سایر منابع:
سایر خبرها
نظر رهبری درباره فتوای جهاد آیت الله سیستانی
به گزارش جهان نیوز ، سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در سخنانی، به تبیین نگاه های سیاسی ایشان پرداخته و نکات قابل تامل فراوانی را پیرامون این مرجع عالیقدر بیان نموده است که در ادامه خواهد آمد. ما مکتب نجف داریم و مکتب قم و مکتب مشهد که اخیرا بعد از مرحوم میرزای اصفهانی تشکیل شد؛ من معتقدم آیت الله سیستانی شخصیتی است که این سه مکتب را از نزدیک دیده و درباره آنها حرف دارد ...
مردم با بررسی حوادث، شایعه را از واقعیت تشخیص دهند
...: مدرسه مکتب اهل البیت تیران قرارگاه سربازان واقعی امام زمان خواهد بود آیت الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان نیز در پیامی به مناسبت افتتاح ساختمان حوزه علمیه مکتب اهل البیت (ع) شهرستان تیران و کرون تاکید کرد: این مدرسۀ علمیّۀ مبارکه به لطف خدا پایگاهی رفیع از علم و عمل و قرارگاهی برای عالمان عامل و صالح و سربازان حقیقی امام زمان خواهد بود. این مرجع تقلید بیان کرد: حوزه علمیه ...
علم و دین هر دو در صدد تبیین واقعیت جهان هستند
) آزمونی است برای فهم معتبر ولی خودِ پیش بینی، هدف علم نیست. این حقیقت که متغیرهای کلاسیک نمی توانند برای توصیف جهان اتمی به کار روند یک محدودیت مفهومی بنیادی در معرفت بشری تلقی می شود. بعضی عالمان الهیات تأکید می کنند که محدودیت های مفهومی مشابه، در سخن گفتن دربارۀ خدا گریزناپذیر است. نه علم و نه دین، هیچ یک نمی توانند دربارۀ خود واقعیت بدون درگیری ما با آن سخن زیادی بگویند. تحلیل گرانِ ...
انفجار ارتباطات ، انحطاط اطلاعات
است .یعنی آغاز فرایند تفکر و پیمودن نیمی از راه تا رسیدن به علم و آگاهی و معرفت؛ با پرسش میسر می گردد.پرسشی که در مواجهه با خود،جهان و هر پدیده ای باید پرسید و نیز در مواجهه با فضاهای اجتماعی پیام رسان و اشتراک گذاری و... که چه نیازی از من برطرف می کند؟ و در مقابلِ آنچه می دهد _ به فرض که چیزی می دهد! _ چه می گیرد؟زمان و فعالیت و تعقل و... را؟ و اگر نقد و تحلیل،تاب آورده نشود و کنار رود ...
راه اندازی و تجهیز ده ها کتابخانه در مناطق محروم شهر مشهد
کتابخانه ای است که جهان را تغییر داده است. متأسفانه بسیاری از این بیست کتابخانه در گذر زمان از بین رفته اند، اما این کتابخانه به دلیل انتساب به مرقد مطهر حضرت عالم آل محمد(ص) توانسته پایدار بماند، هر روز بالندگی های بیشتری را تجربه کند و نقش مهم تری در گسترش علم داشته باشد. در این دو سال اخیر نیز با توجه به تغییر رویکردی که در مجموعه آستان قدس رضوی اتفاق افتاد، فرآیند دسترس پذیرتر کردن و فراگیر کردن ...
آنچه باید درباره جریان شیرازی ها و فرقه انحرافی در شیعه دانست +تصاویر
کیلومتری شهر کربلا در قصبه مسیب نزدیک پانصد نفر از علما و محصلان علوم اسلامی کربلا و نجف و شماری از مردم به استقبال امام شتافتند. هنگام ورود به کربلا بلندگوی صحن مطهر امام حسین (ع) به صدا در آمد و ورود امام خمینی را به پیشگاه قهرمان شهید کربلا حضرت حسین بن علی علیه السلام و عموم اهالی آن شهر مقدس تبریک گفت و رو به آستانه حضرت امام حسین (ع) کرد و گفت: امروز یکی از فرزندان فداکارت که به پیروی از راه و ...
مهدویت در اندیشه هانری کُربَن/نظر علامه طباطبایی(ره) درباره موعودباوری کُربَن
...، در ژنو کنفرانسی در موضوع امام منتظَر به عقیده شیعه دادم و این مطلب برای دانشمندان اروپایی که حضور داشتند، کاملاً تازگی داشت . آقای دکتر کُربن سپس اضافه کرد: به عقیده من، مذهب تشیّع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق، همیشه زنده نگه داشته و به طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پابرجا می گذارد. مذهب یهود، نبوّت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی، در حضرت کلیم ختم ...
حوزه های علمیه آبشارهای پربرکت علم و معرفت اند
...، در عصر خویش بوده اند . وی اظهار داشت: سعی طلاب علوم دینی بر ایجاد تقارن میان علم و عمل، التزام به عبادت در کنار تحصیل، قصد قربت الهی در تحصیل و تدریس، حضور با وضو در کلاس درس، ذکر نام و یاد خداوند در ابتدا و انتهای درس، درود و صلوات و توسل به پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، احترام و تواضع در مقابل استاد و سایر طلاب، احترام به کتاب ها و منابع علمی، تعظیم علما و ...
ایجاد برنامه تحقیقاتی با کمک جایزه مصطفی (ص) و دانشجویان ایرانی
قبلی کاملا فرق می کند و شاید نتواند تولید انبوه انجام دهد اما ممکن است تعریف احتراق را کاملا تغییر داده باشد. این برای من ایده ای ناب است؛ حالا کارایی آن چه باشد، موضوع دیگری است. به گزارش ایرنا، جایزه مصطفی (ص) که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر اعطا می شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می گیرد که افرادی شاخص در حوزه های علم و فناوری ارائه کرده اند و اثر زمینه ساز ...
مدل اسلامی اخلاق مصرف بررسی شد
مصرف وی گفت: فطرت مندی اثر خود را در مبنای اخلاقی مصرف گذاشته و سبب می شود که بایستگی و ملاک خوبی رفتارهای اخلاقی از جمله مصرفی را بتوانیم توجیه منطقی کنیم. نقش آخرت باوری در مدل اخلاق مصرف حجت الاسلام جداری عالی بیان کرد: مهم ترین نقش باور به جهان آخرت، در هدف ها و انگیزه های افراد ظاهر می شود؛ مؤمن به جهان آخرت، آثار و نتیجه های رفتارهای مصرفی را در شکل گیری حیات ...
اراده خدا و معاصی انسان
دیگری - یعنی همان آیه سورۀ الصف - پاسخ داد. زیغِ اول از سوی بندگان، و در واقع معصیت است، در حالی که انحراف و زیغِ دوم، عقوبت (از سوی خدا) است که در برابر انحراف ایشان است. (سید رضی، بی تا، ج 5، ص 23) 2. سید رضی ذیل آیۀ 128 آل عمران که می فرماید: لَیسَ لَکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیءٌ... [23] به پرسش جبریه پاسخ می دهد و این آیه را خطاب به پیامبر اسلام می داند. از دیدگاه او مقصود از آیه این است ...
دین را حرمیست در خراسان
دو یک رنگ از درون و بیرون او مدینه علوم باب علی او خدا را نبی و علیش ولی (همان) این که سنایی تصریح نموده که پیامبر و علی(ع) دو دُر از یک صدف و یک روح در دو بدن هستند و این پیوند ازلی و همیشگی است، خاستگاه روایی دارد. به عنوان مثال، امام صادق(ع) فرمود: قبل از خلقت عالم، محمد و علی دو نور در پیشگاه خداوند بودند، فرشتگان از خداوند درباره ی آن دو نور پرسیدند ...
فیلسوف اسلامی متعهد به هستی شناسی وحیانی است
وحیانی است و تنها زبان و روش شناسی او با فقه و تفسیر متفاوت است، لذا من احساس نمی کنم تعارض میان عقل و وحی در میان فیلسوفان جهان اسلام – بجز ابن رشد که شاخه هایی از تفکرات او را غربی ها به سمت و سویی خاص برده اند – برجسته باشد بلکه تلاش فیلسوفان مسلمان این است که نگاه هستی شناسی خود را به گونه ای مرتبط با وحی کنند، یعنی عقل و وحی هر دو به کمک هستی شناسی رفته اند و این که تا چه اندازه توفیق در این ...
موازی کاری فرهنگی نتیجه عدم رصد/ تولیدکننده فرهنگی حمایت اقتصادی شود
اینکه در روند تولید محصول فرهنگی باید کار علم و تجربه به صورت توأمان دنبال شود، عنوان کرد: در حوزه آموزش فرهنگی، مرکز به روز و اثرگذاری نداریم. همچنین تولید محصول فرهنگی نیاز به صبوری از زمان طراحی تا زمان تولید و توزیع دارد اما گاهی عدم صبوری باعث می شود تا پیوست های فرهنگی محصول ایجاد نشود. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان یادآور شد: در مورد اثرات کالاهای ضد فرهنگی ...
اهمیت سیاحت و گردش از منظر اسلام
و سرمایه ای هم نداشتند؛ راه و رسمشان در جهان ماندگار شد، ولی چه پادشاهانی که همیشه در سیر و سیاحت (به قصد تفریح و فتح سرزمینهای دیگر) بودند و از ثروتمندان زمان خود بودند؛ ولی کمتر راه و رسمی از خود باقی گذاردند. ما سیر و سیاحتمان به کدامین سوست؟ دانشمندان یا ... اسلام نمی گوید فقط بروید بگردید و دیدنیها و آثار باستانی را ببینید و حظ ببرید، بلکه بالاتر از این، انسان باید با دیدن ...
رهبری صراحتا از کانون های مساجد حمایت کرد/لزوم تقویت فعالیت های هنری در کانون های مساجد
: حضرت ابراهیم درباره خانه خدا و مسجد از وی، عهد گرفته شد اما در دیگر کارها مختار بود. حجت الاسلام علیخانی افزود: در سوره آل عمران آمده که عمران، فرزند خود مریم را قبل از ولادت آن بانو جهت خادمی مسجد انتخاب کرد به این معنا که بزرگان دین حتی قبل از تولد فرزندشان، آنها را خادم و خدمتگزار مساجد برمی گزیدند. علامه طباطبایی کسانی که خدمتگزار مساجد هستند از علما محسوب می شوند ...
فتح بابی در حوزه واژه شناسی قرآنی شعر آیینی
64 ) 3 – وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ أَرْباباً : و هرگز خدا به شما امر نمی کند که فرشتگان و پیامبران را خدایان خود قرار دهید، چگونه ممکن است شما را به کفر بخواند پس از آن که اسلام آورده باشید؟! ( آل عمران، آیه 80 ) 4 – اتّخذوا احبارهم و رهبانهم ارباباً من دون اللَّه و المسیح ابن مریم و ما امروا اِلّا لیعبدوا الهاً واحداً لا اله الّا هو، سبحانه ...
لوازم جاری شدن معرفت دینی در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری
. وقتی محور منظومه معرفتی جامعه قرار می گیرد که فرآوری در حوزه دانش و حوزه برنامه ریزی شود. این معنی تولید علم دینی است. معنای بیان امام در منشور روحانیت در خصوص ذوب حوزه و دانشگاه در یکدیگر گمان من این است که حضرت امام که در منشور روحانیت فرمودند باید حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند، همین را می خواستند بفرمایند. وقتی ذوب می شوند، خروجی یک محصول تقوّمی است. از تألیف حوزه و دانشگاه ...
شیوه های ارتباط شیعه با امام صادق (ع)
عصر امام صادق(علیه السلام)، یکی از دورانهای پرشکوه و طلایی در تاریخ تشیع است. در این عصر، تشیع گسترش چشمگیری نمود و بر تعددشیعیان افزوده گشت و در اثر آزادی نسبی روابط شیعیان با امام صادق(علیه السلام)، آن حضرت توانست فقه و کلام شیعه را توسعه دهد و اصول ومبانی آن را روشن کند. نقش آن حضرت در معرفی مبانی شیعه به حدی بود که مذهب شیعه به نام آن جناب و مذهب جعفری شهرت یافت. بعد از رحلت رسول ...
راههای کنترل خشم و غضب از نگاه امام باقر (علیه السلام)
مورد هم از مرز ایمان و حدود الهی خارج نمی شود. خشم پیامبر (ص) در این خصوص روایتی زیبا از سیره رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده است که حمزه بن عبدالمطلب، عموی بزرگوار و برادر رضاعی حضرت رسول بود؛ زیرا حمزه از ثویبه اسلمیه- دایه پیامبر قبل از حلیمه سعدیه شیر خورده بود،حمزه از رسول خدا چهار سال بزرگتر بود. او در جنگ احد 60 سال داشت که به دست وحشی- غلام جبیر بن مطعم- به شهادت رسید. ...
چه کسانی وارث علم فاطمه(س) هستند؟
خصوصاً از جهت علمی و همچنین یازده امام معصوم که وارث علم الهی هستند، فرزندان آن حضرت هستند و تمام آن ها به فضائل آن حضرت تصریح کرده اند و آن حضرت در تمام فضائل با آن ها شریک است و آن ها وارث علم فاطمه (س) هستند که مصحف فاطمه به آن ها رسید. بخشی از حکمت و سر حدیث لولاک در فضایل حضرت نهفته است که باید برای تکمیل آن به منابع مراجعه شود؛ منابع اهل سنت و علما و دانشمندان اهل سنت و حتی غیر مسلمان ...
نیاز تاریخی ما به حضور روشنکفری
مبارزه برمی خیزند. جان کلام آنکه جریان روشنفکری ایران از آغاز تاکنون، بنا بر دلایل متعدد و گاها پیچیده، نه به مثابه واقعیت اجتماعی که با تعبیر معضل اجتماعی مورد شناخت قرار گرفته است. هر پدیده اجتماعی حاصل متغیرها و عوامل متعدد و روابطی سازمان یافته است که با تأثیر و برهم کنشی متقابل، آن را به وجود می آورد. امور واقعی که تحت شرایط خاص در جامعه بروز و ظهور می یابند با تداوم، تکرار و گسترش به پدیده ...
بندگی کن آل یاسین را به جان تا روز حشر
تاریخی غزنین(زادگاه حکیم سنایی) انداخته شود. کلیدواژگان اهل بیت(ع)؛ سنایی غزنوی؛ شیعه؛ امام علی(ع)؛ امام حسین(ع)؛ کربلا؛ امام رضا(ع)؛ خراسان؛ غزنه مقدمه در صحیفه الهی آل عبا به اهل بیت(ع) تعبیر گردیده است و در منابع معتبر روایی مورد وفاق شیعه و اهل سنت و بر پایه احادیث تفسیرگر آیه 33 سوره احزاب، به رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امامان حسن(ع) و ...
آیت الله مظاهری: استغفار و توبه آثار گناه را از بین می برد
از نفس و قلب آدمی خارج می گردد.[5] در روایات داریم که رذائل اخلاقی نظیر کبر و حسد نیز بوی متعفّن دارند و بوی بد آن، کسانی که اهل دل هستند و همچنین ملائکه را متأذی می کند. راجع به اهل علم، استاد بزرگوار ما حضرت امام قدّس سرّه مقیّد بودند در فرصت ها این روایت را برای ما بخوانند که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم می فرمایند: اگر اهل علم، عمل نداشته باشد، عالم فاسق و فاجر ...
دو پیام اساسی انقلاب اسلامی
و به باور هردر زیبایی و فایدت نیز در همین است (برلین،124-131)؛ و در این مسیر، یک دانایی اساسی، عبارت از دانایی به تفاوت میان دانش های اقوام بشری است. مثلاً روشن است که علم رفتارشناسی با زندگی و روحیات فرد آمریکایی در تناظر است؛ جنبش فکری– ادبی رومانتیزم یا ایده آلیزم آلمانی از روح جسورانه و بلندپروازیِ فکری قوم آلمانی حکایت می کند؛ و اینکه سنت تحلیل زبان، حکایتگر عقلانیت خونسردانه انگلیسی است. ...
جمهوری اسلامی استحکامش متّکی به مردم است
مقام غربی، در همین چند ماه قبل از این، یکی پس از دیگری اعلان کردند که در دوران جوانی، در جریان مسائل اداری ای که در آنجاها عضو بوده اند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند؛ این را به زبان آوردند، گفتند. اینها زنهای معمولی نیستند؛ زنهای برجسته ی غربی اند. اسلام به وسیله ی حجاب در را بر روی آن مسیری که جنس زن را به این نقطه ی انحراف برساند بسته؛ اجازه نداده. حجاب اسلامی وسیله ی مصونیّت زن ...
اربعین میردامادی کتابی درمعرفی و فضایل حضرت حجه ابن الحسن(عج)
ارواح العالمین له الفدء بنویسم و نسبت به ساحت مقدس آن بزرگوار عرض ارادت نمایم و عشق و علاقه خود را ابزار نمایم ، ولی کبر سن و کسالت های مختلف مانع این فیض بزرگ بود تا این که بحمدالله در سال 1396این سعادت نصیبم شد و توفیق این عبادت بزرگ را بدست آوردم و با ویژگیهای کم نظیر آن را تالیف کردم و در دسترس دوستداران علم و عاشقان اسلام و اهل بیت (ع) قرار دادم. نویسنده همچنین در ابتدای این اثر ...
چرا قرآن را نمی فهمیم؟/ موانع درک قرآن
جدای از طبیعت و بلند قرآن کریم را بفهمد. " حضرت امام خمینی رحمه الله نیز در تبیین این آفت می نویسد: "از حجب غلیظه، که پرده ضخیم است بین ما و معارف و مواعظ قرآن، حجاب حب دنیا است که به واسطه آن قلب، تمام هم خود را صرف آن کند و وجهه قلب یکسره دنیاوی شود؛ و قلب به واسطه این محبت از ذکر خدا غافل شود و از ذکر و مذکور اعراض کند. "[14] 7. تقلید کورکورانه: تقلید کردن و استقلال نداشتن ...
تعامل اجتماعی و علمی شیعیان با اهل حدیث
مجدد روزگار معتزله - به واسطۀ ورود آل بویه به بغداد- بیشتر شد. همچنین معتزله به جهت رونقی که سال ها داشتند، کلام و روش کلامی خود را به عنوان یک علم (دانش کلام) تثبیت کرده بودند. از همین روی، متکلمان امامی مدرسۀ بغداد با دستگاهی که نامش علم کلام با قواعد مشخصی است، مواجه شدند. امامیه که در بغداد در مقام عرضۀ اندیشه های کلامی خود بودند، از آنجا که در بستر یک مدرسۀ منسجم کلامی- که پیش از ...