سایر منابع:
سایر خبرها
امانت بودن مناصب عمومی در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
مجمع البیان طبرسی، ج3، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1380. 28. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج2، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1388ق. 29. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج26، 78 و 99، بیروت: مؤسسه الوفاء، 1403ق. 30. محسنی، علی، امام علی و رویکرد مردمی به مقوله حکومت و خاستگاه آن ، دوفصلنامه دانش سیاسی، دوره اول، ش1، 1384. 31 ...
مغالطه جدید آقای روحانی در رد امکان اسلامی سازی علوم انسانی
عقل و تجربه از مهمترین منابع علم دینی هستند. عبداللهی تصریح کرد: آقای روحانی در حالی علم دینی را نفی می کند که با مطالعه تاریخ علم می توان به نقش اراده در مدیریت دانش پی برد و دانش را یافتن مبتنی بر ساختن دانست. ایشان همچنین در خصوص تقسیمات علم گفته اند: نسبت علم با دین، برمبنای اهداف هر علم تعیین می شود. هرگونه تقسیم بندی درباره علم، غیر از این صحیح نیست... به این ترتیب ایشان تاثیر ...
روحانی بر خلاف داوری اردکانی نگاهی کاملا ابزاری به علم دارد
موقعیت نه می توان آن را به نحوی علمی پیگری کرد و نه می توان از آن رها شد. داوری در هیچ جای نامه خود با سیاست گذاری در حوزه علم مخالفت نکرده، بلکه کوشش کرده تا این حرکت را آسیب شناسی کند. ایشان صراحتا علت به نتیجه نرسیدن آن قبیل کارها را "خلط مسائل سیاسی با مسائل علمی" دانسته اند، و این سخن، سخن هر دردمند و دلسوزی است که در عرصه علوم انسانی فعالیت می کند. معلوم نیست تا کی عرصه ای به این ...
مروری بر نظریه انحصار دلالت آیه بر معصومان(ع)
آنان را انحصاراً امامان معصوم شمرده اند. اما اقلیت قابل توجهی از مفسران نیز آن را اعم از معصوم دانسته اند. در میان اهل سنت، طبری اولی الامر را امرا و فرماندهان سرایا، سلاطین، اهل فقه و علم دانسته است و به مصادیقی؛ چون ابوبکر و عمر اشاره کرده است (طبری، 1412ق، ج4، ص207-204). البته وی با بررسی روایات نقل شده امرا و والیان را اولی الامر معرفی می کند. ورود منصوبان رسول اکرم و زمامداران ...
آغاز پذیرش طلبه در مدرسه فقهی امام باقر(ع)
به گزارش ایکنا از قم؛ شرایط پذیرش داشتن پرونده تحصیلی در مرکز مدیریت حوزه، اتمام دروس فقه و اصول پایه دهم تا پایان سال تحصیلی جاری و عدم گذشت بیش از دو سال از اتمام پایه دهم است. همچنین حداقل معدل 16 در دروس فقه و اصول سطح 2، عدم اشتغال علمی و اجرایی در مراکز حوزوی و غیر حوزوی، تعهد به اتمام دوره تحصیلی و موفقیت در آزمون کتبی، مصاحبه علمی و عمومی از شرایط پذیرش در مقطع درس خارج مدرسه ...
جاده صاف کنی سکولاریسم برای تحقق پروژه نفوذ در دانشگاه ها
شدند که هیچ سنخیتی با دین و سنت ما نداشت از جمله رشته های علوم انسانی نظیر علوم سیاسی، اقتصاد، فلسفه و حقوق. کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم از اولین مسئولانی بود که نسبت به حضور و تشکیل بدنه اجتماعی اساتید سکولار در دانشگاه ها واکنش نشان داد و بارها اعلام کرد که وزارت متبوعش برای حذف این اساتید و پایگاه های فکری شان از محافل علمی و دانشگاهی برنامه ها دارد. بر این اساس می توان سال 89 را نقطه عطف ...
علومِ انسانیِ اسلامی؛ هم ممکن، هم مطلوب/ امام خمینی و علوم انسانی
بپذیریم و می گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم، می توانیم از حوزه های علمیّه به دست بیاوریم و لذا، نیازی به دانشگاه نداریم. [10] پاسخ این است که؛ اولاً، بعضی توهم کردند که این ها که قائلند به این که باید دانشگاه ها، اسلامی باشد؛ یعنی فقط علمِ فقه و تفسیر و اصول در آن ها باشد، یعنی همان شأنی را که مدارسِ قدیمه دارند، باید در دانشگاه ها هم همان، تدریس بشود. این ها اشتباهاتی است ...
مبلغان بین الملل باید علم مدیریت بدانند/ پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا عملی شود
خبرگزاری حوزه در راستای بهره مندی از دانش و تجربیات صاحب نظران دعوت شده به کمیته های هم اندیشی بین المللی حوزه های علمیه و همچنین انعکاس دانش و تجربیات آنان به مخاطبان حوزوی، سلسلسه مصاحبه های با اعضای کمیته های هم اندیشی انجام شده است ؛ آنچه در ادامه می آید، گفت و گوی تفصیلی خبرنگار خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی رحمتی، که تسلط به زبان های فرانسوی، عربی و ترکی آذری و آشنا با زبان ...
فیلسوفان مسلمان متعهد به وحی هستند/ راز مهجور ماندن علوم اهل بیت(ع)
فلسفی و طبی یونان نیز ترجمه شد. به گونه ای که امروزه در محافل علمی گفته می شود فلسفه در جهان اسلام از یونان باستان و عرفان از هند گرفته شده است. اگر بخواهیم با احتیاط سخن بگوئیم، این طور بیان می کنیم که بن مایه های عرفان هندی و ریشه های حکمت اسلامی یونانی است، البته بیشتر علموم در تمدن های پیشین دوره صباوت خود را می گذراندند. بعد از ترجمه این طفلان علم در مهد تمدن اسلامی کماً وکیفاً تغیر ...
تامس کلی درباره شواهد چه می گوید؟
...> بسیاری از علاقه مندان به فلسفه در ایران که با فضای مجازی بیگانه نیستند نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده اند و چه بسا از این مجموعه کم نظیر بهره هم برده باشند. این مجموعه از مدخل های مناسبی برای ورود به گستره های متنوع فلسفی برخوردار است و کسی که می خواهد برای اولین بار با مسأله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود، یکی از گزینه های راهگشایی که پیش رو دارد این است که ابتدا به سراغ مدخل یا مدخل های مربوط به آن ...
برخی که تمدن اسلامی را نفی می کنند، به واسطه ی این است که نگاه شان به دین یک نگاه حداقلی است/ دوران بحث ...
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598 ، متن زیر گفتاری از آیت الله میرباقری است در خصوص تمدن اسلامی است که در ادامه می خوانید: برخی که تمدن اسلامی را نفی می کنند، به واسطه ی این است که نگاهشان به دین یک نگاه حداقلی است و برای اسلام ظرفیتی قائل نیستند که بتواند تمدن بسازد. اینها همین طور که علم را به دینی و غیردینی تقسیم نمی کنند و نمی پذیرند که علم، دینی و غیردینی دارد، نسبت به ...
روایت ملکیان،معین، شریعتی وخانیکی از جای خالی امید درجامعه
مطلوبی رخ خواهد داد یا می تواند در آینده رویداد مطلوبی رخ دهد. عقلانیت امید مربوط به این عقیده است نه آن احساس. آیا این عقیده که من دارم در آینده رویداد مطلوبی رخ می دهد یا احتمال رخ دادن آن است، آیا می توان به لحاظ عقلانی موجه تلقی کرد؟ امید همیشه امیدی فردی است او ادامه داد: اگر این محل بحث باشد، یک سری تدقیقات در بحث وارد می شود. اول سخن بر سر این است که امید همیشه امیدی فردی است ...
اگر امکان تمدن سازی را اثبات کنیم ضرورتش خواهد آمد
زمانی خطیبی، محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه دین در محل مرکز آموزشی آرا برگزار شد . متن پیش رو گفتاری از حجت الاسلام سید مرتضی حسینی الهاشمی، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در این نشست است: به نظرم به جای پرداخت صرف به این که تعاریف نظری و تعاریف لغوی چیست، باید بیاییم و از آثار تمدن اسلامی پرسش کنیم. اگر بیاییم و ببینیم تمدن اثرش چیست و به آثار تعریفش کنیم، خیلی سریع تر می ...
مرده ریگ مکتب فرانکفورت در ایران
فرهنگ امروز/ فرهاد سلیمان نژاد: مقدمه نام مکتب فرانکفورت و نظریۀ انتقادی [1] در ایران قریب به 3 دهه است که بر سر زبان هاست. من در مقام انتقاد از این جریان 3 مسئلۀ عمده را به طور خلاصه مطرح خواهم کرد؛ نخست اینکه از آنجا که این مکتب به لحاظ جامعه شناختی محصول زوال انقلابی گری، افزایش سطح رفاه اجتماعی، تثبیت کلی سرمایه داری و جامعۀ به اصطلاح بورژوایی و گسترش طبقۀ متوسط است، نظریه پردازان آن نقش حاکمیت سیاسی را در بروز ...
آموزش و پرورش به تزکیه دانش آموزان توأم با تحصیل توجه کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام سید عربعلی جباری، مسئول مدرسه علمیه امام صادق(ع) بهشهر، امروز در جمع نخبگان پژوهشی این شهرستان مدرسه با اشاره به اهمیت علم آموزی در اسلام گفت: پیامبر گرامی اسلام در اهمیت علم آموزی فرمودند بهترین شما از امت من کسانی هستند که اهل علم و اندیشه اند و تلاش می کنند سرشاخه علوم را بیاموزند. وی با بیان این که در طول تاریخ شخصیت های ...
نقش مصلحت در احکام الهی
... 26. --------------------، حکم بی حس کردن اعضا هنگام اجرای کیفرهای جسمانی ، مجله فقه اهل بیت، ش 15، پاییز 1377. 27. Clarkson, C.M.V Understanding Criminal Law, London: Fontana Press, 1987. نویسندگان: عابدین مؤمنی: دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران سیدمحمود علوی: مدرس حوزه، عضو مجلس خبرگان رهبری و دانشیار دانشگاه اطلاعات حامد رستمی نجف آبادی: دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد فصلنامه حکومت اسلامی شماره 83 انتهای متن/ ...
احادیث رؤیت هلال
ستارگان هم تحت فرمان یک خالق و محرک می چرخند، نه در خود مستقل اند و نه در بقا و علم خویش کسانی که تنها نگاه خود را بر این دوخته و نشسته و نظر به طرف خالق آنها نینداختند، خیلی کوتاه نظر و فریب خورده اند (همان، ج 5 : 145). بنابراین گمان مبرید که مقصود از سیر خورشید و ماه به حساب مرتب منظوم و از آفریدن سایه و نور ستارگان آن است که بر کارهای دنیا بدان استعانت نموده شود، بلکه مقصود آن است که ...
نشانه های آینده امیدوارکننده
جوانان امروزی به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی با اینکه دوران سخت جنگ و حتی برخی حضور امام خمینی(ره) را درک نکردند اما به راحتی توانستند مسیر زمانه را تشخیص و در صف حراست کنندگان از جمهوری اسلامی قرار گیرند، عده ای در صفوف علم و دانش و عده ای در خط نبرد نظامی جهادگری کرده و مقاومت را درس دهند. اما جوان امروزی باید دارای چه ویژگی هایی باشد و مسئول امروزی باید چه بسترهایی را برای رشد این جوانان تا ...
لباس اجتهاد بر تن پسر 13 ساله +عکس
از علوم و کمالات و فضایل وی بهره ها می بردند؛ از آن جمله می توان به آیات و حجج اسلام میرزا محمدعلی شاه آبادی، آقا جمال الدین خوانساری، شیخ محمدرضا کلباسی، ملا علی ماربینی، آقا رضا مظاهری، سید عبدالحسین طیب، سید محمد مقدس، شیخ احمد بیان الواعظین، آقا سید محمدرضا شفتی اشاره کرد. از میرزا احمد مجتهد بیدآبادی تألیفات مرتبی باقی نمانده است و جزوات فقه و اصول نامرتب از تقریرات اساتیدش پس از ...
پیامدهای امنیتی عرفان های کاذب
.[37]آنها در حقیقت برای اثبات این اصول روی اصل آزادی و نیروهای طبیعی انسان تکیه می کنند و می گویند:انسان آزاد آفریده شده و باید آزاد بماند.[38] ولی هیچ توجه ندارند که تمام ارزش های انسانی و اجتماعی با این طرز فکر فرو می ریزد و هیچ فلسفه یا مکتب یا منطقی نمی تواند برای این گونه افراد محدودیت قائل شود؟چرا محدود باشند؟ چرا هر کار را از آنها ساخته است انجام ندهند؟ چرا قوانین و الزامات اخلاقی ...
بیوگرافی لویی پاستور، دانشمند جاودانه شیمی و زیست شناسی
کالج رویال بزانسون شد و در رشته ی فلسفه در این دانشگاه تحصیل کرد. پس از فارغ التحصیلی، او در کنار ادامه تحصیل در رشته ی ریاضیات پیشرفته، در همان دانشگاه به تدریس می پرداخت. پس از شکست در اولین آزمون ریاضیات پیشرفته، مسیر تحصیلی خود را به رشته ی علوم عمومی تغییر داد و توانست در سال 1842 مدرکی در این رشته دریافت کند. نکته ی جالب در مورد تحصیلات دانشگاهی پاستور این است که نمرات او در زمینه ی شیمی ...
تحلیل عناصر اگزیستانسیالیستی در اندیشه شریعتی/ نزاع شریعتی و مطهری روی چه بود؟
متافیزیک بر اندیشه های دینی او و جایگاه و بازخوانی این اندیشه ها و رویکرد اگیزیستانسیالیستی که مطرح کرد. وی در ادامه بیان کرد: اگزیستانسیالیسم یک نوع جریان فلسفی است که مقابل رویکرد متافیزیک است، متافیزیک در طول تاریخ مباحثی از این قبیل را مطرح کرده است که آیا عالم خارج وجود دارد؟ و آیا ما به آن عالم معرفت داریم؟ در مقابل اگزیستانسیالیسم این را می گوید که فلسلفه که به معرفت انسان پرداخته است از ...
علم دینی از نگاه استادان "پارسانیا و خسروپناه"
ابزار حس را می پذیرند و حال این که ما معتقدیم دانش علمی، به دانش تجربی محدود نیست و معرفت عقلی و وحی نیز معرفت علمی است. در روش پوزیتیویستی، حتی خیلی از معارف ارزشی نیز از دایره علم خارج می شوند؛ چون روش و ابزار پوزیتیوست فقط حس است. ملاک سوم بررسی علم از حیث تجویزی بودن می باشد. یعنی علمی که دین، فراگرفتن آن را واجب، جایز یا مستحب می داند می تواند علم دینی خوانده شود و در مقابل، علمی که ...
مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید/ علوم انسانی اسلامی یعنی اگر دیدگاه ها در ...
دست به این کار زد نباید گفت این علم غربی است و باید به همان متد تدریس شود. از این بیان همچنین روشن می شود که مدیریت ها در هر کشوری تابع قانون و اصول اساسی خودش می باشد. اسلام که در مسائل مدیریت بهترین اصول را داراست نمی توان آنها را نادیده گرفت و مدیریت غربی را بدون پالایش در محافل دانشگاهی عیناً تدریس نمود. همچنین هیچ ملتی نمی تواند بدون اصول اخلاقی زندگی کند. و همه ما نیک می ...
مظاهری: مقصود شریعتی نجات دین از انگ ارتجاع بود/ مطهری: شریعتی اسلام سُرا است و نه اسلام شناس
.... وی در ادامه با اشاره به این نکته که خوانش شریعتی از اسلام چیست؟ بیان کرد: شریعتی خوانش جدیدی دارد و اسلام را به مثابه ایدئولوژی می داند که برنامه عمل است و نظام اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خودش را دارد و در مقابل این اسلام، اسلام فرهنگ را می گذارد که ناظر به علم اسلامی اعم از فقه و حدیث و ... است. مظاهری با اشاره به خروجی اسلام ایدئولوژیک بیان کرد: خروجی اسلام ایدئولوژیک مبارزه است ...
باید و نبایدهای اخلاق کاربردی در عصر مدرن
چه در مقام اجراء و عمل و رفتار، پاس اخلاق را بدارند و حریم محترم آن را با تمام وجود، به شایستگی، صیانت و حفاظت نمایند. 3) اخلاق کاربردی به عنوان شاخه ای با اهمیّت از علم اخلاق، با نظریّه پردازی و به کار بستن آموزه ها و نظریّه های اخلاقی در حوزه های خاص همانند خانواده، تعلیم و تربیت، سیاست، تجارت و اقتصاد، پزشکی و بهداشت و درمان، محیط زیست، ارتباطات و رسانه، و ده ها نظایر اینها، درصدد حلّ و ...
التفات سیاسی فقیهان - تساهل افراطی فقه در کاربست زبان مردم سالاری
...، تفقه در دین تخصصی شد. بخشی از این معارف که مربوط به تکلیف و عمل مسلمانان است و به آن شریعت اسلامی گفته می شود، بر عهده دانشی به نام فقه نهاده شد. پس، دانش فقه بحث از احکام تکلیفی و وضعی مسلمانان می کند. دانشمندان این رشته از علم دینی برای استنباط دقیق تر احکام شرع دانش های جانبی دیگری چون علم اصول الفقه و رجال و علم الدرایه ( فهم حدیث ) را تاسیس کردند. دانش فقه به طور طبیعی در میان ...
حورا صدر: در تمام این 39 سال جای عقلانیت و گفت وگوی امام صدر خالی است صالحی: امیدوارم گام به گام با امام ...
: امیدوارم گام به گام با امام به منشور حکمرانی ما تبدیل شود من در سال 1344 برای ادامه تحصیل به لبنان رفتم و امام موسی صدر چند سالی پیشتر به لبنان آمده بود. آیت الله بروجردی در زمان زعامت خود بر جهان تشیع قدم های بزرگی را برای احیا شیعه در جهان برداشت. او در اواخر دهه 30 بود که امام موسی صدر را به لبنان، شهید بهشتی را به آلمان و شیخ مرتضی حائری یزدی را به انگلستان فرستاد. زمانی که ...
عدم افول نقش تمدنی شیعه با اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی
حوزه های مختلف علوم اسلامی و آنچه که نیاز بشر به علوم اسلامی و علوم طبیعی است، کسب علم کند. او در حوزه های طب، فقه، کلام، ریاضیات، فلسفه، کلام، اخلاق، سیاست و نجوم وارد شد و با پیگیری اندیشه ها و تفکرات گذشتگان و مکاتب گذشته، به نقد و ارزیابی دیدگاه های دیگر می پردازد. بنابراین درک درستی از وضعیت فکری و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی به دست می آورد. وی تصریح کرد: گام دوم نقش تمدنی ...
تقلیل اسلام به فقه تحریف معنوی است/ اصول فقه نیاز به بازنگری دارد
برای ما به جا گذارده که عبارتند از عدل و امامت؛ که براساس سنت اثنا عشری امامان، نگاهبان عدالت در میان جامعه انسانی هستند یعنی علت غایی امامت، اجرای عدالت است. به بیانی دیگر پیامبر برای تکمیل اخلاق مبعوث شد و امامان برای اقامه عدالت (که همان تکمیل اخلاق است) منصوب شدند پس طبق اصول عقلانی – اعتقادی شیعه و نیز سنت پیامبر و امامان، هدف اصلی اسلام، اقامه عدالت است و اصل امامت، تابع اصل عدالت است؛ درحالی ...