سایر منابع:
سایر خبرها
اول مارکت آخر مردم
قبلا به آن می خندیدند جا افتاده و خنداندن مخاطب بدون استفاده از مضمون و صرفا با ادا و جیغ و زوزه و پس گردنی های بازیگران به هم، واقعا کار سختی شده است و ثانیا اگر هم قرار به ساختن یک کمدی شکلک باشد، عطاران و پژمان جمشیدی هیچ کدام گزینه مناسبی برای آن نیستند. آنها هر دو کمدین های کلام و موقعیت هستند. صحنه ای که رضا عطاران و ژاله صامتی در درگاه اتاق منزل شان نشسته اند و برای هم روضه پینگ پنگی از ...
روشن علیه سینما، حجازی علیه سینماگران/ آتش بازی با فندک سینما
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - محمدصالح سلطانی: روشن ، بیانیه تند روح الله حجازی علیه سینماگران است. فیلم، بیش از هرچیز با زبانی رسا اهالی سینما را هدف گرفته و آن ها را به انفعال متهم می کند. شخصیت اصلی روشن ، با بازی رضا عطاران، یک مرد بازنده و بیچاره است که همه چیزش را از دست داده و برای بدست آوردن زندگی اش کار خاصی نمی کند و نهایتا پس از یک انفعال طولانی و بی منطق، دست به انتحار می زند. ...
چراغ اول فجر، سقوط آزاد کارگردان جریان ساز به خاطر شیشلیک
...، مه لقاباقری،جمشید هاشم پور، عباس جمشیدی فر و وحید رهبانی و همچنین به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری و نویسندگی امیر مهدی ژوله است که طبیعتا نام ژوله برای مخاطب سینما درون مایه هایی از کمدی به ذهن می آورد و این امر کافیست تا مخاطب به متفاوت بودن اثر جدید مهدویان پی ببرد. شیشلیک ترکیبی از چند بازیگر کمدی خوب است که کارگردان نتوانسته با وجود در اختیار داشتن رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ژاله ...
درباره فیلم روشن روح الله حجازی | جشنواره فجر 39
خیابانی آن باقی مانده بود، متوقف ماند و چند سکانس معدود شبانه باقی مانده در اردیبهشت ماه جلوی دوربین رفت. نویسنده و کارگردان و تهیه کننده: روح الله حجازی بازیگران: رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری و محمد، ولی زادگان داستان: روشن، مرد میانسال عشق بازیگری، نمی تواند خانه ثبت نامی اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم می ...
همراه با فجر 39؛ فریادِ هیچ - نگاهی به فیلم ابلق
ای واقعی را پیدا و از آن اقتباس کند. آبیار سعی کرده تا از چند آسیب اجتماعی مثل تجاوز، حاشیه نشینی، فقر، مرد سالاری وام بگیرد و قصه ای بسازد، قصه ای که پایانی برای آن ترسیم نمی کند و پایان ساخته شده در فیلم هم نمی تواند پاسخی برای آنچه که آبیار از ابتدا ساخته، باشد. پایانی که جلال با بازی بهرام رادان همچنان در حال پوست کندن گوسفند است و موش هایی می بینیم که هنوز جولان می دهند. ...
روزنامچه فجر 5/ رضا عطاران در یک نقش جدی
تلفاتی نداشت. من به نظرم آمد که اگر این موشک به یک منزل مسکونی برخورد می کرد، چطور می شد. فیلم، لحن یکسان ندارد و ژانرهای مختلف را تجربه می کند: خانوادگی، فانتزی، کمدی و حتی تراژدی. مدت فیلم می توانست خیلی کوتاه تر باشد. به نظرم قصه بی جهت تا 85 دقیقه کش آمده است. اما درست از میانه، ناگهان فانتزی می شود و خیلی طول می کشد تا مخاطب منطق قصه را کشف کند. به هر حال این فیلم را می توان یک فانتزی صرف دانست که راقم چندان با آن ارتباط برقرار نمی کند. مخصوصاً پدر فیلم که دون شأن پدران ایران زمین و مخصوصاً مردان غیور جنوب است. ** امیر اهوارکی ...
گزارش دوربین تسنیم از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر| رقابت تلخ تنابنده و عطاران/ آقای بازیگر در قامت ...
احوال اجتماعی است و در همه سینماهای واقع گرای جهان وقتی قرار است سینماگر از برج عاج خیال پایین آید و دوربین را به بطن جامعه بکشاند، باید در اعماق جامعه این زشتی ها و پلشتی های جامعه را به تصویر بکشد. مردم هم دردشان را از سینما می خواهند و هم لذت هایشان! این منتقد سینما تأکید کرد: درست است سینما پدیده رویاپردازی است و این واقعه در جوهره و خمیره سینما نقش مهمی دارد اما پشت ...
متن و حاشیه روز پنجم جشنواره فیلم فجر| پای خودسوزی به جشنواره باز شد/ موشکِ حمیدرضا آذرنگ به حرف درآمد
های بصری فیلم رفت. فیلمی بعد از "شیشلیک" رضا عطاران، شخصیت جدیدی از این بازیگر طناز به رخِ مخاطب کشید. روشن به ظنّ بسیاری در لایه های پنهان زندگی اجتماعی ایران امروز با همه شرایط اقتصادی و مجموعه فشارهایی که امروزه بر زندگی اقشار فرودست و تهی دستِ جامعه سنگینی می کند، مسائلی را مورد واکاوی قرار می دهد. در میانِ تماشاگران رسانه ای و منتقدینی که از سالن ها خارج می شدند برخی از تلخی زیاد رنج ...
نشست خبری روزی روزگاری آبادان در برج میلاد برگزار شد
ادامه داد: دنیا بی رحمانه به سمتی می رود و پدیده های شوم انسانیت را به ما می آموزند. مثل قرنطینه در دوران کرونا که چیزهای زیادی از جمله احترام به حقوق شخصی همدیگر را به ما آموخت. معتمدآریا در پاسخ به این سئوال که آیا آینده گفتمان موشک هاست، گفت: آینده شکلی بسیار مبهم و پیچیده دارد، به نظرم به جای این که به آینده فکر کنیم باید به لحظه فکر کنیم، همدیگر را دوست داشته باشیم و به یکدیگر مهربانی کنیم. در ادامه آذرنگ توضیح داد: من فکر می کنم موشک روزی روزگاری آبادان خیلی شریف تر از بسیاری از سیاستمداران امروز است که برای انسان ها دل نمی سوزانند و دلشان به رحم نمی آید. ...
نگاهی دیگر به ابلق | عنوانی هوشمندانه برای داستانی باردار و زنانه
معنایی اصیل در داستان است و بناست فیلم همین خرده روایت را دستمایه خود قرار دهد. وزن روایت در این بخش داستان چنان چفت وبست محکمی دارد که در چند سکانس کوتاه ماهیت مادرانه و قوی راحله را به رخ مخاطب می کشد و او را در این عرصه اتفاقاً شکست ناپذیر نشان می دهد. راحله در مقابل نداری و فقر هم نماد زنی ایرانی و صبور و کتوم است که اتفاقاً چون می داند بخش مهمی از رفتار غیرمتعارف شوهر نداری و فقر است ...
شیشلیک، جایی بین زمین و هوا!
...، شوخی ها و جنس کمدی سبک سرانه ای است که علیه خود فیلم، بخشی از آن پتانسیل بالا برای جدی گرفته شدن را از بین می برد. قابل حدس است که چه چیزی در این فیلمنامه، مهدویان را جذب خود کرده است. شیشلیک آشکارا ادامه ای بر جهان لاتاری است. حاشیه نشینانی نادیده گرفته شده که تراژدی شان برای مردمان چند کیلومتر آن سوتر شوخی است. چه این تراژدی ناموس باشد، چه فقر. اگر مهدویان در لاتاری درست پیش از حوا ...
سرنوشت تلخ زنان روسپی شهر نو
رویداد24 علیرضا نجفی: کاوه گلستان از عکاسان برجسته ایرانی بود کهمجموعه عکس منحصر به فردی از زنان روسپی شهر نو در تهران ثبت کرد و زندگی تلخ و غمبار آنان را نشان داد. کاوه گلستان در سال 1382 هنگامی که در سلیمانیه عراق مشغول عکاسی بود، بر اثر انفجار مین درگذشت. یکی از اقدامات انقلابیون در سال 57 حمله به شهر نو و اعدام تعدادی از زنان روسپی بود که گلایه چهره هایی چون آیت الله طالقانی را در ...
انقلاب روی پرده سینما
نخستین فیلم های نسبتا خوش ساخت ناظر بر مبارزات انقلابی و فساد و دسیسه چینی عمال رژیم سابق را می سازد. تز اصلی داستان روشن است؛ مأموران ساواک می کوشند تا چهره های لیدر و مخالف را از اعتبار بیندازند. ماهیگیران اسیر فقر راهی جز صید غیرقانونی ندارند و عمال رژیم با خشونت و قساوت مانع رزق شان می شوند. فیلم به نسبت آثار مشابه، داستان پیشرفته تری دارد و خصوصا با مرگ تاثربرانگیز عمو تراب و تصویرکردن فریب ...
در مضار لاتاری و گوشت قرمز
.... اما گاهی به قدری ارجاعات و اشاره ها رو و واضح است که نمی توان برداشت دیگری کرد. نقد اجتماعی مهدویان درباره فقر، بی عدالتی و حال و روز خراب جامعه، در بستر و فضایی کمدی، فی نفسه ایرادی ندارد و خیلی هم خوب است اما طرح این حرف ها از سوی فیلمسازی با عقبه ای چون او، مثل چاقویی عمل می کند که دسته خودش را می برد. این که دوستداران دیروز او، حالا در مقام مخالف و منتقد سرسخت او وارد میدان نقد و مخالفت ...
کارگردان حسن روحانی علیه کارگران
مصاحبه کاراکتر هاشم (رضا عطاران) با تلویزیون، تا سکانس آخر، فیلم در حال مبالغه است. در جهان شیشلیک، مردم توسط آدم های ظاهرالصلاح بدباطن، تا سرحد مرگ استثمار می شوند و نه تنها اجازه لذت بردن از زندگی را ندارند، بلکه حتی نام بردن از چیزی مثل شیشلیک می تواند برای شان خسارت های سنگینی به دنبال داشته باشد. امید در جهان شیشلیک گم است؛ وجود ندارد. سایه سنگین ایدئولوژی بی بته مدیران کارخانه، بر همه اجزای ...
شیشلیک ؛ مرثیه ای بر یکی از مهمترین استعداد های سینمای ایران
اند و فقیر. اما آیا فیلم مهدویان دلسوز و غمخوار مردم است؟ خیر. مردمِ جهان شیشلیک مشتی گوسفندند. عده ای بی شعور که با دم دستی ترین شکل ممکن قابل مدیریتند. گوش شان به فرمان حاکمیت است و مثل حیوان زندگی می کنند. بیگاری می کشند بدون توقع دستمزد. غذا نمی خورند و به آن افتخار می کنند. مگر نه این است که فیلمی درباره فقر مردم، با ادعای نقد حاکمیت، باید تصویری همدلانه از مستضعفین ارائه دهد؟ مگر ما نباید ...
شیشلیک در اکران عمومی شاید جذب مخاطب کند
فیلم عوض کرده است.پرویزپرستویی یکی ازبهترین بازیگرهای دهه اخیر خود و حضور هدیه تهرانی بسیار درخشان است. وی در ادامه گفت:کاش پیشینه شخصیت اصلی یعنی امیرخان برای من مخاطب بارورتر و باورپذیرتر بود، قهرمانی نیمه اول خیلی ملموس نیست و صرفا به چند دیالوگ اکتفا می شود و این کاملا درنیامده است و چندتا ازشخصیته ای فرعی خیلی شخصیت پذیری مناسب ندارند. شریفی با اشاره به کارگردانی خوب ...
به مردم رحم کنید
، کمدی بفروش بسازد، چه عنوانی می شود داد؟ این کاسبی با کارگران و فقر و مشکلات معیشتی نیست؟ گرفتن ژست اپوزیسیون با سوءاستفاده ای مشمئزکننده از فقر و بدبختی مردم، اتهام زنی های متعدد، تعمیم های ناروا و تحقیر مردم! خود این ماجرا هم البته پدیده عجیبی است. در روزهای گذشته دو فیلم دیدیم با تهیه کنندگی دو سرمایه دار کلان که مردم را هدف قرار داده بودند. مردم را می زدند و قصه شان را بر تحقیر مردم و ...
مهدویان به یک کمدی ساز سطح پایین تبدیل شده است/ این کارگردان به جای نقد سیستم به مردم توهین می کند
بخواهیم برای ابتذال در سینما یک مصداق خوب را مثال بزنیم، باید همین اثر را در کنار بسیاری از کمدی های درجه سومی که در سینما ساخته می شود، نام برد. ابیلی تصریح کرد: شوخی ها در شیشلیک به رابطه دو مرد خلاصه می شود و بارها با این مسئله در اثر شوخی می شود و یا سطح طنز اثر در حد بازسازی صوت وایرال شده یک خانم جلسه ای است، نشان می دهد که موقعیت های طنز در این فیلم در سطح آیتم های اینستاگرامی است و ...
داستان تباهی زنان سه نسل در یک قاب مشحون از نفرت و مردستیز
قرار گرفته، جوانان هوس باز از یک سمت و پدران توتالیتر خشک مغز از سویی دیگر. موجودی مظلوم که در این چنبره لاجرم از یکی شان باردار شده و از ترس دیگری در زیر پل در اثر خون ریزی حاصل از سقط جنین جان می دهد. دیگر قربانی داستان، رها فرشته کوچک معصوم داستان و اتفاقاً اثرگذارترین نسل روایت قصه است که در میانه مشغله های بی مورد پدر و در چرخ دنده دنیای مدرن وقت نشناس او گرفتار نرسیدن ها است و هرگز ...
گریم بازیگرانی که نقش امام خمینی (ره) را ایفا کردند / تصاویر
. چون آدم باید از لحاظ فلسفی بایستی این سبکی روح را داشته باشد که بتواند این قدر دنیا را رها کند. این سبکی یک حال خاصی را می خواهد و به نظرمن بخش عرفان امام (ره) و لطافت شعری اش برای این بخش است. این جمله مرا وارد نقش کرد. کسی که بخواهد چنین نقشی را بازی کند به چیزهای جزئی توجه نمی کند، اما با همه این ها شب فیلمبرداری خوابم نمی برد. اصلاً اضطراب مثل رفتن به روی صحنه است؛ بازیگران جوان بدانند که اگر ...