سایر منابع:
سایر خبرها
باید قبول کنیم که می خواهیم فردو را به تعطیلی بکشانیم
همه چیز تعطیل شد چرا که دولت جدید نمی خواست با دست پُرتر به مذاکره رود؛ می شد از مرداد تا آذرماه کارهایی را صورت داد تا امتیازات بیشتری را به دست آوریم اما انگیزه لازم وجود نداشت. عباسی علاوه بر فعالیتهای علمی به تازگی در کنار برخی وزرای دولتهای نهم و دهم تشکلی با عنوان "جبهه یکتا" را تشکیل داده که درباره ارتباط این تشکل با احمدی نژاد می گوید: این مجمع به صورت جداگانه فعالیت های خودش را ...
غریب ترین شخصیت در این انقلاب معمار انقلاب است
غلط می کند، بیاید ما چتربازهای آنان را در هوا می زنیم. در کنواسیون ژنو چترباز را در آسمان نباید بزنید! کنوانسیون ژنو کیلو چند است؟ حق وتوی ابرقدرت ها از قانون جنگل هم بدتر است. امام خمینی اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود می کنند. اینها با قیافه ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی دین معرفی می کنند. و بی سواد! دیروز هم اکبر خاطره گفت روستایی هستند. می گوید موقعی ...
مذاکره کنندگان دفاع کردند، کیهان حمله کرد
شهدا زندگی می کنیم. من اهل شعار دادن نیستم و همه آن چه به دست آورده ایم متعلق به شهداست. ملت ایران مقابل جهان استکبار ایستاد و حقش را گرفت. ما کره جنوبی نیستیم که اجازه غنی سازی یا تولید آب سنگین نداشته باشیم. ما ایران هستیم من کشوری را می خواهم که به لحاظ استقلال سیاسی و علمی توامان باشد نه آن که مثل ژاپن توسعه علمی داشته باشیم اما استقلال سیاسی نداشته باشیم که آمریکایی ها هر غلطی دلشان می خواهد ...
20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
یونانیان که از نتیجه جنگ ترموپیل و کشته شدن لئونیداس پادشاه اسپارت با همه نیروهایش در این تنگه، آگاه نبود تصمیم گرفت که با 127 کشتی سه ردیف پاروزن (تریرمTrireme) به ناوگان ایران که به موازات نیروی زمینی خود در حرکت بود و آذوقه رسانی می کرد شبیخون بزند. هدف از این حمله آسیب رسانی به کشتی های حامل خواربار بود که زیر حمایت کشتی های جنگی قرار داشتند. اوریبیادس گمان کرده بود که با از دست رفتن کشتی های حامل ...
دیپلماسی شهری در دوران پساتوافق
تا فشارظالمانه نظام سلطه به مردم ایران را مرتفع نمایند. در عین حال که یاد خاطرات 8 سال ایستادگی مردم ایران در مقابل استکبار افتادم و ناخودآگاه اینگونه برایم تداعی شد که همرزمم، زخمی و پراز جراحت و ترکش بر خاک افتاده و حالا یک نفر هم با پوتین، پا بر گلوی او نهاده است و سربازان رهبری، تلاش دارند تا پایش را بردارد و آن چکمه پوش، این را به طور ضمنی پذیرفته است. حتی اگر او در عمل بپذیرد که پایش را ...
توافق هسته ای فقط اسرائیل را ناراحت کرده است
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای تیم ملی و مسئولان فدراسیون وزنه برداری با اشاره به مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان که قرار است چند ماه دیگر در امریکا برگزار شود، گفت: این مسابقات اهمیت ویژه ای دارد و مسئولان باید در این شرایط حمایت های بیشتری کنند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار امیدواری برای پیروزی تیم ملی وزنه برداری کشور در این مسابقات، به پیروزی تیم دیپلماسی هسته ای ...
جریان شیرازی ها باید نقد شود نه مصادیق آن
می توانیم حقیقتی را که بر بسیاری مشتبه شده روشن کنیم. وی در ادامه سخنان خود به نقش مردم در برقراری گفتمان انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نباید جهت گیری ما را دولت ها تعیین کنند. جهت گیری فکری امت حزب الله فقط با خط فکری امام خمینی و رهبرمعظم انقلاب تعیین می شود؛ دولت ها همیشه درگیر مناسبات دیپلماتیک خود بوده اند اما ما آزادی عمل داریم که خودمان کار درست را انجام بدهیم. حقیقت آن است که ...
تشییع پیکر 9 شهید دفاع مقدس در یاسوج/ تصاویر
خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پیام دیروز و امروز شهدا و مادران شهید همواره حریت، جسارت، جرات و شهامت در مقابل استکبار، رفع تبعیض و رعایت حجاب و عفاف بود. نماینده مردم کهگیلویه وبویراحمد در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: پیام شهدا به جوانان و مردم جامعه خود این بود که باید همواره در برابر خواسته ها و توطئه های شوم دشمن هوشیار و مقاوم بود. وی با بیان اینکه شهدا در راه ...
فقه فرهنگ و جایگاه تئوری پردازی فرهنگی در حوزه علمیه
ساخت بناهای عمودی ممنوع می شود. در سایه این نوع تفقه است که فقه فعالانه وارد حوزه شهرسازی می شود و می گوید باید توسعه شهر اسلامی، افقی باشد تا عمودی. اینکه پیشرفت شهری و رشد شهروندی در اسلام شهر چگونه باشد را فقه نظام فرهنگی پیشنهاد می دهد. فقه ما در سیستم ساختار شهری باید به گونه ای باشد که مردم همه حق داشته باشند آسمان خدا را ببینند. نباید شهرسازی ما مانع انسان و آسمان و ملک و ملکوت ...
11 اشتباه مهم در تعاریف سرلشگر فیروزآبادی از برجام
جنابعالی آنها را بی نظیر می دانید با خط قرمز تعیین شده توسط رهبری در تعارض است. آنجا که ایشان فرمودند: آنها اصرار دارند بر محدودیّت بلندمدّت؛ ما گفتیم ما محدودیّت 10 سال و 12 سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ 10 سال یک عمر است؛ همه ی آنچه ما در این مدّت به دست آوردیم، در حدود 10 سال طول کشیده است! 10 سال و 12 سال و این چیزهایی که این حضرات میگویند قبول نداریم. (بیانات امام خامنه ای در دیدار مسئولین ...
تئوری زدگی و عدم همگرایی جنبش زنان در ایران/ فراجناحی بودن؛ راه خروج جنبش از بن بست
جلالی نائینی، جنبش زنان در حوزه عمل و آزمون و خطا رشد می کند و متبلور می شود و مهم تر از همه در اعتدال، تعقل و گفت وگو در ایجاد فصل مشترک و همگرایی پیشرفت می کند. به جنبش زنان باید جور دیگری نگاه کرد. همان گونه که در تجربه دو انقلاب دیدیم که اگر اصالت خود را از دست بدهد به بن بست می رسد. جنبش زنان در سال های اخیر از اصالت خود دور شده و به صورت نمادین و سمبلیک درآمده و مردم به آن مانند مد روز و یک ...
امام یک انقلابی دیپلمات بودند
زمان پیگیری موضوعات مربوط به غیرمتعهدها بود، اما کشور متعهدی به آن معنا وجود نداشت؛ بلکه همین کشورهایی هم که بودند به نوعی سعی کردند خود را به برخی از رهبران کشورهای جهان سوم و عدم تعهد در مقابل شرق و غرب نزدیک کنند، اما درنهایت چنین رویکردی حاصل نشد تا زمانی که امام انقلاب کرد. سبحانی افزود: با انقلاب امام خمینی، شعار نه شرقی نه غربی به معنای واقعی به دل همه مردم بویژه ازادی خواهان دنیا نشست و این ...
نشست ویژه بررسی توافق هسته ای که در محل روزنامه اطلاعات /صالحی: همه اقدامات در چارچوب خطوط قرمز بوده
الان در اذهان مردم ایران کشوری بزرگ محسوب می شود. صالحی خطاب به فردی که از او سوال کرده بود چرا باید این قدر کشور به خاطر هسته ای شدن هزینه دهد و حتی در این راه شهید دادیم. شهریاری و علیمحمدی شاگردان من بودند . به خاطر شهادت شهریاری روی پایم نمی توانستم بایستم. من این حال را حتی موقع فوت پدرم نداشتم. ما در کشور شهدا زندگی می کنیم. من اهل شعار دادن نیستم و همه آن چه به دست آورده ایم متعلق به ...
فقط صهیونیستها از توافق ناراحتند
یادآوری فرازوفرودهای قهرمانان این رشته ی ورزشی در مسابقات بین المللی، گفت: این که قوی ترین مرد جهان از ایران انتخاب می شود، افتخار و نشانه ی استعداد ایرانی هاست. آیت الله هاشمی رفسنجانی، عناوین به دست آمده توسط ورزشکاران رشته وزنه برداری در دنیا را افتخار ملت ایران دانست و گفت: این ورزشکاران با عشق به کشورشان و با تحمل همه ی کمبودها در میادین بین المللی می درخشند و شخصیت یک ملت را با ...
بررسی توافق هسته ای (برجام)/حسن عباسی
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی :استاد حسن عباسی در جمع دانشجویان در محل لانه جاسوسی آمریکا به تحلیل استراتژیک برجام پرداخت و در حوزه توافق وین و قطعنامه 2231 از سه زاویه که کم و بیش به آنها پرداخته شده و هر سه ناقص است اشاره کرد و گفت: زاویه فنی، زاویه حقوقی و اقتصادی؛ 3 زوایه ای است که در بحث برجام مطرح می شوند. وی در خصوص توضیح زاویه فنی ضمن اشاره به این موضوع که ملاحظات فنی انرژی هسته ای، صنعت اتمی و جوانب آن باید توسط متخصصین حوزه فنی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گ ...
ارشاد در تعلیق اکران رستاخیز عجله کرد/قمه زنان مقابل یکی از سینماهای تهران در اعتراض به فیلم رستاخیز ...
مستقل و حق طلب را به ویژه درجهان اسلام مخاطب قرار داده است که بایستی با مجهز کردن خود به سخت افزارها و مغز افزارهای مورد نیاز قدرتمند تر از گذشته پای به میدان جنگ و مقابله با آن بگذارند. سردار جزایری تلاش های بعمل آمده در عرصه ی مقابله با امپریالیسم خبری در حوزه داخلی و جهان اسلام را ناکافی ارزیابی کرد و گفت: ابر سرمایه داری غرب و امپریالیسم رسانه ای مصیبت بزرگ جامعه بشری در هزاره سوم است ...
مبارزه با استکبار تعطیل پذیر نیست، خودتان را آماده کنید برای ادامه ی مبارزه/اقدامات سیاسی و وحدت شکن ...
به گروه های مختلف سیاسی است. مبادا که خدای ناکرده مراسم تشییع این سرداران غیور که فرصتی برای وحدت در نظام است را به ابزاری برای تفرقه و وحدت شکنی تبدیل کنیم که در پیشگاه خدا، امام زمان و نائب آن هیچ توجیهی نخواهیم داشت. مبادا که به مراسم به چشم فرصتی برای تصفیه حساب سیاسی و تخریب یکدیگر بنگریم که ملت را از خود رانده و شهدا را ناامید می کنیم. گروه های مختلف (حامیان ومنتقدین توافق هسته ای) ممکن است ...
مسلمانی کنیم
این مقاله که روز دوشنبه انتشار یافته در ادامه می افزاید: اگر شهید مظلوم آیت الله بهشتی در اوج رویاروئی با منافقین، گروه های مارکسیستی، غرب زده و ملی گرا که در برابر انقلاب اسلامی صف آرائی کرده بودند مبنای برخورد امام و خط امامی ها با این گروه های معاند را در جمله معروف جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت از ویژگی های خط امام است اعلام کرد، به این معنی بود که دین اسلام دین رحمت و رافت است نه انتقام و نفی و ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
جامعه ایران اسلامی اتمام حجت می کند، و خون در رگ های نیمه جان اجتماع امت بیدار، می کند. شهادت غواصان بسته دست در راه خدا را به امت شهید پرور اصفهان تبریک و تسلیت عرض مینماییم و از مردم شریف اصفهان که میزبان شهدا می باشند از صمیم قلب قدر شناسی و تشکر مینماییم. امید است تداوم بخش راهشان با تبعیت محض از امام خامنه ای مد ظله العالی باشیم. حجت الاسلام مهدی نیلی پور: فکر کرده بودیم ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
و دکتر روحانی هم دبیر شورای عالی امنیت ملی نبود، امروز لحن و تعابیر و جملات رئیس جمهور بسیار متفاوت تر از این بود. دبیرکل کارگزاران که از همه دلواپس تر است یک عضو مرکزیت کارگزاران می گوید وقت صرف کردن برای دلواپسان، کار مملکت را پیش نمی برد. محمدعلی نجفی در بیستمین سالگرد تاسیس کارگزاران سازندگی ضمن سیاه نمایی علیه دولت سابق گفته است: خدا می داند که اگر این دولت بر سر ...
گوش جانم ناشنواست به گلبانگ حق!/ نرم افزار پرنده های خشمگین و یک توطئه
؛ بوی اشک مادران چشم انتظار فرزند به جبهه رفته, بوی سوزش درد ریه شیمیایی، بوی افتخار به قهرمانان بازمانده از جنگ؛ رنگ پرچم شهیدان روستاهای من نشان از بیداری مردم روستاهایم دارد و نشان از انقلابی بودن آنها . اینجا ایران اسلامی است و همه انقلابی هستند و انقلابی بودن به شهری یا روستایی بودن نیست. به دور از انصاف است که فقط ناف شهری ها را با انقلاب بریده باشند، با اینکه اکثر انقلابی ها بچه و ...
معمای بانکداری اسلامی
بانکداری بدون ربا سطحی مقدماتی در اجرای نظام بانکداری اسلامی است. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنا بر آن گذارده شد که نظام بانکداری ربوی رایج در کشور در یک سیر تدریجی تبدیل به بانکداری اسلامی شود. اولین قدم از این مسیر طولانی، تحقق بانکداری بدون ربا و حذف کلیه عملیات ربوی از نظام بانکی کشور مقرر گردید. گرچه این قدم با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا محکم برداشته شد اما در ادامه با مشکلاتی ...
واکاوی نگاه حریصانه غرب به شرق در رادیو جوان
، بی شک خط اول این جنگ نرم به عهده رسانه ملی است و برنامه ریزان و برنامه سازان آن سربازان آن هستند. وی پیرامون کیفیت و ساختار فیلم های تولیدی ایران و این تهاجم فرهنگی اظهار داشت: من معتقدم غرب در طول تاریخ به طور دائم به شرق نگاه حریصانه داشته و سود خود را در این سمت از جهان جستجو می کند. سیفی اشاره ای به دو نسل قبل و بعد کرد: سینما در سال های پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه با ...
هاشمی: حمایت رهبری جلوی تندروی ها را گرفت
با یادآوری فرازوفرودهای قهرمانان این رشته ورزشی در مسابقات بین المللی، گفت: این که قوی ترین مرد جهان از ایران انتخاب می شود، افتخار و نشانه استعداد ایرانی هاست. وی عناوین به دست آمده توسط ورزشکاران رشته وزنه برداری در دنیا را افتخار ملت ایران دانست و گفت: این ورزشکاران با عشق به کشورشان و با تحمل همه کمبودها در میادین بین المللی می درخشند و شخصیت یک ملت را با اهتزاز درآوردن پرچم به ...
جز رژیم صهیونیستی، هیچ کشوری از توافق هسته ای ناراحت نیست
، باشگاه ها و افراد مسؤولیت می پذیرند و جواب هم می دهند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سابقه صد ساله ورزش وزنه برداری در ایران اشاره کرد و با یادآوری فرازوفرودهای قهرمانان این رشته ی ورزشی در مسابقات بین المللی، گفت: این که قوی ترین مرد جهان از ایران انتخاب می شود، افتخار و نشانه ی استعداد ایرانی هاست. وی عناوین به دست آمده توسط ورزشکاران رشته وزنه برداری در دنیا را افتخار ملت ...
غباری که از چهره خوزستان شسته نمی شود
...، گروه های مارکسیستی، غرب زده و ملی گرا که در برابر انقلاب اسلامی صف آرائی کرده بودند مبنای برخورد امام و خط امامی ها با این گروه های معاند را در جمله معروف جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت از ویژگی های خط امام است اعلام کرد، به این معنی بود که دین اسلام دین رحمت و رافت است نه انتقام و نفی و طرد. این روش را در سیره معصومین به روشنی می توان دید و آنچه در قرآن کریم درباره خُلق عظیم پیامبر ...
روز قدس روز فریادگری علیه استعمار است/ حکومت غرب حکومت جنگل است
و توحیدی و مرکز آگاهی بخشی به مردم و نماد وحدت امت اسلامی است. *انقلاب اسلامی احیاگر نمازجمعه بود وی افزود: دسیسه های شیطانی حکومت بنی امیه و بنی عباس و دیگر حکام جور و ستم که دین خدا را جنبه تحریفی بخشیده بودند، این پایگاه مقدس عبادی سیاسی را به نفع خود رقم زدند و خطبای دست نشانده خود را برای حمایت از اسلام انحرافی، مامور اقامه نماز جمعه می کردند در حالی که نمازجمعه آیین دیر ...
در دوره پساتوافق هسته ای انقلابی تر می شویم
آن متصور نیست، مگر زمانی که پرچم لااله الا الله، محمد رسول الله در سراسر جهان به اهتزاز درآید و حکومت بزرگ جهانی اسلام تحقق یابد. صدور پیام امام به مهاجران جنگ تحمیلی پس از چند ماه از پذیرش قطعنامه در سال 1367، نشان می دهد که نوشیدن جام زهر با پذیرش قطعنامه، نه پایان مبارزه و انقلاب، بلکه ورود به عرصه جدید مبارزات است. در بخش هایی از این پیام آمده است: من بار دیگر از مسئولان بالای نظام ...
درسهایی که از شن های طبس گرفتیم
عبارت بودند از: 1- شکسته شدن ابهت و حیثیت پوشالی آمریکا در سطح جهان و به ویژه منطقهظ 2- افشا شدن دخالت پنهان و آشکار آمریکا، در حمایت از رژیم طاغوت 3- افشا شدن توطئه های گوناگون آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی 4- رسوایی عناصر وابسته به غرب و گروهک های ضدانقلاب و در نتیجه شکست دولت موقت و احزاب و گروه های وابسته به استکبار 5- به نمایش درآمدن قدرت و عزت مردم ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...