سایر منابع:
سایر خبرها
کرونا در برابر غول شرور
به گزارش خبرگزاری رسا ، یک بار برای همیشه باید این تعجب را کنار بگذاریم که ما خدا نیستیم ، این جمله خاص مارتین هایدگر ابرفیلسوف قرن حاضر است. شاید به همین واسطه است که شاگردش هانس گئورگ گادامر گفت هرجا هایدگر از وجود سخن می گوید منظورش خدا است. به نظر طی قرن های اخیر بشر بیش از اندازه از خود و همه چیز دور شده و نسبت به جهان طغیان کرده است. کرونا تنها یک ویروس ساده است که انسان مدرن را به زانو ...
تعطیلی اماکن مذهبی نشان دهنده ناتوانی دین در پاسخگویی به نیازهای بشریت نیست
به گزارش گلستان ما ؛ آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی از اساتید حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی اماکن مقدس و مذهبی در جهان نشان دهنده ناتوانی دین در پاسخگویی نیازهای بشریت در عرصه های مختلف نیست ؟ و اینکه اگر دین قادر به رفع تمامی نیازهای بشریت بود، هیچ گاه خود را در آغوش دستورات بهداشتی کارشناسان بی دین پزشکی قرار نمی داد ، اظهار کرد : نیازهای بشر بطور کلی بر دو قسم می باشد: امور ...
یادداشت| درس هایی که کرونا به ما آموخت
به وسیله همین طبیعت ابزار شده در دست بشر به انسان داده شد. با موجودی بسیار ریز و نادیدنی تا یادآوری کند که خلقت مالکی دارد فراتر از انسان که همه موجودات هستی مخلوق او هستند و هر آنچه در خلقت هست، محترم است و باید به قوانین هستی احترام گذاشت. کرونا به ما آموخت که انسان در مقابل عظمت هستی و آفرینش خداوندی باید درس های زیادی را بیاموزد و در طی تمام این مراحل، نگاه به خالق را فراموش نکند که ...
ظهور منجی پایان تاریخ نیست
: هر چه دین به آن حکم می کند، عقل آن را می پذیرد و هر چه را که عقل به آن می رسد، دین هم آن را قبول دارد و هر چه جهان به سمت عقل، علم و دین گام بر می دارد یعنی گام های استوار برای تحقق جامعه مهدوی و ظهور بر می دارد. حجت الاسلام و المسلمین عابدینی در خصوص چگونگی رشد عقل نیز اظهار کرد: عقل نیازمند تغذیه است و عقل یک فرصتی است که خدا به انسان ها عنایت کرده است. تغذیه عقل با عبادت و بندگی، ذکر ...
کرونا، بحران واپس گرایی و آخرالزمانی
پژوهشگران و تحلیلگران مذهبی و ... منتشر شده است که سعی کرده اند ماجرای کرونا را به مسایل آخرالزمانی مرتبط کنند. برخی نیز آنرا نشانه شکست لیبرال دموکراسی و دنیای سرمایه داری دانسته اند. برخی حتی نشانه شکست علم! البته از یک جهت کرونا می تواند همه اینها باشد اما نه آنگونه که اساتید مذهبی مدعی هستند. بدون شک کشورهای پیشرفته با بحرانی مواجه شده اند که به گفته خودشان بعد از جنگ جهانی سابقه ...
ایجاد مهارت برخورد با بلایایی نظیر کرونا در کتب آموزشی ضروری است
پیشرفت کرده است ولی بازهم ندانسته های زیادی پیش روی ما است. امروز با پیدایش این ویروس منحوس و ضعف بشر مغرور از دانسته های خود پی می بریم که "ایها الناس انتم الفقرا و الی الله و الله هو الغنی الحمید" لذا نکاتی به نظرم رسید که برای شما پیشگامان عرصه علم و دانش اندوزی ذکر می کنم: رسالت دانشمندان، اساتید و دانشجویان عزیز در راه دشوار تحقیق، پژوهش و تبدیل کردن نقاط تاریک و جهل را ...
گفت وگو با مردی که کرونا را یک هدیه می داند!
زنگنه که سال هاست به مباحث روانشناسی علاقمند است و در این زمینه به برگزاری کارگاه و کلاس های کنترل ذهن و موفقیت می پردازد، به ایسنا می گوید: قطعا نیاز به پدیده ای مانند کرونا بود که به این دنیا بیاید تا به ما انسان ها بفهماند تنها نیرویی که می تواند این جهان را مدیریت کند تنها خداوند است نه هیچ شخص و حکومت و یا سیاست و ثروت و مذهب و غیره... پدیده ای که حتی علم و دانش پزشکی هم در براب ...
شرور در عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد
ادامه با تبیین چرایی شرور، اظهار کرد: از دیدگاه عقلی، دلیل پیدایش شرور ضمن باور داشتن به حکیمانه بودن همه عالم این طور قابل توضیح است که شرور در این عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد؛ شرور نسبت به برخی موجودات خوب و نسبت به برخی بد است اما چون خیر آنها به جنبه های بد غلبه دارد خلقت شان حکیمانه است. مثل آتش که هم می سوزاند و هم می تواند موجب گرمابخشی و طبخ غذا شود. منبع: آستان نیوز انتهای خبر/ ...
پاسخ به برخی از شبهات درباره بسته شدن در مساجد در ایام شیوع کرونا
پاکیزه کن .[4] 5. جهان مادی، جهانی مبتنی بر نظام علت – معلولی است. در این نظام، هرپدیده ای علتی دارد و هرعلتی معلولی را به وجود می آورد. بر این اساس وجود شرور، (یعنی پدیده ها و اموری که هرچند در ذات خود خیر است ولی می تواند برای بشر مشکلاتی را ایجاد کند)، ضروری است. ماهیت عالم ماده مقتضی وجود برخی از شرور است و اساسا بدون این شرور تحقق نمی یابد. آفرینش انسان در دل این جهان پرتلاطم و ...
انسان مضطر حضور خدا را در قلب خویش احساس می کند/ انسان پساکرونا
رای ارتقا سیستم ایمنی بدن را به خدمت گرفته است. این روزها با بروز بیماری کرونا و عبور آن از مرحله اپیدمی / همه گیری به پاندمی / جهان گیری، همه احاد بشر و از جمله انسان مدرن در مقابل وضعیتی آنومیک و بی سابقه قرار گرفته است که همه پیش فرض ها و یافته های ذهنی او را به چالش کشیده است. انسانی که در جهان پسانیچه ای توهم مرگ خدا را باور کرده و با چشم بستن بر آسمان، خود را متولی معنابخشی زندگی ...
ارتباط دین و کرونا در برنامه "راز"/ برای مقابله با کرونا هم باید دست به دامن علم شد هم دعا کرد
بپندارید اما در نهایت به نفع شما تمام شود و باعث سعادتتان شود. بالعکس آن نیز وجود دارد و ممکن است فکر کنید که چیزی خیر است اما همان مسئله شما را دچار شر نهایی و عقوبت اخروی کند. شر به معنای نهایی در اختیار انسان است و دین آمده است کمک کند که شرور محدود عالم را تبدیل به خیرات نامحدود کنیم و حتی خیرات محدود را به خیرات نامحدود تبدیل کنیم. برنجکار علم و دین را اصولی مکمل برای مقابله با کرونا ...
کرونا و زندگی هنرمندانه ما /2
ما از خداوندی پرتو گرفته ایم که در آیه 29 سوره الرحمن، خود را خالقی می داند که" کل یوم هو فی شأن" یعنی در همه روزها و لحظه ها در حال انجام کاری تازه است و سزاست که وجود ما نیز که از کانون نور او پرتو گرفته نشانی از تابش خالق داشته باشد تا این گونه رشته ارتباط مان برقرار بماند. در ادبیات اصطلاح آشنایی زدائی( De familiarization) ) یکی از وجوه رستاخیز کلمات در محور زبان شناسی است که ...
خیر و شر دنیوی در مقایسه با خیر و شر ابدی ناچیز است / ارتباط شرور با عدل الهی
حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، استاد کلام حوزه علمیه، 17 فروردین ماه در سلسله مباحث شرور به مناسبت شیوع کرونا، با بیان اینکه مسئله شر موضوعی قدیمی است و یک مسئله نو نیست، گفت: مسئله شر را می توان از دیدگاه های ثنویه، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و کلام جدید بررسی کرد؛ البته نوعاً در غرب مسئله شر در دوره مدرن به عنوان چالش در برابر اصل وجود خدا مطرح می شود و کسانی مانند مکی و فلو آن را بیان می ...
کتابی با محتوایی عجیب/ اعتقاداتی که شگفت انگیزند
...> *فرقه سوفسطائیه همه چیز را در عالم، خیال و وهم می دانند و معتقدند هیج شیئی در عالم وجود ندارد و همه چیز زاییده خیال بشر است. آنها حتی دنیا و آخرت و قیامت و دوزخ و بهشت و حتی مجرداتی چون عقل و فکر را وهم می پندارند. * معطلیه معتقدند جهان از ازل وجود داشته و تا بی نهایت وجود خواهد داشت و هیچ پایانی بر آن مترتب نیست. در واقع این فرقه برای مخلوقات، آفریدگاری قائل نیستند. ...
درون و بیرون همه اوست نوشتاری از محمدتقی فرجی
ن صراط مستقیم فهم الهی می شود. ایدئولوژی و دینداری توحیدی، خدا را یکی می داند و همه مخلوق، از هر رنگ و نژاد و قوم و اندیشه را بنده یک خدا می شناسد. در ترازی عدل الهی، هر کس مبتنی بر وزن خود و بر اساس اوزان ارزشی رصد می شود. محققاً و یقیناً مؤمن و کافر، و خوب و بد نزد خدا یکی نیستند. هرکس آن بدرود عاقبت کار که کشت. بر خلاف نگاهی که می پندارد زشت و زیبا و عدل و ظلم و علی(ع) و معاویه و حسین(ع) و شمر و ...
قدردانی آیت الله عبادی از جهادگران عرصه سلامت/ لیبرال دموکراسی غرب ویروسی خطرناکتر از طاعون و کرونا است
...، حدود 9 الی 10 میلیون انسان بخاطر همین مرض های وبا و گرسنگی هایی که غربی ها ایجاد کردند، مُردند؛ آن جنایات هم کار همین غربی ها بود. وی بار دیگر بر مبارزه جدی همه مردم و مسئولان با ویروس کرونا و شکست آن تاکید کرد و گفت: امید است خداوند ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) را نزدیک بفرماید و بشر را از شر ویروس های خطرناک آخرالزمانی، ویروس های دو پا نجات دهد. پایان پیام/ 404 ...
تبیین جایگاه دعای هفتم صحیفه سجادیه در زندگی انسان
روستایی همه با چنین بحرانی روبرو هستند، این گره کور را چه کسی باید بگشاید، عامل اصلی این وضعیت بحرانی چیست و یا چه کسی است؟ آیا خالق هستی چنین جریانی را برنامه ریزی کرده که باید زندگی با درد و رنج و فشار و غم و اندوه و نگرانی و ناراحتی اداره شود، یا تخلف انسان ها از نظام هستی موجب آن گردیده است در حالیکه نظام خلقت نظام احسن است (فتبارک الله احسن الخالقین) (لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ...
علم ، امید و بحران کرونا
آدمی در مرز بین هستی و نیستی، جهان مرئی و نامرئی، واقعیت و رؤیا، هشیاری و ناهشیاری، خاطره و پیشگویی قرار دارد و هستی او همواره بین نومیدی و امید در نوسان است. حس فقدان مهم ترین سرچشمه امید به شمار می رود. جهانی را تصور کنید که کوچکترین فقدانی در آن نباشد و همه چیز سر جای خود قرار داشته باشد، در این جهان به چه چیزی می توان امید بست؟ امید و فقدان مثل بالا و پایین هم بودِ یکدیگرند؛ هر جا فقدان و محرومیت است امید هم هست. اما خیر و شر چگونه می توانند هم بود هم باشند؟ ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
...، چاپ دوم، 1371ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج2، ص 183، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. [3] . انتساب بالعرض شرور به خداوند ، 5529؛ عدم صدور شر از خدای حکیم ، 46070؛ نسبت آفرینش خیر و شر به خداوند ، 91408؛ سازگاری خیر و شر با توحید و مهربانی خدا ، 936 [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 158، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. T ...
چرا خداوند در حالی که می دانست بسیاری از انسان ها به جهنم می روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
.... علم خداوند به سرنوشت و چگونگی تعامل و رفتارهای موجودات، موجب جبر آنها بر خطاکاری نمی شود و در واقع علم خداوند کاشف کردار بندگان است. آفرینش اهل شقاوت و خلق آنها یک ضرورت است، شیطان باید وجود داشته باشد، تا در این بستر امکان رشد و تکامل انسان ها فراهم گردد. اگرچه خلقت شیطان های جنی و انسی یک ضرورت است، اما این که چه کسی این نقش را بازی کند، با انتخاب و اراده بوده و جبری از ...
علم از قم به جهان افاضه می شود، آمدند این مشعل را خاموش کنند
المسلمین طائب خاطرنشان کرد: وقتی انسان وارد مرحله اولیه تذکر شد، یک نقطه بالاتر هم وجود دارد که اگر معتقدیم که عالم تحت تدبیر الهی است، حوادثی مثل زلزله، صاعقه ها و بیماری هایی که منشأ انسانی ندارد و ما احساس می کنیم طبیعی محض است، بیهوده رخ نمی دهد. اگر این حوادث با تدبیر الهی رخ می دهد، حکمت و دلیلی دارد. یکی از این حکمت ها که خداوند برای بشر بیان می کند، این است که انسان متوجه خدای متعال شود، یعنی در ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
.... نه تنها در قلمرو جهان بیرون که حتی در وجود خود انسان اسرار ناشناختۀ فراوانی وجود دارد که فهم بشر هنوز به آنها راه نیافته است. با توجه به محدودیت دانش بشری، نمی توان ادعا کرد که ما به همۀ اسرار و رموز پدیده هایی که آ ن را شر می دانیم آگاهی داریم. بسا در این امور مصالح فراوانی نهفته باشد که ما از آنها بی خبریم. و پیدا است که نیافتن چیزی نشانۀ قطعی، نبودن آن نیست. بدین ترتیب خردمندی اقتضا دارد که ...
آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است؟ تا چه حد می توان خدا را شناخت؟ و ارزش این شناخت چقدر است؟
، آنها هم خداوند را از منظر هستی محدود خود نظاره می کنند. پس علم هر عالِمی، در محدوده هستی خود عالِم و به میزان خرق و حُجب از ناحیه او می باشد. حضرت علی( علیه السلام ) در بیانی این گونه می فرماید: عقول را هرگز توان دست یابی به کنه و دایره صفت او نیست و از طرفی دیگر، هیچ کس را نیز از شناخت قدر لازم حجابی نمی باشد ؛[21] یعنی از طرفی تمام موجودات جهان امکان، آیات حق اند و مانند آیینه،[22] هم نمای ...
دین برای انسان است یا انسان برای دین؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی هرچند دین چون باز نمود سرشت و فطرت انسان است؛ یعنی انسان و دین دو روی یک سکه هستند، در نتیجه تعیین این که کدامیک برای دیگری است سهل و آسان نیست، ولی از آن جا که انسان محور همۀ معارف و حقایق علمی و عملی در جهان است، می توان گفت دین نعمتی است که خداوند برای تکامل انسان در فراروی او قرار داده، و نردبانی است برای دست یابی مراحل کمال انسانی. پاسخ ...
کرونا و مقام ناز و کرشمه
پیدا کند. بشر کرونا زده به درستی به این نتیجه رسیده است که به موجودی همه دان و همه توان باید پناه ببرد. تاکید می کنم خطای دوره جدید این است که علم را به مصاف خدا برد و جانشین خدا کرد. باید پذیرفت دست کم از کرونا آموختیم که در عین امید به علم و جستجو در اقطار زمین آسمان باید به منبعی لم یزل و لایزال اعتماد کنیم. 2. دعا، در ادیان، مجاز دانسته شده است. ما برای آرامش یا برای رفع ...
چگونه خداوند در فرازهایی از قرآن، تمام خوبی ها و بدی ها را به خود نسبت داده، اما در فرازهای دیگری، عامل ...
می داند، و با توجه به این که هر گرفتاری و بیماری - مانند بیماری های مادرزادی - نمی تواند ناشی از گناهان انسان باشد، باید گفت؛ گرفتاری هایی وجود دارد که برای آزمایش انسان و بستگانش آمده و ربطی به گناه ندارد که در واقع می توان آن را نوعی حسنه دانست؛ چون انسان با مبارزه و تحمل می تواند به مقامات بالاتری دست یابد و این گونه مشکلات - با آن که به ظاهر بدی و سیئه به نظر می آیند - اما چون در واقع حسنه ...
این که خداوند هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه می کند، آیا این آیه بیان گر جبر نیست؟!
شیعه نیوز : پرسش این آیه به چه معنا است: "خداوند هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه می کند". آیا این آیه به معنای سلب اختیار از انسان و جبری بودن آفرینش نیست؟ پاسخ اجمالی در علم کلام ثابت شده است که انسان در انجام دادن کارهای خود دارای اختیار است. و آموزه های قرآنی هم با این حقیقت منافات ندارد، بلکه مؤید آن است، ولی از آن جا که قرآن بعضی از آیاتش بعض ...