عادی انگاری مسائل جنسی انسان را به انحراف می کشاند
سایر منابع:
سایر خبرها
معنویت اسلامی عین فقاهت و فقاهت عین معنویت است
عالی ترین ساحت معنویت کنشی هم جهاد در راه خداوند است و نازلترین آن حسن خلق است که ذکر شد. براین اساس جامعه بر مبنای معنویت حیات طیبه ذومراتب پیدا می کند. خسروپناه با اشاره به چیستی فقه، گفت: فقه در معنای عام یعنی فهم دین؛ فقه از لب و عقل و خرد ناب شروع می شود و مراحل بعدی لب، فؤاد و قلب و ... است البته گاهی اوقات، فقه روش اجتهاد است. معنای سوم فقه هم دیسیپلین و دانش فقه یعنی دانش به ...
شگردهای رسانه ای در علوم شناختی|تکنیک 29: بازخوانی برای تحریف
حق شان اجحاف شده است و متاسفانه یک استاد دانشگاه با علاقه ای وافر رضاخان شناس شود. کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد بنابراین بازخوانی ریز اطلاعات برای تحریف همان واقعه ای که تازه خودِ فرد در آن واقعه حضور داشت که اگر نبود کارشان راحت تر می شد، قلمداد می شود. داودی گفت: این خود یک مسیر است، مسیری که برای مخاطب طراحی می کنند، همه آن وقایع پیشین را به واسطه همین مسیر ...
اولین تألیف امام خمینی در اصول فقه: انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه
ملتزم شده و در ضررهای نوعی و مفسده های نوعیه چنین نظری ندارد، ولی حضرت امام می گوید، حق آن است که باید در این مسئله تفصیل داد، اما برعکس نظر مرحوم نائینی چرا که عقل حکم به قبح اقدام به کارهایی که در آنها مفاسد نوعیه باشد، میکند، به ویژه اگر از قبیل اختلال نظام و تفرق و جدا جدا شدن یکپارچگی جامعه باشد. اگر کسی اقدام به کاری کند که منحر به از میان رفتن حکومت و نظم میان انسانها گردد و جامعه به بی نظمی ...
نقدی بر یادداشت آیا رجوع به مجتهد، رجوع به متخصص است؟ | علیرضا دهقانی
در سال های اخیر موج های متعددی را از هجوم به فرآیند رجوع به مجتهد در فراگیری گزاره های دینی ، شاهد هستیم. از جمله طیف اخباریان و طیف موسوم به روشنفکران دینی بیشترین خاستگاه این موج ها بوده اند. اکنون در صدد ارزیابی عوامل یا انگیزه های این امواج فکری و اجتماعی نیستم که البته بررسی آن از جهات مختلف جالب توجه و پرفایده خواهد بود. همچنین مقصودم برشماری مضرات بی اندازه ی این حملات برای هویت، انسجام و مصونیت فکری و عملی جامعه شیعیان نیست. بلکه تنها در پی نقد و بررسی یکی از مصادیق این دست مواجهات هستم ...
تاریخ در کفه ترازو
شعار سال : دکتر رضا داوری اردکانی: از تشریف فرمایی و اظهار لطفتان ممنونم. ما حرف های زیادی داریم که باید با هم بزنیم. بار ها گفته ام و تکرار می کنم که در نظر من ارسطو متفکری بسیار بزرگ است، اما او و هیچکس دیگر در فلسفه حرف آخر را نزده است و نمی زند فلسفه گفت زمان است و زمان آینده است. اشاره ای که به سخنش راجع به تاریخ کردید، جای تأمل دارد. من هم اندکی درباره آن فکر کرده ام. توجیهی که برای آن دارم این است که تاریخ در زمان ارسطو هنوز جلوه ای نداشت و با صورت کنونیش قابل قیاس نبود و نباید این دو را با هم یکی دانست. به این هم توجه کنیم که ارسطو تاریخ را در کنار تراژدی گذاشته و با آن قیاس کرده است. یعنی صرفاً به جزئی بینی منطقی نظر نداشته است و نکته مهم اینکه فکر و فلسفه یونانی نمی توانسته است تاریخی باشد. فکری که کم و بیش نظام زندگی را مطابق نظام طبیعت و نظام عالم می دانسته است، چگونه تاریخی فکر کند. فکر تاریخی وقتی به وجود آمد که انسان دائر مدار جهان و زندگی شد و قدرت پیدا کرد که جهان را تغییر دهد. ارسطو هنوز تاریخ را تاریخ تغییر جهان نمی دانست، اما می دانست که تاریخ سیر طبیعی و کلی امور نیست؛ بنابراین من ارسطو را ملامت نمی کنم. او به تاریخ بی لطفی نکرده است، برای او نمونه و مصداق تاریخ همان است که خود در باب مدینه های یونانی و در کتاب های سیاست و اصول حکومت آتن نوشته است. او چنانکه فرمودید در کتاب تراژدی به تاریخ هم اشاره کرده و در قیاس با شعر آن را جزئی تر دانسته است. مطلب قابل تأمل اینست که تاریخ نویسی و فلسفه و تراژدی نویسی همزمان بوده اند و می دانیم که این یونانیان بودند که تراژدی و تاریخ نوشتند و بسیاری اطلاعات که م ...
گزارشی از چاپ کتاب های انگلیسی و آذری مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)
زه های تقلید و تبعیت از دیگران، مسأله امکان و ضرورت تبعیت از معصوم را کاویده است. او اشکال به عقیده تقلید را از شیوه های تشکیک در دین و با هدف دین زدایی و شبهه افکنی قلمداد کرده است. بررسی حوزه های تبعیت از عقل و وحی و تبیین نگرش اسلام و لیبرالیسم به سنت ها و باورها و ارزش ها و همچنین نقد و بررسی نظریه عدم ثبات قوانین و احکام از دیگر مباحث کتاب است. در پایان نیز به موضوع مقابله جبهه نفاق و کفر ب ...
آیا رجوع به مجتهد، رجوع به متخصّص است؟
سونگری و تعصب آنها شده است. آنها مانند هر انسان دیگری، نیازها، امیدها، آرزوها، عقاید متداول، نگرش ها، باورهای اخلاقی، تعصب ها، ایدئولوژی ها، منافع و علایقی داشته و دارند که شناخت و دانش و مهارت آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داده و سبب دوری آنها از شناخت درست می شود. دانش و تخصص بالای یک متخصص ممکن است سبب شود که هم مردم و هم خود آن متخصص تصور کنند که او در همۀ حوزه های دانش بشری و رشته های علمی ...