سایر منابع:
سایر خبرها
انسان با دستگیری از نیازمندان می تواند یدالله باشد
الله صدیقی بابیان اینکه انسان باید دست خود را بال کند تا بتوانند به پرواز دربیاید گفت: اینکه انسان با دست خود حرامی را نگیرد و حرامی را ندهد توفیق الهی است، در روایت دارد دو درهم رشوه در حد کفر است، نه فسق! و انسان در حد کافر از چشم خدا می افتد. بنابراین گرفتنِ مال حرام آتش است. دست نقش مهمی در ارتقای درجه انسان دارد و می تواند با دستگیری از نیازمندان و مستضعفان دست خدا باشد. ...
در استقبال از شب قدر نوشتاری از مرتضی نجفی قدسی
...> بهای جان انسان خیلی گران بهاست و اگر انسان قدر و قیمت خود را بشناسد خدای متعال که خود خالق انسان است در عین حال بهترین خریدار است، چنانکه در سوره توبه آیه 111 آمده است: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یعنی بی تردید خدا از مؤمنان جان ها و مال هایشان را می خرد و به آن ها بهشت را عطا می کند و در حقیقت فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره ...
شرح فرازهای دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
ذات احدیت در همین دنیا هم دارالقرار است و موجب آرامش می شود ِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ رعد ، 28 دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد . راز این که آخرت، دار القرار است: اِنّ الاخره هِی دار القرار؛ غافر/ 39 ، آن است که انسان در دنیا چون به مقصد نرسیده و در بین راه می باشد، آرامش ندارد، ولی وقتی به بهشت رسید، آرامش پیدا می کند، چون حرکت، به مقصد و متحرک به هدف رسیده است ...
اگر بدون ترس از جهنم آدم خوبی شدیم به هدف دین نزدیک شدیم
دین به ما گفتند به خدا و قیامت اعتقاد پیدا کنید چون آنجا روز مشخص شدن میوه هاست و ما در دنیا در تاریکی به سر می بریم. در دنیا به همه باید به دیده احترام بنگریم، به هیچ کس نباید به چشم خفّت و خواری بنگریم حتی فرد عرق خور، شاید او باطن پاکتری از من داشته باشد و شاید او بعدها توبه کند و فرد پاکی شود اما من فقط ظواهری را رعایت کردم و بر اثر غرور نماز و روزه ای که خواندن، جهنمی شوم. ...
بهترین قلب ها، قلب های دور از گناه است
...> وی تصریح کرد: این مژده ای است برای همه ما که از محبین امام حسن مجتبی (ع) هستیم. بهترین عیدی برای همه داشتن حبّ نسبت به رسول خدا، حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و بودن در کنار پنج تن آل عبا در فردای قیامت است. استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هرکس ما پنج تن آل عبا را دوست بدارد، فردای قیامت با من رسول الله و در کنار پنج تن در بهشت خواهد بود ...
دنیا محل سکونت دائمی نیست/ ویژگی های ابرار و اشرار
دنیا محل سکونت دائمی نیست بلکه تنها، توشه ای است برای رسیدن به آرامش ابدی که در جوار حق تعالی، در بهشت برین، انتظار همه انسان ها را می کشد. شیعه پرس، گروه دین و اندیشه: دنیا با همه زیبایی ها و رنگ و لعابش، متاعی نیست که دل نیکوکاران را برباید و آنها را به خود سرگرم کند. آنها بزرگوارتر از آن هستند که به متاع اندک دنیا [1] دل ببندند. پس چشمشان را بر زیبایی های آن می بندند و آن را برای به ...
معراج تجسم بشارت های قرآن برای پیامبر(ص)
وجود دارد، شواهد تاریخی؛ اخبار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از وقایع شب معراج وروایات اهل بیت (علیهم السلام) اجماع شیعه و سنی مشهور در میان دانشمندان شیعه جسمانی وروحانی بودن است و قرائن ذیل بر صحت آن گواهی می دهد این است که معراج جسمانی وروحانی بوده است براساس شواهد قرآن ونصوص این نظر مسلم است . مفهوم واژه عبد در آیه، همان شخصیت خارجی است که از تن و روان (بدن با روح) ترکیب ...
متن و ترجمه دعای روز شانزدهم ماه رمضان + عکس و فیلم
یک از این صفات را نسبت به یکدیگر در می یابیم که به نوعی هر یک از این صفات مکمل یکدیگرند، به طور مثال، کسی که به خداوند عزوجل ایمان آورده است نمی تواند بگوید که من به قرآن ایمان ندارم چرا که قرآن است که انسان ها را به سوی ایمان به خدا و تعبد و بندگی ذات اقدس هدایت می نماید و کسی که به قرآن ایمان آورده است نمی تواند منکر نماز و زکات گردد چرا که اگر چنین کند دستورات صریح قرآن را در این باره زیر پا ...
آثار تربیتی معراج برای افراد عادی هم قابل اکتساب است
الهی برای رسول اکرم(ص) بوده است. وی تصریح کرد: مسئله معراج در دو سوره آمده است؛ یکی در آیه اول اسرا و دیگری هم در سوره نجم است؛ از آیات 13 تا 18 قسمت دوم معراج بیان شده، فرمود: وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَی ؛ پیامبر(ص) برای دومین بار فرشته وحی را در صورت اصلی دید، مرتبه اول مربوط به آغاز وحی در کوه حراء بوده است. این مشاهده در بهشت صورت گرفته و پیامبر(ص) در مشاهده خود به تعبیر این آیات ...
دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان/ آنچه به اجابت دعا سرعت می بخشد
روی آورد این از نعمات الهی است که خدا بر شما ارزانی داشته، این نعمت را قدردان باشید و از بین نبرید. ای خدایی که نیازی به تفسیر و پرسش و سؤال نداری، تو عالمی به حال بنده ات، تو می دانی در دل او او چه می گذرد، یا عالماً بما فی صدور الذاکرین. خدایا، تو خبر از باطن بنده داری و می دانی در دل او چه می گذرد. تفسیر در لغت به معنای پرده برداری و روشن کردن مفهوم جمله است، در قرآن کریم هم تفسیر ...
شرح فرازهایی برگزیده از آیات جزء هفدهم قرآن کریم
غَمٍّ أُعیدُوا فیها وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَریق (22- حج) هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههای آن خارج شوند آنها را به آن باز می گردانند، و به آنان گفته می شود، بچشید عذاب سوزان را از آنجائیکه قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست(13) و جهنم در واقع صورت باطنی گناه است؛ بنابر این می توان گفت این حالتی که آیه از آن سخن می ...
معاشرت با افراد عالم و صالح از عوامل سعادت انسان است
...> به گفته وی کسانی به بهشت می روند که ذره ای ناخالصی نداشته باشند و مانند بلور خالص باشند از این انسان سعادتمند کسی است که در دنیا عیار خود را کامل کند. امام جمعه موقت کاشان گفت: انسانی که عیب خود را ببیند به دنبال رفع آن خواهد بود، اما انسانی که عیب خود را نبیند به دنبال عیب دیگران خواهد بود و از خود غافل خواهد شد و در قیامت باید تاوان آن را پس بدهد تا بتواند به بهشت برود ،چرا که بهشت ...
بیدارباش شانزدهم؛ جاودانه باش
جهت گیری انسان حاکم باشد. بنابراین، باید از خدا خواست تا نسبت به موافقت ابرار و نیکان، و همچنین اجتناب و دوری از اشرار و بدان، توفیق دهد. ابرار و اشرار ، کیانند؟ قرآن کریم در آیات متعدّد می گوید: مؤمنان، دعا می کنند که با ابرار بمیرند ، پاداشی که نزد خداوند است برای ابرار بهتر از هر چیزی است ، ابرار ، از جام هایی که آمیزه ای از کافور ...
برای همنشینی با ابرار باید یعقوب وار عمل کنیم
خدایا من را هدایت کن و دستم را بگیر و به دارالقرار یعنی آخرت رهنمون شو. روی قبور اموات می نویسند: آرامگاه ابدی ؛ ابدیت یک مسئله است و آرامگاه بودن مسئله ای دیگر. وی اضافه کرد: آرام بودن یعنی دستیابی به بهشت که به اعمال انسان در دنیا بستگی دارد، قرآن تاکید می کند: وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی ٰ و نیز می فرماید: لَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ . خدا در آیه 15 سوره ...
پایداری در برابر شیطان؛ ابزارهای نفوذ شیطان در امتهای مختلف
آن را در دل آدمی می نهد و او را به یاد شهوات و لذتهای نفسانی می اندازد و او را سرگرم آرزوها می کند و وسوسه را در قلب او می افکند که در نتیجه او را نسبت به آفریدگارش در شک و تردید واقع کند و هر گاه که آن بنده بگوید: پناه می برم به خداوند شنوای دانا، خرطومش را از قلب او بیرون می کند. ابزار شیطان: روزی شیطان به صورت پیرمردی در آمد و نزد حضرت سلیمان علیه السلام رفت. حضرت سلیمان ...
عشق به نماز و مسجد در سیره امام حسن مجتبی(ع)
. خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ ؛ ب) بهترین و زیباترین لباس، برای بهترین مکان است. خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ ؛البته، برداشت فوق بر این اساس است که کلمه مسجد اسم زمان و یا اسم مکان، و نه خصوص مساجد رسمی، باشد. در این صورت مراد از سجده، پرستش خدا و خضوع در برابر اوست که نماز و پیشانی بر خاک ساییدن مصداق تامّ و جلوه کامل آن است. ج) شریعت حیات بخش اسلام، هم به باطن نماز ...
اعمال خاص شب پانزدهم ماه رمضان
ماه رمضان در کنار قبر امام حسین(علیه السلام) بعد از نماز عشا ده رکعت نماز بگزارد، در هر رکعتی بعد از سوره حمد ده مرتبه قل هو الله احد را بخواند و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد; خداوند نیز به پاداش این عمل، نامش را آزاد شده از آتش ثبت فرماید و قبل از آن که بمیرد، فرشتگان به وی بشارت بهشت می دهند و فرشتگان دیگری، او را از آتش دوزخ ایمن می دارند. خبرگزاری برنا ...
دلمان را به خدا بسپاریم و دلداده او شویم/نشانه ایمان واقعی چیست؟
در راه بندگی و تعالی انسان، هدایت های فراوانی وجود دارد که هر کسی به اندازه ظرفیت روحی خود از آن بهره می برد برای اینکه دل دریایی و وسیع بیابیم باید دلمان را به خدا بسپاریم و دلداده او شویم. به گزارش خبرنگارمهر، هر کاری که قرار است در اطاعت از فرمان الهی صورت پذیرد باید بدون استکبار و خودبزرگ بینی انجام شود. یعنی قلب انسان نیز حالت افتادگی و تواضع داشته باشد. قرآن کریم، نماز و صبر را ...
15رمضان سالروز میلاد کریم اهل بیت(ع)
احوالش دیده نمی شد مگر این که ذاکر خداوند سبحان بود و زبانش راستگوترین مردم و پیامش فصیح ترین آنان بود. حلم آن حضرت همچون آفتاب برای دوست و دشمن آشکار است. از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت شده است که : هر کس بر او حسن گریه کند ، چشمش کور نشود در روزی که چشم ها کور می شود؛ و هر کس بر او محزون شود ، قلب او محزون نشود در روزی که قلب ها محزون می شود ؛ و هر کس او را در بقیع زیارت کند قدمش ...
ارزش اعمال عبادی در نتیجه آنهاست
...، کنارگذاشتن غرور و خودرأیی و نخوت است بنابراین باید توجه کنیم اگر خواستیم به حقیقت دین برسیم باید به باطن عمل توجه کنیم و ظاهر عمل را نردبانی برای رسیدن به پشت بام(باطن) عمل بدانیم. اگر انسان به آن باطن نرسید می تواند پشت ظاهر بایستد و چهره نفاق گونه از خود نشان دهد چون شما پشت تقوا و صداقت نمی توانید بایستید اما می توان گفت فلانی نماز و روزه را مرتب و سروقت می خواند و فرد ریاکار و بدخلقی است ...
رمضان ماه اخلاص و بندگی
ت که بدانی خدا آن را پرده ای قرار داده بر روی زبان و گوش و چشم و شکم و شهوت تو؛ تا به وسیله آن، تو را از آتش جهنم حفظ کند؛ پس اگر عمداً آن را ترک کنی، این پرده الهی را پاره کرده ای . محمدی وند گفت: در این عبارت، امام سجاد علیه السلام می فرماید: روزه ماه رمضان، یک پرده و مانعی است میان انسان و عذاب الهی که تا وقتی این پرده و مانع باشد، انسان، مشمول رحمت و لطف خداوند است؛ اما اگر مسلمانی ع ...
زیباترین پیام های تبریک به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع)
ویژه سالروز ولادت کریم آل طه بارش لطف حق شده بی حد ولادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک ترانه های عاشقی شنیدن داره قطار گدا ها تو مدینه دیدن داره شده شب جشن فرزند حیدر دل از همه برده رو دست مادر میلاد امام حسن علیه السلام بر شما مبارک باد آتش از مهر تو می گردد گلستان یا حسن خار را فیض تو سازد لاله باران یا حسن گر نسیمی از سر کویت ...
ملاک ایمان مقبول در قرآن، پذیرش حاکمیت امام است
قبی برای حکم او نیست یعنی حکم نهایی از خداست؛ یا در آیه 46 زمر أَنْتَ تَحْکُمُ بَیْنَ عِبَادِکَ فِی مَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ ؛ آیه نخست سوره مائده إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ و تعبیری مانند انت خیرالحاکمین و آیه 77 قصص وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ همه مؤید این مطلب هستند که حکم تنها و تنها برای خداوند است. وی با ذکر اینکه آیاتی هم مستقیماً بر حصر حکم برای خ ...
ولایت فقیه ، خیر کثیر انقلاب اسلامی
(بهشت ابد) عطا کنیم فَمَا یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ(7) پس (ای انسان مشرک ناسپاس) چه تو را بر آن داشت که دین حق و روز جزا را تکذیب کنی؟ أَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَم الحْاکِمِینَ(8) آیا خدا مقتدرترین و عادل ترین حکمفرمایان عالم نیست؟ حکمت را بگیر ولو اینکه در سینه ی منافق باشد الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ ...
اکرام ایتام به رسم کریم اهل بیت(ع)
...: حسن بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) در زمان خود از همه عابدتر، زاهدتر و با فضیلت تر بود و هنگام حج پیاده و چه بسا پابرهنه می رفت و هرگاه مرگ را به خاطر می آورد می گریست و هرگاه رستاخیز و زنده شدن را از نظر می گذراند اشک از دیده می ریخت و هرگاه گذر از صراط را در اندیشه می آورد گریان می شد و هرگاه به نماز بر می خاست تنش در برابر خداوند عز و جل به لرزه می افتاد و هرگاه بهشت و دوزخ را به یاد می ...
زیبایی های ماه مبارک رمضان در بیان رهبری
...؛ روزه، ورزش است؛ انفاق، ورزش است؛ اجتناب از گناهان، ورزش است؛ دروغ نگفتن، ورزش است؛ خیرخواهی برای انسانها، ورزش است. با این ورزش ها، روح، زیبا و قوی و کامل می شود. اگر این ورزش ها انجام نگیرد، ممکن است به ظاهر خیلی پسندیده به نظر بیاییم؛ امّا باطنمان یک باطن ناقص و نحیف و حقیر و آسیب پذیر خواهد بود. روزه، یکی از این ورزش هاست. نیت، شرط روزه روزه فقط این نیست که انسان نخورد و ...
سرمایه گذاری نزد خدا
او معنا ندارد. بخشش بی منت إنْ أَعْطَیْتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَکَ بِمَنٍّ؛ خدایا اگر تو عطایی کنی، آن را با منت گذاشتن آمیخته نمی سازی! خدا چون به هیچ وجه به هیچ چیز در هیچ حالی نیاز ندارد، وقتی بخششی هم به کسی می کند نیازی ندارد به اینکه او را تحقیر کند. منت گذاشتن انگیزه نفسانی می خواهد و آن وقتی است که انسان احساس کمبود کند و به خیال خود برای ترمیم این کمبود خود وقتی احسانی به ...
عضو خبرگان رهبری تبیین کرد: راه رسیدن به همت عالی
فراوان نیز به کار می برند. وی با اشاره به آیه 24 سوره یوسف و قصد سوء زلیخا، به امداد الهی خداوند درباره حضرت یوسف(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت یوسف(ع) عصمت ورزید و اگر دلیل روشن و محکم الهی را ندیده بود او نیز نسبت به زلیخا همت ورزیده بود، لذا بر اساس این آیه دو نوع همت از این دو نفر عنوان شده است. آیت الله مهدوی عنوان کرد: از این آیه چند نکته تفسیری به دست می آید که در وهله اول این ...
چرا امام حسن(ع) شجاع ترین چهره تاریخ اسلام است؟/ جایگاه ماه مبارک رمضان در بیان امام حسن(ع)
که اسب های نجیب را با او یدک می کشیدند. هرگاه از مرگ یاد می کرد می گریست و هرگاه از قبر یاد می کرد می گریست، هرگاه به یاد ایستادن به پای حساب می افتاد آن چنان نعره می زد که بیهوش می شد و، چون به یاد بهشت و دوزخ می افتاد؛ همچون مار گزیده به خود می پیچید. از خدا طلب بهشت می کرد و به او از آتش جهنم پناه می برد. چون وضو می ساخت و به نماز می ایستاد بدنش به لرزه می افتاد و رنگش زرد می شد. سه نوبت ...