سایر منابع:
سایر خبرها
گفت وگویی بی پرده با اکبر عبدی ؛ مرد هزار چهره سینما
فیلم های فارسی قدیمی می شناسیم، یک جاهل که از قصه ها و حکایت های قدیمی که بزرگ ترها به ما گفته اند، برای ما به یادگار مانده. یک جاهل هم داریم که امروزی و شکی و جدید است. البته تا یادم نرفته؛ یک جاهل مثل رابین هود هم داریم. به هر حال همه اینها ویژگی های خاص خودشان را دارند. آخرین کار تئاتری که از شما دیدم نمایش مش اکبر و دخترانش در سالن دزاشیب بود. قبل از نمایش سرپیری و معرکه گیری را به ...
نوبت رونمایی از سرو زیر آب ، تنگه ابوقریب و اتاق تاریک
آهنگر نویسنده: محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر فیلمبردار: علیرضا زرین دست بازیگران: بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، هومن برق نورد، رضا بهبودی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی شهرام حقیقت دوست خلاصه داستان: راز جهانبخش کرامت فاش می شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهی اش و ...
منیژه حکمت: برای زنان حصارکشی نکنیم
یعنی اسطوره! در سینمای کشورمان کمتر زنی را می بینیم که وظیفه مادری و همسری را انجام بدهد، در جامعه فعال باشد و البته این تصویر شعاری هم نباشد. شما تلاش کرده اید مینوی جاده قدیم را چنین زنی تعریف کنید آیا فقط به خاطر تمهید قصه و نشان دادن ویرانی این تجاوز روی یک زن است؟ نه یک زن بلکه خانواده! هر معضل اجتماعی آوار را بر سر کل خانواده خراب می کند. نگاه ما به مجموعه یک خانواده است، خانواده ...
هایلایت ، فیلمی که زنان دوستش دارند
میان آدم ها بی تاثیر از زمینه های اجتماعی نیست اما در درام هایلایت این تاثیرپذیری از اجتماع در زیر متن داستان جاری است و هیچ اشاره مستقیمی به آن نمی شود. به همین دلیل من هایلایت را خیلی اثری اجتماعی نمی دانم.. خانم زارعی کدام بعد از شخصیتی که در این فیلم بازی کردید برایتان جذاب تر و متفاوت تر بود؟ زارعی: اینکه این شخصیت یک زن به معنای کامل است و به نظرم خانم ها خیلی با آن ...
به وقت شام ؛ موج مُرده
روزنامه شرق- علی فرهمند: قرار است خلبان جوان را - با بازی بابک حمیدیان - سر ببرند، اما ناگهان آقای کارگردان متوجه می شود که با حذف او، قصه نیمه تمام می ماند و بی آنکه صحنه سَربُری را در مونتاژ دربیاورند، خلبان زنده می ماند، اما برای زهرچشم هم که شده، یک شب تا صبح آویزانش می کنند به چرخ هواپیما. آزاد که می شود، بی رمق است و حتی در لحظه ای پهنِ زمین می شود، اما - نگران نباشید- چندثانیه بعد او در ...
جاده قدیم، بمب، جشنواره ای که شعله ور می شود
فروشنده اصغر فرهادی قرار دارد، حتی اگر این مساله از سر اتفاق یا بدون اراده بوده باشد. مساله اصلی آن روانشناختی زنی است که مورد تجاوز و تعرض قرارگرفته است و درست مثل زن فیلم فروشنده . او شخصیتی مستقل، قدرتمند و اجتماعی دارد و بالطبع آثار مخرب تجاوز بر این زنان بیش از دیگران است. با این حال تمرکز بر فردیت ماجرا در این فیلم پررنگ تر از فروشنده است و شرایط روحی و روانی شخصیت اصلی قصه در یک ...
تنگه ابوقریب و داستانی غریب!
مهمترین نقطه قوت فیلم جلوه های ویژه است؛ حرکت دوربین، پلان های فراوان، آسیب دیدگی های جنگی، شلوغی صحنه و بسیاری المان های دیگر از تنگه ابوقریب یک فیلم موفق ساخته است که شاید علاوه بر سیمرغ بهترین جلوه های ویژه، سیمرغ بهترین کارگردانی را نیز برای فیلم به ارمغان بیاورد. موسیقی متن نیز پا به پای فیلم می آید، به ویژه در سکانس های انتهایی. در کنار اینها البته جنبه های درام قصه توکلی می توانست ...
اعتراف هولناک یک داعشی / برای زنان حصارکشی نکنیم / هنوز شفاف تر/ تنگنای جدید انتخاب
قصه و نشان دادن ویرانی این تجاوز روی یک زن است؟ نه یک زن بلکه خانواده! هر معضل اجتماعی آوار را بر سر کل خانواده خراب می کند. نگاه ما به مجموعه یک خانواده است، خانواده ای که وجود عینی دارد و قابل لمس است و این طبیعی بودن و رئالیته در فیلم جریان دارد. در این خانواده تفاوت نسل ها و سلایقشان را می بینیم. نسل دهه 70 هیچ نقطه اشتراکی با نسل دهه 60 ندارد، یک فاصله عجیب و غریب شکل گرفته است. حتی در ...
به وقت حاتمی کیا/ چه زمانی عدالت بیشتر محقق بود؟
) هنگامی که سلطنت را واگذار کرد 10درصد کل اراضی (که از مرغوب ترین اراضی کشور بود) و حدود 7 هزار روستا را تمام به تصرف خود درآورده و به نام خود ثبت کرده بود. چنین فساد گسترده ای تنها بخش کوچکی از پرونده قطور فساد مالی و اقتصادی خاندان پهلوی و وابستگان رژیم شاه است که متأسفانه در رسانه ها کمتر بازگو شده است. البته وجود فسادهای نجومی در دوره کنونی زیبنده نظام اسلامی نیست و کسی مدافع وجود فساد نیست، اما ...
ششمین روز از جشنواره فیلم فجر روز دفاع مقدس/اولین حضور بابک حمیدیان در کاخ رسانه ها+عکس
برای مستی اسب ها ، لاک پشت ها هم پرواز می کنند، آواز گنجشک ها و ملکه در کارنامه داشته است. وی با کسب 4 سیمرغ بلورین برای فیلم های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک ها و ملکه، مشترکاً به همراه مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی برنده بیش ترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر می باشد. ملکه آخرین فیلم محمدعلی باشه آهنگر توانست موفقیت های فراوانی را به دست آورد. در ...
برای صداوسیما نویسنده و تشکل خصوصی وجود خارجی ندارد
وجود داشت امروز در هریک از کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا که جمعیتی کم وبیش معادل فارسی زبانان دارند به تنهایی چند هزار جایزه وجود دارد که بیش از نیمی از آن ها جوایز ادبی اند و اتفاقأ این جوایز هر سال پررونق تر و تأثیرگذار تر از قبل برگزار شده و بر تعداد آن ها نیز افزوده می شود . در همه سطوح و در همه ژانر ها هم جایزه وجود دارد، از کلیسا و مدرسه و هنرستان و دانشگاه گرفته تا انجمن های ...
حماسه به وقت شام
قصه بانمکی را در روستایی به نام هیبت آباد روایت می کند که البته وجود خارجی ندارد. رضا مقصودی که او را پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس آثاری چون لیلی با من است، مهر مادری و شیدا می شناسیم، در این نشست درباره فیلم کمدی خود و راهیابی آن به جشنواره فیلم فجر گفت: سال ها پیش طرح فیلمنامه این فیلم را خانم جورابلو ارائه کردند و مدت ها طول کشید شرایط ساخت آن فراهم شد. آقای حسینی هم برای ساخت این ...
نسل ما با اسطوره ها بزرگ شده است
وجود دارد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. اصطلاحا زنده است و هیجان و آدرنالین عجیب و غریبی دارد که در هیچ جا پیدا نمی شود. البته همین بارِ درام و هیجان در دنیای تصویر هم وجود دارد و به بازیگر این اجازه را می دهد که خودش را در قالب های مختلفی بیازماید و حضور در نقش های مختلف و احساسات گوناگون را تجربه کند. بله همین طور است. ولی خودتان هم می گویید دنیای تصویر؛ تصویر زنده ...
از تجربه نخست یک جوان تا فیلم جنجالی حاتمی کیا
بهناز شیربانی: امیر نخستین فیلمی بود که روز گذشته، 16 بهمن، در سینمای رسانه ها نمایش داده شد؛ نخستین تجربه فیلم سازی نیما اقلیما که به جمع فیلم های منتخب جشنواره فیلم فجر راه یافت. امیر داستان ساده و روانی دارد و از پیچیدگی های عجیب وغریب در داستانش خبری نیست. میلاد کی مرام نقش محوری و به نوعی قهرمان قصه را بازی می کند و سحر دولتشاهی ایفاگر نقش خواهری است که بیشترین سهم درام قصه حول شخصیت اوست و ...
قربانیان یک راه
مهم ترین بخش ادبیات مکتوب مان را طی 4، 5 سال خواندم. متون عرفانی و متن های معتبر ادبی فارسی را یکبار دیگر خواندم. کجای کار ما اشکال داشت که همیشه جوری در جاده پیش می رویم که به دره ای پرتاب می شویم. مشکل این نوع تفکر و طریق چیست؟ آیا همان چیزی است که به آن امتناع تفکر می گویند و یا انقطاع تاریخی و فرهنگی مان؟ اصلا تداوم تاریخی اندیشه و حضور در ایران وجود دارد؟ تداوم مدنیت و شهرنشینی وجود دارد ...
روحانی در نشست خبری: همه از جمله بانک ها و نیروهای مسلح بنگاه های خود را واگذار کنند / همه باید مالیات ...
قیمت این نیست . – باید نرخ ارز به تعادل برسد . – اگر نرخ ارز امروز بالا رفته است حتما دلایل اقتصادی و تجاری نمی تواند داشته باشد . – در تامین ارز تراز مثبتی داریم . – دولت به دنبال تامین کسر بودجه از طریق فروش ارز نیست چون کسر بودجه نداریم – گرانی ارز دلایل تبلیغاتی و روانی دارد . – به مردم اطمینان می دهم که ما آینده بهتری خواهیم داشت. – روزهای خوبی در راه ...
ابعاد مختلف و ترسناک اتفاقی چون تجاوز
بود و با فیلم هایی مثل شهر موش ها و... در صدر آمارهای فروش قرار می گرفت. منیژه حکمت اما امسال بالاخره بعد از فیلم ناموفق سه زن با فیلم جدیدی به عنوان کارگردان پا به جشنواره گذاشت؛ جاده قدیم. فیلمی با یک موضوع ملتهب که خیلی ها امید داشتند بتواند یک بار دیگر خاطره زندان زنان را زنده کند؛ اما.... جاده قدیم درباره زنی است که در آستانه سال نو مورد تعرض قرار می گیرد و حالا باید با زخم های ...
گاف دیشب رشیدپور در لو دادن فیلم لاتاری
رشیدپور با فیلم لاتاری بود. مجری که فوت و فن نقد فیلم سینمایی بدون لو دادن قصه را ندارد تمام داستان فیلم را روی آنتن زنده برنامه تعریف کرد و حالا می توان گفت: دیگر شاید برای مخاطبان چندان جذابیتی نداشته باشد که لاتاری را تماشا کنند چنانکه یکی از مهمترین اشتیاق سینما رفتن، کنجکاوی کشف قصه از ابتدا تا انتهای فیلم است. جالب آنجا است که هفت در حالی فیلم لاتاری مهدویان را به تمسخر گرفت که این فیلم تاکنون ...
آخرین ساخته بهرام توکلی روایت حماسه ای که با امضا قطعنامه گم شد
دو کشور ایران و عراق در مرداد ماه سال 67 شد. بهرام توکلی با توجه به تجربه موفقی که در من دیگو مارادونا هستم ، برای صحنه های اکتیو و پربازیگر به دست آورد، به سراغ ساخت فیلمی با موضوع دفاع مقدس رفت. تنگه ابوقریب بر خلاف اینجا بدون من یا نزدیکتر فیلمی است که شاهد تعداد صحنه های داخلی اش به تعداد انگشت یک دست هم نرسد. در سکانس های خارجی هم به قدری حرکت وجود دارد که تماشاگر احساس می کند خود در ...
فاصله ای بین زمین و آسمان
...> اما متاسفانه در همین جشنواره امسال فیلم فجر، فیلم هایی مانند بمب، یک داستان عاشقانه یا کامیون و یا جاده قدیم آنچنان به لحاظ ساختار و فرم و تفکر، عقب افتاده و سخیف بودند که حتی در یک هفته فیلم دست چندم نیز قابل نمایش به نظر نمی آیند (مگر به ضرب و زور سفارش و پارتی و روابط آنچنانی) و در مقابل چنین آثار نحیف و پس مانده، با فیلمی مانند به وقت شام روبه رو می شویم که به شیوه جشنواره های استاندارد نه فقط ...
نقدی بر فیلم بمب: یک عاشقانه
...> این صحنه های کنایی - که البته عین واقعیت بوده و اغراق نیست- در متن به بار نشسته و با صحنه های داخلی در تضادی تماتیک به سر می برد و این ویژگی فیلم نامه است و یک حُسن محسوب می شود، اما ایراد کار کجاست؟ قصه را مرور می کنیم: مردی - به علت مشکلات شخصی- مایل به ابراز عشق به همسرش نیست و پسرکی - به علت فقر فرهنگی جامعه - یا هرچه شما اسمش را بگذارید- ناتوان از ابراز احساسات به دخترکی نوجوان است. ...
به وقت شام ؛ حماسه ای دیگر
. به موضوع شکاف نسلی بپردازد و قصه داشته باشد. قصه ای پرکشش که اجازه نمی دهد مخاطب 110 دقیقه پلک چشم برهم بگذارد. فیلمی پرحادثه و پر از تعلیق و نشانه گذاری های دقیق و فکر شده. کاری که حاتمی کیا خوب بلد است. توان دراماتیزه کردن و ایجاد تعلیق های فراوان در لوکیشن های محدود است. این اتفاق اینبار در ایلیوشین تکرار شده است. تمایز به وقت شام البته سکانس های پرتعداد خارجی هم هست. قوت سکانس های ...
چهارراه استانبول روایتی جذاب و مماس از منافع ملی
کامپیوتری در سینمای ایران به حساب می اید. علاوه بر این ها نکته ی مهم دیگر این است که کیایی به بهانه ی پلاسکو زبان به نقد برخی از ناکارآمدی های مدیریتی و کم لطفی نسبت به تولیدات داخلی پرداخته و زبان به گلایه از بی توجهی به تولید ملی گشوده است. در اینجا البته شاید دیالوگ ها کمی خام و گل درشت به نظر بیایند اما همینکه داستان جذاب خود را مماس با منافع ملی روایت کنیم اتفاق بزرگی است. ...
از کمانچه یونانی تا عود عربی
و با حرکت دوربین -به خصوص در فضاهای طبیعت و واید- بیش از پیش شنیده می شود. اولین برخورد با موسیقی در جاده است؛ اتفاقی که بارها در طول موسیقی در جاده تکرار می شود. ترکیب اصلی موسیقی همان موسیقی تلفیقی است در همراهی با موسیقی الکترونیک. اما این بار، موسیقی محلیِ لوکیشن فیلم، فضای اصلی را به خود اختصاص داده است. موسیقی البته که یار اصلی شخصیت تنهای فیلم است؛ صدای جنون های دائم او است ...
در ستایش غیرت
هایی که البته نه به قصه کار دارند و نه قهرمان و نه اصلا سینما. مخالفانی که دغدغه عمده آنها فقط سیاست یا به تعبیری سیاسی بازی است. مهدویان این بار با لاتاری از قفسی که خودش برای خودش ساخته بود بیرون آمد و نشان داد که از قضا هم سینمای حرفه ای را بهتر از خیلی ها می شناسد. هم قصه را و هم درام را. شاید دلیل این که بعضی ها با دیدن فیلم مهدویان در ابتدا کمی جا می خورند هم همین است. این که خیال ...
ایران در پیچ و خم دالان های جهانی
گران تمام می شود. **شی جین پینگ طرح یک کمربند یک جاده را به عنوان طرحی برای ایجاد اشتغال و نشاط اقتصادی و حفظ رشد اقتصادی فوق العاده چین مطرح کرده است. فکر می کنید چنین طرحی موفق شود؟ پیش بینی ها در مورد چین هر چند در کوتاه مدت و میان مدت از رشد این کشور در همه زمینه ها خبر می دهد، اما در عین حال نگرانی های زیادی در مورد پایداری این رشد در بلندمدت وجود دارد. بسیاری از ...
وقتی آقا ابراهیم تکنولوژی زده می شود
به چند نکته در این مسیر توجه داشت: 1. ترسیم تمامی وقایع و اتفاقات در میانه ی ماجرا، همواره با محدودیت ها و ممنوعیت هایی موجه و منطقی همراه بوده و اصولا تولید اثر با وجود همین محدودیت ها و ممنوعیت ها سبب می شود تا معدود افرادی به عنوان هنرمندان پیشرو یا آوانگارد در عرصه ی سینما شناخته شوند و از این جهت تعداد هنرمندان دغدغه مندی همچون ابراهیم حاتمی کیا که بتوانند در اوج فتنه ها و در کوران ...
چهارراه استانبول یک بفروش عامه پسند
نیمه نخست فیلم خلق شده به سختی و به زور در نیمه دوم سرهم بندی و به هم مربوط می شود تا چهارراه استانبول را نتوان با وجود استارهای متعدد و جذابیت های تبلیغاتی و غیرواقعی اش فیلمی درجه یک در کارنامه کیایی به حساب آورد. البته با تمام این کاستی ها چهارراه استانبول از همین حالا یکی از مهمترین فیلم های سال آینده از نظر جذب مخاطب و فروش در سینماها پیش بینی می شود. ...
نقدی بر فیلم ماهورا / موتیف عاشقانه، فضای تلخ
...، دیترویت (کاترین بیگلو) و ... که همگی نوعی درام های مبتنی بر واقعیات هستند و کنجکاوی مخاطب را در یافتن حلقه های رابط بین این دو فضا، بسیار برمی انگیزند و کمتر مخاطب جدّی ای است که بعد از تماشای این آثار، دغدغه مطالعه متن یا حتی کتابی را درباره عمق واقعیت و استنادهای واقعی آن چه در فیلم دیده بود نداشته باشد. سینمای ایران با آن که در ساختار و سبک، در قیاس با فیلم های آمریکایی، کمتر ...
چرا زندگی اشرف بی طرفانه روایت شد؟ + فیلم
را دخیل نکرد. او همچنین درباره صدای اشرف پهلوی که در برخی از بخش های این مستند به عنوان یکی از راویان قصه از آن بهره گرفته شده است، می گوید: تاریخ شفاهی وجود دارد که احمد قریشی در سال 62 از نیویورک برای رادیو آن را تهیه می کند، اما با وجود اینکه ثبت شده اند و حتی در اینترنت هم می توان آنها را پیدا کرد، تاکنون از آنها استفاده ای نمی شود. البته کیفیت این صداها خیلی پایین است و ما هم برای ...