سایر منابع:
سایر خبرها
زیبایی های سیره نبوی(ص) راه رسیدن به وحدت در جامعه اسلامی
مسلمان آینده و انسان ها را به رعایت بهداشت و عمل به دستورات اسلام سفارش می کرد. پیامبر اکرم(ص) به اهمیت بهداشت و نظافت در اسلام به حدی تأکید داشت که گاهی علت توقف وحی از طرف خداوند را کوتاهی مسلمانان در رعایت بهداشت و پاکیزگی می دانست. از این رویکرد الهی به امر بهداشت بر می آید که ممکن است آلوده بودن محیط زندگی و جامه و بدن سبب نزول بلا و گرفتاری و بسته شدن درهای رحمت برای یک امت باشد و ...
نگاهی به تاریخچه قدس و فلسطین
به گزارش شفاف ، اصطلاح ژئوپلتیک اولین بار توسط رودلف کیلن (Rudolf kiellon) جغرافیدان سوئدی (1923 1864) بکار برده شد. در ژئوپلتیک (سیاست جغرافیایی) نقش عوامل محیط جغرافیایی در سیاست ملل بررسی می شود و در یک تحلیل واقع بینانه ژئوپلتیک برای داده های طبیعی، باید اهمیت محدودی قائل شد، ولی در میان پدیده های محیطی هیچ پدیده ای مانند انسان نمی تواند در سرنوشت سیاسی نقش داشته باشد. در یک تحلیل ژئوپلتیکی سعی بر این ...
اوصاف محمد(ص) در قرآن
اسامی پیامبر است. دسته دوم اوصاف ایشان را مطرح می کند. دسته سوم به مقامات ایشان می پردازد و دسته چهارم در مورد ماموریت و رسالت ایشان است. وی افزود: در مورد قسم اول پیامبر در برخی آیات با اسم محمد معرفی شده است. مانند آیه 144 سوره آل عمران آیه 40 سوره احزاب و آیه 29 سوره فتح. در برخی آیات با اسم احمد معرفی شده است مانند آیه وَإِذْ قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی ...
توصیه های اخلاقی معصومین(ع) به خانواده/ حفظ کانون گرم خانواده نیازمند هنرمندی اعضای آن است
هدیه را به خانه می برد)، باید، قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است . و هر کس [با دادن هدیه ای] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند [24] آن حضرت در خصوص رعایت محبت در خانواده توصیه می کنند که: بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به ...
امیرالمومنین علیه السلام؛ آینه تمام نمای حقوق بشر
حقوق بشر در اندیشه سیاسی مغرب زمین، نسبت به این حقوق در کردار و گفتار خود توجه داشته اند. حق حیات که در اندیشه معاصر حیات آدمی را از هر تهدیدی مصون می داند، به نص قرآن در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام ظهور یافت و در رفتار او با ابن ملجم به اوج ظهور رسید. توجه امام(ع) به آزادی های فردی در رفتار امام با خوارج به منصه ظهور می رسد. از دیدگاه حضرت امیر(ع) اختلاف نظر سیاسی و نقد بر دستگاه حاکم و ...
تلاوت همراه با خشیت، تلاوتی ناظر به باطن و لایه های باطن/ قاری خاشع مشاهداتش را القا می کند
خاشعانه با این معنا یعنی، به گونه ای قرآن را تلاوت کنیم که تواضع باطنی که هنگام قرائت قرآن در درون احساس می کنیم در جوارح ما نیز نمایان شود. با توجه به تعاریفی که ارائه فرمودید تا حدودی تفاوت بین خشیت و خشوع روشن شد، اگر ممکن است قدری بیشتر در مورد این تفاوت توضیح دهید. خشیت بار معنایی بالاتری نسبت به خشوع دارد. در قرآن کریم خداوند درباره خشیت می فرماید: إِنَّمَا یَخْشَی ...
مراد از گناه ظاهری و باطنی از نظر قرآن چیست
...؛ خدای متعال بسیار غیرتمند است و انسان های غیرتی را دوست دارد و بخاطر غیرتش گناهان ظاهری (آشکار) و باطنی (پنهان) را حرام و ممنوع کرده است. [15] (تا جامعه سالم و در امنیت بماند). معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. تفسیر نمونه، همان، ج6، ص 155؛ ج 15، ص 157؛ ج 21، 204. 2. شهید دستغیب، عبدالحسین، گناهان کبیره. 3. قرائتی، محسن، تفسیر نور، قم، انتشارات در راه حق، چاپ پنجم، 1379 ...
عوامل ایجاد فرح پایدار و حقیقی
، غم و اندوه بیشتری درپی خواهد داشت. ثانیاً این جهان بینی توجه انسان را به مسائل عمیق، پایه دار و ریشه ای معطوف نماید؛ زیرا این امر، انسان را از غرق شدن در مسائل زودگذر دور می سازد. ازاین رو خداوند در قرآن، شادمانی به فضل و رحمتش را برترین و بالاترین درجات فرح معرفی می کند و به این شادمانی دستور و بر آن اجر و پاداش می دهد: قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ ...
وجهیت داستان یوسف علیه السلام در مقایسه با دیگر داستان ها
به طرف زنان، تمایل پیدا می کرد: ...وَإِلا تَصْرِفْ عَنی کَیْدَهُن أَصْبُ إِلَیْهِن وَأَکُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ (یوسف/ 33)، اینکه اگر ترحم خداوند نباشد، نفس انسان، بسیار امرکننده به بدی است: وَمَا أُبَرئُ نَفْسِی إِن النفْسَ لَأَمارَه بِالسوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبی إِن رَبی غَفُورٌ رَحِیمٌ (یوسف/ 53). در آیه اخیر، ظاهراً در اینجا حضرت یوسف علیه السلام خواسته در مقام شکرگزاری، اظهار کوچکی و ...
شبیه سازی انسان از منظر قرآن
تأکید می کنند که برهانی بر نفی معاد وجود ندارد. این آیات به منزله خلع سلاح منکران معاد است؛ مانند آیه 24 سوره جاثیه. دسته دوم آیاتی هستند که به پدیده های مشابه معاد مانند رویش گیاهان (آیه 19 سوره روم) و نیز خواب اصحاب کهف اشاره دارد؛ چنان که آیه 260 سوره بقره به زنده شدن حیوانات و همین طور آیات 67 و 73 سوره بقره به زنده شدن برخی انسان ها در همین جهان اشاره دارد. دسته سوم آیاتی هستند که به برهان ...
سقوط دو مفسر در بررسی آیات مربوط به اهل بیت و موضوع ولایت
ابن کثیر، 1419: 8/170). مفترقات دو تفسیر: ابن کثیر سبب نزول های آیه را به نقل ابن جریر آورده و سند دوم ابن جریر که از سالم بن ابی الجعد است را مرسل می داند، در حالی که خود در ادامه، داستان سبب نزول را با طول و تفصیل به نقل محمد بن اسحاق بدون ذکر سند کامل می آورد؛ این در حالی است که اشکال مرسل بودن به این سبب نزولی که خود او می آورد نیز وارد است؛ ولی دقت نظر مفسر در سند روایت و ارسال آن ...
مقصود از شأن عرفی معصوم (ع) چیست؟
قراین موردی، تشخیص داد که روایت از کدام دسته است. به نظر نگارنده، معیار و ضابطه کلی در قلمرو روایات فقه جزا وجود ندارد و باید به قراین و شواهد موردی مراجعه کرد؛ به ویژه درباره معصومانی که عهده دار حکومت و قضاوت بودند، این مسئله بیشتر تقویت می شود؛ مانند پیامبر گرامی اسلام (ص) و امیر مؤمنان (ع)؛ زیرا بخش قابل توجهی از مداخلات آنها، از شأن حکومت و قضاوت صادر شده است. درباره باب جزا ...
وحدت باید بر اساس انسان محوری و احترام به شخصیت انسانی باشد
، ج2، ص166، ح5، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چ چهارم، 1407ق. [9] . البخاری ، أبو عبد اللّه محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری ، ج5، ص2238، ح5665، تحقیق: مصطفی دیب البغا، بیروت، دار ابن کثیر، الطبعة الرابعة 1410ق. [10] . کلینی، همان، ج2، ص146، ح10. [11] . قال رسول الله(ص): تَبَسُّمُکَ فی وَجهِ أخیکَ صَدَقةٌ؛ لبخند زدن تو به روی برادرت، صدقه است (الترمذی، محمّد بن عیسی ...
تفسیر آیات81-85 سوره آل عمران
موسی (ع)، پدر حضرت مریم (ع) و پدر حضرت علی (ع )که بیشتر به ابوطالب مشهور بوده است. ولی در این سوره بیشتر منظور از آل عمران پدر حضرت مریم و همسرش و حضرت مریم (ع) و حضرت عیسی (ع) است. این کلمه دو بار در این سوره به کار رفته است. سوره آل عمران یادآور طبقات و رده هایی از انسان ها است که خداوند متعال آنها را از میان جامعه بشری گزینش و انتخاب کرده است و اینان عبارتند از: آدم نوح آل ابراهیم و ...
چرا شارع مقدس برای نظافت دهان اهمیت بالایی قائل شده است؟
خاطر باشد . تا آنجا که شارع چشم پوشی کرده و فرموده : ((برای شخص روزه دار جایز است مسواک کند با وجود اینکه احتمال دارد چیزی به درون شکمش برود))، چنانکه اجازه داده شده که : ((انسان محرم می تواند مسواک بزند اگر چه لثه ها خون بیاید)) . از حسین بن ابی علاء نقل شده که گفت : ((از امام صادق (علیه السلام ) در مورد مسواک زدن شخص روزه دار سؤال کردم . حضرت فرمود : بله جایز است هر روز که ...
مخالفت آیت الله گلپایگانی با ساخت مقبره برای حضرت زهرا(س)
شهادت است. در میان اصحاب امام صادق و باقر علیهم السلام زراره ابن اعین یکی از اوتاد چهارگانه است و رأس همه آنها محمد بن مسلم و ابی بصیر است. و زراره در رتبه سوم اصحاب امام صادق(ع) است که حضرت از ایشان به عنوان شجره طیبه یاد کرده اند. به قدری در فقه مسلط بودند که هرگاه مسأله مشکلی از ایشان سؤال می کردند نه فقط حاضر جواب بودند بلکه منابع و مصادر آن نیز در نظرشان بود. ...
علمای اهل سنت، مذهب ابن تیمیه را آفت اسلام می دانند
تفرقه و اختلاف در دین مکنید. (سوره شوری). و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دلهای شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این گونه خداوند نشانه های خود را برای شما روشن می کند باشد که شما راه یابید (آل عمران) و آیات دیگری که وجوب وحدت و حرام بودن تفرقه را نشان می دهد ...
توطئه یهود نسبت به پیامبر و دین اسلام
(ص) بودند و ایشان را مانند فرزندشان می شناختند. در این باره توضیح می دهید. اخبار رویدادهای همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) به گوش بزرگان یهود و مسیح رسید و آن ها را در بروز امری مهم حساس کرد. همان طور که اشاره کردید آن ها مترصد ظهور آخرین پیامبر الهی بودند تا او را از بین ببرند. خداوند در بخشی از آیه 20 سوره انعام می فرماید: الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ ...
برگزاری نخستین سالگرد شهید مدافع حرم شهرستان خوشاب
: برای تجزیه و تحلیل شهید وشهادت دو نوع نگاه ساده انگارانه و نگاه عمیق وجود دارد. وی با اشاره به اینکه در نگاه سطحی به همان فضیلتی که شهدا با شهادت به آن می رسند بسنده می کنیم، ادامه داد: خداوند سبحان فقط یک گروه را خطاب قرار داده و در آیه 169 آل عمران گفته است: وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ؛ (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که ...
دیدگاه مخالفان و موافقان در مورد خلود گناهکاران در عذاب جهنم
ادله موافقان وجود آیات بسیاری در قرآن کریم است که به صراحت بیان می کند عده ای برای همیشه و مخلّد در آتش دوزخ می مانند. واژه خلد و مشتقاتش، 87 بار در آیات کلام الهی آمده است که از این تعداد بیش از چهل آیه بر خلود انسان هایی در جهنم دلالت دارد. برخی از این آیات مانند آیه 169 سوره نسا و آیه 65 سوره احزاب و آیه 23 سوره جن که درباره کافران، ظالمان و عاصیان در برابر خداوند و پیامبر (ص) است، پس از عبارت ...
آدرس دقیق دفاتر اسناد رسمی تهران + شماره تلفن
روبروی بانک کشاورزی پلاک191واحد 6 دفتر اسناد رسمی 521 تهران مسعود الماسی 021 88408660 تهران - تهران - خ استاد مطهری شرقی پ21 واحد یک دفتر اسناد رسمی 522 تهران حجت الله شیخی طامه 021 88256496 تهران - تهران - جلال آل احمد - بزرگراه جلال آل احمد به طرف غرب- انتهای پل شهرک آزمایش- پلاک195 ...
مسلمانان موظف اند برای رفع اختلاف بکوشند
و بداند نظر آنها از کجا ناشی شده است. یعنی بر کدام آیه یا بر کدام حدیث مبتنی است. البته از جهت قلبی نیز با هم انسجام داشته باشیم. خداوند متعال مومنان را برادران یکدیگر معرفی کرده است و در سوره مبارکه حجرات می فرماید: انما المومنون اخوه حبل الله هر چیزی است که در حکم ریسمانی قرار می گیرد که بتواند انسان ها را به خداوند متصل کند و انسان ها را در مسیر الهی قرار دهد این آیه نه ...
چه آیاتی از قرآن در دعای ندبه وجود دارد
الْعَلِیِّ الْأَعْلَی. و ای فرزند طه و محکمات، ای فرزند یاسین و ذاریات، ای فرزند سوره طور و عادیات؛ ای فرزند آنکه خداوند در حقّش فرمود: دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی که نسبت به حضرت علی اعلای الهی مقرت ترین مقام است. ** وَ قَطَعْتَ دَابِرَ الْمُتَکَبِّرِینَ، وَ اجَتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِینَ، وَ نَحْنُ نَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین . و دشمنانت را کیفر ...
حزن ممدوح، زمینه ساز دستیابی به شادی حقیقی
یا تعظیم آن چیز که در آن، گمان کمال بود که آن کمال را حوالت به ذات آن چیز کند، نه به حق تعالی (اوزجندی، 1381، ص157). به عقیده وی عُجب مصداق بارز شادی به غیر خداست و آن، زمانی است که انسان دراثر غفلت و شهوات نفسانی، نفس خود را بزرگ و صاحب کمالات می پندارد و آن بزرگی را به خود نسبت می دهد، نه به خداوند و به سبب آن شادی می کند. ازاین رو خداوند در حق قارون فرمود: لا تَفرَح اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ ...
حدیث خروج کاسر العین در صنعاء یمن، حدیث بشارت آمیز در عصر ظهور
...، ندای آسمانی، اشاره به این موضوع دارد که، شیعیان امام علی و پیرو مذهب اثنی عشری بر حق بوده و امام مهدی، از طرف خداوند متعال، برگزیده و فرستاده شده است[22] و خروج سفیانی به عنوان پرچم ضلالت و دشمن اصلی امام عصر[23] و قیام یمانی، به عنوان پرچم هدایت و ضرورت وجود قوا و لشکر جبهه حق برای نصرت و یاری امام مهدی[24]، اشاره دارد و شهادت نفس زکیه به همراه قتل غلام بالمدینۀ، توسط نظامیان حکومت آل بنی ...
حکمت تکرار قصّه ها در قرآن
بازگویی حقایق پرده پوشی نمی کند، بلکه کوچکترین حرکت اشتباه را حتّی در نسبت با پیامبرش بیان می کند؛ همانند نوح، یونس، داوود و غیره. در آیه 45 سورۀ هود، خداوند متعال نوح را مورد خطاب قرار داده است و می فرماید: فرزند تو هرگز با تو اهلیّت ندارد؛ زیرا او را عملی ناشایست هست. پس تو از من تقاضای امری مکن که هیچ از آن آگاه نیستی ؛ زیرا خداوند در گفتن هر حقیقتی از مدار حق خارج نشده است و این خود دلیلی است ...
بررسی روایات فریقین در مبحث مباهله
الکذّابین (ذهبی، بی تا ب: 4/347) و در مورد ابراهیم بن محمد فزاری هم حرف نگفته و دربارهٔ عطاء بن سائب گفته هست: وقال یحیی: لایُحتَجُّ به. و قال احمد بن ابی خیثمه عن یحیی: حدیثُهُ ضعیف (همان: 3/71). پی درج کرد: [1]. مراجع شاید به همین سبب حتی کسانی مثل ابن تیمیه در نفی فضیلت اهل بیت (ع) در روند مباهله به این روایت استناد نکرده اند. تعجب هست که صاحبان المنار ...
به کدام قسم از روایات معتبر در مقام استنباط احکام جزایی میتوان تمسک کرد
...> حلّی، ابن ادریس محمد؛ السرائرالحاوی لتحریرالفتاوی؛ چ2، شهر قم: مؤسسه النشرالإسلامی، 1410ق. حلّی، ابن فهد احمد؛ المقتصر من شرح المختصر؛ چ1، شهر قم: مجمع البحوث الإسلامیه، 1410ق. ؛ ؛ المهذب البارع؛ چ1، شهر قم: مؤسسه النشرالإسلامی، 1413ق. حویزی، عبدعلی؛ نورالثقلین؛ چ1، شهر قم: اسماعیلیان، 1412ق. ؛ سیوری حلّی، مقداد؛ التنقیح الرائح؛ چ1، شهر قم: مؤسسه النشرالإسلامی، 1404ق ...
جایگاه دینی و علمی اهل بیت(ع) در آثار امام فخر رازی
إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ (مائده، 67) از قول ابن عباس و براء بن عازب و محمّد بن علی می گوید این آیه در مورد علی(ع) نازل شده و پس از نزول این آیه، پیغمبر(ص) دست علی را گرفت و فرمود: هر که من سرور و مولای او هستم، علی مولای او است، بار خدایا دوست بدار کسی را که به علی(ع) محبّت بورزد و دشمن بدار آن کس را که ...
بررسی داستان یوسف علیه السلام براساس مدل سیمپسون
آیات قرآنی در این زمینه اشاره می شود: در سوره مبارکه بقره، پس از اشاره به داستان نحوه خلقت آدم و اینکه او، بار شناخت آسمان ها و زمین را بر عهده گرفت خداوند به ملائکه امر می فرمایند که به آدم سجده کنند: وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَه اسْجُدُوا لِآدَمَ... (بقره/34) و در آیه بعدی مجدداً چندین بار از وجه امری استفاده می کند: وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنه وَکُلَا مِنْهَا رَغَدًا ...