داروی سعدی برای رنج های انسان مدرن چیست؟
سایر منابع:
سایر خبرها
تاریخ نگار
296سال پیش در چنین روزی، برابر بیست ودوم آوریل 1724 میلادی، امانوئل کانت، چهره محوری فلسفه جدید در منطقه مرکزی پروس شرقی به دنیا آمد. کانت تجربه گرایی و عقل گرایی ابتدایی مدرن را درهم آمیخت و تا به امروز تأثیر مهم او در معرفت شناسی، اخلاق، فلسفه سیاسی و دیگر حوزه ها ادامه دارد. استدلال کانت بر این اصل استوار است که فهم انسان، منشأ قوانین عمومی طبیعت را تشکیل می دهد. 150سال پیش در چنین ...
فراخوان یادداشت و مقاله درباره کرونا و علوم عقلی
دینی فراوانی در ارتباط با این همه گیری مطرح شده است، اندیشمندان تأملات خود را در این حوزه مطرح و منتشر کنند. این کار هم بر غنای مباحث آنان خواهد افزود و هم به جامعه و عموم مخاطبان نشان می دهد که علوم عقلی نیز سخنی درباره رویدادهای جاری دارند و به کمک این علوم می توان بصیرت هایی در مواجهه با پدیده ها کسب کرد. به همین دلیل، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بر آن است مقالات و تأملات فیلسوفان ...
سعدی معمار واژه هاست
شعری با عنوان تو که از محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی دارد. این استاد دانشگاه اظهار کرد: سعدی حرفش را با عشق شروع و با عشق ختم می کند و اصلا او با عشق به انسان رسید. در کلام او عشق به انسان مطرح است. اگر او عشق به انسان نداشت ابیات او جاودانه نمی شد، بنابراین چه به محتوا و چه به صورت او بنگریم همین است. از سوی دیگر به نظرم وجه مادی انسان مهم است و باید رفع شود اما مساله ای ...
عقلانیت در شکل گیری علم دینی و بومی از نگاه استاد خسروپناه
انسان را انتزاع کرده است؛ اما وجود انضمامی انسان چگونه بحث از فلسفه های مضاف به حقایق را وارد فلسفه می کند؟ موضوع برگزیده استاد با عنوان وجود انضمامی انسان ، قلمرو وسیعی به فلسفه می دهد؛ بدین صورت که هریک از عوارض و احکام انضمامی یا انتزاعی یا استنتاجی وجود انضمامی انسان، موضوع محور کلانی می شود که عوارض و احکام آن، فلسفه مضاف به حقیقتی را به وجود می آورد. ازاین رو، فلسفه های مضاف به حقایق تحقق ...
حوادث طبیعی برای هدایت نوع بشر است/کرونا نشان داد چقدر شکننده ایم
ما هستند تا عادل باشیم. این حدود، توسط خداوند تعیین شده اند و قرآن به طور مکرر از انسان ها می خواهد که از حد تجاوز نکنند، یا کودکان، و به ناحق، مردم را نکشند. قرآن می گوید زندگی مقدس است و حتی کشتن یک فرد به ناحق، مانند کشتن کل نوع بشر است (5-3). حتی در داستان ابراهیم و قربانی کردن پسرش، قرآن تأکید می کند: فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ ...
اکسل هونت و تئوری ارج شناسی (Recognition)
اجتماعی آگاه هستند که به واسطه آنها حقوق و وظایف در جامعه توزیع شده است، شخصی را می توان دارای حقوق دانست که به عنوان عضوی از یک اجتماع به رسمیت شناخته شده باشد. سوژه های فردی به خاطر عضویت مشروع در یک اجتماع سیاسی سازمان یافته براساس تقسیم کار، به رسمیت شناخته شده اند. این سطح ارج شناسی حقوقی برای حراست از کرامت انسانی در اجتماع است، اما در بستر یک اجتماع با توزیع نابرابر حقوق و دستمزدها دیده نمی ...
نگاهی به نظریه تفسیر انسان به انسان/ راه جدیدی در معرفت شناسی
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : حجت الاسلام غلامی گفت: نظریه تفسیر انسان به انسانِ آیت الله جوادی آملی راه جدیدی در معرفت شناسی باز کرده و می تواند در مواجهه با مسائل پیچیده انسان شناسی معاصر ظرفیت های جدیدی را ایجاد کند. به گزارش خبرنگار مهر ، متن پیش رو گفتاری است از حجت الاسلام رضا غلامی، پژوهشگر و مدرس فلسفۀ سیاسی و مطالعات فرهنگی با عنوان نگاهی به نظریه تفسیر انسان ...
نظام آموزشی، جهان را به میدان مبارزه تبدیل کرده/ بازگشت آموزش به ریل، بازگشت به رئالیسم است/ اگر به ...
افلاطونی به یک معنا جان کلام اندیشه فلسفی غرب تا همین اواخر باقی می ماند و خود را در هزارتوی جامعه مدرن چنان می گسترد که انیدیشیدن به وضعیتی را که این مبانی در آن رسوخ نکرده باشد، ممتنع می سازد. تعابیر گوناگونی از فلسفه افلاطونی شده است اما یکی از گیراترین این تعابیر را نیچه ذیل عنوان اندیشه ورزی اخلاقی به دست می دهد. اندیشه ای که جهان فعلی را به بهای ساختن دنیایی بهتر به کناری می گذارد. آیسلین اُ دانل ...
جهان پساکرونا
غیره مراجعه شود، متفاوت از پیشاکرونا خواهد بود. پس ما با ظهور بحران کرونا، جهان پیشاکرونا و پساکرونا خواهیم داشت. ادیسون گفته بود، هیچ چیز نمی تواند بشر را از فکرکردن باز دارد. بشر پساکرونا همواره به دوران کرونا فکر خواهد کرد، مثل بشر پساطاعون. برای نمونه انسان پساکرونا از خود سؤال خواهد کرد، چرا با وجود پیشرفت های شگرف تکنولوژیکی و ارتباطی و ابزارهای مدرن پزشکی و بهداشتی، انسان قرن ...
مواسات، درس بزرگ متمدنانه اسلام به غرب در عصر پساکرونا
اشاره به بیگانه بودن فرهنگ لیبرالیسم و فردگرایی با همیاری و مواسات، گفت: فرهنگ عمومی مواسات و کمک مؤمنانه به عنوان یک درس بزرگ متمدنانه می تواند در جامعه امروز بشری در دوره کرونا و پساکرونا مورد توجه قرار گیرد و حتی باعث تحول در روابط انسان ها از اقوام و ملت های مختلف شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره تأثیر تقویت معنویت گرایی و دین باوری در جوامع مختلف از جمله غرب در دوره ...
نه! ویروس کرونا، تنها خطر جدی تهدیدکننده زندگی انسان ها نیست! خطرهای دیگر کدامند؟
های بیماری های عفونی که درمان اختصاصی مؤثری برایشان نمی شناسیم 9- آثار سوء فناوری های جدید مثلا هوش مصنوعی 10- برخورد سیارک ها 11- و از همه مهم تر نادانی جهانی و ناتوانی انسان ها در فهم مشکلات و همکاری بی چشمداشت برای چاره اندیشی کرونا COVID-19 تنها یک هشدار بود. متاسفانه باید مطمئن باشیم که در طول زندگی خود با تعدادی دیگر از تهدیدهای فهرست شده در بالا روبرو خواهیم شد. شاید به عنوان شهروندان عادی، تنها کاری که از دستمان برمی آید آگاه کردن همنوعان خود و مسئولیت پذیر کردن دولت ها و عوامل تصمیم گیر باشد که البته کار ساده ای نیست! ...
بدن های فرسوده
خارج و به ساحت علمی دقیق چون زیست شناسی وارد می شویم. ساحتی که در مورد مفهومی همه جایی به نام انسان زنده که لزوما غریزه مند است، بحث می کند. پس در اینجا تلاش بر آن خواهد بود تا با تاکید بر بدن به ساخت روایتی با محوریت زندگی مدرن روزمره در جامعه ی ایرانی بپردازیم. به علاوه، تاکید بر بدن با توجه به تاریخ معاصر ایران معنای بیشتری نیز به خود می گیرد. یکی از اهرم های دولت -ملت های مدرن در ایران برای ...
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی
سجاد صفار هرندی گفت: فقر وجودی انسان در مواجهه با بحران کنونی اتفاق مهمی است که حتّی بشر مدرن، سخنگویان مدرنیته و روشنفکران هم به آن اشاره می کنند. دومین نشست از نشست های مجازی بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پدیده ی کرونا 28 فروردین ماه از سوی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. سجاد صفار هرندی مدیر گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، دومین مهمان ...
واکنش حجت نظری به تمسخر یک پاکبان توسط سحر قریشی
: پاکبانان وکارگران امروز با حداقل حقوق و مزایا بیش ترین زحمت را برای رفت وروب و تمیزی شهر و بوستان ها می کشند و حداقل انتظار برخورد محترمانه و قدرشناسانه با این فداکاری ها داریم. فراهانی تاکید کرد: لذا درصورت عدم عذرخواهی رسمی خانم سحر قریشی ، به عنوان نماینده مردم قدرشناس تهرانی پیگیر شکایت مدیریت حقوقی شهرداری تهران از خانم سحر قریشی خواهم بود تا خدای ناکرده اینگونه رفتارهای ناپسند تبدیل به ...
هم اندیشی کرونا و فلسفه سیاسی برگزار شد
کرونا را مدیریت کند. این ظرفیت گروه های مردمی و جهادی را بعد از دفاع مقدس را نادیده گرفتیم و این خیلی می تواند کمک کند. نقش هماهنگ کنندگی دولت نیز در این فضا می تواند پر رنگ شود. بر طبق عملکرد یک جامعه در این گونه بحران ها می توان نوع نگاه یک جامعه با جامعۀ رقیب را بررسی کرد. در خیرات مشترک، لازم است که همه مردم جامعه مشارکت داشته باشند. الآن مشارکت شهروندان همه جهان لازم است ...
نظام معرفتی و فلسفی بشر بعد از کرونا دگرگون می شود
رقم خورده است. مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: طبع بشر این گونه است، چنانچه خداوند نیز در موارد مختلفی به آن اشاره داشته که انسان به هنگام سختی ها روی به آسمان و معنویت می کند، طبق تحلیل اسلامی این مسأله و چنین رویکردی حتی به فطرت آدمی باز می گردد. پس از شیوع کرونا در سطح جهان، حتی در کشورهایی که نَه اسلام وجود دارد و نَه به آن معنا اعتقادات دینی، گرایش ...
ماهیت علم، نظریه و فرآیند تحول در علوم انسانی از دیدگاه استاد خسروپناه
کمتر به اخلاق بها می دهند، درحالی که به جایگاه اخلاق در قالب عرفان و موضوع منازل و مراتب عرفانی باید توجه داشت. کتاب منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، یک نمونه از این نوع بایدها و نبایدهای اخلاقی است [استاد خسروپناه این کتاب را در کتابی با عنوان جستاری در عرفان نظری و عملی شرح داده و بوستان کتاب آن را منتشر کرده است]. حتی روش های تجربی نیز می تواند به ما در تحقق بهتر این بایدها و ...
کار برای خانواده به منزله اثبات واقعی میزان تعهد به همدیگر است/ زننده یا دلخواه نبودن کار نمی تواند عذر ...
. امروز که بشر در اعماق رنج فرو رفته و خویشتن را بیش از هر زمانی در هزارتوی واقعیت گم کرده است، اندیشه فلسفی قدم به انضمامی ترین حوزه های زندگی بشر گذاشته و خود را حسب همان عنوان خودخوانده تاج علوم، محق می داند تا با بازیابی مفهومی زندگی بشری، تجدید حیات خود را این بار از رهگذر معبر زندگی انسان اعلام کند. اما اگر فلسفه چنین آرمانی دارد و قصد کرده در مقام امری خطیر به عالم انسانی بازگردد ...
بررسی تطبیقی اخلاق از دیدگاه کانت و سعدی
. کانت، حقیقت انسان را اراده می داند و شأن و کرامت آدمی را به آن چیزی که می خواهد، مرتبط می کند. (Kant,1998:69) در فلسفه کانت، عقلانیت و تفکر به منزله بنیادی ترین ویژگی آدمی محسوب می شود و آن را به عنوان مبنایی ترین معیار کرامتِ ذاتی انسان معرفی می کند، او عقل را دارای شأن ذاتی و نفس الامری می داند و بر این باور است که این نیرو تنها به نوع انسان اختصاص یافته است؛ وی همچنین، عقلانیت را صفتی ...
نقش درمانگران گفتار در پیچیده ترین وجه حیات بشر
گفتار را رنجوری در آید چه عضوی فریاد رسد؟ رئیس هیأت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، در ادامه عنوان داشت: گفتار، بخشی از وجود آدمی نیست بلکه محیط و محاط بر آن است. علاوه بر این وجه گفتار از منظر ادبی، وجه علمی آن نیز تصدیق همین معرفت است و یقین بر پیچیدگی هر چه بیش تر این توانایی معجزه مانند بشر دارد. به تعبیر مولانا آدمی مخفی است در زیر زبان ، یعنی زبان تنها مهارت و توانایی انسان است ...
وقتی کرونا بر جهانی بودن سعدی صحه گذاشت / پیام اخلاقی- سیاسی حکیم برای مردم دنیا
اعضای جامعه می دانست، و نه پیکره ای واحد و بی ارتباط به جمع. از این منظر سعدی شیراز، نه تنها حکیمی طالب خیر جمع، که جامعه گرایی دغدغه مند و متعهد به نوع بشر است و سخن او در نه تنها در مذمت شر و بدی، که در نکوهش فردگرایی و جامعه ستیزی نیز نمود دارد. چنان قحط سالی شد اندر دمشق / که یاران فراموش کردند عشق / چنان آسمان بر زمین شد بخیل / که لب تر نکردند زرع و نخیل / ... / در آن حال پیش آمدم ...
بچه های خوب بد
...> بشر چیست؟ اگر بخواهیم جمع بندی مارک تواین نسبت به انسان را به صورت خلاصه بیاوریم می توانیم این گونه بنویسیم: بشر ماشینی است که نمی تواند هیچ چیز از خودش ایجاد نماید و کلیه حرکات او تحت تاثیر عوامل خارجی است. کلیه اقدامات بشر برای یک منظور است و آن ارضای نفس می باشد، بشر جز اطاعت از آن قوه درونی چاره ای ندارد. خوی بشر جزء غیرقابل تغییری است که با او به دنیا می آید و تا آخرین دقایق حیات ...
کرونا و پرسش فلسفی از ما
که در تمدن مدرن امروز و غالبِ بشری؛ انسان، مقیاس همه چیز است (11) و ارزش برتر از آن اوست. تمدنی که با همه افسون گری ها و شگفتی هایش اما، انسان معاصر را به غریبه ترین موجود اعصار تاریخی تبدیل نمود چه این که اگر نه رشته ای، تو را به انسان ها و نه رشته ای به خدا پیوند می دهد، پس غریبه هستی(12) و اضافه کنیم که نه رشته ای حتی برای پیوستن به نفسِ خود. بدین سان آیا این ویروس نامرئی م ...
نمود بنی آدم در روزگار کرونا
دور سره ای پر می شوید / یا در آبادی کوزه ای پر می گردد / آب را گل نکنیم ... .اما به باور یک پژوهشگر و منتقد ادبی سعدی و سهراب سپهری به گونه ای کلی و در بعدی وسیع نگران انسان و سرنوشت او هستند و مصداق این همه را در بسیاری از اشعار آنها می توان بازیافت.فرح نیازکار به اشتراک اندیشگانی سعدی و سهراب سپهری اشاره کرده و می افزاید: سعدی و سهراب سپهری تنها برخی از این نوع شاعران اند که می توان در شعر آنها ...
تقدیر شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد از کارکنان شهرداری
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد در پیامی از تلاش کارکنان شهرداری تقدیر و تشکر کرد، متن این پیام به شرح زیر است: همکاران شریف و تلاشگر همه ما با هم دلی و اتحادی کە بنیاد و اساس آن کمک بە حفظ سلامت جامعه بود برگ نوینی در تاریخِ اجتماعیِ کشور و شهر زیبایمان رقم زدیم، خود را اعضای یک پیکر دانستیم و هنگام به درد ...
در نشست بررسی ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا مطرح شد: بررسی پیامدهای بلایای طبیعی همچون کرونا از وظایف علوم ...
و تکنیکی و چشم امید جوامع انسانی به دانشمندان و پزشکان در مواجهه با کرونا، گواه روشی است بر اعتبار و پرسش ناپذیری جایگاه علوم تکنیکی و طبیعی در نزد همگان. اما بررسی وجه عقلی و جایگاه بایسته علوم انسانی را می توان از منظری فلسفی به فرهنگ کاوید. دانشیار دانشگاه امام صادق افزود: فرهنگ به عنوان موجودیتی بشری و برساخته انسان، هویتی معرفتی، جمعی و بین الاذهانی است که بشر آن را در جهت تعامل با ...
حسین هوشنگی در نشست مجازی ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران: بلوای کرونا چالشی در برابر بایستگی علوم ...
طبیعی در نزد همگان اما بررسی وجه عقلی و جایگاه بایسته علوم انسانی را می توان از منظری فلسفی به فرهنگ کاوید. فرهنگ به عنوان موجودیتی بشری و یافته و برساخته انسان، هویتی معرفتی، جمعی و بین الاذهانی است که بشر آن را در جهت تعامل با محیط طبیعی و اجتماعی خود ایجاد کرده است. کارکرد فرهنگ، رفع نیازهای تکوینی و طبیعی و تأمین و تضمین رشد و استکمال انسان است. بدین قرار فرهنگ، اصلاح و تکمیل و مهار طبیعت ...
این ماسکت را بزن، آن ماسکت را بردار...
، موضوع ماسک است. فرقی ندارد نامرئی از نوع نامردی باشد یا بهداشتی و فیلتردار یا الکی و گران با برند فلان. والتر بنیامین، نویسنده و فیلسوف آلمانی درباره مد می گوید: مد تکرار ابدی تجدد است. کرونا از کجا مظهر تجدد شد... لاکردارِ کفتارِ آدم کش. در کتاب فلسفه مد تالیف لارس اسوندسن می خوانیم: پیدایش مُد به عنوان یک پدیده تاریخی دارای یک ویژگی مشترک با نوگرایی است که عبارت از عبور سنت و تلاش ...
در مسیر شهر خدا
تصاحب آن توسط طبقات بالایی بشری (که براساس اتفاق شکل گرفته) نیست؟ شهر غریزه گورینگ در روزهای ابتدایی سعی در نجات یک زن زخمی (میهارو) می کند، در فهم شخصیت گورینگ (که فردی آداب دان و کتاب خوان است) می توان این خصیصه را به پای انسانیت او نوشت. برای او حقوق انسان (اندیشه مدرن) مهم است. اما اولین تجربیات او مواجه با حیوانی ترین غرایز خود است (چراکه اولین تجربیات بشر، غریزی و به صفات حیاتی ...
جهش انقلاب اسلامی بعد از ویروس کرونا در پرتو وعده های قرآن
قاتلان بی گناهان خواهد بود ) ، و هر کس انسانی را حیات بخشد ( از مرگ نجات دهد یا از کفر به اسلام آورد ) گویی همه مردم را زنده کرده ( و هدایت نموده ) است. و به یقین فرستادگان ما برای آنها ( بنی اسرائیل ) دلایل روشنی آوردند ، سپس بسیاری از آنان پس از آن در روی زمین بیش از حد به فساد و خونریزی پرداختند. (مائده/32) با توجه آیات فوق انسان برای حیات حقیقی و زندگی انسانی نیاز به نرمی قلب و استقبال ...