نظام معرفتی و فلسفی بشر بعد از کرونا دگرگون می شود
سایر منابع:
سایر خبرها
دین در پساکرونا| نگاه های معنویت گرا پس از کرونا تقویت می شوند/ کرونا فرصت خوبی برای بازگشت به دین است؛ ...
شفقنا- قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث، کرونا را سبب توجه بیشتر انسان به خدا و فناوری های نوین بویژه درمجامع علمی و حوزوی دانست و پیش بینی کرد: در پساکرونا انسان بازگشت به دین خواهد داشت و روحانیون وظیفه دارند این نگاه معنوی را تقویت کنند. حجت الاسلام رضا برنجکار در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: کرونا اولین بلای عالم و حتی فراگیر جهان نیست، ما در گذشته بلاهای فراگیرتر و دارای آثار مخرّب ...
فراخوان یادداشت و مقاله درباره کرونا و علوم عقلی
دینی فراوانی در ارتباط با این همه گیری مطرح شده است، اندیشمندان تأملات خود را در این حوزه مطرح و منتشر کنند. این کار هم بر غنای مباحث آنان خواهد افزود و هم به جامعه و عموم مخاطبان نشان می دهد که علوم عقلی نیز سخنی درباره رویدادهای جاری دارند و به کمک این علوم می توان بصیرت هایی در مواجهه با پدیده ها کسب کرد. به همین دلیل، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بر آن است مقالات و تأملات فیلسوفان ...
ویروس کرونا ضعف و ناتوانی بشر را نشان داد
اشاره کرد و گفت: باید این مسئله را درک کنیم که دعا دارای سه بُعد به هم پیوسته است و این ابعاد از یکدیگر جدا نیستند که بُعد اول بندگی است به این معنا که دعا مظهری از مظاهر بندگی برای خداوند است که این نشات گرفته از احساس انسان به فقر ذاتی به ذات حق تعالی است و یکی از ابزارهایی است که انسان را از طغیان و استکبار باز می دارد و این نوع از دعا برای طلب نیاز و دفع بلا و بدی نیست، بلکه این نوع دعا ارتباط با ...
امکان تمدن سازی در دوران غیبت وجود دارد/ در وضعیت تمدنی، ظهور امام(عج) را طلب کنیم
ابتدای این نشست مجازی نکاتی را بیان کرد که به شرح ذیل است: نکته یکم: منظور از تمدن کلان ترین نظام مناسبات انسانی است. نکته دوم : مسأله هایی که در مقاله امکان تمدن سازی در وضعیت استضعاف مورد توجه بوده است عبارتند از: 1-رواج روحیه ضعف در وضعیت استضعاف 2-خلط بین مسأله ضعف و استضعاف 3-خلأ تعلیم و تربیت توامند ساز در وضعیت حس ضعف و یا القاء و ضعیت ...
حوادث طبیعی برای هدایت نوع بشر است/ کرونا نشان داد چقدر شکننده ایم
ممکن است رشد کند. به مثال موسی و اینکه او را فرستاد که توسط دشمن خدا و دشمن خودش بزرگ شود فکر کنید. به داستان یوسف نگاه کنید که چگونه از طریق دشمنی برادرانش رویایش متحقق شد. در تعالیم و مباحث فلسفه معاصر از هایدگر تا فوکو، آگامبن، نگری-هارت و دیگران درس های بسیاری است که مؤمنان می توانند پرورندگی ربّ را ببینند؛ و امید داشته باشیم که آنان نیز زمانی به این واقعیت بیدار شوند که خداوند و ...
نگاهی به نظریه تفسیر انسان به انسان/ راه جدیدی در معرفت شناسی
انسان شناسی شده اند و دستاوردهای مهمی هم داشته اند ، و دوره ظهور مسیحیت که چه به صورت مستقل و چه در پیوند با فلسفه، باب تازه ای از انسان شناسی در غرب را به وجود آورده است که البته در آن دوره، شکل گیری خط انسان شناسی عرفانی هم قابل مشاهد است. در انسان شناسی مابعد مدرنیسم هرچند هنوز انسانی شناسی فلسفی یا مسیحی به شکل ضعیف شده ای وجود دارد اما انسان شناسی علمی، درصدد رها شدن از انسان شناسی سنتی ...
انسان های مؤمن مبتنی بر سنن الهی زندگی کنند نه با تکیه بر معجزات
لمسلمین میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود مبحث دعا را مورد توجه قرار داد و گفت: در یک دسته بندی می توانیم سه نوع دعا داشته باشیم که یکی دعای عام است که طلب هدایت، سعادت و عاقبت به خیری می کند و از دعاهایی است که انسان در برابر خداوند آن ها را به زبان می آورد. نوع دوم دعا، دعای خاص تری است و انسان از خداوند توفیق شفا دارد، اما منظور علاج خارق العاده نیست. منظور این است که شما را در پیگیری کردن دارو و دک ...
نان کاسبان مجازی کرونا در مال، جان و اعتقادات دینی مردم
به گزارش ایکنا، پس از شیوع کرونا و همه گیری آن در جهان، یکی از مسائلی که پزشکان برای جلوگیری از شیوع و مهار این ویروس اعلام کردند، قرنطینه و خانه نشینی بود. به تبع این اتفاق، ارتباطات مجازی، انتشار اخبار و خرید و فروش اینترنتی و آنلاین در میان خانواده ها و به خصوص کاربران فعال شبکه های اجتماعی به شکل وسیعی گسترش یافت و قابلیت های غیرقابل انکار فضای مجازی بر همگان روشن شد. حرکت گسترده جامعه به سمت شبکه های اجتم ...
درباره امانوئل کانت
نقد قوه حکم نمود یافته است. وی استدلال می کند که فاهمه انسان، منشأ قوانین عمومی طبیعت است که تشکیل دهنده همه تجربه ماست و عقل انسان است که قانون اخلاقی را به ما می دهد که این قانون، مبنای ما برای باور به خدا، آزادی و جاودانگی است؛ بنابراین، شناخت علمی، اخلاق و باور دینی متقابلاً سازگار و مورد اطمینان هستند زیرا همه آنها متکی به بنیان یکسان خودآیینی انسان اند. به علاوه، انسان برپایه جهان نگری غایت ...
علم اسلامی، آری یا خیر؟
انسان تحصیل شود. طرز استفاده از فناوری که جنبه کاربردی علم است مورد توجه متخصصان دینی و اخلاقی است. وقتی ما آموزه دینی داریم که می گوید: کلما حکم به العقل حکم به الشرع ، (جوادی آملی، 1386) دیگر حجت تمام است. اینکه چرا مسلمانان نتوانسته اند از نهاد علم خوب بهره برداری کنند و نتیجه اینکه کشورهای اسلامی اینچنین زبون و محتاج در برابر علم و فناوری جهان قرارگرفته اند و هنوز هم در بسیاری از ممالک اسلامی این ...
عقلانیت در شکل گیری علم دینی و بومی از نگاه استاد خسروپناه
باید به سراغ عقل رفت که منبع دیگرِ دین است. فلسفه ازآن جهت که ناب ترین دستاورد عقل به شمار می آید و مستند به بدیهیات حرکت می کند، علاوه بر اینکه واقع نماست، هستی مطلق را نیز بررسی می کند و از ای نرو، بر همه علوم و معلومات بشر، حاکم و شامل آن ها خواهد بود؛ از جهت دیگر، فلسفه دستاورد عقلی است که از منابع دین شمرده شده و محصولات یقینی آن، جزء دین به شمار می آیند. استاد خسروپناه معتقد است با ...
امید به علم و تکنولوژی در جهان پساکرونا بیشتر خواهد شد
. بنابراین اگر بخواهیم با صداقت صحبت کنیم باید توجه داشته باشیم که نمی توانیم منشأ این ویروس را به درستی مشخص کنیم. وی تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه این است که کرونا یک مسئله استثنایی و فوق العاده است که بشر در این مقیاس چیزی را ندیده است، حتی در جنگ جهانی دوم نیز به این صورت مسئله حاد نبود. در بحران های مختلفی که به وجود می آید، معمولاً قدرتمندان و ثروتمندان خیالی آسوده دارند که می توانند ...
راه های درمان بیماری "کرونا" با دعا و نیایش/ در غرب مسئله دعادرمانی اجرا می شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام احمدرضا فلاح در گفت وگو با صبح قزوین؛ درباره ی تاثیر دعا بر انسان و محیط اظهار کرد: در کشورهای غربی موسسات، پژوهشگاه ها و حتی دانشگاه های متعددی وجود دارد که در زمینه ی تاثیرات دعا و درمان بیماری های جسمی و روحی فعالیت می کنند. وی افزود: چنانچه می توان با یک جست وجوی ساده به بیشتر مقالات آنها دسترسی پیدا کرد، اما دلیل اینکه دولت های ...
کرونا را به لحاظ فلسفی بررسی می کنیم/ باز بودن فضا در قرن چهارم، موجب ظهور افرادی چون ابن سینا و فارابی ...
مباحث کرونا و علوم عقلی نیز فعالیت هایی انجام دادیم تا کرونا را از نظر فلسفی نیز بررسی کنیم . رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه همه همکاران ما شناسه استخدامی گرفته اند، اضافه کرد: در دوره جدید مدیریت توجه بیشتری به اعضای پیشکسوت از جمله دکتر اعوانی، معصومی همدانی، دینانی، اعتماد، ثبوت و محقق داماد داریم و این استادان جزو اعضای کوشا و فعال این موسسه هستند . ذکیانی به ...
نظام آموزشی، جهان را به میدان مبارزه تبدیل کرده/ بازگشت آموزش به ریل، بازگشت به رئالیسم است/ اگر به ...
می شود که آنها را به کودکان معرفی کنیم. در واقع این فهم ما از انسان است که چنین چیزی را باعث می شود. برای فرهنگی چنین؛ مرگ خطر است. معمولاً اولین واکنش ما در برابر خطر؛ گریز است. جامعه ای که مرگ را خطر می داند، آن را در قالب هشدار وارد نظام آموزشی می کند. همه این ها از نگاه ما به انسان و جهان برمی آید. نظام آموزشی می خواهد جهانی بسازد که همه در آن کامیاب شده اند. برای چنین تلقی ای از انسان و جهان ...
دین داری و درد و رنج های بشری
دین و دردهای بشر دین اگر درزمینهٔ درد، بیماری و مرگ کاری می کند دور کردن آنها از بشر نیست (چه اینکه در قرآن می خوانیم: لقد خلقنا الانسان فی کبد: همانا انسان را در تعب آفریدیم) بلکه در معنا بخشی به درد و بیماری و مرگ است. این رسالتی بس عظیم تر است. انسان ها هر چیزی را تحمل می کنند جز پوچی و بیهودگی را. حاضرند درد بکشند اما این درد معنا و هدفی داشته باشد. حاضرند بمیرند اما اگر این مرگ معنایی داشته باشد و دین به همه این ها معنا می ب ...
کرونا فطرت ما را بیدارتر کرده است/ کرونا؛ ثبات ها و تغییرها
...، 1392، ص 100 به بعد.) اما کرونا مصداق بارزی است بر این ادعای خطای برخی که مدعی اند دین همه چیز را بیان کرده است و از این روی ما غیرمعصومان ، از درون معارف دینی، هم می توانیم به راه درمان کرونا دست یابیم و هم می توانیم علوم تجربی، و امثال علم پزشکی، را دینی سازیم و به علوم تجربی دینی، و امثال علم طب اسلامی، راه یابیم. 2) جنبه عملی: در جنبه عملی، ظهور ویروس کرونا و ...
ماهیت علم، نظریه و فرآیند تحول در علوم انسانی از دیدگاه استاد خسروپناه
، انسان شناسی با تکیه بر الهیات و فلسفه اسلامی ارائه می شود. استاد خسروپناه معتقد است در فرآیند تحول علوم انسانی، علاوه بر اینکه باید مبانی را به صورت جامع دید، به روش شناسی هم باید توجه کرد؛ زیرا مبانی به تنهایی تولید علم نمی کنند. باید دقت کرد که مباحث روش شناسی با موضوع منطق خلط نشود. همچنین وجود و همزمانی فرآیند علمی و اجرایی (مدیریتی) در بحث تحول در علوم انسانی لازم است. در حوزه تحول ...
دعوت مردم به دعا برای ریشه کن شدن ویروس کرونا ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور بعد از ظهر یکشنبه در وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه بیماری کرونا برای انسان های غافل، ناآگاه و ستمگر پیام ارزشمندی دارد، افزود: بیماری کرونا موجب شد تا چشم بشر به روی حقیقت و جهان غیب باز شود. وی با بیان اینکه کرونا می تواند بلا و تنبیه برای افراد ستم گر و امتحان برای معنوی تر شدن ...
آیا کرونا ثابت کرد بود و نبود نماز جمعه و جماعت یکی است
...، نیاز روحی انسان برای تشکر از خالق و رسیدن به کمالات انسانی است). پس اهمیت هر مسئله ای را اولاً باید از نگاه هدف و کارکرد آن و ثانیاً از منظر علاقه مندان همان موضوع دید والّا از نظر کسانی که هیچ علاقه ای به لیگ های ورزشی، سینما و امثال این ها ندارند، تعطیلی این ها نیز هیچ خلأی برای بشر ایجاد نمی کند. همچنین کرونا ثابت کرد که برقراریِ نماز جمعه و مراسمات مذهبی چقدر برای دشمنانِ بشریت مشکل آفرین بوده که با تعطیلیِ آنها این قدر ذوق زده شده اند و با انواعِ شبهه افکنی سعی در ادامه این تعطیلی دارند. منبع: ایکنا ...
گزارشی از وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام
به گزارش خبرگزاری رسا ، وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور، دکتر تاج الدین الهلالی رئیس مرکز افتا استرالیا و استاد دانشگاه الازهر مصر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، در ابتدای سخنان خود با اشاره به ارتباط کرونا با اسلام اظهار داشت: بیماری کرونا برای انسان های غافل، ناآگاه و ...
فلسفه و اهمیت دعا و مناجات در چیست؟
بهتر را پیدا کنیم و با بهره مندی از کلماتی بامسمی در بعد روحی خود انقلابی ایجاد کنیم و با برقراری ارتباط بهتر با خداوند آنچه را که خیر و خوبی است از او بخواهیم. خداوند از بندگان خود خواسته او را بخوانند تا اجابتشان کند، ﴿ادعُونی استَجِب لَکُم﴾. دعا به معنای طلب توجه دعا از نظر لغوی از ریشه ثلاثی "دَعا" به معنای درخواست توجه و متمایل شدن کسی به سمت خود است. در لسان العرب آمده ...
دوران کرونایی و وظایف تاریخ نگاران
است و حرجی بر آنها نیست. امیرکبیر با وسعت دید و تجربیاتش به امور اجتماعی توجه ویژه ای کرد و روزنامه وقایع اتفاقیه او منبع مهمی برای تاریخ اجتماعی دوران خودش است. نهضت مشروطه نیز این نگاه اجتماعی مردم مدارانه را پررنگ تر کرد و تاریخ نگاران جدید با محور مردم، تاریخ را نگاشتند. پزشکی مدرن با تمام وجود به مبارزه با اپیدمی ها و بیماری های مرگبار و معلولیت ساز زمانه پرداختند و مطالب و مدارک ...
اعلام آمادگی مدیر حوزه های علمیه برای انتقال تجربیات مقابله با کرونا در نامه به 50 مقام مذهبی جهان
...: آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، در نامه های جداگانه به 50 مقام مذهبی جهان از جمله پاپ فرانسیس برای انتقال تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد. در این نامه به تجربیات حوزه های علمیه ایران اشاره نشده و تنها اعلام شده که لازم است رهبران و عالمان دینی با تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری ها و آلودگی ها و نیز توجه ...
کرونا و پرسش فلسفی از ما
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در پاسخ به پرسش های ایکنا درباره کرونا و پرسش های بنیادینی که برای انسان به وجود آورده، یادداشتی اختصاصی برای ایکنا ارسال کرده است که در ادامه متن آن از نظر می گذرد: این سؤال که آیا انسان موجودی است برایِ دیگری، یکی از مهم ترین اِنگاره هایی است که هم ای ...
فلسفه اجتماعی در قرآن آماده چاپ می شود
انتشارات این پژوهشگاه در حال آماده سازی برای چاپ و انتشار است. در ادامه نوشتاری که نویسنده اثر درباره آن نگاشته است را می خوانید؛ فلسفه اجتماعی حسب نوع مباحث، زیر مجموعه ای از اندیشه اجتماعی است که با استدلال های عقلی از سطح توصیف های صرف فرا رفته و دغدغه مند تحلیل های مفهومی و نظریه پردازی های فلسفی و اخلاقی می باشد و ضمن صورت بندی پاسخ های اساسی به مسائل نظری اجتماعی، شالوده های حقیقی ...
آیت الله مصباح یزدی: رفتارهای ما زمینه انتخاب و امتحان را برای دیگران فراهم می کند
...، بازمی داشتند. بعد از فراغت از بحث نظری و توجه به حلقه واسطه بین مباحث نظری و مباحث عملی، نوبت می رسد به پاسخ دادن به سؤالات مربوط به وظیفه ما در برابر پدیده های خیر و مطلوب و پدیده های شرّ و نامطلوب؛ چه آن هایی که ابتدایی است و چه آن هایی که نتیجه اعمال خود شخص است، و چه آن هایی که به دست اشخاص دیگری حتی گذشتگان به وجود می آید، و چنان که دانستیم همه آن ها در نظام احسن به صورت ...
داروی سعدی برای رنج های انسان مدرن چیست؟
باب فلسفه اخلاق داشته، به گونه ای مستقیم یا غیرمستقیم وامدار شیخ شیراز است. اهمیت این موضوع زمانی روشن می شود که بدانیم آموزه های او، با گذر هفت قرن همچنان امکان تبدیل به عمل دارد و درواقع، دستوری است برای زندگی انسان ها در همه قرون. استاد دانشگاه و سعدی پژوه در گفت وگو با ایرنا آموزه های مبتنی بر فلسفه اخلاق سعدی را برای بشری که در روزگار شیوع بیماری زندگی می کند، تشریح کرد و ...
حجت الاسلام پویا: کشتن دسته جمعی جوجه ها خلاف انسانیت است
...: کشتار دسته جمعی جوجه های یک روزه قبل از اینکه مساله اسلامی باشد، انسانی است. اگر به فطرت هر انسانی مراجعه کنید، می بینید که هیچ انسانی راضی نمی شود به حقوق دیگران تجاوز کند چه برسد به اینکه بخواهد خون انسان و یا حیوانی را بریزد. اینها، همه مخلوقات خدا و قابل احترام هستند و اساسا نباید به آنها اهانت شود. حیوانات هم موجودات زنده و مفید برای انسان و بشر هستند که جهان در مباحث حقوقی اسلامی و انسانی ...