سایر منابع:
سایر خبرها
اجرای برجام در فضای همدلی با حضور 56 مقام دولت در 32 شهر
مواجه است. شهرکرد- الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: براساس گزارش های هیات تطبیق مجلس، تنها دو درصد مصوبات دولت یازدهم با قانون منطبق نیست. شیراز- مسید علی اکبر طاهایی معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قرار گرفتن 10 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت همگانی، اقدام برجسته ای است که دولت تدبیر و امید انجام داد. *** یکشنبه بیست ...
نظریه ابن طاووس درباره شهادت امام حسین(ع)
...، آن را از مسلمات واقعه کربلا و زندگی امام حسین(علیه السلام) تلقی نموده است. پرسش اصلی این مقاله آن است که چه دلایلی برای نظریه شهادت طلبی امام حسین(علیه السلام) در کتاب لهوف بیان شده و صحت و سقم این مستندات چه اندازه است؟ فرضیه آن است که در روایاتی که به اطلاع امام از شهادتش اشاره دارد و هدف اصلی او از حرکتش را شهادت می داند، مبالغه صورت گرفته و آن گونه که ابن طاووس و برخی متأخران ...
از خرافه ها در سوگواری عکس نمی گیریم
مسؤول برگزاری نمایشگاه گروهی عکس عین عاشورا گفت: سعی ما در عکاسی از سوگواری محرم، دوری از بدعت ها، زشتی ها، خرافه ها و هیجاناتی است که در مسیر کسب معرفت از عاشورا هیچ جایگاهی نداشته و ندارند. مهدی سروری - عکاس - در گفت وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، با بیان این که برای عکاسی از مکان هایی که در آنجا رفتارهای خطای سوگواری صورت می گیرد، عکاس اعزام نمی شود، اظهار کرد: نظام رفتاری ...
عاشورا مظلومیتی مضاعف
احکام قضایی و اقتصادی اسلام؟ کو پیام عدالت عاشورا؟ پاسخ این سؤال نزد دو طایفه است: 1- اسلام شناسان و عدالت طلبانی که نمی پذیرند، در کشور، کسانی در هر لباس پول هایی را – که باید مورد وارسی قرار گیرد – بدون توجه به این امر، تأیید کنند، حتی اگر برای مصرف امور خیر...، چون هیچ خیری بالاتر از عدالت نیست، آن هم عدالتی که به تعریف امام صادق علیه السلام اگر اجرا شود، همه مردم و همه ...
نذری های جالب و عجیب و غریب در محرم
دار نمی شد، نذر می کند اگر خدا به او بچه بدهد تا 7 سال تن او لباس های دست دوم بپوشاند؛ اتفاقی که افتاد و او به هیچ عنوان تا 7 سالگی تن بچه اش لباس نو نکرد. از نذرهای دیگر، جاروکردن امامزاده ها، دادن کتاب به مساجد، درست کردن یا خریدن عروسک به نیت حضرت رقیه (ع) و ... است که می توان در این گزارش به آنها اشاره کرد. این در حالی است که امسال هم با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غرفه نذر کتاب نیز در حسینیه پیامبر اعظم (ص) راه اندازی شده است. کسانی که تمایل به شرکت در نذر کتاب دارند، می توانند در همان غرفه وجه نقد یا کتب مذهبی خود را تحویل دهند. منبع: ایسنا ...
حکم شرعی عَلَم کشی، هروله کردن، لطمه زنی و برهنه شدن در عزاداری
مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبد الله الحسین(ع) اگر مشتمل بر مجسمه ذی روح که حرام است نباشد، از تعظیم شعائر محسوب می شود و اشکال ندارد؛ بلکه مطلوب است. * حکم شبیه ساختن مرد به زن و پوشیدن لباس زن در تعزیه و شبیه خوانی چیست؟ پاسخ: آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: احتیاط واجب آن است که مرد لباس زن نپوشد و خود را شبیه ...
ایران سیاهپوش سیدالشهدا/قصه لبِ تشنه حسین(ع) دل را آب می کند
استان برگزار می شد غالباً مربوط به وقایع عاشورا و روزهای نخست واقعه محرم سال 61 هجری است. مراسم حسینه اعظم زنجان زنجان روز هشتم محرم یوم العباس روزی که اجتماع باشکوه و غرورآفرین شیعیان در عزای امام حسین (ع) برپا می شود اجتماعی که باشکوه ترین اجتماع حسینیان جهان محسوب می شود. آئین سنتی یاعباس یاعباس سمنان - شاهرود نحوه سینه زنی منحصربه ...
لحظه به لحظه تا عصر عاشورا در کربلا
این که پیاده شوم ساعتی با ایشان در یاری تو می جنگم و پایان کار من به پیاده شدن خواهد کشید. امام(ع) فرمود: هرچه می خواهی انجام بده. سپس در برابر لشکر یزید قرار گرفت و گفت: ای مردم کوفه مادرتان به عزایتان بنشیند آیا این مرد شایسته را به سوی خود دعوت کردید و چون به سوی شما آمد دست از یاری اش برداشتید و در مقابل او قرار گرفته اید؟! حر در حالی که مردم کوفه را مذمت می کرد تیراندازان دشمن بر او یورش ...
12 کتاب برای روزهای عزای حسینی
چه زمانی به امام(علیه السلام) پیوستند و در نهضت شکوهمند امام(علیه السلام) چه جایگاهی داشتند؟ نحوه و زمان شهادت آنان چگونه بود؟ پاسخ به این پرسش ها از دیرباز تاکنون دغدغه محققان و تاریخ نویسان و عموم علاقه مندان به امام حسین(علیه السلام) بوده است. بخش دوزخیان جاوید: معرفی جبهه باطل در واقعة عاشورا، برای به دست آوردن تحلیل جامعی از واقعه عاشورا و عبرت آموزی از سرنوشت ایشان ...
جزئیات بیمه زنان خانه دارشاغل وغیر شاغل
حداقل دستمزد را به عنوان حق بیمه وزارت ارشاد از طریق صندوق حمایت از نویسندگان پرداخت می کند و مابقی سهم بیمه را با توجه به انتخاب نوع بیمه خود این افراد پرداخت می کنند و همچنین از محل هدفمندی یارانه ها نیز 10 درصد حداقل دستمزد، حق بیمه پرداخت می شود. به گفته وی ، تاکنون 6 هزار و 587 زن نویسنده از سوی وزارت ارشاد و 2 هزار و 733 زن نویسنده از محل هدفمندی یارانه ها تحت پوشش بیمه حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی قرار گرفته اند. ...
هیئت انگلیسی زبان های مقیم تهران
پذیرفته اند، ایرانی نیستند یا اگر ایرانی اند سال های سال از کشور دور بودند. آنها دور هم جمع می شوند و با زبانی که برایشان آشناتر است مشغول به عزاداری اند. مرضیه هاشمی به عنوانن سخنران دقایقی به زبان انگلیسی درباره امام حسین (ع) و قیامش در تاسوعا و عاشورا صحبت می کند و بعد از آن نوبت به حاج آقا عبدالله حسینی می رسد که با لباس روحانیت پشت میکروفن می رود و او هم با زبان انگلیسی در وصف امام حسین (ع) و ...
عباس غزالی ازدواج کرد +خصوصیات همسر این تازه داماد!
بازی در این فیلم تکمیل کرد. فیلم را هم که در جشنواره در کنار مردم دیدم متوجه شدم مورد رضایت آنها بود و اینها در کنار هم باعث شده تا بگویم بله از اعترافات ذهن خطرناک من راضی هستم. نقد از سر حُب و بغض تماشای فیلم در اکران عمومی کار خوبی است. من چند بار و در سینماهای مختلف کار را با مردم تماشا می کنم تا هم بازی و خودم را در پرده بزرگ از جهات مختلف ارزیابی کنم و هم اینکه عکس العمل ...
همایش منطقه ای شعر عاشورایی به همت اداره ارشاد ساوه برگزار می شود
عاشورا ، امر به معروف و نهی از منکر بصیرت عاشورایی ، زنان عاشورایی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برگزار می کند. این همایش با هدف نشر و گسترش فرهنگ و شعر عاشورایی، گسترش معارف اهل بیت(ع)، ترویج فرهنگ پایداری و زنده نگه داشتن روحیه شهادت طلبی و ایثار، شناسایی و معرفی آثار برجسته در حوزه شعر عاشورایی، تقویت و استمرار حرکت های فرهنگی متعهد و منطبق با اهداف والای فرهنگ دینی در ساوه برگزار می شود. همایش منطقه ای شعر عاشورایی در آستان مقدس حضرت اسحاق ساوه 25 آبان برگزار می شود. ...
عاشورا؛ نقطه ای وحدت بخش در جهان اسلام
. [18]. تذکره خواص الائمه، سبط ابن جوزی، ص 289، ط حیدریه نجف. [19]. برگرفته از مصاحبه ی دکتر محمدحسین رجبی با مجله ی الکترونیکی اخوت. [20]. در این خصوص ن.ک.به: فرهنگ عاشورا، ص 268-271؛ حسین عقل سرخ، ص 77-119؛ امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام)، ص 116-121. * گروه فرهنگی اجتماعی برهان انتهای متن/ ...
نذری های جالب و عجیب و غریب در ماه محرم
امامزاده ها، دادن کتاب به مساجد،درست کردن یا خریدن عروسک به نیت حضرت رقیه(ع) و ...است که می توان در این گزارش به آنها اشاره کرد.این در حالی است که امسال هم با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غرفه نذر کتاب نیز در حسینیه پیامبر اعظم(ص) راه اندازی شده است.کسانیکه تمایل به شرکت در نذر کتاب دارند، می توانند در همان غرفه وجه نقد یا کتب مذهبی خود را تحویل دهند. ...
بانو زینب کبری(س)، رسانه ی قیام عاشورا
...، چاپ اول، قم، مدرسه الامام المهدی، 1409 ه. ق . 11 پیشوایی، مهدی، شام سرزمین خاطره ها، چاپ اول، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 1369 . 12 جزائری، نور الدین، خصائص الزینبیه، محقق ناصر باقری بید هندی، چاپ چهارم، قم، مسجد مقدس جمکران، 1383 . 13 دائرۀ المعارف تشیع، چاپ اول، تهران، انتشارات شهید سعید محبی، 1379 . 14 دستغیب، عبدالحسین ...
جایگاه خانواده در برنامه ششم توسعه چگونه باید باشد؟
آسیب دیده، در معرض آسیب، معلول، سالمند ونیازمند 12-سیاست های تشکیل وتحکیم خانواده ایرانی ،که موارد ذیل پیشنهاد می گردد: -فرهنگ سازی و ترویج دیدگاه های صحیح و آگاه سازی خانواده ها، شناساندن عوارض طلاق و تأکید بر تشکیل خانواده توسط زنان بیوه وبی سرپرست - ایجاد واحد ارشاد وامداد در کنار دادگاه ها، تقویت مراکز ژنتیک، برخورد دستگاه قضایی با بزهکاران به عنوان تهدیدکننده ...
چند خبر کوتاه از هرمزگان
به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کنگره شعر و داستان جوان کشور امسال در هرمزگان احیاء و برگزار می شود گفت: کنگره شعر و داستان جوان کشور در هشت دوره برگزاری توانسته بود استعدادهای فراوانی را کشف و به جامعه ادبی معرفی کند و همچنین باعث همدلی، پویایی، همگرایی و تجربه اندوزی شاعران هرمزگانی نیز شده بود. وی ...
فردین صحرایی/تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی
فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته [...] فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته نامه ی سیمره و چاپ مطالب و مقالاتی پیرامون مباحث نقد ادبی و هنری و مسایل اجتماعی و سیاسی، 1392-1383 -انتشار مقاله ی رهیافتی پدیدار شناشانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم با همکاری سرکار خانم مریم پیردهقان در ماهنامه ی فلسفه ی نو و پایگاه اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ( www.anthropoloy.ir )، 1391 -انتشار مقاله ی نوای اساطیری مویه پیرامون نقد و بررسی موسیقایی آثار استاد ایرج رحمانپور، در کتاب دایره المعارف موسیقی لرستان ؛ تالیف رضا اقبالی 1392 و شماره ی اول هفته نامه ی سیمره 1383 -انتشار مقالات و مطالبی ، در هفته نامه سیمره و پایگاه های اینترنتی مختلف ، 1391-1390 تحت عناوین ذیل: - زیبایی نامکرر، نازیبایی مکرر - هویت بینامتنی و بینافرهنگیت هویتی - واکاوی یک فرهنگ - میر نامیرا - شورا پلکان قدرت یا حلقه ی مفقوده ی دولتشهر - خودنگاری شبه مدرن - خنیاگر زاگرس، راوی مقام های کهن - تحلیل روانشناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی - شناخت و بررسی ابعاد شخصیت علی میردریکوندی و مکاتبات با کتابخانه ی بادلیان دانشگاه آکسفورد انگلستان - تحلیل رمزی یکی از نقوش سنگ نگاره های میرملاس - صیرروت انسان در عصر مدرنیته در دست انتشار (مقدمه ای بر رهیافتی انسان شناختی به پارادیم مدرنیته انسان معاصر) -تالیف کتاب در دست انتشار با عنوان زیبایی شناسی آوازهای کهن هوره ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری و مشاوره استاد علی اکبر شکارچی، 1394 -تالیف کتاب در دست انتشار تایپوگرافی نور و سایه ها با همکاری آقای سجاد همتی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد گرافیک دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 1393 - در حال ترجمه ی کتاب سفر اکتشافی گروه باستان شناسی هلمز به لرستان ، 1393 ؛ شرح سفر دکتر اریک فردریک اشمیت باستان شناس آمریکایی آلمانی الاصل و هیات همراه به لرستان در سالهای 1398-1934 -تشکیل اولین گروه موسیقی تلفیقی( پاپ-سنتی ) در کوهدشت و اجرای کنسرت موسیقی به مناسبت زلزله ی بم در سال 1382 -تدریس ساز گیتار برای اولین بار در اداره ی فرهنگ و ارشاد کوهدشت طی سالهای 1382-1388 -برگزیده اول جشنواره ی گرافیک و طراحی لوگو به مناسبت ایام قدر ماه رمضان در سال 1386، حوزه ی هنری استان لرستان، خرم آباد -انتشار سلسله گفتارهایی پیرامون مباحث فلسفی، روانشناختی و انسان شناسی تحت عنوان نهان نا آرام درون و شرح و تفسیر منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی معنوی مولانا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 1394-1390 -مصاحبه تصویری با خبرگزاری هنر ایران ( آرتنا ) پیرامون نقد و پژوهش در دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش در آذرماه 1393 ( www.artna.org ( تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی مقدمه: علم روانکاوی و نمادشناسی و تحلیل رمزی نشانه ها و تصاویر هنری پیشینه ای به قدمت قرن اخیر و اوایل قرن بیستم دارد.گسترده گی،پیچیدگی وعوامل دخیل در سرنوشت و احوالات روانی و روحی انسان و پیامد های اجتماعی و رفتاری و ارتباطی آن همواره در ادوار مختلف دستمایه ی خلق آثار هنری و سوژه ی تفکر و اندیشه بسیاری از اندیشمندان،متفکران و هنرمندان بوده است.آدمی از آن رو که با ناشناخته های بسیاری از جمله خود،دیگری و امر متافیزیک و ماوراءالطبیعه مواجه است ، همواره در نهانگاه وجودی اش به این امور پرداخته و کنکاش نموده است.پایه گذار علم روانکاوی زیگموند فروید(1939-1856) روانشناس برجسته ی اتریشی است،نظریه ی وی در مورد ضمیر ناخودآگاه که وی آن را خاستگاه رفتارها و اختلالات روانی می داند از مشهورترین اندیشه های روانشناختی قرن بیستم است.در ادامه ی مباحث وی کارل گوستاو یونگ(1961-1875)روانپزشک و متفکر سوئیسی پایه های روانشناسی نوین را با ارائه ی نظریاتش در قالب روانشناسی تحلیلی و ضمیر ناخودآگاه جمعی و آرکی تایپ ها(کهن الگوها) بنیان نهاد. در این نوشتار نگارنده کوشش نموده تا با تحلیل روانشناختی و رمزی از منظری روانکاوانه- توصیفی وهنری به 4نمونه از نقاشی های کودکان کار خیابانی بپردازد. تصویر 1 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر ترکیبی از رنگهای اغلب گرم و بخش کوچکی رنگهای سرد است به گونه ای که قسمت اعظم تصویر مملو از رنگهای گرم شامل قرمز،زرد،نارنجی و صورتی و اندکی رنگ سرد آبی و خاکستری توام با قرمز است.رنگهای گرم بیشتر دلالت بر برونگرایی،مبادله،ارتباط،پویایی،تحرک و دیگرپذیری توام با نشاط و سرزندگی دارند که البته بر مبنای ترکیب بندی و چینش رنگها و خطوط و اشکال و سطوح آنها می توان به تفسیر های بسیار گوناگون دست یافت.دست یافتن به یک تحلیل جامع و کامل از شخصیت یک فرد بسیار سخت و پیچیده است و این گمانه زنی ها بی شک بر اساس قضاوت ها و پیش متن های شخصی روان تحلیلگر استوار خواهد بود.تمام سطح تصویر از رنگ پوشانده شده و جای خالی و خلایی در آن دیده نمی شود که این گویای شخصیت بسیط و فراگیر و برون گرای فرد است و نگرش به پیرامون،بیرون و جامعه و دیگران و شرایط در وی مشهود است.خطوط و حاشیه های مشخص و روشن و مرزهای واضح در این نقاشی به ندرت دیده می شود که می توان دریافت که فرد دارای گرایشها و تمایلات بسیار و در عین حال متزلزل و تعریف نشده ای است به این مفهوم که مفاهیم و دریافتهای حسی و عقلانی وی به مرحله ی بلوغ و تکامل نرسیده و مرز مشخصی و تعریف درستی از خود و جهان پیرامون ندارد.همچنین شاید مبین تشویشها،نگرانیها و اختلالات شخصیتی و یا تنش های ناشی از مواجهه با پدر یا مادر و نوعی گذار به مرحله ی استقلال شخص و تسلط بر اوضاع زندگی باشد.خطوط در اشکالی چون خورشید،درخت،خانه و پنجره ها،گل و گیاهان،پرندگان و میوه های درخت به خوبی قابل مشاهده است.فرد با برجسته نمودن و مشخص نمودن وضوح حدود و مرزهای اشکال فوق، اشاره ای نمادین به انگاره هایی چون نیل به دگرگونی و پیشرفت،ترس یا نیاز به پدر،نیاز به ارتباط و نوعی بلند پروازی و مفید بودن در جامعه دارد.تاکید بر خانه و درخت های سیاه،تیره توام با ترکیب رنگهای قرمز تیره و خاکستری وجوه پنهانی و درونی عجیب و شگفت آوری از شخصیت فرد را برملا می سازد به این معنی که ترسیم کننده از نوعی نامیدی،رنج و درد و افسردگی وروان نژندیهای بحران زایی سخت آزرده است این در حالیست که سطح رنگ آبی در بالای سمت راست تصویر در قیاس با سطوح رنگی تیره و سیاه و قرمز تند کمتر بوده و نمایان کننده این نکته است که عواطف،احساسات و روحیات شکننده و رویاها و تخیلات آرمانی فرد به شدت تحت شرایط بغرنجی تهدید می شود و به گونه ای کنار هم قرا گرفتن تصویر محو خورشید و لکه ی آبی در بالای خانه نشان از دور از دست بودن و ناامیدی فرد در رسیدن به آرزوها و رویاهایش دارد اما همچنان کورسوی امیدی فراسوی تیره گیها می بیند. ب:تحلیل رمزی: در این تصویر تنها خطوط و سطوح رنگی در یک بافت به غایت مشوش و تیره و تار با فضایی اندوه بار دیده می شوند و اشکالی به شکل سه بعدی و حجیم در آن دیده نمی شود که این گویای سنین قبل از نوجوانی و مرحله ی پیش از ورود فرد به جهان منطقی و عقلانیت است و هنوز شخص در مراحل کودکی و انگار ه های انتزاعی و سطوح رنگی ساده است. رمزگشایی این تصویر بدون اشاره به جنبه های نمادین سطوح و اشکال دو بعدی و اساسا” نوع آنها بی تردید ناقص و الکن خواهد بود.بدین منظور می توان با بررسی این سطوح و کمپوزیسیون آنها به جنبه هایی از روانشناسی شخصیت دست یافت.خورشید،ابر،خانه،گل و درختان و گیاهان،زمین،پرندگان و آسمان از تصاویر و سطوح مشخص و نمادین این نقاشیست.ترسیم بسیاری از اساسی ترین و بدیهی ترین نیاز های بشری و اشاره به بنیادی ترین پدیده ها ی پیرامونی انسان در این نقاشی در فضایی تیره و تار و سیاه و غم بار بیش از هر چیز نشانگر جهان و فضای ذهنی و نگرش شخصیتی است که جهانش سرشار از استیصال و نا امیدی و فروبستگی و تردید و هراس و وحشت است.او خواسته که با برون ریزی و بازنمود و بازنمایی درونیات و مکنوناتش پرده از زیست دردناک خود بر دارد و از نگاهی دیگر علاوه بر اشاره به زندگی و امید وآینده ی روشن آنها را در ترکیبی از رنگهای تیره به نمایش بگذارد تا این تضاد و دوگانگی ابدی ذات بشری را ترسیم کند.پرنده،درخت،خورشید و آسمان گرچه تیره ترسیم شده اند اما نمادی از امید و زایش و الوهیت و تعالی گرایی نیز هستند.همچنین خانه و زمین نمادهایی از خانواده و مادر هستند که پایبندی و وابستگی و رمزگانی از کهن الگوهای مادر و پدر هستند. تصویر2 الف:تحلیل روانشناختی: تنوع رنگ به نسبت کمی در این تصویر مشاهده می شود.رنگها تنها محدود به رنگهای سرد از جمله آبی و سیاه و خاکستری و رنگ گرم زرد و قهوه ای است.احاطه ی رنگهای سیاه و آبی بر فضای نقاشی و استفاده از خطوط شکسته و ضخیم نشانگر جنبه های درونگرا،عواطف و احساسات ظریف و شخصیت لطیف و شکننده ی فرد است.میل به تنهایی و گوشه گیری و انزوا احتمالا”از ویژگیهای رفتاری ترسیم کننده است.سطوح سمت چپ و گوشه ی بالایی تصویر پوشیده از رنگ سیاه با خطوط منحنی است که این نمایانگر فضای تیره و یاس آلود توام با مرارت های زندگی فرد است.شاید نیز اشارتی به احساسات و عواطف فرو کوفته و سرکوب شده توام با تهدید های روحی و اختلالات روانی وی باشد یا اینکه محرومیت از یک فضا و شرایط مطمئن و آرام و مهرورزانه باشد که اینگونه بروز می یابد.خطوط شکسته و تند و ناهمگون و ضخیم در خانه و درخت و تصویر موهوم و نامشخص رشته ی پرندگان در حال پرواز در بالای درخت،اشاره به نوعی نیاز به آغوش گرم خانواده و نیل به پیشرفت و نیاز به زندگی صلح آمیز دارند.آنچه در این نقاشی بیشتر مشهود است پر رنگتر بودن خانه ها و تعدد آنها و نیز رنگ زرد تند آنهاست که مبین نیاز به امنیت و آرامش و وابستگی به خانواده و پدر و مادر است . ب:تحلیل رمزی: نمادها در این تصویر در سطوح و بافت هایی از خانه،آسمان،درخت،پرندگان و زمین ترسیم شده اند.در اینجا نیز پیوند همیشگی فرد را با طبیعت از یک سو و خانواده(کهن الگوهای پدر و مادر)می بینیم.یعنی در واقع می توان خانه و پدر را نمادی از درون،آسمان،الوهیت،عواطف و احساسات و مرگ دانست و از سویی دیگر مادر و طبیعت را نمادی از زندگی،زایش و باروری،برون گرایی و زمین دانست ،که در این تصویر به شکل موجز و زیبایی ترسیم شده است. تصویر3 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر به شدت انتزاعی است ودارای دلالت ها،خوانش ها و مفاهیم بسیار و پیچیده وگسترده ایست.رنگ و بافت به تنهایی بر تمام سطح نقاشی غالب شده و از خط و شکل نشانی نیست.در واقع سطوح رنگی درهم و مغشوش همچون ابری گریزان و معلق در هم تنیده شده اند.توصیف وبیان روانشناختی این نقاشی بیش از سایرین تحریک کننده و برانگیزاننده و شورانگیز است.گویی درایجازی رازآمیز فرد خواسته که بیش از هرچیز شخصیتش را پنهان و مخفی نگاه دارد و ما را به بازی هراس آور هیجان و غلیان احساسات بر انگیزد.رنگهایی شامل زرد تیره و خاکستری و سرمه ای توام با تاشها و ضربه های نرم و گاه تند قلم مو در ترکیب بندی تیره و تار حکایت از روح و روانی درونگرا،آرام و عواطفی شدید و شکننده دارد.بخش اعظم تابلو سرشار از رنگهای خاکستری و تیره است که اشارتی به تیرگی حاکم بر زندگی فرد دارد.از نکات بارز این نقاشی فقدان حضور رنگهای اصلی در تابلوست و آنچه بروز می یابد در رنگهای ترکیبی و امتزاج رنگهای مخلوط است که این نیز به گمانم باز بیانگر درونگرایی شدید و انزواطلبی و تنهایی شخص است.در مرکز نقاشی رنگ زرد را در قالب یک انگاره ی موهوم انسانی می بینیم که البته شاید این تنها یک برداشت شخصی باشد که محوریت اثر را به سمت ترسیم کننده سوق می دهد.علیرغم گستره ی تیره ی تابلو، رنگ زرد در مرکز تابلو اشارتی ظریف به گشایش،درخشش،شادی و خوشبینی و میل به مشارکت و گرایش عمیق به پیشرفت در هیات پیکره ی انسانی نقاش دارد. ب:تحلیل رمزی: در این نقاشی به طور مشخص و موکد تصاویر یا اشکال و یا نمادهای مشهودی که دلالت های برون متنی داشته باشند وارجاعات فرا متنی و رمزی آن معلوم و قابل تفسیر باشد ،دیده نمی شود که این به معنی عدم خوانش و تحلیل رمزی و فقدان عناصر برون متنی در آن نیست،بلکه حتی جای بررسی و ارائه ی تحلیل ها و تفسیر ها و خوانش های متعدد را باز می گذارد.اینجا دیگر عناصر بصری و نمادینی چون زمین ،آسمان و درخت و انسان و گیاه و پرندگان و...گویی همگی حضوری مستمر و رمزآلود دارند و حتی چیزی بیشتر از همه ی اینها هم دارد چرا که همه ی پدیده ها ونمادها ادغام شده و مرز میان حقیقت و واقعیت،جهان واقعی و خیالی و رویا شکسته شده. این اثر به دلیل نوع پرداخت و ترسیم انتزاعی رنگها بسیار تفسیر پذیر و چند بعدی است.محوریت پیکره ی نامتعادل و نامشخص انسان در مرکز تابلو تنیده شده در رنگ زرد و ترکیب آن با فضای پیرامونی تیره نشانگر سرنوشت دهشت بار و پر رنج انسان و مواجهه ی وی با امور رازآمیز این جهان است. تصویر4 الف:تحلیل روانشناختی: آنچه که در این نقاشی با سایر نقاشی ها متمایز و متفاوت است،عدم پوشش تمام سطح نقاشی با رنگ است. به عبارت دیگر فضاهای خالی و سفید در تعادل و توازن با رنگهای سبز و قرمز و زرد و سیاه می باشد.نیز رنگهای سرد سبز و سیاه همین توازن را با رنگهای گرم زرد و قرمز دارند.اما پوشش غالب سطح اثر مملو از ترکیبات رنگی سبز در قالب درختان سبز بهاری و در پیوند با گیاهان و زمین سبز می باشند.همچنین تعداد درختان که هفت درخت دارای بار و سبز هستند خود دارای ارجاعات فرامتنی و رمزی هستند.رنگ سبز غالب شاید اشاره به شخصیت پویا و متحرک و شاد و با طراوت و ارتباط و دگرباشی شخصیت نقاش دارد.درختان در آرایشی منظم و در کنار هم به صورت هفت گانه ی مصوری کانون توجه و مرکزیت اثر را تشکیل داده است.خانه ی تاریک و با خطوط ضخیم سیاه در حاشیه ی پایین اثر نشان از تیرگی و اختلال در روابط خانوادگی و عواطف و احساسات سرکوب شده یا ترس و وحشت ناشی از مواجهه با والدین دارد.مقابل خانه رنگهای سیاه و قرمز به شکلی نامشخص در هم ادغام شده و سطوحی نامعین و نامعلوم از پیکره های انسانی را تشکیل می دهند که تیرگی و سیاهی بر وجودشان سایه افکتده.به لحاظ ترکیب بندی و کمپوزیسیون ،استقرار خانه ی ناقص سیاه و پیکره های نا معین انسانی تیره در قسمت تحتانی گیاهان و درختان سبز گویای بخش نهانی و درونی نا مطمئن وپر تردید و تیرگی فضای حاکم بر عواطف شخص است.در این نقاشی فضای سفید و خالی اثر نشانگر درونیات،ذات و ضمیر ناخودآگاه فر د است که در تعادل با برونیات وی قرار دارند ب:تحلیل رمزی: نمادهای معین و مشخص قابل رویت در این اثر شامل درخت،زمین،گیاهان سبز،خانه وپیکره های موهوم ودر هم پیچیده ی انسانیست.عنصر بصری کانونی و مرکزی اثر که محوریت هدف ترسیم کننده بوده،درخت می باشد و المان های فرعی و پیرامونی خانه،زمین و انسان هستند.شاید این تاکید عامدانه به درختان سبز هفت گانه بی ارتباط با تقدس عدد هفت در تمامی فرهنگها و جنبه ی رمزآمیز و نمادین آن در تشریح و توصیف پدیده ها و مقولات ناشناخته و رازآمیز بشری اعم از گردش کیهان و نجوم و ستارگان تا سرنوشت زیست بشری،نباشد.اگر حتی بر این گمان باشیم که نقاش عامدانه به ترسیم این هفتگانه نپرداخته و ضمیر ناخودآگاه وی در این امر دخیل بوده،باز نمی توان جنبه های رمزی آنرا در نظر نگیریم.تقابل زیبای خانه ی سیاه و درختان سبز و نحوه ی ترکیب بندی عناصر بصری ازجمله اسقرار درختان در مرکز و خانه ی سیاه و پیکره های انسانی در پایین و زیر زمین سبز حاکی از تقابل و تضاد و دوگانگی زندگی و مرگ و زایش و نابودی و هستی و نیستی دارد،اینکه در ضمیر ناهوشیار و نهان درونی ما این امور معنوی و الوهی حضوروپیوندی ذاتی و جدایی ناپذیر دارند.اما در نگاهی جزئی تر در مورد خالق این اثر می توان گفت گرچه خانه ی سیاه نشان از اختلالات روحی و روانی و پریشانی و افسردگی و تیرگی روابط دارد،اما در پس زمینه ی نا هوشیار ذهن وی دریچه و پنجر ه ای از روشنایی و امید و زندگی و پیشرفت به روی وی باز است و حتی این نیل به زندگی بر تمایلات و اختلالات روانی اش می چربد. درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
محمود رحمانی از سرنوشت عجیب و غریب مُلفِ گند می گوید / وقتی سوژه فیلم را کارگردانی کرد
زنگ زد و گفت که خانه خودمان را در اهواز از مستاجر خالی می کنم تا تو بروی و آنجا زندگی کنی. من آن وقت ها مجبور بودم به خاطر کرایه ی خانه، کارهای سفارشی قبول کنم. اما این کار پدرم باعث شد که من از آن کارهای فرعی فارغ شوم و فقط بنویسم، بخوانم و فکر کنم. فیلم نفت سفید را که ساختم آقای شیردل به من گفت، با همین دست فرمان جلو برو. آقای ناصر تقوایی هم داور جشنواره بود. برخورد با آدمی مثل او ...
عزاداری با انگیزه و هدف، سوخت موتور محرکه ی مهدویت است/ به نامه رهبری عمل کنید تا کشور و ملت و نظام دچار ...
پیروز است و این فرهنگ برگرفته از کلام خدا در قرآن کریم است در آیه 52 سوره مبارکه توبه در مقابل سرزنش منافقین و بدخواهان قرآن می فرماید به آنها بگویید مابه احدی الحسنین معتقدیم یعنی چه بکشیم و یا چه کشته شویم پیروزیم. امام جمعه کمالشهر در خصوص فرهنگ عزاداری و اولین عزادار عارشوار گفت:در روز عاشورا اولین عزادار خود حسین (ع) است.وقتی که بر بالین شهدا حاضرمیشود گریه میکند و این ایجاد یک خط ...
مروت لاتها گمشده ی بعضی عزادارها!
وارد این مراسم شریف می کنند. تاسف بار است که خبر می رسد آرایشگاه ها و فروشگاه های لباس قبل از محرم شلوغ تر شده و آرایش های آنچنانی در حال شیوع است. درد دارد که آدم ببیند در صف عزادارن افرادی حضور دارند که نه چشمهایشان حرمت عزای سید الشهداء (علیه السلام) را نگه میدارد و نه لباس پوشیدن هایشان به عزاداران اباعبدالله (علیه السلام) می ماند. وضع نامناسب ظاهری و حجاب زنان و دختران، و پوشش ...
انتقاد امام جمعه کرج از وزیر ارشاد/ فرهنگ را به کدام سمت می برید؟/ با دین و عواطف مذهبی مردم بازی نکنید
مردان و به بهانه ی برپایی عزای حسینی (ع)، آن هم با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد چه معنایی دارد؟ این مسائل جدای از اینکه حریم شکنی و قداست زدایی است، کاملاً خط نفوذ را نشان می دهد و اهداف آن ها را روشن می کند؛ در بیان توجیه این عمل بیان می کنند که این عمل در قالب تمرین و آمادگی انجام شده است؛ درهرصورت اگر به همین شکل هم بوده است که این طور به نظر نمی رسد، این مسئله خلاف شرع مسلم است. ...
اسلام منهای روحیه عاشورایی، اسلام انگلیسی و آمریکایی است
بزرگوار حکم به حرمت آن داده اند. یا در مواردی بی موقع بودن اوقات عزاداری و طولانی بودن زمان عزاداری از دیگر آفات عزاداری در دوره امروزی به شمار می رود. شخص محوری درباره برخی مادحین نیز نباید باشد، بلکه ما در تعالیم اسلامی موظفیم حق محور باشیم. گذشته از این ها، باید مطالب مادحین و طلبه ها در مرثیه ها و روضه ها مستند باشد. ما باید راجع به فرهنگ اصیل عاشورا و امام حسین(ع) حساس باشیم چرا که ...
تکثیر میلیونی ابتذال در موبایل ها!
به گزارش صبحانه ، رضا مهدوی – کارشناس و پژوهشگر حوزه موسیقی ، اظهار کرد: وقتی مداحی های گذشته و امروز را با یکدیگر مقایسه می کنیم، سیری از 20 سال گذشته را مدنظر قرار می دهیم. در گذشته برای عرض ارادت از دستگاه معروف به دشتگاه امام حسین(ع) و درواقع موسیقی دستگاهی استفاده می شد؛ زیرا این موسیقی جدی و آکادمیک است. از طرفی فرهنگ عاشورا هم نیازمند هنرهای جدی است. او ادامه داد: درگذشته هیچ ...
تعزیه بَرغان میراث پایدار روستا/نوای یاحسین در کوچه ها می پیچد
دگرگون می کند . صدای بازیگران تعزیه شنیده می شود به پایین نگاه می کنیم علی اکبر(ع) را در لباس سفید و امام حسین(ع) را در لباس سبز می بینیم اشقیا یا بازیگرانی که نقش سپاه دشمن را بازی می کنند لباس های قرمز به تن دارند ولی بازیگری بالباس سیاه در گوشه ای از سکو نشسته است از زنان روستایی که کنارمان نشسته اند سراغ آن بازیگر سیاه پوش را می گیریم و آن ها می گویند: آن بازیگر لیلا مادر حضرت علی اکبر(ع ...
هیچ مقام دولتی حق ندارد مدل غیراسلامی ارائه دهد/مسئولین یک به یک مظاهر دین را به چالش می کشانند
باشد میتوان به آن مدل ها فکر کرد اما مدل هایی که با مبانی شرع و قانون ما مخالفت دارد نباید ارائه شود. معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تک خوانی در اپرای عاشورا مطرح کرد: مجوز وزارت ارشاد به تک خوانی زن در اپرای عاشورا نهایت مظلومیت امام حسین علیه السلام را می رساند اکنون امام حسین علیه السلام مظلوم تر از روز عاشوراست در کربلا حصرت زینب با چادرش از امام ...
وقتی یک بازیگر پیشکسوت فیلمی درباره تعزیه می سازد
فقط توانست در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شرکت کند، اما داستان حسی و پر حرارت آن در صورت تشویق شدن عوامل سازنده اش، می توانست گشاینده یک راه معنوی جدید در سینمای ایران باشد. مهدی هاشمی خودش بازیگر است و مشخصاً در داستانی که نوشته دغدغه های معنوی یک بازیگر را تم اصلی کار قرار داده. بال های سپید می توانست در صورت استمرار مسیرش به خلق آثاری منتهی شود که درباره مسائل معنوی، با ...
مسابقه فیلمنامه نویسی اولین دانشگاه و آخرین پیامبر(ص) برگزار می شود
ارشاد اسلامی برای تولید آن ها نیز حمایت صورت می گیرد. حداکثر فرصت ارسال آثار تا پایان آبان 1394 می باشد. علاقمندان می توانند آثارشان را به نشانی تهران خیابان ولیعصر بالاتر از چهار راه ولیعصر خیابان رشت بم بست اول پلاک 1 تحویل و یا آثار خود را در سایت www.muhmmadfilmfestival.ir بارگذاری نمایند. این جشنواره قرار است اوائل دی ماه سالجاری به دبیری مهدی حقیقی در تهران برگزار شود. ...
لطفا تیرخلاص را به تن مجروح فرهنگ نزنید/اگر درمانگر نیستید دردی اضافه نکنید
فرهنگ و ارشاد اسلامی و شما می توانید آن را وزارتخانه فرهنگ آزاد منهای اسلامی بنامید، در مجوز دادن و اجرای تک خوانی زنان در ایام محرم سوژه ساز می شود از معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم نمی توان چشم پوشید، مخصوصا با برگزاری نشست "سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن فروشی" که در آن کارشناسان پیرامون فراهم کردن شرایط راحت تر و ایده آل برای زنان تن فروش و نامیدن آنها به " کارگران زحمت ...