سایر منابع:
سایر خبرها
گام بلند سوپرانویی زیبا در ترکیب با اوخشامایی شنیدنی
"موقعیت مهدی" فیلمی درباره شهیدان باکری، مهدی و حمید باکری است. فیلم از آشنایی و ازدواج مهدی باکری با همسرش آغاز شده و قدم به قدم جلو آمده تا به شهادت ایشان برسد. فیلمی خوش ساخت که اگرچه همانند بسیاری دیگر از فیلم های جشنواره، ریتم کند گاه و بیگاهش در آن از آفتهایش به شمار می آید اما موسیقی گوش نواز آن، همه چیز را تغییر می دهد زیرا موسیقی زیبا و دل انگیز مسعود سخاوت دوست با تلفیقی از سازهای ...
فیلمی با عطر و طعم ایرانی
بدون قرار قبلی قصه جدیدی در سینمای ایران نیست، نه قصه اش، نه جنس روایت اش و نه نوع زاویه نگاهش، اما فیلمی است که می تواند احساس مخاطب خود را تحریک کرده و ارتباطی عاطفی در آن ایجاد کند. فیلم پر است از خرده روایت هایی همچون پسربچه کاراکتر اصلی فیلم که از بیماری اتیسم رنج می برد و ماجراهایی را با خود به همراه دارد، قصه قبری میراثی در حرم مطهر امام رضا تا ارتباط میان یاسمین با مهندس شایقی با بازی ...
در 14سالگی دوربین دزدیدم و فیلم ساختم/نمی توانم علیه خانواده باشم
این شرایط من هم بخواهم در فیلمم گند و کثافت را به تصویر بکشم. چطور دلم می آید چنین کاری بکنم؟ شاید 2 سال دیگر بسازم اما امروز دلم نمی آید. باید به مخاطب امید بدهیم. مدام داریم با فیلم هایمان به مخاطب می گوئیم تو چقدر بدبخت و بی چاره ای! این کار درستی است؟ * به نظر می رسد با آن تعبیر برخی از فیلمسازان که اصرار دارند سینما آینه ای در برابر جامعه است و باید همه چیز را عیناً به تصویر بکشد ...
حکایت آن چشم هایِ سرخِ بیخواب؛ درباره فیلم موقعیت مهدی
به ورسیونی فشرده از سریال دانست که مهمترین لطمه را به بخش میانی و داستانک ها و کاراکترهای فرعی وارد کرده است. بخشی که در طول عملیات به واسطه حضور دو نوجوان برجسته و پررنگ می شوند و رفاقت آنها در گذشته و خط مقدم به نوعی قرینه پردازی می شود. این عریض شدن قصه در بخش میانی آنهم بدون مقدمه و منفک شدن درام از پیگیری مستقیم کاراکتر مهدی، لکنتی در روایت ایجاد کرده که توجه مخاطب را به فیلمنامه ...
بی رویا ؛ لطفا من را از این سردرگمی نجات بده!
. پایان شگفت انگیزِ بی رویا باعث شد، مخاطبان این فیلم پس از خارج شدن از سالن سینما، همچنان درگیر پایان بندی داستان باشند. همین ویژگی های اثر، باعث شد بسیاری بی رویا را در میان برترین آثار جشنواره امسال بدانند. در بی رویا هیجان، استرس و حتی در بخش هایی ترس را می شود احساس کرد اما فیلم ساز اجازه نمی دهد، احساسات منفی در ذهن مخاطب بماند. درست است که تماشاگران فیلم پس از پایان آن همچنان درگیر قصه هستند اما با سردرگمی سالن را ترک نمی کنند. بی رویا جدیدترین اثر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. ...
توجه به فیلم کوتاه مانند سرمایه گذاری است
...> جشنواره شامل بخش های فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه و مستند است؛ اما توجه مخاطبان، برگزارکنندگان و اهالی رسانه بیشتر به سمت فیلم های بلند می رود. از نظر شما اینکه در جشنواره بخشی برای نمایش فیلم کوتاه باشد، می تواند تاثیری در جریان فیلم کوتاه داشته باشد؟ کارگردان فیلم اولی امسال مانند آرین وزیردفتری به این علت توانسته فیلم بلند خودش را بسازد که سابقه کاری در فیلم کوتاه داشته است. یعنی فیلم ...
چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من
محسوسی دچار افت کرده است. مثلا حضور آن افسر پلیس دوست حامد قرار است کجای قصه را پیش ببرد؟ یا حضور رامین تازه داماد خانواده که به تحریک یکی از دختر های خانواده سر و کله اش در آن آشفته بازار پیدا شده یا آن زن و شوهر شمالی که عضو خانواده هم نیستند و صرفا قرار است بخشی از اتهامات داستان متوجه شان شود... بخش عمده ای از افراد در قصه حضور زائدی دارند، اما فیلمنامه نویس نمی تواند از همه آن ها بگذرد بنابر ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی دسته دختران ؛ یک رزمایش زنانه
زنانی در افغانستان جلوی چشمم بود و وقتی داشتم دیالوگ بیچاره مادرم، بیچاره مادرش را در فیلم می گفتم، به همه آن مادر ها فکر می کردم و از این نظر روی من تاثیر داشت. من بین افغانستان و ایران تفاوتی به لحاظ حسی قائل نیستم و باید بگویم که ایران را بسیار دوست دارم. دسته دختران از نگاه منتقدان فریدون جیرانی یک کارگردان مسلط، باهوش، بافکر، تازه و صاحب اندیشه آمده است. منیر قیدی را ...
تمجید ویژه اهالی رسانه از موقعیت مهدی در جشنواره چهلم
بنیاد روایت فتح ساخته و در جشنواره امسال به نمایش درآمده است. فیلمنامه موقعیت مهدی از اصول کلاسیک ژانر زندگینامه، پیروی نمی کند و قرار نیست دوربین برهه های مختلف زندگی مهدی باکری را نشان دهد بلکه بافت فیلمنامه در بستری از درد، جنگ و خون است که شکل می گیرد. کار سترگی که هادی حجازی فر در مقام کارگردان و بازیگر نقش اصلی و یکی از نویسندگان این اثر عهده دار شد نظر بسیاری از اهالی سینما و ...
دسته دختران فیلمی در ستایش دختران ایران زمین
فضای حاکم نشسته و با آن همسو شده است. اورکی که خود از خطه جنوب است با شناخت از فضای حاکم به درستی برای تک تک لحظات فیلم موسیقی را انتخاب کرده است که روح نواز است و بر دل جان می نشیند. اما نباید از این نکته غافل ماند که قیدی با تمام دقت و هوشیاری که به خرج داده است، مانند بسیاری از فیلم ها و آثار درخشان دیگر سینمای ایران همچنان یک نقطه ضعف دارد و آن عدم حفظ و توالی لهجه بازیگران است که در ...
مجری نام آشنایی که کارگردان شد | روایت کارگردان بی مادر از روند انتخاب امیر آقایی و پردیس پورعابدینی | ...
ه آن معتقدید؟ بله برای من جشنواره ذات رقابتی ندارد. مهم ترین و جذاب ترین جایزه برای من همچنان جایزه ای ست که مردم به فیلم بدهند نه لزوما منتقدان، کارشناسان یا سلیقه ها و ذائقه های دایره محدودی از آدم ها. به نظرم وقتی در سینما این دایره محدود برداشته شود و همه مردم نظر بدهند جذاب ترین جایزه اهدا شده است. بازتاب ها را در زمان اکران بی مادر چطور دیدید؟ فکر می کنید در جلب مخاطب موفق ...
روز هفتم جشنواره فجر چهلم در برج میلاد ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
، ژیلا شاهی، روح الله زمانی، وحید آقاپور و ... فیلم سینمایی موقعیت مهدی یکی از فیلم های منحصربه فرد جشنواره امسال است؛ منحصربه فرد از این نظر که فیلم مذکور درواقع از یک سریال تلویزیونی با نام عاشورا استخراج شده است. سریالی هفت قسمتی به کارگردانی خود هادی حجازی فر که گویا اسفند ماه امسال روی آنتن خواهد رفت. موقعیت مهدی چند برهه از زندگی شهید مهدی باکری را روایت می کند. ابتد باید ...
درخشش فرشته در دسته دختران؛ پرواز با عشق نوید
بدین جا، بازی او در دسته ی دختران است. بازی ای که هم تحسین منتقدان را برانگیخت، هم ستایش سینه فیل ها را. فرشته حسینی، در جدی ترین و پررنگِ نقش سینمایی اش، بازی اش به حدّی درست و گیراست؛ که از همه بازیگران فیلم، بیشتر جلوه می کند. بازیگری که اینجا، دوربین دوستش دارد و مخاطب، دوست می دارد که او را مستمر، به روی پرده بنگرد. شاید به این دلیل که در چهره و خطوطِ حسّی اش، و حتی در جنس بیان و لحنِ کلام و نگاهش ، شبیه به بازیگرِ دیگری نیست. کاملا اورجینال... ...
بالاخره چراغ جشنواره روشن شد/ میرکریمی و حجازی فر خوش درخشیدند
هم هست. موقعیت مهدی قصه یک خطی برای تماشاگر تعریف نمی کند و مخاطب در چند پرده سینمایی با قصه های جداگانه ای روبروست که قرار است درنهایت همه آنها پازل گونه، موقعیت مهدی را برای ما شکل دهند. در فیلم های دفاع مقدسی، تماشاگر عادت دارد که قهرمان فیلم با پیروزی لشکر خودی همراه شود هرچند که درنهایت همان قهرمان به شهادت می رسد، اما در این فیلم شکست های لشکر خودی به نمایش گذاشته می ش ...
ملاقات خصوصی روایت یک عشق شریف است
های روان و دوست داشتنی، قصه ای کش دار که مدیریت می شود با پایانی خوش تا به پایان برسد که به مذاق مخاطب خوش می آید. به هر حال به نظر می رسد فیلم قصد دارد حسی عاشقانه را ترسیم کند، عشقی که دروغین نیست و شریف است. کدام پایان بهتر است؟ فرزان معظم منتقد دیگری است که درباره ملاقات خصوصی توضیح می دهد: مشخص نیست فیلم قصد نشان دادن چه چیزی را دارد؟ اگر منظور شبکه توزیع مواد مخدر در ...
امیدوارم بدون قرار قبلی شروع ساخت کارهایی در مورد امام رضا(ع) باشد
نکند همه ما با هم همسو هستیم اما زمانی که قرار باشد تصویری غیرواقعی و غیراعتقادی بسازیم مخاطب از اثر فاصله می گیرد. به نظرم به لحاظ اعتقادات مذهبی، همه انسان ها روح مشترکی دارند و معنویت جزو ذات همه ماست. شعیبی با بیان اینکه بیماری اتیسم به لحاظ فرهنگ سازی و رویارویی در کشورمان، چندان بعد اجتماعی پیدا نکرده است، یادآور می شود: ما برای شناساندن این بیماری باید تلاش کنیم تا تعریف اجتماعی پیدا ...
پسر کو ندارد نشان از پدر/ شب طلایی بازی های خوب و فیلمنامه خوب تر
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا ، علی ترابی ضعف اصلی سینمای ایران فیلمنامه است. تا اینجای کار و پس از مشاهده بیش از نیمی از آثار به نمایش درآمده در سینمای رسانه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، این مهم کاملا مشهود است. سینمایی که بازی های خوب و درخشان کم ندارد، در دکوپاژ و طراحی صحنه گاهی واقعا چشم نواز و اغلب قابل قبول عمل می کند، در تصویربرداری و تدوین و موسیقی هم وضعیت مطلوبی دارد و خلاصه همه چیز حاضر و ...
نگهبان شب مقبول اما بی اتفاق و معمولی/ قصه دلنشینی که سینمایی نشد
بان شب ، قصه دلنشینی است و قهرمان داستانش از آن کاراکترهایی است که اگر در یک داستان کوتاه یا رمان با آن آشنا شوید، حتماً دوستش خواهید داشت، اما این قصه به درستی برای سینما طراحی نشده و ما جادوی تصویر را در دل این فیلم نمی بینیم. نه خبری از تکنیک های تصویربرداری در فیلم هست، نه حقه های جذاب سینمایی، نه اتفاقی که مخاطب را سر جای خود میخکوب کند و نه لحظه ای که باعث شود شما این فیلم را در حافظه تان ...
دسته دختران؛ نگاهی زنانه به جنگ
.... پایه های ساختمان درام از استحکامی برخوردار نیست که بتوان روی آن ساختار را بنا کرد. با گذشت زمانِ قابل توجهی از آغاز نمایش فیلم، مخاطب همچنان منتظر یک اتفاق است که قصه آغاز شود، اما این اتفاق تا پایان رخ نمی دهد. دانه های تسبیح داستان دسته دختران نخ ندارد. کارگردان همان گونه که از نام فیلمش پیداست، قرار است رشادت و نقش تاثیرگذار زنان در دفاع مقدس به ویژه مقاومت خرمشهر را روایت کند ...
برند سازی با چاپ عکس روی تیشرت و لیوان
از خلاقیت، هزینه هدایای تبلیغاتی خود را تا حد زیادی کاهش داده و اثرگذاری آن را افزایش دهید، نقش ایده های خلاقانه در تبلیغات در انتقال سریع پیام به مخاطب موفق بوده و به نمونه های خوب و شایسته در صنعت تبلیغات تبدیل می شوند. همه چیز در رابطه با چاپ تیشرت و مزایای آن زمانی که شما با شخصی برخورد می کنید، اولین چیز که نظر شما را جلب می کند لباس اوست. لباس از جمله کالاهایی است که ...
دارابی: هِناس فیلم جاسوسی نیست/شفاه: همسران سوژه های ترور تحت اضطراب شدیدند
برای بازی در هناس و فیلم خودش در جشنواره امسال گفت: فیلم هناس فیلمی بود که دوستش داشتم و این علاقه بخاطر موضوع و روابط و عوامل فیلم بود. او به شوخی گفت که دوست دارد برای هر دو فیلم هایش سیمرغ بگیرد. دارابی درباره انتخاب های موسیقی فیلم و کم بودنش گفت: فیلم ما بیوگرافیک و عاشقانه است و با مصلحت تفاوت دارد. ریسک داشتیم که فیلم عاشقانه ای بسازیم که از ریتم نیفتد برای همین تلاش ...
سیخونک به فیلم های جشنواره فجر
برف آخر فضای فیلم به شدت سرد و نچسب است، با قصه ای کم جان و روایتی تخت و بدون جذابیت. شاید فکر کرده اند حضور امین حیایی می تواند مخاطب را در رودربایستی قرار بدهد که در سالن بماند و فیلم را تحمل کند ولی احتمالاً تا حد زیادی اشتباه فکر کرده اند. وقتی یک قصه یک خطی را 120دقیقه کش دهید، می توانید حدس بزنید که چه میزان آب در آن بسته اند. لایه های دروغ همان اول کار که داشت اسم عوامل ...
نقد فیلم های جشنواره فجر|گریز موفق بی مادر از دام ناتورالیسم
مخاطب را با آنچه که عزم روایتش را دارد، همراه سازد. شاید مهم ترین ویژگی فیلم، حُسن بهره گیری کارگردان از عنصر تعلیق باشد. تعلیق؛ به مثابه یکی از مهم ترین عناصر پیش برنده داستان،ظهور و بروز موثری در بی مادر پیدا کرده است. این وضعیت، باعث می شود که تماشاگر تا پایان فیلم، مشتاق و علاقه مند به پیگیری سرنوشت قصه و کاراکترها باشد. بی مادر در ادامه تلاش می کند با طرح دوگانه هایی از جنس اخلاق و ...
محک رسانه ای بر جشنواره فیلم فجر
درنهایت پرسش اولیه ژانر، ممکن بودن احیایش یا لزوم احیایش. فارغ از کیفیت، آنچه لایه های دروغ را به عجیب ترین فیلم جشنواره تبدیل می کند، کنار هم نشستن همه چیزهایی است که انگار قرار نبوده کنار هم بنشینند. نخستین ساخته بلند رامین سهراب به همین اندازه غریب است و به همین اندازه ما را در برابر ده ها پرسش، بی جواب رها می کند. فیلمساز در مقام فیلمنامه نویس نیز نسبت به ایده آنقدر ذوق زده است که به ...
بی مادر
پژمان جمشیدی، بازیگر: نگاه من به سینما حرفه ای نیست و اگر احساس کنم فیلمنامه ای با نگاه من خوب است و نقشم را دوست دارم؛ قطعا در فیلم حضور خواهم داشت و حتما برمبنای احساسم پیش می روم. من به سیمرغ گرفتن فکر نمی کنم و باید بازی همه عزیزان را نگاه کرد و بعد نظر داد. یادداشت های شما من را دلگرم می کند اما به سیمرغ فکر نمی کنم. پردیس پورعابدینی، بازیگر: این کاراکتر بسیار از من دور بود چراکه ...
حضور متفاوت هوتن شکیبا در فیلم کوتاه ارفاق
مخاطب می افتد، حتی پایان بندی آن؛ انجایی که معلم می گوید میشه بعداً با هم حرف بزنیم؟ در واقع قرار بود نتیجه همه اتفاقات روشن شود که در فیلم درباره ان صحبت نمی شود، از یکجایی به بعد دوربین فاصله می گیرد و مخاطب باید تصمیم بگیرد چه کسی حق داشت، چه کسی برد و... این جنس از فیلمسازی که در ظاهر خیلی ساده است و ممکن است از داشته های مخاطب کمک بگیرد اما در عین حال مشکل است، چراکه فیلمساز و فیلمنامه ...
تصویر کاریکاتوری از مصدق در خائن کشی / سینما با موزه فرق دارد
الب درام ریخته نمی شود بی معنا به نظر می رسد. امیر محزونیه ، روزنامه نگار و فعال فرهنگی نیز درباره خائن کشی تصریح می کند: قرار است فیلم حرف های مهمی از امروز را در قالب روایتی تاریخی که واقعیت هم ندارد بزند. نتیجه یک فیلم مشوق و معلق شده است. کل فیلم بازی با کلمات است! خائن کشی تلاش کیمیایی برای بیان حرف های مهمی است بدون هیچ داستان خوب و فیلمنامه ای یک تشویش است. در خائن کشی قرار است ...
نوستالژی محمدحسین لطیفی با "دسته دختران" و سیمرغی جالب برای پژمان جمشیدی! + عکس و فیلم
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، بانوان سینمای ایران میدان دار روز پنجم جشنواره فیلم فجر بودند. فیلم "بی مادر" اولین ساخته یک مجری تلویزیون است، کارگردانی که با مستند وارد تلویزیون شد اما با "هوش سیاه" بیشتر شناخته شد. او حالا با مادرانه ای آمده است که به کمک امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی و پردیس پورعابدینی حتی می خواهد خودش را در صف مدعیان سیمرغ هم قرار بدهد. علی اوجی ...
نگاهی به فیلم سینمایی دسته دختران / اثری که مغلوب جلوه های ویژه خوب خود می شود
خبرگزاری فارس- گروه سینما: فیلم سینمایی دسته دختران دومین فیلم بلند کارگردان فیلم خوب و موفق ویلایی ها است که با همکاری میلاد اکبر نژاد و ابراهیم امینی به نگارش در آمده است. نویسندگانی که سابقه نویسندگی آنها اگ رچه به طیف آثاری امنیتی ویژه ای همچون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز 1 و 2 و لاتاری محدود می شود؛ اما قرار گرفتن آنها در کنار شخصیتی همچون ساناز بیان در مقام بازنویسی، که آثار فمنیستی و ...
نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره "جایزه فیروزه" استان سمنان
کبوتر حرم"، "زاغ"، و "آهو" آثاری از این هنرمند ملی استان سمنان است که موفق به دریافت گواهی ثبت آثار ادبی و هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند. عمید ، مقام دوم این جشنواره نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پنج اثر به دبیرخانه این جشنواره فرستادم که از بین این آثار، یک بشقاب 30 سانتی متری از جنس گل سلولوزی برگزیده شد. این اثر هنری دارای لعاب "دلربا" به رنگ آبی فیروزه ای ...