سایر منابع:
سایر خبرها
این بار نفی مسلمات شیعه برای تحریف مطالبات مردم
ها به مبانی اسلام و اعتقادات مردم در دوره دوم خرداد و مقایسه آن با توهین در دولت یازدهم و دوازدهم، حاکی از آن است که توهین ها در این دوران، مثل جواز انتقاد از معصومان، مشابهت بسیاری با توهین های دوره دوم خرداد[3] دارد. لازم به ذکر است معنای نقد و انتقاد در کتب لغت به معنای خالص کردن؛جدا کردن خوب از بد؛ خرده گرفتن؛ برشمردن درستی ها و نادرستی های یک اثر[4] است .در حال که امامان اهل بیت ...
معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست
نقد کردم می گوید: و نَاقَدْتُ فلاناً، إذا ناقشتَه فی الأمر. یعنی در امر فلانی مناقشه کردم و خدشه وارد کردم. در اصطلاحات عرفی و علمی نیز این معنای لغوی حفظ شده است و نقد کلام شخص یعنی اشتباهات کلامش را خارج کنیم. با توجه به این معنا از لغت نقد آیا می توان گفت چنین مفهومی در مورد کلام اهل بیت علیهم السلام و افعال ایشان متصور است؟ آیا پیامبری که به نص کلام الله مجید در ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور/ روزنامه کیهان خواستار توبه روحانی شد/ روزنامه جمهوری ...
قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمه مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ و وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهًٍْ إِذا قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهًُْ مِنْ أَمْرِهِمْ و وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی ، إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی و ده ها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور
.... دلالت های قرآنی بر عصمت معصومین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای خاطرنشان کرد: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیة کریمه لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمین است و آیات کریمة مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ ...
نقد و انتقاد به معنای آشکار کردن عیوب و محاسن است
: فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون یعنی: اگر نمی دانید از دانایان بپرسید (انبیاء7) امّا کجا فرموده است: انتقاد کنید؟! 4- پرسش، تدبر در آیات الهی و عدم پذیرش کورکورانۀ آیات الهی وظیفه ای قطعی برای هر مسلمان است (فرقان/74 و صاد/29) امّا این پرسش ها برای پذیرش یا عدم پذیرش نیست و برای نقد و انتقاد نیست بلکه پرسش برای فهم است. خدای مهربان در مقام توصیف مؤمن می فرماید: فقط کسانی به آیات ما ایمان ...
صف آرایی جدید مخالفان علیه روحانی
محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضوفقهای شورای نگهبان رسیده است، آورد: نفی عصمت رسول اکرم(صلی اله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است. اکیداً توصیه می کنیم بعضی از مسئوولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و بجای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از ...
قائلان به نقد امام معصوم (ع) یا جاهل اند یا ناتوان از فهم فلسفه امامت
السلام به صورت متواتر بر آن دلالت دارد. و این شواهد بر عصمت پیامبر اسلام ( صلوات الله علیه )تاکید دارند. اینکه کسی می گوید بر پیامبر و امام هم می توان نقد کرد در واقع پذیرفته است که در آن ذوات مقدسه(العیاذبالله)خطا راه دارد. زیرا وقتی سخن از نقد به میان می آید در مقابلش مفاهیمی از قبیل نقص و خطا متبادر می شود. آنگاه که می گوییم بر فلانی نقد دارم یعنی در فلانی احتمال نقص، جهل ...
فصل جدید انتقادها به روحانی
خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم السلام) از این دسته حقایق مسلم خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشناست. بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع است. پاسخ دولت: حاشیه ...
آقای روحانی خوب تر هست به مطالبات حقه مردم در حوزه رکود، تورم و بیکاری بپردازید
گوید (و ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی اِن هُو اِلاّ وَحیٌ یُوحی)...). دوم: شما مدعا کردید که پیامبر صلی الله بر علیه وآله وسلم اذن نقد می دادند؟ آیا برای این گفته خود سندی دارید؟ آیا اذن نقد دادن توسط پیامبر صلی الله بر علیه وآله وسلم با ادعای عصمت از جانب وی و با آیاتی که دال بر عصمت کبرای حضرت هست منافات ندارد؟ فلذا در روایات زیادی آمده که پیامبر صلی الله بر علیه و آله ...
همسویی روحانی با عرب جاهلیت
ایشان در همه امور را تصریح فرموده اند: و انّ رسول الله’ کان مسدداً موفقاً مؤیداً بروح القُدُس لا یزلّ و لا یخطئ فی شیءٍ ممّا یوسوس به الخلق فتأدّب بآداب الله؛ رسول خدا مسدد، موفق و مؤید به روح القدس بود؛ گمراهی و خطا در هر آنچه مخلوقات در آن دچار وسواس می شوند، در او راه نداشت؛ پس او مؤدب به آداب الهی بود. (کافی، 1365: 1/ 266) در زیارت آل یاسین و زیارت جامعه کبیره، اهل بیت(ع) معیار و ...
منطق و ضرورت های تفسیر قرآن
برهان از راه تعلیق حکم (اعْبدوُا) بر وصف (ربّکم) اقامه شده است. تعلیق حکم عبادت بر وصف ربوبیّت بیانگر علیّت وصف مزبور برای ضرورت پرستش و مناسبت بین این حکم و وصف است؛ علت این که باید خدا را عبادت کرد ربوبیت اوست و این که تدبیر همه امور به دست خداست و انسان عبد است و عبد در همه شئون خود مربوب و تحت تدبیر خداست: (لا أملک لنفسی نفعاً ولا ضرّاً إلاّ ما شاء الله) (سوره مائده، آیه 6 )و عبد باید در مقابل رب ...
انتقاد از انتقاد
تقطیع آمیز سخنرانی وی و اعتقادش به عصمت تأکید کند٬ بیشترین انتقادها بار دیگر از جانب شخصیت های حقیقی و حقوقی حوزوی منتقد رییس جمهور ابراز شده بود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله یزدی سخنان روحانی را به معنای نفی اصل عصمت دانست و این گونه حکم کرد: نفی عصمت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مخالف صریح با اسلام و مذهب تشیع است . پیش از اعلامیه جامعه مدرسین، یکی از اعضای این ...
منابع مالی حکومت اسلامی
توزیع آن به وسیله ایشان، الزامی است. گواه بر این، آیه شریفه: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَه (توبه(9): 103) می باشد؛ چون خداوند متعال، پیامبر(ص) را به دریافت زکات از مردم، امر کرده است (طباطبایی، 1417ق، ج9، ص37) و رسول خدا به عنوان اینکه حاکم مسلمین است از طرف خداوند مأمور به گرفتن زکات گردید و سیره آن حضرت و خلفای بعد از ایشان بر همین منوال مستقر بوده که با فرستادن کارگزاران و مأموران ویژه، زکات را ...
حمله حسین شریعتمداری به رییس جمهور: انتظار می رفت روحانی توبه کند!
) حکایت می کند و نشان می دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند!. علی رغم آنچه رئیس جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنها تاسف خورده و از ضعف ایمانشان متاثر ...
گلایه حوزویان استان ایلام از سخنان یکی از مسئولان نظام
تاکلون و تدّخرون ) و در سوره انبیاء آیه 26 و 27 خداوند در مورد پیامبران می فرماید بلکه همه (پیامبرانی همچون عزیز و عیسی و ملائکه ) بندگان گرامی خداوند اندکه هرگز پیش از امر خدا کاری نخواهند کرد و هر چه کنند به امر اوست ( عباد مکرمون لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون ) که دلالت بر این مسئله دارد که انبیاء (س) همه و در هر کاری امر خداوند را اجراء می کنند .و بسیاری آیات دیگر که به صورت تلویحی به ...
انتقاد به ائمه (ع) با عصمت ایشان همخوانی ندارد/ نقد پیامبر (ص) و ائمه (ع) فرهنگ دوران جاهلیت است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین ؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین صبح امروز در حاشیه درس خارج فقه که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برگزار می شود، اظهار کرد: در آیاتی از سوره طاها آمده است؛ ای رسول گرامی ما، آنچه از امت های پیشین رخ داده برای تو بیان می کنیم و به تو ذکر و علم را از نزد خودمان می آموزیم از این آیه مشخص می شود ...
مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی که در صلاحیت آنان نیست پرهیز کنند
) در جلد چهارم المیزان فی تفسیر القرآن در ذیل این آیه شریفه آورده است: جای تردید نیست در اینکه این اطاعت که در آیه : (اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول...) آمده، اطاعتی است مطلق، و به هیچ قید و شرطی مقید و مشروط نشده، و این خود دلیلی است بر این که حضرت رسول اکرم (ص) امر به چیزی و نهی از چیزی نمی کند، که مخالفتی با حکم خدا در آن باشد و این خود دلیلی بر عصمت ایشان است. وی عنوان کرد: حتی گفتار و ...
جدال تازه روحانیون با روحانی
امکان پذیر نیست و معیار نقد عبارت است از حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم السلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتار ها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است. جامعه مدرسین حوزه علیمه قم همچنین اعلام کرد: بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلی الله علیه و ...
سرمقاله های روزنامه های 26 دی
ماجرا و رخداد در دوران آن حضرت(ص) حکایت می کند و نشان می دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند!. علی رغم آنچه رئیس جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنها ...
بیانیه حوزه آیت الله مجتهدی درباره اظهارات اخیر روحانی
منتشر شده صحبت از انتقاد از امام زمان(عج) و پیامبر اعظم(ص) به میان آورده است. واکنش ها نسبت به اظهارات اخیر حسن روحانی در باره جواز نقد معصوم در دیدار وزیر و مسئولان امور اقتصادی و دارایی ادامه دارد. متن زیر بیانیه رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در مورد سخنان اخیر روحانی است که از نظر می گذرانید: بسم الله الرحمن الرحیم از آنجا که شأن حوزه علمیه تبیین و ...
رئیس جمهور به جای توبه اظهارات نادرست خود را توجیه کرد!
عصمت معصومین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای خاطرنشان کرد: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیة کریمه لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمین است و آیات کریمة مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ و وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ ...
روزنامه خوانی با انصاف – 26 دی 96
آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند. علی رغم آنچه رئیس جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنها تاسف خورده و از ضعف ایمانشان متاثر شده اند؟! به نوشته ی ...
اعتراض گسترده حوزه های علمیه علیه تحریفات روحانی / گزارش کامل اعتراضات علما در روز دوشنبه 25 دیماه 96
کنید؟ پس آیه و ما کان لمومن و لا مومنه اذا قضی الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیره چه می شود؟ حرف خدا را کنار می گذارید و برای توجیه کار خود و برای این که بگویی مقام معظم رهبری قابل نقد است به حرف منافق استناد می کنی؟ چرا به حرف های بی ربط استناد می کنی؟ مگر ایراد پیروان ما به بعضی از صحابه چیست؟ ایراد ما همین است که در برابر حرف پیامبر(ص) حرف می زدند. خداوند می فرماید: وقتی خدا و رسول ...
نباید در بیان مسائل دین، ملاحظه اشخاص را کرد/ اگر معصوم نقد شود دیگر امام نیست/ مؤمنان هیچ وقت در مقام ...
نیست که بگوئیم اهل حل و عقد اشتباه نمی کنند. وی ادامه داد: ولی شیعه اولوالامر را ائمه معصومین(علیهم السلام) می داند که مصادیق آن محدود و معین است. لذا ما بالصراحه می گوئیم ائمه، معصوم هستند و این یک مسئله ی قرآنی خیلی روشن است. عرض ما این است به همان ملاکی که در مورد خدای تبارک و تعالی، مسئله نقد متصور نیست، اگر گفته شود خدا را می شود نقد کرد، آن خدا دیگر خدا نیست، به ملاک اینکه پیامبر ...
أدله حرمت تکفیر مسلمانان از منظر قرآن و سنت
او از سایهسار خوش ایمان و اسلام می گردد. نظرامامان شیعه و محدثان بزرگ اهل سنت در مورد حقیقت ایمان اندیشمندان اسلامی جملگی- بدون توجه به تفاوت مذهبی آنان- برمطالب فوق متّفقند و جهت تأیید آنها شواهد بسیاری از گفتار پیامبرصلَّی اللَّه علیه و آله و سلَّم نقل می کنند. از آن جمله: 1. امام رضا علیه السَّلام به نقل از پدران بزرگوار خود، از علی علیه السَّلام روایت کرده اند ...
انتظار مردم از رئیس جمهور حل مشکلات معیشتی است نه ورود به مسائل اعتقادی
امامان از اهل بیت(س) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین که مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و دهها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است، بنابراین نفی عصمت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع است. این بیانیه در ادامه مسئولان را از ورود به مسائل تخصصی اعتقادی برحذر می دارد: اکیداً ...
انتقاد به ائمه(ع) با عصمت ایشان همخوانی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت الله عبدالکریم عابدینی امروز در حاشیه درس خارج فقه اظهار داشت: در آیاتی از سوره طاها آمده است؛ ای رسول گرامی ما، آنچه از امت های پیشین رخ داده برای تو بیان می کنیم و به تو ذکر و علم را از نزد خودمان می آموزیم از این آیه مشخص می شود علم پیامبر(ص) و ائمه(ع) علم لدنّی است. وی ادامه داد: علم لدنّی علمی است که به طور مستقیم از سوی خدای متعال به پیامبر ...
آقای روحانی وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید
وانظروا کیف تخلفونی فیهما که مورد اتفاق قاطبة مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و ده ها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است. بنابراین نفی عصمت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است. 3- اکیداً توصیه می کنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و بجای آن تلاش خود را به ...
امر اهل بیت نقدپذیر نیست
اطیعوا الله ذکر شده باشد و در تمام این موارد در کنار امر به اطاعت از خدا امر به اطاعت از رسولش هم ذکر شده باشد؟ اهل بیت علیهم السلام نیز که خلفای حضرت هستند در این ویژگی مانند پیامبر هستند، لذا ایشان هم از خطا و اشتباه مصون می باشند و نقد در مورد چنین شخصی معقول نیست چون کلامش و فعلش ناخالصی و اشتباه ندارد تا آن را نقد کنیم پس جناب آقای رئیس جمهور که مفتخر به پوشیدن لباس پیامبر اکرم(ص) هستید ...
انتقاد یا تخطئه؟!
به آیات نازل شده الهی بر پیامبر است و مقصود از اطاعت رسول، بقیه گفتار و رهنمودهای حضرت است. ب. ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (حشر/ 7 )؛ آنچه را فرستاده (خدا) به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت بازایستید و از خدا پروا بدارید که خدا سخت کیفر است ج. قُل ان کنتم تُحبّون اللهَ فاتّبعونی یُحببکمُ اللهُ (آل عمران / 31)؛ بگو (ای پیغمبر): اگر ...