سایر منابع:
سایر خبرها
نگاه به طاعون و پرسش های کرونایی
بیماری بلکه به عنوان جلوه ای از شر که باوجود آدمی درآمیخته است تلقی می کرد. شری که به نظر او مثل نظام جهان استوار و پابرجاست.در اثر کامو، طاعونی که در شهر اوزان الجزایر شایع شده بود به هیچ کس و حتی به کشیش شهر که بلیه را خواست خدا می دانست و نیز به مبارزی که همه عمر برای عدالت جنگیده بود رحم نکرد. در پایان داستان این دکتر ریو رئیس بیمارستان شهر بود که زنده ماند و می بایست امید به همبستگی و آینده ای ...
پاسخ به برخی از شبهات درباره بسته شدن در مساجد در ایام شیوع کرونا
نیازی های دنیایی، نه تنها امر معقولی است، بلکه امر لازم و واجبی است. 3. بدون شک حل مشکلات و رفع نیازهای مادی و معنوی انسان بر شناخت علت ها و روش های صحیحی متوقف است که عقل، علم و دین برای انسان تبیین می کند. عقل، علم و دین هرگز رقیب هم نیست اند، بلکه مکمل یکدیگر و راه هایی برای شناخت حقایق اند. عقل، علم و وحی هرسه آفریده خدا است و خداوند بندگانش را به پیروی از هرسه توصیه فرموده است. در ...
درون و بیرون همه اوست نوشتاری از محمدتقی فرجی
وجود صرف است و وجود صرف به خاطر بی کرانگی وجودش، هیچ گونه ماهیت و حَدّ وجودی برای آن مطرح نیست. شریک و تعددی برای آن وجود ندارد. بر این اساس، فرض خدای دیگر، یا هر خدایی برای یک نفر، ممتنع و محال است. خداوند یکتاست و شریک ندارد. از نظر و منظر علم کلام، اصل توحید و اصول توحیدی، یعنی یکی دانستن و یکتا شمردن خدا، و در مقابل، شرک و عمل مشرکانه، به معنی ظلم و گناه نا بخشودنی است. خداوند، علاوه بر نگاه ...
یادداشت رسیده: کرونا در مناقشات علم و دین
داشته است و حجت الهی در شناخت دین محسوب می شود و از منظر دینی خلق برای اطاعت خداوند که همانا راه نجات است، آفریده شده است و طاعت به علم و آموزش میسر می گردد و آموختن بدون عقل میسر نخواهد شد و علم خود از عالم ربانی صادر می گردد و عالم را با عقل می توان شناخت. عقل در مقام فهم گزاره های دینی و استنباط آنان و انسجام بخشیدن به آن ها در مقام تعلیم و اثبات و دفاع از آن ها نقش برجسته ای دارد. دین در زمانی می ...
آیت الله فاضل لنکرانی: درهای آسمان شب نیمه شعبان به سوی خلق گشوده می شود
درهای آسمان شب نیمه شعبان به سوی خلق گشوده می شود به گزارش قم نیوز آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه همه مؤمنین و شیعیان در نیمه شعبان امسال باید یک توجه بسیار خاصی را نسبت به وجود مبارک امام زمان ارواحنا له الفداء داشته باشند، گفت: باید با این حجت خدا واسطه فیض بین خدا و خلق، بین خدا و ماسوی الله یک ارتباط بسیار عمیقی را برقرار کنیم. وی افزود: گرچه امسال دست ما ...
کتابی با محتوایی عجیب/ اعتقاداتی که شگفت انگیزند
...> * سابقیه می گویند آدمیان بر دو گروهند. نخست آنانی که از ازل سعادتمند بوده اند و هیچ گناهی آنها را از مسیر حق منحرف نمی کند و گروه دوم کسانی هستند که شقی آفریده شده اند و راهی برای سعادتشان وجود ندارد حتی اگر اهل طاعت باشند. * مهملیه اعتقاد دارند خداوند بی نیاز است از انسان. نه از معصیت او زیان می بیند و نه از عبادت او سودی می برد بنابراین با خلق هیچ کاری ندارد و عبادات را از او برداشته ...
عضو هئیت علمی دانشگاه معارف قم پاسخ می دهد: احادیث آخرالزمان ناظر به بُعد معنوی شهر قم است
اهل بیت علیهم السلام عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی. وی اظهار داشت: برای درک هرچه بهتر از پناهگاه بودن شهر قم در بروز فتنه های اعتقادی؛ باید به خصوصیت دفع بلا از شهر قم به دلیل وجود عالمان و اندیشمندان دینی در این شهر توجه کرد؛ بر این اساس می توان نتیجه گرفت فروکاستن نقش شهر قم در دفع بلا به موضوعاتی مانند بیماری یا بلاهای آسمانی و طبیعی کاملا غرض ورزانه و غیر علمی است ...
فاضل لنکرانی: شب نیمه شعبان ابواب رحمت خاص خدا باز می شود
خاطرنشان کرد: همه مومنان و شیعیان در نیمه شعبان امسال باید یک توجه بسیار خاصی را نسبت به وجود مبارک امام زمان (ارواحنا له الفداء) داشته باشند. وی افزود: باید با این حجت خدا واسطه فیض بین خدا و خلق، بین خدا و ماسوی الله یک ارتباط بسیار عمیقی را برقرار کنیم؛ گرچه امسال دست ما کوتاه است از تشکیل مجالس میلاد که به یاد آن امام و حجت خدا عرضه بکنیم، اما آدابی که برای شب نیمه شعبان هست، این ها ...
یادداشت| درس هایی که کرونا به ما آموخت
درمانده شود. واقعیت این است که انسان آنقدر مغرور شده بود که خود را و آفریدگار خود را فراموش کرده بود و به جای خداگونه شدن، ادعای خدایی می کرد. شعر استاد سخن سعدی که فرموده بود: رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند؛ تعبیری دیگر گونه یافته بود و با ساخت ابزارهایی که قابلیت های خلقت به او اجازه می دهد، مدعی خلق بود تا اختراع و اکتشاف و در چنین شرایطی حتماً نیازمند یک تلنگر بود. تلنگری که خداوند ...
حضرت علی اکبر(ع) آئینه تمام نمای رسول خداست
رهبری گفت: امام حسین(ع) درباره حضرت علی اکبر(ع) فرمودند که علی اکبر(ع) در خلقت و آفرینش از نظر روحیات، شجاعت، دلاوری، سخاوت و همه کمالات و خوی و خلق و خدمت به اسلام، دفاع از دین و مبارزه با ظالم و ستم گر و خدمت به بندگان خدا و از نظر منطق، گفتار، روش و گویش شبیه ترین مردم به رسول خدا و آئینه تمام قد نمای رسول خداست، اباعبدالله(ع) می فرماید هرگاه ما خاندان پیامبر(ص) مشتاق دیدار رسول خدا می شدیم به ...
مدافعان سلامت، جلوه ای از ایثار و بصیرت علی اکبر / تمدن پوشالی غرب در چالش کرونا نمایان شد
...؛ زیرا جان را که عامل حیات انسان است، با خداوند و ولیّ خدا معامله می کنی. در اهمیت این خصلت همین بس که امام حسین علیه السلام اولین شرط همراهی با کاروان را در بذل جان معرفی کرده و فرمودند هر کس قصد دارد در راه ما جان خود را بذل کند و در لقای الهی وطن گزیند، ما ما همراه شود ؛ مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا در ...
چرا پیامبر (ص) جوانان را دوست داشت؟
حجت الاسلام محمدعلی کمالی، کارشناس دینی در گفت وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت های دینی درباره راهکار روایات برای نجات جوانان از بستر فتنه ها به مناسبت روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر (ع) بیان داشت: نعمت های الهی سراسر وجود انسان را در بر گرفته است؛ آن چنان که خدای متعال در این زمینه می فرماید: وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها (نحل/18) اگر نعمت های خدا را شماره کنید، آن را نمی توانید ...
مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی کند
پرودگار به قرب الهی رسیده و حیاً و میتاً می توانند ما را به خدا نزدیک کنند، تصریح کرد: نقش زیارت این است که ما نزد قبر بنده ای از بندگان صالح خدا می رویم که عالی ترین درجه این بندگان، انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع) هستند و به آنها سلام می دهیم و حاجاتمان را به وسیله آنها از خدا می خواهیم. راشد یزدی معنای زیارت را مودت به اهل بیت علیهم السلام دانست و افزود: مودت غیر از محبت است. قرآن می ...
چرا خداوند از همان ابتدا دین اسلام را که دینی کامل و بی نقص است، برای مردم معرفی نکرد؟
خلقت به صورت کامل خلق نکرده است؟ چرا پدر و مادر کودک باید زحمت یادگیری راه رفتن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن و... کودک را بر عهده بگیرند؛ و چرا خداوند انسان ها را از همان اول، مسلط بر این امور خلق نکرده است؟! اما پاسخ اصلی و حلی اش آن است که انسان موجودی جامع بوده که هم از جنبه ملکوتی و غیر مادی بر خوردار است، و هم از جنبه ناسوتی و مادی. اقتضای جنبه مادی این است که تکامل عالم ماده از طریق حرکت و ...
به قلم حجت الاسلام احمدپناه؛ کتاب "نامه ای از تختگاه" منتشر شد
به گزارش خبرگزاری حوزه ، با رخداد حوادث ناظر به بحران جانشینی پیامبراکرم (ص) و با روی کار آمدن دو حکومت أموی و عباسی و محروم شدن مردم و دانشمندان از آموزه های أهل بیت(ع) و استفاده ابزاری این دو حکومت از سرنوشت و قضا و قدر برای نگه داشتن قدرت خود، عده ای از مردم به جبر و گروهی به تفویض گرایش یافتند. معتقدان به جبر کسانی بودند که برای قدرت خدا أهمیت زیادی قائل بودند؛ چون هیچ عملی را خارج ...
چگونه خداوند در فرازهایی از قرآن، تمام خوبی ها و بدی ها را به خود نسبت داده، اما در فرازهای دیگری، عامل ...
و تفویض به آن اشاره شده است. و خلاصه آن این است که همه حوادث جهان حتی اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد یا سیئه؛ خوب باشد یا بد؛ از یک نظر مربوط به خدا است؛ زیرا او است که به ما قدرت داده و اختیار و آزادی اراده بخشیده است. بنابر این آنچه ما اختیار می کنیم و با آزادی اراده انتخاب می نماییم بر خلاف خواست خدا نیست، ولی در عین حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه می گیرد؛ زیرا عامل تعیین ...
آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است؟ تا چه حد می توان خدا را شناخت؟ و ارزش این شناخت چقدر است؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی انسان می تواند از راه های مختلف به شناخت خدا دست یابد، این شناخت ممکن است از راه عقل باشد و یا از راه دل. گاهی مانند حکیم و فیلسوف از طریق علم حصولی و با استعانت از حسّ و عقل برای مطلوب خود استدلال نموده و آن را می فهمد، و گاه، مانند عارف، از راه علم حضوری به نظاره معشوق می نشیند و آن را شهود می نماید؛ مثلاً برای پی بردن به وجود آتش، گاه ممکن است از راه دودی که ...
می دانیم که اگر فردی قدرت جلوگیری از ظلم را داشته ولی با این وجود، نسبت به آن بی تفاوت باشد، شریک در ظلم ...
روشن شدن این موضوع باید گفت: 1. خداوند انسان ها را با اراده و اختیار خلق کرده، و دنیا را محلی برای نمایش این اراده و اختیار قرار داد.[1] 2. ظلم دارای معنای گسترده ای است؛ زیرا ظلم در لغت، به معنای کار بی جا انجام دادن،[2] و خروج از حد میانه روی[3] است؛ در این صورت ارتکاب هر عمل زشت اعم از این که زشتی آن به حسب شرع باشد یا عقل، ظلم محسوب می شود.[4] 3. با توجه به معنای گسترده ی ظلم ...
انسان از روح الهی آفریده شد و از ابتدای خلقت، فطرت خدا در وجودش بود، پس چرا تبلیغ دین کامل اسلام از ...
انسان کامل خلق شد،[2] ولی این سخنان خداوند به این معنا نیست که انسان همه کمالات را به صورت بالفعل داشته باشد، - و گرنه بچه ای که به دنیا می آید باید همه ی علوم و مهارت ها را بداند- بلکه مقصود از کامل بودن روح انسان و دمیده شدن روح الهی در او، این است که همه ی نیروها و ابزار تکامل در انسان به صورت بالقوه وجود دارد که در سایه تلاش می تواند آنها را به فعلیت برساند؛ این مطلب در خصوص علوم تجربی و مهارت ...
خداوند انسان را با چه هدفی خلق کرد؟
است و ممکنات از جمله انسان محتاج او هستند. ای مردم! شما نیازمند به خدایید، تنها خداوند است که بی نیاز و شایسته ی هرگونه حمد و ستایش است .[3] موسی به بنی اسرائیل گفت: اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید به خدا زیانی نمی رسد؛ چرا که او بی نیاز و ستوده است .[4] امام علی( علیه السلام ) در خطبه ی معروف همام می فرماید: خداوند سبحان هنگام آفرینش خلق، از طاعت و بندگی شان ...
آیا گرایش انسان به بدی، خواست پروردگار است؟
به یکدیگر و نیز آیات فراوان دیگری که در قرآن کریم وجود دارد، "توحید افعالی" را استفاده می نماییم و هنگامی که اراده و خواست انسان در تمامی طاعات تابع و متوقف بر اراده ی حق تعالی بود، و علم خداوند احاطه بر علم او داشت، افعال و آثار انسان، آثار و افعال الاهی خواهند شد. و نه تنها رَمْی او رَمْی الاهی است: وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی ،[6] بلکه افزون بر این که دیگر کارهای خویش را ...
آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
مخلص خدا شدن. آنان انسان هایی هستند که در دنیا، در اثر مجاهدت و ریاضت در راه خداوند، هم از تعلقات دنیا و صورت های مثالی و قالب های برزخی رهیده و هم به حساب خود رسیده اند و یک سره به بهشت ذات و لقای پروردگار خود بار یافته اند. در نتیجه، نه توقفی در برزخ دارند و نه رنج های قیامت دامن گیر آنان می گردد. در حقیقت، آنان تبلور موتوا قبل أن تموتوا هستند. مصداق کامل و حقیقی این عده ...
خدا انسان را به صورت خود آفرید ! این حدیث از نظر سند چگونه است؟ و معنای آن چیست؟
...: ضمیر ها به آدم( علیه السلام ) برمی گردد و مقصود، خلق دفعی آدم( علیه السلام ) است. به عبارت دیگر، از آن جا که پیدایش آدم( علیه السلام ) بدون سپری کردن مراحلی است که انسان از بدو انعقاد نطفه طی می کند، در این حدیث آفرینش آدم( علیه السلام ) به صورت دفعی و کامل مورد اشاره قرار گرفته است.[4] آفرینش انسان بر صورت خداوند، از باب تشریف است؛ یعنی همان طور که خدای متعال کعبه را از جهت ...
امید به معجزه خدا یا امید به دارو و پزشک؟!
خداوند محقق می شود، اما خداوند اراده کرده تا انسان نیز اراده داشته باشد. ازاین رو اگر فعلی از انسان صادر می شود، مستند به اراده و اختیاری است که خداوند به او داده است. نیاز انسان به خداوند، هم از جهت اصل پیدایش است و هم از جهت بقای وجودش و هم از جهت قدرت و اراده ای که خدا برایش در نظر گرفته است و هم از جهت اسبابی که به آن ها نیاز دارد. به این دیدگاه که نه تفویض است و نه جبر، امر بین الامرین گفته می ...
این که خداوند هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه می کند، آیا این آیه بیان گر جبر نیست؟!
و بی راهه را در پیش گرفت، مسئولیت آن تنها بر خود او است. خداوند در قرآن می فرماید: "و الله یدعوا الی دارالسلام"؛[10] یعنی خدا همۀ خلق را به سرمنزل سعادت و سلامت می خواند. هم چنین می فرماید: "من شاء اتخذ الی ربه سبیلا"؛ هر کس بخواهد انتخاب کند راه پروردگارش را... "و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا"؛ هر کس که قصد به سوی ما کند و میل و رغبت حاصل نماید که به جانب ما بیاید، ما او را هدایت و راهنمایی ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
خدا دروغ بسته است؛ زیرا این همان قول مفوضه و معتزله است که قائل به استقلال انسان و نقش نداشتن خدا در کارهای او هستند.[3] به عبارت دیگر، این روایت در مقام بیان یکی از اصول بنیادین تشیع است که مفادش این است: لا جبر و لا تفویض، بل أمر بین الأمرین . مؤید این برداشت، روایت دیگری از پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) است که به صورت مفصّل تری به این موضوع می پردازد: ...
رابطه مشیت الهی و خواست انسان چگونه است؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی انسان موجود ممکنی است که اصل وجود و تمام شئون وجودی خود را از خداوند متعال دریافت کرده و خداوند متعال با اراده تکوینی خویش، او را مختار و مرید آفریده و با این امتیاز، او را بر سایر موجودات برتری داد. پس انسان برترین موجودی است که مخاطب اراده تشریعی خداوند است و به او إجازه تصمیم گیری در مورد اطاعت یا عصیان و گزینش راه خویش و رقم زدن سرنوشت خود، داده شده ...
آیا طبق روایات اگر قومی باشند که تمام احکام خدا را انجام دهند، خدا آنان را نابود کرده و گروهی دیگر را ...
مخالفت و تضاد نداشتن با قرآن بیان کرده اند.[2] در حالی که آنچه به عنوان روایت مطرح شده مضمون آن صراحتاً با آیات قرآن در تضاد است؛ مثلاً خداوند در قرآن بیان می دارد که، هدف از خلقت انسان عبادت و بندگی خداوند است.[3] چگونه ممکن است که خداوند هدف خودش را از خلقت انسان، عبادت قرار داده و از سوی دیگر بگوید اگر قومی بر روی زمین باشند که تمام احکام خدا را بدون کمی و کاستی انجام دهند این قوم را هلاک کرده و ...
صفتی که خدا فقط در میان انسان ها قرار داد
مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی استاد اخلاق در سلسله جلسات مربوط به حیاء ، آن را امر فطری، موهبتی و وعیدۀ الهی دانسته و گفته است: خدای متعال هر انسانی را موحّد خلق کرده است؛ در روایات داریم وقتی انسان به دامان پدر و مادرش آمد (یعنی در روابط با یکدیگر) برخی انحرافات از فطرت حاصل شد. این در حالی است که فطرت اولیۀ او خداجو و خداخواه بوده است. وی افزوده است: هر انسانی که به دنیا می آید خدا ...
تقدس زدائی دینی در معرکه کرونا/ جدا کردن خدا از متن زندگی، آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش
مناسب آن حال برای خداوند در آیات و روایات نیامده باشد؟! اساساً اقتضای اندیشه توحیدی جز این نیست که همه چیز را از خدا بدانیم و با خدا و به سوی خدا و غیر خدا را فقیر محض تلّقی کنیم. در اندیشه دینی همه امور عالم حتّی افعال اختیاری انسان بر محور این شعار توحیدی لا حول و لا قوه إلّا باللّه می چرخد. عقل و علم و تدبیر و تجربه بشری نه در عرض فعل الهی که در طول آن و نه در بیرون و مقابل و معادل ...