نگاهی به فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر/ 10 ضد ، بیان تاریخ سیاسی معاصر ...
سایر منابع:
سایر خبرها
منتقدان درباره خائن کشی چه نوشتند؟
تاریخی دارد چه بهتر است که رو کند تا همگان با چهره دیگری از بلیغ که این فیلم مدعی وطن دوستی اوست، آشنا شوند. ، عضو انجمن منتقدین، در یادداشتی درباره این فیلم نوشته است: در گیر و دار ملی شدن صنعت نفت در دولت دکتر مصدق گروهی دست به یک سرقت بزرگ از بانک ملی می زنند تا این پول را در اختیار قرضه ملی دکتر مصدق قرار دهند، ظاهرا فیلم به گوشه هایی از زندگی مهدی بلیغ، سارق حرفه ای و نابغه کلاهبرداری ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | ضدّ قهرمان بی مانع "ضد" و خرابکاری فیلمنامه "خائن کشی"
استراتژیک و سیاسی/ امنیتی بسیار با اهمیت است. در ضد ما با ضد قهرمانی طرف هستیم که در حزب جمهوری اسلامی یک نفوذی کارکشته سازمان است و دست به ترور می زند. در این داستان ها که ضد قهرمان می کوشد تا عملی تروریستی را دنبال کند، و به هدف خود و سازمان مورد اراده اش برسد، در تک تک مسیرها ضد قهرمان وارد چالشی سخت و گاه صعب العبور می شود. این رویکرد تازه با نگرشی ساختاری تحلیل می شود؛ این جمله چه معنایی دارد ...
روایت دیگری از دوران مصدق در خائن کشی است/ ضد ؛ فیلمی درست از تاریخ + فیلم
نمایش باشکوه از سینمای کلاسیک است که حتی گرایش های وسترن هم ملموس است. قصه فیلم روایتگر بخشی از تاریخ معاصر کشورمان است. فیلم به مقطعی از دولت مصدق توجه دارد، اما روایت کارگردان از اتفاقات آن دوره در قالب یک داستان سرقت رخ می دهد. این موضوع بر جذابیت های بصری کار افزوده است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی جدا از تمام نقاط مثبت، انتقاداتی به خائن کشی وارد است. ابتدا ...
روزنامچه فجر 10 : خائن کشی ؛ بدترین فیلم کیمیایی/ ضد ؛ فیلمی دربارۀ نفوذ منافقین خلق به حزب جمهوری
سرویس فرهنگ و هنر مشرق امروز دو فیلم به نمایش درآمدند که وقایعی از دهه های 1330 و 1360 هجری شمسی را بازگو می کردند. از سال 1394 که فیلم های ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان) و سریال شهرزاد (حسن فتحی) به نمایش درآمدند، بازخوانی تاریخ معاصر در فیلم و سریال ها، جان تازه ای گرفته است. فیلم های نمایش یافته در روز دهم در سالن اصحاب رسانه (برج میلاد) به این ترتیب هستند: ضد ...
خائن کشی ؛ گسست روایت و گنگی روابط
حس نوستالژی را در مخاطب زنده می کند. تصویر کشیدن خانه جمعی، خانه دکتر مصدق و کوچه های تهران قدیم و بانک ملی همه یک طراحی صحنه دقیق و حساب شده را به نمایش گذاشتند. خائن کشی نمایشی از صحنه ها و سکانس هایی بی ربط و ناگهانی و پی در پی است. جایی که همه چیز رنگ و بویی از مسعود کیمیایی دارد اما با تمام زیبایی های بصری در رنگ، نور و توانایی کارگردانی شگفت انگیز کیمیایی در خلق پلان هایی که برای سینما ساخته شده است، نتوانسته روایتی منسجم و یک دست را ارائه دهد. ...
ضد ، خنثی و بدون التهاب
فیلم ضد دومین ساخته ، همچون فیلم اولش لباس شخصی می توان آن را یک تریلر سیاسی در نظر گرفت. در فیلم اول کارگردان، با روایت یک واقعه سیاسی با نگاه منصفانه روبرو بودیم اما در فیلم ضد، کارگردان بر بستر روایت عاشقانه سعید و بیتا سعی در پرداختن به موضوع نفوذ در حزب جمهوری اسلامی در روزهای پر از التهاب سال 1360 دارد که این قدر فیلم بلاتکلیف وسردرگم است که نه درام عاشقانه اش شکل می گیرد ونه به موضوع خطیر ...
گذری بر چهلمین ایستگاه فیلم فجر؛ علفزار، در گیر و دار برقراری عدالت
...> معرفی کلاهبردار تاریخی ویژگیهای شخصیت اصلی داستان فیلم، از یک سارق و کلاهبردار معروف تاریخ معاصر ایران به نام مهدی بلیغ، برداشت شده است. داستان فیلم در زمان ماجراهای مربوط به ملی شدن صنعت نفت اتفاق می افتد و قصه رفاقت تعدادی را در یک حرکت برنامه ریزی شده، شرح می دهد. ایفای نقش مهدی بلیغ را امیر آقایی و نقش دکتر محمد مصدق را فرهاد آئیش بر عهده گرفته اند. ...
کلاژی از موفقیت فیلم های پیشین/ نگاهی به فیلم خائن کشی
سینماسینما ، گلاره محمدی ملی شدن صنعت نفت، سرقت از بانک توسط مهدی بلیغ، دادگاه دکتر محمد مصدق و خرده داستانهایی دیگر، فیلمی 118 دقیقه ای را تشکیل داده که خائن کشی نام دارد. مسعود کیمیایی در آخرین اثر سینمایی اش تلاش کرده برهه ای از تاریخ معاصر را به تصویر بکشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حضور کاراکتری مثل دکتر محمد مصدق با بازی فرهاد آئیش به علت قضاوت هایی که همواره پیرامون این شخصیت ...
چالش های تهیه کننده نمور در سانحه سقوط فیلمبردار
...، فیلمی است که از صدر انقلاب روایت درستی را به نوجوانان ارائه می دهد اما وقتی وارد می شویم ما را به تدریج سمپات شخصیت اول می کند که همه نوع کار خلاف انجام می دهد و انقلابی نیز نیست! اما او را کاملا درک می کنیم و حتی مخاطب به او حق می دهد. وی درباره فیلم خائن کشی بیان کرد: درباره این فیلم حرف مثبتی ندارم و حتی کیمیایی پرست ها هم شاید با آن ارتباط برقرار نکرده باشند. البته من با فرم ...
نگاهی به فیلم سینمایی ضد / اثری دغدغه مند و البته با اشتباهاتی ویژه در ژانر سینمای استراتژیک
چیزی است که سبب می شود تا فیلم سینمایی ضد به عنوان اثری قابل تقدیر در وضعیت کنونی سینما و بالاخص در فرایند چهلمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه واقع گردد. فیلم سینمایی ضد متمرکز بر ترسیم چهره سعید با بازی مهدی نصرتی است که بعد از مهاجرت دوست دختر خود بیتا امید و اشتیاقش به زندگی را از دست داده و سمپاتی خود در سازمان مجاهدین خلق را به عضویت فعال مبدل ساخته است. شخصیتی که اکنون برای انجام ...
موقعیت مهدی آغازی برای نگاه متفاوت به سینمای دفاع مقدس
را نیز به خوبی نمایش دهد. وی انتقادی هم از این اثر داشت و افزود: این که در حدود 70 درصد دیالوگ های فیلم به زبان ترکی است مقداری مخاطب را از فضای اصلی فیلم دور می کند؛ به این معنا که یکی از راه های ارتباط قوی مخاطب با اثر سینمایی دقت در فضاها، زبان بدن بازیگران و پلان های فیلم و حتی حالت های چهره بازیگران است اما برای مشاهده موقعیت مهدی مخاطب مجبور است مرتب به کادر پایین صفحه چشم بدوزد ...
فرارِ مهران مدیری از دستِ خبرنگاران با عینکِ دودی! / بازی متفاوت نادر سلیمانی در "ضد"+ فیلم و عکس
هفتم تیر کرده است. امیر عباس ربیعی کارگردان فیلم ضد در گفت وگو با تسنیم به این نکته اشاره کرد: به طورکل ژانر سیاسی، ژانر مورد علاقه من است. مسئله نفوذ دغدغه ام است. تاریخ معاصر هم از نظر محتوایی مورد علاقه و سلیقه ام است. همه این ها دست به دست هم می دهد وقتی با یک قصه ای مثل قصه ضد مواجه می شوم، استقبال می کنم و مشغول به کار می شوم. محمدرضا شفیعی تهیه کننده فیلم تأکید کرد ...
ضد و خائن کشی روایت های سینمایی از تاریخ معاصر
خود بسیار ستودنی است. بازی ها دیگر اتفاق چشمگیر فیلم است. با وجود اینکه بازیگران چهره و به اصطلاح ستاره در ضد حضور ندارند اما بازی ها به اندازه خوب است که نمی شود در آن ناپختگی مشاهده کرد به ویژه مهدی نصرتی بازیگر نخست، حضوری بسیار قوی در کارش دارد. کارگردانی ربیعی از دیگر اتفاقات خوب است. این فیلمساز پیشتر با لباس شخصی نشان داده بود سینما را می شناسد، ولی ضد بار دیگر ثابت کرد فیلم اول او ...
از حمایت 30 میلیاردی فارابی تا درخواست نمایش قاتل و وحشی برای اهالی رسانه
. از وجه دیگر، ضد، فیلمی داستان گو در گونه سیاسی است که قرار است بخشی از تاریخ معاصر ایران را بازسازی کند و این می تواند برای دوست داران این مدل فیلم ها جالب توجه باشد. خائن کشی، سی و دومین مسعود کیمیایی از سرشناس ترین فیلمسازان سینمای ایران است که بیش از 5 دهه و سی فیلم در کارنامه فیلمسازی خود دارد. نمایش این فیلم در روز دهم جشنواره با حاشیه هایی نیز همراه بود به خصوص اینکه انصراف ...
ضد ؛ روایت تکان دهنده اما عجولانه از جنایات منافقین/ درخشش نادر سلیمانی در یک نقش متفاوت
تاریخی باشد و بخشی از تاریخ معاصر ایران را روایت کند. در واقع می خواهد اتفاقاتی که در بهار و تابستان سال 1360 رخ داده را به ماجرایی عاشقانه گره بزند و از دل پیامی به مخاطب برساند. جهان قصه در ضد واقعی است. از همان ابتدا که همزمان با تیتراژ قائله بنی صدر در دانشگاه تهران نشان داده می شود تا در ادامه که به نمایش عزل بنی صدر در مجلس می رسد. همچنین سکانس های دیگر فیلم مبنی بر ترور آیت الله ...
بازیگر نقش شاهرخ در فیلم خائن کشی کیست؟
رضا سرچشمه ی جرم (مسعود کیمیایی) بار دیگر قهرمان فیلم پدرش شد. این بار پولاد هم توانست منتقدانش را راضی کند و هم کاندیدای سیمرغ بلورین بازیگری شد و نقشی بسیار به یادماندنی را ایفا کرد. نقش مجرمی که طی فیلم از نادانی به سوی تفکر می رود و نهایتا با مرگ از جرمش پاکیزه می شود. فیلم جرم بعد از فیلمبرداری برای هرچه بیشتر تداعی کردن سالهایی که فیلم در آن میگذرد دوبله شد و صدای منوچهر اسماعیلی روی چهره ی پولاد آمد جرم به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه یافت و جایزه ی بهترین فیلم را از آن خود کرد. آنچه دیگران میخوانند: نویسنده: علیرضا یوسفی ...
خائن کشی ؛ یک قدم رو به جلو اما هنوز دور/ بار دیگر فیلمی که دوست نمی داشتم!
داشته باشد، در غیر این صورت خائن کشی را باید فیلمی شکست خورده در گیشه دانست، همانطور که در جشنواره طرفدار زیادی نداشت. سینمای کیمیایی سینمای امروز نیست، او همیشه در آثارش حرف هایی برای گفتن دارد اما مضامینی را در فیلم هایش فریاد می زند که دیگر دغدغه قشر سینماروی امروز نیست و به نظر می رسد او چند دهه از تماشاگران سینمای ایران جامانده است. اگرچه این جاماندن کاملا خودخواسته بوده است، چون ...
به خاطر مجوز بود!
در فیلم تصویر شد، جالب بود، ولی امیدوارم سنگ بنای شروع تحریف کلی مرام این جماعت نباشد و از این به بعد همه نخواهند از استثنائات فیلم بسازند. چون فیلم درباره یک واقعه تاریخ معاصر بود که اطلاعات زیادی درباره اش وجود دارد، ترجیح می دادم کاملاً وفادار به واقعیت باشد که نبود.
فرهاد آئیش: چون کیمیایی، مصدقی دوآتشه نیستم
...، رضا یزدانی، پولاد کیمیایی، رویداد های پس از ملی شدن صنعت نفت ایران در آغاز دهه 30 خورشیدی را نشان می دهد. خائن کشی ، دیروز (چهارشنبه 21 بهمن) در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و نشست رسانه ای آن بدون حضور مسعود و پولاد کیمیایی که از حضور در رقابت برای کسب سیمرغ بلورین کنار رفته اند، برگزار شد. به همین بهانه، به گفتگو با فرهاد آئیش بازیگر نقش دکتر مصدق در ...
سینمای سیاسی در ایران؛ مقبول یا مطرود؟
.... بیان در محتوا بسیار الکن و چند پاره بود به گونه ای که مخاطب نمی دانست بالاخره محور اصلی داستان حزب جمهوری اسلامی است، شهید بهشتی است، سازمان منافقین است، عشق سعید و بیتا است یا چیز دیگری؟ و این بیان ناقص در ساختار هم سبب شده بود تا فیلمی به شدت کند و کشدار را به تماشا بنشینیم که فاقد هرگونه تعلیق (که البته جزو جدا نشدنی سینمای سیاسی به شمار می رود) باشیم و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا متاسفانه اثری خسته کننده به مخاطب ارائه شود که در بهترین حالت به درد پخش در یکی از مناسبت های ملی از تلویزیون می خورد و کارکرد دیگری را نمی توان برایش متصور شد. ...
لیندا کیانی: امیدوارم بتوانم نامزد نقش مکمل شوم/ فرهاد آئیش : به لحاظ قیافه به دکتر مصدق شباهت دارم
مخاطب باید بگوید اما این اثر را عاشقانه کار کردم. وجه انسانیت و عاشقانه این نقش را دوست داشتم گرچه فرجام سختی داشت اما سختی را به جان خریدم و امیدوارم نتیجه رضایت بخش باشد. من نقش های زیادی را بازی کردم که به شخصیت اصلی ام نزدیک بود. زارع درباره گریم خود بیان کرد: اگر بشاش تر در فیلم نمایش داده شدم ، خوشحالم. به هر حال من بازیگر هستم و داخل و خارج فیلم چهره مجزا دارم. همچنین در ...
ماجراهای مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی دهه 30 | روایت ملتهب ضد درباره برهه مهم تاریخ سیاسی ایران
اعضای هیئت داوران (شهاب حسینی) هم اشاره مستقیمی کرد و از اینکه افراد کوچک سینما می خواهند درباره آثار بزرگان سینما نظر بدهند گلایه کرد. کیمیایی این بار به سراغ یکی از پرحادثه ترین بخش های تاریخ معاصر رفته و با ترکیب جذابی از چهره های سینمای ایران برشی از زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی دهه 30 را در گرماگرم ملی شدن صنعت نفت و با نگاهی کوتاه به زندگی مصدق روایت می کند. ...
خائن کشی یا مخاطب کشی؟!
دست ماجراها و تبلیغات به دیدن این فیلم می آیند اما هیچ خبری از این ماجرا نیست و مخاطب احساس می کند کلاهی بزرگ تر است کلاهبرداری مهدی بلیغ بر سرش رفته است. جنجال دیگری نیز که پیش از ابتدای فیلم بر سر زبان ها افتاد مربوط به انصراف فیلم خائن کشی از جشنواره فیلم فجر بود که بعد با وساطت اوجی، فیلم تنها از بخش کارگردانی حذف شد و در جشنواره ماند؛ خلاصه حواشی فیلم بسیار سر و صدا داشت اما اکرانی ...
نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم نگهبان شب
نشدن مخاطب در یک شرایط محیطی بسته و آپارتمانی که زنی در آن دچار تنش و تردید است را به خوبی کشف و به عینیت رسانده و مصائب این زن را در کارگردانی به خوبی باورپذیر کرده است. او نشان می دهد که در یک لوکیشن هم می توان مدت ها تماشاچی را درگیر با شرایط و بحران های جامعه ای کرد که زنان در آن بسیار آسیب پذیرند؛ وقتی فیلم به همین سادگی در جشنواره فیلم مسکو جایزه بزرگ را دریافت کرد، خانم لیو اولمان بازیگر ...
بازیگر ضد : جنس بازی ام متفاوت از نوید محمدزاده است
اش رخنه کرده است. * به نسبت فیلم لباس شخصی به نظر فیلم ضد از نظر داستانی کمتر متکی بر اطلاعات مخاطب و اشراف او بر تحولات تاریخ معاصر است. درباره فیلم ضد که حتماً همین طور است اما درباره لباس شخصی هم معتقدم مخاطبان با حداقل اطلاع از فعالیت های حزب توده در ابتدای دهه 60 می توانند با فیلم همراه شوند، شاید دریافت های کمتری داشته باشند اما اینگونه نیست که نتوانند با داستان فیلم همراه شوند. فیلم ضد اما بی نیاز از هر توضیح است و حتی فردی که ایرانی نیست هم می تواند با داستان آن همراه شود. ...
فیلمی کم رمق با تاثیرگذاری اندک
فنی و خلق درام کاربلد است ولی متاسفانه فیلم فقط در لحظاتی موفق بوده و در مقام مقایسه، فیلم چند قدم از فیلم قبلی کارگردان عقب تر است و البته که در خصوص بازیگران فیلم نمی توان از بازی یکدست و خوب فرشته حسینی نام نبرد که از شانس های سیمرغ این جشنواره است اما نقش فرمانده دسته دختران با بازی نیکی کریمی به خوبی درنیامده و اساسا نه تنها حس یه فرمانده و قهرمان را به بیننده القاء نمی کند در لهجه و دیالوگ ...
هادی حجازی فر: ساخت فیلم سینمایی از شهید باکری را به پدرم بدهکار بودم
... وی ادامه داد: این به زبان سینما به خوبی انجام شده و قهرمان به خوبی ساخته می شود. ابتدای فیلم پای مخاطب روی زمین است. شخصیت در ابتدا نمی خواهد قهرمان باشد و فقط گی خواهد وظیفه اش را به خوبی انجام دهد. اما در پایان به یک قهرمان واقعی بدل می شود. فیلمساز در ابتدا به روی نقاطی دست می گذارد برای شخصیت پردازی که در همه جای جهان مخاطب غیر ایرانی هم می تواند با آن ارتباط برقرار کند. در واقع وجوه ...
قهرمانان دیر وقت
سعید مروتی، روزنامه نگار دیدار با مسعود کیمیایی بهانه نمی خواهد، که هر حضوری کنار او غنیمت است. فیلمساز تاریخ ساز سینمای ایران در گذر از 80 سالگی همچنان سر پرشوری دارد و سیمایی از مردان و زنان پاک باخته ای ترسیم می کند که شبیه زندگی روزمره نیستند چون از دل واقع گرایی چرک و تخت سینمای امروز ایران بیرون نمی آیند. دیدنش بهانه نمی خواهد اما این بار نمایش خائن کشی در جشنواره، فرصتی می ...
روایت هایی درباره مرد بازنده ، اثر محمدحسین مهدویان
می شود و یک تنه جور همه نقص های ممکن دیگر را می کشد. جواد عزتی، سرهنگ احمد خسروی قصه مرد بازنده است که با 56 سال سن به عنوان افسر پرونده، درگیر ماجرای یک جنایت می شود. او در دل این بحران کاری سخت و در پی کشف راز قتل یک جوان سرمایه دار، با مشکلات خانوادگی و بحران شکاف بین نسلی با فرزندانش هم دست به گریبان است. چونان که در شخصیت پردازی احمد، نویسنده به درستی از او چهره ای عبوس، خسته ...