سایر منابع:
سایر خبرها
در هنگامه غیبت، علمای اسلام یاری دهندگان عقول هستند
را جزو عبادت معرفی می کند. وی با بیان اینکه انسان دارای سه بعد عقلانی، روحی و جسمی است، گفت: عقل هدایت گر انسان است که در علوم طبیعی آن را مغز معرفی می کنند و در آیات و روایات نیز به همین تعبیر به کار رفته است، عقل و خرد از جمله عوامل ارزش گذاری انسان است اما صرف داشتن عقل کافی نیست. استاد حوزه علمیه افزود: صرفا تکیه به عقل کردن کافی نیست چرا که عقل در دریافت همه حقایق عالم ...
ضربه های 2030 که تا مدت ها قربانی خواهد گرفت
رفتارهای گوناگون ایشان رسیده و آن را به کل انسان ها تعمیم می دهند، حکم صادر می کنند و راه حل و روش ارائه می دهند. حال آنکه به این نکته دقت ندارند که هر انسانی برای خود موجودی متفاوت است و نمی شود یک حکم را برای همه انسان ها صادر کرد. جالب اینجاست که هر از گاهی به نتایج مخالف نتیجه قبلی رسیده و نظریه های قبل را معدوم اعلام می کنند. آن وقت است که این سؤال پیش می آید که آیا چنین علمی می تواند ...
در هم تنیدگی قرآن، برهان و عرفان در منظومه فکری امام (ره)
...، حال آن که ایشان اصلاً نسبت به ابن سینا و فلسفه مشاء چنین رغبتی نداشتند و جایی نیز می گویند فلسفه مشاء ابن سینا در کتاب شفا، مأخذ یونانی دارد. ایشان در مباحث فلسفی قرآن، برهان و شهود را در عین توجه به تمایزاتشان توأمان به کار گرفتند. حتی قرآن کریم را نه فقط بستری برای پرورش فقاهت بلکه زمینه ای برای تربیت عرفا و فلاسفه می دانند و می گویند: قرآن اعجوبه ای است که اداره انسان را به همه اقشار ...
عقل و خرد از شناخت فضائل امام علی ناتوان است
نمی شود و ما را فراموش کرده و... تهمتی است که به خداوند متعال روا می داریم. حجت الاسلام میرزا محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه انسان باید از تهمت به خداوند پرهیز کند، ابراز کرد: ذات خداوند رساندن دائمی خیر به بندگانش است و نشنیدن صدای بنده اصلا در ذات خداوند راه ندارد اینکه به ما فرموده اند دین خود را به قرآن، به ائمه اطهار(ع) و یا به یک اسلام شناس بسپارید برای این است که افکار اشتباه ...
فلسفه، توسعه و روشنفکری در گفت وگو با رضا داوری اردکانی
که دراک کلیات است، نمی توان و نباید یکی دانست و با هم خلط کرد. عین عقل قرن هجدهم اروپا هم نیست. البته اینها همه با هم ارتباط دارند وگرنه عقل مشترک لفظی می شد. عقل مشترک لفظی نیست اما در اروپای جدید به صورتی در آمده است که باید راهگشای نظم زندگی انسان برای انسان باشد. کانت تا حدی درست گفت که این عقل بنیانگذار علم جدید منشا عمل و اخلاق هم می تواند باشد. البته این عقل رموز ویرانگری را هم خوب می داند ...
ضیافت سالکان
زاده آملی، این است که خداوند فرموده است ان اکرمکم عند الله اتقاکم . با کرامت ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما هستند و البته نفرموده است؛ اعلمکم یا اعقلکم، عالم ترین یا عاقل ترین شما، با همه ارزشی که علم و عقل در منطق وحی دارد. اما آن دو که بسیار با شرافت و ارزش هستند هر دو مقدمه حصول این ملکه تقوی در نظر و عمل و اخلاق هستند. زیرا گاهی علم حجاب اکبر است و عقل نیز اسیر هوی و هوس است که ...
یادی از روحانیِ احمدی- حبیب الله معظمی*
...، بی درنگ و بی ملاحظه چهره در هم می کشید؛ گویی نامی ناخوشایند به زبان آورده ام. من به مناسبت کار تحقیقی مورد اشاره بارها نام آیت الله سلطانی طباطبایی و دوستان هم طلبگی اش در بروجرد مثل مرحوم آشیخ رحمت الله مجلسی (صاحب الزمانی) -رحمت الله علیه- را به زبان آوردم که همین روح لطیفش هر بار اجازه نداد که اشک در چشمانش حلقه نزند و صدایش تغییر و بغض نکند. هم نشینی با آن مرحوم حس روحانی به انسان ...
حکیم درد آشنا
...، بر محتوای قرآن کریم مسلط بود و معلم واقعی اخلاق بود. دکتر احمدی، اینها همه بود ولی در کنار این فضلیت ها گوهر گرانبهائی در وجود خود داشت که این اوصاف را تحت الشعاع قرار می داد؛ صفای باطن. آدم ها، چه باسواد و چه بی سواد، چه فقیه و چه فیلسوف، چه حوزوی و چه دانشگاهی، چه دولتمرد و چه عادی، دو دسته هستند؛ باصفا و بی صفا. آنکس که اهل صفاست، حتی اگر از علم هم تهی باشد، دوست داشتنی و منشا اثر است ...
برنامه های ماهواره دین دینداران را نشانه گرفته است
الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به روایتی از امام علی(ع)، ابراز کرد: حضرت می فرمایند: تکیه گاه های ایمان چهار چیز است نخست اینکه انسان رب خود را بشناسد؛ مراد از رب آن است که خداوند هرگز مملوک خود را از نظر تربیتی در عالم دنیا رها نمی کند بنابراین رب غیر از الله است. استاد حوره علمیه ادامه داد: خداوند در قرآن از انسانها سوال می کند آیا تصور می کنید من شما را خلق کردم رهایتان می کنم ...
اعتدال گرایی گام نهادن در صراط مستقیم است
عصمت همتی، در گفت وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص اعتدال و اعتدال گرایی از دیدگاه اسلام، اظهار کرد: مفهوم رایج اعتدال به این معناست که انسان بین دو حالت افراط و تفریط، حد واسط را انتخاب کند؛ در فلسفه اخلاق ارسطو در تعریف فضیلت گفته شده که فضیلت در هر چیزی، حد وسط آن است و تقریبا در اخلاق اسلامی نیز این موضوع به یک ملاک تبدیل شده و متقدمین اخلاق نیز که کتاب هایی نوشته اند به همین موضوع تکیه کرده ...
شب آخر یا لحظه ی وداع
...، در مراقبات ماه رمضان اشاره شد که ایام و ماه های سال نیز مانند همه ی موجودات عالم عقل و شعور دارند و شاهد بر اعمال انسان ها هستند و در قیامت بر له یا علیه افراد گواهی می دهند. طی دستورات رؤیت هلال ماه رمضان گذشت که از قبل به استقبال این ماه برویم و از خداوند درخواست نماییم که ماه رمضان را برای ما ماه امنیت و سلامت قرار دهد و ما را میزبانانی اهل برای این ماه قرار دهد. و لذا مرحوم سید توصیه ...
کتاب نماد و اسطوره منتشر شد
وحدت حقیقی، دوری از وحدت و پراکندگی در کثرت، وثنیت و جعل اساطیر، زوال اساطیر و توغلّ در کثرت، انسان کثرت بین و جهان منجمد، انسان موحد و عالم معانی، آسمان زمینی و زمین آسمانی، جایگاه اهل معنا و زمین اهل دنیا، ضمایم و نمایه. نویسنده در بخش ضمایم، متن عربی برخی مباحث کتب فلسفه اسلامی و عرفان نظری و کتب تفسیری که در متن کتاب از آنها استفاده شده را آورده است؛ برش هایی از جلد نهم اسفار اربعه ...
دین غیراخلاقی و دین ضداخلاقی هر دو با فلسفه بعثت مغایر هستند
قائم مقامی، اخلاق را علمی دانست که به حوزه ارتباطات انسان ها با یکدیگر مربوط می شود و توضیح داد: اخلاق، ارزش ها و هنجارهایی است که ماهیتی عقلانی داشته و ریشه در ذات انسان دارد و لذا پیشادینی محسوب می شود. اخلاق ضمن آنکه مبادی برانگیزنده آن درونی است و به صفات انسان بازمی گردد اما چون در نسبت با دیگران معنا پیدا می کند، داوری در مورد نیک و بد و حسن و قبح اخلاقی متناسب با موضوعات مختلف برعهده عقل ...
طالب بهشت برای انجام عمل خیر اراده نیرومند دارد
بدبختی است. باید ارتباط خود را با خدا نزدیک کنیم و یکی از این راه ها، نماز است. وی اظهار کرد: نماز سحر در ساختن انسان بی نظیر است، اگر نماز سحر بخوانیم در زندگی سلامتی و نشاط پیدا می کنیم، چهره مان نورانی می شود. این عالم اهل سنت افزود: انسانی که طالب بهشت است، برای انجام عمل خیر، اراده ای نیرومند دارد؛ کسی که برای نماز صبح نمی تواند بیدار شود، علتش این است که او اراده خواندن نماز را ...
انتخاب از سفره قرآنی ماه خوب خدا (جزء 27 ) / وجود اُخروی آدمی و برخی از احکام و آثار آن
...> یکی از نگرانی های برخی از افراد با مشاهده بخشی از آیات که دلالت بر تنها بودن در حشر و قیامت و یا جدا بودن فرزند از والدین و یا فرار از یکدیگر ، این شده که ؛ پس در آن جهان ابدی از خانواده بکلی دور بلکه جدا هستیم . آیه بالا نشان دهنده این معناست که آن آیات اشاره شده که مفاد جدائی اعضاء خانواده را بهمراه دارد ، در رابطه با مومنین نیست. برای مومن و خانواده اش که به اخلاق و شرع و عقل ...
عقل صرفاً برده احساسات است!
نیواستیتسمن | جان گری، طبق تعریف، مخالفت با عقل کاری غیرعقلانی است . استیون پینکر دلباختۀ تعریف هاست. پینکر در ابتدای این دفاعیۀ ماندگار از روایت تفکر دوران روشنگری، که اخیراً هم همه جا حرفش هست، می نویسد: اگر گفته ای را از سرِ ایمان قبول کنید، بدین معناست که آن حرف را بدون یک دلیل خوب باور کرده اید. پس طبق تعریف، ایمان به وجود موجودات فراطبیعی با عقل جور درنمی آید . بسیار خوب، البته که خوب است غائله را یک بار و برای همیشه فیصله ...
اینکه امام زمان(عج) پرونده شیعیان را می بینند از سر مهربانی است
پناهیان با تاکید بر اینکه اگر کسی می خواهد مهربانی خداوند را دریافت کند یک راه آن فکر است، تصریح کرد: اگر ما مهربانی خدا را بچشیم نیاز خود به خداوند را خوب حس کرده آرامش، نشاط، اخلاق خوب به دست می آوریم، بندگان کسی که رحمان است مهربان می شوند، انسان از همنشین خود اخلاق او را می گیرد به خصوص این همنشین خدای مهربان باشد. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر جا می گویند ذکر منظور ورد نیست بلکه ...
ارزش ها از منظر قرآن و انجیل
، مظاهر مادی از تمرکز انسان به معنا و باطن عالم و نیز حقیقت هستی کاسته است؛ زیرا اساس معنویت بر تمرکز استوار است. در عصر کنونی سرگرم شدن مردم به مظاهر زینت بخش فنّاوری های نوین و فضای مجازی و سایر سرگرم کننده ها، آنان را از تمرکز که بن مایه رویکرد به معنویت است دور کرده است. انسان فاقد تمرکز که اندیشه اش در ظاهر اشیا متوقف می شود، نمی تواند از ظاهر عبور کرده به باطن راه یابد. سرانجام حتمی ...
مرحوم احمدی، روحانی و معلمی نمونه بود
تعطیل نمی کرد و در دانشگاه نیز همین گونه بود. وی تربیت شده حوزه علمیه قم و اخلاق اسلامی است، اگر ما گناهکاریم و نتوانستیم از وی تبعیت کنیم ما را ببخشید و او را هم ببینید. وی در ادامه گفت: من آرزو داشتم که احمدی را به عنوان معلم نمونه انتخاب کنند؛ چرا که بسیار به اساتیدش احترام می گذاشت و خود نیز معلم، استاد و شاگردی نمونه بود. یادآور می شود، این عالم فاضل جمعه شب به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگذشت. انتهای پیام/ ...
شکل گیری هویت دینی شبکه ایمانی را در جهان ایجاد می کند
جامعه المصطفی توضیح داد: فهم دین بر اساس ابزار عقل صورت می گیرد و نطق خواهی از قرآن به طریق اجتهاد پویا برای پاسخگویی به مسائل روز که یکی از آن مسائل حقوق بشر است باید صورت بگیرد. حجت الاسلام والمسلمین قنبری گفت: شکل گیری هویت دینی شبکه ایمانی را در جهان ایجاد می کند که اگر این شبکه ایجاد شود، چند واژه را می توان دریافت که به وسیله آن می شود به مصاف حقوق بشر آمریکایی رفت که برخی از این واژه ها عبارت اند از عقلاینت، معنویت، اخلاق و عدالت طلبی در دنیا. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA قم پرس : منتظر دریافت پیام های شما شهروندان عزیز هستیم ...
تأملی بر مشی اخلاقی و سیاست ورزی حضرت علی(ع)/ حکمرانی بر مدار عدالت و اخلاق و مردم
شفقنا- حجت الاسلام مصطفی قنبرپور؛ پژوهشگر حوزه دین در نوشتاری با عنوان حکمرانی بر مدار عدالت و اخلاق و مردم در روزنامه ایران نوشت؛ بی شک حضرت علی(ع) والاترین نمونه یک انسان کامل است. تاریخ زندگانی این امام معصوم(ع) مملو از ایمان، تقوا، فضیلت، علم، شجاعت، عدالت، آزادگی، فداکاری، سخاوت و استقامت در راه دین و انسانیت است. علی(ع) در ظل ایمان کامل به خداوند متعال توانست تمام درجات کمال را پیموده و به ...
توحید همین است که بدانیم اسباب و علل وجود دارند ولی در آنها متوقف نمانیم
، نقل است. در شهادت، عدالت شرط است. خداوند هم اینجا فرمود: شهد الله قائما بالقسط یعنی خدایی دارد شهادت می دهد که خودش عادل است. در ساحت خداوند تصور ظلم را هم نمی شود کرد. چنین خدای عادلی دارد در این آیه شهادت می دهد که لا اله الا هو . علت اینکه ملائکه و اولوالعلم هم بیان شده اند، اهمیت این دو است. ملائکه با تمام وجود به شهود رسیده اند. ملائکه در همه جای عالم هستند و به این ...
حریت کلام دکتر احمدی همواره زبانزد بود/ نقدی که استاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت
. وی گفت: ویژگی دیگر مرحوم دکتر احمدی این بود که او صرفا یک عالم واندیشمند نبود،او عالم، متکلم و انسان برجسته ای از نظر. سجایای فردی و اجتماعی بود. محسنی قمی با اشاره به خطبه حمام امام علی(ع)و برخی خصایص که در این خطبه بیان شده است اظهار کرد: امام علی در این خطبه می فرماید کسانی هستند که وقتی سخن میگویند تمام سخنان شان ثواب است؛ حریت کلام دکتر احمدی همواره زبانزد بود.در شورای ...
تحلیل و نقد گفتمان تئودیسه های سنتی در پاسخ به مسئلۀ شر
آشکار است که گفتمان حاکم بر تئودیسه اعتراض گفتمان عملی ، ابژه محور ، تاریخی ، عینی ، تراژیک و غیرسکولار است. تئودیسه اعتراض، نسبت به دیگر تئودیسه ها که به نحو حداکثری در مقام یافتن انگیزه ها و دلایل خدا هستند معتدل و شکاکانه است و به صورت همزمان به مساله عقلی و مساله عاطفی شر پاسخ می دهد و بیش از آنکه دغدغه حل مسأله الاهیاتی و فلسفی شر را داشته باشد، دل نگران حل مساله بشری و انسانی شر با رویکردی انسان گرایانه است. ...
آرامش دستاورد باور و اعتقاد به علم الهی است
به گزارش پورتال خبری کاشان به نقل از خبرگزاری رسا در کاشان ، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در تفسیر آیت الکرسی که در جامعه المهدی کاشان برگزارشد، گفت: خداوند در این آیه می فرماید، ‹‹یعْلَمُ مَا بَینَ أَیدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ››، آنچه را که در پیش روی انسان است از آن آگاه است و آنچه را در ورای انسان است نیز آگاه است. وی افزود: خداوند در آیات دیگر هم می فرماید، ‹‹یَعْلَمُ مَا ...
خدایا وسیله تقرب به خودت را به من نزدیک کن
انسان می گردد. وی ادامه می دهد: . اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کند تا به برکت آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای کمیل و ابو حمزه ثمالی و... برای کمال یافتن من و شما می باشد. وی می افزاید: این که در دعای ابو حمزه امام سجاد علیه السلام می فرمایند خدایا آیا بدتر از من هم بنده ای داری ؟ این برای کمال است و درس ...
جامعه امروز به بسته اخلاق قرآنی نیاز دارد
قدس آنلاین : ماه مبارک رمضان آهسته آهسته دارد به پایان می رسد. رمضان کریم می رود و البته یادگارهایی برای ما باقی می گذارد. یاد شب های روشن قدر، روزهای آرام روزه داری، لحظات شیرین افطار، مناجات های سحری و انس و الفت بیشتری که با قرآن کریم پیدا کرده ایم. بی شک، اُنس با قرآن یکی از مهم ترین میراث های معنوی رمضان کریم برای ماست. میراثی که اثرش اعتلای اخلاق بندگان در دیگر ماه ها و روزهای ...
مرحوم احمدی مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه بود
الاسلام دکتر احمدی برای همه جامعه علمی کشور تأثرانگیز بود و بنده به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و به منظور عرض تسلیت به بازماندگان در این مجلس حضور دارم. برای بنده که بیش از 50 سال با مرحوم دکتر احمدی دوست و همکار بودم سخنرانی در مراسم ترحیم او دشوار است. وی افزود: دکتر احمدی یک انسان متقی، با ایمان، دانشمند و پرتلاش بود. آن مرحوم ارادت عمیقی به حضرت امام (ره) و علامه ...
شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
عالم ربانی در ادامه اظهار می کند: این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد. وی در ادامه در شرح وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً می گوید: در این فراز از دعای روز بیست و ششم ماه رمضان خدا می خواهیم تا گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول کند. از خدا می خواهیم تا گناهانی که پیش از ماه رمضان انجام داده ایم را ببخشد؛ چون ماه ...
عوامل معنوی رشد انسان
قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی؛و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می خواند، پاسخ می گویم . وی تصریح کرد: اگر بخواهیم شب قدر ابتدای سال معنوی ما باشد می توانیم با دعا و تضرع به درگاه خداوند به این جایگاه برسیم. اهل بیت(ع) چراغ های هدایت و از جمله عوامل معنوی رشد انسان ...