد خوشنویسی با حضور در گردهمایی مجمع دوستداران حسین (ع) به خلق آن ها پرداخت. ...
گزارش تصویری از خلق اثری که مظلومیت حضرت علی اصغر (ع) را به تصویر کشیده است
امام حسین (ع) همزمان با فرارسیدن ماه محرم و به مدت 5 روز با برگزاری نشست های تخصصی، کارگاه ها، اجرای مراسم پرده خوانی و مواردی از این قبیل در کانون فرهنگی زیتون برگزار شد. گزارش تصویری از مراحل خلق این اثر را در ادامه می بینید، همچنین مصاحبه با این هنرمند در این لینک ( http://karbobala.com/news/info/4112 ) در دسترس علاقه مندان قرار دارد. ...
گنج سخن پیرغلامان به مداحان جوان/ توصیه هایی برای اثرگذاری مادحین و مقابله با آفت ها
شرافت ترین رتبه ها و منبرهاست . بر همین اساس و همزمان با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، بر آن شدیم تا بخشی از سخنان مورد تاکید پیرغلامان اهل بیت(ع)، را که سال ها در این عرصه خدمت کرده اند و مطالبشان را در برنامه در ویژه برنامه در محضر ستایشگران که توسط خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، از سال گذشته تا کنون بیان کرده اند به صورت گزارشی جامع در اختیار علاقه مندان و مداحان جوان قرار ...
آسیب شناسی عزاداری/ حسن حسینی یار
بعد دیگر. حضرت علی (ع) می فرمایند: “انظروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم و اتبعوا اثر هم فلن یخرجوکم من هدی و لن یعیدوکم فی ردی فان لبدوا فالبدوا و ان نهضوا فانهضوا ولا تسبقوا هم فتضلوا ولا تتاخروا عنهم فتهلکوا “؛ به اهل بیت پیامبرتان بنگرید، از آن سو که گام برمی دارند بروید. قدم جای قدمشان بگذارید آنها شما را هرگز از راه هدایت بیرون نمی برند و به پستی و هلاکت باز نمی گردانند. اگر سکوت ...
نقش الگو در تربیت و ضرورت معرفی شهدا بعنوان الگوی انسان موفق
ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده [...] ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد همه می دانیم که تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد. به همان میزان که الگو در تربیت اهمیت دارد، بحث مصداق و چگونگی ارائه آن نیز مهم می شود و لذا می بایست تمرکز اصلی بر آن باشد که چه کسی یا چه چیزی با چه خصوصیات و ویژگی هایی واجد الگو شدن می شود و الگو باید چه زمانی و چگونه به متربی عرضه شود تا اثر تربیتی، اثر دلخواه باشد. انسان ها به طور طبیعی به دنبال موفقیت می روند و بسته به برداشت خود از موفقیت، سعی می کنند افراد موفق را پیدا کنند و خودشان را به آنها نزدیک نمایند. اگر نظام تعلیم و تربیت در همین مسیر حرکت کند و در معرفی موفقیت و افراد موفق به آنها کمک کند، عملا به تربیت کمک کرده ولی اگر در این بین قصور و کوتاهی کند، ای بسا موفقیت جور دیگری تعریف شود و فرد موفق کسی باشد که با اهداف مورد نظر فاصله داشته باشد. اشتباه در تبیین الگو برداشت افراد از موفقیت متفاوت است و هرکسی بسته به نوع نگاه خود به زندگی سعی می کند موفقیت را چیزی در نظر بگیرد، در جامعه اسلامی موفقیت تعریفی دارد و در جامعه غیراسلامی و مادی نیز تعریف دیگری. هر کدام از این ها هم نمونه و اسوه هایی دارند که می خواهند جامعه آنها را الگو قرار دهد و مطابق رفتار آنها، رفتار و عمل کند. اینجاست که وظیفه نظام تعلیم و تربیت سنگین می شود و باید با تمام توان در انطباق فرد موفق و خود موفقیت کوشش کند و موانعی که می خواهند در ذهن ها انحراف به وجود آورند و موفقیت را چیز دیگری معرفی کنند را بردارد و نمونه و الگوی عملی برای منظور خود را نیز ارائه کند. اکنون ما صحبت از شهید می کنیم و انتظار داریم شهدا، الگو جامعه قرار گیرند. اینجا باید ابتدا انطباق بین مفهوم موفقیت با عمل شهید ایجاد شود و آنگاه جنبه های مختلف زندگی شهید متناسب با شرایط جامعه و نیاز افراد در سطوح مختلف، استخراج و در معرض دید و انتخاب قرار گیرد. اگر در هریک از این ها خللی باشد در تحقق هدف خلل به وجود می آید. نمی شود نسبت به برداشت جامعه از موفقیت بی تفاوت بود و یا حتی چیزی متفاوت با شهادت و مسیر شهید را موفقیت جلوه داد و انتظار داشت جامعه شهید را الگو انتخاب کند. همچنین نمی شود از الگو بودن شهید صحبت کرد ولی هیچ عمل و اقدام عملیاتی برای دستیابی به آن انجام نداد. قدری به تعریف از موفقیت در جامعه دقت کنید. پول و پولداری، رفاه و آسایش، من و منیت، مدرک، مقام، امکانات و... اگر این ها برای جامعه ای موفقیت محسوب شود، به طور طبیعی جامعه به دنبال نمونه های موفق در همین عرصه ها به راه می افتد و الگوی جامعه افراد پولدار، مرفه، صاحبان نام و نشان و صاحبان مدرک و امکانات و.... خواهد شد. اکنون غایت تحصیل از مهدکودک تا دانشگاه چه چیزی تعریف شده است؟ چقدر نظام تعلیم و تربیت در صدد است برای نیازهای جامعه در حوزه های مختلف رفتاری و عملکردی (دراخلاق، در اعتقادات، در مباحث علمی پژوهشی و...) الگو معرفی کند و چقدر سعی می کند این الگوها، الگوهایی باشند که سرانجامشان ختم به خیر و ختم به شهادت شده است؟ تبلیغ اهداف و ارزش های غربی در جامعه اسلامی! واقعیت آن است که در نظام ما ارزش های نظام سرمایه داری غربی، تبلیغ و ترویج می شود. موفقیت و برخورداری، برخورداری از همان ارزش ها به حساب می آید. برای ارزش های دینی و اسلامی هم الگو ارائه نمی شود (پیدا کردن آن به خود متربی و مردم واگذار می شود) و با الگوهای مغایر با اهداف هم برخوردی نمی شود، اما انتظار می رود که شهید الگوی جامعه قرار گیرد! مگر می شود در جامعه ای چیزهایی که شهید از آنها گذشته و حتی با آنها مبارزه کرده، ارزش باشد و در عین حال، شهادت و شهادت طلبی خشونت محسوب شود و شهید نمونه خشونت طلبی به حساب آید ولی همزمان همان شهید الگو و اسوه هم در نظر گرفته شود؟! وقتی کنکور همه هدف دانش آموزان می شود باید گفت نظام تعلیم و تربیت ما به طور کلی و آموزش و پرورش در هدف گیری (تعریف موفقیت) دچار خطاست. در داخل مدرسه و دانشگاه بعد از قریب به چهل سال هنوز کسب نمره قبولی در کنکور و مدرک تحصیلی، همه هدف دانش آموزان و دانشجویان است و در بیرون از آن دین و دینداری عمل فردی به حساب می آید و حتی دولت و مقامات اجرایی خود را موظف به تحقیق آن نمی دانند. وقتی آزادی به غلط در بی بندوباری تعریف می شود، داشتن مال و ثروت ارزش محسوب می شود و صدا و سیما و دیگر رسانه ها در همین جهت عمل می کنند؛ آن وقت انتظار داریم شهدا، علما و صلحا الگو و اسوه مردم به حساب آیند!؟ لزوم بازبینی نظام ارزش گذاری جامعه تا متربی چیزی را مهم و با ارزش نبیند (موفقیت) برای آن تلاش نمی کند. تا تعریف او از موفقیت با تعریف شهید یکی نشود، نمی تواند نمونه موفق او به حساب آید. باید نظام ارزش گذاری جامعه مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، باید هدف ها و هدف گذاری ها از نو طراحی شود و باید سعادت دنیا و آخرت هدف نظام تربیتی قرارگیرد و مراتب آن در سنین مختلف روشن و در هر سطح به هدف عملیاتی تبدیل شود و باید نشان داده شود که شهید و شهادت کجای اهداف قرار می گیرد (موفقیت نهایی) آنگاه شهید الگو خواهد شد. ترویج شهید و شهادت یک چیز است، نظام ارزش گذاری چیزدیگر. زنده نگه داشتن یاد شهید و بردن نام شهدا یک چیز است و الگو کردن و الگو بودن شهید چیز دیگر. ما در خوشبینانه ترین حالت کارهایی برای تجلیل و تکریم شهید می کنیم ولی این کارها تا مرحله الگو شدن شهید فاصله زیادی دارد. تعلیم و تربیت برای الگوسازی مطلوب و برای اینکه بتواند شهید را الگو معرفی کند علاوه بر نیاز به اصلاح جهت گیری و اصلاح در اهداف و شیوه ارزش گذاری ها، نیازمند به اصلاح فرآیند و اصلاح ساز و کارهای (مکانیزم) نیز هست. اکنون فرآیند الگو سازی هم با مشکلاتی روبروست. اولاً نسبت به نیازهای مختلف تربیتی جامعه اشراف لازم ندارد و غیر از آن، یافتن الگو را در بسیاری از زمینه ها به خود جامعه و خود متربیان محول کرده است. نظام تعلیم و تربیت در اکثر زمینه ها به صرف دانش نظری و در اختیار قرار دادن مفاهیم و اطلاعات، آن هم در محیط های بسته و کلاس های درس بسنده می کند. همین حالا روند الگو دهی در جامعه حساب و کتاب چندانی ندارد و لذا اگر قرار باشد شهید الگوی رفتاری معرفی شود باید علاوه بر اصلاح ساز و کارها (مکانیزم عمل) یک اصلاح دیگری نیز از مرحله شناسایی نیازها تا عرضه الگو از زندگی شهدا، به عمل آورد تا بر اساس آن مشی شهدا در معرض انتخاب جامعه قرار گیرد. زندگی شهدا، مثل معدن و سنگ معدن ارزشمند است ولی بسیاری از جنبه های آن هنوز شناخته شده نیست و گذشته از آن به همان شکل خام قابل بهره برداری نیست، کما اینکه سنگ معدن اینگونه است. همان طور که سنگ معدن باید استخراج، فرآوری و تبدیل شود تا مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد، جنبه های مختلف زندگی شهدا نیز باید فرآوری و به زیور هنر آراسته شود، اما اکنون مسیر تعلیم و تربیت، مسیری غیر از این است. زندگی نامه شهدا، شهادت نامه آنها و وصیت نامه هایشان نیاز به واکاوی و استخراج دارد. مبنای این واکاوی باید نیاز جامعه در زمان ها و مکان های مختلف باشد. باید برای همه نیازها مفهوم سازی کرد و برای مفاهیم، نمونه پیدا کرد. این ها به سازوکار نیاز دارد که متاسفانه تاکنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. نقش اعتقاد عملی به مفاهیم ارزشی در الگوسازی مناسب در اینکه چرا تاکنون جهت گیری تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی اصلاح نشده و چرا فرآیند الگوسازی و الگو دهی هنوز با مشکل مواجه است قطعاً دلایل زیادی وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است، اما؛ اینجا باید اعتراف کرد که هنوز کم نداریم کسانی را که در مجموعه نظام تعلیم و تربیت کار می کنند ولی به تعلیم و تربیت اسلامی قائل نیستند.کم نیستند تعداد موثرین عرصه تعلیم و تربیت که تربیت مطلوب را همان تربیت غربی می دانند و همه آمال و آرزوی آنها رسیدن به وضعیتی مثل یا عین آنهاست. متاسفانه در درون نظام تعلیم و تربیت ما و در بین مسئولین، هنوز کم نیستند کسانی که با شهید بیگانه اند و شهادت را سعادت نمی شناسند. افراد وابسته و دلبسته به غرب اعتقادی به تربیت اسلامی و شهید ندارند. در جریان سند آموزش 2030 نمونه هایی از این افراد و شدت اعتقادات و علاقه شان را همگان مشاهده کردند. از این قبیل افراد انتظار زیادی نمی توان داشت، اما در بین کسانی که مخالفت با شهید و شهادت ندارند، نیز داشتن اهتمام و همت به عنوان یک عنصر مهم است. واقعیت آن است که حتی دلسوزان و علاقه مندان نیز تلاش چندانی برای این منظور به عمل نمی آورند و متناسب با این هدف بلند، عمل و رفتار نمی کنند.در درون نظام تعلیم و تربیت و بیرون آن، در حوزه های فرهنگی و غیرفرهنگی و حتی در درون آموزش و پرورش، نه عزم و جدیتّی برای این منظور مشاهده می شود و نه تا به الان سازوکار رسمی و تعریف شده ای شکل گرفته که بخواهد ظرفیت های مختلف را (معلم، متن، محتوی، نشریات، فیلم، عکس، اردوها، فعالیت ها و برنامه ها و....)را به کار گیرد و از آن برای تولید الگو و عرصه مناسب استفاده نماید. تناقض اهداف و الگو بنابراین به صورت خلاصه باید گفت؛ در ضرورت ارائه الگو به جامعه تردیدی وجود ندارد و برای انقلاب اسلامی و متولیان اصلی و دلسوز آن نیز شک و تردیدی نیست که باید شهیدان الگو و اسوه مردم قرار گیرند، اما در این هم نباید شک کرد که نمی شود اهداف را چیزی تعریف کرد (موفقیت) و الگو را چیز دیگر. متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما در کل و آموزش و پرورش به عنوان جزئی از آن، در تعریف موفقیت دچار خطای اساسی است. در حرف و شعار از سعادت و کمال انسانی و قرب به خدا صحبت می کند اما عملا ارزش های نظام سرمایه داری را ترویج می کند (یا حداقل با آنها مقابله جدی نمی کند). خود با دست خود جامعه را اسیر کنکور، مدرک، پول و غیره کرده است (که همه آنها می بایست وسیله می شدند) ولی انتظار دارد شهادت بشود آرمان و آرزو و شهید الگو باشد. مضاف بر آنکه تاکنون هیچ کار درخوری برای استخراج از معدن شهادت و چند صدهزار شهید ایران اسلامی و شهدای دیگر راه اسلام، صورت نداده است. نظام تربیتی ما عملا الگو دهی را به جامعه و فعالان این عرصه واگذار کرده و آنها هم در انتخاب الگو و هم در نحوه ارائه، از مدل های غربی و مرسوم پیروی می کنند. چه باید کرد؟ در یک چنین حالتی برای اینکه بتوانیم شهید و شهادت را الگوی نسل جوان و آحاد جامعه قرار دهیم، باید برگردیم به نظام ارزشی جامعه و ارزش گذاری ها را تغییر دهیم. برای ارزش های مورد نظر فرآیند عملیاتی طراحی نماییم و محل ها و موقعیت های نیازمند به ارائه الگو را شناسایی کنیم. متناسب با نیازها کاوشگر به معدن شهیدان بفرستیم تا آنها رگه ها و مواد معدنی مناسب را بیابند و در اختیار قرار دهند، آنگاه هر قطعه ای از سنگ معدن را به هنرمندانی خاص بسپاریم تا آن را با هنر آمیخته کنند و در قالب های جذاب، محصول فرهنگی، عکس و نوشته و نوشت افزار و غیره به جامعه و نسل جوان عرضه نمایند. درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
تاسوعای حسینی و شجاع ترین سردار دشت کربلا
خیمه گاه امام حسین (ع) کم شد، عباس موفق به آوردن آب برای سپاه شد، اما هنگامی که در روز دهم برای آوردن آب به سمت فرات رفت، در راه بازگشت سپاهیان عمر سعد دستانش را قطع کرده و او را به شهادت رساندند. 21 کتاب منتشر شده درباره حضرت ابوالفضل (ع) در یک سال براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی موسسه خانه کتاب، در یک سال گذشته (مهر 95 تا مهر 96)، 21 عنوان کتاب درباره حضرت ...
رسول نجفیان: یک خواب باعث شد تا هر سال عرض ادبی به پیشگاه امام حسین(ع) داشته باشم
است سوادی پشتشان قرار ندارد. البته خوشبختانه دیدم که جناب سعید حدادیان و برخی عزیزان تشکیلاتی را راه انداختند تا هر کسی به خودش اجازه ندهد، وارد این عرصه شود. برخی عزیزان نظیر آقایان حدادیان، طاهری یا کریمی حق بزرگی بر گردن مداحی کشور دارند و خوشبختانه کارشان هم به روز است. من هم همیشه انتقاداتی نسبت به مقوله مداحی های ماه محرم داشتم اما مداحان سرشناس کشور، این حوزه را از آفت مصون می دارند. اما همه ...
نگاهی به آیین کهن عزاداری مردم لنجان؛ از سیاهپوشان تا سنگ زنی
... یکی دیگر از آیین های دیرینه در ماه محرم زنجیر زنی و تشکیل دستجات عزاداری است و عموما زنجیر در میان عزاداران به شیوه یک دست و برخی اوقات دو دست برشانه ها نواخته می شود. دسته های زنجیر زنی شهرستان لنجان به عنوان یکی از کانون های بزرگ عزاداری در دهه اول ماه محرم از همان روزهای اول و دوم به راه می افتند. این دسته ها مجموعه ای از مردان، جوانان و کودکانی است که معمولا در دو ردیف یا دسته ...
حال و هوای تاسوعا در شهرهای مختلف ایران
زیارتگاه به یاد چهل منزل اسرای کربلا توسط بسیاری از نذرداران و علاقه مندان به ویژه بانوان برگزار می شود. علم جریده نیز شبیه به نیزه بوده و دارای یک یا دو تسمه آهنین هلالی شکل، دو پنجه فولادین، دو عدد شیر، کشکول مسی، رشته های مروارید، جاشمعی و چند تکه پارچه قیمتی است. جریده در واقع نمادی از ویژگی های علمدار کربلاست، کشکول به نشانه سقایی حضرت، هلال تشبیه رخسار او به ماه، آینه صداقت و ...