سایر منابع:
سایر خبرها
حجاب غیر از کارکرد اصلی اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است
موجهی برای اجرا نکردنِ قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهار راه ها کاملا دل بخواهی شود؟! و بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس قانون_مدنی است، اما جامعه ما فقط قانون_کیفری را به عنوان قانون می شناسد! مساله اصلی در قانون_کیفری (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن ...
عباس عبدی:زمانی رنگ روسری کنش سیاسی بود امروز اصل داشتن و نداشتن آن
کنش سیاسی بود، امروز اصل داشتن و نداشتن آن تبدیل به کنش سیاسی شده است. نکته جالب ماجرا مخالفت تعدادی از زنان محجبه با الزامی بودن حجاب است زیرا آنان حجاب را آگاهانه انتخاب کرده اند و دوست ندارند که حجاب به عنوان یک الزام و اجبار معرفی شود. حتی به دلیل امتیازهایی که برای افراد محجبه در نظر گرفته می شود از این وضعیت ناراضی هستند و این انتخاب را در ذهن دیگران با انگیزه های سودجویانه و غیرعقیدتی ...
نقد حمید رسایی به سخنان مهدی نصیری درباره حجاب
دین و عقیده باشیم. وی معتقد است که مطابق پیمایش وزارت ارشاد، 70 درصد جامعه مخالف حجاب اجباری هستند و “اگر” الزام قانونی به حجاب، وضعیت حجاب را افزایش نداده بلکه کاهش داده، آیا باید به این روند ادامه داد؟ آقای نصیری معتقد است دلیل این مخالفت ها، همین اجبار به رعایت حجاب است. در حالی که برای حکمرانی و اجرای احکام الهی، باید مردم را با خودمان همراه کنیم نه در برابر قرار دهیم ...
یک زاویه خوب و زوایای دیگر حکم حجاب
گرفت و بحثش -در داخل و خارج از کشور- دیده خواهد شد. به علاوه فضای جامعه نیز آماده گفت وگو در آن موضوع شده، فرصتی فراهم می آید و می توان بحث ها را، جدی و عمیق، ادامه داد. در این مناظره آقای مهدی نصیری در مقام مخالف الزام و آقای حسین سوزنچی به عنوان مدافع الزام حجاب، مباحثی را طرح کردند. نگارنده همان شب طی توئیتی دیدگاه خود را درباره اظهارات آقای نصیری اینچنین بیان کردم: امشب، مناظره آقای ...
حجاب در چنبره سلیقه بافی ها / نقشه راهی که ترسیم نشد
سلطه برای استثمارگران ایجاد می کند یا نظریه انتخاب حجاب آزاد؟ 35- آیا قانون شرع مقدس معیوب و ناقص است یا عدم اتحاد مجریان و توانمندی آنان به پای عفاف و حجاب زنان و دختران نوشته می شود؟ 36- آیا فلسفه پوشش در اسلام ناب محمدی برای با حجاب کردن زنان بوده یا به جهت حفظ انسجام و اتحاد حدود شرعی و صیانت از خواست اکثریت مسلمانان الزام شده است؟ 38- آیا رشد بی حجابی مساوی با بی ...
عبدی: حجاب اجباری باعث ریاکاری و دو رویی در زنان می شود/ کرباسچی: کروبی نگران مشکلات مردم است!
تعدادی از زنان محجبه با الزامی بودن حجاب است زیرا آنان حجاب را آگاهانه انتخاب کرده اند و دوست ندارند که حجاب به عنوان یک الزام و اجبار معرفی شود. حتی به دلیل امتیازهایی که برای افراد محجبه در نظر گرفته می شود از این وضعیت ناراضی هستند و این انتخاب را در ذهن دیگران با انگیزه های سودجویانه و غیرعقیدتی تلقی خواهد کرد. این وضعیت همچنین موجب رواج فرهنگ ریا و دورویی می شود . این فعال سیاسی اصلاح ...
چرا حجاب انتخابی نیست؟
توجه به عرف و خواست جامعه به هیچ چیز دیگری توجه نمی کنید، این همان چیزی است که در نظام های مدعی دموکراسی به آن می پردازند و مبنای قانون را عرف می دانند نتیجه این می شود که در یک ایالت کسی که مرتکب قتل شود اعدامش می کنند در یک ایالت فقط زندان دارد. اینکه مبنای قانون، عرفی شدن باشد در مقابل اسلامی شدن قوانین قرار می گیرد چون مبنای قانون ما وحی است. جایگاه قانون گذاری در اسلام ...
پیشگامی در دین زدائی برای چه؟
...؛ چون کسی نبوده که به آنها بگوید تقصیر "گشت ارشاد" یا "جمهوری اسلامی" و "قانون حجاب اجباری" آن است تا این همانند یک کلیشه افتاده در چرخه، دائم تکرار شود و اصل مطلب چرائی این تغییر دیده نشود. کلیشه ای خلاف واقع که پدال "ترمز" را به جای پدال "گاز" جا می زند. و اینگونه سگ را گشاده اند و سنگ را بسته. تاسف بار این که این کلیشه ها به عنوان نوعی تبلیغات و مشوق سرعت بخش برای جریان دین زدائی ...
چرا اِمتا الزام آور نیست؟ نگاهی حقوقی به استفاده از سامانه اِمتا
ای در وزارت صمت نکرده است. آیا استفاده نکردن از امتا پیامدهای قانونی برای کسب وکارها دارد؟ خیر. به دلیل آنکه نه قانون جرائم رایانه ای و نه هیچ قانون کیفری دیگری چنین پیش بینی را نکرده و بر اساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات به دلیل عدم پیش بینی قانونی استفاده نکردن از این سامانه هیچ پیامد جزایی ندارد. اگر هم هر ارگانی درصدد الزام استفاده از این سامانه باشد حتی نمی ...
دلار ما را با خود به کجا خواهد برد؟ /خشاب ترامپ؛ پُر یا خالی؟/زنگ خطر برای صنوف پرخطر
آنان حجاب را آگاهانه انتخاب کرده اند و دوست ندارند که حجاب به عنوان یک الزام و اجبار معرفی شود. حتی به دلیل امتیازهایی که برای افراد محجبه در نظر گرفته می شود از این وضعیت ناراضی هستند و این انتخاب را در ذهن دیگران با انگیزه های سودجویانه و غیرعقیدتی تلقی خواهد کرد. این وضعیت همچنین موجب رواج فرهنگ ریا و دورویی می شود. ریشه این مشکل در فلسفه حقوق موجود در نظام قانونگذاری است. فلسفه ای که معلوم ...
براساس آیات قرآن و سیره ائمه(ع) رعایت حجاب واجب شرعی است/ اجباری بودن حجاب از باب زیان بی حجابی برای ...
حرامی که جنبه عمومی دارد و زیان آن به دیگران سرایت می کند، حاکم اسلامی باید جلوی آن را بگیرد؛ مثلاً شراب خواری در ملأ عام باعث آسیب رسیدن به جامعه و نوامیس مردم می شود. حجاب هم همینطور است، یعنی اگر زنی با حجاب بد یا بدون پوشش وارد جامعه شود موجب انحراف مردان می شود، همه مردان که بینش و ایمان قوی ندارند تا بتوانند مقاومت کنند، بنابراین وقتی یک خانم با وضع بد وارد جامعه می شود زیان آن به جامعه ...
آمار اشتباه و نتیجه گیری غلط
، الزام نتوانسته با آن علل و عوامل مقابله کند. ممکن است برخی بگویند که ما قبول داریم که الزام موفق نبوده ولیکن همین که الزام باعث می شود که سالی تنها یک یا دو درصد افت داشته باشیم و سیر فاصله گیری از حجاب تدریجی باشد، خود یک دست آورد است، من می گویم در عین حال این الزام بی هزینه نبوده است. دو قطبی شدن جامعه؛ یکی از هزینه های الزام حجاب به عنوان نمونه: اولا ما با این ...
چرا حجاب در اسلام اجباری شده است؟
بالعکس در لباس پوشیدن، منع لمس و تماس و اختلاط با زنان بیگانه، پرهیز از آرایش و ناز و غمزه، نهی از به صدا در آوردن خلخال های پا که موجب نزول و عذاب الهی می گردد به صراحت در تورات آمده است و در تلمود مجازات سنگین طلاق بدون مهریه برای متخلفین از قانون حجاب پیش بینی گرده است. در کتاب حجاب در اسلام ، آمده است: گرچه پوشش، در بین عرب مرسوم نبود و اسلام، آن را به وجود آورد، ولی در ملل غیر ...
حجاب اجباری یا حجاب اجتماعی؟
شرعی که در آن الزام به رعایت حدود شرعی هم در محدوده پوشش و هم در کیفیت پوشش است، حکمی است که از قرآن کریم و دستورات پیشوایان معصوم(ع) به ما رسیده است؛ به عنوان نمونه آیات 32، 33 و 59 سوره احزاب و آیه 31 سوره مبارکه نور گویای این اصل مسلم است. 3. در تحلیل وجوب حجاب باید نگاه جامعی به آن داشت؛ چرا که این پدیده از یک سو جنبه فردی و شخصی دارد و از سوی دیگر نمی توان آثار و پیامدهای اجتماعی آن ...
چرا در این 42 سال به نقطه مطلوب پوشش نرسیدیم؟
غلامی با اشاره به اینکه به دلیل درست انجام نشدن قوانین در این 42 سال به نقطه مطلوب پوشش نرسیدیم، گفت: قبل از قانون نیز 100 کار دیگر باید می کردیم که یا آنها را رها کردیم یا حال اجرا نداریم. به گزارش شیعه پرس، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه بدون توقف که شب گذشته، 29 شهریورماه از شبکه سه سیما پخش شد، در خصوص نحوه پاسخگویی به مسائل فقهی مربوط به زنان از طرف مقام معظم ...
تفاوت حجاب اجباری با حجاب قانونی/ چرا آمار 70 درصد کذب بود
دینی خواستند انتخاب کنند. حتا دینی که انتخاب کردند را در حوزه امور فردی عمل نکنند. مثلا نماز نخوانند. البته گرفتار عقوبت اخروی می شوند که محل بحث ما نیست. اما الزام برای احکام اجتماعی است. وقتی که بین آزادی فرد با آزادی جامعه تعارض ایجاد شود. بنابرین در الزام قانونی، شما ممکن است به قانون اعتقاد نداشته باشید اما به قاعده بازی حقوق اکثریت تن دهید. این نیز قاعده ای همه زمانی و همه مکانی است. در ...
مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با عنوان قانون الزام حجاب در برنامهٔ زاویه
... بعد از آن ها می پرسند فارغ از اینکه نظر اسلام چیست، به نظر خودِ شما زن ها چگونه در جامعه حضور داشته باشند؟ 66٫3 درصد می گویند پوشش کامل داشته باشند. یعنی می خواهم بگویم که این حرف که می گویند اکثریت مخالف الزام حجاب هستند پژوهش میدانی می گوید این طور نیست. رحیم پور: اگر روزی این نظرسنجی ها نتیجهٔ عکس داد قانون در نگاه شما اجرا نخواهد شد؟ سوزنجی: من می خواهم نکتهٔ دیگری ...
نهادهای متولی برای فرهنگ سازی در زمینه حجاب همت مضاعف کنند
اسلام دانست و خاطر نشان کرد: قانون حجاب برای رسمیت ندادن به یک ناهنجاری است؛ یعنی این ناهنجاری اجتماعی در جامعه رسمیت ندارد و این مهم ترین نکته ای است که باید بدان توجه کرد. حجت الاسلام اشکوری با اشاره به جایگاه دینی امر به معروف و نهی از منکر افزود: یکی از روش های امر به معروف و نهی از منکر این است که به یک ناهنجاری در حوزه اجتماعی، اجازه بروز و ظهور ندهیم. وی در ادامه ...
چرا نصیری گزارش کذب داد؟/ تفاوت حجاب قانونی و اجباری از نگاه مردم
می دانند. مخالفت مردم با واژه حجاب اجباری بدین جهت است که کسی بخواهد مردم را به اجبار و اکراه معتقد به حجاب کند و البته روشن است که این حرف با الزام قانونی متفاوت است. مثل اینکه کسی بگوید با دین اجباری مخالف است اما با تمکین به دین اکثریت مردم و قانون برامده از خواست اکثریت موافق است. این دقیقا همان چیزی است که از نتایج پیمایش ملی ایرانیان نیز بدست می آید. مردم با اجبار ...
نخستین تظاهرات علیه حجاب اجباری در ایران
سخنان آیت الله طالقانی بود که تمام گروه ها به او حسن ظن داشتند: هیچ اجباری در کار نیست مسئله چادر مطرح نیست، مسئله حجاب یکی از مظاهر این حرکت انقلابی است. حضرت آیت الله خمینی نیز اجبار و اکراهی به شکل اکراه بیان نکرده اند. هو و جنجال راه نیندازند و همان طور که بار ها گفتیم همه حقوق حقه زنان در اسلام و در محیط جمهوری اسلامی محفوظ خواهد ماند؛ و از آن ها خواهش می کنیم که با لباس ساده با وقار، روسری هم ...
نقدی بر اظهارات مهدی نصیری در مناظره حجاب/ محسن مهدیان
شبکه اجتهاد: آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال ایشان دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. چند نکته در این رابطه: 1- اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رأی اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانون گذاری را زیر سؤال ...
دعوا بر سر حجاب در یک مناظره در صدا و سیما!
تعریف کرد و اجازه داد عرف جامعه درباره آن قضاوت کند. *در چندسال اخیر موافقان الزام قانونی به حجاب شرعی، بیش از گذشته بر قانونی بودن این موضوع و ضرورت احترام به قانون سخن می گویند که در این باره هم باید گفت اگر عمیق تر به این مسئله نگاه کنیم متوجه می شویم که این گروه از منتهی الیه اسلام حکومتی به منتهی الیه سکولاریسم رجعت کرده اند. به این معنا که به جای آنکه موضع شان دفاع از حکم اسلام باشد از قانون و احترام به آن سخن می گویند که اساسا مفهومی عرفی است. شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از الف، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1399، کد خبر:3990629082، www.alef. ...
علت مخالفت نصیری با اجباری بودن حجاب
فارس در مطلبی به قلم محسن مهدیان به نقد گفته های نصیری پرداخته و نوشته که کل استدلال آقای نصیری دو جمله است؛ اول اینکه با زور نمی شود جامعه را باحجاب کرد؛ چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین را نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالف اند. فارس مدعی شده ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم! الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رأی مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این ...
نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب
اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال 1394 داشته است، بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. اما در برابر این هفتاد درصد چه اتفاقی می افتد... باید ببینیم ایجاد دو قطبی ...
مناقشاتی چند با جناب نصیری پیرامون بحث حجاب/ ابوالفضل اقبالی
دلسوز (که می دانم هستید) به جمهوری اسلامی متذکّرِ نقص هایش در اجرای قانون الزام حجاب می شدم نه اینکه همزبان با دشمنانش اصل قانون را زیر سوال ببرم. جناب نصیری می فرمایند: از نتایج این نحوه مواجهه ما با مساله حجاب ایجاد یک دوقطبی اجتماعی و فرهنگی و دینی بسیار زیانبار در جامعه ایرانی بوده است در حالی که دوقطبی شدن این چنینی جامعه از مهمترین منکرات است که شریعت به آن رضایت نمی دهد و لو آن که ...
جولان اراذل و اوباش در بی توجهی سازمان ها به وظایف قانونی شان
بیفتد که در نتیجه نظم جامعه به خطر می افتد. هدف دیگر اصلاح مجرمان است. فرد از ابتدا به اوباش خیلی حرفه ای تبدیل نمی شود، ابتدا سر و صدایی در محله ایجاد می کند و اگر برخوردی صورت نگیرد، جرم به صورت تساعدی بالا می رود و متهم و مجرم مرتکب جرائم خشن تر می شود، اما در صورت محاکمه و صدور حکم لازم می تواند به جامعه برگردد، لذا عدم برخورد موجب بالارفتن جرم و فرصت اصلاح از مجرمین گرفته می شود. در قانون بحثی ...
نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب
مقوله التزام و باور است، از مقوله امر قلبی است. من در این برنامه نمی خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال 1394 داشته است، بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی ...