سایر منابع:
سایر خبرها
پرونده بازِ مردِ بازنده
اثبات و یا تغییر دهد و درنهایت نتیجه کار همانی شد که اگر احمد خسروی هم نبود می شد. فیلمی که بر بازنده بودن قهرمانان، شخصیت ها و شاید خود فیلم ساز و فیلم سازی اش صحه می گذارد. فیلم باوجوداینکه بر بستر و ژانر پلیسی جنایی مطرح می شود بازهم سرشار از شعارهای ریزودرشتی است که در جای جای مختلف آن شنیده و دیده می شود. اینکه لابی های قدرت و کارتل های اقتصادی و سیاسی خودشان تئوری های توطئه را خلق ...
درام کارآگاهی نم کشیده!
.... مهدویان قصد داشته تا در این فیلم یک کارآگاهِ ایرانی و متعهد را خلق کند، اما در این راه ناموفق است. احمد خسروی به هیچ وجه، شمایل یک پلیس کاریزماتیک و باهوش را ندارد و اعمال و رفتارش، همدلی و همذات پنداری مخاطب را برنمی انگیزد؛ از ظاهر زمخت و نچسب او گرفته تا رفتارهای غیرحرفه ای و پرتناقض و خشونت آلود او، همه به گونه ای طراحی و به تصویر کشیده شده اند که این کاراکتر از یک کارآگاه آرمانی و خوب ...
انتقاد طوفانی و تند فراستی به فیلم بازنده مهدویان
تا مخاطب آن را دوست داشته باشد. فیلمنامه پیرنگ اصلی ندارد و نمی تواند قهرمان بسازد. شخصیت اول از همه نظر کوچک است و پخمه! فیلمنامه فراز و عطف ندارد و در عرص پیش می رود. در فیلمنامه مهدویان همچنان مشکلات قبلی خود را دارد. مقدسیان: خوشحالم از اینکه ابراهیم امینی مجددا در کنار مهدویان قرار گرفت. اگر امینی نبود فیلمنامه از این هم فاجعه تر می شد. مشکل از آنجاست که فیلمنامه های قبلی مهدویان با ...
خط داستانی موقعیت مهدی متفاوت ازسریالش است
ادامه داد: در دوره ساخت فیلم سینمایی درخت گردو و پیش از ورودم به پروژه دسته دختران ساخته منیر قیدی، فیلمنامه مرد بازنده را نوشته و تمام کرده بودیم. ابتدا قرار بود با تهیه کننده دیگری این فیلم ساخته شود که ماجرای کرونا پیش آمد و تولید آن به متوقف شد. این فیلم نامه نویس که تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان در دیگر پروژه های سینمایی این فیلم ساز را هم داشته درباره تفاوت مرد بازنده با دیگر آثار ...
شادروان ؛ فیلمی که شوخی هایش هم جدی نمی شود
اگرچه افراط، تفریط، اغراق و ناهماهنگی از اصلی ترین مولفه های یک اثر گروتسک است که با یک پس زمینه سیاه و تلخ، حرف های جدی خود را با بیانی متفاوت به مخاطب خود ارائه می دهد اما در دومین ساخته حسین نمازی این مولفه ها به خوبی در کنار هم نمی نشیند و فیلم چندان جدی به نظر نمی رسد. فیلم بیشتر از آنکه مخاطب را به سمت و سوی یک فضای متضاد و ناهمگون اما حساب شده و هدفمند سوق دهد، در یک روایت آشفته ...
مرد بازنده برگ برنده مهدویان شد
فیلمساز تقریبا با سوژه ها و مضامین جریان اصلی سینمای ایران تحت عنوان ژانر خودساخته اجتماعی هم اثر متفاوتی در کارنامه او به شمار می رود. جاه طلبی های مهدویان در تجربه گونه های متفاوت سینمایی در فیلم مرد بازنده تجلی پیدا می کند و این تغییر رویکرد در ساختار و ارائه مضمون سبب شده که کارنامه سینمای متفاوت با جریان اصلی سینمای ایران باشد. مردبازنده ظاهرا یک فیلم کاراگاهی با ویژگی های فیلم های ...
شادروان ناکام ماند/ مرد بازنده در صدر جدول
شادوران اعطا کردند؛ البته این فیلم بر خلاف بیرو و مرد بازنده توانست از یک منتقد 4 ستاره و از یک منتقد دیگر 5 ستاره دریافت کند و مجموع ستارگان خود را به 33.5 برساند. البته یک منتقد هم به ساخته هیچ ستاره ای نداد شادروان فیلمی در ژانر اجتماعی است و داستان خانواده ای حاشیه نشین در شهر تهران را روایت می کند، دومین ساخته سینمایی حسین نمازی و با تهیه کنندگی عباس نادران است؛ بازیگران این اثر ...
نگاهی به فیلم "مرد بازنده"| در ستایش عدالت طلبی
قهرمان خود و نیز ضدقهرمانش پیش می رود. مهدویان و تیم نویسندگان مرد بازنده، شکل دوم را انتخاب کرده و اساس فیلمنامه خود را بر پایه سرهنگ احمد خسروی بنا نهاده اند. پلیس باهوش و کنشمندی که ویژگی های رفتاری آشنایی برای مخاطب داشته که براساس کلیشه های همیشگی گونه پلیسی شکل گرفته اند. برای مثال می توان به مرگ همسر احمد، تمام وقت بودن حرفه و مشکلات ناشی از آن در رابطه با پسر و دخترش، غذا خوردن همیشگی داخل ...
شمایل کارآگاهی خسته اما پرهیاهو
بینید نه خودش را . مهدویان و عزتی؛ از رفاقت تا همکاری او امسال با مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان در فجر چهلم حاضر است. این دو به واسطه همکاری های موفق سال های اخیرشان روزهای خوبی را می گذارنند و به یک زوج هنری شش دانگ تبدیل شده اند. احتمالاً هنوز اثر تماشای زخم کاری از ذهن مخاطبان بیرون نرفته که قرار است تماشاگر مرد بازنده باشند. این اتفاق از دو وجه قابل بررسی است، از این ...
مرد بازنده ؛ یک داستان پرتعلیق کارآگاهی
مهدویان در مرد بازنده توانسته از این دام فرار کند. فیلم گرچه عمدتاً (و البته با فراز و نشیب) از الگو های ژانری استفاده می کند، اما در عین حال توانسته این باور را ایجاد کند که داستان فیلم دارد در کشوری به نام ایران رخ می دهد. این باورپذیری به شدت متکی به نقش آفرینی بازیگر اصلی اش هم هست. جواد عزتی فاصلۀ زیادی با شخصیت احمد دارد – چه از نظر سنّ وسال و چه به لحاظ طرز نگاه و شیوۀ راه رفتن ...
پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم مرد بازنده
می شود آن اتفاق اولیه یعنی برقراری ارتباط میان مخاطب و اثر سینمایی، شکل نگیرد. شخصیت محوری داستان، احمد خسروی با بازی جواد عزتی، به دلایلی باورپذیر نیست؛ تفاوت سنی جواد عزتی با نقشی که بازی می کند کم نیست و گریم هم نه تنها کمکی به کاهش این تفاوت نمی کند بلکه در لحظاتی با دیده شدن بیش از حد چهره پردازی، تصنعی بودن افزایش سن کاراکتر احمد خسروی به شدت به چشم می آید. از سوی دیگر انتخاب تکیه ...
مهدویان بازنده!
محمدحسن مهدویان این بار با مرد بازنده آمد. فیلمی که تلاش دارد در ژانر پلیسی و ماجراجویانه متفاوت از ساخته های قبلی مهدویان ظاهر شود، اما به نظر می رسد تلاش های او چندان موفق نباشد. دلیل این امر را می توان در نگاه سطحی کارگردان در نوع روایت او از جریان یک قتل پیچیده جست وجو کرد که در نهایت به سطحی ترین شکل ممکن پای یک زن در میان است! آن هم به دلیل عشقی شکست خورده از دوران نوجوانی. مشخصا نه ...
(3) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ مرد بازنده
مردبازنده می کوشد تا شمایلی تازه از یک مامور پلیس را با همه افت و خیزهای مسیر کشف حقیقت یک قتل بپرورد و از خلال یک قصه ابهام آمیز که از مجموعه متنوعی خرده پیرنگ ها تشکیل شده به ایجاد تعلیق و جذابیت پیگیری این روند برای مخاطب بپردازد. احمد خسروی در مرد بازنده مستقل عمل می کند و حتی با وجود کنار گذارده شدن از سمتش بر مبنای وظیفه و وجدان مجدد به این راه ادامه می دهد و از روشهای خود برای گشودن گره ...
آغاز مسابقه؛ بیرو و مرد بازنده
تمام این سال ها در اغلب فیلم هایش حضور داشته اند استفاده کرده است، اما فیلم مرد بازنده یک فیلم کارآگاهی است. جواد عزتی در این فیلم در نقش اصلی نمایشی متفاوت نسبت به نقش آفرینی های گذشته اش دارد. عزتی که در کار های طنز مهران مدیری پیش از این تجربه بازی در نقش افراد سالخورده را داشت این بار در یک اثر کاملا جدی نقش کارآگاهی متفاوت و جسور را بازی می کند که از نظر سنی از خودش سال ها بزرگتر است. بی ...
پایان اولین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش مردِ بازنده
به گزارش خبرگزاری ایران پرس، "مردِبازنده" به کارگردانی محمد حسین مهدویان داستان مردی به نام احمد خسروی با بازی جواد عزتی است که در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله اش، مسئول رسیدگی به پرونده ای رازآلود می شود. جواد عزتی در نشست خبری بعد از اولین اکران گفت: از پیشنهاد مهدویان برای بازی در این فیلم غافلگیر شدم،بارها درباره این فیلمنامه با وی گفتگو کردم اما هرگز نمیدانستم خودم انتخاب نقش اصلی هستم. "آناهیتا درگاهی" و "رعنا آزادی ور" از شاخص ترین نقش زنهای این فیلم بودند. ...
مرد بازنده ؛ اثری که در رسیدن به یک هویت مستقل مردد ماند
سرهنگ در خلال بررسی پرونده یک قتل مشکوک به رازهای پشت پرده ای نزدیک می شود که حکایت از باندهای مافیایی اقتصادی دارد و پرونده در هاله ای از ابهام از دست او خارج می شود. مرد بازنده با توجه به قصه و نوع ساختار آن در زیر گروه فیلم های ژانر جنایی قرار می گیرد. فیلم هایی که در آن هر چه مجرمان پیچیده تر، پر رمز و رازتر باشند، جذاب تر به نظر می رسند. از دیگر ویژگی های ژانر جنایی می توان به یک ...
مرد بازنده ؛تجربه ای ناقص و شتاب زده از کارگردان فعال سینمای ما
همخوانی داشت و متاسفانه مرد بازنده نیز در ادامه همین روند حرکت کرده و از این تجربه تاریخی تلخ مستثنی نیست. توجه نکردن به شخصیت پردازی مناسب آدم های قصه، حضور انبوهی از داستانک های ریز و درشت که برخی در خدمت داستان اصلی و قرار گرفته و برخی دیگر تا جایی به داستان اصلی خدمت می کنند و تعدادی نیز در جای جای قصه به امان خدا رها می شوند. بازی بازیگران همیشگی آثار مهدویان که گویا دیگر بازیگری ...
مرد بازنده ، برنده است
سینماسینما ، نغمه خدابخش تازه ترین ساخته محمدحسین مهدویان که اثری است در ژانر پلیسی_جنایی، در اولین روز جشنواره چهلم در برج میلاد نمایش داده شد. نکته قابل توجه در این اثر بخش بازیگری و چهره پردازی فیلم است. بعد از همکاری های پی در پی و موفق مهدویان و عزتی در آثار سینمایی و همچنین سریال زخم کاری که بازی جواد عزتی بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، این بار نیز هم به لحاظ ...
آقای مهدویان، مرد بازنده نباش، قدرت را رها کن
کنجکاو برای تماشای مرد بازنده هستند. وقتی در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، حواشی ای برای مهدویان پیش آمد و او از سوی فیلمسازی متهم به دردانه بودن شد، کوشید تا در ژانر های مختلف فیلم بسازد تا بتواند در هر طیف و گرایشی تماشاگر داشته باشد. به نظر، دوستداران مهدویان مرد بازنده را هم بپسندند. باید دید مهدویان براساس گفتگو هایی که در این سال ها از وی منتشر شده دیگر دور جنگ و پرداختن به ...
بیرو و مرد بازنده دو تجربه تازه در ژانرهای متفاوت
کردن یک درام ورزشی داشته است. تنهایی ادامه دار محمدحسین مهدویان نشان داده است دلبستگی به یک سوژه و دغدغه یک دوران تنها دلمشغولی او نیست و تجربه ژانرهای مختلف مانند کمدی، جنگ و درام برای او بخشی از ساختار کلی سینما محسوب می شود. با این وجود، مرد بازنده یک تجربه تازه برای این فیلمساز تجربه گرا به حساب می آید که به هیچ کدام از آثار قبلی او همچون شیشلیک ، ماجرای نیمروز ، لاتاری و ...
بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم مرد بازنده
دیگر شخصیت پردازی مرد بازنده از جمله نقاط قوت فیلم است که با بهره گیری از انتخاب های درست و بجا و گریم و طراحی های بصری دقیق، توانسته کاراکترهایی باورپذیر و همراه کننده خلق کند که به طور حتم زاییده فیلمنامه دقیق و حرفه ای و اجرای کم نقص گروه بازیگری آن است. در کل، مرد بازنده از جمله فیلم های باکیفیت کارنامه فیلمسازی محمدحسین مهدویان است که پس از تجربه ناموفق شیشلیک و همچنین سریال پرنقص ...
چهره واقعی دادگاه ها تا ارائه شمایلی جدید از جواد عزتی
و بررسی پرونده را می شناختند و با مناسبات بررسی یک پرونده قضایی آشنا بودند. مرد بازنده همان عناصر ساختاری، به خصوص از منظر کارگردانی سریال متأخر یعنی زخم کاری را دارد. همان آش است و همان کاسه که البته داستان زخم کاری سینمایی تر از مرد بازنده است. در مرد بازنده به سمت درام کارآگاهی/پلیسی رفته است همراه با شخصیت ویژه ای که می خواهد خلق کند اما موفق به پرداخت آن نمی شود، زیرا ...
از پیش بینی جواد عزتی تا بی ظرفیتی سالن نشست
، یکی دیگر از حواشی روز اول جشنواره بود به طوریکه ویدئوی فریاد یکی از عکاسان در جریان نشست رسانه ای فیلم مرد بازنده به این اتفاق، در فضای مجازی وایرال شد. فیلم افتتاحیه جشنواره چهلم فیلم فجر، بیرو ساخته بود که داستان زندگی دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران را روایت میکند حال آنکه بازخوردهای دریافتی از مخاطبان از استقبال نه چندان گرم این فیلم از سوی منتقدان حاضر در جشنواره حکایت دارد، هرچند ...
مرد بازنده ، برگ برنده
فرمالیستی خاص خود دارد و مهدویان با دکوپاژ منسجم و فکر شده که در مونتاژ نیز تکمیل شده، موفق می شود تا کلیت پیوسته ای از ایده های تماتیک و تصویری را در جریان روایت فیلم بتند. مثل هر فیلم پلیسی _ معمایی، شخصیت مامور در مرد بازنده یکی از ارکان اثر به حساب می آید و به تبع آن انتخاب بازیگرش نیز اهمیت ویژه ای داشته است؛ گزینش عزتی در نقش احمد خسروی برگ برنده ی فیلم است و علیرغم عدم تطابق سن و سال و گریم ...
برش هایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم مرد بازنده
نداشته باشد تا بتواند بیش از پیش قهرمان داستان را همراهی کند. هر برش و نمایش هر گونه جزییات در تدوین به روند شکل گیری پاسخ در ذهن مخاطب کمک می کند اما ممکن است مانند تیغ دولبه عمل کرده و ارائه ی اطلاعات کم یا بیش از اندازه، مخاطب را از تماشای ادامه ی فیلم منصرف کند یا ذهنش را از سوالات و ابهامات بی پاسخ انباشته کند. پهلوان زاده که تجربه ی همکاری های متعدد با مهدویان را دارد در این کار نشان داد به ...
جشنواره فیلم فجر| غفلت کنید، کرونا می گیرید
های برج میلاد برای نشست های خبری در نظر گرفته شده است، سالنی کوچک که حتی مکان کافی برای استقرار خبرنگاران و عکاسان ندارد، همین موضوع باعث ناتوانی اهالی رسانه در پوشش درست اخبار جشنواره شد. این موضوع حتی صدای بسیاری از عکاسان را در نشست خبری مرد بازنده در آورد و برخی از آنها این نشست را تحریم کردند. اما در میان مشکلات ریز و درشتی که مشهود بود نکته کلیدی در نشست های خبری جشنواره شلوغی بیش از اندازه ...
مرد بازنده ادای دین به سینمای مِلویل و آلن دلون بود/ پایین ترین دستمزد سینما به فیلمنامه نویسان تعلق ...
اصلی را دارد. آن فضاهای مبهم و بارانی، نوع پوشش و لباس هایی که در این فیلم ها وجود داشت را سعی کردیم در مرد بازنده نیز داشته باشیم. در یک جاهایی از فیلم ادای دینی کردیم به فیلم های محبوب خودمان در عین حال داریم قصه خودمان را هم تعریف می کنیم. من شیفته کار کردن در این ژانر هستم و همیشه دوست دارم در آن بنویسم. همکاری با محمدحسین مهدویان چگونه است؟ در حوزه نگارش فیلمنامه بیشتر شما ...