(3) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ مرد بازنده
سایر منابع:
سایر خبرها
مرد بازنده ؛ اثری که در رسیدن به یک هویت مستقل مردد ماند
سرهنگ در خلال بررسی پرونده یک قتل مشکوک به رازهای پشت پرده ای نزدیک می شود که حکایت از باندهای مافیایی اقتصادی دارد و پرونده در هاله ای از ابهام از دست او خارج می شود. مرد بازنده با توجه به قصه و نوع ساختار آن در زیر گروه فیلم های ژانر جنایی قرار می گیرد. فیلم هایی که در آن هر چه مجرمان پیچیده تر، پر رمز و رازتر باشند، جذاب تر به نظر می رسند. از دیگر ویژگی های ژانر جنایی می توان به یک ...
آیا مهدویان کارتل های اقتصادی مشکوک را تطهیر کرده است!؟
... به همین دلیل اولین سئوال درباره مرد بازنده این است که آقای خسروی که پرونده قتل را در دسترس دارد، پلیس است یا مامورامنیتی ؟! آیا پلیس امنیتی است؟! چرا در این پرونده قتل با توجه به اینکه یکی از مهره های یک کارتل اقتصادی حذف شده، کاراگاهِ پلیس طورِ فیلم به دنبال سرنخ ها و یافتن روابط فراخانوادگی مقتول است! در پایان با یافتن قاتل و رهایی او توسط کاراگاه پلیس، هزاران سئوال و ابهام در ...
پرونده بازِ مردِ بازنده
؛ اما در فیلم مرد بازنده وقتی مأمور امنیتی از خسروی می خواهد ادامه ندهد دیگر لزومی ندارد که او این مسیر را برود. همه چهره های امنیتی و رئیسش عظیمی که می خواهند جلوی مسیر تحقیقات را بگیرند آدم های خوب قصه معرفی می شوند و خسروی که قصد دارد حتی در شرایطی که پرونده از او گرفته شد بازهم این مسیر را تا انتها برود مرد بازنده است. داستان فیلم از ابتدا دو محور را به پیش می برد پرونده یک قتل و ...
یک پلیس که شخصیت نشده است
احساس می شود، اما مرد بازنده به دنبال اثر قبلی فیلمساز نمی تواند فیلم متقاعدکننده ای باشد و هرگز توان تعلق گرفتن در ژانر مورد نظر کارگردان را ندارد. مردبازنده از همین جا آسیب دیده است که مهدویان تلاش کرده یک پلیس قهرمان خلق کند؛ قهرمانی که زیر بار زور و مصلحت طلبی های سازمانی نمی رود، اما احمد خسروی یک پلیس یا کارآگاهی است که تمام قد تیپ است و اساساً نمی تواند به یک شخصیت مستقل تبدیل شود. در این ...
مرد بازنده برگ برنده مهدویان شد
فیلمساز تقریبا با سوژه ها و مضامین جریان اصلی سینمای ایران تحت عنوان ژانر خودساخته اجتماعی هم اثر متفاوتی در کارنامه او به شمار می رود. جاه طلبی های مهدویان در تجربه گونه های متفاوت سینمایی در فیلم مرد بازنده تجلی پیدا می کند و این تغییر رویکرد در ساختار و ارائه مضمون سبب شده که کارنامه سینمای متفاوت با جریان اصلی سینمای ایران باشد. مردبازنده ظاهرا یک فیلم کاراگاهی با ویژگی های فیلم های ...
با اولین روز از جشنواره چهلم فیلم فجر؛ بیرو و مرد بازنده میهمانان روز اول جشنواره
مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان بود. در این فیلم زندگی یک سرهنگ اداره آگاهی روایت می شد که تلاش می کرد پرده از راز یک قتل بردارد. در این فیلم جواد عزتی ایفاگر نقش نخست بود و همانند دیگر آثارش بازی خوبی از خود ارائه داد. نشست خبری فیلم مرد بازنده با حاشیه های فراوان روبرو بود، چرا که به دلیل ازدیاد جمعیت، عکاسان بابت اینکه نمی توانستند عکس خبری تهیه کنند اعتراض کردند و برخی آنها نیز با ...
نقدی بر فیلم مرد بازنده ؛سیاست به مثابه حرفه
مختص جامعه سینما:محسن سلیمانی فاخر/ فیلم مرد بازنده عاری از استراتژی سینمایی است که با خودشیفتگی توهین آمیز، به گفتۀ ماکس وبر همان سیاست به مثابه حرفه را پیگیری می کند. فیلم تصویرسازی فیلمساز از فساد در سیستم اداری است اما دوپارگی جهان قصه و واقعیت را رقم می زند: نور و تاریکی، خوب و بد، منو تو و ما و دیگران.مهدویان می خواهد از این تار و تاریک بودن شرایط آشوب و بلوای روابط اجتماعی ...
تماشاگر بازنده
مرد بازنده درجشنواره فیلم فجر با انتشار خبر دستگیری نوجوانی 17 ساله، با پدیده شگفت انگیز کاهش سن فساد مالی و اختلاس! مواجه هستیم و علاوه بر آن قصه ده ها پرونده دیگر با جزئیات کامل و روابط و اسامی نقل همه محافل و رسانه هاست، در فیلمی که ادعا دارد کارآگاه خسته اما با صلابتش حتی اگر سیستم هم یاری نکند و از پیگیری پرونده کنار گذاشته شود، باز هم از پای نمی نشیند و علیرغم مشکلات و گیر و گرفتاری های ...
مرد بازنده یک ایده هدررفته است/ حضور بیرو در جشنواره جای سؤال دارد
...: گویی مرد بازنده ساخته شده تا جواد عزتی بتواند اولین جایزه خود را دریافت نماید. کارگردان این فیلم باید بین فیلم های خود فاصله گذاری کند و با صبر و حوصله بیشتری به کار بپردازد. این منتقد همچنین در مورد فیلم بیرو بیان کرد: تدوین و قصه این فیلم مانند آن بود که چندین کلیپ تبلیغاتی را به هم چسبانده اند و شبیه فیلم سینمایی نبود. بیرو در حد صداوسیمای استانی بود و حضور چنین آثاری برای ...
مروری بر فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر/ 1 بیرو ، تصویر یک اسطوره / مرد بازنده ؛ مهدویان، همچنان سیاسی
موضوعات خاص و وِیژه را هموار می کنند و هم به خاطر بازی های خوب بازیگران فیلم هایش است. موضوع مرد بازنده که نقش اول آن را همچنان جواد عزتی بازی می کند و همچنان مثل نقش های دیگرش می درخشد، سیاست، اقتصاد و دست های پنهان روابطی مبهم و رمزآلود است که نمی گذارند حقیقت و واقعیت برملا شود. دست هایی که می کشند، زندانی آزاد می کنند و مامور آگاهی پرونده را جابه جا می کنند و... ابهامی که حتی اجازه نمی ...
علفزار مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی/تابویی که شکسته شد
.... فیلم سینمایی علفزار عنوان اثری در ژانر جنایی است که با سوژه ای ملتهب به چهلمین جشنواره فجر آمده است. اثری با ژست اجتماعی که در چرک ترین و بی اخلاق ترین بستر روایتی ممکن، مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی است و این همه را در تیتراژ ابتدایی فیلم متذکر می شود. اثری به شدت تلخ که البته از بازی های روان و یک دستی برخوردار است و کارگردان فیلم اولی آن به خوبی توانست مخاطب را در 90 دقیقه بر ...
یادداشتهای چهلمین جشنواره فیلم فجر - 3 روز اعتراض ...
بدان پرداخته، باعث شده بتواند با موفقیت این قصه را به همراه خرده داستانهایی جذاب در قالب فیلمی سینمایی روی پرده بفرستد که هم تاثیر گذار باشد و هم اینکه گرفتار ممیزی نشود. پژمان جمشیدی در شمایلی کاملا متفاوت در نقش پلیسی تلخ حاضر شده، نقش آفرینی او در قالب این شخصیت آشکارا موفق تر از جواد عزتی است که در نقشی کم و بیش مشابه در فیلم مرد بازنده حضور داشت، نکته ای که شاید چندان عجیب نباشد ...
یک علفزار شلوغ و از دست رفته
نمی تواند داشته باشد چراکه کاراکتر بازپرس به شدت لنگ در هواست. اصلیت این فیلم در خرده پیرنگ ها مخفی شده است؛ خرده پیرنگ هایی که می توانست طور دیگری روایت شود، اما فیلمساز ترجیح داده از عنصر تعلیق استفاده نکند. اتفاقاً علفزار فیلمی است که می توانست با یک تعلیق مخاطبش را غافلگیر کند، اما در شرایط کنونی همه چیز همان 20 دقیقه اول برای مخاطب رو می شود و دیگر اتفاقات فیلم مثل وجود آن زن و ...
جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم نوآر مهدویان +عکس
مدیریت قبلی بنیاد فارابی (علیرضا تابش) مصوب و ساخته شده است. | بیشتر بخوانید: | روزنامچه فجر 6/ یک فیلم نمادپرداز سیاسی از مجید برزگر، با بودجۀ مرکز گسترش! فیلم نوآر مرد بازنده/ محمدحسین مهدویان/ *** (خوب) خلاصه داستان: احمد خسروی (جواد عزتی) یک کارآگاه ویژۀ قتل است که پروندۀ قتل مدیر یک شرکت را پیگیری می کند. امسال هفتمین سال پیاپی است ...
چهره واقعی دادگاه ها تا ارائه شمایلی جدید از جواد عزتی
و بررسی پرونده را می شناختند و با مناسبات بررسی یک پرونده قضایی آشنا بودند. مرد بازنده همان عناصر ساختاری، به خصوص از منظر کارگردانی سریال متأخر یعنی زخم کاری را دارد. همان آش است و همان کاسه که البته داستان زخم کاری سینمایی تر از مرد بازنده است. در مرد بازنده به سمت درام کارآگاهی/پلیسی رفته است همراه با شخصیت ویژه ای که می خواهد خلق کند اما موفق به پرداخت آن نمی شود، زیرا ...
پرونده کامل چهلمین جشنواره فیلم فجر در قم
.... گرچه آزادی ور نقش کوتاهی در این فیلم دارد و قصه بر محور کاراکتر احمد خسروی افسر 56 ساله اداره آگاهی با بازی جواد عزتی روایت می شود. افسری که مأمور رسیدگی به پرونده قتل پر رمز و رازی شده که به آقازاده سیاسی وصل است و در عین حالی نگاهی به روابط خانوادگی او نیز دارد. مهدویان که سال ها قبل فیلمسازی را در ژانرهای سیاسی و جنگی و اجتماعی و حتی طنز تجربه کرده بود، گفته می شود مرد بازنده را ...
علفزار و شادروان ؛ فیلم های روز دوم جشنواره فیلم فجر/ سعه صدر مسئولان در ساخت علفزار قابل تحسین بود
که که فیلم های جشنواره فیلم فجر، در دو نوبت اکران می شود تا از طرفی از تراکم تماشاگران برای جلوگیری از شیوع کرونا بکاهد و همچنین فرصتی برای تماشای فیلم در دیگر ساعات روز برای علاقمندان ایجاد کنند. امروز فیلم بیرو همچنین در ساعت 19:15 و همچنین فیلم مرد بازنده در 21:30 به نمایش در می آید. همچنین برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر در روز دوازدهم بهمن ماه از ساعت 13 نشست دانشگاهی با عنوان ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | علف زار و شادوران ؛ معمایی در برابر کمدی
یقه مخاطب و خودش را می گیرد اما این گره نیز در حد تیتر است. زیرا انگیزه انتقالی گرفتن امیر حسین برای ما در ابهام می ماند و تبدیل به مسأله نمی شود. از این دو گره که مربوط به شخصیت اصلی مان است که بگذریم، گره هایی که در شروع داستان با آنها درگیر هستیم، ماجرای محوری آغاز می شود. یعنی پرونده تعرض در یک باغ که گریبان دو خانواده متهم و شاکی را گرفته اما خانواده شاکی به خاطر ترس از آبرو می خواهد کنار بکشد ...
مرد بازنده شخصیت منفی قوی در مقابل قهرمان ندارد/ بیرو پرداخت سینمایی بهتری می خواهد
شخصیت ویژه در داستانی لاغر نمی تواند جای رشد و نمو داشته باشد. یک داستان کارگاهی بی شک نیروی منفی قوی و قدرتمندی را در درام می خواهد. و دقیقاً مرد بازنده از همین مسئله لطمه می خورد. قطب منفی در فیلم مهدویان هولدینگی است که تبهکار پرورش می دهد و کلاه برداری می کند، اما هویت آن و کاری که می کند در ابهام و لفافه بیان می شود، و اساساً شناسنامه اش دارای خدشه است و ناکامل. اگر مخمصه مایکل مان را ب ...
عدالت برای همه در محله بازنده ها
در آن ممکن نیست او هر بار سراغ فیلم یا سریالی در گونه متفاوتی می رود و گاهی به شخصیت هایی که در گذشته خلق کرده در قالب یک شخصیت جدید ادای دین می کند. او در هر فیلمی سراغ یک قصه متفاوت می رود و گاهی به شخصیت هایی که در گذشته خلق کرده در قالب شخصیت ها تازه تر ادای دین کند. خسروی کاراگاه پلیس فیلم مرد بازنده ادامه امروزی نمایش مردان مقاومی محسوب می شود که مهدویان تصاویر سینمایی ممتازی را از ...
(1) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ مرد بازنده
محمدحسین مهدویان که به تازگی با کارگردانی سریال زخم کاری تحسین مخاطبان خود را بر انگیخته بود، این بار با ستارگان همان سریال؛ فیلم سینمایی مردبازنده را روانه چهلمین جشنواره فیلم فجر کرده است. فیلمی 128 دقیقه ای در مورد بازرس کهنه کاری که به دنبال حل یک پرونده قتل می باشد . داستان فیلم آنچنان که باید و شاید در زمان 128 دقیقه ای خود که در سینمای ایران متعارف محسوب می شود؛ به خوبی پرداخته نشده و ...
مرد بازنده ، برگ برنده
فرمالیستی خاص خود دارد و مهدویان با دکوپاژ منسجم و فکر شده که در مونتاژ نیز تکمیل شده، موفق می شود تا کلیت پیوسته ای از ایده های تماتیک و تصویری را در جریان روایت فیلم بتند. مثل هر فیلم پلیسی _ معمایی، شخصیت مامور در مرد بازنده یکی از ارکان اثر به حساب می آید و به تبع آن انتخاب بازیگرش نیز اهمیت ویژه ای داشته است؛ گزینش عزتی در نقش احمد خسروی برگ برنده ی فیلم است و علیرغم عدم تطابق سن و سال و گریم ...
رقابت بیرو با مرد بازنده
توانست در سال گذشته، تحسین بسیاری از منتقدان و اهالی سینما را برانگیزد، همچنین سریال زخم کاری مخاطب فراوانی را جذب خود کرد اما مطمئناً مرد بازنده جز کارهای ممتاز این فیلمساز نیست. فیلم خلاف کارهای قبلی فیلمساز از ریتم و ضرب آهنگ خوبی ندارد. مرد بازنده حکایت یک سرهنگ اداره آگاهی را روایت می کند که مامور حل یک پرونده قتل است اما این تازه آغاز ماجراست چون در این پرونده مسائل نظیر گذشته نیست ...
مهدویان: جواد عزتی ستاره تکرارنشدنی سینما است/عزتی: از پیشنهاد بازی در مرد بازنده سوپرایز شدم
خبرگزاری میزان - نشست خبری فیلم سینمایی مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سالن نشست خانه جشنواره واقع در برج میلاد تهران برگزار شد. محمدحسین مهدویان درباره حضور کاراکترهای قهرمان در فیلمهایش گفت: من همیشه می گویم که هر سوالی باید محصول یک ابهام باشد، در مورد این فیلم یا سایر آثار قهرمانانم بر مبنای شخصیت های واقعی نیستند، شاید کسی جایی کاراکتری شبیه قهرمان این فیلم پیدا کند ...
فیلم نوآر ایرانی در شهر همیشه بارانی
و ساختارشکن است و در سطح باقی می ماند. مهدویان مانند فیلم لاتاری بازهم محافظه کارانه با مساله ای که طرح می کند روبرو می شو د. در لاتاری مساله قاچاق جنسی دختران به کشورهای عربی به یک فرد و انتقام گیری شخصی محدود می شود همانطور که در مرد بازنده بازهم کارگردان این جسارت را ندارد که مساله فساد اقتصادی را از سطح یک آقازاده وزیر فراتر ببرد و به طرح لایه های عمیق این فساد بپردازد. اتفاقی ...
مرد بازنده ادای دین به سینمای مِلویل و آلن دلون بود/ پایین ترین دستمزد سینما به فیلمنامه نویسان تعلق ...
به گزارش خبرنگار ایلنا، در روز نخست و در سانس دوم نمایش فیلم ها در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر که در برج میلاد برگزار می شود، فیلم سینمایی مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان برای تماشای اهالی رسانه و منتقدان روی پرده رفت. این فیلم روایت داستان ماموری باتجربه و سالخورده با بازی جواد عزتی است که در دایره جنایی و رسیدگی به پرونده های قتل کار می کند و درگیر یک پرونده خانوادگی پیچیده ...
شمع چهل سالگی فجر امروز فوت می شود؛ کرونا حاضر و دبیر غایب!
و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بپردازد. این برنامه هر شب از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود. پیشنهاد ویژه؛ فیلم مرد بازنده همیشه از فیلمسازان کنجکاوی برانگیز در جشنواره فجر بوده است؛ فیملسازی که استمرار حضور هفت ساله اش در فجر باعث افت کیفی آثارش نشده و هر سال رونمایی از فیلم تازه اش حرف و حدیث هایی به همراه داشته است. چه زمانی که فیلم های تحسین شده ای چون ماجرای نیمروز و ...
آقای مهدویان، مرد بازنده نباش، قدرت را رها کن
سرد ژانری اش ماجرای نیمروز را بیاد می آورد. قصه گویی پُرمایه و فشرده بر مبنای یک تعلیق بزرگ و مجموعه ای از انتظارات دراماتیک کوچک. با فضاسازیِ پارانوییکِ کنترل شده و برودتی کنایی و بامزه در لحن که حاصل مهارت و پختگی مهدویان در امر فیلمسازی است. نکته مهم به تلفیق دقیق الگوهای ژانر آمریکایی (پلات ژانری) با مود بومیِ فیلم ایرانی (ملودرام خانوادگی) برمی گردد. مرد بازنده بعنوان یک فیلم ...
مرد بازنده ضعیف ترین فیلم مهدویان و بیرو در حد یک تله فیلم / بحران بهداشتی در کاخ جشنواره / تداوم یک ...
کامل همه فیلم ها را از اینجا می تونید ببینید برنامه اکران فیلم ها در سالن های سینمای مردمی را از اینجا می توانید دانلود کنید در نخستین روز از این دوره جشنواره شاهد نمایش بیرو به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. قاعدتاً توجه ها در روز نخست متوجه فیلم تازه مهدویان بود؛ فیلمسازی که اگرچه فیلم به فیلم عملکردش ضعیف شده اما در این دوره ...
مرد بازنده ضعیف ترین فیلم مهدویان و بیرو در حد یک تله فیلم / بحران بهداشتی در کاخ جشنواره / تداوم یک ...
کامل همه فیلم ها را از اینجا می تونید ببینید برنامه اکران فیلم ها در سالن های سینمای مردمی را از اینجا می توانید دانلود کنید در نخستین روز از این دوره جشنواره شاهد نمایش بیرو به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. قاعدتاً توجه ها در روز نخست متوجه فیلم تازه مهدویان بود؛ فیلمسازی که اگرچه فیلم به فیلم عملکردش ضعیف شده اما در این دوره ...