سایر منابع:
سایر خبرها
درام کارآگاهی نم کشیده!
بازنده با اینکه می تواند مخاطب را تا پایان، پای تماشای خودش نگه دارد، اما خام است و گویی ساختار آن به طور کامل جا نیفتاده! یکی از دلایل اصلی خام بودن فیلم به شخصیت پردازی ضعیف احمد خسروی بر می گردد. فیلم های پلیسی-جنایی که مرد بازنده هم در این رده قرار می گیرد، معمولا قابلیت بسیار زیادی برای تأثیرگذاری و نفوذ بر مخاطب را دارند، اما به شرطی که محور فیلم، یک قهرمان –یا ضدقهرمان- قوی و کاریزماتیک ...
پرونده بازِ مردِ بازنده
می شود. مرد بازنده جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان است. سوژه اصلی این فیلم کم وبیش در قالب یکی دیگر از کارهای معروف و پرسروصدای مهدویان قرار می گیرد. یک شخصیت یا قهرمان داستان سعی دارد برای اعاده حق و یا اثبات بی گناهی برخلاف جریان آب شنا کند اما گروهی که معلوم نیست چه کسانی هستند در مسیر حرکت او سبز شده تا مانع ادامه مسیرش شوند. آن ها این روند را خلاف مصالح جامعه و نظام و... می دانند ...
نگهبانِ شب؛ قهرمانِ بی جَنَم
شخصیت منفعل به عنوان یک قهرمان به اذهان عمومی معرفی شود در حالی که انفعال یک ضعف شخصیتی است. فیلم جدای از محتوا ضعف ساختاری دارد. هیچ کشمکشی برای مخاطب ایجاد نمی کند. هیچ گره ای تا یک سوم پایانی ندارد.فیلمنامه به شدت پراکنده و پر از هجو است. سکانس هایی که به طور آشفته و بی ربطی کنار یکدیگر قرار گرفته اند و برای مخاطب گیج کننده است که داستان دقیقا حول چه محتوایی قرار است باشد. ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | بازپرس شجاعی که قفل درام دادگاهی را در "علفزار" می شکند
تصمیمات وکیل و قاضی گرفته می شود. در چند سال اخیر درام های دادگاهی ما که در هالیوود با عنوان LEGAL MOVIE یا LAW MOVIE شناخته می شود، بیشتر از آنکه بخواهد داستان و ماجرایی جذاب را به پیش ببرد به سمت کشتی گرفتن با موضوعات فقهی و قضایی می رفت و آنها را برای مخاطب مسأله می کرد؛ شکلی کاملاً ضد مخاطب که عموماً هم مورد توجه قرار نمی گرفت. این رویه پوسیده و خسته کننده که بعضاً به خاطر عدم اطلاعات ...
افتتاح توفانی، پایان ناگهانی/ نگاهی به فیلم علف زار
. علفزار تلاش می کند از میانه ی تزاحم میان قدرت و مصلحت با عدالت و حقیقت، بستری برای پیروزی حقیقت و حاکم شدن عدالت فراهم کند. داستان، مفاهیمی چون اخلاق، وجدان، شرافت، قضاوت، تجاوز، خیانت و قانون را نیز به یاری می طلبد تا یک داستان پرفراز و نشیب و یک قهرمان بااصول و درستکار بسازد. گرچه نگاه فیلمساز به این مفاهیم، عمق لازم را ندارد و در برقرار کردن نسبت درست میان این گزاره ها برای رسیدن به ...
یک شروع قابل قبول اما نگران کننده
سکانس اضافه فیلم است و آن را می توان حذف کرد. خرده داستان و حادثه ای که قرار است نقطه ضعف قهرمان قصه باشد می توانست در بک استوری اتفاق افتاده باشد و شروع قصه از دفتر دادستان باشد. البته این حادثه خیلی هم برای قهرمان دردسر نمی شود و در ادامه داستان تنها در دیالوگ ها ظهور و بروز دارد و دراماتیزه نمی شود. باوجود اینکه پژمان جمشیدی به خوبی از پس ایفای شخصیت بازپرس پرونده برآمده و تا این جای ...
نمره قبولی وزارت بهداشت به جشنواره فیلم فجر/ ملاقات خصوصی با یک کودک کار
از اهدای جایزه فارسینما، زبان فارسی در سینما در چهلمین جشنواره فیلم فجر خبر داد. ادامه خبر را در اینجا بخوانید. تلاشی سخت در رسیدن به جهان سینما آنچه در نگاه اول در مورد فیلم برف آخر می توان گفت اینکه ساخته امیرحسین عسکری به شدت آرام و قرار دارد و به هیچ گاه شتاب زده نیست. ادامه خبر را در اینجا بخوانید. افتخار می کنم از کودکِ کار بودن به ...
هیاهوی بسیار برای هیچ!
در تک تک لحظات فیلم می بینیم. مرد بازنده قابلیت هایش را در زمینه های دیگری هم ارزان باخته است. مثلا در روایت داستان که هر چه زور می زند وانمود کند که داستان لایه های دیگری هم دارد، اما از ابتدا تا لحظات پایانی موفقیتی در این زمینه حاصل نمی آید و خط داستانی فیلم از وضعیت آغازینش جلوتر نمی رود. در واقع، قهرمان بازنده این فیلم، در پایان، تفاوتی با آغاز فیلم ندارد و هنوز و هم چنان همان بازنده ...
یک علفزار شلوغ و از دست رفته
نمی تواند داشته باشد چراکه کاراکتر بازپرس به شدت لنگ در هواست. اصلیت این فیلم در خرده پیرنگ ها مخفی شده است؛ خرده پیرنگ هایی که می توانست طور دیگری روایت شود، اما فیلمساز ترجیح داده از عنصر تعلیق استفاده نکند. اتفاقاً علفزار فیلمی است که می توانست با یک تعلیق مخاطبش را غافلگیر کند، اما در شرایط کنونی همه چیز همان 20 دقیقه اول برای مخاطب رو می شود و دیگر اتفاقات فیلم مثل وجود آن زن و ...
اکران تنها فیلم اکشن جشنواره فیلم فجر/ غرفه ایرنا پاتوق بازیگران شد
...> علف زار داستانی برگرفته از واقعیت است که خود سبب می شود قصه فیلم را برای مخاطب جذاب تر کند، فیلم یک شروع تکان دهنده دارد با شلیک یک تیر هوایی که منجر به فاجعه ای به شدت تلخ می شود. ادامه خبر را در بخوانید. مرد بازنده درست مثل آتشی که زیر خاکستر پنهان شده باشد، هسته مرکزی و شاید ایده اصلی را زیر داستان پر پیچ و خمی که طراحی کرده است، پنهان و در نقطه اوج فیلمنامه از آن رونمایی ...
روش های فوری برای درمان و تسکین دندان درد
غلظت سس آماده کنید، سپس توپ کوچکی از پنبه آماده کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید؛ حالا آن را درست روی دندان تان بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید؛ پنبه آغشته به سس را جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند قرار دهید. دو قطره روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان رفع درد، پشت دندان تان قرار دهید ...
ایمپلنت فوری و یک روزه: واقعیت؟ یا تبلیغات فریبنده؟
های عادی به صرفه تر است. ایمپلنت فوری به درد چه کسانی می خورد؟ توجه داشته باشید که ایمپلنت یک روزه برای همه مناسب نیست و کسانی که شرایط زیر را داشته باشند می توانند از این روش برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود بهره ببرند. کسانی که یک یا چند دندان افتاده یا کشیده شده دارند افرادی که سیگاری نیستند یا می توانند و مایل به ترک قبل از درمان هستند می خواهند ظاهر ...
استرس یحیی؛ پرسپولیس قهرمان می شود؟
فاجعه فنی بزرگی نیست اگر یک مربی بعد از 2قهرمانی، یک فصل هم نایب قهرمان شود. قاعدتا مردم هم باید با این مربی مدارا کنند و او را تحت فشار قرار ندهند، اما وقتی گروهی از هواداران در همین فصل با 2 مساوی پیاپی آنطور به کادرفنی می تازند، طبیعتا گل محمدی هم نگران می شود آخر فصل با از دست دادن احتمالی قهرمانی واکنش ها به مراتب تندتر شود. او نگران است و بعضی از این واکنش ها را هم صرفا به خاطر همین ...
مرد بازنده یک ایده هدررفته است/ حضور بیرو در جشنواره جای سؤال دارد
می توانست یک اثر درخشان در کارنامه فیلم ساز باشد اما به دلیل شرایطی که فیلم ساز برای خود ایجاد کرده بود و آثار متعددی را در چند سال اخیر تولید کرده بود، فیلم نامه ضعیف و پرداخت عجولانه ای دارد و مخاطب را یاد مستند فیلم ایستاده در غبار می اندازد. این کارشناس با بیان اینکه مرد بازنده همچنان تکنسین بودن کارگردان آن ره رخ می کشد خاطرنشان کرد: رابطه بین پدر و پسر در این فیلم، مانند امربه ...
برش هایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم مرد بازنده
سینماسینما ، پگاه هوشنگی ساخته ی جدید مهدویان کاری پر لوکیشن در تهران و مازندران است که این کار را هم برای گروه و هم برای تدوینگر سخت می کند. پر واضح است که سر و شکل دادن به چنین داستانهایی کاری دشوار است چرا که سوالات و ابهاماتی که قهرمان داستان را درگیر می کند همزمان مخاطب را هم به دنبال خود می کشد. در واقع برگ برنده ی این نوع داستان ها آن است که مخاطب اطلاعی بیشتر از قهرمان داستان ...
یک پلیس که شخصیت نشده است
احساس می شود، اما مرد بازنده به دنبال اثر قبلی فیلمساز نمی تواند فیلم متقاعدکننده ای باشد و هرگز توان تعلق گرفتن در ژانر مورد نظر کارگردان را ندارد. مردبازنده از همین جا آسیب دیده است که مهدویان تلاش کرده یک پلیس قهرمان خلق کند؛ قهرمانی که زیر بار زور و مصلحت طلبی های سازمانی نمی رود، اما احمد خسروی یک پلیس یا کارآگاهی است که تمام قد تیپ است و اساساً نمی تواند به یک شخصیت مستقل تبدیل شود. در این ...
بررسی نظر منتقدان درباره مرد بازنده و بیرو
مهدویان را دوست داشته و فیلمسازی اش را نیز دوست دارم گرچه نقدهایی به برخی از آثارش داریم اما مرد بازنده را شبیه به کارهای سری کاری می دانم، البته نمی خواهم فیلم را تخریب کنم؛ به نظر می رسد این فیلم حدود یک ماه یا در همین حوالی ساخته شده است. محمدحسین مهدویان حیف است که چنین کاری بسازد که شخصیت ها مشخص نبوده و رابطه بین آن شخصیت ها به خوبی شکل نگرفته است یا حتی قهرمان فیلم که البته مرد بازنده است ...
مهدویان: قهرمان های من افراطی نیستند مرد بازنده و قسمت دوم؛ هنوز به آن فکر نکردم / می توانم بیشتر از ...
کاملا ایرانی است و براساس محتوای فهم ایرانی ساخته شده است. این کارگردان در خصوص موضوع فساد در سیستم اداری، بیان کرد: فیلم جهان محدودی دارد و قرار نیست توضیح بیشتری از وقایع داستان بدهیم. اینکه شخصیت رسول در ذهن شما چه چیزی شکل گرفته است براساس تصویرسازی ذهن تان است. در ادامه جواد عزتی بازیگر فیلم درباره نقش خود، بیان کرد: امیدوارم هر فیلمی بازی می کنم نقش درستی داشته باشم. ...
آقای مهدویان، مرد بازنده نباش، قدرت را رها کن
... فهیمه پناه آذر ( روزنامه نگار) نوشت: وقتی مستند آخرین روز های زمستان را اوایل دهه 90 ساخت، شاید فکرش را نمی کرد که در همان سال ها تولید یکی از بزرگ ترین فیلم های تاریخ معاصر درباره جنگ را در دست بگیرد. فیلمساز جوانی که توانست با ایستاده در غبار سبک جدیدی را وارد سینمای ایران کند؛ فیلمی که مورد وثوق همه طیف ها شد. به نظر می رسد همانطور که عملیات مرصاد در جنگ نابرابر هشت ساله تأثیرات زیادی ...
مرد بازنده شخصیت منفی قوی در مقابل قهرمان ندارد/ بیرو پرداخت سینمایی بهتری می خواهد
خبرگزاری تسنیم ، سید سعید هاشم زاده: مرد بازنده همان عناصر ساختاری، به خصوص از منظر کارگردانی سریال متأخر مهدویان یعنی زخم کاری را دارد. همان آش است و همان کاسه. که البته داستان زخم کاری سینمایی تر از مرد بازنده است. مهدویان در مرد بازنده به سمت درام کارآگاهی/پلیسی رفته است همراه با شخصیت ویژه ای که می خواهد خلق کند اما موفق به پرداخت آن نمی شود، زیرا داستان پرکشش و جذاب نیست، و به طبع ...
فیلم نوآر ایرانی در شهر همیشه بارانی
سریال زخم کاری هم شاهدش بودیم و به جای پرداختن و افشای زدوبندهای کلان اقتصادی، اتفاقات به یک انتقام گیری و طمع کاری درون خانوادگی محدود شد. داستان فیلم شروع قابل قبولی دارد و نویددهنده یک درام رازآلود و جذاب جنایی معمایی است اما هرچه جلوتر می رویم چیزی به داشته های مخاطب اضافه نمی شود چون قرار نیست بدانیم بالاخره این بالادستی ها چه کسانی هستند که شرایط سوءاستفاده و رانت خواری این ...
مرد بازنده ؛ یک داستان پرتعلیق کارآگاهی
آریا قریشی | مرد بازنده مجموعه ای از ویژگی هایی را در خود دارد که هر کدام می توانند نظر گروه قابل توجهی از مخاطبان سینمای ایران را به خود جلب کنند: یک قهرمان به شدت فردگرا و کنش مند، یک داستان پرتعلیق کارآگاهی، اشاره های پرتعداد به مباحث ملتهب سیاسی، و روابط ملودراماتیک نه چندان رقیق خانوادگی (با محوریت تقابل میان نسل ها). موفقیت نسبی مهدویان و همکارانش در ایجاد پیوند میان این جنبه های ...
رقابت بیرو با مرد بازنده
در اولین روز از جشنواره فیلم فجر دو فیلم سینمایی بیرو ساخته مرتضی علی عباس میرزایی و مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سینمای اهالی رسانه واقع در برج میلاد به نمایش درآمد. روز اول یک مهمان ویژه داشت که سید حمید سجادی، وزیر ورزش بود و به تماشای فیلم بیرو نشست. فیلم اول بیرو یک اثر بیوگرافی در حوزه کارهای ورزشی است؛ فیلمی که شبیه آن کمتر در سینمای ایران تولید می شود زیرا فیلم ...
بِیرو؛ روایتی بی فراز و فرود از زندگی علیرضا بیرانوند
بغرنج تر می کند. مرتضی علی عباس میرزایی در نشست خبری این فیلم اظهار کرد که دغدغه اصلی گروه فیلمساز بیرو مسئولیت اجتماعی بوده که برعهده دارند اما نکته اینجاست که انتخاب شخصیت علیرضا بیرانوند که هنوز هم می تواند بیش از پیش بدرخشد و در آینده برای صحبت از او و زندگی اش داستان های پرکشش تری وجود داشته باشد در این بازه زمانی درست بوده؟! البته حسن نیت تیم فیلمساز به این شخصیت ملی برای همه ...
چهره واقعی دادگاه ها تا ارائه شمایلی جدید از جواد عزتی
و بررسی پرونده را می شناختند و با مناسبات بررسی یک پرونده قضایی آشنا بودند. مرد بازنده همان عناصر ساختاری، به خصوص از منظر کارگردانی سریال متأخر یعنی زخم کاری را دارد. همان آش است و همان کاسه که البته داستان زخم کاری سینمایی تر از مرد بازنده است. در مرد بازنده به سمت درام کارآگاهی/پلیسی رفته است همراه با شخصیت ویژه ای که می خواهد خلق کند اما موفق به پرداخت آن نمی شود، زیرا ...
تصاویری از روز اول جشنواره فجر چهلم
. فیلم مخاطب را به بازی حدس وگمان نمی اندازد که در نهایت با پی بردن به اصل اتفاقات بفهمد که تا چه اندازه پیش بینی او درست بوده یا غلط . در فیلم های پلیسی معمایی معمولا مخاطب با پی بردن به اینکه قاتل چه کسی بود دچار یک غافلگیری بزرگ می شود اما در فیلم مرد بازنده چنین غافلگیری وجود ندارد و وقتی هم که می فهمیم قاتل چه کسی است به دلیل اینکه در فیلم حضور و پرداخت به اندازه کافی ...
قهرمان "مرد بازنده" معترض به نظام نیست
بازنده بسیار خوشحال است. مهدویان نیز درباره فضای فیلم و تطابق آن با جامعه گفت که باید مخاطب درباره آن تصمیم بگیرد. اینکه چقدر وضعیت فیلم با جامعه نزدیک است یک ادعا است و این را به عهده مخاطب می گذارد. هر کس می تواند آن را قبول کند یا نپذیرد. او بیان کرد که سالن نمایش برج میلاد سالن مناسبی نیست و از همه بدتر اینکه سیستم صدای ناهماهنگ با پخش دارد و اگر قرار است برج میلاد محل ...
مرد بازنده ؛ قهرمانی که فیلمساز باورش ندارد
، در جریان کشف و حل مسئله به یک باند پرقدرت مافیایی می رسد. بعد از رسیدنش به این باند و درست به همین دلیل از مسئولیت پرونده خلع می شود، اما همچنان به پیشبرد ماجرا و پیدا کردن قاتل ادامه می دهد. درواقع داستان قرار است بر اساس شخصی شدن ماجرای قتل "شهاب" برای احمد خسروی جلو برود. با این وجود انگیزه او برای ادامه دادن به پیگیری مسئله واضح نمی شود. هرچند می توان تاحدی شمایل او، پیگیری، جدی و یک دنده بودن ...
نقش آفرینی جواد عزتی در مرد بازنده ؛بازیگری بر مدار قدرت و محبوبیت
امسال با مرد بازنده ، شمایل دیگری از بازی خود را به منصه ظهور گذاشت. او با یک گریم سنگین، به شیمی خوبی از یک کارآگاه زبرک رسید و توانست تا حدود زیادی بر فن بیان خود که می رفت به پاشنه آشیل نقش آفرینی هایش تبدیل شود، مسلط باشد. او در این فیلم به خوبی توانست نقش را شخصی سازی کرده و بازنده ای در اوج باشد. توانست از تلخی بصری یک قهرمان تنها بکاهد و مخاطب را در پذیرش جهان بینی با خود همراه کند ...
جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم نوآر مهدویان +عکس
جلوگیری از ازدحام، فیلم ها در دو سئانس نمایش داده می شوند؛ نوبت بعد از ظهر و نوبت شامگاه. فیلم های نمایش یافته در روز اول در سالن اصحاب رسانه (برج میلاد) به این ترتیب هستند: بیرو/ مرتضی علی عباس میرزایی مرد بازنده/ محمدحسین مهدویان دروازه بان بیرو/ مرتضی علی عباس میرزایی/ * (ضعیف) خلاصه داستان: ماجراهای دوران نوجوانی علیرضا ...